25.11.2022

Lea- ja Sylvi voittajat 2022

Lea- ja Sylvi-palkintojen voittajat on julkistettu

Suomen Näytelmäkirjailijat ja Käsikirjoittajat ry jakaa vuosittain näytelmäkirjallisuuspalkinto Lean parhaasta kotimaisesta näytelmätekstistä. Lea-palkinnon saajaksi on valittu kirjailijat Leea Klemola ja Rosa-Maria Perä näytelmällä Minä, askartelija. Palkinto jaettiin perjantaina klo 18 Teatteritalo Universumissa 25.11.2022 yhdistyksen Lea- ja Sylvi-juhlagaalassa

Samassa tilaisuudessa yhdistyi jakoi myös TV- ja Elokuva-Sylvi-palkinnot. Tänä vuonna jaettiin toista kertaa Sylvi-palkinto parhaasta tv-käsikirjoituksesta. Palkinto myönnettiin käsikirjoittaja Auli Mantilalle Transport-sarjasta. 

Elokuva-Sylvi myönnettiin Daniela Hakulisen ja Ilona Ahdin Tytöt tytöt tytöt-elokuvan käsikirjoitukselle.

Leaa Klemolan ja Rosa-Maria Perän Minä, askartelija syventää ihmislajin yhteydenkaipuuta

Lea-palkinnon voittajan valitsi teatterialan ammattilaisista koostuva raati, johon kuuluvat vapaa kirjoittaja ja opettaja Hanna Helavuori, näytelmäkirjailija ja dramaturgi Marie Kajava sekä näytelmäkirjailija ja dramaturgi Veikko Nuutinen.  

Leea Klemolan ja Rosa-Maria Perän yhdessä kirjoittamassa näytelmässä Minä, askartelija haisee hiki, viina, sukuelimet, ulosteet ja muut eritteet. Pääosin Ruotsinpyhtäälle sijoittuva näytelmä on riemastuttava kuvaus askarteluryhmästä ja sen keskinäisistä suhteista viikon kestävällä askartelukurssilla. Tässä poikkeuksellisessa välivapauden valtakunnassa kaikki on mahdollista – myös ikääntyvälle naiselle.

Päähenkilövetoisen draaman sijaan näytelmä ottaa tarkastelun alle yhteisön ja tekee sen poikkeuksellisen taitavasti. Pursuavan runsas näytelmä hurmaa huumorillaan ja kaikesta asetelmallisuudesta vapailla henkilöillään, jotka ovat raivokkaassa halussaan vahvasti elossa. Nuo haluolennot eli Hana, Anu, Eero, Markku, Antero ja Arja Saijonmaata työkseen tuuraava palmukakadu Alex jäävät mieleen askartelemaan vielä pitkään. Klemolan ja Perän repliikintaju ja kyky kuljettaa dialogia häikäisevät.

Näytelmä puhuu taiteentekemisestä, taiteellisten prosessien sattumanvaraisuudesta ja kaoottisuudesta. Se vie kysymyksiin taiteentekijän yksinäisyydestä oman työnsä äärellä sekä jatkuvasta pyrkimyksestä kurottaa taiteen kautta kohti toisia ihmisiä. Näytelmän filosofisena kehyksenä on kysymys siitä, kuka minussa ja meissä askartelee. Minä, Askartelijassa räpelletään, kuten räpelletään elämässä. Näytelmä onnistuu pakenemaan ylevöittävää ja abstrahoivaa yläpilveä, jollaisena taiteen tekeminen niin usein kuvataan. Minä, Askartelija syvenee kuvaukseksi ihmislajin yhteydenkaipuusta. Näytelmä ei kuitenkaan alleviivaa syvällisyyttään, vaan jättää nämä tasot parhaiden näytelmien tapaan lukijan löydettäväksi.”

Lea-palkinnon arvo on 5000 euroa. Palkinto rahoitetaan Kopioston keräämistä tekijänoikeuskorvauksista. Finaalissa Minä, askartelijan lisäksi olivat Taija Helmisen Onnellisinta on olla onnellinen, Kati Kaartisen Poikakoodi ja Pipsa Longan fyra dagar av närhet (ruot. Sofia Aminoff). 

