01.04.2011

TINFO-tiedote 13 / 1.4.2011

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

UUTISIA
Conte d´Amour valittu Impulse-festivaalille 2011
Ensimmäiset TINFO-käännösapurahat jaettu
Monimuotoinen kenttä, läpinäkyvät kriteerit
Näytelmäkirjallisuuden kantaesitystukea jaettu 230 000 euroa
Suomen Assitej ry:n uusi hallitus
Elannon Näyttämö täyttää tänä vuonna 90 vuotta

AVOIMIA PAIKKOJA
Kokkolan Kaupunginteatterissa on haettavana kolme tointa

TAPAHTUMIA
Oikeusjuttu IHME-päivillä 1.4.
Hyssyttelyä, hymistelyä vai kuuluvaa puhetta - puheenvuoroja rampin molemmilta puolilta
On aika julistaa! Todellisuuden Tutkimuskeskuksen Politiikka-gaala la 16.4.
ARS 11 on myös esitystaidetta
Baltic Circle -festivaali tekee aluevaltauksen Helsingin klubimaailmassa
Himo 3 -seminaari yleisötyöstä


 


*MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

 

ACTION

Vapaan  kentän ammattilaisryhmien tilannetta selvittänyt opetus- ja kulttuuriministeriön VARES-työryhmä sai työnsä valmiiksi.  Selvityksestä näkyy, miten työlästä on ollut tämän monimuotoisen liki 5 500 taiteilijan kentän hahmottaminen ja toiminnan kokonaisvolyymin ja merkityksellisyyden näkyväksi tekeminen.
Työryhmän energiaa on kulunut kohtuuttomasti perkuutyöhön. Mutta tärkeät kehittämis- ja parantamisehdotukset ovat siellä.  

Nyt on pidettävä huolta siitä, että ehdotukset siilautuvat hallitusohjelmaan. Sanoista tekoihin. Actionia, joka tarkoittaa myös riihikuivaa rahaa.  

Selvitys on poimittavissa OKM:n sivuilta.

ÄPÄRÄLAPSET JA OBJEKTIVIRHEET

Vedän mutkia suoraksi, mutta yritän tiivistää sitä, mitä kirjailija Alexandra Salmela puhui monikulttuurisuudesta Taiteen keskustoimikunnan kehittämisseminaarissa. Homogeenisen kulttuurin aika on ohitse, emme me enää elä jatkosodan juoksuhaudoissa. Kulttuurille ovat aina hyväksi kaikenlaiset äpärälapset, moni-identtiset. Jotain on pielessä, jos tuen myöntäminen maahanmuuttaja/siirtolaistaiteilijoille kaatuu objektivirheeseen.

Xenofobian lähde on pelko, pelon lähde on tietämättömyys ja tuntemattomuus. Mietin heti myös taiteen tiedotuskeskusten tehtävää.  Mitä TINFO voi tehdä ulkomaalaistaustaisten taiteilijoiden hyväksi? Tarjota työkalupakkia avustusviidakon selvittämiseksi? Avustaa hakemusten tekemisessä? Tehdä taiteilijoita näkyväksi? Tätä pohdintaa täytyy jatkaa. Ajatuksista tekoihin.

LAATUKRITEERIT

Sähköpostiin pompahti Suomen Teatteriohjaajien Liiton ehdotuksia laadunvalvonnan kehittämiseksi suomalaisella teatterikentällä. JEEJEE! Hurraa! Tämä linjanvetopaperi on tärkeä avaus.  Laatukriteerejä on varmaan märehditty vaikka kuinka, mutta ainakin minun silmieni edessä on nyt ensimmäistä kertaa näin konkreettisessa muodossa ehdotuksia VOS-teattereiden ja vapaan kentän laatukriteereiksi ja ekstrabonuksena vielä kehitysehdotuksia teatterialan koulutukseen. Keskustelua kehiin. Lukekaa tarkemmin vaikkapa tästä TINFO-tiedotteesta.
 

