10.05.2022
Nykyesityksen näyttämö kutsuu yleisön jännittävään ja jännitteiseen esitystaiteen muutosprosessiin
Monimuotoisuuteen ja taiteiden väliseen vuoropuheluun kannustava Nykyesityksen näyttämö aloittaa toimintansa Helsingin Kaupunginteatterin studio Pasilassa. Ohjelmiston avaavat toukokuussa vierailuesitykset esitystaiteilija-pelisuunnittelija Harold Hejazilta, taiteilijaduo Biitsiltä, kuvataiteilija Ignacio Pérez Péreziltä sekä koreografi Eeva Juutiselta. Elokuussa 2022 ohjelmistoon tulevat Nykyesityksen näyttämön ensimmäiset kantaesitykset: Helsingin Feministisen Salaseuran Kohtaamisia, Sara Grotenfeltin Last Hurrah ja Kati Korosuon The Artist Is at Home.
“Nykyesityksen näyttämö -hankkeen lähtökohtana on olla silta suuren laitosteatterin ja esittävän taiteen freelance-kentän välillä, joten haimme teoksia, jotka voisivat puhutella yleisöjä näiden rakenteellisten rajojen yli. Hankkeen tavoitteena on tarjota taiteilijoille konkreettinen näyttämötila ja resurssit, joita he voivat hyödyntää taiteellisen työskentelyn vaatimilla tavoilla. Olemme valinneet kokonaisuuteen teoksia, jotka lähestyvät näyttämöä eri tavoin. Toukokuun vierailuesitysten valinnoissa painottuivat pandemia ja sen synnyttämät ajankohtaiset taiteelliset valinnat sekä teokset, jotka ovat jääneet huomiotta yleisörajoitusten vuoksi. Elokuun kantaesitysvalinnoissa kiinnitimme huomiota erityisesti esitysten ilmaisukielien monimuotoisuuteen,” toteavat hankkeen kuraattorit, esitystaiteilija, tanssija Suvi Tuominen, ohjaaja, väitöstutkija Tuomas Laitinen sekä kuraattori Riikka Thitz.
Nykyesityksen näyttämö aloittaa esityskautensa kanadalaistaiteilijan ja pelisuunnittelijan Harold Hejazin videopeliesityksellä Adventures of Harriharri – Episode III 19. toukokuuta studio Pasilassa. Vuorovaikutteisen elokuvan sekä improvisoidun rapin ja laulun keinoin etenevä hiphopfantasiaseikkailu seuraa juuri Suomeen saapuneen Harriharrin elämää Helsingissä. Harriharri toivoo saavansa uusia ystäviä sekä lämpimän vastaanoton uuteen kulttuuriin, mutta joutuu pelin edetessä kohtaamaan jatkuvia vastoinkäymisiä pyrkiessään suomalaisen yhteiskunnan jäseneksi.
Taiteilijaduo Biitsin eli Heidi ja Kaino Wennerstrandin teos Hopeasija on rakennettu Tripla-kauppakeskuksessa sijaitsevaan yksityisasuntoon. Tilassa kaikuvat isovanhemman muistot, ja ruudulla vanhempi piirtää, koska muuta tapaa kommunikoida ei enää ole. Miten käy itseilmaisun, kun Alzheimer muuttaa persoonallisuuden täysin? Jos emme tavoittelekaan kultaa vaan hopeaa, tuleeko kilpailun kuumentaneesta yhteiskunnastamme tasa-arvoisempi? Miten kauneutta tehdään, millä voimin ja kenen ehdoilla?
Hopeasija on jatkoa kriitikoiden ja yleisön suitsuttamalle Hopeakulttuuri-radioesseelle, jossa Biitsi käsitteli vanhenevaa Suomea ja tulevaisuuden seniorikulttuuria.
Performanssitaiteilija Ignacio Peréz Perézin sooloesitys The Longest Journey ja koreografi Eeva Juutisen näyttämöteos olO esitetään saman illan aikana studio Pasilassa 27. ja 28. toukokuuta.
Installaatiota, maalaustaidetta, valokuvaa ja performanssia yhdistävä The Longest Journey tapahtuu studio Pasilan aulassa sekä kadulla sen edustalla. Venezuelalainen Pérez Pérez on ottanut työnsä lähtökohdaksi isältään saamansa vesiputousta esittävän postikortin. Kortti toimii esityksessä porttina, joka johdattaa intiimille ja ritualistiselle matkalle – siirtymän, siirtolaisuuden, sielunvaelluksen, rajojen ylittämisen ja uusien sisäisten maailmojen löytämisen hetkiin.
Koreografi Eeva Juutisen näyttämöteos olO pohjautuu Juutisen puolitoista vuotta kestäneeseen kasvien ja kukkien kuivausprosessiin, joka inspiroi häntä tutkimaan kehon elävyyttä ja kuolevaisuutta. olO leikittelee suurien ja pienien näyttämöeleiden ja jännitteiden suhteilla, joita voi lähestyä niin runona, tanssina kuin ruumiillisena kokemuksena. Esityksessä tanssivat Terhi Hartikainen ja Maria Mäkelä.
