Ode
Thomas Melle kirjoittaa napakkaa ja älykästä tekstiä, joka sisältää runsaasti huumoria ja komediallisia kohtauksia, vakavista teemoista huolimatta. Näytelmä käsittelee taiteen autonomiaa, asemaa ja merkitystä yhteiskunnassa, vihapuhetta ja cancel-kulttuuria. Ajankohtaiseen kysymykseen, kuka-saa-esittää-ketä, näytelmä ei halua antaa vastausta, mutta reflektoi taitavasti kysymystä eri näkökulmista. Lukuisista taideviittauksista huolimatta näytelmä on kiinnostava laajalle yleisölle.
Eeva Bergroth
Synopsis
Kuinka vapaa taide on? Mikä on mahdollista, mikä sallittua? Mitä taiteen on oltava? Onko taide puhtaasti esteettinen rakennelma vai politiikan väline? Pitäisikö sen tukea valtiota vai omaksua kumouksellinen rooli? Pitäisikö sen olla turvallinen tila vai taisteluareena? Ja kuka oikeastaan välittää tällaisista kysymyksistä, paitsi norsunluutorneissaan teoreettisissa kuplissaan asuva eliitti? Samaan aikaan "kansan suojelijat" partioivat kaduilla, koostuen "vastuullisista" kansalaisista, jotka vaativat lakia ja järjestystä, sekä perinteiden kunnioitusta toiseuden ja ambivalenssin sijaan.
Thomas Mellen näytelmä kertoo tunteilla ladattujen asenteiden ja näkökulmien yhteentörmäyksestä. Valkoihoisten länsieurooppalaisten etuoikeudet kohtaavat etnisen monimuotoisuuden; epäilyttävistä sanamuodoista syttyy paskamyrskyjä; identiteettien tarkastelut kääntyvät äärioikeistoliikkeiksi; rajamääräykset saavat muodon, jotka muistuttavat viholliskansoja jakavia muureja.
Ode navigoi näiden erittäin latautuneiden taidekeskustelujen ympärillä vain näennäisesti. Yleisö ymmärtää nopeasti, että taide ei ole perifeerinen, kommentoiva sivuseikka vaan keskeinen taistelukenttä demokraattisen yhteiskuntamme sydämessä, jonka perusarvoja yhtäkkiä neuvotellaan uudelleen.
Vuosi | 2019 |
---|---|
Alkukieli | Saksa |
Käännökset | - |
Tuotannot | |
Oikeudet | Agency North, Rowohlt Theater Verlag |
Genre | Draama |
Roolien määrä | Vapaa roolitus |
Arvostelut
"Mellen näytelmässä, joka käsittelee taiteen mahdollisuuksia ja rajoja identiteetin, sukupuolen ja uuden oikeistopolitiikan aikakaudella, on se hyvä puoli, että se ei ainoastaan kysy fiksuja kysymyksiä oikeaan aikaan. Mutta se myös kyseenalaistaa oman ammattikuntansa." (Süddeutsche Zeitung, Christine Dössel, 23.12.2019)
"Mellen teksti ja Rupprechtin tuotanto eivät anna yksinkertaisia neuvoja eivätkä varsinkaan yksinkertaisia vastauksia. Pikemminkin ne esittävät asianmukaisesti monimutkaisia, oikeita kysymyksiä. " (Der Tagesspiegel, Christine Wahl, 21.12.2019)
"Melle on kirjoittanut tekstin, joka on täynnä älyllistä historiaa ja jossa eivät törmää hahmot vaan periaatteet, jotka ovat vastakkain kuin salamavalot. Melle vastustaa kiihtyneen yhteiskuntamme mediamyrskyjä taiteen eksistentiaalisella kannanotollaan." (Deutschlandfunk Kultur, Barbara Behrendt, 20.12.2019)
Thomas Melle
Lukuisia näytelmiä ja romaaneja kirjoittanut Thomas Melle syntyi vuonna 1975 ja opiskeli soveltavaa kirjallisuustiedettä ja filosofiaa Tübingenissä, Austinissa, Texasissa ja Berliinissä. Hänen vuonna 2012 ilmestynyt esikoisromaaninsa "Sickster" sekä vuonna 2014 ilmestynyt "3000 Euros" olivat molemmat ehdolla Deutscher Buchpreisin saajaksi. Vuonna 2015 Thomas Melle sai kotikaupunkinsa Berliinin myöntämän Kunstpreis Berlin -palkinnon. Hänen näytelmänsä Ode, Versetzung ja Bilder von uns ovat kaikki olleet Mülheimer Dramatikerpreisin ehdokkaina.