23.08.2012
TINFO-tiedote 29 / 23.8.2012
MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA
- Näyttämötaiteen taiteilija-apuraha 39 taiteilijalle
- Riika, Mexico City, Acapulco ja Düsseldorf – teatterintekijöidemme liikkeitä maailmalla elo-syyskuussa
- Suomalaiset teatterit ovat motivoituneita edistämään esteettömyyttään
- Leo Bonsdorff Musiikkiteatteri Kapsäkin johtoon
- TINFOn käännösapuraha - Hakemukset ehtivät vielä syksyn ensimmäiselle jakokierrokselle
- Tampereen Ylioppilasteatteri järjestää pääsykokeet 8.-9.9.2012
- Dimanche Rouge: Proposals for experimental art performances
- Fellowship program ISPA - International Society for the Performing Arts
- VALO –seminaari teatterialan ammattilaisille
- VOIMAA TAITEESTA - kansainvälinen seminaari 27.-28.9.
- NordMatch2012 - Facilitate Nordic and Baltic Culture
- FolkJam-tunteja Aleksanterin teatterilla
- Sirkuksesta voimaa kouluihin ja perheisiin–esittely- ja keskustelupäivä to 20.9.
MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA
SUOMALAISUUDESTA – STIGMAT, KUVITELMAT, HYBRIDIT
Tampereen Teatterikesän Finnish Showcasen ja Stagen Finnish Casen keskusteluissa ulkkareiden kanssa pohdittiin jälleen suomalaisuutta teatterissa.
Stagella luin provokatiiviseksi aluksi Manuela Boscon Helsingin Sanomissa (19.8.2012) ilmestyneestä huippu-urheilua käsitelleestä Leikin loppu -kirjoituksesta katkelman: ”Olemme kansa, joka on kautta historian ihannoinut ja palvonut vääriä jumalia: Erillisyyttä ja Yksinäisyyttä. Erakkoa. Suomalainen ei anna periksi, suomalainen on sisukas yksinäinen susi, joka hakkaa päätään seinään vaikka se olisi jo kahtia haljennut. Suomalainen ei selittele. Ei naura. Ei laula. Ei intoile. Ei kehu itseään eikä muita. Ei leiki mitään kaikkien kaveria. Eikä varsinkaan LEIKI.” Tästä olisi voinut keskustella oikein kunnolla.
Teatterillisen identiteetin määrittelyt ovat paljastavia, jos kohta petollisia. Vieraille tulee hätäpäissään tarjonneeksi kliseisiä tai stereotyyppisiä tunnusmerkkejä, kun yrittää löytää yhteistä nimittäjää tai tehdä eroja. Ja meillä on ylivertainen kyky puhua itsestämme negaatioiden kautta. Tutkijat kutsuvatkin tätä stigmatisoinnin traditioksi tai itserasismiksi. (Kansallinen) teatteri-identiteetti on kuviteltu ja rakennettu. Kaikki me osallistumme omalla tavallamme sen ylläpitämiseen, vaikka yhtenäistä teatterillista identiteettiä ei ole. Eläkööt kaikenlaiset hybridit.
NAISDRAMAATIKOT TUKHOLMASSA
Naisdramaatikkojen maailmankonferenssiin Women Playrights’ International Conference (WPIC) Tukholmassa osallistui kolmisensataa näytelmäkirjailijaa yli 60 maasta. Riksteaternin emännöimän kokoontumisen teemana oli demokraattinen näyttämö. Sananvapaus ei ole itsestäänselvyys naisdramaatikoille. Vapauttakaa Pussy Riot! kuului vaatimus naisnäytelmäkirjailijoiden solidaarisuusmielenosoituksessa.
Suomalaiset näytelmäkirjailijat olivat hyvin edustettuina. Konferenssin lukudraamatapahtumissa kuultiin Laura Ruohosen Sotaturistit ja Saara Turusen Broken Heart Story. Kiitos kuuluu mm. Helena Autio-Melonille, joka tuotti kokoontumiseen Itämeren alueen nuoria naisnäytelmäkirjailijoita, ohjaajia, näyttelijöitä yhdistävän hankkeen. Mukana virolais-, latvialais-, liettualais- ja venäläiskirjailijoiden kanssa olivat Emilia Pöyhönen ja Sofia Aminoff. Suomalaisohjaajista hankkeessa oli Mikaela Hasán.
Ja pieni tilastoisku. Suomalaisten näytelmäkirjailijoiden sukupuolijakauma viime näytäntökaudella (esitettyjen näytelmien kirjoittajina) oli seuraava: naisia 39 %, miehiä 38 %, kirjoittavissa työryhmissä sukupuolet jakautuivat tasaisesti. Eikä meillä taida olla piileviä hierarkioitakaan. Eläköön näytelmäkirjailijoiden yhteisö!
