Cost of Living

Cost of Living
Martyna Majok.

Martyna Majok on Yhdysvalloissa asuva puolalainen kirjailija, joka käsittelee useissa teoksissaan identiteettiä, luokkaa ja maahanmuuttajataustaa. Hänen Pulitzer-palkittu näytelmänsä Cost of living on havahduttava ja lumoava teos hoivasta, huolenpidosta ja elämän epävarmuudesta.

Elli Salo

Synopsis

Eddie on työtön rekkakuski. Ani on hänen hiljattain auto-onnettomuudessa neliraajahalvaantunut ex-vaimonsa. John on CP-vammainen huippulahjakas tohtoriopiskelija. Hän palkkaa omaishoitajakseen maahanmuuttajataustaisen Jessin, joka on perheensä ensimmäinen arvostetusta yliopistosta Yhdysvalloissa valmistunut. Ihmisiä, joita erottaa kansallisuus, rotu, yhteiskuntaluokka, toimintakyky ja varallisuus. Voiko yhteyttä toiseen löytää näennäisestä syvästä kuilusta huolimatta?

Näytelmässä käsitellään vammaisen ja omaishoitajan välistä vaikeaa luottamussuhdetta ja siihen liittyvää molemminpuolista haavoittuvaisuutta. Nimensä mukaisesti näytelmän yksi keskeinen teema on elämän rahassa mitattava hinta. Näytelmä tuo esiin, kuinka arkinen selviytyminenkin voi olla kallista ja jopa etuoikeus kapitalistisessa yhteiskunnassa: kolmella näytelmän henkilöllä on vaikeuksia rahoittaa asumisensa ja saada raha riittämään lääkkeiden lisäksi ruokaostoksiin. Toisaalta näytelmä käsittelee myös sitä emotionaalista hintaa, joka rakastamisella ja toiseen ihmiseen sitoutumisella on.

Vuosi 2016
Alkukieli Englanti
Käännökset
Tuotannot
Oikeudet Creative Artists Agency. Olivier Sultan: olivier.sultan@caa.com Ally Shuster: ally.shuster@caa.com
Genre Draama
Roolien määrä 4 (2 naista, 2 miestä). Ania ja Johnia pitäisi esittää näyttelijät, jotka ovat myös itse vammaisia. Toisen näyttelijän tulisi olla pyörätuolia käyttävä. Lisäksi monikulttuurillinen roolitus olisi suotavaa.

Ote näytelmästä

Arvostelut

New York Stage Review, 3.10.2022. Kirjoittanut: Melissa Rose Bernardo
“Worth the steep emotinal investment”.

Variety, 3.10.2022. Kirjoittanut Naveen Kumar
“it poses these sorts of colossal questions in scenes so bracingly intimate that you might be tempted to look away were they not so utterly magnetic”.

Variety, 8.6.2022. Kirjoittanut: Marilyn Stasio
“By toppling old prejudices, Majok forces us to revisit our easy assumptions about people who really don’t want to be called “differently abled” and caregivers who could use a little love themselves.”

Martyna Majok

Pulitzer-palkittu näytelmäkirjailija Martyna Majok (s. 1985, Bytom) on syntyjään puolalainen, mutta muutti jo lapsena perheensä kanssa Yhdysvaltoihin. Hän varttui New Jerseyssä ja Chicagossa monikulttuurisessa ympäristössä.

Valmistuttuaan Chicagon yliopistosta Majok jatkoi opintojaan Yale University of Dramassa ja New Yorkin Juilliard Schoolin esittävien taiteiden linjalla. Jo opiskeluaikana hän sai Merage Fellowship for the American -palkinnon, joka myönnetään maahanmuuttajataustaisille opiskelijoille kirjoittamisen opiskeluun. Opintojensa rahoittamiseksi hän työskenteli tarjoilijana ja vammaisten henkilökohtaisena avustajana.

Näytelmissään Majok tutkii julkisessa keskustelussa tyypillisesti aliedustettuja tahoja ja antaa äänen esimerkiksi vammaisille, työväenluokkaisille ihmisille ja maahanmuuttajille. Hänen teoksensa käsittelevät usein yhteiskuntaluokkia, kaipuuta, yksinäisyyttä ja muualta muuttaneiden integroitumista uuteen asuinpaikkaansa. Vaikka hänen näytelmiensä aiheet ovatkin toisinaan rankkoja, huumori on tärkeää. Hänen hahmonsa ovat kaikessa ristiriitaisuuksissaankin elämäniloisia.

Martyna Majokin esikoisnäytelmä Ironbound (2014) kahmi useita erityisen lupaavalle näytelmäkirjailijalle annettuja palkintoja ja huomioitiin yhteiskunnallisista teemoistaan. Hän voitti parhaan näytelmän Pulitzer-palkinnon teoksellaan Cost of Living (2016). Sen jälkeen ovat syntyneet näytelmät Queens (2018) ja Sanctuarity City (2020).

www.martynamajok.com