Beatrice
Siret Campbellin näytelmä Beatrice on kaunis, koskettava ja samalla hämäävän yksinkertainen tarina surusta ja inhimillisyydestä. Campbell on kirjoittanut näyttämölle Black Mirror -tv-sarjan kaltaisen arkisen, lähitulevaisuuteen sijoittuvan scifinäytelmän aviomiehestä, joka antaa kuolleen vaimonsa tietoisuuden tulla asennetuksi toisen naisen lainakehoon, ja vaimosta, joka löytää itsensä uudessa kehossa. Beatrice ei vaadi monimutkaista teknistä toteutusta, mutta mahdollistaa hienovaraisen tavan tutkia omaa ihmisyyttämme, suhdettamme omaan kehoomme ja toisiin ihmisiin. Voiko rakastettunsa kasata uudelleen mikrosirun ja vieraan kehon avulla – mitä prosessissa menettää?
Linnea Stara
Synopsis
Näytelmä tutkii kehon ja mielen merkityksiä nykymaailmassa. Teknologian kehityksen suomat ihmeelliset mahdollisuudet ovat teoksessa läsnä, mutta eivät sen keskiössä. Näytelmän olennaisimmat teemat liittyvät surun voittamiseen, identiteetin ja aitouden kysymyksiin nykyhetkessä ja lähitulevaisuudessamme.
Kristi ja Tom ovat haaveilleet vauvasta jo jonkin aikaa. Nyt tämä unelma toteutuu – Kristi on raskaana. Sitten Kristi joutuu auto-onnettomuuteen ja menehtyy, mutta vauva selviää. Samassa Kristin kuolintodistuksen kanssa Tom saa tiedon, että nainen oli tallentanut tietoisuutensa. Tämä tietoisuus luovutetaan Tomille pienen sirun muodossa.
Siru olisi mahdollista aktivoida, ja sen avulla Tom voisi kommunikoida Kristin kanssa. Niinpä Tom aktivoi sirun. Heidän viestintänsä tuntuu todelliselta. Kristi vitsailee, laulaa heidän vauvalleen, puhuu Tomin kanssa. Mies kaipaa Kristin fyysistä ja henkistä läsnäoloa jokaisella kehonsa solulla, ja suru on liian musertava.
Tomille tarjoutuu tilaisuus siirrättää digitalisoitu tietoisuus sijaiskehoon. Tom valitsee Kristille uuden ruumiin, joka herää henkiin. He yrittävät nyt jatkaa siitä, mihin Kristin elämä jäi.
Tarina ei pääty hyvin. Mutta ei huonostikaan.
Siret Campbellin debyyttinäytelmä Beatrice palkittiin vuonna 2018 Viron arvostetuimmalla kirjallisuuspalkinnolla, Kulttuurirahaston vuotuisella kirjallisuuspalkinnolla.
Vuosi | 2017 |
---|---|
Alkukieli | viro |
Käännökset | englanti, unkari, puola, latvia |
Tuotannot | |
Oikeudet | Näytelmäkulma |
Genre | Draama, Scifi-draama |
Roolien määrä | 3 N, 3 M, 3 N/M |
Ote näytelmästä
Arvostelut
"Through Beatrice’s character and several other elements, the play alludes to the last part of Dante’s Divine Comedy: his journey through Paradise and the afterlife where Beatrice is his guide. Dante has only seen Beatrice twice in his mortal days, though she represented his divine ideal woman throughout his life. The backwardness of this situation lies in the fact that Tom’s ideal woman was his actual wife who bore him a child; still, after reviving her consciousness in Beatrice’s body, he is yet unable to return to that paradise." Maarja Helena Meriste, Estonian Literary Magazine, http://elm.estinst.ee/book-reviews/siret-campbell-beatrice/
"On stage, today’s people wrestle with problems that are likely to await us in the foreseeable future. At the same time, the characters face age-old questions about death and birth, mind and body." Riina Oruaas, "Orpheus and Euridyke on the threshold of the posthuman age“ (Sirp, 8.12.2017)
"Everyone has to decide for themselves whether a new dark era is approaching, on the contrary, it is a a bright future that lies ahead." Mario Pulver, "The unbearable relief of being" (Vanemuine, Beatrice)“ (mpulver.offline.ee, 22.10.2017)
Siret Campbell
Siret Campbell (s. 1982) on virolainen dramaturgi ja näytelmäkirjailija. Hän on opiskellut The Royal Central School of Speech and Dramassa Lontoossa, Bard Collegessa Berliinissä ja Viron musiikki- ja teatteriakatemiassa Tallinnassa. Hänen tuotantoonsa kuuluu alkuperäisiä näytelmiä, romaanien näytelmäsovituksia, ja hän työskentelee myös tanssin dramaturgina.
Hänen viimeisimpiin töihinsä kuuluvat lastennäytelmä ilmastonmuutoksesta Ilus ilm Paide Teaterissa, libretto balettiin Ash White Vanemuine Teaterissa, ja näytelmä Meister Solness (perustuu Ibsenin teokseen Bygmester Solness/Rakentaja Solness, kirjoitettu yhdessä Mehis Pihlan kanssa), Eesti Draamateaterissa.