ISLANTIIN YHTEISTYÖSSÄ
Pohjoismainen näytelmäkirjallisuuspalkinto päätettiin jättää jakamatta. Nyt kukin maa on valinnut oman kansallisen voittajansa. Suomen voittajaksi asiantuntijaraati valitsi Tuomas Timosen Meganin tarinan. Voittajatekstit esitellään nyt yhteisessä Nordic Drama Train -tapahtumassa ensimmäisen kerran Reykjavikissa järjestettävässä tapahtumassa Nordic Performing Arts Days. Näytelmäjunan matka jatkuu muihin Pohjoismaihin päätyen Tampereen Teatterikesään ja Suomen-osuuteen ensi elokuussa.
Pohjoismaisia teatteripäiviä ollaan nyt kääntämässä toiselle raiteelle. Keskustelua tulee riittämään tulevaisuuden yhteistyömuodoista. Minkälaiseen yhteistyöhön me tunnemme aitoa tarvetta, mitä ovat yhteistyön mahdolliset uudet muodot, mitä tehdään Pohjoismaiselle Teatteriunionille. Ans kattoo, mihin suuntaan ja konkreettisiin toimenpiteisiin keskustelumme johtavat.
INDIET MAAILMALLA
Suomalaiset teatteri- ja esitystaiteen tekijät liikkuvat maailmalla tekemässä proggiksiaan. Nämä indiet individualistit löytävät tiensä. Wien, Berliini tai New York ovat luontaisia esityspaikkoja, joissa kumppaneita on – eikä asiasta tarvitse pitää sen suurempaa meteliä. Yhteistyökumppanuus on syntynyt, ja rahoitus on hankittu tavalla tai toisella.
Ajattelen nyt esimerkiksi Joonas Lahtisen moduulikeittiöprojektia EIN.KÜCHEN.BAU, joka saa ensi-iltansa Freischwimmer-performanssifestivaalilla Berliinin Sophiensäelellä. Tämä Wienin brutin kanssa tehty yhteistuotanto lähtee sitten brutista Gessneralleehen Zürichissä ja nähdään Mousonturmissa Frankfurtissa, Forum Freies Theaterissa Düsseldorfissa sekä Kampnagelissa Hampurissa. Ja ajattelen Juhana von Baghia, joka kesällä teki yhdessä Jenni-Elina Lehdon kanssa Playing Storytelling Living Theateriin New Yorkin Lower East Sidelle. Tällaisia tuotantoa on tärkeä nostaa esiin ja tuoda näkyväksi.
SALAKUUNTELUA JULKISISSA (TEATTERI)TILOISSA
Mies 40+v naisystävälleen: ”Voisin mä lähteä sinne, mutta on niin huonot penkit nukkua.”
USKO TOKI
UUTISIA
Näyttämötaiteen taiteilija-apuraha 39 taiteilijalle
Valtion näyttämötaidetoimikunta on jakanut vuoden 2013 alusta alkavat taiteilija-apurahat. Hakemuksia saapui 185 ja apurahoja myönnettiin 39 taiteilijalle.
Viisivuotinen
näytelmäkirjailija, ohjaaja Ari-Pekka Lahti, Kokkola
ohjaaja Samuli Reunanen, Kärkölä
ääni- ja esitystaiteilija Juha Valkeapää, Helsinki
Kolmivuotinen
näyttelijä Tanjalotta Räikkä, Tampere
Yksivuotinen
skådespelare Elmer Bäck, Helsingfors
teatteriohjaaja Marc Gassot, Helsinki
näyttelijä Kristiina Halttu, Helsinki
dramaturgi Taija Helminen, Helsinki
näyttelijä, ohjaaja Tero Jartti, Helsinki
skenografi-valosuunnittelija Raisa Kilpeläinen, Helsinki
dramaturgi-näytelmäkirjailija Maria Kilpi, Helsinki
näytelmäkirjailija Miko Kivinen, Kuopio
näytelmäkirjailija, käsikirjoituksen lehtori Pirkko Kurikka, Joensuu
skådespelare Lilli Sukula-Lindblom, Ingå
näyttelijä, ohjaaja, kirjoittaja Antti Mikkola, Tampere
näyttelijä Kai Paavilainen, Joensuu
näyttelijä, näytelmäkirjailija Jarkko Pajunen, Helsinki
valosuunnittelija Ainu Palmu, Helsinki
näyttelijä Ilona Pukkila, Lappeenranta
teatteriohjaaja Eino Saari, Kajaani
valosuunnittelija Tomi Suovankoski, Helsinki
pukusuunnittelija Pirjo Valinen, Oulu
teatterinjohtaja, ohjaaja, käsikirjoittaja Anna Veijalainen, Kärkölä
Puolivuotinen
esitystaiteilija, opettaja-ohjaaja Kaariina Angeria, Muonio
teatteriohjaaja Johanna Freundlich, Helsinki
näytelmäkirjailija Pentti Halonen, Turku
dramaturgi Marko Järvikallas, Helsinki
näytelmäkirjailija Okko Leo, Helsinki
nukketeatteritaiteilija Anne Lihavainen, Porvoo
nukketeatteriohjaaja Antti-Juhani Manninen, Turku
näyttelijä Sara Melleri, Helsinki
valosuunnittelija Heikki Paasonen, Helsinki
näytelmäkirjailija, dramaturgi Kirsi Porkka, Helsinki
teatteri-ilmaisun ohjaaja Tuomo Rämö, Helsinki
näytelmäkirjailija-dramaturgi Paula Salminen, Helsinki
näyttelijä, näytelmäkirjailija Elisa Salo, Helsinki
näyttelijä Terhi Suorlahti Helsinki
teatteriohjaaja Saana Lavaste, Nurmijärvi
esitysdramaturgi, säveltäjä, muusikko Masi Tiitta, Helsinki
Lisätietoja:
toimikunnan sihteeri Anni Tappola
p. 0295 330 723
anni.tappola(at)minedu.fi
Riika, Mexico City, Acapulco ja Düsseldorf – teatterintekijöidemme liikkeitä maailmalla elo-syyskuussa
Hanna Kirjavainen ja Tuija Kokkonen osallistuvat asiantuntijoina Latvian uuden teatteri-instituutin järjestämään Change the Climate -symposiumiin, joka tutkii taiteen, ekologian ja talouden suhteita 28.-30. elokuuta. Symposiumi on osa kansainvälistä Homo Alibi -festivaalia ja se kokoaa Riikaan poliitikkoja, tutkijoita ja taiteilijoita ympäri Eurooppaa. TINFO on symposiumin yhteistyökumppani.
