04.04.2014

TINFO-tiedote 13 / 3.4.2014

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

UUTISIA

TAPAHTUMIA

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

HAKUJA

TYÖPAIKKOJA

TYÖPAJOJA JA KOULUTUSTA


MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA


A COUNTRY WHERE THEATRE BEATS ICE HOCKEY AND FOOTBALL

Ollaan oltu UM:ssä hissipuheita kehittämässä Team Finlandille? Otsikon kiteytyksestämme olen ylpeä. Kyllä TINFO tällaistakin voi tehdä. Se perustui futiksen ja jääkiekon lajiliitoilta keräämääni tietoon ja meidän tilastotietojen lukuihin. Ällistytti ja suututtikin urheiluväkeä joitain vuosia sitten. Mutta ei me meidän yhteistyökumppaneita tällaisilla pitchauksilla vakuuteta. Poliitikkoja ehkä. (Hanna, Hanna, nyt suu supummalle.)

UM voisi palkata copywriterin. Ehkä menen täydennyskoulutukseen copywriter-kurssille selvitäkseni entistä paremmin työnkuvani uusista vaateista.

Kiinnostavaa tuo kohderyhmäolettamus: vaikuttajaviestintäkoulutuksen mukaan viesti pitää suunnata älykkäälle 10-vuotiaalle, UM:ssä puhutaan 12-vuotiaalle.

Pitchaa, pitchaa
onks vähän skitsoo.
Sun pitää myydä sun ajatus,
mun päähän nousee vitutus.
Sun pitää tuotteistaa ja brändää,
onks tässä mieltä taikka häntää.
Ei kelpaa asiantuntijoiden anti,
oon markkinoinnin pantivanki.
Kolkytsekkaa aikaa,
tuottaa tarinan taikaa.
Elevator pitch
oon varmaan old bitch.

KAKSI HYLLYMETRIÄ

On ahtauduttava annettuihin kehyksiin. Tätä epäkiitollista työtä kuvittelen virkamiesten jokaisessa ministeriössä tekevän. Työn logiikka on perimmiltään samaa kuin kotona, kun aikaisempaa pienempään kirjahyllyyn yrittää mahduttaa kirjat, joita vuosien varrella on tullut hankituksi. Lattialla jököttää kaksi hyllymetriä, ja hyllyt ovat jo täynnä.

Olisi pitänyt jo varhemmin leikata tai olla ostamatta kirjoja. Kaikenlaista turhaakin löydän. Hyvin olisin pärjännyt ilmankin. Mutta ei käy itkeminen. Kaksi metriä on poistettava. Miten se tapahtuu? Mietin strategiaa. Käyn kirjat hyllyt hyllyltä, kirja kirjalta lävitse. Mikä on ehdottoman välttämätöntä, mitä ilman en tule toimeen. Hyllyissä on vanhentunutta epäkuranttia kamaa, kirjoja, jotka joskus ovat olleet tarpeellisia mutta eivät enää. Kirpaisee, mutta hämmästyttävän paljon on myös jäänteitä, joista olen vain pitänyt kiinni. Silkasta tottumuksesta tai laiskuudesta.  Ei ole ollut tarvis miettiä. Sitten alkaa seuraava kierros. Joudun yhä enemmän miettimään, onko kirja x tai y absoluuttisen välttämätön, voisinko ehkä tarvittaessa lainata sen kirjastosta tai olisiko se jollain kaverilla tai löytäisinkö kirjoissa olevan tiedon jostain muualta.

Priorisoin ja teen arvovalintoja. Mietin sitäkin, mitä tarvitsin tulevaisuudessa ja vielä haluan jättää hyllyyn vähän tilaa uusillekin kirjoille. Ei tarvitse hyväksyttää poistojani tai keskustella perusteistani, poistettava kirja ei älähdä, eikä kirjailija tiedä, mikä on lähtenyt kierrätykseen, ei ole kodin kirjaministereitä, ei kirjakansanedustajia.


