04.06.2019

Hanna blogikuva

Ei sankareita, vaan joukkuepelaajia

MM-jääkiekkovoitto oli ensembletyötä parhaimmillaan. Niin kuin teatterissa. Tai niin kuin Sitran ilmiömäisen julkisen hallinnon johtamisen suunnassa, työpaperissa, jolla tavoitellaan kansanvaltaista johtamista ja parempaa kokonaisuuksien hallintaa. Tai niin kuin nyt tulevassa hallitusohjelmassa.

Hallitusohjelmassa ilmiöpohjaisuus ja kokonaisuuksien hallinta näkyvät: ei sankareita vaan joukkuepelaajia. Yhteistyötä, ennakointia, ihmiskeskeisyyttä, dialogisuutta, luottamusta, yhteisymmärrystä, kumppanuusverkostoja. Tasa-arvoa!
 

Tulevaisuusinvestointeja tasa-arvoon

Tasa-arvoa! Tasa-arvotekoja! Tässä hallitusohjelmassa tasa-arvo johdannaisineen ja yhdyssanoina on mainittu kokonaista 62 kertaa! Tasa-arvoajattelu ja tavoitteet läpäisevät ohjelman. Tämä hallitus sitoutuu tasa-arvon edistämiseen myös talousarvioprosesseissa ja kaikissa keskeisissä uudistuksissa. Suomesta on tarkoitus tehdä tasa-arvon kärkimaa! Hienoa. Ohjelman lukeminen vakuuttaa, ettei kyse ole sanahelinästä.

Kulttuurin ja taiteen näkökulmasta tämä hallitusohjelma on unelmien täyttymys.

Taiteilija-apurahojen tasoa nostetaan.

Esittävien taiteiden valtionosuusjärjestelmän uudistus toteutetaan. Suuri ilo siitä, että Svenska Teatern ja Tampereen Työväen Teatteri nähdään kansallisina päänäyttämöinä Suomen Kansallisteatterin rinnalla (olisihan sinne voinut nostaa myös tulevan Tanssin talon…).

Suomen Kansallisteatterin peruskorjaus- ja parannushanke toteutetaan.

Valtionosuuksien tasosta, toiminta-avustuksista ja kansallisten laitosten määrärahoista huolehditaan.

Kiinnostava on ohjelma kulttuuritilojen käytön tehostamiseksi, tilojen yhteiskäytön selvittäminen ja kiertuetoiminnan edellytysten parantaminen!

Helpotus siitä, että Veikkauksen edunsaajien määrärahat turvataan tulevaisuudessa.

Luen tätä hallitusohjelmaa niin, että sillä on vankka pohja OKM:n tavoite- ja rahoitustodellisuudessa. Se on juurrutettu jo valmiiksi. Siinä ei ole mitään hatusta vedettyä!

Miksi toiveiden tai unelmien täyttymys? Strategisiin kulttuurin, nuorison ja liikunta-asioiden kokonaisuuksiin on luvassa 22,5 miljoonaa ja kertaluontoisina tulevaisuusinvestointeina 120 miljoonaa. Näillä summilla rakennetaan tulevaisuutta! Auvoa! Onko nyt joulu?

TINFOn strategista tulevaisuutta

Innoittava, perustavaa laatua olevien kysymysten äärellä liikkunut strategiaprosessimme on saatu päätökseen. Uusi strategiamme on nyt tässä. Miksi käytän sanaa innoittava? No siksi, että tämä oli orgaaninen, yhteinen matka henkilökunnan ja hallituksen jäsenten kanssa. Kiitos kaikille, kiitos myös Kati Sirénille tulevaisuusverstaastamme, jonka pidimme alkuvuodesta. Vielä viimeisissä kokouksissa tehtiin hienosäätöä. Sanat ovat tärkeitä, sanat ovat tekoja!

Pohdimme erilaisia polkuja ja maastoja, joissa tulevaisuudessa kulkisimme. Strategia tarkoittaa aktiivisia tietoisia valintoja. Me olemme nyt valinneet näin! Maailma, taide ja työ ympärillä muuttuvat nopeasti, siksi strategiaamme ei kannata lyödä lukkoon joksikin määräajaksi. Kuuntelemme muutoksia ja tarpeen mukaan päivitämme strategiaa ja reivaamme kurssia.
 

Kiitos Teatteritilastojen tiedontuottajille!

Torstaina 6.6. julkistamme esittävien taiteiden kokonaiskatsojat vuonna 2018 ja torstaina 13.6. koko Teatteritilastot.

Teatteritilastoissa TINFO prosessoi toimijoiden tuottaman tiedon ja tarjoaa laajan ja vertailukelpoisen tietokokonaisuuden suomalaisen teatterin tilasta. Tilastot sisältävät runsaasti aikasarjoja, joiden avulla nähdään pitkän aikavälin kehityslinjoja.

Toimialan vahvuus on myös luotettavassa, laadukkaassa, avoimessa ja läpinäkyvässä tietovarannossa. Tilastoja käytetään teattereissa oman toiminnan seurannassa ja suunnittelussa, kulttuuri- ja taidepoliittisessa päätöksenteossa, tutkimuksessa, opetuksessa ja mediassa. TINFO palvelee toimialaa ja yhteiskuntaa tietoperustaa vahvistamalla. Teatteritilastot tuottavat laajasti arvoa eri osapuolille, näin uskon.

