02.03.2017

TINFO-tiedote 8 / 2.3.2017

MIKROPISTOJA ITSENÄISEN SUOMEN TEATTTERIIN 

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

MAALISKUU ON TEATTERIKUU

UUTISIA

TAPAHTUMIA

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

HAKUJA

KURSSEJA JA TYÖPAJOJA

TYÖPAIKKOJA 

MUITA ILMOITUKSIA 

twitter.com/tinfotweets

Tilaa TINFO-tiedote sähköpostiisi

MIKROPISTOJA ITSENÄISEN SUOMEN TEATTTERIIN  

Itsenäisyyden juhlavuonna Teatterin tiedotuskeskus (TINFO) tekee mikropistoja itsenäisen Suomen teatterivuosiin. Mikropistot ilmestyvät viikoittain TINFO-tiedotteessa käyden läpi vuoden, pari kerrallaan, jotta joulukuussa päästään vuoteen 2017.  

1930

Tampereen Teatterissa menee lujaa. Hevoshuijarit ja Sylvi.

Jalmari Rinne on aikakauden näyttelijöiden tapaan liikkuvaista sorttia. Tampereelta Ida Aalberg -teatteriin, sieltä Kansannäyttämölle, takaisin Tampereen Teatteriin, sitten kiertueille, sitten Turun Suomalaiseen Teatteriin. Syksyllä 1929 Rinne oli palannut takaisin Tampereen Teatteriin. Nyt elokuussa 1930 Rinne saa ohjattavakseen Sam Sihvon Hevoshuijarin.

Esko Salminen ei ole ainoa näyttelijä, joka on roolityössään tehnyt teatteripoliittisen kommentin. Jalmari Rinteen suivaannuttaa se, että miesnäyttelijöiden kerroksen yksi huone oli kesällä annettu ”taloudenhoitajan huoneeksi”, eikä asiasta oltu edes vaivauduttu näyttelijöille ilmoittamaan. Periaatteen ammattiyhdistysmies ei pue roolipukua eikä maskeeraa, jos huone pysyy taloudenhoitajalla. Niinpä ensi-illassa Rinne esiintyy omassa ohjauksessaan omassa kesäpuvussaan.

Hevoshuijari herättää isänmaallisia tunteita. Kesän Lapuan liikkeen talonpoikaismarssi on vielä tuoreena mielissä, ja isänmaalliselle paatokselle on maaperää. Hevoshuijari päätetään Karjalaisten lauluun yhteisrintamassa rampin yli. Lehdistö kiittää omaperäisestä modernista näkemyksestä. Eino Salmelainen ei ole millänsäkään, mutta johtokunta uhkaa kuritoimilla. Pukuhuonetaistelu päättyy onnellisesti. Rinne sai huoneen.

Vähän myöhemmin Eino Salmelainen modernisoi Minna Canthin Sylvin!

1931

Itävalta-Unkarisssa syntyneen juutalaisen Paul Abrahamin Viktoria ja hänen husaarinsa alkaa voittokulkunsa myös suomalaisissa teattereissa, vuosi Budapestin Operettiteatterin kantaesityksensä jälkeen. Poliittisista ongelmista viis. Antaa palaa. Yberromanttinen Viktoria ja hänen husaarinsa saa hoitaa yleisövetonaula-asiansa niin Kosti Elon johtajamassa Tampereen Työväen Teatterissa kuin neljällä muulla näyttämöllä. TTT:n yleisömenestys on taattu.

Berliinissä operetti esitetään vuonna 1933. Viisi viikkoa Hitlerin valtaannousun jälkeen kansallissosialistit estivät Abrahamin operettien esittämiset ja säveltäjän omaisuus takavarikoidaan.

Aiemmin ilmestyneet Mikropistot ja lähdeluettelo

Katso myös Teatterien esityksiä, tapahtumia ja hankkeita juhlavuodelle 2017

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA 

Vapaan kentän varjot ja valot

Helsingin yliopiston teatteritieteen opiskelijoiden Vapaa kenttä liikkeessä -projektikurssi tutki rahoituslain ulkopuolisen teatterikentän sateenvarjo-organisaatioita. Haluttiin selvittää, miksi niitä on syntynyt, miten ne toimivat ja mikä niiden anti ja merkitys on yksittäiselle taiteilijalle. Tutkimuksen kohteena oli 7 organisaatiota, sellaiset kuin Aura of Puppets, Eskus – Esitystaiteen keskus, KokoTeatteri, Musiikkiteatteri Kapsäkki, Nukketeatterikeskus Poiju, Teatteri 2.0 ja Universum.

Toimijoita lähestyttiin kyselyllä ja teemahaastatteluilla. Vastausprosentti (20 %) ei ole tässä olennainen, koska organisaatiot ovat keskenään kooltaan niin erilaisia. 67 vastaajaa, viisi teemahaastattelua, on hyvä otos, joka antaa arvokasta tietoa. Ja kun tämän tiedon yhdistää Lähikuvassa freelancenäyttelijä, tiedetään jo paljon siitä, missä kentillä mennään.

Projektin raportin, Vapaan kentän varjot – selvitys vapaan kentän sateenvarjo-organisaatioista toivottavasti lukevat kaikki päättäjät. Raportti tekee nyt näkyväksi ja kuuluvaksi sitä, miten lainsuojattomilla kentillä on toimittu ja toimitaan. Sillä kuten raportissa todetaan, päättäjät tuntevat heikosti näitä taiteilijalähtöisiä ja -vetoisia sateenvarjo-organisaatioiden verkostomaisia, toimijoita yhteen liittäviä rakenteita ja toimintalogiikkaa.

Nyt valmistunut raportti tuo hyvin esiin sen, miten tämän kentän rakenteiden ja rahoituksen kehittymättömyys on laittanut taiteilijat itse kehittämään omaa taiteellista työtään tukevia rakenteita ”oma apu paras apu, tee se itse -periaatteella”. Tämä korkeasti koulutettu, monialainen taiteilijajoukko ei ole seisonut tumput suorassa, vaan etsinyt omia ratkaisujaan työllistymisen, työyhteisön ja verkostoitumisen, harjoitus- ja esitystilojen ja yleisön kohtaamisen ongelmiin.

”Varjon alla on hyvä olla”, raportissa todetaan. Taiteilijat toimivatkin usein useiden sateenvarjo-organisaatioiden alla. Nämä uudella tavoin rakentuneet organisaatiot ovat pystyneet tarjoamaan uutta luovia, ennakkoluulottomia ja avaramielisiä työyhteisöjä, joissa taiteilijat kokevat pystyvänsä toteuttamaan itseään vapaasti, ja ne pystyvät useimmiten tarjoamaan harjoitus- ja esitystiloja. Harjoitustilat ovat esitystiloja jopa keskeisempi tarve, koska taiteelliset kehittelyprosessit ovat pitkäkestoisia.

Sateenvarjo-organisaatiot ovat helpottaneet työllistymistä. Kysymys on mielekkäistä ja innoittavista työskentelyolosuhteista taiteelliselle työlle. Mutta turha kuvitella, että sateenvarjot sinänsä ratkaisivat työllistymisen ongelmaa. Vaikka lainsuojaton vapaa kenttä hankkii omina tuloinaan ja muina kuin julkisina avustuksina keskimäärin 59 % tuloistaan, ei tämä korjaa sitä epäkohtaa, että resurssit ovat vähäiset, työtä tehdään vapaaehtoisesti, palkatta ja alipalkattuna lyhytjänteisesti.  