Nykyesityksen näyttämön ensimmäiset omat tuotannot, saman illan aikana esitettävät taidekollektiivi Helsingin Feministisen Salaseuran Kohtaamisia ja tanssitaiteilija Sara Grotenfeltin Last Hurrah saavat kantaesityksensä 9. elokuuta studio Pasilan näyttämöllä.
Laura Eklund Nhagan, Katri Naukkarisen, Amanda Palon, Olga Palon ja Sophia Wekesan edustama Helsingin Feministinen salaseura tuo Kohtaamisia-teoksessaan yleisön eteen kaksi esiintyjää, lainakehoa, jotka on yhdistetty kuulokkeiden ja mikrofonien välityksellä katsojilta piilossa pysyviin kohtaajiin.
Kohtaamisia on kiinnostunut vallan, representaation, anonymiteetin ja empatian kysymyksiä. Entä jos kasvottomuus olisikin väline intiimiin kanssakäymiseen? Kuinka toista voi edustaa? Onko edustaminen sama asia kuin esittäminen?
Tanssija, koreografi Sara Grotenfeltin juhlaesitys Last Hurrah nostaa esiin karkeloinnin erilaiset tunteelliset puolet. Juhlakalun eli esityksen pääesiintyjän ruumiilliset olotilat ja niiden johdattelemat mielleyhtymät nostavat tyhjyyden tunteen ja vaivaantuneisuuden näyttämölle. Juhlabiisit ja yleisölle jaettujen käärmepillien konsertto luovat jännitteisen tunnelman, jonka puitteissa esiintyjä yrittää kaikin tavoin olla vieraillensa mieliksi.
Nykyesityksen näyttämön kolmas kantaesitys, tanssitaiteilija Kati Korosuon sooloteos The Artist Is at Home saa ensi-iltansa 23. elokuuta studio Pasilassa. Korosuon esityksessä korostuvat dokumentaarisuus ja itsen käyttö materiaalina. Aikamme on näyttämö, jolla kaikki on jo sanottu ja tehty, näytetty ja nähty. Mitä esiintyjän keho voi vielä peilata?
Nykyesityksen näyttämö
Helsingin Kaupunginteatterin uusi Nykyesityksen näyttämö tuo nykyesityksen erilaisia muotoja osaksi teatterin ohjelmistokokonaisuutta, lisää työtilaisuuksia vapaan kentän taiteilijoille sekä kehittää esittävän taiteen yhteistyötä. Teatteri on varannut studio Pasilan näyttämön kaksivuotisen pilottihankkeen käyttöön vuosina 2022 ja 2023 toukokuun puolesta välistä elokuun loppuun.
Toiminta jakautuu vierailunäyttämöön sekä kantaesityksiin ja niiden valmistamiseen suunnattuihin näyttämöresidensseihin. Vierailunäyttämö ajoittuu toukokuuhun, residenssityöskentely kesä-heinäkuuhun ja residenssissä valmistettujen teosten kantaesitykset elokuuhun.
Nykyesityksen näyttämön suunnittelusta ja ohjelmistovalinnoista vastaa kolmihenkinen kuraattoriryhmä, jonka muodostavat esitystaiteilija, tanssija Suvi Tuominen, ohjaaja, väitöstutkija Tuomas Laitinen sekä kuraattori Riikka Thitz. Kaupunginteatterilla hanketta koordinoi Antti Lahti.
Nykyesityksen näyttämö on syntynyt esittävän taiteen vapaalla kentällä toimivien taiteilijoiden aloitteesta. Lauri Antti Mattilan kokoama työryhmä toimitti keväällä 2019 Helsingin Kaupunginteatterin johtoryhmälle ehdotuksen, jonka oli allekirjoittanut 885 esittävän taiteen ammattilaista. Ehdotuksessa pyydettiin teatteria vastaamaan ajankohtaisiin muutoksiin yhteiskunnassa ja esittävän taiteen työkentällä.
Helsingin Kaupunginteatteri otti vapaan kentän haasteen vastaan ja pyrkii pilottihankkeen muodossa kehittämään alalle uudenlaista tuotantokehystä, joka osaltaan voisi muuttaa epätasa-arvoa luovia ja taiteen kehitystä hidastavia rakenteita. Hankkeen tarkoituksena on tarjota esimerkki ja jakaa kokemuksia myös muille VOS-rahoitetuille teattereille.
Nykyesityksen näyttämö -hanketta tukee vuosina 2022–2023 Koneen Säätiö.
Nykyesityksen näyttämön vierailuesitykset 19.5. - 28.5.2022
19. - 21.5.2022 Harold Hejazi: Adventures of Harriharri – Episode III
20. - 22.5.2022 Biitsi: Hopeasija
19. - 28.5.2022 Ignacio Peréz Peréz: The Longest Journey
27. - 28.5.2022 Eeva Juutinen: olO
Nykyesityksen näyttämön ensi-illat elokuussa 2022:
9. - 15.8.2022 Double bill: Helsingin Feministinen Salaseura: Kohtaamisia ja Sara Grotenfelt: Last Hurrah
23. - 29.8.2022 Kati Korosuo: The Artist Is at Home