21.03.2013

TINFO-tiedote 11 / 21.3.2013

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

TINFON ILMOITUKSIA

UUTISIA

TAPAHTUMIA

KOULUTUSTA

HAKUJA

MUUTA

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA


TAIDE, ITSEISARVO JA SIETOKYKY

Mitä taide tekee? Mitä teatteri tekee? Se kyseenalaistaa, kysyy, herättää tiedonhalun ja kurkottaa ohitse ja ylitse itsestäänselvyyksien ja totunnaisten ajatusrakennelmien. Se sanoittaa, kuvittaa, artikuloi sitä, mitä ei vielä ole havaittu. Se tuo eteen sitä, mitä emme halua tunnustaa tai tunnistaa.  Se ravistelee ja poistaa turtumusta. Se ylläpitää sivistystä – ihan itsensä vuoksi – ei kulutettavana tuotteena ja kauppatavarana. Se tuottaa häiriötä, ehkä ahdistustakin. Se tuottaa myös mielihyvää.

Se ei aina ole helppoa. Se saa vastuuttomasti leikkiä. Se on merkitysten samanaikaisuutta, jota ei käy purkittaminen. Se koettelee sietokykyämme. Se kysyy jatkuvasti, onko tämäkin taidetta.

Eläköön jokainen välinearvoton esityksellinen prototyyppi!

Halkopino galleriassa sai aikaan kiihkeän keskustelun nykytaiteesta. Mietin teatteria. Olemmeko esitysten ja esityksellisyyden rajojen suhteen suvaitsevampia ja avaramielisempiä? Vai onko niin, että eri puolilla marginaalissa tehdyt esitykset eivät nouse ihmisten tietoisuuteen tai pääse julkisuuteen. Ne voi rauhassa syrjäyttää eivätkä ne siten häiritse kenenkään mielenrauhaa. 


TAIDE JA MUUT ARVOT

TINFOn hallituksessa käyty keskustelu teatterin ja taiteen merkityksestä kirvoitti pohtimaan ja etsimään kättä pidempää, siis taiteen itseisarvon rinnalle.

Yhteiskunnalla on tarve määritellä ja mitata taiteen ja kulttuurin arvoa, jota kulttuurin taloustiede omana tutkimussuuntanaan pyrkii määrittelemään ja mittaamaan. Taidetta voi ajatella taloudellisten, sosiaalisten, yhteiskunnallisten tai yleisinhimillisten arvojen näkökulmasta.

Näin se menee: taide generoi luovaa taloutta, se lisää kaupunkien, paikkakuntien, alueiden vetovoimaa, se kirkastaa imagoa, se on osa kansainvälistä diplomatiaa, se työllistää. Taide lisää yhteiskunnan sisäistä eheyttä ja kansalaisten yhteenkuuluvuudentunnetta. Taide vahvistaa ihmisen identiteettiä ja opettaa arvostamaan kulttuurien monimuotoisuutta. Taide vapauttaa ja edistää inhimillistä kasvua. Taide lisää ihmisten välistä vuorovaikutusta. Taide lisää viihtyvyyttä. Taide ennaltaehkäisee syrjäytymistä. Taide lisää terveyttä ja hyvinvointia. Taide auttaa ymmärtämään toisia kulttuureja ja toisia ihmisiä. Taide kasvattaa sosiaalista pääomaa ja kulttuurista kompetenssia. Taide on osa yhteistä kulttuuriperintöä, jota tulee vaalia.

Ongelma on vain siinä, miten vakuutat ne muut ja millä faktoilla puhut taiteen puolesta niille, joita puhe itseisarvosta ei vakuuta: mihin vetoat, kun puolustat taidetta.

Tutkijat puhuvat käyttöarvosta, optioarvosta, olemassaoloarvosta, imagoarvosta, perintöarvosta. Tai itseisarvon rinnalla välinearvosta ja institutionaalisesta arvosta. Pulma on siinä, ettei arvojen mittaaminen ole ihan helppoa. Kun kaupunkilaisista tai keneltä tahansa kulttuurin tai taiteen ”kuluttajalta” kysytään, mitä hän on valmis maksamaan jostain julkishyödykkeestä, on kyse CV-menetelmästä (contingent valuation).  Silloin selvitetään yksittäisen ihmisen maksuhalukkuutta. Mutta tässäpä ei pystytä mittamaan yhteisölle tai ryhmälle muodostuvaa hyötyä ja arvoa. Maksuhalukkuus ei kerro mitään siitä kulttuurisesta arvosta, joka esimerkiksi kaupungille tai valtiolle muodostuu yksittäisen taideinstituution tai taiteilijan ja hänen töidensä olemassaolosta. Tutkijat muistuttavat myös, että kulttuurista arvoa eivät määritä yksittäisten ihmisten mielipiteet. Tämä pitää pitää mielessä.