ESITYKSET KIERTÄMÄÄN, KENTTÄ YHTEISTYÖHÖN

ESR-rahotteinen ns. kiinteiden teattereiden ja ns. vapaiden ryhmien kiertuejärjestelmän ja yhteistoiminnan kehittämishanke 2011-2013 Tekijä käynnistyi Turussa pidetyssä avausseminaarissa, jossa tosin oli harmittavan vähän väkeä. Tässä 895 000 euron hankkeessa pilottikiertueille on luvassa liki 170 000 euroa, koulutukseen noin 85 000 euroa.

Pilottikiertueet alkavat vuoden 2012 alussa, hankkeen puitteissa Suomessa nähdään 110 kiertue-esitystä, Baltiaan ja Ruotsiin suuntautuvat omat kiertueet, ja yksi Euroopan kiertuekin toteutuu. On hienoa, että päättäjät/rahoittajat ymmärsivät tämän hankkeen arvon ja merkityksen. Tekijä aloituseminaarissa saattoi kuulla myös Riksteaternin kiertuekonkareita. Kestosuosikkini on Riksin  Michael Holgersson, hänen tarjoamansa realiteettiterapia ja yhtymätön into.  3000m2 lavasteita, 137 000 heitintä, 550 metriä kaapelia. Tähän kiteytyy kiertueiden tekninen managerointi. Aikaulottuvuuskin oli järisyttävää kuultavaa. Korkeintaan 5 tuntia aikaa pystytykseen, 1,5 tuntia purkamiseen, esityksen enimmäiskesto on kaksi ja puoli tuntia ja matkustaa voi kerrallaan vain neljä tuntia.  Ja sitten se tärkein ”att tycka vara på turné!”

KANSALLISUUSTRANSU

Ihan sattumalta sopivaan saumaan tuli KOM-teatterin Vadelmavenepakolainen. Hulvaton satiiri kouvolalaismiehestä, joka jo pienestä pitäen tiesi haluavansa tulla ruotsalaiseksi. Kansallisuustransu Mikko Virtasen tarinan pitäisi kyllä päästä turneelle Ruotsiin. Ja sillä on turnévänlig kekseliäs lavastus.

KESKIAJAN TRANSU

HOX Company ja Tehdasteatteri ovat tehneet nukketeatteriesityksen keskiajalla eläneestä ristiinpukeutuja John ”Eleanor” Rykeneristä. Esitys todisti taas kerran nukketeatterin mahdollisuuksista. Timo Väntsi kertoo käsillään kaiken. Tämän esitys voimaannuttaa, se antaa alleviivaamatta luvan monimuotoisuudelle – teatterin keinoin.

“SHE IS TALKING ABOUT US”

ITIn Teatteripäivän julistuksen oli tänä vuonna kirjoittanut ugandalainen näytelmäkirjailija, näyttelijä, ohjaaja ja ihmisoikeustaistelija Jessica Kaahwa. En varmaan ollut ainoa, jota viesti kosketti. Kaahwa muistutti siitä, missä konfliktien, sananvapaus- ja ihmisoikeuksien rikkomusten todellisuuksissa teatteria monissa paikoissa tehdään.

Sähköpostiin tuli Horen Ghareebin viesti kurdinäyttelijöiden yhteisöltä Irakista. Saray Azadi oli lukenut Kaahwan julistuksen tuhansien ihmisoikeuksia puolustavien mielenosoittajien keskellä. Samastuminen oli suoraa: ”she is talking about us”.  UNESCO-järjestö ITIn toiminta näyttäytyi näissä viesteissä muunakin kuin paikalleen jäsähtäneenä edustuksellisena pönötyksenä.

