30.03.2011

TINFO-tiedote 11 / 18.3.2011

Merkintöjä Hanna Helavuoren työpäiväkirjasta
Uutisia

Laura Ruohosen Saari kaukana täältä ensi-iltaan Tukholman Dramatenissa
Quo Vadis kesällä Dramateniin
European theatre collective mukana saksalais-luxemburgilais-suomalaisessa yhteistuotannossa "GRENZFREQUENZ"
Käsikirjoitustyökalu Noodin suosio kasvaa
Kulttuuritapahtuma-avustusjärjestelmää uudistetaan
Pohjoismaat teemana Pariisin Salon du Livre –kirjamessuilla

Tapahtumia

MOULIN BEIGE: Näkymättömyys -työpaja 26.3.
TEKIJÄ avausseminaari Turussa 27.3.2011
Rhythm Alive in the Community –seminaari
Kulttuurin rahoitus ja seinien sisällöt – missä luovuus asuu? -seminaari 13.4.
Suvilahden Cirko-keskus aukeaa festivaalihumussa - Cirko-festivaali 4.-8.5.2011

Hakuja

Norilskin Maailman pohjoisten kaupunkien teatterifestivaali etsii vierailuesitystä Suomesta
Lainsuojattomat-festivaali hakee esityksiä
FILIn kevätkauden käännös- ja painatustukien haku käynnissä
Nykysirkusryhmä Circus Uusi Maailma tarvitsee teokseen fyysisesti moni-ilmeisiä esiintyjiä
Juhlaviikot etsii kaupunkitaideteoksia osaksi Taiteiden yön ohjelmaa
Open call for Absolute Flamingo
Krétakör, Hungarian performance and media workshop, is looking for participants to volunteer in a major artistic experiment at the Prague Quadrennial 2011

Avoimia paikkoja

Näytelmäkulma etsii dramaturgia/dramaturgiharjoittelijaa/dramaturgista assistenttia
Tanssin Tiedotuskeskus hakee tiedotus- ja tuotantoassistenttia

Koulutusta

Täydennyskoulutusta ja tutkintoon johtavaa koulutusta: Polkuja esittävään taiteeseen Metropoliassa
Luovan talouden ja johtamisen (Creative Business Management) –maisteriohjelma
Vuoden kestävä täsmätutkinto kulttuurituotannon ammattilaisille
Tapahtumatuotannon johtajaosaamisen kehittämishanke JOHDE 2010-2013
Vapaa-ajan palvelut -ohjelman hankevalmistelukoulutus yrityksille
Kulttuurimatkailu: Tehokas internet-markkinointi

 


 

* Merkintoja Hanna Helavuoren työpäiväkirjasta

SUURI VAALIPANEELI
The Hills are a live with a Sound of Music… ja sitten infernaalista galoppia cancan. Viihteen virran leikkaa Rabbe Smedlundin esittämä katkelma Saarikosken kokoelmasta Tanssilattia vuorella:
”Vasta kun minotauros on tuhottu
ja labyrintti muuttunut tanssiksi
on politeia ja politiikka taas mahdollista
Tämä on nyt käytävän sodan luonne”

Ei voisi enää Teatterikorkeakoulun alumniklubin vaalipaneeli komeammin alkaa. Olisiko sittenkin mahdollista luoda se tanssivan yhteisön vapaaseen liikkeeseen pohjautuva demokratia, itsemäärittyvä valta, se politeia?
Susanna Kuparinen puhuu tuplastandardeista, joissa hyväosaisia kannustetaan lisärahalla ja huono-osaisia ottamalla rahaa pois. Esa Leskinen kysyy, minkälaisen position taiteilijat ottavat suhteessa maailmaan, asioilla on väliä ja on tuettava muutakin kuin ”hyvän mielen taidetta”.  Tarja Cronberg muistuttaa taiteilijan toimeentulo- ja sosiaaliturvakysymyksiä käsitellessään, miten olemme jälkijunassa muista Pohjoismaista ja miten urheilijoiden asiat on kyllä saatu kuntoon. 

Poliitikkoja kohtaan paneelissa ollaan hämmästyttävän helläkätisiä, tukikeppejä on tarjolla, kun puheaikaa vievät haastajat. Poliitikot vastaavat kiltisti ja oikeaoppisesti mitä taidetta saa tehdä. Ei tässä vielä eroja synny. Roolituskin on tuttu. Mukana on se peruspentti, se hölmö ja naiivi, se yhteiskuntakriittinen älykkö, se eurooppalaisten sivistysarvojen ja tradition puolestapuhuja. Kyllä sieltä sittenkin alkaa eroja tulla, kun rapsutetaan.

– Suomen kodeissa annetaan taideopetusta, kuuluu oikealta.

Eikö tarvita taiteen perusopetusta? Kodeissa homma hoidetaan, ja kulttuurinen pääoma kukoistakoon ja siirtyköön päästä toiseen niiden kesken, joilla sitä jo entuudestaan on. Ei muista niin väliä. Kotitalousvähennykseen myös kulttuuri.  Tässä lisää tulonsiirtoja hyväosaisille.  Voisin siis ostaa kotiini myös kulttuuripalveluja, en pelkästään kotitalous-, hoiva- ja hoitotyötä tai kunnossapito- ja perusparannustyötä tai tietotekniikan asennus- ja neuvontapalveluita. JEEJEE, tästäkös se taiteilijan toimeentulo kohentuu. 

Tiesittekö muuten, että taiteilijan paras turva on vakinaisesti toimeentuleva puoliso.  Mutta oikeasti kyllä nämä poliitikot olivat kulttuurin puolella. Omilla arvoillaan. Niin täytyy uskoa. Joka tapauksessa hämmästys oli suuri kun väkeä kuulemassa ei ollut vain kourallinen vaan liki 150. Suuri taidevaalipaneeli – ei ihan turha juttu.

MISTÄ TULEVAISUUDEN TEATTERINKATSOJAT?
Mitä on tapahtunut lasten- ja nuortenteatterille? Välittääkö siitä enää kukaan oikeasti? Onko tämä nyt vain sitä tavallista vikinää, jota lasten- ja nuortenteatteria tekevät (yleensä naiset) pitävät? EI OLE! 

TINFOn tilastot osoittavat, että lasten ja nuortennäytelmien ja nukketeatteriesitysten katsojamäärät ovat huolestuttavasti laskeneet. (Tiedän, on olemassa myös aikuisten nukketeatteria, mutta sen osuus on vielä toistaiseksi niin vähäinen, ettei se tässä yhteydessä vääristä todellisuutta). Kun meillä vielä 1980-luvulla oli useana näytäntövuonna yli 600 000 lasten- ja nuortenteatterin ja nukketeatterin katsojaa, ja huonoimpinakin vuosina yli 500 000, on heitä enää 300 000 – 400 000 vuosittain. Käyrä on koko 2000-luvun ollut pääasiassa surullisen laskeva. Näytäntövuonna 2009-2010 katsojia oli 424 743, sitä edellisenä vuonna 334 239.

Tilastokeskuksen ajankäyttötutkimuksen mukaan teatterissa käyminen on viimeisen 10 vuoden aikana lisääntynyt.  Kyllä, mutta teatterissa ovat käyneet enemmän lähinnä yli 45-64-vuotiaat ja yli 65-vuotiaat. Tilastointi alkaa kymmenvuotiaista. Kuinka lohduttomilta näyttäisivätkään 5-9-vuotiaiden luvut? 