Ja sekin, että kulttuuripolitiikan päämäärät eivät koskaan voi olla pelkästään taloudellisia niin kuin David Throsby, yksi kulttuurin taloustieteilijöistä muistuttaa. Throsbyn ajatteluun voi tutustua esimerkiksi hänen kirjassaan The Economics of Cultural Policy  tai sitten slideshow´ssa


TASA-ARVO TOISIN

Minna Canthin päivää eli tasa-arvon päivää vietettiin tällä viikolla. Viime syksynä ilmestynyt suomalaisten sukupuolentutkijoiden teos Tasa-arvo toisin nähtynä katsoo tasa-arvoa uusista näkökulmista. Käsitys tasa-arvosta muuttuu, siitä tulee moniulotteinen. Hyvää luettavaa myös teatterin näkökulmasta. Tasa-arvoon liittyvät olennaisesti sukupuolten ja erilaisten vähemmistöjen kysymykset.


LAPSILLE JA AIKUISILLE

Tätä kirjoittaessani vietetään kansainvälistä lastenteatteripäivää (20.3.)  Assitej´n sivuilta voi lukea lasten- ja nuortenteatteripäivän tervehdykset, vaikka päivä on ohitsekin,  ja Hurraa!  – kotimainen teatterifestivaali lapsille ja nuorille   jatkuu vielä lauantaihin saakka. Kävin katsomassa  nukketeatterin näyteikkunassa hienoja, monimielisiä esityksiä – ei pelkästään lapsille.

Harmitti, kun Akseli Klonkin Ursas Porhea ei sopinut aikatauluun, eikä liioin Suu auki Hulda Kulda, Pottusammakko tulee. Eikä nyt onnistunut ISIS-teatterin Tyttö nimeltä Tsunamikakaan eikä Nukketeatterikeskus Poijun Pallo. Mutta sen sijaan olin onnekas, kun näin Kuuman Ankanpoikasen Ison Karhun ja Sixfingersin TraFikan. Auts, ihkaa! Mitä kaikkea voi tehdä viidelläkymmenellä nallella, kun uskaltaa olla dada-anarkisti niin kuin Kuuma Ankanpoikanen tai miten viiltävän konkreettisesti voikaan kuvata vanhan avioparin kyvyttömyyttä/haluttomuutta puhua toistensa kanssa: liikennemerkit sen kertovat. 


PATALJOONAN VERRAN MURHEITA

Englannissa on ilmestynyt selvitys siitä, miten teatterin rahoitukseen kohdistuvat leikkaukset halvannuttavat teattereiden ohjelmistosuunnittelun ja romuttavat kiertueet. Fin Kennedyn  raportti In Battalions. A Snapshot of new play development in England at the start of 2013 on terveellistä luettavaa myös Suomessa.

Teatteri on aina ollut lannistumaton ja ketterä. Se on sinnitellyt vaikeiden aikojen lävitse. Teatterin tekemistä on kannatellut korkea työmoraali siitä, että show must go on. Kennedyn selvitys kertoo nyt koruttomasti sen, mitä leikkaukset brittiteattereille käytännössä tarkoittavat.

Tuotantoja perutaan, tilataan vähemmän näytelmiä näytelmäkirjailijoilta, yksittäinen esitys on yhä lyhyemmän aikaa ohjelmistossa, ohjelmistoissa enemmän näytelmiä, joissa vähemmän rooleja, kotikirjailijoita yhä vähemmän, vähemmän työpajoja, enemmän uusintoja, lyhyempiä harjoitusaikoja, vähemmän kiertueita, vähemmän halukkuutta riskeihin…


NELJÄS TIE – KONSULTTIRAHAT TEATTERILLE HETI!

