16.02.2023
Mebest “Mebe” Rasid, mitä kuuluu?
Stand-up -koomikko ja yrittäjä Mebest Rasid esiintyy lauantaina Svenska Teaternin suurella näyttämöllä gaalayleisölle, kun New Theatre Helsinki -festivaali pyörähtää käyntiin. Some-, televisio- ja mainostöitä tekevän Rasidin yksi kotipesä löytyy huippusuositusta klubista Itäkeskuksen Stoassa, jossa hän kollegoineen tarjoaa yleisölle “vitsejä ja kielioppivirheitä”. Koomikkomaisen rempseästi hän suosittelee sosiaalisen median kanavissa esiintymistä, kun kaipaa nopeaa suosiota. Pysäytimme vikkelien käänteiden Rasidin hetkeksi ja kysyimme, mitä kuuluu?
Mebest ”Mebe” Rasid: Erittäin hyvää kuuluu, keikkakalenterini on täynnä paljon loppuunmyytyjä keikkoja. Olen myös kirjoittanut paljon uusia vitsejä, joita täytyy päästä testaamaan yleisön edessä.
Stand-up -koomikkona työtapaani kuuluu olla aina hereillä uusille, mielenkiintoisille ideoille. Näitä tulee vastaan esimerkiksi lehtien otsikoissa tai keskustellessa muiden kanssa. Kultainen sääntöni on, että kirjoitan hyvät ideat aina ylös, ja sen jälkeen ryhdyn hiomaan niitä. Hiominen on kaiken edellytys, ja sitä seuraa julkinen hiominen yleisön edessä. Viedessäsi sen hyvän ideasi lavalle, alat improvisoida sen päälle, ja ollessasi siinä hetkessä saatat huomata, että uusi idea, joka on syntynyt improvisaation kautta, tuleekin osaksi alkuperäistä vitsiä. Nämä helmet saattavat pysyä ohjelmistossani useita vuosia – niin kauan kun ne toimivat.
Miksi maksaisin siitä, että joku tulee esityksellä, jota ei olla testattu?
Käytän mielelläni materiaaliani kauan, mutta improvisoin myös paljon, jotta voisin aina tarjota jotain uutta yleisölle. Siitä ei kuitenkaan tarvitse kantaa huolta erityisesti, koska yleisö vaihtuu tiheään tahtiin, ja monet haluavat kuulla vanhoja juttuja. Koomikot usein luulevat, että heidän on muutaman kerran jälkeen heitettävä matskua pois, mutta sehän on tuhlausta näin tuottajan näkökulmasta. Kun tuottajana maksan koomikolle siitä, että hän tulee klubilleni, ja hän tuleekin uuden materiaalin kanssa, muistutan siitä, ettei hänellä tällöin ole testattua settiä. Ja miksi maksaisin siitä, että joku tulee esityksellä, jota ei olla testattu? Tähän pitäisi suhtautua kuten näytelmään – käsikirjoituksen on oltava hiottu ja valmis. Ne aivan kultaiset setit ovat niitä, joita on tullut pyöriteltyä ainakin puoli vuotta ja jotka juuri tästä syystä myös toimivat.
Prosessini lähtee siitä, että kirjoitan yksittäisiä vitsejä ja rytmitän ne peräkkäin – katson miten ne sopivat yhteen aiheen puolesta. Sen jälkeen alan rakentaa aasinsiltoja, tai improvisoin niitä vitsien väliin. Tässä on kyse kokonaisuudesta ja rytmistä. Jengi huomaa ennen pitkää, etten ole mikään tarinankertoja, vaan vaihdan aiheita nopeaan tahtiin. Yleisöni pitää juuri siitä, että tahti on kova ja aiheet monipuolisia. Pidän myös siitä, kun pystyn luomaan yhteisöllisyyttä kiusaamalla yleisöä. En ole mikään CD-soitin, jota painamalla saat vitsejä automatisoidusti, vaan elän yleisön kanssa, pyrin saamaan heihin yhteyden.