Lue lehti: TINFO News – Theatre and Ecology.
Näytelmäkirjailija-ohjaajat Otso Kautto ja Laura Ruohonen vetävät Mexico Cityssa ja Acapulcossa ammattilaisille suunnatut draamatyöpajat osana DramaFest -tapahtuman ohjelmaa. Meksikolaisen DramaFestin suomalaisen teatterin teema alkoi 7. elokuuta ja kestää kuukauden. Festivaalin vielä tulossa olevassa ohjelmassa nähdään myös lukudraamaesitykset Kauton näytelmästä Tyttö tuli ja Ruohosen Yksisestä. Festivaalin suomalainen vierailuesitys on Teatteri Telakan tuottama ja Antti Mikkolan käsikirjoittama ja ohjaama Kuningatarleikit, jonka esitykset ovat 28.-29. elokuuta.
Syyskuun 15. päivä saa ensi-iltansa Düsseldorfer Schauspielhausissa Franz Kafkan Oikeusjuttu, jossa näyttelee suomalainen Carl Alm.
Ohjaajana on Andrei Mogutshi, joka on pietarilaisen Formalny-teatterin taiteellinen johtaja. Mogutshin ohjaama Circo Ambulante oli tällä viikolla Helsingin Juhlaviikkojen teatteriohjelmistossa.
Suomalaiset teatterit ovat motivoituneita edistämään esteettömyyttään
Suomen Teatterit ry julkaisee Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamana kartoituksen suomalaisen ammattiteatterikentän esteettömyydestä ja saavutettavuudesta yhteistyössä Kulttuuria kaikille -palvelun kanssa. Kyselyyn vastasi 51 ammattiteatteria.
Kartoituksen tuloksista käy ilmi, että lähes kaikki kyselyyn vastanneet teatterit ovat toteuttaneet toiminnassaan saavutettavuuteen liittyviä parannuksia ja osassa teattereita on tehty erittäin paljon työtä esteettömyyden edistämiseksi. Vastaajat pitävät saavutettavuuden edistämistä tärkeänä, mutta kokevat tarvitsevansa lisää tietoa esteettömyyteen liittyvistä asioista. Teatterit tunnistivat hyvin saavutettavuuteensa liittyviä puutteita. Suurimmaksi esteeksi saavutettavuutta huomioivan toiminnan toteuttamisessa teatterit mainitsivat useimmin itse teatterirakennuksen ongelmat ja rahan puutteen. Vain 10 prosenttia vastaajista oli saanut avustusta teatterin saavutettavuuden kehittämiseen.
Keskimäärin teattereissa huomioitiin parhaiten fyysistä saavutettavuutta: 91 prosenttia teattereista on toteuttanut tiloissaan jonkinlaisia fyysistä saavutettavuutta edesauttavia muutoksia. Vastauksista käy ilmi, että esteettömyydestä on huolehdittu keskimäärin paremmin teatterirakennusten sisällä, mutta itse teatterirakennukseen pääsemiseen ei olla kiinnitetty yhtä paljon huomiota.
Tekstitettyjen tai tulkattujen esitysten järjestäminen ei ole teattereissa kovinkaan yleistä: vain viidessä teatterissa tulkattujen/tekstitettyjen esityksen järjestäminen oli säännöllistä ja toistuvaa. Viittomakielen tulkin hankkimiseen liittyvät käytännöt olivat tuttuja vain pienelle osalle teattereista, mutta teatterit, jotka olivat käyttäneet tulkkeja olivat ottaneet keskimäärin hyvin huomioon tulkin työn vaatimukset.
Teattereiden vammaisten henkilöiden avustajia ja tulkkeja koskevassa hinnoittelupolitiikassa käytännöt ovat monenkirjavia. Suuressa osassa teattereita vammaisen henkilön avustaja ja tulkit pääsivät veloituksetta teatteriin, mutta 22 prosenttia teattereista ilmoitti vaativansa pääsylipun hinnan sekä avustajilta että tulkeilta.