Esa Leskisen ja Sami Keski-Vähälän Neljäs tie Kansallisessa ei voisi olla yhtään reaalisaikaisempi. Valtioneuvoston kehysriihessä päätetään, kuinka paljon meitä kuristetaan. Työntekijät ja työantajat tuskin löytävät toisiaan. Ensi viikolla hallitus antaa eduskunnalle Suomen EU-politiikkaa koskevan selonteon, josta käytävää keskustelua voi seurata livenä valtioneuvoston verkkosivuilta. Tänä vuonna vietetään EU:n kansalaisten teemavuotta, ja Barroson mielestä nyt on aika yhteiselle keskustelulle kansalaisten perusoikeuksista ja tulevaisuudesta EU:ssa. Ehkä hieman makaaberia. Seuraako arabikevättä myös Eurooppa-kevät?

Kansallisteatterista pesee täysilaidallinen keskustelunavausta journalistisen dokumenttiteatterin tekijäkonkareiden suvereeniudella. Mikä mieletön tutkimustyö tässä onkaan tehty! Haastateltujen lähdehenkilöiden joukko on mahtava! Brechtiläinen opetusteatteri ei tästä parane.  Leskinen on Suomen Christoph Marthaler ja Lukka yhtä hieno lavastaja kuin Anna Viebrock ja Pietu Pietiäinen tietää, miten videota käytetään näyttämöllä. Näyttelijäensemblen dynamiikka, gestiikka ja koreografia saavat katsojaruumiini värehtimään. Ja tuo yhteislaulun soundi! Tämä metaforasampo jauhaa teatteriksi vaikka mitä. Ja sitten tiukan faktan maailmaan pölähtävät Työttömyyspeikko, Konsensuskeiju, Luottamuskeiju, Emu ja Mikki Hiiri.

Mutta komedia suomalaisesta demokratiasta alkaa kuristaa kurkkua ja salvata hengitystä. Sen verran rankkoja ovat asiat. Mikä se on se neljäs tie, kun sosiaalisen markkinatalouden kolmas tie on kuljettu loppuun. Mietin yön esityksen loppua, joka kiertyy variaatioksi esityksen alusta vuonna 1918. Sisällissodan rampaannuttama joukko alkoi rakentaa kansakuntaa ja kansalaisyhteiskuntaa, vai hautaako se omat kuolleensa, peittää kipukohtansa? Kuokat käteen ja kaivuutyöhön. Oi kallis Suomenmaa. Pullaa on vähän, mutta ainakin sitä riittää jokaiselle, vaikka jollekin vähän paksumpi viipale. Entä nyt? Esityksen lopussa vaurauspulla loppuu jo kättelyssä, millainen on pullan uusjako akuutin köyhyyden tilanteessa, kuka luopuu omastaan? Kuka antaa toiselle? Kuka käärii hihat ja ryhtyy jälleen kerran työhön. Yhteisöllisyys, uudet yhteisöt, mekö itsemme pelastamme?

Odotan innolla, miten taloustoimittajat ja talouspoliitikot esityksestä keskustelevat. Ja odotan myös muita esityksellisiä talouspoliittisia puheenvuoroja, joita on luvassa: Metsäperkele, Metsäjätti, Esitystalous II.

TINFON ILMOITUKSIA

TINFO-tiedote ilmestyy poikkeuksellisesti jo keskiviikkona 27.3.2013

TINFOn toimisto on suljettu 29.3.-1.4.2013. Pääsiäisen poikkeusaikatauluista johtuen, seuraava TINFO-tiedote ilmestyy jo keskiviikkona 27.3.2013. Mahdolliset tiedotemateriaalit pyydämme toimittamaan viimeistään tiistaina 26.3. klo 12 mennessä.


Maailman Teatteripäivää juhlitaan 27.3.2013 -  vielä ehdit ilmoittaa tapahtumastasi

Maailman Teatteripäivän juhlinnan perinteisiin kuuluu Maailman teatteripäivän julistus, jonka kirjoittajaksi ITI valitsee vuosittain maineikkaan teatterintekijän jostakin jäsenmaastaan. Vuonna 2013 julistuksen on kirjoittanut italialainen Dario Fo.

Suomenkielelle käännetty julistus on lähetetty teattereille sähköpostitse. Jos et ole saanut julistusta, voit pyytää sen osoitteesta tinfo(at)tinfo.fi.

Julistus luetaan teatteripäivänä teattereissa ennen illan esitystä. Useissa maissa teatteripäivän viettoon liittyy gaalailtoja, teatteripalkintojen jakoja, juhlaliputuksia ym tapahtumia.