Hanna Helavuori
Johtaja
Teatterin tiedotuskeskus
hanna.helavuori(at)tinfo.fi 


*UUTISIA

 

Conte d´Amour valittu Impulse-festivaalille 2011

Suomalais-ruotsalainen teatteriesitys on ensimmäistä kertaa valittujen joukossa saksalaisella Impulse-festivaalilla.  Esitysten välisen kilpailun pääpalkintona on tilaisuus päästä Berliinin Theatertreffenin ja Wiener Festwochenin ohjelmistoon.

Conte d´Amour on suomalaisen Nya Rampenin ja ruotsalaisen Institutet-teatterin yhteistuotanto, jonka ensiesitys nähtiin Berliinissä toukokuussa 2010. Sen tekijäpari on ohjaaja Markus Öhrn sekä säveltäjä Andreas Catjar kanssa. Esitys tutkii romanttisen rakkauden ideologiaa Joseph Fritzlin groteskin tapauksen kautta.

Ote festivaalituomariston perustelusta:
“ …teos pyrkii moraalisaarnaamatta selittämään tällaisia tapauksia ja luovan yhteiskunnan tarpeita.”

Joka toinen vuosi järjestettävä Impulse-festivaali esittelee johtavat, saksankielisissä maissa esitetyt, laitosteattereiden ulkopuolella tuotetut esitykset.

Tuomaristo on nähnyt Saksassa, Itävallassa ja Sveitsissä noin 300 esitystä, joiden joukosta se valitsi festivaalilla esitettävät yhdeksän esitystä.

Tämän ainutlaatuisen tilaisuuden ovat mahdollistaneet Nya Rampenin ja Institutetin pyrkimykset vakiinnuttaa asemansa kansainvälisesti työskentelemällä berliinissä.
Festivaalille valittujen ryhmien joukosta löytyvät Andros Zins-Brownes (BE/USA),Anna Mendelsohn (UK), She She Pop (GER) ja God´s Entertainment (AUT).
Festivaalille kutsuttuihin erikoisvierasiin kuuluu Gob Squad (GER/UK), Peaches (CAN/GER) sekä René Pollesch (GER).

Impulse järjestetään kahdettakymmenettä kertaa 29. kesäkuuta–10. heinäkuuta Kölnissä, Düsseldorfissa, Mühlheim an der Ruhrissa sekä Bochumissa.

Conte d'Amour nähtiin Helsingissä Baltic Circlessä marraskuussa 2010. Helsingissä näkemänsä perusteella ranskalaiset TJCC-festivaalin johtajat kutsuivat esityksen toukokuussa Gennevilliersiin. Conte d'Amourin esityspäivät Ranskassa ovat 26.-26.5.2011.

Lisätietoja Conte d'Amourista antaa:
Elin Westerlund
Tuottaja, Nya Rampen
elin.westerlund(at)nyarampen.fi
+49 176 3256 5264

www.nyarampen.fi
www.festivalimpulse.de
www.kulturhuset.se
www.theatre2gennevilliers.com


 
Ensimmäiset TINFO-käännösapurahat jaettu

TINFO on myöntänyt käännösapurahan (yhteensä 7 290 euroa) seuraavien näytelmien kääntämiseen:

Jokela, Juha: Waiting for the Miracle kääntäjä Alexandre André, ranska
Klemola, Leea: New Karleby kääntäjä Juha Mustanoja, englanti
Krohn, Katja: Pikkujättiläinen kääntäjä Martin Carayol, ranska
Moila, Jussi: Veitset leikkaa ilman kääntäjä Andrea Kovács, unkari
Smeds, Kristian: Jumala on kauneus kääntäjä Kristian London, englanti
Smeds, Kristian: Jääkuvia kääntäjät Riikka Annina Laakso / Meritxell Lucini Saurina, katalaani
Timonen, Tuomas: Oodi rakkaudelle kääntäjä Sébastien Cagnoli, ranska

Seuraavassa on niiden seitsemän hankkeen kuvaukset, joille TINFO-apuraha myönnettiin sekä apurahaperustelut:

Juha Jokelan ja Katja Krohnin näytelmien ranskantaminen liittyy ranskalais-suomalaiseen teatteriyhteistyöhon. Le Panta Théâtre Caenista järjestää suomalais-ranskalaisen näytelmätekstityöpajan yhteistyössä KOM-teatterin ja Kansallisteatterin kanssa. Hankkeessa on mukana myös Suomen Ranskan instituutti. Samanaikaisesti on käynnissä myös TINFOn, Baltic Circlen, Suomen Ranskan instituutin ja Benelux-instituutin hanke, jonka tavoitteena on edesauttaa suomalaisten ja ranskalaisten taiteilijoiden verkostoitumista järjestämällä vierailuja, työseminaareja, työpajoja ja esitysdemoja.

Leea Klemolan NEW KARLEBY päättää arktisen trilogian, jonka edelliset näytelmät Kokkola (2004) ja Kohti kylmempää (2008) ovat kiinnostaneet ulkomailla ja niitä on esitetty mm. Virossa (Pärnun Endla Teater) ja Tsekin tasavallassa (Marta Theatre Studio, Brno ja F.X.Saldy Liberec). Leea Klemola on yksi omaleimaisimmista suomalaisista näytelmäkirjailijoista. Klemolan tuotantoa voidaan nyt tehdä tunnetuksi kokonaisuutena.

Jussi Moilan VEITSET LEIKKAA ILMAN käännös liittyy suomalaisen näytelmän tunnetuksi tekemiseen Unkarissa sekä Hídverök-työryhmän hankesarjaan, jonka tavoitteena on esitellä nousevien nuorten suomalaisten näytelmäkirjailijoiden tuotantoa. Ohjaaja Aleksis Meaney ohjasi saman ryhmän kanssa vuonna 2010 Saara Turusen PUPUTYTÖN ("Nyuszilány"), kriitikkojen ylistämän yleisömenestyksen. Esitys vieraili myös Vidor 2010 -festivaalilla. Hankkeella on useita yhteistyökumppaneita. VEITSET LEIKKAA ILMAN toteuttamisessa työryhmän yhteistyötahoja ovat Finnagora - Suomen kulttuurin, tieteen ja talouden keskus Unkarissa, Unkarin näyttelijäliitto, Unkarin tieteen ja taiteen keskus Helsingissä, sekä budapestiläinen teatteri Fogásház.

Sala Beckett -teatteri esittää Kristian Smedsin JÄÄKUVIA. Sala Beckett / Obrador Internacional de Dramatúrgia keskittyy erityisesti nykydraamaan, uusia muotoja etsivien näytelmäkirjailijoiden tekstien tunnetuksi tekemiseen. Sala Beckett tuottaa esitysten ohella erilaisia työpajoja, kursseja, seminaareja ja muita tilaisuuksia, joiden tarkoituksena on saattaa näytelmäkirjailijoita, ohjaajia ja yleisöä yhteen.

Kristian Smedsin tuotantoa kohtaan tunnetaan suurta kiinnostusta. Smedsille huhtikuussa 2011 myönnettävä merkittävä eurooppalainen teatteripalkinto, XII Europe Prize New Theatrical Realities, (ensimmäisenä teatterintekijänä Pohjoismaissa) on lisännyt kiinnostusta entisestään. JUMALA ON KAUNEUS -näytelmän englanninnoksella esitellään Smedsiä laajemmin.

Tuomas Timosen OODI RAKKAUDELLE -esitys (näyttelijä Tuukka Vasama, ohjaaja Vihtori Rämä) voitti saksalaisella Thespis-monodraamafestivaalilla jaetun 1. palkinnon. Esitys nähdään Europe&Cies -festivaaleilla (Lyon). Europe & Cies toimii eurooppalaisten taiteilijoiden kohtaamis- ja verkostoitumispaikkana. Esityksen kautta on mahdollisuus esitellä Tuomas Timosen tuotantoa.

TINFO-apuraha on haettavissa jatkuvasti. Käännösapurahasta päättävä asiantuntijaryhmä kokoontuu seuraavan kerran toukokuussa.