THEATER DER ZEITIN SUOMI-TEEMANUMERO

Theater der Zeitin Suomi-teemanumero on ilmestynyt. Saksaksi ja englanniksi, yli 50 sivua ja liki sata kuvaa kertoo siitä, minkälainen teatterimaa Suomi oikein on, mikä teatterimme tekee erityiseksi, miltä näyttää indieskene tai suomalainen nykynäytelmä tai teatterikoulutus höystettynä sitten tekijähaastatteluilla, Suomen teatterikarttakuvalla. Numeron ovat toimittaneet Mirka Döring ja Jukka-Pekka Pajunen. Kuvatoimittamassa Sari Havukainen. Olen takuulla jäävi, koska tätähän me olemme TINFOssa olleet tekemässä.

Minusta lehti näyttää sen moninaisuuden ja jalat maassa olevan fyysisyyden, suhteen luontoon, omintakeisen rujoudenkin. ”Echt, unmittelbar, greifbar, volksnah”. Niin se menee. Esityskollektiivi Vaaran kuva kannessa: ”Talvivaara. Kaivosalue pääsy kielletty.” ”Kein Zugang sum Bergbaubereich.” Mieli herkistyy. Vuhuu! Pikku teatteripatriootti minussa tuntee syvää tyydytystä ja ylpeyttä. Tätä varten TINFO on olemassa. Kansainvälistä liikkuvuutta avittamassa, tietoa lisäämässä. Standing for theatre! Me sanoitamme teatteria maassa, jossa suosiossa teatteri hakkaa (anteeksi sanavalinta) jääkiekon ja jalkapallon. Eläkööt etukenoiset katsojat!  

Ei ollut ihan kivuton vääntö. Aikataulua kiristettiin viidellä kuukaudella, jotta lehti ehtii Heidelbergin Stückemarktiin. Alun perin lehden oli tarkoitus ilmestyä Frankfurtin kirjamessuille. 


TEATTERI JA KUULUMISEN POLITIIKKA

Kiitos Jenni Hokalle  ja hänen  tiedotusopin väitöskirjalleen, Kakkoselta kaikelle kansalle: Kuulumisen politiikka YLE TV2:n arkirealistisissa sarjoissa. Tutkimus antaa kukkurakaupalla sytykkeitä myös miettiä teattereiden ohjelmistoja Nira Yuval-Davisin  kuulumisen politiikan -käsitteen kautta. Kuuluminen tarkoittaa  identifikaatiota ja kiintymyssuhteita, sosiaalisia sijainteja, sellaisia kuin luokka, sukupuoli, ikä, etnisyys, kansallisuus sekä eettisiä ja poliittisia arvoja. Kun kuuluminen on uhattuna, se ilmaistaan selvästi, sitä jäsennetään ja se politisoituu. Kuulumisella laitetaan myös rajoja, ketkä kuuluvat ”meihin”, ketkä ”heihin”. Kuulumista rakennetaan performatiivisesti toistamalla, näin normeja uusinnetaan.

Teatterikin on yksi tällainen kollektiivisia identiteettejä ja kuulumista rakentava apparaatti. Hokka tutki sitä, miten tamperelaistelevisiosarjat ovat meitä katsojia kutsuneet kuulumaan luokkaan, sukupuoleen ja hyvinvointivaltioon. Samaa voisi tutkia myös teatterin kohdalla ja pohtia, millaisia tarinoita suomalaisten teattereiden kotimaisesta populaariohjelmistosta vaikkapa 2000-luvulla oli kerrottavissa?


