Les Glaces
Näytelmä tarjoaa mahdollisuuksia pohtia, miten puhumme raiskauksesta. Se haastaa yleisön: miten puhua raiskauksesta? Miten suhtaudumme tietoon tällaisesta hirvittävästä tapahtumasta? Erityisesti kun se tapahtuu pienessä kaupungissa, jossa kaikki tuntevat toisensa. Kun kaikki tietävät, ketkä olivat tekijöitä, kuka oli uhri. Millaisia ristiriitoja syntyy, kun uhri nostaa kauan sitten tapahtuneen esiin vasta nyt? Miten tekijöiden vuosia taka-alalle työntämä tapaus alkaa purkautua? Rebecca Déraspen näytelmä lähestyy aihetta sekä raiskauksen uhrin että tekijän näkökulmasta, syyllistämättä. Kirjailija on pyrkinyt tuomaan valoisuutta vakavan asian käsittelytapaan.
Davide Giovanzana
Synopsis
Vincentin elämä muuttuu yhdessä yössä. Entinen nuoruudenystävä syyttää häntä 25 vuotta sitten tapahtuneesta seksuaalisesta hyväksikäytöstä. Järkyttyneenä hänen kumppaninsa ajaa hänet pois kotoaan. Vincent päättää palata Bas-du-Fleuveen, synnyinseudulleen, missä hän tapaa isänsä, sisarensa ja... entisen parhaan ystävänsä nuoruudesta, joka on paikalla samoista syistä kuin hän itse. Menneisyys nousee jälleen pintaan, ja kaksi nelikymppistä miestä joutuvat silmätysten teon kanssa, jonka he olivat yrittäneet haudata syvälle sisimpäänsä.
Rébecca Déraspen teos tutkii niitä lukemattomia salaisuuksia, virheitä ja vastuun kysymyksiä, joita kannamme mukanamme. Näytelmä herättää pohtimaan yhtäältä anteeksiantoa ja toisaalta suostumuksellisuuden merkitystä intiimissä kanssakäymisessä.
Vuosi | 2022 |
---|---|
Alkukieli | ranska |
Käännökset | |
Tuotannot | |
Oikeudet | Näytelmäkulma |
Genre | Draama |
Roolien määrä | 4 N 3 M |
Ote näytelmästä
Arvostelut
« Cette pièce est probablement la plus ambitieuse depuis que l’autrice est sortie de l’École nationale en 2010. D’abord par son sujet : on aborde sans faux-fuyants les tenants et les aboutissants du viol, et plus précisément la notion de consentement sexuel, un principe qui demeure flou pour plusieurs, même aujourd’hui, et qui mérite qu’on s’échine individuellement et collectivement à le rendre plus clair. Ensuite par sa forme : on entrelace avec adresse des récits et des époques, des drames et des familles, des voix et des territoires. »
Christian Saint-Pierre, LE DEVOIR
« La dramaturge ne signe pas, ici, un pamphlet. Elle nous invite à poursuivre avec elle une réflexion en cours. En fouillant les angles morts de cette problématique sociétale, le texte donne à voir les positions des plus modérées aux plus radicales à ce sujet. Des moments carrément drôles, savamment placés dans le spectacle, viennent également relâcher la tension inhérente à ce débat. »
Mario Cloutier, JEU REVUE THÉÂTRE
« Car oui, on rit dans cette pièce que Rébecca Déraspe a voulue sans lourdeur ni accusation facile. Ici, point de monstres. Il n’y a sur scène que des humains qui se débattent avec leurs faiblesses, leurs lâchetés, leurs peurs. »
Stéphanie Morin, LA PRESSE
Le prix Michel-Tremblay, qui récompense le meilleur texte créé à la scène durant la saison précédente, a été attribué à Rébecca Déraspe pour Les glaces, coproduit par le Théâtre de la Manufacture et le Théâtre La Bordée. C’est la seconde fois en trois ans que Rébecca Déraspe remporte ce prix. En 2020, le jury l’avait honorée pour sa pièce Ceux qui se sont évaporés. Elle avait aussi reçu le prix Louise-LaHaye pour son texte Je suis William.
Luc Boulanger, LA PRESSE