Ihannetapauksessa sateenvarjo-organisaatio on sellainen, jonka puitteissa on mahdollista tehdä merkityksellistä työtä, joka tarjoaa kohtuullisen työn ja palkan suhteen, jonkinasteisen vakauden, taiteellisesti innoittavan yhteisön ja palkitsevia kohtaamisia yleisön kanssa.

Raportti vinkkaa myös rahoitusuudistukseen: ”Taiteilijoita kiehtovat liikkuvuutta ja sisältökeskeisyyttä tukevat vierailurakenteet. Uudistuksilta toivotaan siirtymistä kohti nykyistä avoimempien näyttämöiden järjestelmään.”

Miten Ruotsissa – kulttuurineuvoston tahotiloja

Kiinnostavaa onkin vapaan kentän raportin pohjalta katsoa Ruotsin kulttuurineuvoston (kulturråd) uunituoretta maan hallitukselle jätettyä talousarvioesitystä vuosille 2018-2020. Sen tahtotila on selkeä: se korostaa vapaan kentän merkitystä ja haluaa edistää kentän dynaamisuutta ja saavutettavuutta lisäämällä tuotanto- ja kiertuetukea.  

Ruotsin kulttuurineuvosto on kulttuuriministeriön alainen viranomainen, joka toteuttaa kulttuuripolitiikkaa. Sen kautta kulkee noin 240 miljoonaa euroa instituutioille, vapaille ryhmille ja organisaatioille.

Helmikuu oli brittien LGBT-kuukausi

Briteissä on vietetty jo kymmenennettä kertaa LGBT-kuukautta. British Councilin verkkosivuilta löytyy viimekesäinen blogi, jossa näytelmäkirjailija Stephen M. Hornby pohtii, miten vaiettuja ääniä voidaan kumppanuussuhteilla saada kuuluviin.

Rebecca Schneider on teoksessaan Theatre & History todennut historian olevan unohtamisen ja muistamisen muoto. Tätä historian unohtamista vastaan Briteissä nyt kamppaillaan. Niin kuin meilläkin. Suomi 100 Sateenkaaren väreissä

Maaliskuu on teatterikuu – antaudu esityksille

Se on jälleen alkanut. Sosiaalisen median kampanja, johon jokainen saa osallistua. #munteatteri / #minteater kertoo kaikesta siitä, mitä teatteri meille merkitsee. #munteatteri ja 4 miljoonan muun. Anna palaa! Liity mukaan! Antaudu esityksille, tunnusta rakkautesi, tekijöille, uusille taajuuksille. Vain taivas on rajana sille, miten voit teatteria hehkuttaa ja jakaa kokemuksia.

Jotain mätää Turkinmaalla

Turkki on pitkin viime vuotta puhdistanut yliopistojaan. Diktatuuri ulottuu myös niihin. Ankaran yliopiston teatteritieteen laitokselle on jäämässä vain neljä ihmistä. Kansainvälisen Teatteri-instituutin ITI:n taiteilijoiden oikeuksien komitea on lähettänyt asiassa kirjeen Turkin hallitukselle. Jotain on edes yritettävä tehdä.

Index on Censorship julkaisee sivuillaan Turkey uncensored -sivustoa. 

Katolis-fundamentalisti-patrioottiset banderollit tanassa

Kroatialaisen teatteriohjaajan Oliver Frljićin The Curse (Klątwa) Varsovan Teatr Powszechnyssa , on synnyttänyt täysin mittakaavattoman teatteriin ja teatterintekijöihin kohdistuvan mediaväkivallan ja vihakampanjan aallon Puolassa. Puolan kansallinen televisio aloitti kohun näyttämällä tästä Stanisław Wyspiańskin näytelmän päällekirjoitusversiosta otteita irrallaan esityskontekstista. Laki- ja oikeus -puolue ja katolinen kirkko lisäsivät öljyä laineille. Ohjaaja on kirjoittanut Jean-Claude Junckerille kirjeen. Tukeakin on tullut Slovenian Mladinsko Theatrelta

Teatteri on vaarallista. Tässä pala Puolan teatterikuohunnan lähihistoriaa. 

Arktista hysteriaa

Ehkä aika on kypsä vasta nyt. Ehkä vasta nyt on mahdollista näyttämöllistää Marko Tapion Arktinen hysteria. Hämmentävän kauan aikaa ehti kulua.  Nautin siitä, miten tämä käsitteellinen esitys näyttää ja paljastaa keinonsa ja ilmaisukielensä. Juuri näin se tekee kunniaa Marko Tapion poetiikalle, eri ainesten ja aikatasojen sekamuotoisuudelle, keskeneräisyydelle, fragmentaarisuudelle.  

Me katsojat Kansallisteatterin Pienellä seuraamme samanaikaisesti ideaa ja prosessia, jossa esityksestä tulee esitys. Aivan kuten itse tarinarakenteessa voimalaitosinsinööri Harry Björkharryn kriisistä aukeavat fragmentaarisina välähdyksinä menneen, nykyisyyden ja tulevaisuuden limittäisyydet. Esitys ehdottaa hetki hetkeltä kolmen sukupolven tekemisen ja tekemättä jättämisen yhteiskunnallis-poliittisis-eksistentiaalis-ekologisia ulottuvuuksia. Se ehdottaa myös tulevaisuuden vaihtoehtoja. Se tekee sen minimalistisin keinoin.

Köyhää rikasta teatteria! Vähän kuin naitettaisiin Robert Wilson ja Tadeusz Kantor! Koko joukko lavalla, hahmoja vaihtaen, näyttelemisen suuntaa ja energiaa säädellen. Esityksen kerronnallinen, tietoisen näyttämisen ja tekemisen pulssi sykkii. Voi miten nautin. Nautin äänitilasta, nautin tilasta, nautin valosta. Nautin älykkäiden näyttelijöiden kyvystä olla roolissa ja roolinsa vieressä, puhekuorona ja orkesterina, nautin kerronnallisesta aktista. Ja samaan aikaan tämä on lämmin tunnevoimainen esitys!

Ja vasta nyt oivalsin, että tässähän se on: se eksistentiaalinen ahdistava ja absurdi valinnan hetki, kun ihmisen on valittava itse itsensä. Tässä seisoo Harry Björkharry, yksin.

Lady Macbeth

Elina Lajunen ja työryhmä ovat tehneet oman sovituksensa Macbethistä kääntäen näkövinkkelin Lady Macbethiin. Tämä Lady Macbeth on tehokkaan julmantietoinen 1950-luvun pikkurouva nukkekodissaan, häärimässä paniikkihäiriöisen miehensä kukkakeppinä valtaa hamuten. Lady Macbethissä vangitsee tunnelma, tässä ollaan kuin jazzjamien flowssa ja esitysinstallaatiossa. Tarvitaan flyygeli ja instrumenttien tila, televisio, joka näyttää pelkkää raetta, taustan korttipöytä, julkinen tapahtumien tila.

Nukketeatteri rules! Turku rules! Niin ja taas kerran Matti Rossin suomennos on juhlaa. Joka sana!

Muutoin, hienoa, että Suomen Kulttuurirahasto antoi apurahoja monelle nukketeatterintekijälle.
 