Monimuotoinen kenttä, läpinäkyvät kriteerit

Suomen Teatteriohjaajien Liiton ehdotuksia laadunvalvonnan kehittämiseksi suomalaisella teatterikentällä

Suomen Teatteriohjaajien Liitto ehdottaa laatukriteereitä vos-teattereille ja vapaalle kentälle. Liitolla on kehitysehdotuksia teatterialan koulutukseen sekä teatterin rahoitukseen.

Suomalaisella teatterikentällä on työskentelee kahden kerroksen väkeä. Helsingin Sanomien kulttuurisivujen syksyllä 2010 alkanut Päin seiniä -artikkelisarja kyseenalaisti taidelaitosten verovaroilla tuetun rahoituksen. Pääargumenttina on, että vapaat ryhmät tuottavat taidetta kustannustehokkaammin kuin laitokset, jotka tuhlaavat tuet vanhentuneiden rakenteiden ylläpitoon.
Teatteriohjaajien Liitto ei kannata maan kattavan laitosteatteriverkoston tai kansainvälisesti ainutlaatuisen teatterilain purkamista vaan järjestelmän kehittämistä kohti monimuotoisempaa ja demokraattisempaa teatterikenttää. Tämän tulisi tapahtua ottamalla käyttöön katsojamäärien ja talouskriteerien lisäksi laadunvalvontakriteerit.

Liitteenä linjanvetopaperi.

Tiedustelut:
Ohjaaja Janne Saarakkala ja, Suomen Teatteriohjaajien Liiton varapuheenjohtaja, puh 050 565 9775

Ohjaaja Anna-Maria Klintrup-Elomaa, Suomen Teatteriohjaajien Liiton puheenjohtaja, puh 050 338 0802 


 
Näytelmäkirjallisuuden kantaesitystukea jaettu 230 000 euroa

Valtion näyttämötaidetoimikunta on jakanut 230 000 euroa näytelmäkirjallisuuden kantaesitystukeen vuodelle 2011. Tukea myönnettiin suomalaisessa ammattiteatterissa kantaesityksensä vuoden 2010 aikana saaneiden näytelmien perusteella. Hakemuksia saapui yhteensä 91 ja kantaesitystukea myönnettiin 81 hakemukselle.

Katso kantaesitystuen saajat Taiteen keskustoimikunnan sivuilta.



Suomen Assitej ry:n uusi hallitus

Suomen Assitej ry. on valinnut kevätkokouksessaan 29.3.2011 uuden hallituksen ja puheenjohtajan kaudelle 2011-2012. Hallituksen jäsenet ovat
Veera Aaltonen (opiskelija, Metropolia AMK - Esittävän taiteen ko.)
Lotta Kuusisto (tanssija-koreografi, Musiikkiteatteri Kapsäkki)
Tiina Laukkanen (tuottaja, Nukketeatterikeskus Poiju)
Sanna Monto (teatterinjohtaja, Teatteri Rollo)
Lotta Nevalainen-Tomasek (tuottaja)
Päivi Rissanen (teatterinjohtaja, TOTEM-teatteri).

Suomen Assitej:n puheenjohtajaksi kaudelle 2011-2012 valittiin näyttelijä, VTM Nina Jääskeläinen (Unga Teatern).

Suomen Assitej ry - Assitej Finland rf
Meritullinkatu 33
00170 Helsinki
www.assitejfi.org
info[at]assitejfi.org   


 
Elannon Näyttämö täyttää tänä vuonna kunniakkaat 90 vuotta

Juhlaa vietetään syksyllä 2011 uuden, Elannosta kertovan näytelmän merkeissä. Näytelmäkirjailija, dramaturgi Pirjo Toikka on kirjoittanut tilaustyönä Elannon leipätehtaan naisista kertovan näytelmän. Oheisessa tiedotteessa on aiheesta enemmän infoa.

