Tocar mare (Äidike)

Marta Barcelón vakava komedia, aidosti hauska, erilainen, omanlaisensa ja hyvin rakennettu teksti. Käsittelee äiti-tytär suhdetta, mutta toisaalta myös kiintymystä ja perhekäsitystä laajemminkin. Esittää kysymyksen rahan ja ihmissuhteiden liitosta. Kevyt, komediallinen, mutta yhtä aikaa syvä, jättää hyvän olon tunteen.
Saara Turunen
Synopsis
Esperanza on leski ja varhaiseläkeläinen, iloluonteinen ja aikaansaava, mutta hänellä ei ole lapsia. Niinpä hän julkaisee ilmoituksen, jossa hän tarjoaa palvelujaan äitinä. Amparo on aikoinaan orvoksi jäänyt nuori nainen, joka kaipaa äidin ja tyttären välistä yhteyttä. Hän vastaa ilmoitukseen. Vastoin kaikkia odotuksia naiset aloittavat sopimukseen perustuvan suhteen epätyypillisenä perheenä, jossa molemmat saavat toiselta sitä mitä ovat kaivanneet. Heidän perheensä ei perustu biologiaan vaan kiintymykseen. Lopulta kyseessä on tarina perustarpeista, inhimillisestä halusta löytää turvapaikka, jossa tuntea olevansa suojassa samaan tapaan kuin lapset leikeissään.
Tocar mare käsittelee huumorin keinoin muun muassa sitä, miten ihmisten väliset suhteet kehittyvät, mitä kuuluu perheyhteyteen ja mitä odotuksia vanhemmuuteen asetetaan, minkälaisia vaikutuksia voi olla hylätyksi tulemisen kokemuksella tai sillä, että tuntee menettäneensä perheen, mitä saattaa seurata asioiden kaupallistamisesta tai yrityksestä keksiä ihmissuhteet uudelleen
Vuosi | 2019 |
---|---|
Alkukieli | Katalaani |
Käännökset | Kreikka, englanti, espanja, saksa, suomi (Lumi Eronen) |
Tuotannot |
|
Oikeudet | Agency North |
Genre | Draama, Draamakomedia |
Roolien määrä | 2 naista |
Ote näytelmästä
Arvostelut
“Marta Barcelo's current play is an excellent example of the contemporary scene of Spanish theater, winning the 6th "Catalan Theater Drama Tournament" in 2016. A tournament in which the winners are announced by the vote of the audience, who vote in the hall, immediately after the show”
TO PONTIKI By Panos Katsachnias 9.2.2020
“A human performance, with a basic demand for love, is transformed into a sharp declaration of free self-determination, which refers to a theatrical act with a political dimension.
It is a revolutionary text that moves beyond stereotypes and traditional structures concerning the hitherto institutionally familiar family.”
From Enetpress Oct 2019
Marta Barceló
MARTA BARCELÓ (S. Mallorca, 1973) on valmistunut teatteritaiteen maisteriksi Institut del Teatresta (erikoisalanaan fyysinen teatteri). Myöhemmin hän on täydentänyt opintojaan sirkusopinnoilla lontoolaisessa The Circus Space oppilaitoksessa.
Barcelón ura on kehittynyt suhteessa Res de Res i en Blanc ryhmään, jossa hän työskenteli kaksikymmentävuotta näyttelijänä, trapetsitaiteilijana, johtajana ja näytelmäkirjailijana teatteria ja sirkusta yhdisteleville teoksilleen.
Vuodesta 2005 hän on työskennellyt Baleaarien saarten autonomisella tv-kanavalla käsikirjoittajan tehtävissä ja ollut mukana kirjoittamassa mm. sarjoja Vallterra, Llàgrima de Sang, Migjorn, Treufoc ja Pep.
Hänen näytelmänsä Abans que arribi l'alemany on palkittu Baleaarien saarten parhaan näytelmän palkinnolla ja Tocar mare puolestaan Temporada Alta de Gironan palkinnolla, sekä Buenos Airesin transatlanttisella palkinnolla.
Barceló on työskennellyt myös lastenkirjallisuuden ja pienoisnäytelmien parissa. (Lúnia, Guillem Cifre de Colonya-palkinto). Monologillaan Anar a Saturn i tornar hän sai Premi Palanca i Roca palkinnon.
Hänen töitään on käännetty mm. espanjaksi, kreikaksi, italiaksi, englanniksi ja romaniaksi.