NÄKÖKULMA
Omilla hankkeilla kestävää liikkuvuuden kehittämistä
Kansainvälisen liikkuvuuden hanketoiminnan kautta rakennettu teatteririhmasto mahdollistaa yhä syvemmän yhteisen unelmoinnin. Tekijät ja ajatukset liikkuvat ja kohtaavat. TINFOlle on keskeistä, että hankeavustukset ja -apurahat ohjataan suoraan teatteriväen liikkuvuuden tukemiseen. Lisätyövoimaa ei palkata, vaan hankkeet koordinoidaan olemassa olevilla resursseilla.
NOKKA loi, TAKO vei
Teatteriesitys Moskovan ensimmäisellä doku-menttiteatterifestivaalilla. Suomesta on kut-suttu mukaan venäläis-suomalainen ”Kuolema työssä” -esitys. Teatteriesityksen (rituaali itsessään) sisään on rakennettu hautajaisri-tuaali. Pappi, ihka oikea suomalaissellainen siunaa vainajan eli yleisön valitseman yleisen typeryyden, mutta ei sanokaan Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, vaan: ”Äidin, Ystävän ja Rakastajan nimeen”. Seuraa simultaanitulkkauksesta johtuva sekunnin viive, kunnes täysi viidensadan katsojan sali virittää korvansa uudelleen ja toteaa papin olevan tosissaan. Teatr Praktikan edesmenneen taiteellisen johtajan Dmitri Brusnikinin muistoksi järjes-tetty BrusFest-festivaali on avattu. Esityksen jälkeen työryhmää kiitettiin sen ”vallankumouksellisesta” rohkeudesta.
Yhteistyö Venäjällä yhä merkittävämmäksi kasvaneen Dostojevski-festivaalin kanssa jatkuu. TINFOn TAKO-hanke vei festivaalille Kansallisteatterin ja Johanna Freundlichin Rikoksen ja rangaistuksen sekä viisi muuta, omat Dostojevskinsa tutkinutta ohjaajaa: Jus-si Sorjasen, Tuomo Rämön, Samuli Reunasen, Jari Juutisen ja Moskovassa asuvan Joel Lehtosen. Rikos ja rangaistus on tehty esitettäväksi nuorisonhuoltolaitoksissa ja vankiloissa, joiden ovet eivät Venäjällä – vielä – avautuneet. Esitys kuitenkin valloitti festivaalijohtajat, jotka kutsuivat Freundlichin ohjaamaan teoksen paikallisten kanssa. Samalla neuvoteltiin Jari Juutisen seuraavasta Dostojevski-ohjauksesta Dostojevski-Draamateatteriin. Molemmat tuotannot tullaan esittämään Dostojevski-festivaalilla marraskuussa 2020, kunhan yhteinen rahoitus saadaan kasattua.
Suomesta löytyy osaamista ja näkemystä. Pietarissa toimii osin suomalaisvoimin feministinen Eve’s Ribs -festivaali. Venäläistyyliin festivaalin voi nähdä myös manifestina. Suomalaisryhmä Nopean Toiminnan Naiset ja sen esittämä ”10 kohtausta seksuaalisesta vallankäytöstä” sai paikallisen poliisin valpastumaan. Propagandista huomautettavaa esityksen sisällöistä ei kuitenkaan löytynyt.
Venäjä-yhteistyö vaatii erityisen paljon pitkäjänteistä suunnittelu ja luottamuksellisia ruohonjuuritason kontakteja sekä alituisena läsnä olevan tuotannollisen epämääräisyyden sietokykyä. Tuotantokeskuksien ja festivaalien johtajia vangitaan ja laitetaan kotiarestiin, taiteellisia johtajia ja työryhmiä erotetaan tai he haluavat vaihtaa kestävämpiin työoloihin, itsesensuuri tuntuu vaikuttavan, vaikka sitä ei myönnetä. On tabuja, on arkoja aiheita, mutta ei ilmaisun vapautta.
Kaiken keskellä myös inklusiivinen teatteri nostaa päätään Venäjällä. Ohjaaja Boris Pavlovitsh on koonnut ympärilleen ammattitaiteilijoita ja ei-ammattilaisia, kehitysvammaisia ja ei-kehitysvammaisia, joiden kanssa hän tekee uraa uurtavaa työtä horisontaalisemman teatteriajattelun puolesta. Näissä merkeissä jatkavat tulevien yhteistyökuvioiden suunnittelua yhteisöllinen suomenruotsalainen DuvTeatern ja sen pietarilaishengenheimolainen Kvartira-ryhmä. Suomesta kotipaikkansa löytänyt InterLab tutkii demoissaan ja tuo-tannoissaan virtuaalista teatteritodellisuutta (VR). InterLabin ”Kalevala.Episodes” esiteltiin venäläiskollegoille (Videofabrika, Marin-ski) Pietarissa.
MOTI ja LUO – motivaatiosta ja uteliaisuudesta
MOTI-kansainvälisyysohjelmaan valitut ovat löytäneet ulkomaiset mentorinsa, alansa asiantuntijat. Työpari Hirvanen & Valkeapään mentorina on Barbara van Lindt (mm. DAS Theatre Master’s Programme, nykyään brysseliläisen Kaai Theaterin taiteellinen johtaja). Teatteriryhmä Oblivia työskentelee sekä Katja Sonnemannin (mm. Rimini Protokoll, Performing Arts Program Berlin) että viestin-täammattilaisen Elena Polzerin (ehrlich ar-beit) kanssa. WAUHAUS-kollektiivia piiskaa eteenpäin kuraattorikaksikko Eva Neklyaeva ja Lisa Gilardino (Santarcangelo-festivaali, Italia). Jalostamo2 teki taiteellisiin sisältöihin liittyvän mentorisopimuksen virolaisen dramaturgi Laur Kaunissaaren kanssa ja loppuvuodesta sovittiin, että Luzernin teatterin johtaja Sandra Küpper ottaa ryhmän luotsat-tavakseen.
MOTI-mallissa tuotanto-osaamisen kehittä-minen tapahtuu osin ulkomailla, kansainvälisen teatterikentän tuntevan mentorin kanssa käytävässä vuoropuhelussa. Kolmivuotinen MOTI-ohjelma on kehittämishaaste myös TINFOlle. Yhteistyö ulkomaisten festivaalien, vierailunäyttämöiden ja agentuurien kanssa pidentää esitysten elinkaaria. Parhaimmillaan kytkeytyminen uusiin eurooppalaisiin esittävien taiteiden ekosysteemeihin luo työtilaisuuksia suomalaisille tekijöille. Siksi osaamisen vientiponnisteluihin tarvitaan okm:n lisäksi myös työ- ja elinkeinoministeriö.
Kansainvälisen liikkuvuuden kehittämishanke LUO vie tekijöitä ja teoksia – nimensä mukaisesti – uusien mahdollisuuksien luo ja kartoittaa eurooppalaisia tuotanto- ja agentuurirakenteita sekä kysyntää ja yleisösuhteita yhteistyössä Nordic Drama Corner oy:n, Turunen Companyn, Todellisuuden tutkimuskeskuksen ja Toisissa tiloissa -kollektiivin kanssa. LUO kehittämishankkeen tuloksia jaetaan myöhemmin Tanssin ja Sirkuksen tiedotuskeskusten PRAGMA-hankkeen kanssa. Missä ovat markkinamme?
Jukka Hyde Hytti, kansainvälisten asioiden päällikkö