26.05.2016

Miten VOS-teatteri työllistää taiteilijoita – pian saadaan vuoden 2015 tilastotiedot

Pian TINFOn teatteritilastot pystyvät kertomaan, kuinka paljon VOS-teatterit ovat vuonna 2015 työllistäneet vakinaisesti näyttelijöitä, ohjaajia, dramaturgeja, lavastajia, pukusuunnittelijoita, valo-, ääni- ja videosuunnittelijoita, tanssijoita, koreografeja, muusikkoja. Pian tiedetään myös, kuinka paljon taiteilijoille on ollut tarjolla vierailusopimuksia. Jatkuuko suunta alaspäin?  

Ei mutua vaan tietoa – esittävien taiteiden eri taiteilijaryhmät ja freelancerit numeroina pian saatavilla

Pian saadaan myös päivitetyt luvut esittävien taiteiden kentän taiteilijakunnasta ammattiryhmittäin. Pian tiedetään kutakuinkin absoluuttisina numeroina, kuinka paljon meillä on freelancereita. Lähteenä ovat Suomen Näyttelijäliitosta ja Teatteri- ja mediatyöntekijöistä saadut tiedot. Sitten oikeasti tiedetään, minkä kokoisista ammattikunnista on kyse. Tämä tieto on äärimmäisen tärkeätä myös Taiteen edistämiskeskuksen Esittävien taiteiden toimikunnan ja opetus- ja kulttuuriministeriön suuntaan. Tietenkin meillä sitten vielä on taiteilijoita, jotka eivät kuulu liittoihin, mutta tosiasiassa järjestäytymisaste on reippaasti yli 90 %, eli edustavuutta riittää. 

Minkälainen on kansainvälisen teatteri-instituutin tulevaisuus?

Kansainvälisen Teatteri-instituutin ITI:n maailmankongressin piti olla Brasilian Manauksessa ensi viikolla. Runsas kuukausi sitten se peruttiin maan poliittisiin levottomuuksiin vedoten. Kongressiosallistujien turvallisuutta ei pystyttäisi takaamaan. Perimmäisin syy lienee ollut taloudellinen. Maan hallitus jäädytti rahoituksen, eikä ITI:llä ole puskureita. Harmittaa, kun kongressiin oli lähdössä hyvänlainen porukka, myös nuoria ja varhaiskeski-ikäisiä taiteilijoita, eikä kaltaisiani toimistoihmisiä. Kongressi peruttiin myös vuonna 2012.

Tällä hetkellä pohditaan ITI:n alueellisen toiminnan aktivoimista. ITI:n toimiston muutto Pariisista Shanghaihin kangertelee ja ylimenovaihe jatkuu. Ei paljon vakuuta. ITI:n verkkosivuilla viimeiset uutiset ovat vuodelta 2013!

Ymmärrän hyvin, että ulkopuolisten silmissä kongressin osallistumisplanketit, ilmoittautumiskäytäntö ja niukka tiedotus saivat ITI:n näyttämään pikemminkin salaseuralta.

Odotan, minkälaisia suunnitelmia Saksan ITI:llä on tulevaisuudestaan ja siitä, miten toiminnan pitäisi pikemminkin olla jatkuva prosessi eikä vain väen väkinäiseltä ja keinotekoiselta vaikuttavaa työskentelyä erilaisissa komiteoissa.

Taiteilijat ja ilmaisuvapaus

Ainakin yksi asia ITI:ssä on hyvää: taiteilijoiden ilmaisuvapauksien komitea ACAR (Action Committee for Artists Rights), joka on terävöittänyt toimintaansa. Sen kautta saa luotettavaa tietoa. ACAR on nyt ARJ:n (Arts Rights Justice) jäsen. 

