Les Forteresses
Tämä näytelmä kosketti minua, koska se esittää kolmen naisen tarinat ilman uhriutumiseen sortumista. He ovat unelmoineet, taistelleet, rakastaneet, kärsineet, heitä on nöyryytetty, ja silti he loistavat rohkeutensa ja elämnhalunsa vuoksi. Tarina on täynnä toivoa, josta tulee universaali. Lisäksi ainutlaatuinen tyyli, jossa yhdistyvät monologit, musiikki ja tarinankerronta, mahdollistaa näiden naisten sisäisen maailman tuomisen esiin näyttämölle ja sen jakamisen yleisön kanssa. Esitys muuttuu silloin matkaksi ei vain Lähi-idän 50-vuotiseen historiaan, vaan myös naisten aseman matkaksi patriarkaalisessa maailmassa.
Davide Giovanzana
Synopsis
Les Forteresses (“Linnoitukset")
Gurshad Shaheman perustaa näytelmän äitinsä ja tämän kahden sisaren kokemuksiin. Kaikki kolme naista syntyivät 1960-luvun alussa Mianehissä, pienessä vuoristokaupungissa Iranin luoteisosassa. He opiskelivat, kokivat vallankumouksen ja kahdeksan vuotta sotaa. Sisarista kaksi joutui lähtemään maanpakoon, nuorin jäi kotimaahan Iraniin. Kirjailijan äiti, sisarusparvensa vanhin asettui Ranskaan vuonna 1990. Hänen nuorempi sisarensa suuntasi kahden lapsensa kanssa aluksi Saksaan, Leipzigiin.
Näytelmän kolme monologia perustuu haastatteluihin. Kirjailija on kuvaillut työtään: Aiheen dokumentaarinen tai proosallinen puoli kiinnosti minua paljon vähemmän kuin näiden kertomusten voimakas runollisuus ja universaali henki.” Teos valaisee yli puoli vuosisataa eläneiden naisten kohtaloiden kautta myös toisen maailmansodan jälkeistä maailmaa. On kolme maantieteellistä pistettä, kolme eri kieliympäristöä, moninaiset kulttuurimiljööt.
Jokainen kolmesta sisaresta on kokenut suuria iloja ja suuria suruja, elämään on mahtunut perheonnea, mutta myös erotilanteita. Naiset käyvät läpi lapsuuttaan, suhdettaan vanhempiin, opintoja, poliittista sitoutumista, suhdetta miehiin, avioliittoa, äitiyttä, jumalaa, maanpaossa olemista... Kolme toisiinsa punoutunutta monologia tuovat esiin sen, mikä erottaa, mutta myös sen mikä yhdistää: henkilökohtainen ja yhteiskunnallispoliittinen sekoittuu erottamattomasti.
Vuosi | 2021 |
---|---|
Alkukieli | ranska |
Käännökset | saksa, tulossa italiaksi ja englanniksi |
Tuotannot | |
Oikeudet | Tiedustelut: TINFO (tinfo@tinfo.fi) |
Genre | Draama, Nykydraama |
Roolien määrä | 6 N 1 M |
Ote näytelmästä
Arvostelut
"Nouvelle Shéhérazade, Gurshad Shaheman tisse dans Les Fortresses les récits de sa mère et ses tantes our créer le poème de leurs luttes, leurs joies et leurs chagrins. Mirage d'orient, miroir où se reflète l'Europe, le spectacle est aussi une flèche plantée en plein coeur des spectateurs."
Laura Plas, Belles de vie
“Composant une cartographie amoureuse de récits mêlés de migrant-es, artistes homosexuel-les et trans, traversant la Méditerranée en quête d’avenir meilleur, le spectacle échappe au piège du dogme ou du pathos pour liver un long, pudique et émouvant chant d’amour. C’est là, dans les rues d’Avignon, qu’a germé le projet des Fortresses.”
Fabienne Arvers, Les Inrockupitibles
“Son theatre est le dépositaire de toutes ces strates. ‘Il ya une expression que je déteste, c’est la double culture. Je n’ai pas de double culture mais une culture qui m’est propre: une mosaïque, faite d’une partie azérie, d’une persane, d’une française, d’une américaine, et de tout de ce qui se passe dans le monde. Les réfugiés sont au coeur de Il pourra toujours dire que c’est pour l’amour du prophète. Créée à Avignon en 2018, cette pièce est née de rencontres qu’a faites l’artiste avec des membres de la communauté LGBT, chassés de leurs pays par l’intolérance politique ou religieuse.”
Le Monde
Gurshad Shaheman
Kirjailija, ohjaaja, näyttelijä Gurshad Shaheman on koulutukseltaan Cannesin ja Marseillen alueellisen näyttelijäkoulun (ERACM) kasvatti. Hänellä on myös maisterin tutkinto Pariisin VIII yliopistosta vertailevasta kirjallisuudesta aiheenaan persialaisen runouden kääntäminen. Hän on toiminut näyttelijänä, ohjaajan assistenttina ja persian kielen kääntäjänä.
Shaheman on vuodesta 2012 kirjoittanut teatterille omia teoksiaan, joita on myös esittänyt. Hänen teoksistaan Pourama Pourama (2017 pohjaa omiin lapsuuden ja nuoruuden kokemuksiin 1980-luvun Iranissa ja myöhemmin äitinsä kanssa Ranskassa maanpaossa sekä ensikosketuksesta ranskan kieleen ja aikuistumiseen. Seuraava näytelmän, Il pourra toujours dire que c’est pour l’amour du prophète (2018) päähenkilöitä ovat seksuaalivähemmistöihin kuuluvat nuoret, jotka identiteettinsä vuoksi joutuvat lähtemään maanpakoon. Les Forteresses (2021) puolestaan perustuu kirjailijan äitinsä ja tämän kahden sisaren kanssa tehtyihin haastatteluihin: kolmikosta kaksi asuu Euroopassa, yksi Teheranissa Iranissa. Kustantamo Les Solitaires Intempestifs on julkaissut kaikki kolme näytelmää. Les Forteresses -näytelmästään Shahemann sai ranskalaisen Teatterikirjapalkinnon 2022 sekä arvostetun Bernard-Marie Koltésin nimeä kantavan nykynäytelmäpalkinnon.
Gurshad Shaheman vaikuttaa teatterimaailmassa paitsi Ranskassa (mm. Théâtre de la Bastille, Quai Anger, Manège Maubeuge Scène Nationale Transfrontalière) myös Belgiassa. Vuonna 2019 hän perusti oman teatteriryhmänsä, La Ligne d’Ombren, joka toimii Pohjois-Ranskassa. Brysselissä Les Tanneurs -teatteriin hän teki Silent Discon, yhteisöteatteriprojektin yhdessä perheistään eroon joutuneiden nuorten aikuisten kanssa. Vuoden 2023 teos oli Jadis, lorque mon cœur cassa, luostaripuutarhaan tehty, psykiatrisessa hoidossa olevien ihmisten tarinoihin perustuva ääni-installaatio. Yhdessä quebecilaisen taiteilijan Dany Boudreaultin kanssa tehty, matkapäiväkirjaa ja personaalisuustestiä yhdistävä teksti Sur tes traces nähtiin Brysselin Kunstenfestivaldesartsin vuoden 2024 ohjelmistossa. Lue lisää.