Mittakaavoja, kehon ja kansakunnan puolustusvoimia

Elina Snickerin Puolustusvoimat, rakastettuni tuo nimenä mieleen Durasin käsikirjoituksen Hiroshima, rakastettuni. Tässä isän ja tyttären keskinäisen lähietäisyyden tai välimatkan ja kummankin oman sisäisen matkan kautta pohditaan maailmassa oloa, sen mittakaavaa, erilaisia kehollisia tapoja olla kartalla tai eksyksissä.

Puolustusvoimat, rakastettuni on salaviisaan lakoninen ja hauska teos. Se on esityksellinen tutkielma tai matka isän ja tyttären muistoihin ja nykyhetkeen. Jos Hiroshima, rakastetussa mies ja nainen löytävät toisensa, tässä isä ja tytär. Lohtua!

Aiemmat Hanna Helavuoren työpäiväkirjamerkinnät

twitter.com/tinfotweets

MAALISKUU ON TEATTERIKUU

TINFO jakaa kolme palkintoa Maailman teatteripäivänä 27.3.2017

Teatterin tiedotuskeskus (TINFO) jakaa kolme palkintoa ansioituneille teatterilaisille.  

Thalia on tunnustupalkinto, joka jaetaan yhdelle tai usemmalle esitykselle. Perinteisellä Silmänkääntäjällä palkitaan tekijä tai teatterin ammattikunta, joka on työllään merkittävästi vaikuttanut teatterin toiminnan laatuun. TINFO-nimeä kantavan palkinnon saa henkilö tai taho, joka on toiminnallaan tehnyt teatteritaidetta näkyväksi tai syventänyt sen tuntemusta.

Palkinnot jaetaan Maailman teatteripäivänä 27.3.2017.

Lue lisää palkintojen kuvauksista ja aikaisempien vuosien palkituista.

Tiedustelut: Tiedottaja Sari Havukainen, sari.havukainen(a)tinfo.fi


#munteatteri #minteater käynnistynyt pöhisten 

Keskiviikkona alkanut #munteatteri #minteater -kampanja on inspiroinut teatterikokijoita ympäri Suomen!

Osoitteesta http://www.tinfo.fi/fi/munteatteri näet livenä päivittyvän koosteen #munteatteri –julkaisuista Instagramissa ja Twitterissä. 

Sivulta löytyy myös logoja ja käytännön vinkkejä. Käy myös tykkäämässä kampanjan sivuista Facebookissa.

Kampanjaan voi osallistua jokainen. Maaliskuu on teatterikuu - tervetuloa mukaan!


TINFO välittää teatteriasiaa myös saksaksi 

TINFO tuottaa pari kertaa vuodessa saksankielisen uutiskirjeen. Tällä viikolla ilmestynyt TINFO-Newsletter 1 / 2017 | Theater aus Finnland esittelee E.L. Karhun näytelmätuotantoa ja kääntäjä Katja von der Roppin, joka on juuri saamassa valmiiksi näytelmän Leipäjonoballadi saksannoksen.


Ilmoita kesäteatterisi ensi-illat TINFO-verkkosivuille

Vaikka pakkaset paukkuvat, TINFO kääntää vähitellen katseen kohti kesää. TINFO kerää listaa verkkosivuilleen kesän 2017 kesäteatteriesityksistä (www.tinfo.fi/fi/Ensi-iltoja). Tarvitsemme tietojen päivittämiseen seuraavat tiedot: 

  • Kesäteatterin nimi 
  • Lyhyt esittelyteksti 
  • Yhteystiedot (osoite, kunta, maakunta, verkkosivut, puhelinnumero, sähköposti) 
  • Esityksen nimi ja ensi-illan päivämäärä 
  • Tekijät: käsikirjoittaja, dramaturgi, ohjaaja, muu työryhmä 
  • Muita tietoja: onko esitys kotimaisen tekstin kantaesitys, suunnattu lapsille ja/tai nuorille, musiikkiteatteria tms.? 

Ensi kesän teatteriensi-iltoja löytyy jo tietokannastamme. Systemaattinen päivitystyö esitysten keräämiseksi aloitetaan myöhemmin keväällä, mutta ensi-iltoja kannattaa ilmoittaa meille heti, kun ne varmistuvat. Vuoden 2016 osalta saimme kasaan mahtavat 401 kesäteatteriesitystä!

Ilmoita kesäteatterisi tiedot osoitteeseen tinfo(a)tinfo.fi.


TINFO palvelee: uudet ajat

TINFO palvelee paikasta riippumatta. Tavoitat meidät sähköpostitse ja puhelimitse maanantaista perjantaihin varmimmin kello 9-15.

Toimistolla päivystämme lisäksi maanantaisin kello 9-15. Käyntiosoite: Meritullinkatu 33 A 2. kerros, Kruununhaka, Helsinki.

Ollaan yhteydessä!

Katso meidän yhteystietomme.


Näyttelijä: vastaa työllistymiskyselyyn 5.3.2017 mennessä

Teatterin tiedotuskeskus (TINFO) tekee Tampereen yliopiston Viestintätieteiden tiedekunnan ja Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun toimeksiannosta selvitystä näyttelijöiden työllistymisestä.  

Selvitys ja siihen liittyvä kysely liittyy opetus- ja kulttuuriministeriön kyseisille yliopistoille pyytämään selvitykseen teatterialan koulutuksen kehittämisen edellytyksistä. Tutkimuksen kohderyhmänä ovat vuosina 2002 (aloittaneet) – ­­­2016 (valmistuneet) Tampereen yliopistossa ja Taideyliopiston Teatterikorkeakoulussa (aiemmin Teatterikorkeakoulu) kaikki maisteritutkinnon suorittaneet näyttelijät. Erityishuomio kohdistetaan Nätyltä vuosina 2002, 2006 ja 2009 ja Teatterikorkeakoulusta vuosina 2002, 2006 ja 2009 (suomenkieliset vuosikurssit) sekä vuosina 2003, 2005 ja 2008 (ruotsinkieliset vuosikurssit) aloittaneisiin näyttelijöihin.

Vastaa kyselyyn 5.3.2017 mennessä (huom: vastausaikaa jatkettu). Selvityksen kohderyhmään kuuluvat näyttelijät ovat saaneet sähköpostitse linkin verkkopohjaiseen kyselylomakkeeseen.  
 
Lisätietoa ja selvityksen taustaa (information finns även på svenska)

Lisätietoa kyselystä antaa:

Mikko Karvinen
tutkimus- ja hallintokoordinaattori
mikko.karvinen(a)tinfo.fi

UUTISIA

KILL Carmen Meksikoon  

KILL Carmen on kutsuttu esiintymään toukokuussa 2017 kansainväliseen Festival de Mayo -taidetapahtumaan Guadalajaraan, Meksikoon. Festivaalia on järjestetty vuodesta 1998 alkaen ja siihen osallistuu vuosittain satoja artisteja. Mukana on konsertteja, näyttelyitä, elokuvanäytöksiä ja tanssiesityksiä. Ryhmä esiintyy vuonna 1866 perustetussa Teatro Degollado -teatterissa, joka sijaitsee kaupungin historiallisessa keskuksessa.  

Viime vuonna tapahtumassa esiintyi espanjalainen Compañía Antonio Gades, jonka klassinen versio Carmenista perustui Georges Bizet'n säveltämään oopperaan vuodelta 1875. Nyt samalla Teatro Degolladon näyttämöllä on tarjolla jotain ihan muuta, sillä Compañía Kaari & Roni Martinin KILL Carmen  riisuu teoksen kaikesta romantiikasta. 