Tiedotuksen saavutettavuuteen ja henkilökunnan saavutettavuuskysymyksiin liittyvään koulutukseen on teattereissa kiinnitetty suhteellisen vähän huomiota. Lähes puolet teattereista ilmoitti kuitenkin koettaneensa tietoisesti tavoittaa vammaisyleisöjä ja suuri osa teattereista on tehnyt yleisötyötä jonkin vammaisryhmän tai kieli- ja kulttuurivähemmistöjen kanssa.
Yksi suurimmista haasteista on saavutettavuuteen tähtäävän toiminnan suunnittelussa: vain murto-osa teattereista on tehnyt konkreettisen suunnitelman teatterinsa esteettömyyden parantamiseksi tai kartoittanut omatoimisesti teatterinsa saavutettavuutta. Moni vastaaja kuitenkin asetti tavoitteekseen saada saavutettavuuden kehittämisen suunnitelmalliseksi.
Kartoituksen jatkotoimenpiteenä Suomen Teatterit ry ja Kulttuuria kaikille -palvelu laativat teattereille suunnatun saavutettavuusoppaan. Syksyllä 2012 ilmestyvässä oppaassa jaetaan hyviä käytäntöjä edesauttamaan teattereiden esteettömyyden toteutumista ja tarjotaan teattereille tietoa saavutettavuus-kysymyksistä ja esteettömyyspalveluista.
Kartoitus on luettavissa kokonaisuudessaan täällä
Lisätietoja:
Suomen Teatterit ry, järjestösihteeri Hanna-Reetta Schreck: 09 2511 2150
Kulttuuria Kaikille -palvelu, projektisuunnittelija Aura Linnapuomi: 09 1733 6215
Leo Bonsdorff Musiikkiteatteri Kapsäkin johtoon
Helsinkiläisen Musiikkiteatteri Kapsäkin uudeksi johtajaksi on nimetty Leo Bonsdorff. Kapsäkkiä koko sen toiminnan ajan luotsannut oopperalaulaja Reetta Ristimäki siirtyy vapaaksi taiteilijaksi.
Ristimäki jatkaa Kapsäkissä ohjemiston suunnittelua osana uutta taiteellista toimikuntaa. Toimikuntaan kuuluvat myös muiden muassa Iiro Rantala ja Tommi Lindell.
Kapsäkin syyskausi tarjoaa konserttaeja, oopperaa, lastenteatteria ja musiikkiklubeja. Syksyn teemoihin lukeutuvat ranskalainen kulttuuri, huumori ja lapset.
TAPAHTUMIA
Satupäivää juhlitaan torstaina 18. lokakuuta - Ilmoita ohjelmastasi
Sadun nimipäivänä, torstaina 18.10. Satupäivä juhlii viisivuotissyntymäpäiviään. Satupäivänä satuja luetaan, esitetään ja käsitellään kaiken ikäisten kanssa teattereissa, kirjastoissa, museoissa, kirjakaupoissa, kulttuurikeskuksissa, kouluissa, päiväkodeissa ja vanhainkodeissa ympäri maan. Pistäkää päivämäärä korvan taakse ja osallistukaa juhlintaan!
Kutsumme kaikki mukaan tekemään Satupäivää! Satupäivän tapahtumat voivat olla mitä tahansa satuihin ja sadunlukuun liittyvää ja kaikki saavat järjestää ohjelmaa ja osallistua. Kuka tahansa saa lukea, esittää ja käsitellä satuja ja kaikki lähestymistavat ovat tervetulleita sarjakuvasta teatteriin, lukuhetkestä seminaariin -tyyli on vapaa!
Osallistua voi järjestämällä omaa ohjelmaa, ryhtymällä sadunlukijaksi, osallistumalla Satupäivän tapahtumiin tai viettämällä vaikka ihan oman sadunlukuhetken.
Lähetä tapahtumasi tiedot maanantaihin 3.10.2011 mennessä osoitteeseen info(at)satupaiva.fi. Näin saatte ohjelmanne mukaan valtakunnallisen Satupäivän tiedotukseen ja nettisivuille.
Lähetettäviin tapahtumatietoihin tulee liittää:
ohjelman sisältö
aikataulu
tapahtumapaikka katuosoitteineen
mahdollinen nettiosoite
mahdollisen pääsymaksun suuruus
Tänä vuonna Satupäivää vietetään teemalla ”Satujen värit”. Tällä teemalla haluamme kertoa siitä, kuinka satujen erilaiset värit yhdistävät ja yhdistyvät meissä kaikissa ikään, kansallisuuteen tai aikaan katsomatta. Satupäivänä haluamme luoda kaiken ikäisille mahdollisuuden valahtaa tyynylle ja uppoutua sadun maailmaan. Saduilla, lastenkirjallisuudella ja kuvituksella on valtava merkitys lapsen kielen kehitykselle, mielikuvituksen mahdollisuuksien käsittämiselle ja taiteen vastaanottamisen oppimiselle. Sadut ovat ehtymätön, yhteinen aarreaitta ja satujen avulla voi kokeilla vapaasti ja turvallisesti vaihtoehtoja erilaisissa ristiriitatilanteissa.