TEATTERIT JA ALUEELLINEN IDENTITEETTI

Reissu Joensuuhun ja Jyväskylään laittoi miettimään aluetietoisuutta ja alueellista identiteettiä. Miten teatteri muokkaa ja luo aluetietoisuutta? Millaista kollektiivista identiteettiä ja alueellista yhteisöllisyyttä teatteri rakentaa? Millaista yhteistä muistia tai unohdusta teatterit tuottavat? Tällaisilla kysymyksillä on merkitystä, tai jollei ole, niin sittenhän teatteria voi tehdä jossain paikassa x kuka tahansa, pelkät vierailuesitykset riittävät. Olisiko sekä–että  -malli mahdollinen? Alueelleen vankasti kiinnittyvä teatteri ja teatteri, joka toimisi myös vierailuteatterina.  Olisiko Kaj Zimmerbauerin väitöskirjasta Alueellinen imago ja identiteetti liikkeessä jotain kättä pidempää, mihin vedota, kun omaa teatteria puolustetaan. ”Alueiden välisessä kilpailussa menestyvät ne, jotka tunnistavat imagon ja identiteetin merkityksen ja osaavat huomioida ne aluetta kehitettäessä.” Kuulumisen politiikkaa tämäkin.


TAKOMOSTA RAUTAA

Teatteri Takomossa on vuoden mittaan tarjoutunut mieltä kiihottavia, yllätyksellisiä ja odottamattomia vääntöjä nykyidentiteetteihin. Perheen lähisuhteet muodostavat taistelukentän. Erilaisia variaatioita tarjoavat  Eldorado, Raajarikko ja nyt Teoreema (Rakkausnäytelmä) (Niina Hosiasluoman ja Teemu Mäen ohjaus). Mikä on katsojana ollessa, kun on vielä suvereeneja näyttelijöitä, joiden taituruus on häkellyttävää. Pasolini is back. Teoreema toimii jo toisen teoksen innoittajana. Ensimmäinen oli Nuutisen Myötätunto.  


NELJÄ UUTTA KOTIMAISTA, UUTTA MUSIIKKITEATTERIA JA MACBETH-LABORATORIOTA

Pian näkee Teatterikorkeakoulussa ja Nätyssä kotimaisia uusia tekstejä. Susanna Airaksisen, Laura Valkaman, Paula Vesalan ja Antti Lehtisen. Esittelytekstit koukuttavat. Ihan toisenlaista tajuntaa ja havaintomaailmaa. Kahdeksan askelta pituussuuntaan, kolme poikittain. Kaikkivoisivat. Transfinlandia. Mykkänäytelmä. Kyse on TeaKin, Tampereen Nätyn ja Aalto-yliopiston yhteistyöstä.

En koskaan kirjoittanut TeaKin ja Sibelius-Akatemian uuden musiikkiteatterin illasta. Dadaa, ihan mieletöntä. Mitä kaikkea  pohjatekstinä toimineesta Sofokleen Antigoneesta irtosikaan. Musiikkiteatteri voi olla jotain muutakin kuin musikaalia. Ja toisen vuosikurssin tanssinopiskelijoiden Macbeth Laboratoriossa Macbeth toimi materiaalina haluun ja painajaisiin. Liputan koreografi-ohjaaja -komboille! 

twitter.com/tinfotweets

UUTISIA


Livsmedel kansainvälisellä kiertueella esityksellään Dead Ends: the Art of Urban Animation


LIVSMEDEL on vuodesta 2011 Turussa ja maailmalla toiminut visuaalisen teatterin duo, joka koostuu nukketeatteritaiteilijasta Ishmael Falke ja koreografi-esiintyjästä Sandrina Lindgren. Duon promenadiesitys Dead Ends: the Art of Urban Animation on paikallishistoriaa käsittelevä teos, jossa henkiinherätetyt kadun elementit toimivat tarinankertojina. Esitys siirtyy kaupungista toiselle ja se rakennetaan aina uudellleen paikan päällä uuden ympäristön ja yhteisön ehdoilla.

