28.09.2017

Oikeutta ja kohtuutta sentään

Näyttelijä-ohjaaja Bakr Hasanin performanssi Waiting nähtiin viime torstaina Stoassa osana Nomads-festivaalia. Voimallisia kuvia, kasvojen päälle valuvaa verta, hiekkaa, kasvoilla savinen naamio, ihmisiä kuin hirtettynä tai ristinpuussa. Irrallinen pää, irrallisia käsiä ja jalkoja kuin tunkeutumassa seinän lävitse, mutta jähmettyneinä niin kuin Beckettin ihmiset, joiden liikkumavara on olematon tai kuin kuka tahansa kielteisen päätöksen saanut turvapaikananoja, joka odottaa valituspäätöksen ratkaisua. Liikkumavara on olematon. Bakr Hasanin tuntoja. Odotuksen piinaa.

Perjantaina piina poistui. Hasan sai tiedon, että hallinto-oikeus oli kumonnut Migrin kielteisen turvapaikkapäätöksen. Bakr joutui lähtemään kotimaastaan Irakista vainon vuoksi. Bakrin kielteisen turvapaikkapäätöksen perustelut osoittivat alkeellisuudessaan täydellistä asiantuntemattomuutta ja ylimielisyyttä teatterin- tai ylipäätään taiteentekemisestä ja taiteilijuudesta, samoin tulkkaus oli järkyttävän epäpätevää. Me taiteilijajärjestöt teimme vetoomuksen Bakrin puolesta. Valitusprosessi toi oikeutta. Itkin ilosta, kun tieto tuli. Meillä on nyt Suomessa yksi hieno taiteilija enemmän ja Bakrilla täällä toinen koti, taiteessa ja tässä maassa meidän kanssamme. 

Jussi Lehtosen puheenvuoro tässä. Kansallisteatterin Kiertuenäyttämön dokumentaarinen Toinen koti -esitys tulee ensi-iltaan marraskuussa.

Pohjoisen maskuliinisuuksia, emotionaalista dokumenttiteatteri ja fabuloiva mies 

Nyt juuri ei ole tarvis täällä etelässä asuvan lähteä Kajaaniin nähdäkseen Vaara-kollektiivin ja Kajaanin kaupunginteatterin Miehen kosketuksen. Se on Helsingissä Stoassa viikonloppuna. Minä halusin nähdä esityksen syntysijoillaan, kainuulaisyleisön tahdissa hengittäen. Reissu kannatti.  

Meidät vastaanottaa joukko sydämellisiä karjalaismummoja, kuin kotiinsa tulisi. Mummojen sisältä riisuuntuvat miehet, ja katoaa lämpö ja läheisyys. Astutaan suomalaismiehen kosketushistoriaan lapsuudesta kuolemaan, taakkasiirtymien esityksellistämiseen. Jättiläismäisen taustatyön (tutkimusmateriaali, 50 miehen haastattelut, tutkija- ja asiantuntijahaastattelut) kannattelemana syntyy eläväinen, aistimuskylläinen esitys, jossa vuorottelevat haastateltujen miesten äänet ja tutkijoiden äänet.  Eino Saaren ja kajaanilaisten ihmemiesten, näiden näyttelijöiden, matkassa syntyy emotionaalista dokumenttiteatteria.

Kun suomalaisen miehen taival on historiallisesti ja osin edelleenkin näin raskas, miettii, miten mies elämässä selviää ylipäätään hengissä. No ei selviäkään kovin hyvin. Toinen pohjoisen miesteos, Rovaniemen Nätti-Jussi seikkailee nostaa esiin Paroni von Münchhausenin suomalaisvastineen, legendaarisen fabuloijan Nätti-Jussin. Ihmisen pitää hengissä kyky mielikuvitella ja kertoa tarinaa. Marko Syysmaa Nätti-Jussina on energiantäyteinen veijaroija ja henki kulkee koko Rovaniemen ensemblen matkassa. Esitys onnellistuttaa.

Pohjoisen matka jatkuu. Nyt lastenteatterin ja musiikkiteatterin parissa: Pessi ja Illusia, Vihreän vihtametsän uutisia ja Mehiläiskoodi. Just you wait.

Niin ja Kajaanissa tilakierroksella, tiloissa, joissa ei oikeastaan pitäisi työskennellä… onneksi tilahanke on nytkähtänyt eteenpäin. Jumalaton määrä työtä vielä edessä.

Tulevaa – roskia silmässä

Ajatus Maailmannäyttelystä herkistää. Helsingin Itäkeskuksen Stoaan ja sen ympäristöön on tulossa esityssarja, jossa maailmannäyttely-konseptia venytetään koskemaan henkeä, politiikkaa. Ensimmäisenä satubaletti Sinusta tulee koivu / You will be a tree, joka on esitys ”kuudennesta sukupuutosta ja onnellisuuden taidosta”.  Ja jatkoa seuraa.  Maailmanpolitiikan professori Teivo Teivaisen kaupunkikävelylle Itäkeskukseen haluan osallistua.

Uunituore Baltic Circlen ohjelma herkistää sekin. Olemmeko haurauden ajassa? Uudenlaista kovan haurauden politiikkaa?  Satu Herrala kirjoittaa Kuraattorin tervehdyksessään siitä, miten 100-vuotiaalla Suomella on roska silmässä. Festivaalilla keskitytään alkuperäiskansaoikeuksiin, kulttuuriseen kansanmurhaan, ilmastonmuutokseen Pauliina Feodoroffin kuratoimassa Ensimmäiset kansat -kokonaisuudessa. Mikä ohjelmisto!

Melodraamaa!

Tämä kiinnostaa. Ainoani!-konsertti keskittyy melodraamaan, kaksi miestä ja sama nainen. Taistelu siitä syntyy. Nyt Sibeliuksen ja Ahon välille. Kolmen nykysäveltäjän melodraamat lausujalle ja pianistille Sibeliuksen kolmen melodraaman kumppaneina.  Tuukka Vasama lausujana, Maria Suokas pianistina. Jos ei pääse paikalle, voi kuunnella striimausta