Artsfreedomin verkkosivuilta on luettavissa ilmaisuvapauden rikkomuksista Egyptissä, Nigeriassa, Zimbabwessa, Burundissa, Intiassa, Kreikassa, Yhdysvalloissa, Venäjällä, Turkissa, Puolassa…

Sokeroitujen syanidikapseleiden pakolaispolitiikkaa

Vahvaa paheksuntaa herättää EU:n ja Turkin pakolaispolitiikka, se, joka nyt Amnestyn mukaan tarjoaa sokeroituja syanidikapseleita. Tästä ovat kaukana eurooppalaiset arvot monimuotoisuuden ymmärrys, demokraattisuus ja kulttuurienvälinen vuorovaikutus.

Teatteri ja pakolaiset – kuka tekee mitä

EU:n Luova Eurooppa -ohjelman haku hankkeille, joilla helpotetaan pakolaisten kotoutumista ja integraatiota, päättyi vajaa kuukausi sitten. Odotan, minkälaisia kotouttamishankkeita tällä 1,6 miljoonalla tullaan tukemaan. Pienimmillään hanke voi olla 100 000 euroa. Toivon mukaan pienet toimijat ovat voineet ryhtyä kimppaan, jottei pelkkä suuruuden ekonomia jylläisi tässäkin.

IETM on kerännyt meiltä verkostonsa jäseniltä esimerkkejä siitä, miten pakolaisten kotouttamista voidaan edistää ja miten voidaan parhaiten edistää kulttuurin keinoin pakolaisten ja siirtolaisten osallisuutta heti saapumisen jälkeen ja pidemmällä aikavälillä. Lisäksi haluttiin käyttää yhteisöpäätä siihen, miten kansalaisyhteiskunnan politiikkatasolla perustella, argumentoida ja kehystää toimintaa ja investointeja kulttuurille. Näistä kysymyksistä keskustellaan komissiossa kesäkuun alkupuolella.

Säätiöt eivät laastaroi valtion kulttuurileikkausten repimiä haavoja

Ylen uutinen taidetta ja kulttuuria rahoittavista säätiöistä välittää yksiselitteiden viestin valtiolle: turha kuvitella, että säätiöt ryhtyisivät laastariksi. Uutinen sisältää hyvää tietoa säätiöistä.

TINFOssa työstämme Putkiaivoisten aamiaistapaamisen raporttia, tietoa tulossa lisää.

Huippukirjailija haussa

Apua! Nachkritikistä voi lukea uutisen siitä, miten Berliinin Theatertreffenin Stückemarktilla mentiin nyt startupin hengessä. Näytelmäkirjailijat ovat tavaramerkkejä, siitä syntyy näytelmille lisäarvoa. Pitää olla verkottunut ja osata brändätä ja pitchata itseään. Hissipuheessa on pari minuuttia aikaa vakuuttaa puhekumppani. Berliinissä kirjailijoiden oli kymmenen minuutin pitcheissään vakuutettava yleisö, joka tilaisuutta livestriimauksella seuratessaan saattoi äänestää kuka oli paras. Tälle parhaalle oli sitten luvassa ensi-ilta Theater Dortmundissa ja 7000 euroa. Juryssä ei liiemmin perinteisiä teatteriammattilaisia näkynyt. Keskustelut tarjosivat latteuksia, bullshitbingoa, kirjoittaa Nachkritik.

Keskittämisen siunauksellisuuden harha

Taide-rakea odottaessa ja suuruuden ekonomian julistusten keskellä mieltä ylentää professori Jukka Kekkosen kritiikki yliopistopolitiikkaa kohtaan. Kekkosen mukaan ”Vallalla on sokea usko keskittämisen siunauksellisuuteen”. Ns. rönsyjen karsimisen ja pienten oppiaineiden heikentämisen Kekkonen tuomitsee suomalaisen sivistyksen kannalta järkyttävänä politiikkana.

Noloa ja anteeksi

Sekoilin viime lauantaina kellonaikojen kanssa. Päässäni olin siirtänyt seikkailuooppera Metsän henki -esityksen alun puoli tuntia myöhemmäksi. Tulin kaksikymmentä minuuttia liian myöhään ja tietenkin jäin sitten Kapsäkin ovien ulkopuolelle.

twitter.com/tinfotweets