Keväällä ja kesällä 2014 LIVSMEDEL jatkaa kansainvälistä yhteistyötä ja verkostoitumista vietämissään residenssi- ja esitysjaksoissa eri kaupungeissa: huhti-toukokuussa Tromsassa Norjassa osana Vårscenefestin ohjelmaa, touko-kesäkuussa Turun Varissuolla osana
Olohuone-kaupunkitaidetapahtumaa, heinäkuussa Ruotsissa Jönköpingin kaupungin kulttuurilautakunnan kutsumina ja elokuussa Englannissa osana Mintfest-estraaditeatterifestivaalin ohjelmaa.

Dead Ends -hanke on aiemmin toteutettu Barcelonassa, Turussa Martti- ja Raunistulan kaupunginosissa sekä Amersfoortissa Hollannissa.

Lisätietoja hankkeesta löydät tästä linkistä, sekä tekijöistä Ishmael Falke ja Sandrina Lindgren.


Minna Puolannon monologi Kuolema korjaa univelat syksyllä New Yorkiin


Minna Puolannon monologi Kuolema korjaa univelat on kutsuttu United Solo -festivaalille New York Cityyn. United Solo on maailman suurin monologifestivaali ja se järjestetään jo viidettä kertaa syys-marraskuussa 2014. Theatre Row, jossa festivaali järjestetään, on pieni, 55-paikkainen teatteri, joka sijaitsee tunnetulla 42nd Streetillä aivan New Yorkin teatterielämän ytimessä.

Puolanto ja työryhmä on vieraillut monologilla kansainvälisillä festivaaleilla kolmasti aiemmin Liettuassa, Virossa ja Israelissa. Kuolema korjaa univelat on saanut kaksi palkintoa, The Pärnu Fringe Festival Awardin Monomaffia-festivaalilla 2013 Virossa ja 3. palkinnon MonoBaltija -festivaalilla 2012 Liettuassa. Englanniksi esityksen nimi on Sleeping is for the dead. Teksti käännetään englanniksi ja Puolanto näyttelee New Yorkin esityksessä sekä suomeksi että englanniksi.

Monologi tuli ensi-iltaan KokoTeatterissa 2010 ja sitä on esitetty sen jälkeen yhteensä 40 kertaa Suomessa ja ulkomailla. Seuraavat kotimaan esitykset on sovittu Kanneltaloon 6. ja 7.11.2014.
Puolanto on kirjoittanut monologinsa myös kuunnelmaksi ja sen ensiesitys on Ylen Radioteatterissa 11.5.2014.

Työryhmä:
Käsikirjoitus, koreografia ja roolissa: Minna Puolanto
Ohjaus: Anna Veijalainen
Muusikko ja musiikkidramaturgia: Timo Hirvonen
Lavastus ja valosuunnittelu: Max Wikström
Äänisuunnittelu: Juha Tuisku

www.minnapuolanto.com
www.unitedsolo.org
www.kokoteatteri.fi


Baltic Circle -festivaalille uusi johtajakaksikko vuonna 2015


Q-teatterin hallitus on valinnut Baltic Circle -nykyteatterifestivaalille uuden johdon. Vuoden 2015 alusta festivaalin taiteellisena johtajana aloittaa Satu Herrala. Herrala on ansioitunut koreografina, kuraattorina ja esiintyjänä sekä Suomessa että kansainvälisesti. Hänen työparinaan toiminnanjohtajana aloittaa nykyään festivaalin koordinaattorina työskentelevä Hanna Nyman. Nyman työskentelee tällä hetkellä myös Helsingin juhlaviikoilla tuottajana.