Teatteritilastot ovat hieno esimerkki toimialan omasta aktiivisuudesta, sitoutumisesta ja yhteistyöstä.  Kiitokset kaikille Teille, suurelle joukolle teatterissa työskenteleviä, jotka kokoatte oman yhteisönne tiedot meille TINFOssa tilastoitaviksi. Ilman Teidän, satojen ihmisten työtä, ei olisi Teatteritilastoja.

Ja tietenkin – tiedämme myös tietoaukoista, joita tilastot sisältävät. Siksi tilastoja kehitetään jatkuvasti, yhteistyössä kentän kanssa. Tästä kehittämistyöstäkin kiitos!
 

Hukassa

Kolmen tekijän taiteellinen opinnäytetyö Julia Jäntin (valo), Tarleena Laakon (dramaturgia) ja Virpi Niemisen (lavastus/Aalto Arts) Hukassa tuo muistuman osittain samojen tekijöiden kandityöstä Ei hätää kulta tämä on leikkihuone. Tuon työryhmälähtöisen nykyteatteriesityksen muistijälki oli niin vahva tilainstallaationa ja ambivalenttina esittäjyytenä. Hukassa jatkaa tästä – ihan omilla teillään. Minä tunnustaudun heti Tarleena Laakko  -faniksi. Viimeistään siinä vaiheessa kun yybersuuriin kissa-aurinkolaseihin sonnustautunut Tarleena alkaa kieli poskella ikään kuin kevyesti luennoida.

Tilainstallaatio on kuin vinksahtanut Liisa Ihmemaassa. Nyt nämä teekutsut vain ovat hieman toisenlaiset.

Hukassa leikkii sisätilalla, ulkotilalla, ahmimisella, sisäänottamisella, jo monimielisenä sanaleikkinä. Se on anarkistinen esitys kesyttämistä ja luonnon taltuttamista vastaan. Tässä kolme naista edustavat primitiivistä, villiä ja vapaata, tyydyttämätöntä halua. Villin alistamisesta kulttuurissa on kyse, niin myös suden metsästyksessä tai ihmissusi-variaatioissa, joissa pelko projisoituu ulkopuoliseen. Mahtavaa feminismiä!

Nämä primitiivit, pelottavan levottomat olennot muodostavat toisiinsa kietoutuneen kolmipäisen ”hirviön”, joka vetää kakkua ja mitä tahansa mössöä itseensä, imee omia ja toisten sormia, maiskuttaa, avaa himokkaasti suutaan, antaa kuolan ja ruuan valua sisästään.

Enpä muista, onko mitään live-esitys onnistunut luomaan yhtä paljon kauhua, pelkoa ja pahoinvointia. Miltei yrjöt lentää. Vainoharhaisesti ryhdyn katsomaan taakseni, josko sieltä joku hiipii.
 

Mitä hinnoittelulla saadaan aikaan? 

Arts Professional on brittien vireä toimialajulkaisu, joka tarjoaa kiinnostavaa ajankohtaistietoa. Nyt Arts Professional haluaa tietää, mitä mieltä kentällä ollaan taiteen hinnoittelusta. Kyselytutkimuksella selvitetään nyt, halutaanko hinnoittelulla maksimoida tuotot, sopiiko lentoyhtiöiden joustava hinnoittelu kulttuurin toimialalle, kenelle alennettuja hintoja pitäisi tarjota, mitä tekemistä hinnoilla on saavutettavuuden kanssa. Kiinnostavaa tietää tuloksista. Kiinnostavaa olisi tietää, mitä meidän kentällä ajatellaan.

Jokainen lapsi on kympin arvoinen 

Lainalapsenlapsi sai kympin todistuksen. Unicef muistuttaa Kympin todistuksella, että lapsi on arvokas ja riittää sellaisenaan. Samalla lasta muistutetaan hänen oikeuksistaan.

Tämä lapsen arvo piirtyy nyt kahden leffan kautta. Tolkien ja Rocketman kertovat taiteilijatarinaa. Tolkien rakkaudentäyteisesti äidin kanssa yhteisistä mielikuvitusleikeistä ammentaen, Elton John sodankovettamalta isältään turhaan rakkautta ja arvostusta kerjäten. Rocketman on mieletön näyttämömusikaali. Visuaalinen spektaakkeli. No, miehistä nämä kertovat, ja tähän voi vielä lisätä Fred Mercuryn. Missä hitossa ne naisten taiteilijatarinat ovat?

Ei ole pääsyä Hankoon

Hangö Teaterträffin aikaan Hyde on Mustan ja valkoisen teatterin festivaalilla Imatralla. Piia ja minä väännämme vielä Teatteritilastojen yhteiskoonteja. Antonia-palkinnon ehdokasesityksiä ovat Teater Viiruksen Den Stora Elden ja Svenska Teaternin Att dela en kaka.

 

Aiemmat Hanna Helavuoren työpäiväkirjamerkinnät