04.05.2022
Umpihangesta-sarja
Kuka esittää ketä ja minkä arvoisesti?
ROTKHO on latvialaisen Dailes Teātrisin uusien johtajien Viesturs Kairišsin ja Juris Žagarsin suunnannäyttö oman teatterinsa uudesta linjasta. Puolalainen ohjaaja Łukasz Twarkowski tekee omaehtoisia esityksiä Liettuassa ja Latviassa. Riiassa esityksestä villiintyi tuhatpäinen yleisö.
Näyttämöllä on kiinalainen ravintola New Yorkissa vuonna 1960. Sitten näyttämölle ilmestyy Wolt-ruokalähetti ja toisenlainen kiinalainen ravintola. Ollaan vähän pienemmässä kaupungissa, nimittäin Riiassa vuonna 2022. Wolt-kuski paljastaa olevansa oikeasti näyttelijä. Hän käynnistää esityksen kysymällä katsojilta mikä on hänen ja katsojien välisen yhteyden arvo? Ja jos näyttämötaide syntyy esiintyjien ja yleisön keskinäisestä kommunikaatiosta, niin mikä mahtaa olla tämän taiteen arvo?
Siirrymme seuraamaan venäjänjuutalaisen, Latviassa syntyneen taiteilijan Mark Rothkon elämänvaiheita. Kyllä: esityksen nimi on kirjoitettu eri tavalla kuin taiteilijan nimi (joka alun perin oli Markus Rothkowitz). Rothko teki itsemurhan vuonna 1970, minkä jälkeen hänen maalauksiaan on myyty satojen miljoonien eurojen arvosta. ROTKHO-esitys keskittyy 8,5 miljoonaa euroa maksaneeseen nimettömään (Untitled) maalaukseen, joka osoittautuu kiinalaiseksi väärennökseksi ja jonka omistaja, taidekeräilijä syyttää välittäjää huijauksesta. Maailmankuulu välittäjä on itsekin uskonut teoksen aitouteen. Miten se voi menettää kauneus- ja miljoona-arvonsa ulkopuolisen arvioijan päätöksellä?
Dramaturgia ja ohjaus tarjoilevat katsojille vuorotellen pieniä nyansseja ja isoja mielikuvia. Näyttämömusiikki muuttuu tila-ambientiksi ja vaivihkaa ravintolan viihteelliseksi taustamusiikiksi tai karaoke-esitykseksi. Fyysiset tilat ja lavastukset liukuvat näyttämöllä joko ihmisvoimin tai pyörönäyttämön tahtiin. Niiden välissä väistelee yksinäinen ihminen. Onko hän hienostoravintolan tarjoilija, joka myöhemmin kertoo olevansa menestynyt näyttelijä vai näyttelijä, joka esittää näyttämötyöntekijää? Vai onko hän vapaaehtoisesti (”puiden takia”) puistossa asuva näyttelijä? Entä onko hänet kuitenkin majoitettu kuvausten ajaksi maineikkaaseen Park-hotelliin?
Ei hinnalla millä hyvänsä
Esityksessä Mark Rothko on ilmestynyt Mell-vaimonsa kanssa Seagram-yhtiön rakentaman uuden newyorkilaisen pilvenpiirtäjän hienostoravintolaan, jonne Rothkolta oli 1950-luvun lopulla tilattu nykyrahassa neljännesmiljoonan euron hintaan noin 60 neliömetriä taidetta tilakonseptina. Nähtyään paikan hän kieltäytyy luovuttamasta jo valmistuneita teoksia yhtiön käyttöön.
Puhe vie ja katse kääntyy toiseen näyttämöhuoneeseen, jossa latvialainen ja puolalainen näyttelijä keskustelevat elokuvan koekuvauksista. Nainen kysyy, mitä roolia mies haki? Rothkoa, kuuluu vastaus… entä mitä toinen haki, Rothkon vaimon roolia kenties, mies ehdottaa? Ei, vaan Mellin, jonka aviomies Rothko oli, vastaa latvialaisnäyttelijä.
Esityksen jälkeen tapaan kiinalaista ravintoloitsijapariskuntaa esittävät näyttelijät, jotka ovat Riiassa asuva yrittäjäpariskunta, joilla oli varaa ottaa muutama viikko vapaata tuotannon takia. Latvialaisen teatterinjohtajan mukaan kaupungissa toimivilla kiinalaisilla ravintolayrittäjillä ei todennäköisesti olisi ollut samaa mahdollisuutta. Esityksen aiheen ja teeman mukaisesti tämä lisätieto on joko arvokas, mitätön tai irvokas.
Kuten Mark Rothkokin aikoinaan teoksissaan, etsii Łukasz Twarkowski ohjaustöissään omaa muotokieltään. Molemmille taide on kommunikaatiota ja aina moraalinen teko, joka vaikuttaa ihmisten tunteisiin. Niinpä Twarkowski on omimmillaan juuri Rothko-aiheen kanssa. Yhteistuotantona puolalaisen Teatr Opolen kanssa valmistunut ROTKHO on esitys isolla sydämellä ja isolla E:llä. Katsojalle tarjotaan tavaton määrä erilaisia ärsykkeitä. Kaikkea ei ole tarkoituskaan omaksua tai ymmärtää; valinnanvapaus synnyttää omaa narratiiviaan.
Esiintyjiä, kuvaajia ja näyttämötyöntekijöitä (Muesum-univormuissaan!) vilisee suurella näyttämöllä lähes kolmekymmentä. Taustalla on lisäksi mittava joukko teatterialan suunnittelijoita ja av-alan ammattilaisia.
ROTKHO on Dailes Teātrisin repertuaarissa koko kevään ja teatterinjohtaja Žagarsin mukaan se esitetään englanniksi tekstitettynä ulkomaisille kollegoille kesäkuun 2. päivä. Kutsu kävi, kuka lähtee Riikaan?
Hyde Hytti