"Baltic Circlen kehittäminen yhteistyössä Q-teatterin ensemblen kanssa pitää festivaalin edelleen nykyteatterin ja esitystaiteen eurooppalaisessa keskiössä. Herralan kansainväliset kontaktit ja Nymanin tuottajaosaaminen laajoine verkostoineen ovat johtamisen kulmakiviä."
 – Q-teatteri ry:n hallituksen puheenjohtaja Jukka Hytti

"Baltic Circle -festivaali on taideteos, joka luo intensiteettejä, kytköksiä, kosketus- ja hankauspintoja ja yhteisöjä. Tuntuu upealta päästä työskentelemään tämän uskaliaan ja ansiokkaan festivaalin johdossa ja viedä sitä uusia tulemisia kohti yhteistyössä Q-teatterin, paikallisten taiteilijoiden ja kumppaneiden sekä kansainvälisten toimijoiden kanssa. Tavoitteena on kehittää festivaalia entistä näkyvämmäksi kotikaupungissaan ja panostaa kansainvälisiin taiteilijavierailuihin mm. residenssitoiminnan kautta."
– Baltic Circle -festivaalin uusi johtokaksikko Satu Herrala ja Hanna Nyman

Baltic Circle -festivaali järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 2000. Festivaalin nykyinen johtaja Eva Neklyaeva on toiminut tehtävässään vuodesta 2009. Q-teatterin hallituksen puheenjohtajan Jukka Hytin mukaan Neklyaeva oli juuri oikea henkilö viemään Baltic Circleä kohti eurooppalaisia esitystaiteen tuotantokeskuksia ja festivaaleja aikana, jolloin teatteri monimuotoistui ja kansainvälistyi myös Suomessa. Yhteistuotantojen määrä ja Baltic Circlen merkitys kansainvälisissä verkostoissa ovatkin kasvaneet hänen johtajakautenaan. Satu Herrala on seurannut edeltäjänsä työtä kunnioituksella. Hänen mukaansa Baltic Circlestä on Neklyaevan johdossa tullut yksi Suomen kiinnostavimmista esittävän taiteen festivaaleista, joka on kansainvälisesti merkittävä ja herättää uteliaisuutta niin kuraattoreiden kuin taiteilijoidenkin keskuudessa. Eva Neklyaevalle on myönnetty TINFO-palkinto kuratointityöstä vuonna 2012.

"Baltic Circle -festivaalin johtajan pesti on aivan mahtava työpaikka, siksi sitä on pakko jakaa kollegoiden kanssa! Uskon että kenttämme tarvitsee enemmän sisäistä ammattilaisten liikkuvuutta, jotta se kehittyy ja menee eteenpäin. Lähden ensi vuonna etsimään uusia haasteita ja odotan innolla minne Satu ja Hanna vievät festivaalia tulevaisuudessa."
– Baltic Circle -festivaalin nykyinen johtaja Eva Neklyaeva

Satu Herrala tekee omia ja kollektiivisia teoksia mm. esityksiä, kuratoituja ohjelmia, yhteisöllisiä prosesseja ja performatiivisia aktioita. Hän kuratoi DO TANK -ohjelman Spielart-festivaalilla Münchenissä vuonna 2011 ja Baltic Circle -festivaalilla vuonna 2012, sekä useita Saunaluentosarjoja Suomessa ja ulkomailla. Tällä hetkellä hän on mukana työryhmässä rakentamassa Suomen Taidepoliittista Tapahtumaa Baltic Circle 2014 -festivaalille.

Hanna Nyman on toiminut taidekentällä erityisesti festivaaleilla ja esittävän taiteen parissa. Ennen kulttuurialan löytämistä hän työskenteli mm. toimittajana Reisjärvi-lehdessä ja Iltalehdessä. Baltic Circle -festivaalilla Hanna on ollut vuodesta 2009, koordinaattorina vuodesta 2011. Aiemmin hän on työskennellyt tuottajana mm. Tanssin talo ry:llä, Kansallisteatterissa ja Höyhentämö-teatterissa.

Seuraava Baltic Circle -festivaali järjestetään Helsingissä 9.–16.11.2014. Festivaalin ohjelmisto julkistetaan syyskuussa.