 www.elannonnayttamo.fi

 


*AVOIMIA PAIKKOJA

 

  

Kokkolan Kaupunginteatterissa on haettavana kolme tointa

Tuotantojärjestäjä-kuiskaaja
Näyttämömies (näyttämö ja näytäntötekniikka)
Näyttämöassistentti (puvusto, tarpeisto, pieni näyttämö)

Toimet täytetään 1.8.2011 alkaen, koeaika 6 kk.
Työaika teatterialan työaika (työviikko voi olla 6-päiväinen ja työpäivä 2-osainen). Pätevyysvaatimuksena soveltuva ammattitutkinto (esim. ammattikorkeakoulu, media-assistentti, käsi-taideteollisuus). Palkkaus teatterialan TES:n mukaan.

Hakemukset opinto- ja työtodistuksineen 15.4. mennessä os.
Kokkolan Kaupunginteatteri, Torik. 48, 67100 Kokkola tai
e-mail: helga.sarviranta(at)kokkola.fi
www.teatteri.kokkola.fi

 


 

*TAPAHTUMIA

 
Oikeusjuttu sukeltaa tekijänoikeuksiin IHME-päivillä

IHME-päivien kohokohtia on oikeusjutun muotoon sovitettu keskustelu, jonka tuomarina toimii aikaisemmista vuosista tuttuun tapaan filosofi Tuomas Nevanlinna. Syyttäjänä kuullaan kuvataiteilija Jani Leinosta asiantuntijatodistajanaan Valtion taidemuseon lakimies Tuula Hämäläinen. Puolustajana toimii taiteilija-ohjaaja Marita Liulia, jonka asiantuntijatodistajana on professori Jukka Mähönen.

Oikeusjutun päämääränä on selvittää onko tekijänoikeuksilla tehtäviä ja jos on, minkälaisia ne olisivat ja mitkä rakenteet ja lait takaisivat ne? Onko jokin ratkaisu, joka antaisi taiteilijalle mikä hänelle kuuluu mutta ei estäisi vastaanottajan ja uudelleenmuokkaajan vapautta? Kenen taloudellisia intressejä tekijänoikeuslainsäädännöllä viime kädessä puolustetaan?

Oikeusjuttu IHME-päivillä Vanhalla ylioppilastalolla Helsingissä perjantaina 1.4. klo 17-19.30.
IHME-nykytaidefestivaalin koko ohjelma: www.ihme2011.fi.
Tapahtumaan on VAPAA PÄÄSY. 


 

Hyssyttelyä, hymistelyä vai kuuluvaa puhetta - puheenvuoroja rampin molemmilta puolilta

Mitä lastenkulttuuri opettaa aikuisille vai opettaako se mitään? Kuka oppii ja keneltä vai oppiiko kukaan? Tarvitseeko ylipäätään oppia mitään?
EU:n Elinikäisen oppimisen ohjelman Grundtvigin monikansallinen projekti Vanhemmuus/kasvatus/kulttuuri/taide kutsuu lastenteatterin ja -kulttuurin toimijoita yhteiseen ajatuksenvaihtoon aikuisten monista rooleista eurooppalaisessa lastenkulttuurin kentässä. Keskustelussa mukana mm. valokuvaaja Agnès Desfosses Ranskasta, näyttelijä Carlos Laredo Espanjasta, teatteriohjaaja Liane Günther Saksasta ja kirjailija Lucette Salibur Martiniquelta. Ohjelma liitteenä.

Ilmoittautuminen:
Päivi Aura, paivi(at)auraco.fi 


 

On aika julistaa! Todellisuuden Tutkimuskeskuksen Politiikka-gaala la 16.4.

