Esityksen tarjoaminen festivaalille tai vierailunäyttämölle

Kun tarjoatte esitystänne festivaaleille tai vierailunäyttämöille, tutustukaa huolellisesti niiden ohjelmistoihin. "Could you please do your homework properly", jaksaa moni teatterifestivaalijohtaja hokea mielessään, kun on avannut jo päivän kolmannen paketin kiinalaiselta show-tanssiryhmältä.

Tehkää itsellenne perusesite, mahdollisimman helppokäyttöinen, mielellään sähköisessä muodossa oleva portfolio, josta löytyy ainakin:

Teatterin/ryhmän nimi (mahdollisesti tiivis taustoitus)

Esityksen nimi ja lyhyt juoniseloste, teeman tai aiheen esittely (mitä? miksi?)

Keskeiset tekijätiedot (esim. ohjaajasta lyhyt esittely - ketkä?).

Matkustavan henkilökunnan määrä ja toimenkuvat.

Esityksen hinta: yksi esitys, toinen esitys, kolmas esitys (ei sis. matka- ja majoituskuluja, jotka tilaaja osaa itse laskea - päivärahakulut ilmoitetaan erikseen, ks. budjettipohja)

Tekninen rider (pohjapiirustus / näyttämö, lavastus, valoripustus, äänikalusto, projisointi/videotekniikka) - dvd:n osavalikko?
- tarvittavan esitystilan koko ja muoto (ns. black box, nouseva katsomo, luukkunäyttämö, tms.)
- pystytykseen, harjoituksiin ja purkuun tarvittava aika ja henkilökunta
Ks. liitetiedosto / technical rider.

Linkit video- ym. promomateriaaleihin (highlights, koko esitys, yms.)
- oma-www / vimeo / youtube, etc.

Linkit esitysvalokuviin ja muuhun tiedotus- ja markkinointimateriaaliin.
Voit myös vilkaista touring info -mallia alla olevasta pdf-liitteestä.

Hienoista ja hiotuista esittelypaketeista huolimatta suurin osa vierailukutsuista perustuu siihen, että kutsuja on nähnyt esityksen livenä tai sitä on suositellut hänelle joku kollega, jonka ammattitaitoon kutsuja luottaa. Henkilökohtaiset kontaktit ovat kaiken A ja O. Kansainväliset festivaalit Suomessa ja ulkomailla ovat oivia kohtaamispaikkoja.