Lisätiedot:
Eva Neklyaeva
Festivaalijohtaja
eva(a)balticcircle.fi
p. 041 5242871

Jukka Hytti
Q-teatteri ry:n hallituksen puheenjohtaja
jukka.hytti(a)q-teatteri.fi
p. 050 359 0861

www.balticcircle.fi
www.q-teatteri.fi


Nätyn teatterityön kaksi uutta yliopistonlehtoria valittu


Nätyn teatterityön yliopistonlehtoreiksi on valittu TeT Tiina Syrjä ja Magister Artium Sanni Orasmaa. Syrjän tehtävän opetusalueeksi on määritelty puhetekniikka ja ääni-ilmaisu, Orasmaan puolestaan musiikki ja laulu. Molemmat aloittavat yliopistonlehtorina 1.8.2014. Tehtävät ovat nelivuotisia, mutta Orasmaan tapauksessa työ on osa-aikainen. Muista sitoumuksistaan johtuen hän hoitaa lehtoraattiaan 70-prosenttisena.

Tiina Syrjä on opettanut Nätyssä puhetta jo yli kahden vuosikymmenen ajan. Hänen tohtorin tutkintonsa (2007) aiheena oli vieraalla kielellä näytteleminen. Sanni Orasmaa toimii osa-aikaisena lehtorina Münchenin musiikkikorkeakoulussa. Hänellä on mittava ura säveltäjänä, jazzlaulajana ja muusikkona.

Nätyssä on ollut täytettävänä kaikkiaan neljä teatterityön yliopistonlehtorin tehtävää. Aiemmin jo valittiin näyttelijäntaiteen uudeksi yliopistonlehtoriksi TeT Mikko Kanninen sekä liikkeen ja tanssin yliopistonlehtoriksi TanssitM Samuli Nordberg, joista jälkimmäinen hoitaa tehtävää Orasmaan tavoin 70-prosenttisesti. Näyttelijäntaiteen toiseksi osa-aikaiseksi (50 %) yliopistonlehtoriksi on lisäksi valittu TeM Minna Hokkanen.

Haettavana olleet lehtoraatit kiinnostivat teatterialaa laajasti. Hakemuksia neljään tehtävään tuli kaikkiaan 64. Nätyn teatterityön pitkäaikainen professori Yrjö Juhani Renvall jää eläkkeelle toukokuun lopussa. Uutena professorina aloittaa elokuussa TeT Pauliina Hulkko.

Uusi professori ja uudet yliopistonlehtorit osallistuvat jo Nätyn kuluvan kevään opiskelijavalintaan, johon saatiin ennätysmäärä hakijoita, yhteensä 1 145. Neliviikkoinen valintakoe alkaa 31. maaliskuuta.

Lisätietoja:
Johtaja Heikki Hellman, heikki.hellman(at)uta.fi, 040 571 3184 Heikki Hellman YTT, johtaja Viestinnän, median ja teatterin yksikkö (CMT) Kalevantie 4, 33014 Tampereen yliopisto (Päärakennus D221) Puh. 040 571 3184

TAPAHTUMIA


Lisää ajankohtaisia tapahtumia: www.tinfo.fi/minnemenna


Kulttuurin superviikko Sika säkissä tulee jälleen 4.4.–12.4.2014


Helsingin ja Turun alueen kulttuuritoimijat järjestävät suursuosion
saavuttaneen Sika säkissä -kulttuuriviikon 4.4.–12.4.

Kulttuuritempauksessa kaupunkilaiset saavat liput tietämättä mihin esitykseen he ovat menossa. Ennakkoon paljastetaan vain esityskaupunki, päivämäärä ja alkamisaika. Liput kaikkiin tempauksessa mukana oleviin teatteri-esityksiin, konsertteihin ja tanssiesityksiin maksavat vain 5 euroa. Pääsylippujen arvo on 8–45 euroa.