Maailman Teatteripäivän kunniaksi suunnitellut tapahtumat kokoamme TINFOn verkkosivuille.
Ilmoita tapahtumista osoitteeseen tinfo(at)tinfo.fi.

UUTISIA

Oblivia kahdella esityksellä Isossa-Britanniassa 6.-10.4.2013, ensin Lontoo, sitten Glasgow

Oblivian esitys  Entertainment Island  SPILL-festivalilla Lontoossa 6.-7.4.2013 Soho-teatterissa ja sieltä matka jatkuu Glasgowiin, jossa esitetään Museum of Postmodern Art 10.4.2013 taidekeskus Tramwayssa.

Spill-festivaalin kuraattori Robert Pacitti nostaa haastattelussa Entertainment Islandin yhdeksi suosikikseen tapahtuman ohjelmistossa.

Entertainment Island
Oblivian esitys Entertainment Island on kiertänyt Eurooppaa ja saanut hyvän vastaanoton ja ylistäviä arvioita lehdistöltä Pohjoismaissa ja Euroopassa. Entertainment Island -trilogia antaa kolme erilaista näkökulmaa viihteen ja populaarikulttuurin maailmaan ja pureutuu viihteen kimaltavan pinnan läpi kohti populäärikulttuurin tummaa kääntöpuolta.

Näyttämöllä: Timo Fredriksson, Anna Krzystek, Annika Tudeer. Valot: Meri Ekola. Ääni: Juuso Voltti.

Museum of Postmodern Art
"It’s over! Postmodernismi on ohi. Mainstreamin roikkuessa epätoivoisesti kiinni postmodernismin ilmentymissä, taiteilijat ovat jo menossa kohti uutta, kohti uusia ”ismejä". Uusimmassa pitkän aikavälin projektissamme laitamme postmodernismin kuvitteelliseen museoon ja otamme käsittelyyn tämän päivän, menneisyyden ja tulevaisuuden. Me olemme iloisia siitä että voimme edetä kohti uusia horisontteja ja kysyä: keitä olemme? miten päädyimme tänne? ja vaikuttiko postmodernismi loppujen lopuksi oikeasti meihin?"
Esitys on ensimmäinen viiden esityksen sarjassa ja osa viiden vuoden projektia Museum of Postmodern Art - MOPMA joka toteutetaan vuosina 2012 - 2016 yhdessä useiden koti- ja ulkomaisten yhteistuotantopartnereiden kanssa.
 
Esiintyjät: Timo Fredriksson, Anna Krzystek (UK), Annika Tudeer. Äänisuunnittelu: Juuso Voltti. Valosuunnittelu: Meri Ekola.

Monitaiteellinen ja –kansainvälinen esitystaideryhmä Oblivia on perustettu Helsingissä vuonna 2000. Oblivian jäsenet ovat Suomesta, Isosta-Britanniasta ja Islannista.
Ryhmän teoksissa muoto ja sisältö ovat yhtä. Tyyliä leimaavat konseptuaalisuus, minimalismi ja komiikka. Obliviassa monitaiteellisuus näkyy tekijöiden eri taustojen esiin tuomisessa kollektiivisesti toteutetuissa luomuksissa. Oblivia kiertää kansainvälisesti.  
Entertainment Island -trilogia on saavuttanut suuren suosion kansainvälisesti ja kiertänyt yli kymmenessä maassa.


TAPAHTUMIA


International Symposium Touring Artists – Berlin 18 April 2013

“Art in times of mobility: more and more artists are searching for inspiration in other locations and in an exchange with other artists worldwide. Exhibitions in other countries or international guest performances belong to the daily routine. But with the increase in mobility, artists' problems with different legal contexts in the various countries even within the EU increase as well: taxes, social security, visas, transport, copyright law. Where can artists find support for their international projects?”

Symposiumiin on vapaa pääsy. Ilmoittautumiset 3.4. mennessä:
symposium(at)touring-artists.info [nimi, sukunimi, teatteri/järjestö, sähköposti, www-sivut].
Lisätietoja: www.iti-germany.de + www.igbk.de

Lue lisää liitteestä (pdf)


Teatterintutkimuksen seuran kevätpäivä 20.5.2013 - esitelmäkutsu

Teatterintutkimuksen seuran kevätpäivä järjestetään tänä vuonna maanantaina 20.5.2013 Teatterimuseossa, Helsingin Kaapelitehtaalla. Päivän teemana on Esiintyjyys ja tekijyys. Kutsumme tutkijoita, taiteilijoita ja muita esittämiskulttuurin parissa toimivia esitelmillään avaamaan teemaa eri näkökulmista.