Satupäivä on hieno mahdollisuus muistuttaa satujen merkityksestä lapsen maailmassa ja siitä riemusta, mitä yhdessä koettu, hieno tarina synnyttää.
HAKUJA
TINFOn käännösapuraha - Hakemukset ehtivät vielä syksyn ensimmäiselle jakokierrokselle
TINFO – Teatterin tiedotuskeskus jakaa vuonna 2012 yhteensä 20 000 euroa tukea suomalaisten näytelmien käännöksille. Apurahasta päättävä asiantuntijaraati painottaa arvioinnissaan näytelmän esittämistä ulkomailla. TINFO-apuraha on haettavissa jatkuvasti.
TINFO-apurahan edellisellä jakokierroksella saivat seuraavat käännöshankkeet:
Juha Jokela, FUNDAMENTALISTI (espanja, kääntäjä Luisa Gutierrez-Ruiz). Osana Nordic Drama Cornerin latinalaisen Amerikan näytelmäprojektia 2009-2012, esitettäväksi DramaFestin ohjelmassa Meksikossa; osarahoitus.
Katja Krohn, PIKKUJÄTTILÄINEN (englanti, kääntäjä Eva Buchwald). Esiteltäväksi Nordic Drama Cornerin vientimatkoilla mm. Lithuanian Drama Showcasessa, Brysselin lukudraamatapahtumassa ja Meksikon DramaFestissa; osarahoitus.
Okko Leo, KENTTÄ (saksa, Taina Sivonen, kielen tarkistus Martina Marti). Markkinoitavaksi saksalaisella kielialueella; osarahoitus.
Emilia Pöyhönen, VALITUT (englanti, kääntäjä Kristian London). Esiteltäväksi Naisnäytelmäkirjailijoiden 9. konferenssissa ja osana Adelfa Agency Oy:n ja Riksteaternin Young Women Playwrights around the Baltic Sea -tapahtumaa; osarahoitus.
Saara Turunen, BROKEN HEART STORY (tsekki, Alzbeta Stollova). Dilia-teatteriagentuurin pohjoismaiseen teemaan liittyen esiteltäväksi Tsekin tasavallassa; osarahoitus.
Lisää tietoa apurahasta ja hakulomake löytyvät TINFOn verkkosivuilta.
Lähetä hakemuksen liitteet (huom. pakolliset: alkukielinen näytelmä ja kirjailijan/agentuurin suostumus) sähköpostitse osoitteella tinfo(at)tinfo.fi.
TINFO-apurahaa koskevat tiedustelut voi lähettää samalla osoitteella.
Tampereen Ylioppilasteatteri järjestää pääsykokeet 8.-9.9.2012
Tampereen Ylioppilasteatteri on yksi merkittävimmistä harrastajateattereista Pirkanmaalla. Haemme nyt joukkoomme uusia, aktiivisia, teatterista kiinnostuneita jäseniä kaikilta teatterin osa-alueilta kuten ohjaus, tuottaminen, näytteleminen, puvustus, lavastus, valaistus, äänet, graafinen suunnittelu jne.
Uusilta jäseniltä odotamme intoa tarttua kaikenlaisiin teatteriin liittyviin toimiin, luovaa otetta, kykyä sitoutua yhteisöön ja halua tehdä ajassa mukana olevaa, omintakeista teatteria.
Muut paitsi ensisijaisesti näyttelemisestä kiinnostuneet haastatellaan erikseen henkilökohtaisesti sovittavina ajankohtina viikolla 36 (3.-7.9.).
Ikäraja hakemiselle on 18 vuotta.
Täältä löydät ilmoittautumisohjeet ja voit käydä tutustumassa teatteriimme: www.tampereenylioppilasteatteri.net
Dimanche Rouge: Proposals for experimental art performances
Dimanche Rouge will hold a special edition in Tallinn, Estonia on October 20th-21st
The organisation is currently considering proposals for experimental art performances in all formats including but not limited to multimedia, dance, performance art, video, sound, actions, body art, interventions, street art, spoken word and installations.
Events will take place at Kumu Art Museum and Culture Factory Polymer. The most representative Estonian exhibition place Kumu Art Museum is one of the biggest museums in the Baltics, exposing Estonian and international contemporary art. The former toy factory Culture Factory Polymer, became in 2003 one of the main strong points for alternative un-institutionalized culture in Tallinn.
Dimanche Rouge Estonia is endorsed by institutions and partners including Ile de France, the French Institute in Estonia, the Estonian Ministry of Culture, the Estonian Embassy in Paris, Culture Factory Polymer, and Kumu Art Museum.
Through its partner Culture Factory Polymer, the festival will be able to provide free accommodation for the participating artists.
Please note that Dimanche Rouge works without a budget, therefore it will not be able to provide any funding. It may be able to help you find funding and are currently working on sponsorships and partnerships.
Please apply by clicking on this link and you will receive further details about accommodation, the program, and funding packages/letters of invitation.