Lue myös Klemolan ja Perän haastattelu: Näytelmä on rituaalipartituuri

Auli Mantilan Transport loistaa omaperäisellä ja kiinnostavalla tarinalla

Ensimmäisen TV-Sylvi-palkinnon voittajan valitsi käsikirjoittaja Juha Jokela, joka kertoo Auli Mantilan Transport-käsikirjoituksesta:

Transport on huolellisesti kirjoitettu jännitysdraama, jonka rikoskeissi on omaperäinen ja kiinnostava, mutta joka väistää ihailtavasti lajityypin kliseet. On ihmeellistä katsoa rikostarinaa, jossa kerätään jännitystä kohtauksesta toiseen, mutta sitä ei juuri koskaan pureta konvention mukaisesti takaa-ajoihin, tappeluihin tai ampumavälikohtauksiin. Silti tarina etenee kaiken aikaa hyvällä rytmillä ja otteensa säilyttäen.

Erityisen hienoa sarjassa ovat sen henkilöt, joissa on koskettavaa vinoutta ja särkyvyyttä. Heidän toimintansa on paikoin outoa, mutta aina tunnistettavaa. Henkilöiden sankaruus tai konnuus on kiehtovasti ristivalotettua. Näitä ihmisiä voi samaan aikaan ihailla ja hävetä, heidän motiivejaan voi ymmärtää. Sama ymmärtävä, myötäelävä ote ulottuu myös ihmislajin yli. Sarjan ydinviesti, että toista elävää olentoa ei koskaan pidä väheksyä, on syvä ja eettinen, ja se tarjoillaan katsojalle ilman turhaa rautalankaa.

Taitavan käsikirjoittajan oma ääni ja maailmankuva piirtyy sekä tekstistä että valmiista teoksesta kirkkaana, arvokkaana ja kiehtovana.”

Daniela Hakulisen ja Ilona Ahdin Tytöt tytöt tytöt tutkii maailmaa yksityiskohtien kautta

Elokuva-Sylvin voittajasta päättänyt näyttelijä Laura Birn perustelee valintaansa Tytöt tytöt tytöt ­­­-elokuvasta seuraavasti:

Daniela Hakulisen ja Ilona Ahdin Tytöt tytöt tytöt on kupliva, intiimi ja yksityiskohtien kautta maailmaa tutkiva käsikirjoitus. Se hengittää elämän pienistä suurista hetkistä ja myötäelää lempeästi päähenkilöidensä elämää. 

Kolmen päähenkilön tarinat risteilevät koskettavasti keveyden ja kivuliaisuuden välillä. Katse kaikkiin henkilöihin on rakastava. Teksti antaa hahmojensa olla hetkittäin itsekkäitä, noloja, vihaisia ja kohtuuttomia, sekä hetkittäin hurmaavia villejä ja hauskoja. Kirjoittajat antavat painoarvoa asioille ja hetkille, jotka saattavat arkipäiväistyä aikuistumisen myötä, mutta jotka nuoruudessa ovat järisyttävän suuria. Seksuaalisuus ja siihen liittyvät haaveet, pelot ja häpeä, tärkeisiin juhliin valmistautuminen sängyllä makoillen ja irtokarkkia syöden, vitsit, jotka eivät osu maaliin, ensirakkaus. Havainnot ovat tunnistettavia ja samaistuttavia. Tytöt tytöt tytöt juhlii nuoruutta, tyttöyttä, ystävyyttä, virheitä, jotka voi saada anteeksi ja noloutta jolle voi nauraa. Käsikirjoitus muuttaa omalta osaltaan kysymyksenasettelua siitä, kenen tarinat ovat tärkeitä tai mitkä aiheet tarpeeksi suuria kerrottaviksi.”

Elokuva- ja TV-Sylvi-palkinnot ovat molemmat arvoltaan 2500 euroa.  Palkinnot rahoitetaan Kopioston keräämistä tekijänoikeuskorvauksista. 

Elokuva-Sylvin finalisteja olivat Tytöt tytöt tytöt -käsikirjoituksen lisäksi Ilja Rautsin Pahanhautoja, Pekko Pesosen Punttikomedia sekä Kirsikka Saaren ja Jenni Toivoniemen Sihja – kapinaa ilmassa

TV-Sylvin finalisteja olivat myös Marjo Airisniemen (pääkäsikirjoittaja) ja Juulia Unholan Kaverikirja, Maarit Lallin (pääkäsikirjoittaja), Lassi Vierikon, Leo Viirretin, Jyrki Väisäsen ja Kaarina Hazardin Made in Finland sekäJani Volasen Munkkivuori. Lisäksi TV-Sylvin esiraati antoi kunniamaininnan Samuel Kirkhopen käsikirjoittamasta Savela-sarjasta.