- Carmenin väkivaltaisuus ja hulluus näytetään sellaisena kuin Prosper Merimée sen alun perin novellissaan kuvasi. Teoksessamme on mukana myös isompia kysymyksiä maailman tämänhetkisestä tilasta mutta ne jätetään katsojan itse löydettäväksi, sanoo teoksen koreografi Kaari Martin. 

- Teoksemme eivät välttämättä näytä tai kuulosta flamencolta. Siitä huolimatta KILL Carmenin jännite ja kudos pohjautuvat flamencon rakenteisiin. Intohimon tuhoisa vaikutus voidaan esittää hyvinkin raakana, säveltäjä Roni Martin kertoo. 

Meksikoon lähtevästä espanjalais-suomalaisesta orkesterista kahdeksalla on Don Josén rooli. Tanssirooleissa nähdään espanjalaiset flamencotanssijat Mariana Collado (Carmen) ja Carlos Chamorro (Härkätaistelija). 

KILL Carmen 
- Taiteellinen johto: Kaari ja Roni Martin 
- Koreografiat: Carlos Chamorro, Mariana Collado, Kaari Martin Sävellys: Roni Martin 
- Dramaturgia: Atro Kahiluoto 
- Ohjaus: Kahiluoto-Martin-Martin 
- Lavalla: Victor Carrasco, Mariana Collado, Carlos Chamorro, Erno Haukkala, Samppa Leino, Roni Martin, Henrik Perelló, Antero Priha, Karo Sampela, Juan Antonio Suárez Cano sekä Pablo Suárez


Suomen Kulttuurirahasto jakoi 25 miljoonaa euroa tieteeseen ja taiteeseen

Suomen Kulttuurirahasto (SKR) jakoi vuosijuhlassaan 27.2.2017 yhteensä 1 108 apurahaa. Hakijoista 12 % sai apurahan.  

SKR:n palkinnon merkittävästä kulttuuriteosta sai mm. näyttelijä Anna Paavilainen. Palkinto, 30 000 euroa, myönnettiinn rohkeista ja riipaisevista puheenvuoroista. 

ANTI – Contemporary Art Festival ry sai Future DiverCities – Creativity in an Urban Context -hankkeen toteuttamiseen 85 000 euroa. 

Intomieliset ry sai 150 000 euroa Break the Fight! -kiertue- ja mallinnushankkeen toteuttamiseen, Artturi ja Aina Heleniuksen rahastosta. 

W A U H A U S ry:lle myönnettiin 30 000 euroa Church of Internet ja Private Dancer -produktioiden toteuttamiseen, Yleisrahastosta. 

Rakastajat teatteriryhmän kannatus ry sai 25 000 euroa vapaiden ammattiryhmien Lain§uojattomat 18 -teatterifestivaalin järjestämiseen, Teresia ja Rafael Lönnströmin rahastosta. 

Teatterit. maisteri Vihtori Rämä ja työryhmä 25 000 sai Maailmannäyttely-teoskokonaisuuden toteuttamiseen, Huhtamäen rahastosta. Vihtori Rämälle myönnettiin myös 24 000 euroa taiteelliseen työskentelyyn ja monitaiteisen yhteistuotantomallin kehittämiseen, Ingrid ja Ewald Hentun rahastosta.  

Kaikki myönnetyt apurahat 2017

SKR uutinen


Cupore: Festivaalituotannot – taidetta, taloutta vai politiikkaa?

Vuoden 2017 ensimmäinen kulttuuripolitiikan tietokortti Taide- ja kulttuurifestivaalit – kulttuuripoliittinen näkökulma kiteyttää Cuporen ja viimeaikaisen suomalaisen tutkimuksen päähuomiot taide- ja kulttuurifestivaaleista. Nyt julkaistu tietokortti on valmisteltu tietoiskuksi suomalaisesta festivaalikentän tutkimuksesta sekä festivaalien aluetaloudellisesta ja kulttuuripoliittisesta vaikuttavuudesta. Tietokortti on suunnattu käytännönläheiseksi työkaluksi festivaaleihin liittyvässä päätöksenteossa, kehitystyössä ja arvioinnissa

Lataa tietokortti täältä

Mervi Luonila (toim.). (2017). Taide- ja kulttuurifestivaalit – kulttuuripoliittinen näkökulma. Tietokortti 2. Kulttuuripolitiikan tutkimuskeskus Cupore. 

Lisätietoja: Tiedottaja Anu Oinaala, anu.oinaala(a)cupore.fi, 050-4635636.

Muista myös joulun alla ilmestynyt, suomalaista festivaalikenttää kartoittava Festivaalien Suomi -artikkelikokoelma!

TAPAHTUMIA

Lisää ajankohtaisia ja tulevia tapahtumia: www.tinfo.fi/tapahtumia


Arktinen odysseia –paneeli | 6.3.2017, Helsinki

Ekologista teatteria tekevä Ruska Ensemble kutsuu Arktinen odysseia -esityksellään ainutlaatuiselle matkalle ympäri pohjoisten alueiden. 

Ensi-iltaviikolla järjestämme yhteistyössä Pohjoismaisen kulttuuripisteen kanssa arktista luontoa, sen alkuperäiskansoja ja niiden tulevaisuutta käsittelevän paneelikeskustelun.  

Aika ja paikka: 
Maanantaina 6.3.2017 klo 15.30 Pohjoismainen kulttuuripiste, Kaisaniemenkatu 9, Helsinki 

Paneelin keskiössä on arktisen ihmisen tulevaisuus pohjoisessa elinympäristössä̈. Kansainväliset tutkijat ovat ilmaisseet huolensa siitä, että maailman yksipuolistuminen tulee etenemään kielten ja kulttuurien näivettymisen kautta. Keitä me pohjoisen ihmiset oikeastaan olemme? Kuinka otamme vastaan tulevaisuuden haasteineen? Mikä yhdistää pohjoisia kansoja Alaskan rannikoilta aina Kamt¨atkan niemimaalle? Mikä on teatterin mahdollisuus vaikuttaa ympäristöön? 

Panelisteina presidentti Tarja Halonen, Greenpeace Suomen Arktis-vastaava Laura Meller, City-Sámit ry:n hallituksen jäsen Petra Laiti, Suomen kansallisteatterin pääjohtaja Mika Myllyaho sekä Ruska Ensemblen taiteelliset johtajat Ari-Pekka Lahti ja Jarkko Lahti. Paneelia moderoi toimittaja Kirsikka Moring. 

Tilaisuus on maksuton ja avoin kaikille. Tervetuloa!

Arktinen odysseia: Maailman kantaesitys 9.3.2017 Suomen kansallisteatterin Willensaunassa. 

Arktinen Odysseia on osa valtioneuvoston kanslian virallista Suomen itsenäisyyden 100-vuotisohjelmistoa. 