Ja sitten kysymys hinnoista. Koville ottaa yksinhuoltajaisälle tai -äidille ja yhdelle lapselle meno teatteriin. Perhealennus tuntee vain normiperheen. Kaksi aikuista ja kaksi lasta. Ei kaikilla yksinkertaisesti ole varaa. Yhteinen elokuvissakäynti tulee halvemmaksi.   

KIELENNÄLKÄ
Se iski yllättäen. Kielennälkä.  Leea ja Klaus Klemolan New Karleby ja Pentti Saarikoski sen saivat aikaan. Ja lappeenrantalaisnainen, joka ratikassa kertoo ystävälleen juttua soljuvalla eteläkarjalaisellaan. Minä haluan kielen lihaa. Ihmisten kieltä. Rupesin vaalipaneelin jälkeen nauttimaan aamupalaksi runon.  Ja tähän samaan nälkään sisältyy vielä klassikonnälkä.

ELÄKÖÖN ELOLLISTEN OLIOIDEN MONINAISUUS
Leea Klemolalle pitäisi antaa avarakatseisuuden ja armollisuuden ilosanoman jakajan palkinto.  Minä fanitan Klemolaa, joka ei saarnaa, selitä tai psykologisoi. Kokkola-trilogiassa ihmiset saavat rauhassa olla sitä mitä ovat, muuttua ja muuntua mielensä mukaan.  Moninaiset ihmis- ja eläinidentiteetit elävät sulassa sovussa, lomittuvat ja liudentuvat, kaikenlaisista rajoista viis. Ihminen voi haluta muuttua hylkeeksi, on neandertalilaisia, New Karlebyssä  täplähyeenoja  ja sitten vielä Piano Larsson, joka  haluaa muuttua mummoksi , koska mummot tarjoavat turvaa.  

SALAKUUNTELUA JULKISISSA LIIKENNEVÄLINEISSÄ
–    Laittaisivat tämän vale-Korpisen kiertueelle luennoimaan harmaasta taloudesta. Varmaan menisi kaupaksi.
(mies 40+ raitiovaunu 8:ssa matkalla Ryhmäteatterin Eduskunnasta)

 


* Laura Ruohosen Saari kaukana täältä ensi-iltaan Tukholman Dramatenissa

Laura Ruohosen nuortennäytelmä SAARI KAUKANA TÄÄLTÄ saa Ruotsin kantaesityksen Dramatenin Unga Dramaten/Elverket –näyttämöllä lauantaina 19.3.2011. EN EGEN Ö -näytelmän ohjaa Jenny Andreasson. Näytelmän on kääntänyt ruotsiksi Camilla Frostell. Kirjailija Laura Ruohonen menee paikalle ensi-iltaan.

Ohjaaja Jenny Andreasson näki Laura Ruohosen KUNINGATAR K:n Dramatenissa vuonna 2005. Myöhemmin Andreasson tutustui Laura Ruohoseen Suomessa ollessaan Riksteaternin järjestämällä kiertueella ja tiedusteli tältä mahdollista nuortennäytelmää ohjattavakseen. Ruohoselta löytyi SAARI KAUKANA TÄÄLTÄ, jota ei Suomessa ole esitetty ammattiteatterissa.

SAARI KAUKANA TÄÄLTÄ syntyi alun perin vuonna 2003 Lontoon Royal National Theatren tilauksesta Shell Connections –festivaalille, minkä jälkeen 17 nuorten teatteriryhmää esitti sitä Isossa-Britanniassa vuosina 2003-2007. Nyt Ruotsissa esitettävä teksti on Laura Ruohosen sittemmin päivittämä.

Ruohosen näytelmillä on myös kansainvälistä kysyntää

Laura Ruohonen (s. 1960) on yksi tämän hetken kansainvälisesti kysytyimpiä suomalaisia näytelmäkirjailijoita. Lea-palkitun Ruohosen tunnetuimpia näytelmiä ovat SOTATURISTIT (2008), YKSINEN (2006), KUNINGATAR K (2003), SUURIN ON RAKKAUS (2001) ja OLGA (1995). Lukuisten suomalaisten näyttämöiden lisäksi Ruohosen näytelmiä on esitetty mm. Isossa-Britanniassa (Traverse Theatre, Edinburgh; Royal National Theatre, Lontoo) Irlannissa (Rough Magic Theatre Company ja Samuel Beckett Theatre, Dublin), Ruotsissa (Kungliga Dramatiska teatern ja Stadsteatern, Tukholma) sekä teattereissa Tsekissä, Hollannissa, Liettuassa, Valko-Venäjällä, Yhdysvalloissa ja Italiassa.

Laura Ruohosen näytelmiä on käännetty yli 14 kielelle. SAARI ON KAUKANA TÄÄLTÄ on olemassa ruotsin lisäksi saksaksi ja englanniksi.

Laura Ruohonen ohjaa parhaillaan Helsingin kaupunginteatterissa 2.4.2011 kantaesitettävää lasten musiikkinäytelmää YÖKYÖPELIT, joka perustuu Ruohosen runoihin.

Saari kaukana täältä

Näytelmässä sisarukset Lida ja Sofia haaveilevat unelmiensa saaresta, jonne he voisivat muuttaa kahdestaan. Eräänä päivänä he löytävät kerrostalonsa kellarista vanhan naisen, joka piileskelee vankilasta tulevaa poikaansa. Kun teini-ikäinen Lida ystävystyy pojan kanssa, sisarusten suhde joutuu aivan uudenlaiselle koetukselle. Heidän on opittava ottamaan vastuuta itsestään ja toisistaan.
Näytelmä tasapainoilee realismin ja fantasian rajamailla tuoden esille rakkauden ja rakastamisen monet kasvot kuten perheen rakkauden ja seksuaalisuuden.  SAARI KAUKANA TÄÄLTÄ tarkastelee perheitä lasten näkökulmasta, vailla sentimentaalisuutta. Vieraantuminen luonnosta, historiasta ja toisista ihmisistä pakottaa nuoret pohtimaan omaa olemassaoloaan ja kehittämään oman tapansa elää.

Suomi-näytelmää Ruotsiin

Teatterin tiedotuskeskuksen (TINFO) keräämien tietojen mukaan vuonna 2010 esitettiin kaiken kaikkiaan 48 suomalaista näytelmätekstiä ulkomailla. Näiden joukossa ei ole erityisesti nuorisolle kirjoitettuja näytelmiä. Ruotsin teattereissa meni viime vuonna ylipäänsä vain muutama suomalainen näytelmä.

TINFO koordinoi suomalais-ruotsalaista teatteriyhteistyön FINNDrama-hanketta, jonka tarkoitus on lisätä tietoa suomalaisista näytelmistä ja teatteriesityksistä Ruotsissa. Ruotsalainen kiertuejärjestäjä Riksteatern on TINFOn yhteistyökumppani suomalaisten agentuurien, Labbetin ja Teatterikeskuksen ohella.

www.dramaten.se/Dramaten/Forestallningar/En-egen-o

 


* Quo Vadis kesällä Tukholman Dramateniin

Quo Vadis vierailee kesäkuussa 7.-12.6. Tukholman Dramatenissa, jonka edustan piazzalle Quo Vadiksen teatterijurtta pystytetään. Vierailu toteutetaan laajalla ohjelmistolla, johon kuuluu sekä lapsille että aikuisille suunnattuja esityksiä niin suomeksi, ruotsiksi kuin kaksikielisestikin. Viiden päivänä aikana teatterijurtassa  nähdään yli kymmenen esitystä.

