Three Sisters Android version

Three Sisters Android version
Oriza Hirata. Kuva: Tsukasa Aoki

Suurta kansainvälistä tunnustusta saaneen Oriza Hiratan näytelmistä välittyy japanilainen tapakulttuuri niukkasanaisen, arkisen dialogin kautta – vaikka taustalla tapahtuisi suuriakin henkilökohtaisia ja yhteiskunnallisia myllerryksiä. Robottitutkijan näkemyksellään Hirata tuo klassikkonäytelmään uudenlaisen kulman: ihmisen ja humanoidin välisen suhteen teknologian kehittyessä. Kirjailijan fokus on silti vankasti inhimillisessä toiminnassa ja kanssakäymisessä.

Linnea Stara

Synopsis

Anton Tšehovin Kolme sisarta -näytelmään perustuva tarina sijoittuu lähitulevaisuuden Japaniin. Kantaesityksessä näytelmän androidit ja robotit olivat koneita, mutta myös ihmiset voivat esittää niitä.

Näytelmä sijoittuu kaupunkiin, jossa oli aikoinaan suuri kodinkonetehdas ja tutkimuslaitos. Kaupungista pääsee autolla puolessa tunnissa alueen pääkaupunkiin ja puolessatoista tunnissa Tokioon. Kaupungin kukkulalla sijaitsee loistelias, toimitusjohtajan perheelle rakennettu omakotitalo. Talo on tyylikäs, mutta koska se on yhtiön rakentama, naapurustossa todennäköisesti seisoo rivissä muitakin samanlaisia kuin se.

Fukasawan perheen edesmennyt isä oli merkittävä robottitutkija. Hänen kaksi nuorinta tytärtään ja poika asuvat isänsä jättämässä talossa. Heidän kotikaupunkinsa on nopeasti autioitumassa tehtaiden siirtyessä muun muassa Kaakkois-Aasiaan. Elämästä on tullut toivotonta.

Näytelmä tapahtuu Fukasawojen olohuoneessa. Huone on sisutettu sohvilla ja muilla mukavilla huonekaluilla, muutamia viherkasvejakin on. Silti yleisilme on hieman väsynyt. Asukkaat ovat menettäneet rakkautensa kotiaan kohtaan.

Henkilöt

FUKASAWA Risako, vanhin tytär, lukion opettaja   

TAKAGI Marie, toinen tytär, kotiäiti     

FUKAZAWA Ikumi, kolmas tytär, jolla on androidi kaksoisolento

FUKAZAWA Akira, perheen poika, nuori tutkija     

TAKAGI Toshio, lukion opettaja   

NAKANO Hitoshi, nuori tutkija  

SAKAMOTO Narumi, Akiran ystävä (tyttöystävä)  

MARUYAMA Shozo. Fukazawan perheen edesmenneen isän ystävä             

MARUYAMA Mineko, Shozon nuori vaimo            

MURAOKA, hovimestari (robotti)     

Näytelmän alussa perheen toiseksi vanhin tytär Marie ja hänen veljensä Akira keskustelevat Tokiossa sijaitsevan esi-isien haudan siirtämisestä heidän kotikaupunkiinsa, kun paikalle ilmestyy perheen vanha hovimestarirobotti, joka haluaa keskustella heidän kanssaan illallisen ruokalistasta. Heidän edesmenneen isänsä oppilas, Hitoshi Nakano on vaihtamassa työpaikkaa ja aloittamassa työt singaporelaisessa yrityksessä, ja Fukasawan sisarukset aikovat järjestää hänelle tänään jäähyväisjuhlat. Sisarusten on määrä kokoontua yhteen ensimmäistä kertaa pitkään aikaan. Akira Fukasawan on aikomus seurata isänsä jalanjälkiä ja ryhtyä tutkijaksi. Hän suunnittelee ulkomaille opiskelemaan lähtemistä.

Näytelmän henkilöt kokoontuvat olohuoneeseen ja alkavat muistella menneitä, jolloin kaikki oli paremmin. Perheen kolmas tytär Ikumi, androidi, ilmestyy pyörätuolissaan. Koska Fukasawan perhe muutti professori-isän työn vuoksi tähän kaupunkiin tyttärien ollessa pieniä, he muistelevat usein elämäänsä Tokiossa.