Fellowship program ISPA - International Society for the Performing Arts
ISPA is looking for performing arts professionals who are emerging in their careers, or established in their careers locally but emerging on the international performing arts scene. ISPA accepts applications from all regions of the world, with particular attention paid to applicants from developing economies.
Individuals who are deeply committed to increasing the global connectivity of the performing arts industry, and who take initiative in their own professional development should apply. Those who enjoy engaging with a diverse group of people will be most successful in the program. Please note that ISPA is not a traditional arts marketplace, and opportunities for self-promotion instead of professional development are limited to specific programs!
The ISPA Fellowship program was created to provide emerging performing arts professionals with an opportunity to expand their international network by attending an ISPA Congress. Each year a group of emerging leaders are selected to participate in the program and receive:
Find all the details online.
Deadline for applications: 13 September.
KOULUTUSTA JA SEMINAAREJA
VALO –seminaari teatterialan ammattilaisille
Porin Lainsuojattomat –festivaaleilla lauantaina 8.9.2012 klo 14-17
(Satakunnan Museon neuvotteluhuone, Hallituskatu 11, 28100 Pori)
Seminaarissa on tarkoitus käsitellä Teatterin taidepoliittisen ohjelman 2012 kahden ensimmäisen osan luonnoksia, ja keskustella niiden pohjalta teatterikentän kehittämistarpeista.
Teatterin taidepoliittinen ohjelma on ensimmäinen Suomessa tehty selvitys, jonka tarkoituksena on tarkastella teatterin kehitystarpeita koko teatterikentän kehitykseen nojautuen ja eri teatterialan liittojen toimesta. Tavoitteisiin liittyvät kehitysehdotukset julkaistaan Teatterin taidepoliittisena ohjelmana 2012. Taidepoliittista ohjelmaa työstävät Teatterikeskus ry, Suomen Teatterit ry, Suomen Näyttelijäliitto ry, Teatteri- ja Mediatyöntekijät ry ja Teatterin Tiedotuskeskus (ns. VALO-ryhmä) yhteistyössä asiantuntijoiden, OKM:n ja taidekentän kanssa.
Teatterin taidepoliittisen ohjelman 2012 ensimmäinen osa käsittelee teatterin rahoitusta ja rahoitusmallien kehittämistä. Toinen osa käsittelee ammattiteattereiden välistä yhteistyötä eli teatterin saavutettavuuden lisäämistä.
Tilaisuus on maksuton.
OHJELMA:
klo 14 Tilaisuuden avaus
Maaria Kuukorento, Teatterikeskus ry
klo 14.15 Ryhmätyöskentelyä Teatterin taidepoliittisen ohjelman 2012 luonnosten pohjalta
Vetäjinä mm. Jaska Teuri, Esa Kylmälä, Maaria Kuukorento.
klo 15.30 Kahvi
klo 15.45 Ryhmätyöskentelyn purku ja yhteenveto
Maaria Kuukorento
Lisätietoja ja ennakkoilmoittautumiset 31.8.2012 mennessä:
Maaria Kuukorento, Teatterikeskus ry
info(at)teatterikeskus.fi
puh. 040-7313655
VOIMAA TAITEESTA - kansainvälinen seminaari 27.-28.9.
Voimaa taiteesta -hanke järjestää toisen kansainvälisen seminaarinsa syksyllä 27.-28.9.2012 Laurea-ammattikorkeakoulun Tikkurilan yksikössä Vantaalla (Ratatie 22).
Voimaa taiteesta -seminaarissa luovan alan ja hyvinvointialan toimijat kohtaavat toisensa jakaakseen kokemuksiaan taiteen käytöstä sosiaali- ja terveysalalla. Seminaarissa tarkastellaan yhteistyömahdollisuuksia sekä taiteilijoiden, luovan alan yrittäjien että hyvinvointialan organisaatioiden näkökulmista. Kansainväliset puhujat Hollannista ja Ranskasta esittelevät kyseisissä maissa jo hyvin toimiviksi havaittuja yhteistyömalleja. Aiheeseen tutustutaan käytännönläheisesti myös työpajoissa, joissa esitellään mm. Voimaa taiteesta –hankkeen kuuden pilottiprojektin aikana kehitetyt palvelutuotteet. Työpajoissa on mahdollisuus tutustua erilaisiin taiteen soveltaviin menetelmiin ja aina elokuvasta kuvataiteeseen, musiikkiin, soveltavaan teatteriin ja tanssiin.
Lisätietoja seminaarista:
Katri Malte-Colliard
+358 40 190 1224
katri.malte-colliard@uta.fi
NordMatch2012 - Facilitate Nordic and Baltic Culture
11-12 oktober i Tallinn, Estland
NordMatch är höstens konferens för dig som är intresserad av hur konst och kultur samverkar med andra samhällssektorer. En nordisk-baltisk träff för konstnärer, kulturproducenter, publikarbetare, projektmänniskor, administratörer och utvecklare.
På programmet i vackra omgivningar vid Rådhustorget i gamla stan: Case presentationer från alla nordiska och baltiska länder om intressanta sektoröverskridande samarbeten och finansiering av kultur.