Lue lisää esityksestä

Tiedustelut: 

Linda Lopperi
Tuottaja, Ruska Ensemble
+358 40 145 7447 ruskaensemble(a)gmail.com
www.ruskaensemble.fi


Yksin Berliinissä – kirjasta näytelmään | 7.3.2017, Riihimäki 

Avoin keskustelutilaisuus tiistaina 7.3. kello 17.30 Riihimäen Teatterin Taidelainaamossa 

Riihimäen Teatteri järjestää yhdessä Goethe Institutin kanssa keskustelutilaisuuden Yksin Berliinissä – kirjasta näytelmään tiistaina 7.3.2017 kello 17.30. Tilaisuudessa keskustelun aiheena ovat Hans Falladan romaani Yksin Berliinissä, sen suomennos ja Mikko Roihan romaanin pohjalta dramatisoima ja ohjaama näytelmä. Yksin Berliinissä - Annan ja Oton tarina saa Riihimäen ensi-iltansa 10.3.2017 kello 19.00. 

Keskustelutilaisuuden asiantuntijat 

Markku Jokisipilä, historiantutkija, Turun yliopiston Eduskuntatutkimuksen keskuksen johtaja 

Mikko Roiha, ohjaaja 

Liisa Tiittula, Helsingin yliopisto; saksan kielen professori, jonka vastuualueena on kääntäminen ja käännöstiede 

Juontajana toimii journalisti, kääntäjä ja kirjailija Helen Moster. 

**

Goethe Institutin alustus keskustelutilaisuudelle 

Berliiniläinen aviopari uskalsi ryhtyä harjoittamaan toivotonta vastarintaa natseja vastaan ja heidät teloitettiin vuonna 1943. Kirjailija Hans Fallada sai kuulla heidän kohtalostaan Saksan salaisen poliisin asiakirjasta, joka päätyi hänen käsiinsä runoilijan ja myöhemmin kulttuuriministerinä toimineen Johannes R. Becherin välityksellä. 

Luettuaan asiakirjan Fallada alkoi kuumeisesti kirjoittaa romaaniaan Jeder stirbt für sich allein (Yksin Berliinissä) luoden panoraaman tavallisten berliiniläisten elämästä natsivallan aikana: Anna ja Otto Quangel alkoivat harjoittaa vastarintaa sen jälkeen, kun heidän poikansa oli kaatunut Hitlerin sodassa. He kirjoittavat viestejä kortteihin, joita he levittävät ympäri kaupunkia. Hiljainen, hillitty aviopari haaveilee operaationsa kauaskantoisesta menestyksestä eikä heillä ole aavistustakaan siitä, että rikostutkija Escherich on päässyt aikaa sitten heidän jäljilleen. (Teksti: Aufbau Verlag) 

Hans Falladan teos Jeder stirbt für sich allein ilmestyi vuonna 1947. Kun englanninkielinen käännös Alone in Berlin (2009) ilmestyi, räjähti sen saama suosio samantien valtavaan kansainväliseen menestykseen. Siitä on tehty useita teatteriversioita ja viime vuonna Berlinalessa ensi-iltansa sai eurooppalaisena yhteistyönä syntynyt elokuva. Suomeksi kirja on ilmestynyt vuonna 2013 ja sen on suomentanut Ilona Nykyri. 

Linkki Goethe Institutin sivulle


Kritiikin Uutisten verkkolehden julkistaminen | 8.3.2017, Helsinki

Lämpimästi tervetuloa Kritiikin Uutisten verkkolehden julkkareihin ja verkkoarkiston avajaisiin ensi viikon keskiviikkona 8.3. klo 16 Villa Kiveen! 

Suomen arvostelijain liiton, Lukukeskuksen ja Kiiltomato-lehden yhdessä järjestämässä tapahtumassa on muun muassa kurkistuksia lehden historiaan, kriitikkobattle ja lyhyitä kommentteja isoilta ja pieniltä kulttuurilehdiltä mm. YLE, HS, Nuori Voima ja Kiiltomato. Juontajina Kiitomato-lehden päätoimittaja Aleksis Salusjärvi ja SARV:in puheenjohtaja Maria Säkö.

Verkkolehtiuudistus ja mittava digitointiprojekti on nyt saatu valmiiksi. Niiden myötä avautuu kaikille avoimen lehden ja arkiston myötä uusi ikkuna kritiikin nykytilaan ja historiaan. Haluamme nostaa maljan kritiikille. Kritiikki elää!

Lisätietoa


New Cultural Initiatives in Russia -luento | 13.3.2017, Helsinki

Adelfa Agencyn yleisöluentosarja Venäjän kulttuuri – taustaa ja tätä päivää alkaa maanantaina 13.3.2017 kello 19 Kansallisteatterin Lavaklubilla. 

Taloustieteen tohtori Marina Andrejkina Moskovasta kertoo, miten uudet, valtakulttuuria haastavat hankkeet selviävät Venäjällä. Minkälaisia vaihtoehtoisia teattereita, museohankkeita ja opiskelijoiden rohkeita avauksia on olemassa, mistä hankitaan rahoitus, miten ne löytävät yleisönsä? Miten valtio niitä tukee ja miten yksityinen raha, sponsorit ja mesenaatit, osallistuvat kulttuurin rahoitukseen? Miten voi kansainvälinen yhteistyö tänään? 

Marina Andrejkina pitää luentonsa englanniksi otsikolla New Cultural Initiatives in Russia and their Chances to Succeed. Tilaisuuteen on vapaa pääsy. 

Andrejkina on Venäjän tunnetuimpia tekijänoikeusasiantuntijoita. Hän on teatterikorkea-koulu RATI-GITISin tuottaja- ja managerilinjan dosentti sekä Venäjän duuman immateriaalioikeuksien suojaa valmistelevan lainsäädäntökomitean jäsen. Andrejkina on toiminut myös tuottajana ja viimeksi Moskovan Elektroteatr Stanislavskin johtajana vuosina 2013-2015.

Kansainväliseen kulttuurivaihtoon erikoistunut Adelfa Agencyn toteuttama yleisöluentosarja välit-tää kuvaa tämän päivän venäläisestä kulttuurista, mutta käy myös läpi historiaa. 

**

On Monday, 13th March at 7 pm Marina Andreykina (Ph.D. in Economics), Moscow, is giving a lecture on New Cultural Initiatives in Russia and their Chances to Succeed at the Finnish National Theatre´s Lavaklubi. She will be lecturing in English. 

Lisätietoja / Information:
Helena Autio-Meloni
meloni(a)adelfa.fi

www.adelfa.fi

Facebook


Kulturmatchning i Åboland 23.3 | anmälningar senast 20.3.2017

Jobbar du inom vuxenutbildning och behöver nya lärare och kursidéer? 
Vill du ha mera kultur på din arbetsplats? Kanske du söker kulturaktörer som kan leda verkstäder och aktiviteter för barn, seniorer eller turister? 
Eller är du en kulturarbetare/lärare som vill ha nya utmaningar och uppdrag? 

Kom då med på matchning/speed-dejting mellan kulturarbetare och olika sektorer i samhället, ett koncept som startade år 2012. Målet är att utbildningsarrangörer och institut-ioner får direktkontakt med kulturaktörer för kurser, workshops, aktiviteter inom turism-en, kultur på dagis, i skola eller i vården. Vid träffen bjuder dessutom ÅU-journalisten Anja Kuusisto-Wilson på tips och råd för synlighet i pressen. 

