15.06.2023
Kolmessa päivässä paljon
Teatterin, tanssin ja sirkuksen Performing HEL -katselmuksen ohjelmistoja valitsemassa ollut esittävän taiteen kuraattori Eva Neklyaeva sanoo, että suomalaisten taidelaitosten taiteellisten johtajien on tärkeätä olla läsnä myös kansainvälisellä kentällä. Performing HEL on koottu moninaisuus mielessä ja palvelemaan omiin taloihinsa ohjelmistoja valitsevia.
Eva Neklyaeva toimi aikoinaan Helsingissä mm. Baltic Circle -festivaalin johtajana, sittemmin hän työskenteli italialaisen Santarcangelo Festivalin taiteellisessa johdossa, sen jälkeen vierailevana kuraattorina Gentissä taidekeskus Vooruitissa (nyk. Viernulvier) ja Münchenin Spielartissa. Nykyisin osin Milanossa asuvalla ja työskentelevällä Neklyaevalla on meneillään Milanossa kansainvälinen sarja työpajoja eri aiheista, joita toteuttaa yhteistyössä eri taiteilijoiden kanssa. Hänen kuraattorin kädenjälkeään näkee loppukesästä Performing HEL -katselmuksen ohjelmistossa
Olit mukana valitsemassa loppukesän Performing HEL -katselmuksen ohjelmistoa. Tähän suomalaisen esitystaiteen, sirkuksen, tanssin ja teatterin ainutlaatuiseen, kansainväliseen katselmukseen oli avoin haku. Millaisen materiaalin äärelle kuraattorina pääsit? Ja mitä /mistä ohjelmisto kertoo?
Performing HEL-ohjelmisto on kollektiivisen työn tulos. Työskentelimme yhdessä Riitta Aittokallion, Lotta Nevalaisen ja Vigdís Jakobsdóttirin kanssa. Minä perehdyin hakemuksiin, jotka määrittyivät jollakin lailla teatterin alueelle, mutta ohjelmiston kokonaisuus on rakennettu yhteisessä keskustelussa.
Yksi ohjelmiston rakentamisen kriteereistä oli näyttää kentän moninaisuutta.
Nyt neljättä kertaa järjestettävään Performing HELiin tavoitellaan osallistujia ulkomailta ja Suomesta. Millaisin evästyksin kutsuisit suomalaisia teatterinjohtajia ja muita omissa taloissaan ohjelmistoista vastaavia tulemaan paikalle Performing HELiin? Mitä kannattaa tarkkailla?
Huolimatta siitä, että näinä aikoina tuntuu olevan paljon työtä ja vähän aikaa, kuratoriaaliseen työhön kuuluu olla perillä siitä mitä kentällä tapahtuu ja mitä taiteilijat tekevät. Erityisesti talojen taiteellisten johtajien on tärkeää olla läsnä kansainvälisellä kentällä.
Katselmukset, kuten Performing HEL antavat kuraattoreille käytännön mahdollisuuden nähdä kolmessa päivässä paljon. Performing HEL ei ole festivaali, vaan rakennettu niin, että esillä on esityksiä eri näyttämöille, yleisöille ja esityksiä, joilla on keskenään erilaiset esteettiset lähtökohdat.
Ohjelman mottona voi käyttää Viernulvierin, ennen Vooruitin, ohjelman periaatetta: “Nothing for everyone, something for everybody.”
Kuinka ohjelmistotyösi Performing HELissa poikkesi esimerkiksi työstäsi Santarcangelossa, jossa usean vuoden ajan toimit johtokaksikossa?
Kuratointityö voi tarkoittaa eri konteksteissa hyvin erilaisia asioita. Kaikissa kuratoriaalisissa valinnoissa minulle on tärkeää osata vastata kysymykseen miksi. Perfoming HEL:in yhteydessä kysymys ei ollut niinkään kuratoinnista vaan ohjelmiston valitsemisesta. Performing HEL -kontekstissa työni on palvella kenttää.
Performing HELin kuratoinnissa kaikki valinnat on sidottu siihen, että luodaan tila, josta syntyy uusia mahdollisuuksia tai kiertuemahdollisuuksia taiteilijoille. Tämän seurauksena eri talojen ja festivaalien yleisöjen katsojakokemukset rikastuvat ja monipuolistuvat sekä Suomessa että kansainvälisesti.
TINFO / 15.6.2023