Pia Areblad från TILLT (SE) talar under rubriken “I´ve learnt 10 000 ways that don´t work”. Hon tar utgångspunkt i erfarenheter av samarbeten med vården och företagsvärlden, där allt inte gått som planerat.
Regissören och skådespelaren Jan Fredrik Grøndal Henriksen (NO) berättar om projektet Fønix. Det fick sin start efter terrordåden den 22 juli 2011 i Norge. Med glassplitter efter bomben i Oslo som råmaterial skapar ungdomar från hela Europa smycken. Försäljningsvinsten går till dramaverksamhet för att främja tolerans och yttrandefrihet bland unga.
Ingi Rafn Sigurdsson från Island presenterar Karolina Fund, en ny plattform för global crowdfunding och projekthantering.
Ta med en projektidé och utveckla den tillsammans med andra i sk. Advisory rings. Metoden presenteras av upptäcktsresande Pata Degerman som också leder en av grupperna. I en workshop får du handledning i att sälja din idé med en kort presentation, en sk. pitch.
En del av idéerna pitchas under konferensens andra dag för en panel av nordiska och baltiska stödformer och s.k. Business Angels.
Om du redan har en existerande tjänst eller produkt kan du filma din pitch under konferensen.
Studiebesök, kvällsfest, mingel och match under hela träffen för nya nordiska och baltiska samarbeten.
Plats: Õpetajate Maja, Raekoja plats 14 vid Rådhustorget i Tallinn.
Konferensspråk: engelska
Deltagaravgift: 30 e / 15 studerande
NordMatch2012 arrangeras av kulturnätverket Produforum. Vi har glädjen att ha Finlandsinstitutet som vår huvudpartner i Estland och TAKU - fackorganisationen för konst- och kulturbranschen som huvudpartner i Finland. Andra samarbetsparter är Luova Suomi, Novia, Kult, Osaattori, Tekijä och To Culture with Love.
Följ med programförberedelserna, bekanta dig med och presentatörerna och arrangörerna. Anmälan senast 25.9 via länk i bloggen. Efter anmälan sänder vi dig information om inkvarteringsmöjligheter m.fl. praktiska detaljer.
Hjälp oss gärna att sprida info om den nordisk-baltiska träffen i dina nätverk. Inbjudan på svenska, finska och engelska som bilaga.
Vid frågor, kontakta
Calle Lindgren, producent för NordMatch2012, tfn +358 50 552 5320
info(at)produforum.fi
FolkJam-tunteja Aleksanterin teatterilla
Tanssiteatteri Tsuumi aloittaa elokuun lopussa säännölliset FolkJam-tunnit Aleksanterin teatterilla. Tunteja on kahtena päivänä viikossa. Keskiviikkoisin kansantanssia harrastaneille ja muuten paljon tanssineille tarkoitettu FolkJam extreme ja torstaisin FolkJam perus, jonne voi osallistua ilman aiempaa tanssitaustaakin.
FolkJam on uusi ja riemukas tapa kohottaa kuntoa. Lajin tavoitteena on kokea tanssin yhteisöllisyys ja ilo. FolkJamin teemoina ovat luonnollisten liikeratojen ja -laatujen hyödyntäminen, tanssin juurevuus ja maanläheisyys ilman pakonomaista puurtamista sekä ennen kaikkea liikkumisen ilo.
FolkJam hyödyntää kotimaisen tanssin monipuolista liikemateriaalia, mikä mahdollistaa tanssillisen ja liikunnallisen kehittymisen supisuomalaiseen tyyliin. Raikas ja juurevasti svengaava musiikki rytmittää tanssin kokonaisvaltaisesti syvälle kehon lihaksiin ja antaa mielen vapautua.
FolkJam sopii kaikille ikään ja taitotasoon katsomatta, joten aikaisempaa tanssi- tai liikuntataustaa ei tarvita. Tunnit tarjoavat haastetta myös kokeneemmalle tanssijalle, sillä treenin tehoa voi säädellä itse askelien tullessa tutuiksi.
Tule mukaan yksin tai kaveriporukalla, paria ei tarvita!
Tanssitunnit Aleksanterin teatterilla keskiviikkoisin klo 17.30-18.30 ja torstaisin klo 15.30-16.30 viikosta 35 alkaen. Lisätietoja sekä tarkemmat aikataulut osoitteesta www.tsuumi.com.
Tanssiteatteri Tsuumi on helsinkiläinen kansantanssin, nykytanssin ja
teatterin ilmaisukeinoja hyödyntävä tanssiteatteri, jonka
toimintafilosofiassa yhdistyvät oma kulttuuriperintö, elävän musiikin
käyttö sekä vahva vuorovaikutus muiden ryhmien ja organisaatioiden
kanssa. Tanssiteatteri Tsuumi tuottaa vuosittain 1-3 uutta
tanssiteatteriteosta sekä kouluttaa ammattilaisia ja harrastajia ja
toteuttaa koreografioita muille ryhmille. Tanssiteatteri Tsuumin
toimintaa hallinnoi Taideosuuskunta Tsuumi, jonka jäsenistö koostuu
tanssin ja musiikin ammattilaisista.