Esitelmäehdotukset 15.4. mennessä. Ohessa esitelmäkutsu liitteenä (pdf).


Verkostoitumista Dublinissa 11.-14.4.2013 – IETM Spring Meeting

IETM – international network for contemporary performing arts kokoaa aina keväisin noin 500 esittävän taiteen ammattilaista yhteen. Tänä vuonna järjestäjämaana on Irlanti, joka vastaa työpajojen, katselmusten, kokousten ja seminaarien lisäksi myös tapahtuman taiteellisesta ohjelmistosta.

Teatterin tiedotuskeskus (TINFO) on IETM:n jäsen ja Dubliniin matkaavat Hanna Helavuori ja Jukka Hyde Hytti. Tapahtuma on avoin myös ei-jäsenille. Jos olette kiinnostuneita verkostoitumismatkan tarjoamista mahdollisuuksista, kyselkää lisää: jukka.hytti(at)tinfo.fi. Räätälöidään reissua yhdessä; kukin matkaa omalla kustannuksellaan. Ilmoittautumisten takaraja on torstai 28. maaliskuuta.

Lisätietoja ohjelmasta, majoitusmahdollisuuksista ja hinnoista: www.ietm.org


Maiju Lassila -tapahtuma Porissa 27.3.2013

Kirjailija Maiju Lassilasta kuullaan Satakunnan Kansan yleisötilassa Kansantorilla ke 27. maaliskuuta kello 19 osoitteessa Pohjoisranta 11 E, Pori.

Tilaisuudessa ohjaaja Juha Hurme puhuu ”Untolan synnystä kirjailijana Porissa” ja fil.tohtori Panu Rajala puhuu aiheesta ”Kuinka Lassilasta tuli Rantamala?” .

Rajala on tehnyt Lassilasta eli Untola- Rantamalasta Porin Teatterissa 1998 nähdyn näytelmän ”Herra Untolan salaisuus”. Hurmeelta on kirjailijasta tulossa näytelmä ”Sanamyrsky”.

Porin Teatterikerho tuottaa ensi kesäksi Lassilan näytelmän ”Liika viisas”. Sen ohjaa Juha Hurme. Kansantorilla ”Liika viisaan” näyttelijät porilaisesta Otava Ensemblestä esittävät otteita kesäesityksestä.

”Liika viisasta” esitetään Kiikoisissa, Merikarvialla ja Porissa. Ensi-ilta on Kiikoisissa 9. heinäkuuta, ja Porin ensi-ilta Suomalaisen Klubin katetulla pihamaalla on 30. heinäkuuta.
Lisätietoja www.porinteatterikerho.fi

Tapahtumaa on tukenut Taiteen edistämiskeskus. Vapaa pääsy.

KOULUTUSTA

Kesäkurssi 5.-8.6.2013 / Summer workshop with Joshua Sofaer

Exposing Without Borders -kesäkoulu kutsuu eritaustaisia taiteilijoita työpajaan, jossa hypitään yli esittävien ja visuaalisten taiteiden rajapintojen. Joshua Sofaerin vetämässä työpajassa poistutaan yhdessä henkilökohtaisilta, taiteellisilta mukavuusalueilta ja tutkitaan taiteilijan ja yleisön välistä suhdetta.

Käytäntöpainotteinen työpaja järjestetään kesäkuussa Esitystaiteen keskuksessa Suvilahdessa.

Aika 5.-8.6.2013, paikka Eskus - Esitystaiteen keskus
Hinta 75 euroa
Ilmoittautumiset info(at)esitystaide.fi
Lisätietoja sisällöstä Tomi Humalisto, +358 40 507 4551
Muut tiedustelut Jenny Nordlund / Eskus, +358 45 874 0470

Lue kurssin kuvaus tästä (pdf).


International Summer Workshops 2013 - Creation of a life-sized puppet

APPARITION: creation of a life-sized puppet
Workshop directed by Natacha Belova (Belgium)
assisted by Aurélie Borremans
 
From 15th to 31st July, 2013 (Charleville-Mézières, France)
Natacha Belova proposes the creation of a puppet of human size with a hybrid body, partly its own, partly that of its manipulator.
 