Dramatenin esitysvierailulla pohjustetaan Quo Vadiksen kesällä 2012 toteutettavaa Pohjoismaista kiertuetta.

www.quovadis.fi

 


* European theatre collective mukana saksalais-luxemburgilais-suomalaisessa yhteistuotannossa "GRENZFREQUENZ"


"GRENZFREQUENZ" on monodraama ja se esitetään 8.7. suorana radiolähetyksenä Grand Theatre:sta Luxemburgista saksalaisella Saarländischer Rundfunk sekä luxemburgilaisella Public Radio 100,7 kanavilla.

Esityksen ensi-ilta on osa heinäkuussa pidettävää Fundamental Monodrama Festivaali 2:a.

European theatre collectiven David Kozma sekä Romulus Chiciuc kutsuttiin mukaan projektiin vastaamaan sen visualisoinnista, äänimaailmasta ja sävellyksestä. Esityksen ohjaa saksalainen Martin Engler ja sen esiintyjänä kuullaan sekä nähdään festivaalin johtaja, näyttelijä Steve Karrier.

European theatre collective
www.theatrecollective.com

 


* Käsikirjoitustyökalu Noodin suosio kasvaa

Helsingin Kaupunginteatterin yhdessä Metropolia Ammattikorkeakoulun kanssa kehittämä käsikirjoitustyökalu Noodi sai tulikasteensa viime keväänä, kun 14 iältään 16-25-vuotiasta nuorta kirjoitti sillä näytelmäkäsikirjoituksen. Free Hugs sai ensi-iltansa Teatteristudio Pasilassa 26.8.2010.

Yhteisöllinen käsikirjoitustyökalu Noodi julkaistiin Free Hugsin ensi-illan yhteydessä, jonka jälkeen se on ollut vapaasti kaikkien kirjoittamista yksin tai porukalla harrastavien käytettävissä. Käyttäjämäärät ovat kasvaneet tasaisesti julkaisun jälkeen. Noodia käyttää tällä hetkellä yli 1100 kirjoittajaa ja yli 230 kirjoittajaryhmää.

Noodi on kaikille kirjoittajille avoin ikään katsomatta. Noodissa voi kirjoittaa erilaisia tekstejä ja hahmoja, ja jakaa niitä muiden kanssa. Yhteisöllisyyttä tuetaan sosiaalisen median sovelluksista tutuilla toiminnoilla, kuten kommentoimisella ja ”peukuttamisella”. Noodi tarjoaa myös neuvoja ja opetusmateriaalia käsikirjoittamisen tueksi.

Noodista julkaistiin uusi versio 16.3. Käyttäjien toiveiden mukaan paranneltujen ominaisuuksien lisäksi uutena osiona Noodissa on yhteisö. Yhteisössä on keskustelualue, joka mahdollistaa nettikeskustelun myös muiden ryhmien kirjoittajien kanssa oman ryhmän lisäksi. Ilmoitustaululla voi etsiä itselleen sopivaa ryhmää tai kirjoittajia omaan ryhmäänsä.

Helsingin Kaupunginteatteri käyttää Noodia osana taidekasvatus- ja yleisötyötään erityisesti nuorten kanssa. Kaupunginteatterin yleisötyö aloitti tammikuussa 2011 Näytelmäkäsikirjoitusprojektin, jossa neljän yläkoulu- ja lukioluokan tehtävänä oli kirjoittaa Noodilla näytelmä. Projekti huipentui 10. maaliskuuta studio Elsassa järjestettyyn lukudraamaan, jossa nuorten kirjoittamia näytelmiä lukivat yleisölle Kaupunginteatterin näyttelijät Sami Hokkanen, Pekka Huotari, Aino Seppo, Marjut Toivanen ja Eija Vilpas. Tekstejä kommentoivat HKT:n apulaisjohtaja, ohjaaja Kari Rentola ja päädramaturgi Merja Turunen. Noodia on käyttänyt myös Kansallisteatteri, jossa ryhmä nuoria esitti Noodilla kirjoittamansa näytelmän 28.2. ja 1.3.

Noodin käyttökielet ovat tällä hetkellä suomi, ruotsi ja englanti. Lokakuussa 2011 käynnistyvän Young Europe -hankkeen puitteissa suomalaiset ja saksalaiset nuoret kirjoittavat yhdessä Noodilla nuortennäytelmän englanniksi. Se käännetään sekä saksaksi että suomeksi ja esitetään ammattilaisten toteuttamana Helsingin Kaupunginteatterissa sekä berliiniläisessä Theater an der Parkauessa.

Tutustu Noodiin: http://noodi.metropolia.fi.
Tutustu myös oppimateriaaliin: http://oppimateriaali.wikidot.com/
Noodin ovat kehittäneet Helsingin Kaupunginteatteri ja Metropolia Ammattikorkeakoulu osana sosiaalisen median menetelmien ja työkalujen kehittämishanke Mediosta, jota rahoittavat Euroopan Sosiaalirahasto ja Uudenmaan ELY-keskus.

  


* Kulttuuritapahtuma-avustusjärjestelmää uudistetaan

Opetus- ja kulttuuriministeriö on asettanut työryhmän valmistelemaan kulttuuritapahtumille osoitettujen määrärahojen uusia jakoperiaatteita. Työn määräaika on 30.6.

Työryhmän tulee ehdotuksessaan huomioida mm. tapahtumien kulttuurinen ja taiteenalakohtainen vaikuttavuus sekä niiden aluetaloudelliset ja työllisyysvaikutukset. Tarkastelussa tulisi myös selvittää mahdollisuus eriyttää suurten kulttuuritapahtumien rahoitus.

Toimeksiannon mukaan kehittämisehdotuksissa tulisi lisäksi kiinnittää huomiota mm. hakemusten käsittelyaikaan ja avustuspäätösten ajoittamiseen, uusien tapahtumien mahdollisuuksiin päästä valtion tuen piiriin sekä mahdollisiin päällekkäisyyksiin muiden valtion tukimuotojen kanssa.

Valmistelutyöhön osallistuvat johtaja Paula Tuomikoski opetus- ja kulttuuriministeriöstä, toiminnanjohtaja Kai Amberla (Finland Festivals), aluepäällikkö Arja Laitinen (Taiteen keskustoimikunta/alueelliset taidetoimikunnat), neuvotteleva virkamies Anne Mattero (OKM), kulttuuriasiainneuvos Viivi Seirala (OKM) ja hallinnollinen avustaja Arja Bellinger (OKM).

Ministeriö tukee kulttuuritapahtumia noin viidellä miljoonalla eurolla vuosittain. Viime vuonna tukea sai 154 kulttuuritapahtumaa. Vaikka määrärahaa on lisätty, ei nykyinen tukijärjestelmä riittävästi mahdollista tapahtumien kehittämistä eikä hyödyntämistä.


Opetus- ja kulttuuriministeriön verkkolehti Etusivu

 


 

* Pohjoismaat teemana Pariisin Salon du Livre –kirjamessuilla
 

Pohjoismaat ovat teemana Pariisin kirjamessuilla 18.–21.3. FILI koordinoi hanketta kaikkien pohjoismaiden puolesta. Lisäksi pohjoismaiset kirjallisuuden vientiorganisaatiot järjestävät 17.3. Pariisissa kääntäjäseminaarin pohjoismaisen kirjallisuuden ranskantajille.
Messuilla esiintyvät Suomesta kirjailijat Monika Fagerholm, Katarina Gäddnäs, Aino Havukainen, Kari Hotakainen, Sofi Oksanen, Seita Parkkola, Matti Rönkä, Aira Savisaari, Johanna Sinisalo, Sami Toivonen ja Jovnna-Ánde Vest.

