Las Piedras
Agustina Muñozin teksti on älykäs, kiehtova, nykyteatterin keinoja populaarilla ja hauskalla tavalla käyttävä, raikas, yllättävä ja mosaiikkimainen kokonaisuus, joka sopii kaikille yleisöille. Teos ottaa vaikutteita eurooppalaisesta tai saksalaisesta teatterista, viittaukset näkyvät mm. kuoron käytössä, katsauksissa maalaustaiteeseen jne. Kivien läsnäolo luo salaperäisen vaikutelman elottoman ja ikiaikaisen luonnon sekä nykyhetken ja näyttelijöiden välille.
Saara Turunen
Synopsis
Ensin pimeässä kuuluu ääni, joka puhuu arkipäiväisistä kohtaamisista, toisilleen tuntemattomien ihmisten tapaamisista, joissa puhutaan intiimeistä asioista, peloista ja toiveista. Pian joukkoon liittyy neljän esiintyjän ryhmä, joka vaeltaa läpi kivisen maiseman. Seuraa kohtaamisia ja välttelyä, enemmän tai vähemmän onnistunutta kommunikaatiota, hajanaisia muistoja, tarinoita rakkaudesta ja sydänsuruista, ilmaan heiteltyjä kysymyksiä. Tässä kuvaelmassa tavallinen arki punoutuu eri ihmisiltä kerääntyvien kokemusten helminauhaksi.
Näytelmässä Las Piedras (The stones, englanninnos Alejandro Grimoldin) sanat yksin eivät ole riittäviä ilmaisemaan rakkautta ja epävarmuutta, vaan tarvitaan ruumis ilmaisemaan tuntojaan. Isoista ja pienistä, hennoista ja raskaista, pienelle kukkulalle kasatuista, tilaan ripotelluista tai seinustalle jonoon asetelluista kivistä syntyy mykkä ja järkkymätön todistaja näille kehoille ja äänille, mutta katsojalle ne näyttäytyvät myös etäisinä ja salaperäisinä olioina.
Kun näyttämö tyhjenee, ilmassa roikkuva valotaulu kysyy äänettömästi: “Kuinka monta jaettua kokemusta tarvitaan ‘sukupolven’ muodostamiseen? / Kuinka monta ihmistä on jäljellä ‘sivilisaatiossa’? / Onko edes olemassa sellaista asiaa kuin yhteinen kohtalo?” Kysymykset jäävät leijumaan ilmassa ja samalla katsojien mieliin.
Augustina Muñozin näytelmä on herkkä ja syvällinen teos ajasta ja kuinka sen kulusta rakentuu sujuva elämäntarina. Joudutaan kaivelemaan muistia, käymään läpi elettyä elämää, kohdataan koetut menetykset. Aikaa mittaamaan käy lyhyt elämäntaival tai historian pitkä juoksu, tai ajan voi mitata geologina kausina tai vaihtoehtoisesti käsittää jonain pyhänä tai halutessaan runollisesti.