Viime kerralla liput myytiin nopeasti loppuun. Extempore.fi tarjoaa nyt entistäkin enemmän lippuja ja ennätysmäärän toimijoita. Tapahtuman tarkoituksena on kannustaa helsinkiläisiä ja turkulaisia ennakkoluulottomuuteen ja itsensä yllättämiseen. Kampanjan tavoite on tuoda
myös harvemmin käyviä kulttuurin pariin. "Sika säkissä" -lippujen vähäinen hinta mahdollistaa opiskelijoiden ja vähävaraisienkin osallistumisen.

Helsingissä Sika säkissä -lippuja lahjoittavat mm. Helsingin kulttuurikeskus, Aleksanterinteatteri, Helsinki Dance Company, Sellosali, Juurijuhla, Musiikkiteatteri Kapsäkki, Uuden tanssin keskus Zodiak, Teatteri Takomo, Suomalainen barokkiorkesteri, Alpo Aaltokoski Company, Teatteri Kultsa, Tanssiteatteri Hurjaruuth, Club Liberté ja Impronation Biennale -festivaali.

Turussa esityksiään tarjoavat ainakin Turun Kaupunginteatteri, Turun Filharmoninen Orkesteri, Åbo Svenska Teater, Linnateatteri, Kaarina-Teatteri ja Turun Nuori Teatteri.

Sika säkissä -tempauksen koordinoi Extempore.fi, joka tarjoaa äkkilähtöjä kulttuuritapahtumiin. Kumppaneina tempauksessa ovat City ja Veikkaus. Ensimmäiset Sika säkissä -tapahtumat ilmestyvät 1.4. osoitteeseen: www.extempore.fi

Lisätietoja:
Eero Tiainen, Toimitusjohtaja
eero.tiainen(at)extempore.fi
040-7011457


Videosuunnittelun uudet tuulet -seminaari 12.–13.4.2014, Helsinki


Temen jäsenjärjestöt SVÄL ja LP järjestävät videosuunnitteluseminaarin la-su 12.–13.4.2014 Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun VÄS:lla, Lintulahdenkatu 3, Valostudio, 6. krs.

Seminaarin kohderyhmänä ovat erityisesti suunnittelijat, ohjaajat, dramaturgit sekä koreografit ja kaikki videosta kiinnostuneet. Tule kuulemaan tekijöitä, keskustelemaan ja tapaamaan kollegoita!

Ohjelma (PDF)

Hinnat
Teatteri- ja elokuva-alojen opiskelijoille seminaari on ilmainen (voimassaoleva opiskelijakortti näytettävä ovella). Temen jäsenille 15 EURO/vrk tai 25 EURO/2vrk. Ulkopuolisille 30 EURO/vrk ja 50/2vrk. Maksetaan 11.4. mennessä SVÄL:n tilille: FI 33 5541 2820 0031 02 (viite: videoseminaari/nimi). Tulosta tilisiirto/kuitti pääsylipuksi. Voit maksaa myös käteisellä paikan päällä (varaa tasaraha).

Ilmoittautuminen
Seminaariin mahtuu 50 henkilöä ilmoittautumisjärjestyksessä. Ennakkoilmoittautumiset Sami Hiltuselle Temeen 7.4.2014 mennessä.
sami.hiltunen(at)teme.fi
(09) 2511 2147.


Yhteisö taiteen rahoittajana: koulutusiltapäivä 15.4.2014, Helsinki


Mitä yhteisörahoitus oikein on? Miten sitä voi soveltaa taiteen kentällä? Kuinka rakennan oman yhteisörahoitushankkeen?

Tervetuloa Taiteen yhteisörahoitus -koulutukseen oppimaan uutta ja soveltamaan opittua käytännössä. Koulutus on suunnattu taiteilijoille ja taiteen tuottajille.

Tilaisuus on maksuton. Mukaan mahtuu 25 osanottajaa, joten ilmoittaudu nopeasti! Viimeinen ilmoittautumispäivä on 9.4. Imoittaudu osoitteeseen: info(at)frame-finland.fi

Koulutuksen järjestää yhteisörahoituspalvelu mesenaatti.me. Koulutus on osa valtakunnallista taiteen yhteisörahoitusohjelmaa, jota tehdään Koneen Säätiön tuella.