Yhteispohjoismaisella osastolla R54 työskentelevät Iris Schwanck, Nina Paavolainen, Päivi Haarala, Tiia Strandén, Maria Antas, Claire Saint-Germain ja Linda Toivio.


Salon du Livre de Paris 2011 –verkkosivut
FILI Finnish Literature Exchange

 


* EHKÄ-TUOTANTO TIEDOTTAA:

LAUANTAINA, 26. MAALISKUUTA, klo 14 alkaen Kutomolla

MOULIN BEIGE:
Näkymättömyys -työpaja, presentaatio ja naamiaiset

Työpaja klo 14:00-19:00

Osallistumismaksu: 15€ (sisältää materiaaleja)
Tiedustelut ja ilmoittautumiset: info(at)ehka.net


Presentaatio ja naamiaiset klo 21:00-23:00
(23:00 ---musiikkia ja muuta kivaa!)
Illan presentaatio ja naamiaiset ovat yleisölle avoimia.
Vapaa pääsy!
Pukeudu näkymättömäksi ja tule!

Kutomo, Kalastajankatu 1B Turku
(bussit 4, 40 Kauppatori-Amiraalistonkatu, päätepysäkki tai bussi 1
Kauppatori-Satama, WTC-pysäkki)

www.ehka.net
www.l-tanssi.fi
 - - - - - - - - - - -

Moulin Beige -teoksen monitaiteellinen työryhmä toteuttaa Näkymättömyys työpajan, presentaation ja naamiaiset osana tulevan esityksensä valmistusprosessia. Työpajan teemana on näkymättömyys kykynä, haaveena, tarpeena ja olomuotona. Päivän aikana teemaan tutustutaan eri näkökulmista ja erilaisia keinoja käyttäen. Työpajaan osallistuvat löytävät oman kykynsä näkymättömyyteen ja valmistavat itselleen asun, näkymättömän hahmon, illan presentaatioon ja naamiaisiin.

Kutomolla lauantaina 26.3.2011 klo 14-19 järjestettävään työpajaan voivat osallistua kaikki kiinnostuneet -mitään erityisosaamista ei edellytetä. Mukaan voi ottaa jotain beessiä vaatetta sekä jotain, mikä mielestäsi liittyy näkymättömyyteen.
- - -

Eri alojen tekijöistä koostuva työryhmä toteuttaa Turussa Moulin Beige -projektin, joka tutkii mielikuvia, vastakohtia, mittasuhteita ja muutosta. Ryhmän mielenkiinnon kohteena ovat yli- ja “ali”-ihminen, jumalhahmot, ihmisnukke ja huonekaluihminen. Tematiikkaa työstetään yleisesti jaetun haave- ja kauhukuvaston kautta. Lopputuloksessa tanssi, performanssi, musiikki, nukketeatteri, kuvanveisto ja design sulautuvat yhteen. Teoksen ensi-ilta ja muut 5 esitystä ovat huhtikuussa 2011 Kutomolla. Moulin Beige on pitkäkestoinen live-installaatio ja performanssi. Työryhmän muodostavat esitystaiteilija Tashi Iwaoka, nukketeatteritaiteilija-muusikko Antti-Juhani Manninen, kuvanveistäjä-muusikko Timo O. Nenonen, tanssitaiteilija Anna Torkkel sekä vaatesuunnittelija Heidi Wikar.

Varsinais-Suomen taidetoimikunnan tukema teos on Läntisen tanssin aluekeskuksen osatuotanto yhteistyössä Ehkä-tuotannon ja työryhmän kanssa.

 


* TEKIJÄ avausseminaari Turussa 27.3.2011

SU 27.3. klo 10.30 – 16.00
(eli ehdit hienosti mukaan mm. Thalia-gaalaan klo 19.00)

PAIKKA:
TEHDAS Teatteri
Manilla, Itäinen Rantakatu 64
20810 Turku

TEHDAS Teatteri sijaitsee Manillan sisäpihalla, kolmannessa kerroksessa.

TEKIJÄ - Turnénätverk för Teater on ns. kiinteiden teattereiden ja ns. vapaiden ryhmien kiertuejärjestelmän ja yhteistoiminnan kehittämishanke 2011-2013. Sen valmistelussa on ollut mukana laaja-alainen joukko teatterialan organisaatioita, toimijoita ja asiantuntijoita. Tule kuulemaan mitä ihmeellistä tapahtuu teatterikentällä kohta ympäri Suomea ja hieman muuallakin!!!

Ohjelma liitteenä

 


* Rhythm Alive in the Community –seminaari

Tiistaina 5.4. klo 9–16 ja keskiviikkona 6.4. klo 9–16.30
Sigyn-sali, Linnankatu 60, 20100 Turku

Huhtikuun alussa järjestetään Turussa kansainvälinen Rhythm Alive in the Community -seminaari, joka esittelee monipuolisesti ja käytännönläheisesti erilaisia keinoja ja tapoja soveltaa taidelähtöisiä menetelmiä nuorisotyössä. Seminaarin puhujina kuullaan alansa ammattilaisia niin Suomesta kuin Virosta ja Yhdysvalloistakin. Asiantuntijapuheenvuorojen lisäksi seminaari koostuu Case Study -esityksistä sekä niihin perustuvista monipuolisista työpajoista.

Seminaarin kieli on englanti. Iltapäivän työpajoihin ilmoittaudutaan paikan päällä seminaariin ilmoittautumisen yhteydessä.
Tilaisuus on maksuton.

Seminaarin järjestää MIMO – Moving In, Moving On! Application of Art Based Methods to Social and Youth Work -projekti yhteistyössä Turku 2011 -säätiön rahoittaman Old Spaces, Living Art (OSLA) -hankkeen kanssa (www.turku2011.fi/osla). MIMO on Central Baltic -osarahoitteinen kolmivuotinen hanke, jossa kehitetään taidelähtöisiä menetelmiä sosiaali- ja nuorisotyön käyttöön. Hankkeessa toteutetaan teatteriin ja tanssiin painottuvia työpajoja mm. syrjäytymisvaarassa oleville nuorisoryhmille, ja etsitään kouluille uudenlaisia osallistumismahdollisuuksia nuorten harrastuksiin.

Tarkempaa tietoa seminaarin ohjelmasisällöistä sekä MIMO-hankkeesta löytyy liitteessä olevasta seminaarin ohjelmasta sekä MIMO:n verkkosivuilta: http://mimo.turkuamk.fi.

Seminaarin iltaohjelmana järjestetään tiistaina 5.4. klo 19.00 Manillassa (Itäinen Rantakatu 64, 20810 Turku) seminaarin pääpuhuja Billy Siegenfeldin Jump Rhythm Jazz Project Performance. Osallistujat pääsevät seuraamaan Emmy-palkitun Siegenfeldin Jump Rhythm Jazz Project Dance Companyn (www.jrjp.org) esitystä. Vuonna 1990 New Yorkissa perustettu tanssiteatteriryhmä yhdistelee tanssin ja laulun rytmiikkaa. Esitys on maksuton.