Tid: Torsdag, 23.3 kl. 15-17.30 (kaffe serveras från 14.45) 
Plats: Kombila, Elmgrensvägen 11, Pargas 

Anmälningar senast 20.3: 
Lena Långbacka, lena.langbacka(a)sydkusten.fi, 044-544 3348 eller här: www.webropolsurveys.com/S/6D6F1182ECB38AE9.par


Seminaari liikkeen mahdollisuuksista kielten opetuksessa | 24.3.2017, Helsinki

TALK – Seminaari liikkeen mahdollisuuksista koulun kielten opetuksessa on Zodiakin monivuotisen TALK-hankeen päätöstapahtuma. Taiteilijoille ja opettajille suunnatussa seminaarissa käsitellään liikkeen ja tanssin käyttöä kielten opetuksessa ja oppimisessa. Osallistujille maksuton seminaari järjestetään pe 24.3.2017 Zodiakin näyttämöllä Kaapelitehtaalla Helsingissä klo 9–16. 

TALK - taidetta ja liikettä kieltenopetukseen on Zodiakin vuonna 2013 käynnistynyt kolmivuotinen suurhanke, jossa tanssitaiteilijat jalkautuvat koulujen kielten tunneille. Hankkeen päätukija on Koneen Säätiö. 

TALK-hankkeen tavoitteena on tutkia millaisia vaikutuksia pitkäaikaisella, säännöllisellä taiteellisella työskentelyllä on kielenopetuksen tuloksiin ja oppilaiden motivoitumiseen kielen kokonaisvaltaisessa opiskelussa. Saatua tietoa käytetään hyväksi muun muassa taiteilijoiden ja opettajien työnohjauksessa ja koulutuksessa. 

Seminaarissa esitellään TALK-hankkeen tuloksia esitysten, demojen ja luentojen myötä. Lisäksi käsitellään moniammatillista opetusmenetelmää sekä julkaistaan TALKin oppisisällöistä tehty video-opas. Luvassa on myös työpajoja.

Lisätietoja TALK-hankkeesta löytyy Zodiakin yleisötyön verkkosivuilta osoitteesta www.zodiak.fi/talk.

Seminaari on maksuton, ennakkoilmoittautuminen vaaditaan. Ennakkoilmoittautumiset osoitteessa www.zodiak.fi/talkseminaari. Ilmoittautumiset 17.3. mennessä. 

Lisätiedot: yleisötyövastaava Katja Kirsi, puh. 050 343 9302

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

Ajankohtaiset apurahahaut löydät Apurahavahdista


Taike: avustus hyväpuhe-hankkeelle | haku 15.3. mennessä 

Taiteen edistämiskeskus jakaa avustusta yhdelle tai kahdelle hyväpuhe-hankkeelle. Jaettavissa on 30 000 euroa. Hakuaika jatkuu 15. maaliskuuta saakka. 

Taideneuvosto peräänkuuluttaa hyväpuhe-hanketta, joka on monitaiteinen ja digitaalinen ja jossa hyödynnetään sosiaalista mediaa. ”Etsimme uusia innovatiivisia tapoja, joilla erilaisuutta voidaan tuoda esille positiivisesti”, sanoo Taideneuvoston puheenjohtaja Risto Ruohonen. 

Idea syntyi marraskuussa, kun tuore taideneuvosto mietti kehittämisrahansa kohdentamista. Hyväpuhe tarjoaa vihapuheelle rakentavan vaihtoehdon. Hyväpuhe-hanketta ei ole rajattu perinteisiin taiteenlajeihin. ”Taideneuvoston näkemyksen mukaan kulttuurien välinen vuoropuhelu rakentaa tulevaisuuden hyvinvointia ja kulttuurista tasa-arvoa”, Ruohonen arvioi. 

Koska vihapuhe on pesiytynyt sosiaaliseen mediaan, myös hyväpuhe-hankkeen tulee näkyä samassa mediassa. ”Sosiaalinen media toimii huolestuttavassa määrin tässä ajassa vihapuheen alustana”, Ruohonen sanoo. 

Taideneuvosto on sitoutunut jatkamaan hyväpuhe-teemaa vuosina 2018–19, jolloin käynnistetään uudet hakukierrokset. Sama hanke voi siten saada jatkorahoitusta kahdelle seuraavalle vuodelle. 

Avustusta voivat hakea yhdistykset, osuuskunnat ja muut yhteisöt. Hanke tulee aloittaa tämän vuoden aikana. Haettava summa jaetaan enintään kahden yhteisön kesken. 

Hakemusten arvioinnissa painavat hankkeen taiteellinen laatu ja vaikuttavuus. 

Lisätietoja: 

Taideneuvoston puheenjohtaja Risto Ruohonen, yhteydenotot viestintäpäällikkö Eija Ristimäki, eija.ristimaki(a)taike.fi, p. 0295 330 722.


Vision kulttuurituki | haku 15.3.2017 mennessä

Vision kulttuuritukihaku on käynnissä! Visio jakaa tänä vuonna yhteensä 2000 ¤ kulttuuritapahtumiin ja -tilaisuuksiin, joissa näkyy vihreä arvomaailma. Tukea myönnetään enintään 800 ¤ yhdelle hakijataholle. Haku päättyy 15.3.2017, joten nyt on oiva tilaisuus hakea avustusta ajoissa! 

Tarkemmat ohjeet ja haku osoitteessa: www.visili.fi/fi/kulttuurituki2017

Lisätietoja: Suunnitelija Johanna Riitakorpi, johanna.riitakorpi(a)visili.fi, puh. 044 727 3244

HAKUJA

Aiemmin TINFO-tiedotteessa ilmoitettuja avoimia hakuja: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Nuori Näyttämö 2016-2018 | haku 31.3.2017 mennessä

Kannustamme nuorten teatteriryhmiä hakemaan Nuori Näyttämö -hankkeeseen näiden ammattiteattereiden toiminta-alueilta: Suomen Kansallisteatteri, Helsingin, Kotkan ja Kemin kaupunginteatterit, sekä Tampereen Työväen Teatteri ja Mikkelin ja Varkauden Teatterit. 

Näiden ammattiteattereiden kanssa yhteistyössä, ammattilaisten toimiessa mentoreina, nuorten ryhmät valmistavat esityksen uusista näytelmistä. Keväällä 2018 vietetään kaikissa teattereissa paikallisfestivaaleja, jolloin valmistuneet esitykset nähdään ammattiteattereiden näyttämöillä. 

Hanke huipentuu elokuussa 2018, jolloin vietetään Tampereen Teatterikesän alkupäivinä Nuori Näyttämö–päätösfestivaali.  

Nuori Näyttämö -hankkeeseen on kirjoitettu kolme uutta, erittäin kiinnostavaa näytelmää 13-19-vuotiaiden nuorten esitettäväksi. 

Pipsa Longan Tuntemattoman eläimen jäljet katsoo elämisen suruun ja nautintoon kuin luupin läpi ja nostaa eteemme kiteytyneitä hetkiä nuoren tytön elämästä, kun tämä kohtaa ensimmäisen kuolemansa: etäisen sukulaisen poismenon.   

Veikko Nuutisen teksti On isis -teksti kysyy millaista on tulla isäksi. Onko se ihana vallankumous vai synkkä elinkautistuomio?   

Gunilla Hemmingin Carmina-tekstin päähenkilö on nuori Carmina niminen tyttö, jonka vanhemmat vilkuttavat hyvästi ja lähtevät turistilennolla Marsiin. Carminan voi esittää myös ruotsiksi.  