Paikalle saapuu Sakamoto, joka on vanhimman pojan, Akiran ystävä. Hän sanoo, että Akira ei ole käynyt laboratoriossa pitkään aikaan. Akira tuohtuu tästä ja taluttaa naisen lopulta ulos. Akira tunnustaa salanneensa jotain Sakamotolta.

Lopulta Ikumi, se ei-androidi, ilmestyy. Paljastuu, että hän on kokonaan sosiaalisesta elämästä vetäytyvä, joten hänen isänsä oli aikoinaan luonut hänelle androidin kaksoinolennoksi. Vain Fukasawan perhe on tietoinen tästä salaisuudesta.

Muut sisarukset ovat kuitenkin huolissaan siitä, että ihmis-Ikumi ja androidi-Ikumi ovat vähitellen erkaantumassa toisistaan. Mutta Ikumi vannoo, että hänen avatarinsa on kasvanut aikuiseksi hänen rinnallaan ja palaa huoneeseensa.

Pian tämän jälkeen Shozo Maruyama, professori Fukasawan nuorempi kollega ilmestyy nuoren vaimonsa kanssa. Androidi-Ikumi tulee paikalle ja kertoo että hänen isänsä toivoi Maruyaman ja hänen tyttärensä Ikumin avioituvan. Seura hiljenee. Androidit eivät valehtele.

Hitoshi Nakano, juhlien päätähti saapuu juhliin, jossa tunnelma on jännittynyt. Maruyama kutsuu siskokset näiden isän, professori Fukasawan työhuoneeseen ja kertoo meneillään olevasta patentin uusimisesta.

Sillä välin Shozo Maruyaman nuori vaimo ja Nakano ovat jääneet olohuoneeseen, ja vaikuttaa siltä, että heillä on aiemmin ollut suhde. He keskustelevat lähistöllä roihunneesta suuresta tulipalosta. Ilmeisesti kyseessä on entisen tehtaan tuhopoltto.

Androidi-Ikumi palaa olohuoneeseen. Nakano toimi aikoinaan Ikumin yksityisopettajana. Ikumi kertoo hänelle, että hänen tarkoituksenaan oli mennä Nakanon kanssa naimisiin ja että tämä oli myös hänen isänsä tahto. Androidi kysyy Nakanolta tämän suhteesta Maruyaman vaimon kanssa.

Akira palaa takaisin huoneeseen. Nakano kysyy häneltä viattomasti ulkomaanopinnoista, mutta Akira sanoo hänelle kiihtyneenä, ettei hän tule koskaan enää lähtemään kotikaupungistaan. Akira nousee ja lähtee huoneesta.

Marie Takagin opettajamies tulee viinipullon kanssa. Toshio Takagi ja Fukasawan perheen vanhin tytä Risako ovat opettajia samassa koulussa. Ilmenee, että koulussa on tapahtunut erilaista väkivaltaa. Huoneesta aiemmin pois ohjattu Narumi Sakamoto palaa huolestuneena. Akira tulee huoneestaan ja kertoo aikomuksestaan mennä Sakamoton kanssa naimisiin.

Kaikkien ollessa vielä edellisestä ilmoituksesta hämmennyksissä, Androidi-Ikumi ilmestyy. Ikumi paljastaa isän kollegan Maruyaman yrittäneen suudella häntä vielä hänen ollessa koululainen. Kaikkien tuohduttua tästä tiedosta, Maruyama yrittää sulkea androidin pois päältä.

Tällöin Ihmis-Ikumi ilmestyy. Perheen ulkopuoliset ovat häkeltyneitä, Nakano kuitenkin mutisee itsekseen: ”Tiesin, että olit olemassa.” Kahden Ikumin välille syntyy riita. Lopulta Ikumi sulkee androidinsa ja vie tämän ulos.

Maruyama on vihainen ja syyttää perhettä Ikumin piilottelusta ja lähtee vaimonsa kanssa juhlista. Kaikki ovat järkyttyneitä.

Toinen tytär kertoo yhtäkkiä tarinan muuttolinnuista. Robottihovimestari saapuu ja kertoo heille, että illallinen on valmis. Syntyy keskustelua makrillin keittämisestä.