Todellisuuden Tutkimuskeskuksen, eli TTK:n 10-vuotisjuhlavuosi jatkuu lauantaina 16.4 Politiikka-gaalan merkeissä. Gaalaohjelma alkaa klo 15 Eduskuntatalon rappusilta ja jatkuu Galleria Forum Boxissa (Ruoholahdenranta 3) klo 17-22. Gaalassa ovat mukana Kekkonen ja Kekkonen. Speaker´s corner on avoin kaikille puheille: on aika julistaa. Ruumiin politiikkaa ja postfeminististä rappia. Mukana ovat myös Toisissa Tiloissa ja Kuolio.

Lisätiedot ja lippuvaraukset:
Todellisuuden Tutkimuskeskus / Annu Kemppainen, 0400 641 989, info(at)todellisuus.fi, www.todellisuus.fi

 


 

 

ARS 11 on myös esitystaidetta

Kiasma-teatterin ensimmäiset ARS-esitykset ovat tulossa.
Radioteatterin Coconut Discon ensi-ilta on 17. huhtikuuta ja
Kettly Noëlin & Nelisiwe Xaban Correspondancen 5. toukokuuta.
Lue lisää www.valtiontaidemuseo.info/kiasma/press/download.php?id=1656

 


 

 

Baltic Circle -festivaali tekee aluevaltauksen Helsingin klubimaailmassa

Kansainvälinen teatterifestivaali Baltic Circle ottaa varaslähdön vuoteen 2011 ja järjestää klubi-illan 13.5. YK-klubilla Helsingissä. Baltic Circle rikastuttaa helsinkiläistä klubikulttuuria tuottamalla tapahtuman, jossa yhdistyvät nousevien tähtiartistien esitykset sekä performanssitaide.

Illan kansainvälinen artisti on virolainen laulaja-lauluntekijä Iiris Vesik. Baltic Circle -klubilla esiintyy myös suosioon noussut helsinkiläinen Minä ja Ville Ahonen. Klubi-illan villi kortti on suomalais-saksalainen performanssiryhmä JOKAklubi. Baltic Circle 2010 Festival Loungessa yleisön hurmannut Niina Lehtonen-Braunin, Mirka Raiton sekä Tellervo Kalleisen perustama suvereeni taiteilijakollektiivi yhdistää vuorovaikutteisissa performansseissaan musiikkia ja taidetta show-meiningillä. JOKAklubi luo yllättäviä visuaalisia kokonaisuuksia vielä yllättävämpiin tilanteisiin ja villitsee yleisön terävällä ja absurdilla huumorillaan. JOKAklubi esiintyy kevään 2011 aikana eurooppalaisilla klubeilla muun muassa Berliinissä, Wienissä ja Amsterdamissa.

Illan pääesiintyjien lisäksi helsinkiläinen teatteriryhmä Todellisuuden Tutkimuskeskus toteuttaa klubilla salaisen projektinsa Anastus, joka avaa aivan uudenlaisia näkökulmia klubimaailmaan.

Klubin järjestäjä Baltic Circle on kansainvälinen nykyteatterifestivaali, joka aina marraskuussa levittäytyy ympäri Helsinkiä, teatteritiloihin ja niiden ulkopuolelle. Baltic Circle järjestää koulutusta, seminaareja, työpajoja ja klubi-iltoja sekä esittelee kansainvälisen nykyteatterin huippunimiä. Seuraava festivaali järjestetään 16.–20.11.2011.

Lisätietoja: 
www.balticcircle.fi 

 


 

Himo 3 -seminaari yleisötyöstä

Kolmas pääkaupunkiseudun kulttuuri- ja taidetoimijoiden järjestämä yleisöyhteistyöhön keskittyvä Himo3-seminaari pidetään Helsingissä 5.-6.5.2011. Liitteenä tiedote, ohjelma sekä seminaariin sisältyvät lyhyet työpajakuvaukset. Seminaariin ilmoittautuminen ja lisätietoja osoitteessa www.kultus.fi


 

Tiedotteen liitteet:

STOHL_linjanveto 2011

Himo3_seminaari

Hyssyttelyä, hymistelyä vai kuuluvaa puhetta

Elannon Näyttämö 90 v.