Tekijäesittelyt:

Auli Mantila on kansainvälisesti palkittu ohjaaja, käsikirjoittaja ja tuottaja. Hänen esikoiselokuvansa Neitoperho sai ensi iltansa Venetsian elokuvajuhlilla ja Pelon maantiede Berliinin elokuvajuhlilla. Hän ohjasi televisiosarjan Täysin työkykyinen, joka oli ehdolla Prix Italia -palkinnon saajaksi, sekä Prix Europa -palkitun Hopeanuolet-sarjan. Mantila perusti Elokuvayhtiö Aamun ja toimi myös tuottajana ennen kuin luopui yhtiöstä ja hankki itselleen kokonaan uuden ammatin. Taiteellisen työn lisäksi Mantila on sertifioitu EU-kengitysseppä.

Ilona Ahti on elokuva- ja tv-käsikirjoittaja ja kirjailija. Hän on valmistunut sekä Aalto-yliopistosta että Helsingin yliopiston valtiotieteellisestä tiedekunnasta, ja hänen tekstinsä käsittelevät usein yhteiskunnallisia aiheita. Ahti on kirjoittanut tv-sarjadraamaa ja pitkiä elokuvia. Daniela Hakulinen on elokuva - ja televisiokäsikirjoittaja, joka uskoo tarinoiden voivan muuttaa tapaamme katsoa maailmaa. Hän on valmistunut Aalto-yliopistosta ja kirjoittanut useita televisiosarjoja sekä kaksi pitkää elokuvaa. Tytöt tytöt tytöt on Daniela Hakulisen ja Ilona Ahdin ensimmäinen pitkä elokuvakäsikirjoitus. Elokuva on voittanut Sundancen World Cinema Dramatic -sarjassa yleisöpalkinnon ja kilpaillut Berlinalen Generations-sarjassa, 2022. Elokuva on Suomen Oscar-ehdokas.

Näytelmäkirjailijat Leea Klemola ja Rosa-Maria Perä ovat kirjoittaneet yhdessä Minä, askartelijan lisäksi uudelleensovituksen romaanista Vaarallisia suhteita Lappeenrannan kaupunginteatteriin sekä näytelmän Baikal Brothers KY. Klemolalla ja Perällä on takana pitkään jatkunut yhteistyö, sillä Perä on toiminut lukuisissa Klemolan näytelmissä dramaturgina mm. teoksissa Kohti kylmempää, Jessikan pentu, Maaseudun tulevaisuus ja Arktiset leikit. Tekijöiden kirjoittamisessa on läsnä kiinnostus erilaisiin yhteisöihin, maiseman asettamiin merkityksiin sekä ruumiillisuuden kuvaukseen.   


Suomen Näytelmäkirjailijat ja Käsikirjoittajat ry on vuodesta 1921 toiminut, kirjailijoiden itsensä perustama alan ammattilaisten ammatti- ja etujärjestö. Yhdistyksessä on noin 600 jäsentä, jotka kirjoittavat näytelmiä sekä elokuva-, tv-, kuunnelma- ja multimediakäsikirjoituksia. Jäsenistöön kuuluu suomen- ja ruotsinkielisiä kirjailijoita. 

Lea-palkintoa on jaettu vuodesta 1985 lähtien parhaalle näytelmätekstille. Vuodesta 2011 on jaettu myös Sylvi-palkintoa parhaasta elokuvakäsikirjoituksesta. Vuonna 2021 Sylvi-palkinto toista ensimmäistä kertaa myös parhaasta TV-käsikirjoituksesta. Palkinnot myönnetään vain tekstin perusteella, ei esityksen, elokuvan tai tv-sarjan perusteella. Palkinnot ovat voittaneet lukuisat Suomen eturivin näytelmäkirjailijat ja käsikirjoittajat.

 

Sinua voisi kiinnostaa

Palkinnot Uutiset