01.09.2016

PERUSTULOKOKEILUEHDOTUS – MISSÄ ITSENSÄTYÖLLISTÄJÄT

Hallituksen kärkihankkeesta, perustulokokeilusta, uhkaa tulla torso. Kun kerran laajaa kokeilua vuosina 2017-2018 ollaan tekemässä, niin harmin paikka, jos kokeilu rajoittuu vain työttömiin ja heidän työllistymiseensä. Työn murros ja yhä tyypillisemmäksi käyvä ns. epätyypillinen työ ei tässä ehdotuksessa näy. Kokeilusta puuttuvat itsensätyöllistäjät, esimerkiksi meidän freelancer-taiteilijamme.

Sosiaali- ja terveysministeriö kyselee lausuntoja perustulokokeiluehdotuksista.  Kokeiluun on tarkoitus ottaa mukaan 2000 ihmistä, jotka nyt saavat työttömyysturvaa, peruspäivärahaa tai työmarkkinatukea. Verovapaata perustuloa ihmiset saisivat 560 euroa kuussa.


KATSE ROHKEASTI ETEENPÄIN

Vuosi 2016 on Kajaanin kaupunginteatterin 110-vuotisjuhlavuosi, Riihimäen Teatteri puolestaan juhlii 70-vuotista taivaltaan. Mennyt ei takaa tulevaisuutta. Tulevaisuutta tehdään jokaisella teatterin nykyratkaisulla.

Kajaanissa on uskallettu venyttää rajoja ja uskottu katsojaan. Suhdetta Kajaanin ja alueen yleisöihin on rakennettu sitkeästi vuosikymmeniä. Kajaani on yksi liikkuvimmista teattereista. Se toden totta tekee alue- ja yleisötyötä.

Juhlavuonna Kajaanin kaupunginteatteri tarjoaa kaksi mielenkiintoista ja omaperäistä ohjelmistovalintaa. Elokuvaklassikon Valkoinen peura päällekirjoitus (dramatisointi ja ohjaus Hanna Kirjavainen) on arktisen alueen ekosysteemin puolustus. Veden muistista, joka pohjautuu Emmi Itärannan dystopiaromaaniin Teemestarin kirja (dramatisointi ja ohjaus Helka-Maria Kinnunen) aukeaa kuva henkilökohtaisiin valintoihin.

Riihimäen Teatteri on rohkeasti rakentanut tulevaisuuttaan uudenlaisen toimintamallin pohjalta. Riihimäen Teatterin ja Tanssiteatteri Minimin kolmivuotinen akseliteatteritoiminta alkaa ensi vuonna. Sen puitteissa tehdään vuosittain yhteistuotantoja ja esitysvierailuja. Yhteistuotantoja tehdään myös kansainvälinen liikkuvuus mielessä yhteistyössä Mikko Roihan Vapaan Teatterin kanssa.

Teatteri Telakalla ja Teatteri Takomolla on menossa puolestaan 20-vuotisjuhlavuodet.


SYKSYN OHJELMISTOSADON RUNSAUTTA

Minua kiinnostavat teatteriohjelmistojen antamat vinkit siitä, missä mennään. Suomen henkistä ja taloudellista tilaa, yhteenkuulumisen ja ulossulkemisen tuntoja ja elinympäristön tilaa, moraalisia valintoja pohditaan useassa esityksessä.

Klockriketeaternin ja Teatteri Takomon yhteistuotanto Noitavaino. Kokoteatterin Varjot syvenevät -komediassa aikajana kulkee elokuun 1944 tappion ja eksyksissä olon maisemista nykyhetkeen: ”Voimieni ehtyessä alkaa uskonikin horjua”. Tässäkö me olemme nyt. Minua uteluttaa myös Kokoteatterin 3D. Ja Koko on lisäksi Kajaanin kaupunginteatterin ja Routa Companyn kumppani, niissä merkeissä Valkoisen peuran pääsee näkemään Helsingissäkin.

Me olemme Venäjän kanssa taloudellisissa ja poliittisissa kytköksissä. Millaista etiikkaa ja moraalia harjoitetaan, kun Venäjän kanssa käydään kauppaa. Jostain tämänkaltaisista kysymyksistä on sakeana Suomen Kansallisteatterin Sumu.   

Vaimoni Casanova Kuopiossa on takuulla poliittisesti epäkorrektia ja vinksahtaneen terävänäköistä. 

Moni esitys kietoutuu historiallisten henkilöiden elämänkohtaloiden ympärille: Sara Hildénin ja Erik Enrothin suhde, Hagar Olssonin ja Edith Södergranin suhde, Tyko Sallisen tyttären suhde isäänsä, Lauri Viita… Minna Canth, Kaarlo Bergbom…

Teatterit myös luottavat paikallisuuden voimaan. Hienoa. Niin kuin esimerkiksi Teatteri Vanhassa Jukossa tai Imatran Teatterissa tehdään.

Ja uutta musiikkiteatteria. Ooppera Skaalan Bollywood Kaboom törmäyttää eri lajeja. Ja Lauri Viitakin kääntyy siis musiikkiteatteriksi TTT:ssä.

Lisää päällekirjoituksia tai dramatisointeja lähtökohtina Woyzeck, Orwellin Eläinten vallankumous tai Hurmeen Hullu.

Minä odotan jo Todellisuuden tutkimuskeskuksen TYÖ 4.0 – tulevaisuuden työn lanseeraustilaisuutta. Eläköön Panda!

Entä pieni helmi Osiriksen Tsunamika, tyttö, joka etsi aurinkoa – koko perheen musiikkinäytelmä suomeksi ja arabiaksi.


POHJOIS-KARJALASSA ETSITÄÄN SANKARUUTTA

Hieno idea! Joensuun kaupunginteatterin 15-25-vuotiaille pohjoiskarjalaisille nuorille suunnattu kirjoituskilpailu innoittaa pohtimaan sankareita ja sankaruutta. Tässä kirjoituskisassa voittaja saa palkintona itselleen ja 59 kaverilleen teatteriesityksen. Maa, jossa sankarit saavat elää on Teatteri 2.0:n ja Lahden kaupunginteatterin yhteistuotanto, joka vierailee Joensuun kaupunginteatterissa.


MITÄ TAPAHTUU TURKISSA?

Nachkritikistä voi lukea, kuinka poliittinen tilanne heijastuu Turkin teatteriin ja teatterintekijöihin.

Turkissa teatterintekijät rinnastetaan valtion virkamiehiin. Työsopimuksia lopetetaan. Avustusjärjestelmiä rukataan uuteen uskoon. Taide ei ole pelkureiden ammatti, mutta itsesensuuri ja erilaiset varotoimenpiteet alkavat vallata alaa. Surullista ja pelottavaa.


EI LÄSNÄOLOA JA KASVOKKAISTA KESKUSTELUA MIKÄÄN KORVAA

KVG. Ei me mihinkään liikuta, me ollaan internetissä. ”Suomessa vallitsee liian pitkälle viety usko internetin kaikkivoipaisuuteen”, kiteyttää Suomen Kroatian, Bosnian ja Hertsegovinan suurlähettiläs Timo Rajakangas. Ei sitten ihme, jos suomalaisia tuotteita ei osteta. Uskoa antava tapaaminen Rajakankaan kanssa. Keskustelemme mahdollisuuksista käynnistää yhteistyötä. Löytyi heti yhteinen suunta. Nyt etsitään omistajuuksia.