Tervetuloa!
MIMO:n projektitiimi
mimo(a)turkuamk.fi

 


* Kulttuurin rahoitus ja seinien sisällöt – missä luovuus asuu? -seminaari 13.4.

Suomen Teatterit ry järjestää vuosikokouksensa yhteydessä keskiviikkona 13.4.2011 Lahden kaupunginteatterin Eero-näyttämöllä teatterialaa koskevan seminaarin ja keskustelutilaisuuden otsikolla
Kulttuurin rahoitus ja seinien sisällöt – missä luovuus asuu?

Alustajina tilaisuudessa puhuvat Kimmo Aulake, Virpi Hämeen-Anttila ja Timo Cantell. Alustusten jälkeen alkavaan paneelikeskusteluun osallistuvat Georg Dolivo, Tommi Laitio, Saana Lavaste ja Raija-Liisa Seilo. Paneelia vetää Suomen Teatterit ry:n vpj. Tuula Öhman.

Seminaarin ohjelma
Suomen Teatterit ry

 


* Suvilahden Cirko-keskus aukeaa festivaalihumussa - Cirko-festivaali 4.-8.5.2011


Kuudennen kerran järjestettävä Cirko-festivaali tekee historiaa avaamalla Suvilahden upouuden Cirko-keskuksen näyttävästi! Festivaalin kruununjalokivenä on tunnetun ruotsalaisen Cirkus Cirkörin uusin huipputeos ”Wear it like a crown”. Cirko-keskuksessa nähdään myös suomalais-uusseelantilaisen Kallo Collectiven nauruhermoja kutkuttava klovniesitys ”Members of our Limbs”, Linnanmäen sirkuskoulun ”CMYK” sekä erilaista iltaohjelmaa kuten ilmainen avajaishappening, uusille tekijöille avoin Open Stage, sekä Kallo Collectiven revittely ”The Limbs Cabaret”. Perheen pienimpiä, koko perhettä ja erityisesti äitejä hemmotellaan tee-se-itse sirkusäitienpäivänä Cirko-keskuksessa. Yleisö pääsee nauttimaan myös Cirko-keskuksen Ravintola Lämmön antimista.

Cirko-festivaali levittäytyy tuttuun tapaan myös muualle Helsinkiin. Stoa Itä-Helsingin kulttuurikeskuksessa nähdään kansainvälisen Gandini Jugglingin ensi-ilta ”Motet”, jonka ohjauksesta vastaa Maksim Komaro. Esitys vie katsojat leijuvien esineiden labyrinttiin barokin hengessä. Haitarinpalkeet ryskyvät ja heräävät eloon muusikko Kimmo Pohjosen ja jonglööri Ville Walon duetossa ”Rautakeuhko”, joka nähdään Savoy-teatterin lavalla kahtena iltana.

Nuorten tekijöiden intoa pääsee katsomaan Malmitalolla, jossa Koulutuskeskus Salpaus tutkii mielen sopukoita uutuusteoksellaan ”Resilience”. Myös Circus Helsinki päräyttää Vallilan makasiineilla omalla kevätesityksellään.

Ennakkolipunmyynti on käynnistynyt. Cirko-keskuksen esitysten ennakkomyynnistä vastaa Lippupiste. Savoy-teatterin, Stoan ja Malmitalon esitysten ennakkomyynti tapahtuu Lippupalvelun kautta. Lippuja voi ostaa myös tapahtumapaikoilta tuntia ennen esitystä.

Cirko-festivaali toteutetaan Cirko – Uuden Sirkuksen Keskuksen sekä Helsingin kulttuurikeskuksen yhteistyönä. Festivaalin nettisivut: www.sirkusfestivaali.net

Lisätiedot:
Tuottaja Sanni Pajula, sanni.pajula(a)cirko.fi, puh. 050-433 9550
Festivaalijohtaja Tomi Purovaara, tomi.purovaara(a)cirko.fi, puh. 050-400 76 86

 


* Norilskin Maailman pohjoisten kaupunkien teatterifestivaali etsii vierailuesitystä Suomesta

1. Norilskin pohjoisten kaupunkien festivaali pidetään 29.9.-12.10.2011.
2. Esitysten määrä 2  peräkkäisinä iltoina.
3. Salissa 550 paikkaa. Näyttämöaukon leveys 10 m, korkeus 6,3 m.
Näyttämön leveys 18 m, korkeus 19 m, syvyys 14 + etunäyttämö 4 m.
Etunäyttämön leveys 12 m. Pyörönäyttämö, ympyrän halk. 8 m. Kuva ohessa.
4. Norilsk on Murmanskin jälkeen toiseksi pohjoisin Venäjän kaupungeista, Stalinin vuonna 1935 vankileiriksi perustama kaivoskaupunki. Se sijaitsee Itä-Siperiassa, Krasnojarskiin alueella.
Lento Pietarista tai Moskovasta iltaisin, aikaero Suomen kanssa 5 tuntia.
5. Aikatauluista: aamulla lähtö Suomesta, illalla lento, perillä Norilskissa aamuyöllä, ap lepoa, ip pystytys, seuraavana päivänä läpimeno ja illalla esitys. Yhteensä päiviä menee 5-6.
6. Järjestäjä on paikallinen Norilskin Majakovski-teatteri.
Festivaalin rahoittajia ovat Krasnojarskin alueen kulttuuriministeriö, Norilskin kaupunki, "Norilsk Nikel" -kaivosyhtiö ym. Kuraattorina toimii moskovalainen tuottaja Ekaterina Gajeva.
7. Ehdotukset vierailuesityksistä hintatarjouksineen suoraan Gajevalle
osoitteeseen: evg(at)rosteatr.ru, mahdollisimman pian.

 


* Lain§uojattomat-festivaali hakee esityksiä


Lain§uojattomat-festivaali tulee taas – nyt jo kahdettatoista kertaa! Ajankohta on sama kuin edellisinä vuosina, eli keskiviikosta sunnuntaihin 7. – 11.9.2011. Odotamme ehdotuksianne mitä pikimmin! Pyrimme katsomaan esitykset, videoita ja muuta materiaalia voi myös lähettää. Lähettäkää ehdotuksenne viimeistään 30.4.!

Aiomme jälleen kerran kerätä mielenkiintoisen, korkeatasoisen ja kattavan läpileikkauksen vapaiden ammattiryhmien esityksistä, kuten aiempinakin vuosina. Etsimme esityksiä lapsille ja aikuisille, molemmilla kotimaisilla kielillä – TEATTERIA, PERFORMANSSEJA, MUSIIKKITEATTERIA, IMRPOA, OOPPERAA, STAND UPPIA, KATUTEATTERIA, SIRKUSTA... Kutsumme tietysti festivaalille myös muutaman kansainvälisen vieraan.

Pidämme huolen taas siitä, ettei ohjelmistosta tulee väkisin täyteen tungettua. Festivaalihan on tärkeä kohtaamispaikka meille teatterin lain§uojattomille, osallistujilla pitää olla aikaa ja mahdollisuus vuoropuheluun ja ajatusten vaihtoon!

Jos olette teatterin ammattilaisia, teidän esityksenne on ehdottomasti paras ja olette kiinnostuneita osallistumaan festivaalille tänä vuonna, lähettäkää meille alustavaa infoa sähköpostitse lainsuojattomat(a)gmail.com tai postitse esityksistänne mahdollisimman pian. Valmiita esityksiä käymme katsomassa etukäteen, jos mahdollista. Toivomme joka tapauksessa esityksestä taltiointia (jos on kyse valmiista esityksestä)!