Vuosi | 2017 |
---|---|
Alkukieli | Espanja |
Käännökset | Englanti, portugali |
Tuotannot |
|
Oikeudet | Näytelmäkulma |
Genre | Draama |
Roolien määrä | 4 |
Ote näytelmästä
Arvostelut
‘The ordinary and the personal - that landscape of encounters, misencounters, more or less successful communications, vague memories, stories of love and heartbreak, questions, conjectures and small illuminations - will expand throughout the work. Las piedras is a sensitive and profound work on time and the ways of making it intelligible as a story, of making it present through memory, of passing through it as an experience, of passing through it as loss, of measuring it as a brief lapse of a life or as a long breath of history; but also of intuiting it as sacred, natural, geological, poetic’
Source: https://www.revistaotraparte.com/teatro/las-piedras
‘Las piedras is a work that seeks the way in which the collective forces inhabits each one of us. Understanding the individual as a web of experiences and individual and plural voices, the work manages to transfer very abstract questions to the here and now of the theatrical ceremony. There are more questions than answers. And philosophically it enables a Spinozian reading. ‘We are entangled with everything’. A particularity of Las Piedras is its luminous character. On leaving the theatre, viewers are left with a hopeful feeling about life and humanity, without being naïve or denying the moment in the world we are going through. There is a vital spirit of resistance that fills the bodies. With resources from different disciplines, moving in each scene towards an unexpected place, Las piedras moves forward, with its purpose of illustrating a certain state of the human, of time in someone's life’
Source: https://www.pagina12.com.ar/64153-la-inocencia-como-forma-de-sabiduria
‘Bodies that love, cry, dance, desire, despair, grieve and love again. In Las piedras, a great love returns to share distant evocations by letter, the best anecdotes of a life become dialogues told by one, two, three protagonists: the voice of the stories varies and multiplies, because the anecdotes that are narrated can be indistinctly individual or collective. Agustina Muñoz dispenses with the idea of "character": she does not ask the actors to compose something they are not, nor does she give them a name other than their own, but rather places them at the service of the scenes that are assembled and disassembled without any solution of continuity or too many links between them: if there is something that the work boasts, it is a profound creative freedom and an absolute confidence in its narrative flow. The stones, those inanimate and apparently eternal bodies, coexist in this world with much more unstable and fleeting bodies, our own’
Source: https://www.lanacion.com.ar/espectaculos/teatro/renovarse-o-evolucionar-ese-es-el-dilema-nid2063382/
‘The first image of the work refers to the Earth: noises and resonances that are wind, animals and voices that make sounds. The stones that first appear piled up in a corner and in the background - and the people, dehumanised, united by the chorus that cites chaos - compose a portrait of the primordial, of that which we conceive as the origin of what is known. Opera, visual art, universal history, culture, anthropology, dance of twists and movements of stimulus, nature composed of voices, noises that are culturised, fossils and communion are part of this piece’
Source: https://indiehoy.com/teatro/no-solo-las-palabras-las-piedras/
Agustina Muñoz
Agustina Muñoz (s. 1985, Buenos Aires) tekee töitä teatterin, elokuvan ja muun esittävän taiteen parissa. Hän tutkii töissään erilaisten materiaalien, äänten ja kertomusten, samanaikaisuutta ja -kaltaisuutta. Teokset ovat usein intiimejä, niissä erilaiset tarinat ja yhteydet elävät rinta rinnan koittaen löytää kauan sitten kadonnutta, mutta kehojen ja paikkojen muistissa säilynyttä perintöä.
Muñoz on kirjoittanut ja ohjannut lukuisia näytelmiä sekä tehnyt yhteistyötä erilaisten taiteilijoiden ja elokuvantekijöiden kanssa. Hänellä on tutkinto yhteiskuntatieteistä, minkä lisäksi hän on valmistunut University of the Arts Amsterdamista teatteritieteen maisteriksi. Hänen näytelmiään on esitetty Kuubassa, Chilessä, Irlannissa, Sveitsissä, Espanjassa ja Alankomaissa.
Muñoz on toinen Segunda Epoca -lehden päätoimittajista ja kirjoittaa säännöllisesti eri medioihin nykytaiteesta ja esitystaiteesta. Hän on julkaissut yhdessä Barbara Hangin kanssa esittävää taidetta käsittelevän antologian El tiempo es lo único que tenemos (Caja Negra Editora). Muñozin näytelmä Las mujeres entre los hielos (Women among the ice. Engl. Barbara Hang) voitti kotimaassaan Instituto Nacional del Teatron jakaman näytelmäpalkinnon, ja hänen toinen teoksensa Neon toi voiton madridilaisen Festival Escena Contemporánen kilpailussa.
Agustina Muñoz on työskennellyt vierailevana museokuraattorina Museo Albassa (Latinalaisen Amerikan taidemuseo) ja esittävän taiteen kuraattorina Centro Cultural Kirchnerissa Buenos Airesissa.
Lisätietoja: www.agustinamunoz.com