Neljäs teksti on alunperin kirjoitettu Ruotsin LÄNK-hankkeelle ja suomennettu nimellä Ainon aito mä. Tämä näytelmä on hurja teatterillinen leikki Ainosta, joka tempaisee itsensä irti kodin henkisestä ilmapiiristä. Kirjoittaja Rasmus Lindbergin nimi tälle näytelmälle on Sannas sanna jag.  Teksti on mahdollista esittää myös ruotsiksi. 

Toivotamme tervetulleiksi kaikki ryhmät, ilman taitotasojen mittausta. Ryhmä voi olla koululuokka, harrastajateatteri, taideopintojen ryhmä tai muutoin muodostunut. Ohjaaja voi olla harrastaja tai ammattilainen. 

Haku päättyy 31.3.2017. 

Hakulomakkeet ja informaatio: www.nuorinayttamo.info   

Tuottaja Inke Rosilo, 040 560 8607, nuori.nayttamo(a)tnl.fi


Continuo Theatre: International Theatre Project | apply now

Continuo Theatre is preparing the jubilee 20th edition of the International Theatre Project. The Spectators are invited to Plum Yard, the seat of Continuo, to see a performance called A Boat. 

During the performance Plum Yard is going to be transformed into a stylized boat. The performance will take place in the middle of a dance floor. The audience will see all the events from three sides through the windows associating a view from a boat cabin. The stage will be really original technically as well as artistically in order to provide a magical and poetic space for the theatre event. 

Since 1997 Continuo Theatre has been organising summer site specific projects, which are attended by young people from all over Europe and whose result is always a unique theatre performance in a non-theatrical space. These projects are closely connected with the area where Continuo members have lived since 1995. 

The performance is being made in cooperation of twenty young people from all over Europe (Poland, the Czech Republic, Slovakia, Italy, Switzerland, Russia, Greece and Germany), students, artists, dancers, performers and musicians, under the guidance of Continuo Theatre members and directed by its art director Pavel ¦tourač. 

This year Continuo Theatre members have decided to work right in their seat Plum Yard, whose renovation was finished a year ago in summer 2016, in a special space surrounded from three sides by the buildings with storey galleries. 

A visual physical performance with a live band and an originally designed view for the audience starts a new phase of the specific theatre genre at the turn of the second decade of Continuo Theatre activities in non-theatrical spaces.

www.continuo.cz/en/projects

Application form

KURSSEJA JA TYÖPAJOJA

Lisää kursseja ja työpajoja: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Sonja Jokiniemi: Das Theatre Feedback Method | 29.-30.3.2017, Turku

Taiteilijat antavat ja saavat jatkuvasti palautetta kysymysten, vaikutelmien, ehdotusten ja kritiikin muodossa joko intiimeissä keskusteluissa tai ryhmätilanteissa. Esittävien taiteiden maisterin koulutusohjelmassa DAS Theatressa (ent. DasArts) Amsterdamissa on kehitetty selkeästi strukturoitu palautemetodi, jonka avulla taiteilijat voivat jakaa eri vaiheissa olevia prosesseja kollegoiden kanssa. Metodin tarkoitus on mahdollistaa mielekkään ja hyödyllisen palautteen antaminen ja saaminen.

Sonja Jokiniemi johdattaa metodiin ja sen harjoittamiseen kaksipäiväisessä, esittävien taiteiden ammattilaisille suunnatussa työpajassa. Pajaan etsitään kahta demoesitystä työstövaiheessa olevista teoksista, joilla metodia kokeillaan käytännössä. 

Työpaja ke 29.3. klo 16-19 & to 30.3. klo 12-17
Nykytaidetila Kutomo, Kalastajankatu 1 B, 20100 Turku

Ei osallistumismaksua! 

Ilmoittautumiset, demoehdotukset ja tiedustelut: ehkatuotanto(a)gmail.com

sonjajokiniemi.com


Nukketeatterikurssi aikuisille | ilmoittaudu 17.3.2017 mennessä 

Nukketeatteriverstaan Näkyräppänä Nukketeatteri-ilmaisun lyhyt kurssi uteliaille aikuisille 
 
Kurssi järjestetään kolmessa osassa ja siellä kuljetaan nukketeatteri-ilmaisun ytimeen, elollistetaan elotonta ja herätellään hahmoja henkiin. Kurssi on suunnattu nukketeatteriharrastajille ja kaikille nukketeatteri-ilmaisusta kiinnostuneille.  
 
Kurssipäivät: 25.3, 1.4. ja 8.4 klo 9.90-13.30 (12 h yhteensä) 
Ilmoittautumiset: 17.3. mennessä osoitteeseen nukketeatteriverstas(a)gmail.com 
Kurssin hinta: 100¤/12h (sitova ennakkomaksu) 
Kurssipaikka: Iso-Puolalan talot 
Puolalanpuisto 7, 20100 Turku 
 
Lisätiedot

TYÖPAIKKOJA 

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja avoimia työpaikkoja löydät myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Näytäntötyöntekijä, Suomen kansallisooppera ja –baletti | haku 6.3.2017 mennessä

Suomen kansallisooppera ja -baletti sr hakee näyttämöosaston näytäntötyöntekijää osa-aikaiseen tuntipalkkaiseen työsuhteeseen ajalle 15.3.-15.6.2017 tai sopimuksen mukaan

Näytäntötyöntekijän tehtäviin kuuluvat ooppera- ja balettiteosten lavasteiden pystytys ja purku harjoituksissa ja esityksissä, lavasteiden kuljetus ja varastointi, esityksen aikana tapahtuvat vaihdot ja toiminnot sekä erilaisten esityslaitteiden hallinta. Näytäntötyöntekijä osallistuu tarvittaessa myös valaistus- ja tarpeisto-osastojen työhön.

Tehtävä edellyttää alan soveltuvaa koulutusta tai työkokemusta teatterialalta sekä hyviä yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja.

Hakemukset pyydetään jättämään maanantaihin 6.3.2017 mennessä Kansallisoopperan ja -baletin internet-sivuilla (www.oopperabaletti.fi) olevaan sähköiseen rekrytointijärjestelmään.

Ilmoitus ja haku


Tuottaja, Sorin Sirkus | haku 10.3.2017 mennessä

Sorin Sirkus hakee tuottajaa vakituiseen työsuhteeseen 1.4.2017 alkaen (tai sopimuksen mukaan)

Sorin Sirkus on Tampereella vuonna 1985 perustettu nuorisosirkus, joka on profiloitunut korkeatasoiseksi sirkustaiteen ja nuorisokulttuurin kehittäjäksi Suomessa. Korkealaatuisen sirkuskouluopetuksen lisäksi Sorin Sirkus on tunnettu tasokkaasta ja omaleimaisesta esitystoiminnastaan. Sorin Sirkuksen Joulushow kerää vuosittain yli 10 000 katsojaa. Lisäksi sirkus tarjoaa esimerkiksi sosiaalisen sirkuksen toimintaa, erilaisia sirkuskursseja, tyhy-päiviä, seminaareja, firmatilaisuuksia ja erilaisia tilausesityksiä ympäri vuoden. Sorin Sirkus työllistää noin 30 vakituista ja erilaiset projektit mukaan lukien noin 60 työntekijää vuodessa.

Työ on kokopäivätyötä ja työaika on 37,5 h / vko.