MUUTAMA HUOMIOITAVA ASIA:
1. Kertokaa lyhyesti millaisesta esityksestä on kysymys, mikä on ryhmänne kokoonpano, kuinka monta henkilöä on näyttämöllä, mitkä ovat esityksen perustekniset vaatimukset jne.
2. Toivomme myös, että muutama ryhmä valmistaisi festivaalille ensi-illan. Oletteko pohtineet sitä mahdollisuutta?
3. Hyväksi todettu idea on ollut, että ryhmät lähettävät festivaalille festivaaliorjan töihin. Tämä vain muistutukseksi...
4. Ilmoittakaa mahdollisista esitysajoista pian, jotta joku festivaaliryhmästä voi tulla katsomaan esitystänne. Mukaan mahtuu 15–20 esitystä, festivaalin klubi-iltoihin tarvitsemme myös ohjelmaa, samoin kadulle.
5. Maksamme osallistujien MATKAKULUT (halvimman mukaan), PÄIVÄRAHAT ESITYSPÄIVILTÄ ja järjestämme MAJOITUKSEN Sokos Hotel Vaakunassa (esityspäivien mukaan). Jokainen saa festivaali t-paidan ja festivaalipassilla osallistujat pääsevät katsomaan muiden ryhmien esityksiä ja Rakastajien kahviosta saa herkullista ruokaa kerran päivässä ruokalipukkeella. Erillisiä esiintymiskorvauksia emme pysty maksamaan.

Uutta festaria innolla odotellen,
Angelika Meusel 044 593 3414 / angelika.meusel(a)rakastajat.com

 


* FILIn kevätkauden käännös- ja painatustukien haku käynnissä


FILIssä on viisi käännöstuen ja neljä painatustuen hakuohjelmaa, joista myönnetään vuosittain tukea n. 500 000 euroa. Ulkomaiset kustantajat voivat hakea tukea kaksi kertaa vuodessa suomalaisen kirjallisuuden kääntämiseen muille kielille sekä suomalaisten sarjakuvakirjojen ja lasten kuvakirjojen painattamiseen. Suomalaisille kustantajille on tarjolla tukea suomentamiseen ja ruotsintamiseen. Lisäksi FILI myöntää matka-apurahoja kääntäjille ja näytekäännöstukea. Kevään hakukierros päättyy 1.4.2011. Sähköiset hakulomakkeet ja -ohjeet löydät nettisivuilta.

Kääntäjä, jos aiot hakea matka-apurahaa syksyksi 2011 esimerkiksi Helsingin kirjamessuille, muistathan hakea sitä jo kevään haussa, 1.4. mennessä!

Lue lisää FILIn tukimuodoista
Sähköiset hakulomakkeet

 


* Nykysirkusryhmä Circus Uusi Maailma tarvitsee teokseen fyysisesti moni-ilmeisiä esiintyjiä

HAETAAN ESIINTYJIÄ

Circus Uusi Maailman uusin projekti on Globally Wanted. Valmistamme noin tunnin mittaisen nykysirkusesityksen, jonka ensi-ilta on Jyväskylässä 3.10.11. Jyväskylän esitysten jälkeen esitykset Saksassa.

Circus Uusi Maailman kahden oman esiintyjän lisäksi lavalle haetaan 1-2 esiintyjää osastoista sirkus / tanssi / fyysinen teatteri / muu. Tärkeää on oman ilmaisutavan hallinnan lisäksi mielellään monipuoliset taidot, sekä mukautuvuus ja halu esiintymiseen ei vain omien erityistaitojen sisällä: Kaikki lavalla ovat kokonaisvaltaisesti esiintyjiä.

Circus Uusi Maailma on jyväskyläläinen, vuonna 2006 perustettu nykysirkusryhmä. Circus Uusi Maailman esitykset perustuvat akrobatian, sanattoman teatteri-ilmaisun, visualisoinnin, tanssin ja (elävän) musiikin yhdistelemiseen dramaturgisesti eheän ja syvätunnelmaisen lopputuloksen saavuttamiseksi. Edellä mainitut taiteen osa-alueet ovat tulleet ryhmämme jäsenten myötä: Olemme avoimia myös muille keinoille, joita sinulla on tarjota. 

Globally Wanted -esitys valmistetaan pieneen studiotyyppiseen teatteritilaan. Lavalla on rakennelma, joka mahdollistaa kiinalaisen tolpan, stillitrapetsin ja vertikaaliköyden käytön – matalalla (n. 3,3, m). Esitys ei kuitenkaan perustu pelkästään akrobatiaan, tahi temppuihin itseisarvoisena. Esitys rakennetaan improvisoinnin pohjalta ryhmätyöskentelynä. Sisältö rakentuu erittäin pitkälle esiintyjien taitojen ja ominaisuuksien, sekä olemuksen innoittamana. Esityksen suunnittelijana ja ohjaajana toimii Circus Uusi Maailman perustaja, ohjaaja-tuottaja Seija Hakkarainen.

Aikataulu:
1.    Harjoitusjakso: 27.5. – 9.6.11 Huoneteatteri, Jyväskylä
2.    Harjoitusjakso: 4.–17.7.11 Saaren kartanon residenssi, Mietoinen
3.    Harjoitusjakso: 15.9.–2.10.11 Huoneteatteri, Jyväskylä.

1.    Esitysjakso: 3.10.–9.10.11 Huoneteatteri, Jyväskylä (voi olla muutama pvä lisää jos muualla Suomessa esityksiä samaan syssyyn)
2.    Esitysjakso: yhteensä n. kolme vk (esityksiä 4-7) aikavälillä 14.10.11 – joulukuun alku: Saksa.
 
Tarvittaessa on ehkä mahdollista muuttaa 1. harjoitusjakson aikaa. Muita aikoja ei voi muuttaa, 2. esitysjakson ajat tarkentuvat toukokuun alkuun mennessä. Suomessa voi olla toinenkin esitysjakso. Esitystä pyritään viemään vuoden 2012 aikana muutamille festivaaleille.

Järjestämme katselmukset esiintyjille Turussa ja Jyväskylässä:
Turku: Maanantai 4.4.11 klo 12-19 Manilla, Studio / 3A, 2. krs, Itäinen Rantakatu 64, Turku
Jyväskylä: Tiistai 5.4.11 klo 9-16 Ilokivi / Jyväskylän yliopiston kampus

Katselmuksessa on yhteisiä harjoituksia, sekä jokaiselle oma aika, jolloin voi haluamallaan tavalla ilmaista miksi ja miten haluaisi projektiin osallistua. Katselmuksessa on esityksessä käytettävä rakennelma.

Emme voi maksaa, vaikka tahtoisimme, TES:n mukaisia palkkoja. Merkitse hakemukseesi myös palkkatoive, ja ehdoton minimisumma, jolla voisit projektiin osallistua. (Mahdollisista vuoden 2012 esityksistä maksetaan erikseen).
Esiintyjän kaikki matkat korvataan julkisten kulkuneuvojen/polttoainekuittien mukaan. Majoitus on Jyväskylässä muiden esiintyjien luona (oma huone tai melkein), Saksassa Teutlebenin kylässä vanhassa pappilassa siskonpetityyppisesti. Päivärahoja emme voi maksaa.