Tanssiteatteri Tsuumi
044 745 4454
info(at)tsuumi.com
FOLKJAM-EMÄNTÄ
Salla Korja-Paloniemi
040 588 0011
salla.korja-paloniemi(at)tsuumi.com
Lisätietoa FolkJamista
Sirkuksesta voimaa kouluihin ja perheisiin–esittely- ja keskustelupäivä to 20.9.2012.
Sosiaalisen sirkuksen esittely- ja keskustelupäivä Oulun Tähtisirkuksella torstaina 20.9.2012 klo 8.30 – 16!
Miten sirkus voi toimia osana kouluopetusta? Mitä sirkus ja koulu voivat oppia toisiltaan? Miten sirkus voi lähentää perheitä? Voivatko vauvatkin tehdä sirkusta?
Vaikuttava sirkus -hanke, Oulun Tähtisirkus, Monitaideyhdistys Piste sekä Oulun opetustoimi ja Valveen lastenkulttuuri kutsuvat Teidät tutustumaan kouluissa ja perheissä tehtävään sosiaalisen sirkuksen toimintaan.
Oulussa toimiva Oulun Tähtisirkus sekä Rovaniemellä ja Lapissa toimiva Monitaideyhdistys Piste ovat mukana Vaikuttava sirkus -hankkeessa tuottamalla soveltavan ja sosiaalisen sirkuksen opetusta erilaisille ryhmille vuosina 2012 – 2013. Esittelypäivässä molemmat sirkustoimijat esittelevät toimintaansa koulu- ja päiväkotiympäristöissä. Lisäksi tutustutaan mm. vauvasirkukseen.
Päivä on jaettu teemallisesti kahteen osaan. Aamupäivään kutsumme ensisijaisesti opettajia ja sivistyspalveluiden edustajia, iltapäivään taas päiväkoteja, perhepäivähoitajia ja neuvoloita sekä sosiaalipalveluiden edustajia. Toivotamme teidät tervetulleeksi kumpaan tahansa osaan tai koko päivään!
Päivä on kaikille avoin ja maksuton. Pyydämme ennakkoilmoittautumista, jotta osaamme varautua kahvitarjoiluihin. Lisätietoja projektiassistentti Katri Kekäläinen, puh. 050 420 1533 tai katri.kekalainen(at)uta.fi sekä www.vaikuttavasirkus.fi.
Ilmoittautuminen 13.9.2012 mennessä
https://elomake3.uta.fi/lomakkeet/7703/lomake.html
TYÖPAIKKOJA
Lahden kaupunginteatteri hakee valaistusmestaria
Hakemukset 7.9.2012 klo 15:00 mennessä. Työ alkaa sopimuksen mukaan. Kelpoisuusvaatimuksena toimeen on soveltuva korkeakoulututkinto ja viiden vuoden työkokemus alan tehtävistä.
Hakulomake ja lisätietoa tehtävästä löytyy osoitteesta www.kuntarekry.fi.
Lisätietoja antavat teatterinjohtaja Maarit Pyökäri maarit.pyokari(at)lahti.fi, 050 532 1652, näyttämöpäällikkö Pertti Krökki pertti.krokki(at)lahti.fi, 050 387 8787 ja käyttöpäällikkö Jukka Toivonen jukka.toivonen(at)lahti.fi, 050 559 4141.
Kansallisoopperassa avoimia työpaikkoja
Lipunmyyjä
osa-aikaiseen tuntipalkkaiseen työsuhteeseen viestintäosastolle ajalle 15.9.2012-31.5.2013 tai sopimuksen mukaan Haku päättyy 27.08.2012
Lipunmyyjän tehtäviin kuuluvat ooppera- ja balettiesitysten lippujen myynti ja asiakaspalvelu sekä puhelimitse että Kansallisoopperan lippukassan myyntipisteessä.
Ompelija tai vaatturi
Ompelijan tehtäviin kuuluvat ooppera- ja balettiteosten pukujen valmistus, kaavoitus, leikkuu, viimeistely, korjailu sekä sovitus. Haku päättyy 31.08.2012
Orkesteripäällikkö
vakinaiseen työsuhteeseen 1.10.2012 alkaen tai sopimuksen mukaan
Orkesteripäällikkö toimii orkesteriosaston esimiehenä ja vastaa Kansallisoopperan orkesterin sekä nuotiston hallinnosta. Orkesteripäällikön tehtäviin kuuluu orkesterin töiden suunnittelu, mukaan lukien rekrytointi, työehtosopimusneuvottelut, budjetti ja henkilöstöhallinto. Orkesteripäällikkö raportoi oopperan taiteelliselle johtajalle ja toimii tiiviissä yhteistyössä muiden johtajien sekä päälliköiden kanssa. Haku päättyy 24.08.2012
Ostoreskontran hoitaja
vakinaiseen työsuhteeseen 1.1.2013 alkaen.
Ostoreskontran hoitajan tehtäviin kuuluvat mm. osto- ja matkalaskujen sähköinen käsittely sekä tarkastus. Haku päättyy 03.09.2012
Katso lisää tietoja: www.ooppera.fi/tyopaikat