PAPER MATERIAL: at the junction of drama with storytelling and puppetry
Workshop directed by Alain Lecucq and Narguess Majd (PapierThéâtre Company, France)

From 20th August to 6th September, 2013 (Charleville-Mézières, France)
After a quick introduction to paper theatre which includes the preparation of a first theatre and the discovery of the form’s history, Alain Lecucq and Narguess Majd propose to work on the preparation of one part of a show using the text chosen by each participant.
 
Deadline for application : 26th April, 2013
Further information


International Theatre Summer Academy,  7-25 July 2013 in Italy

The 10th International Theatre Summer Academy of EATC (European Association for Theatre Culture) and AKT-ZENT (research centre of the International Theatre Institute ITI) is dedicated to the great Russian theatre teacher Konstantin Sergeyevich Stanislavsky, who was born 150 years ago. In collaboration with La Corte Ospitale, the International Summer Academy takes place from the 7th to the 25th of July 2013 in Rubiera (RE), Italy. Under the artistic direction of Dr. Jurij Alschitz, who himself has studied with a Stanislavsky student, the participants will look at „Stanislavsky Through New Eyes“.

The participants of the International Theatre Summer Academy will work on different levels: daily training; shared lectures by Dr. Jurij Alschitz, who himself has studied with a direct student of Stansilavsky, on the main themes of Stanislavsky’s work with special emphasis on the theme “Theatre Ethics”. The lectures will enlighten the subjects of the three practical courses, each of them starting from the original idea and practice of Stanislavsky, before proposing a new development and methodology for today’s theatre. The courses are:

    Stanislavsky and the Birth of Ensemble - My Life in Art in the 21st Century
    An Actor's Work on a Role - The Vertical of the Role
    The Method of Analysis through Acting - the Method of Explosion

In the evenings, there will be films, colloquia, presentations of the practical work and performances at the cultural centre La Corte Ospitale; in short - three weeks of intensive life in art.

Early bird registration fee by 15 May.

For further information and registration, please click here.
Please note: travel costs are not paid but this project is supported by the European Commission - Culture Programme and is a non-commercial activity.

HAKUJA

International Physical Theatre Festival in Liverpool - Open Call for submissions for extracts of new physical work

International Physical Theatre Festival- Physical Fest in Liverpool is accepting submissions for extracts of new physical work for Fest Live- 25th May 2013.

Platform showcase event, Fest Live which presents extracts of new physical/ movement based work from both emerging and established artists. Fest Live is a collaboration with the Unity Theatre, Liverpool, and an opportunity to showcase your work to northwest promoters and a festival audience.

A panel of UK promoters will make the selection. If you are interested in submitting an extract, which could be from an existing piece, or a piece in development, please go to: http://www.physicalfest.com/fest-live. Physical Fest is an eight-day, annual festival of workshops, events and performances, which attracts artists and participants from all over the world.  The festival is seeking submissions for their open Deadline: 22nd March 5pm.


Call for proposals: 7 Days of Creation residencies

www.acrossoceans.org.
Across Oceans announces a new creation residency program “7 Days of Creation”
Across Oceans’ artistic director Maxine Heppner invites proposals from performing artists
and groups in dance, theatre, music, spoken word, or other forms of performance.

  • who have a project that is in rehearsal
  • who need an intensive residency situation to move forward with the work
  • who welcome serious critique
  • who thrive in an environment of shared discovery, expert mutual support and exchange

WHEN: 1 or 2 weeks June 23-29 (possible 2wks June17-23 or July 7-13 TBC)

The program will take place in the Niagara Region, Ontario, Canada, hosted by the
Dramatic Arts Program of Brock University in St. Catherines. The campus is perched on the
edge of the Niagara Escarpment Provincial Park with the Bruce Trail at its backdoor, so the residency will combine modern facilities with the inspiration of natural surroundings.

Fees are per person for accommodation and support administration of the program. The accommodation is private rooms in residence apartments with kitchens (no food provided).
Fees are scaled depending on number of people per group, in the range of $350-550/one person/week.

Program supported in part by Canada Council for the Arts, AO angels & hosted by Theatre Arts
Brock University

More information (pdf)

www.acrossoceans.org


Lithuanian Theater for Children is looking for partners

Aim of the project: cooperation in creation of the World‘s Children Theatre

Do you care about the future of theater for children and opportunities? Are you looking for international co-operation? You want to improve the situation in the theater today? You have new ideas and plans? Communicate, let's work together and create a theater for children will enjoy.