Vapaamuotoiset hakemukset viimeistään 30.3.11, ja lisätietoja: Seija Hakkarainen, 0505620476, seija(at)uusimaailma.org. Lähettämällä hakemuksen ilmoittaudut samalla katselmukseen.


www.uusimaailma.org

 


* Juhlaviikot etsii kaupunkitaideteoksia osaksi Taiteiden yön ohjelmaa

Helsingin juhlaviikot etsii 26.8.2011 järjestettävään Taiteiden yöhön uusia kaupunkitaideteoksia. Hakuun voi osallistua Juhlaviikkojen verkkosivujen kautta. Haku alkaa heti ja päättyy 29.4.2011.

Uusia ulkoilmateoksia etsitään Taiteiden yöhön nyt kolmatta kertaa. Vuonna 2010 neljä teosta sai Suomen ensi-iltansa Taiteiden yössä. Kaupungilla rentouduttiin kaupunkikeinussa ja kuunneltiin rakkauskirjeitä puun juurella, tutustuttiin työmaa-aidalliseen katutaiteilijan Helsinki-kuvastoa ja käytiin keskustelua nettipalstojen taidekäsityksistä.

Juhlaviikot haluaa tietää, millaista taidetta kaupunki kaipaa kesällä 2011 ja kuinka se on mahdollista toteuttaa. Kaupunkitaideteosten hakuohjeet löytyvät Juhlaviikkojen verkkosivuilta. Toteutettavat työt julkistetaan toukokuun loppuun mennessä.

Kaupunkitaideteosten lisäksi yksityiset ihmiset, taiteilijat tai järjestöt voivat hakea osaksi Taiteiden yön ohjelmaa. Ohjelmaehdotuksia Taiteiden yöhön voi tehdä netissä olevan hakulomakkeen kautta. Hakuaikaa on 31.5.2011 asti.

Taiteiden yö on Helsingin juhlaviikkojen suurin kaupunkitapahtuma.

Taiteiden yötä vietetään perjantaina 26.8.2011.


Lisätiedot:
www.helsinginjuhlaviikot.fi
Tuottaja Liina Sipilä, puh. (09) 6126 5136, taiteidenyo(at)helsinkifestival.fi

Helsingin juhlaviikot järjestetään tänä vuonna 19.8.–4.9.2011.

 


* Open call for Absolute Flamingo

Competition for experimental flamenco performances for professional artists of all fields

A new competition is launched for the purpose of finding and helping in the creation of new experimental flamenco performances. Flamingo -The Festival of Contemporary Flamenco is now looking for the most exciting piece of new flamenco.

IT does not have to be a traditional stage performance.

IT can be whatever lenght between 10 to 60 minutes.

IT can be YOURS!

IT can be Extreme, Intense, Ultimate, Tragic, Outrageous, Sad, Sensitive, Crazy, Hilarious, Spectacular, Intimate, Dramatic, anything in between or whatever that breaks the boundaries of traditional flamenco. But it has to be of professional level and high artistic quality.

The purpose is to explore the potentiality of flamenco through various ways and possibilities: to see how far the rules of traditional flamenco can be stretched.

Competition entry can represent any type of flamenco and can also contain elements from other forms of art. The winning piece will be selected on the basis of filmed applications.

As the first prize, it will then be produced by Flamingo festival to be performed on stage or any suitable venue/place in Helsinki in October 2011. The possibility of performing it in 2013 is also open.

Applications by post: on DVD-format with curriculum and technical rider before 31st of May 2011.

Compañía Kaari Martin / FLAMINGO The Festival of Contemporary Flamenco
Luotsikatu 2

00160 Helsinki
Finland
www.companiakaarimartin.fi

 


* Krétakör, Hungarian performance and media workshop, is looking for participants to volunteer in a major artistic experiment at the Prague Quadrennial 2011


The participants will move into the Právo printing house on 9 June and will live there together full time until 24 June.  Participants will be confined together in Právo for 15 days, eating, drinking, sleeping together, and becoming both the creators of the art piece and the art piece in itself. Those that stay through this extreme experiment will live through an exploration that will include creating a performative community art piece, connected to a film and an installation. The experiment also includes a public presentation for international audiences during three days - June 22 - 24 - as part of the Intersection project of the Prague Quadrennial in the 2011 European Year of Volunteering.

This artistic action is ´a revolution´ and will take place in the former headquarters of the Rudé Právo printing house (19 Na Florenci, 1st District, Prague) between 9 and 24 June.
Participants join in the experiment on a voluntary basis.

“If you miss your chance now you miss it forever! If you think of your future you are one of us!”
(Franz Kafka)

Required:
•    Age between 20 and 40 years
•    Good knowledge of English (conversational level)
•    Commitment to two full weeks of artistic experiment – night and day – June 9 – 24, 2011
•    Good physical condition (with regard to the bleak conditions in the printing press building)
•    Capability to undergo 14 days of intensive artistic experimentation
•    Being prepared to be both the subject and the object of an art piece and an art action
•    Basic Internet knowledge
Not required:
•    Previous art or theatre education (on the contrary)
•    Czech nationality
•    Knowing anything about Krétakör or the Prague Quadrennial
Food and accommodation will be provided for the duration of the experiment.

Krétakör (ChalkCircle) is an artistic group founded in 1995 by director Árpád Schilling. Until 2008 it was known for its theatre performances. The company has participated in many international theatre festivals over the years and won prizes such as Grand Prix on Bitef, plans festival d’Angers, Stanislavsky Award and New Theatrical Realities Prize (for director Árpád Schilling), among others.  Since 2008, Krétakör has focused on creating creative community games involving placing civil volunteers in dramatic games. One of the most recent works of Krétakör was the May Day within the Program of Pécs 2010 – European Capital of Culture, joining the different civil communities of the city.

SEND YOUR APPLICATION TO balazs(at)jp.co.de. Applications must include a short bio in English and a photo. Deadline: 10 April, 2011 (midnight). Our colleagues will contact you within two weeks after that. We will be happy to receive your application even if you’re undecided at the moment.

www.pq.cz/en/News/participate-to-kretakor-s-artistic-experiment-at-the-pq.html

 


* Näytelmäkulma etsii dramaturgia/dramaturgiharjoittelijaa/dramaturgista assistenttia

Näytelmäkulma – Nordic Drama Corner Oy on suomalainen ja kansainvälinen näytelmäagentuuri, joka tarjoaa maamme teattereille kattavan valikoiman ulkomaista draamaa ja musikaaleja sekä teoksia maamme eturivin näytelmäkirjailijoilta. Laajan kansainvälisen yhteistyöverkoston avulla se etsii ja tuo näytelmiä Suomeen sekä vie suomalaisia näytelmiä maailmalle. Näytelmäkulman tavoitteena on tiivis ja henkilökohtainen vuorovaikutus koko suomalaisen teatterikentän kanssa.

Etsimme nyt joukkoomme dramaturgista henkilöä, jonka tehtäviin kuuluu muun muassa näytelmien lukemista, teatterin seuraamista sekä kotimaassa että ulkomailla, näytelmien esittelyä ja markkinointia, tekijänoikeusneuvotteluja sekä toimitusjohtajaa avustaen että mahdollisesti itsenäisesti. Edellytämme monipuolista draaman ja teatterin tuntemusta sekä hyvää kielitaitoa (vahva suomi ja englanti, hyvä ruotsi, sekä mielellään hyvä saksa tai ranska). Työsuhde on määräaikainen ja päättyy 31.12.2011. Jatkon mahdollisuus olemassa. Aloitus 1.8. tai sopimuksen mukaan.