Kiinnostukseni stand-up’ia kohtaan lähti teininä Conan O’Brienista. Ajattelin, että tämä viihdeala on ihana, uskomaton maailma. 25-vuotiaana päätin lopulta lähteä viihdealalle (nauraen), ja siitä lähtien se on ollut pelkkää alamäkeä. Kymmenen vuoden jälkeen itken vieläkin mennessäni lavalle (nauraen). Ei nyt ihan, jännitän hyvällä tavalla, ja olen kehittynyt tässä niin paljon, että vitsini ovat aiempaa omaperäisempiä, paremmin hiottuja ja rytmikin on paljon parempaa kuin aikoinaan.
Monet yleensä olettavat, että 'tää maahanmuuttaja puhuu vain maahanmuutosta', mutta käsittelen asioita laidasta laitaan.
Monet yleensä olettavat, että ”tää maahanmuuttaja puhuu vain maahanmuutosta”, mutta käsittelen asioita laidasta laitaan. Aktiivisia maahanmuuttajataustaisia koomikoita on Suomessa noin 10–15, mutta eihän me kaikki olla Lähi-idästä, vaan meidän klubillamme esiintyy yhdysvaltalaisia, sveitsiläisiä, ranskalaisia, uusiseelantilaisia, filippiiniläisiä ja skottilaisia koomikoita. Jostain syystä yleinen mielikuva vaan on, että me olemme kaikki Lähi-idästä.
Stand-up’in lisäksi olen näytellyt mainoksissa ja useammassa TV-sarjassa. Rakastan komedioissa näyttelemistä, se on hauskaa, varsinkin kun pääsee kirjoittamaan käsikirjoituksen ja tekemään mitä itse haluaa. Sitä ei voita mikään. Kuvittelen, että teatterissa työskenteleminen on hidasta touhua, joka vie paljon aikaa eikä siellä pääse toteuttamaan omia ideoitaan. (Nauraen) En suosittelisi sitä niille, jotka haluavat tienata rahaa, you know.
Itse laitan omat hauskat, kännykällä kuvatut sketsini someen – etenkin TikTokiin (@koomikkomebe). Osa niistä on ammattikuvaajien tekemiä. Somessa on paljon kivampaa, nopeampaa ja raha tulee nopeammin tilille. Sinusta tulee nopeammin kuuluisa, fanit tulevat keikoillesi ja pääset taas toteuttamaan itseäsi esiintyjänä paremmin.
Lauantaina New Theatre Helsinki -festivaalin avajaisgaalassa vedän stand-up -settini, ja luvassa on monipuolinen, hieno ilta. Tässä on tulossa muitakin keikkoja, joihin on valmistauduttava esimerkiksi käymällä kävelyllä ja varjonyrkkeilemällä. Ei mitään ihmeellistä.
Mebest ”Mebe” Rasid on stand-up -koomikko ja yrittäjä. Rasid saapui 1990-luvulla Kurdistanista Suomeen perheensä kanssa. Hän on opiskellut elokuva- ja tv-alaa. Rasid on esiintynyt muun muassa Naurun tasapaino -ohjelmassa vuonna 2015, Noin viikon uutisissa vuosina 2015–2016 sekä Uusi päivä -sarjassa. Rasid vetää Stoassa Itäkuskus stand-up -nimisiä, usein loppuunmyytyjä klubi-iltoja, joissa esiintyy maahanmuuttajataustaisia koomikoita (”Tarjoamme yleisölle vitsejä ja kielioppivirheitä!”). Seuraava klubi järjestetään perjantaina 17.2.2023 ja kevään muut 24.3., 21.4. ja 26.5.2023.
Rasid esiintyy lauantaina 18.2.2023 Svenska Teaternin suurella näyttämöllä New Theatre Helsinki -festivaalin gaalajuhlassa. Illan aikana esiintyvät myös Improprias-kollektiivi, Chindian Queen, Godwin Otieno Musuma, ja Afrojazz Quintet feat Charlotta Krebs ja Ismaila Sané. New Theatre Helsinki -festivaali Svenska Teaternilla 18.2.-11.3.2023.
Tutustu myös aiemmin ilmestyneisiin Mitä kuuluu -haastatteluihin