Hitoshi Nakano kertoo, että Maruyama saattaa yrittää käyttää professori Fukasawan patenttia vilpillisesti, mutta ei ole tästä varma. Nakano puhuu myös omista muistoistaan, siitä miten hän yritti lähestyä Ikumia, mutta tuli torjutuksi. Kaikkien siirtyessä ruokailemaan, Android-Ikumi palaa olohuoneeseen.

Vanhin tytär valittaa ja sanoo, että olisi mukavaa, jos robotit voisivat myös ajatella hänen puolestaan. Kolme sisarta siirtyy ruokapöytään niitä näitä rupatellen.

Vuosi 2012
Alkukieli Japani
Käännökset Englanti
Tuotannot
  • Kantaesitys: Seinendan, Tokio, Japani 20.10.2012. (Vierailuja: Pariisi 2012, Barcelona 2013, Madrid 2013, Taipei 2013, Moskova 2013, Tokio 2013 ja Kumamoto 2014)
Oikeudet Näytelmäkulma
Genre Draama
Roolien määrä 10 (4 naista, 4 miestä + 1 naisandroidi ja 1 miesrobotti)

Ote näytelmästä

Oriza Hirata

Oriza Hirata (s. 1962) on näytelmäkirjailija, ohjaaja ja Seinendan-teatterin johtaja sekä Komba Agora -teatterin ja Kinosakin kansainvälisen taidekeskuksen taiteellinen johtaja. Hirata voitti vuonna 1995 japanilaisen Kishida Kunio -näytelmäpalkinnon näytelmällään Tokyo Notes ja on voittanut tämän jälkeen lukuisia palkintoja niin Japanissa kuin ulkomaillakin.

Hirata toimii Tokion taideyliopiston Center of Innovation (COI) -osaston professorina, vierailevana professorina Osakan yliopiston Co* Design -keskuksessa sekä vierailevana professorina ja Shikoku Gakuin - ja Kyoto Bunkyo –yliopistoissa niiden rehtorien erityisneuvonantajana.

Näytelmäkirjailijana ja ohjaajana Oriza Hirata on japanilaisen nykyteatterikentän keskeinen hahmo. Hän perusti Seinendan-ryhmänsä opiskeluaikanaan kehittääkseen omaa teoriaansa teatterista ja nykypuhekielestä, josta hän on kirjoittanut muun muassa kirjassaan Gendai Kogo Engeki no tameni (’For Contemporary Colloquial Theatre’). Kirjalla ja sen esittämällä teorialla on ollut merkittävä vaikutus japanilaiseen teatterikulttuuriin 1990-luvusta lähtien. Komaba Agora -teatterinsa kautta Hirata on synnyttämässä keskustelua japanilaisten ja kansainvälisten teatteriryhmien välillä. Hirata on myös edistänyt alueteatteritoimintaa Japanissa yli 20 vuoden ajan.

Hirata tekee kansainvälistä yhteistyötä, järjestämällä työpajoja ja olemalla mukana yhteistuotannoissa esimerkiksi Ranskassa, Etelä-Koreassa, Australiassa, Yhdysvalloissa, Irlannissa ja Kanadassa. Löyhästi Joseph Condradin klassikkotekstiin viittaavan In the Heart of a Forest -näytelmänsä hän kirjoitti brysseliläiselle Le Théâtre Royal Flamandille vuonna 2008. Hän ohjasi oman näytelmänsä Sand and Soldiers Le T2G Théâtre de Gennevilliersiin vuonna 2009, minkä jälkeen hän on tehnyt Ranskassa useita muitakin tuotantoja.

Vuonna 2012 Hiratan näytelmää Three Sisters (Android Version) esitettiin Automne-festivaalilla Pariisissa. Hän teki myös muun muassa Hampurin valtion oopperalle Stilles Meer -oopperan libreton ja ohjauksen.

Vuodesta 2006 Oriza Hirata on johtanut Osakan yliopistolla robotiikan projektia. Hän on kirjoittanut useita näytelmiä, joissa hän tutkii robottien, androidien ja ihmisten välisiä suhteita.