Toimistomme sijaitsee Kruunuhaan Teatterikulmassa.

Hakemukset palkkatoivomuksineen tulee toimittaa 25.3.2011 mennessä osoitteella hanna.jaaskinen(at)dramacorner.fi.

Lisätietoja antaa toimitusjohtaja Hanna Jääskinen, puh. 050 589 7576.

www.dramacorner.fi

 


* Tanssin Tiedotuskeskus hakee tiedotus- ja tuotantoassistenttia

Tanssin Tiedotuskeskus ry hakee määräaikaiseen työsuhteeseen alle 35-vuotiasta tiedotus- ja tuotantoassistenttia. Hakuaika umpeutuu 30.3.2011 klo 16.00. Haku tapahtuu sähköisellä lomakkeella, kts. tarkemmat ohjeet Tanssin tiedotuskeskuksen sivuilta.

Tiedotuskeskuksen avoin työpaikka on yksi nuorten taiteen ja kulttuurialan ammattilaisten kansainvälistymis- ja työllistämishankkeen mahdollistamista työsuhteista. Hanketta koordinoi Suomen kulttuuri- ja tiedeinstituutit ry (SKTI). Lisätietoja työllistämishankkeesta: www.kulttuurivienti.fi/index.php?k=15025

 


* Täydennyskoulutusta ja tutkintoon johtavaa koulutusta:
POLKUJA ESITTÄVÄÄN TAITEESEEN METROPOLIASSA

Metropolia Ammattikorkeakoulun Esittävän taiteen koulutusohjelma tarjoaa sekä tutkintoon johtavia koulutuksia että täydennyskoulutuksia. Hakuajat ovat keväällä ja opinnot alkavat syksyllä 2011.

TEATTERI-ILMAISUN OHJAAJA (AMK)
työskentelee draaman keinoin monimuotoisissa toimintaympäristöissä, kuten opetuksen ja kasvatuksen sekä yhteisöllisen toiminnan piirissä. Tutkinnon laajuus on 240 op, kevään yhteishaussa 7.3.-12.4.2011 voi hakea nuorten- tai aikuiskoulutukseen. 

AIKUISKOULUTUKSESSA TEATTERI-ILMAISUN OHJAAJAN (AMK)
tutkinnon voi suorittaa myös työn ohessa. Painotuksena aikuiskoulutuksessa on moniääninen kaupunkikulttuuri.

ESITYS- JA TEATTERITEKNIIKAN MEDIANOMI (AMK)
on valo-, ääni-, näyttämö- ja av-tekniikan asiantuntija, joka vastaa erilaisten esitystilojen teknisestä toteutuksesta. Tutkinnon laajuus on 240 op, kevään yhteishaussa 7.3.-12.4.2011 on paikkoja nuorten koulutukseen.

TEATTERI- JA MEDIAKASVATUKSEN ERIKOISTUMISOPINNOT
ovat täydennyskoulutusta, eivätkä johda tutkintoon. Opinnoissa tutkitaan teatteri- ja medialähtöisten menetelmien soveltamista kasvatuksen viitekehyksessä. Opinnot voi suorittaa työn ohessa, laajuus 30 op. Opintoihin haetaan keväällä Metropolian omassa haussa 7.3.- 12.4.2011.

LISÄTIETOA KOULUTUKSISTA JA HAKUOHJEET:
Lisätietoa koulutuksista ja hakuohjeet:
www.metropolia.fi/haku , kohta ”koulutustarjonta”
koulutussuunnittelija Elina Ala-Nikkola p. 020 7835 164
elina.ala-nikkola(at)metropolia.fi
Hakuajat: 7.3.-12.4.2011

 


* Luovan talouden ja johtamisen (Creative Business Management) –maisteriohjelma

Turun yliopiston kauppakorkeakoulun Porin yksikön Luovan talouden ja johtamisen maisteriohjelma (120 op) alkaa syksyllä 2011. Hakuaika päättyy maanantaina 21.3.2011 klo 16.15. Lisätietoja maisteriohjelmasta löytyy nettisivulta www.tse.utu.fi/pori.

 


* Vuoden kestävä täsmätutkinto kulttuurituotannon ammattilaisille

YAMK KUTU
Kulttuurituottaja (ylempi AMK)

Yhteishaku 7.3. – 12.4.2011
www.amkhaku.fi/aikuiset

Hakuohjeet ja valintaperusteet
www.humak.fi/kulttuurituotanto-yamk
www.metropolia.fi/kulttuurituotanto-yamk

Syyskuussa 2010 aloittanut, toinen kulttuurituotannon ylemmän AMK-tutkinnon opiskelijaryhmä on opinnoissaan jo yli puolenvälin. Haku kolmanteen ryhmään on käynnissä. HUMAKin ja Metropolian yhdessä toteuttamaan koulutusohjelmaan haetaan ammattikorkeakoulujen yhteishaussa, joka jatkuu 12.4.2011 asti. Opinnot alkavat syksyllä 2011.

 


* Tapahtumatuotannon johtajaosaamisen kehittämishanke JOHDE 2010-2013

JOHDE – uusia näkökulmia, valmennusta ja mentorointia tapahtumatuotannon johtamiseen. Hankkeen toteuttavat Sibelius-Akatemian täydennyskoulutus ja Seinäjoen yksikkö, Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun Pienyrityskeskus sekä Turun yliopiston kauppakorkeakoulun Porin yksikkö. Lisä- ja yhteystiedot, www.siba.fi/johde

 


* Vapaa-ajan palvelut ohjelman hankevalmistelukoulutus yrityksille järjestetään videoneuvottelulla eri puolilla Suomea.

Paikka: Tekes Pasila ja ELY-kekukset: Rovaniemi, Kemi, Oulu, Mikkeli, Kajaani, Kuopio, Turku
Aika: pe 1.4.2011 klo 13-15
Ilmoittautuminen päättyy: 29.3.2011 klo 18:00

Hankevalmistelukoulutuksen ohjelma ja ilmoittautumislomake löytyvät täältä.

 


* Kulttuurimatkailu: Tehokas internet-markkinointi


Kulttuurin ketju -hanke järjestää keväällä ja kesällä 2011 tehokas internet-markkinointi kurssin. 5 päivän mittaisen kurssin vetäjä Ilkka Kauppinen on matkailun internet-markkinoinnin johtavia asiantuntijoita Suomessa ja hänen aikaisemmat kurssinsa ovat saaneet erittäin kiittävää palautetta osallistujilta. Helsingissä pidettävän kurssin päivämäärät ovat seuraavanlaiset:
28.3.
5.-6.4.
10.6.
30.8.
 
Ensimmäinen koulutuspäivä 28.3. sopii kaikille (kulttuuri)matkailutoimijoille, sillä silloin tehdään kattava yleiskatsaus internetin ja sosiaalisen median nykypäivään ja tulevaisuuteen. Loppukurssi on suunnattu ennen kaikkea organisaatioiden nettisivuista ja markkinoinnista vastaaville henkilöille. Ensimmäiseen päivään mahtuu mukaan 50 henkeä ja kurssin muihin koulutuspäiviin mahtuu 20 ensimmäistä ilmoittautunutta.
 
Ilmoittautuminen tapahtuu seuraavasta linkistä:

 
www.lyyti.fi/ilmoittaudu/TEHOKAS_INTERNETMARKKINOINTI_3384