For more information: Justina Kabakaite projektai.pazangai(at)gmail.com


Residence opportunity in Bucharest for Emerging European choreographers

Jardin d'Europe residency

Dates: May – June 2013
Location: WASP – Working Art Space and Production, Bucharest

The residency includes:
- 3 weeks at WASP studios (4-5 hours/day)
- dramaturgical support
- a final public presentation
 
4Culture covers the following expenses:
- accommodation
- international travel (max. EUR 500)
- financial support: EUR 1000

Application requirements:
- updated CV, project description, links to previous works (if applicable)
- applicants will indicate the requested period (at least 2 options)

Who can apply
Emerging European choreographers
 
Application deadline: April 8, 2013
Applications shall be sent to: coordination(at)4culture.ro

More information here

With the support of the Culture Programme of the European Union.


Workshop directed by Kama GINKAS (Moscow, Russia) - open call for Female Theatre Directors

The Russian Theatre Union is arranging a workshop for female Theatre Directors. Directed by Kama GINKAS. 10th - 15th of May 2013, Moscow, Russia

Kama Ginkas invites young, international female theatre directors to join their Russian colleagues in the professional workshop held in Moscow from the 10th to 15th of May.

The workshop will focus on Music and Sound for theatre performance. Participants are invited to prepare in advance explication, scenography, music and sound decision for the production of Macbeth by William Shakespeare, which will be analysed during the workshops with Kama Ginkas.

Points to be covered:
1.What is the essence of the play, its contemporary message?
2. What is the drama of the play?
3. What is the correlation with historical and modern reality?
4. What is the extent of metaphor?
5. What the production should start and end with?
6. What is the role of the score in the performance structure?
7. What kind of the score either unison or counterpoint should production take advantage of?

The programme also includes watching the best theatre productions and meetings with the artists.

Participants of the workshop are invited to analyse the productions and to try to answer the following questions:
1. How the production is constructed?
2. What is attention catching in the performance?
3. Which tools does the director use to catch the audience’s attention?
4. When might the spectator start to lose attention and why?

The working language is Russian with translation into English.

The Russian Theatre Union covers the workshop and accommodation fees in Moscow (May 10-15). Travel expenses are to be paid by the participant.

Application process:
Please send your application (written in free form) and CV to sasha(at)stdrf.ru by April 10th 2013.

In case of further questions please contact sasha(at)stdrf.ru or call +79162226890

MUUTA

Vastaa kyselyyn yleisötyöstä - Sanna Pietilän kulttuurituotannon opinnäyte (HUMAK)

Kysely on osa kulttuurituotannon opinnäytetyötä, joka tehdään Humanistiseen ammattikorkeakouluun (HUMAK). Opinnäytetyön tutkimusaiheena on teattereissa tehtävä yleisötyö, jonka tavoitteena on syventää teatterin ja yleisön välistä suhdetta eri menetelmin, tästä esimerkkinä taiteilijatapaaminen ja työpaja. Teatterissa tehtävän yleisötyön määrä on viime aikoina kasvanut, joten työn yhtenä päämääränä on tutkia yleisötyön tunnettuutta ja laatua.

Tarkoituksena on kerätä materiaalia teatterikävijöiden kokemuksista ja näkemyksistä yleisötyöstä kyselyllä, jonka tarkoituksena on kartoittaa Suomen teattereissa tehtävän yleisötyön tunnettuutta ja mitata sen laatua.

Teattereiden yleisölle suunnattu kysely pyrkii keräämään tietoa siitä, millaista yleisötyötä katsojat toivovat teattereiden järjestävän.

Kyselyyn toivotaan saatavan vastauksia sekä teattereiden yleisötyöprojekteihin / tapahtumiin osallistuneilta henkilöiltä että niiltä, jotka eivät ole osallistuneet yleisötyöhön teattereissa.

Kyselyn linkkiä voi jakaa vapaasti.
Kyselyyn vastaaminen kestää noin 10 - 15 minuuttia.
Vastaukset kyselyyn voi antaa anonyymisti.

Kyselyyn voi vastata ajalla 11.3. - 7.4.2013.

Kysely löytyy linkistä:
http://www.webropolsurveys.com/S/65E1D9194CCF3699.par


TINFO-tiedotteen liitteet

7Days CALL

TA symposium - programme ENG 20-03

Joshua Sofaerin kesakurssi

TeaTS_kevatpva 2013