Haemme henkilöä, joka tuntee ja arvostaa sirkusalaa. Hakijalla tulee olla hallussa tuotannon työprosessien tuntemus sekä tuotteistamiseen, tuottavuuteen ja tuloksellisuuteen liittyvä osaaminen. Hyvä ote hallintoon, pelottomuus kehittämistyöhön, talousosaaminen sekä luontevat vuorovaikutus- ja yhteistyötaidot ovat edellytyksiä tehtävän menestyksekkääseen hoitamiseen.

Hakijalta edellytetään vähintään kahden (2) vuoden kokemusta vastaavista työtehtävistä, pidempi työkokemus katsotaan eduksi. Lisäksi toivomme oma-aloitteista, työtä pelkäämätöntä ja positiivista työotetta, huolellisuutta sekä vastuunkantokykyä. Työ vaatii sujuvaa suomen ja englannin kielen suullista ja kirjallista osaamista sekä ajokorttia (B-kortti). Koulutusvaatimuksena on soveltuva korkeakoulututkinto.

Pyydämme lähettämään hakemukset 10.3.2017 klo 16 mennessä sähköisesti osoitteeseen: sorinsirkus(a)sorinsirkus.fi. Hakemuksen liitteeksi CV sekä palkkatoive.

Lisätietoja 6.3. alkaen antaa tuottaja Piia Karkkola, tiedustelut mieluiten sähköpostitse: piia.karkkola(at)sorinsirkus.fi. 

Lisätietoja


Sömmare, Wasa Teater | ansöka senast den 20.3.2017

Wasa Teater söker en SÖMMARE till kostymverkstaden 
 
Tillsvidare anställningsförhållande från 1.8.2017 
 
I arbetsuppgifterna ingår bland annat: 
 
- Att skära till, sy och tillverka dräkter till produktionerna enligt föreståndarens och dräktdesignerns anvisningar 
- Ta mått och göra provningar med skådespelare 
- Färga och patinera tyger och dräkter vid behov 
- Göra inköp av dräkter, accessoarer och tyger till teaterns produktioner enligt föreståndarens anvisningar 
- Ombesörja att skådespelarna har adekvata repetitionskläder 
- Följa med repetitioner och föreställningar vid behov 
- Underhålla produktionernas dräkter, reparera och tvätta regelbundet 
- Sköta påklädnad under föreställningar om det finns behov och är möjligt att samordna med övrigt arbete 
- Packa dräkter för turnéer och gästspel 
- Sköta det sömnadsarbete som krävs i dekorerna 
 
Introduktion i arbetet sker enligt överenskommelse under våren 2017. 
 
Kompetenskrav: yrkesexamen inom textil- och beklädnadsbranschen samt erfarenhet inom området. Kännedom om teaterbranschen är en merit. 
 
Lön enligt kollektivavtal och erfarenhet. Befattningen tillsätts med lagstadgad prövotid och lämpar sig lika väl för kvinnor och män. 
 
För mera information, kontakta: 
om arbetsuppgifter; syateljéföreståndare Ina Nordberg, tfn 06-320 9321 
om lön och arbetsvillkor; administrativ chef Marit Berndtson, tfn 06-320 9312, gsm 050-594 9092 
 
Vi erbjuder en kreativ och omväxlande arbetsmiljö! 
 
Ansökning med bilagor skall vara teatern till handa senast måndag 20.3 kl 16 och riktas till: 
 
Wasa Teater / Marit Berndtson / Kyrkoesplanaden 16 / 65100 Vasa. E-post marit.berndtson(a)wasateater.fi, tfn 050 594 9092.

MUITA ILMOITUKSIA 

Artistic Doctorates in Europe: Kutsu kyselytutkimukseen 

Etsimme tanssin ja esitystaiteen tohtorikoulutettavia tai jo tohtoriksi väitelleitä, väitöskirjojen ohjaajia sekä tanssin tuottajia, rahoittajia ja asiantuntijoita. 

Artistic Doctorates in Europe: Third Cycle Provision in Dance and Performance (ADiE) Kiasma ja Zodiak ovat yhdessä Taideyliopiston kanssa osallisina EU-hankkeessa, jonka tavoitteena on syventää tanssin akateemisen maailman ja taidekentän välisiä suhteita. Artistic Doctorates in Europe: Third Cycle Provision in Dance and Performance (ADiE) -niminen projekti pyrkii kehittämään tanssin ja esitystaiteen alueiden väitöskirjatutkimusta sekä jalkauttamaan tohtori-taiteilijoiden työn taiteen kentälle. 

EU:n rahoittama hanke syventyy taidelähtöisiin tutkimusprosesseihin (Practice as Research) liikkeen ja kehollisuuden näkökulmasta. Projekti analysoi taiteellisen väitöskirjatutkimuksen ohjauksen haasteita, kartoittaa erilaisia tutkimusmenetelmiä ja pohtii, miten tutkimustietoa voidaan hyödyntää uudenlaisissa taiteellisissa avauksissa. 

Zodiak ja Kiasma-teatteri toimivat asiantuntijoina etsimässä tartuntapintoja akateemisen maailman ja taiteen ammattilaisten välille, ja tekevät tiivistä yhteistyötä Taideyliopiston Esittävän taiteen tutkimuskeskuksen (Tutke) kanssa. Projektia koordinoi Middlesex Yliopisto (Lontoo), ja muut yhteistyökumppanit ovat Chichesterin yliopisto, Tukholman taideyliopisto sekä tanssi- ja esitystaiteen keskuksista WELD (Tukholma) ja Dance4 (Nottingham). 

Hanke alkaa kyselytutkimuksella, jonka tavoitteena on kerätä tietoa taiteellisen väitöskirjatutkimuksen nykytilanteesta. Etsimme erityisesti väitöskirjan tekijöitä tai noin viiden viime vuoden aikana väitelleitä, taiteellisen väitöstutkimuksen ohjaajia sekä taiteen tuottajia, rahoittajia ja asiantuntijoita. 

Kokemuksesi on meille tärkeä. Kyselyn avulla kerätty tieto määrittelee hankkeen suuntaviivat, ja mahdollistaa näin taiteelliseen työhön perustuvan väitöskirjatutkimuksen kriittisen tarkastelun ja kehittämisen. Vastaaminen kestää noin 15-20 minuuttia. 

Valitse seuraavista linkeistä sinulle sopivin: 

Tohtorikoulutettavat ja väitelleet

Väitöskirjan ohjaajat

Tuottajat, rahoittajat, asiantuntijat

Kyselyyn voi vastata 1. huhtikuuta 2017 saakka. Lisätietoa projektista


Verkostoidu ranskalaiskollegoiden kanssa

Ranskalainen kulttuurituotantoyhtiö La Magnanerie tarjoaa palvelujaan ja yhteyksiään teatterintekijöille, agentuureille ja festivaaleille. Porukan johtaja Victor Leclère kertoo: "Our team of three people works 
with companies that create shows and site-specific pieces in the fields of theater, contemporary dance, new circus, public spaces. We manage to connect professional artists with programmers and directors in all the different cultural venues in France and in Europe."

Victorin voi tavata eri festivaalien ja verkostokokousten yhteydessä. Lista paikoista ja ajankohdista löytyy liitetiedostosta, jossa myös tarkempi tietopaketti koko hankkeesta.  
 

www.magnanerie-spectacle.com 
Contact Victor Leclère, Production and tour manager 
+33143363712 
victor(a)magnanerie-spectacle.com

 


twitter.com/tinfotweets

Tilaa TINFO-tiedote sähköpostiisi