19.09.2019

Hanna uusi blogikuva

Leikattava 4,6 miljoonaa – keiltä se otetaan?
 

Hallituksen budjettiriihestä tultiin sukkelasti ulos. OKM:n tiedote kertoo siitä hyvästä, jota nyt lisärahoituksella saadaan aikaiseksi. Kaikille ei lisärahoitusta heru, eikä edes nollakasvua vaan miinusta.

Opetus- ja kulttuuriministeriön talouspäällikkö Pasi Rentolan mukaan riihessä ei tullut muutosta momentin 52 rahapelitoiminnan tuotot taiteen edistämiseen (arviomäärärahaan). Vuonna 2020 käytössä on 8 690 000 euroa vähemmän kuin tänä vuonna. Tämä tarkoittaa 4 %:n laskua. Leikkaustarvetta vähentää kuitenkin se, että momentilta poistuu kertaluonteisia menoja 4,1 miljoonaa. Mutta leikattavaa riittää silti vielä 2 %:n verran, eli 4,6 miljoonaa. 

Mistä tämä 4,6 miljoonaa leikataan? Parikin prosenttia on paljon silloin, kun aikaisempina vuosina kustannukset on jo ehditty niistää minimiin.

Avoimuuden ja läpinäkyvyyden nimissä olisi ollut reilua, että tästäkin opetus- ja kulttuuriministeriö olisi tiedotteessaan maininnut – edes alaviitteenä – samassa yhteydessä, kun kirjoitetaan esittävän taiteen valtionosuusjärjestelmän uudistamiseen vuonna 2020 ehdotetusta 1 miljoonasta sekä tulevien vuosien 18,5 miljoonista, taiteilija-apurahojen tason korottamiseen ehdotetuista 1,4 miljoonasta kahtena seuraavana vuonna ja myöhempien vuosien 1,8 miljoonasta.
 

Eivät yritykset kulttuuriin investoi

Englannin taideneuvoston Art Council England (ACE) tilaaman tutkimuksen mukaan 2/3 yrityksistä ei investoi paikalliseen taiteeseen ja kulttuuriin.

Bisneselämä kyllä auliisti tunnustaa, että taide ja kulttuuri ovat vetovoimatekijöitä silloin kun mietitään, missä liiketoimintaa harjoitetaan. Yritysten työntekijöiden hyvinvointiin ja elämänlaatuun paikkakunnan kulttuurilla oli vaikutusta. Sen yritykset tunnistavat, mutta eivät silti ole halukkaita taiteeseen tai kulttuuriin investoimaan, koska sillä ei katsota olevan liiketoimintaan mitään vaikutusta.


Taiteilijoiden toimeentulosta on kyse – vastaa kyselyyn

Cupore on jälleen tekemässä Taiteen ja kulttuurin barometriä, nyt teemana on taiteilijoiden toimeentulo. Vastaa kyselyyn. 20 minuuttia elämästä tärkeän asian puolesta. NYT! Aikaa syyskuun loppuun, mutta älä jätä asiaa huomiseen.

Battleen

Räppäri ja ballerina vastaan viulisti ja b-boy. Saamelais-suomalaisen työryhmän BATTLE on konsertti, klubi-ilta, balettinäytös ja rap-keikka yhdessä paketissa. Saamelaistaiteilijoilla on asennetta.

Hanketta koordinoi saamelaiskulttuuriin läänintaiteilija, tanssija Auri Ahola Inarista.

Saamelaiskulttuuri mielletään usein nimenomaan perinteiseksi kulttuuriksi. Kuitenkin kulttuuri elää ajassa, ja paiskaa tänä päivänä kättä niin katutaiteen, korkeakulttuurin kuin nykytaiteen kanssa. Uskon vahvasti siihen, että saamenkielillä ja saamelaiskulttuurista ammentaen voi tehdä oikeastaan kaikenlaista taidetta kaikille yleisöille”, kertoo Ahola.

Tästä kiertueaikataulut eri puolilla Suomea.
 

Ei kaatuilla spermoihin

Joskus tietää kokevansa jotain ainutkertaista. Enkelin siipi hipaisee. Onnenkantamoinen. Heini Junkkaalan, Marja Packalénin, Pirkko Saision ja koko työryhmän Valehtelijan peruukki on ihme. Keveätä leikittelyä, älykästä itseironiaa ja verhottomia itsesyytöksiä, paljastuksia ja tunnustuksia, kaipausta. Mutta tyystin vailla tuhnuisuutta. Tässä ei kolistella egot edellä. Tässä ei kaatuilla spermoihin vaikka rakastutaan, rakastellaan, rakastetaan, petetään ja jätetään tai tullaan jätetyksi.

Junkkaala kirjoittaa ohjaajan sanassaan ”huokoisesta kepeästä, kielestä”. Sellaisen tuottaminen on suunnattoman vaikeata. Miten on mahdollista dokumenttiaineiston pohjalta kirjoittaa näytelmä, jonka teksti tuottaa vaikutelman improvisaatiosta. Kohtaukset vaihtuvat kuin lennosta, leikkautuvat uuteen assosiaatioon. Toisinaan näyttelijät tekevät simultaanikohtausta vaihtaen vuoroa lause lauseelta. Tällaista suvereenia näyttelijäntyötä kokee harvoin.

Yoshi Oida kirjoitti Näkymättömässä näyttelijässään, miten näyttämö pitää sisällään kaikki mahdollisuudet ja näyttelijän tehtävä on herättää ne henkiin. Oida kirjoitti myös siitä, näyttelijän täytyy huolehtia sisimmästä itsestään. Kaunis ruumis ja lavasäteily syntyvät sisältä. Ja ikääntyvän näyttelijän kauneus on sisintä, se on kestävää kuin luu.

 

Aiemmat Hanna Helavuoren työpäiväkirjamerkinnät