Ohjelma
Luento klo 14–16, kesto 2 h
Koulutuksessa opitaan yhteisörahoituksen perusteet, kuullaan erilaisista yhteisörahoitusmalleista, tutkitaan lainsäädäntöä ja verotusta sekä puhutaan markkinoinnista ja viestinnästä.

Tauko (välipalatarjoilu)

Työpaja klo 16.30–18.30, kesto 2 h
Työpajassa harjoitellaan oman hankkeen esittelyä, mietitään sopivia vastikkeita ja kampanjan markkinointia.

Koulutus järjestetään Framen tiloissa:
Kaapelitehdas
Tallberginkatu 1 C 96, 4. krs, Helsinki
www.frame-finland.fi
facebook.com/framefinland
twitter.com/framefinland


Pop Up Art House 16.4.–17.5.2014, Helsingfors


Pop Up Art House är tillbaka 16.4.2014–17.5.2014 på Diana-scenen, Skillnadsgatan 7, Helsingfors.

Skådespelare, bildkonstnärer, perfomansartister, musiker och band, aktivister, filmkonstnärer, koreografer m.fl. tacklar temat kommunikation på Pop Up Art House våren 2014. Vad händer när det traditionella förhållandet mellan publik och aktör bryts upp? Hur förnyas vårt sätt att uppleva scenkonst?

Pop Up Art House bjuder nu på ännu fler gästspel. Dansare framför poesi med sina kroppar mitt bland publiken. Vem som helst kan vara med och skapa en musikvideo om kvinnans euro och en operett om äktenskapslagen framförs tillsammans med publiken. Publiken sjunger Bon Jovi i livekaraoke. Besökaren reser parallellt genom fiktion och verklighet med hjälp av videoguider på surfplattor. Blonda peruker tar över teatersalen. Förra vårens succé ÖFA: Danceoke är också tillbaka.

Pop Up art House - det feministiska vardagsrummet och baren mitt i Helsingfors är tillbaka med ett brett program av musik, performans, dans, teater, konst och dryck. Vi är en festplats som uppstår under en månad för att försvinna ut i intet. Hela programmet hittas på adressen www.blauefrau.com.

Pop Up Art House förverkligas våren 2014 av Sonja Ahlfors och Joanna Wingren från Blaue Frau, filmkonstnär Anna-Sofia Nylund, skådespelerska Ágnes Kaszás, DJ och filmkonstnär Malin Nyqvist, konstnär Pia Männikkö, musiker Violeta Salonen, konstnär Kaisa Luukkonen och skådespelerska Anna Paavilainen och producent Riikka Wallin.

Biljettpriser på www.blauefrau.com, bokningar till info(at)blauefrau.com

KONSTUTSTÄLLNING med Kenneth Bamberg, Anne Lehtelä, Kaisa Luukkonen, Sarah Lüdemann, Pia Männikkö, Anna-Sofia Nylund, Malin Nyqvist, Karoliina Paappa, Veera Salmio, Pauliina Turakka Purhonen och Anton Wiraeus. Kuraterad av Kaisa Luukkonen och Pia Männikkö. Utställningen är öppen under Pop Up Art House ordinarie öppethållningstider.
BAR & CAFÉ med musik, performans, konstmarknad med mera öppet mån-tis 17–21, ons-fre 17-02, lör 12-02, sön 12–21.

VÄLKOMMEN!


Esitelmähaku tutkimuspäivään: Teatteri, tutkimus ja tulevaisuus 16.5.2014, Teatterikulma, Helsinki


Teatterintutkimuksen seura (TeaTS) ja Teatterin tiedotuskeskus (TINFO) järjestävät yhdessä tutkimuspäivän 16.5.2014 Teatterikulmassa Helsingissä (Meritullinkatu 33 A, kokoustila Komedia).

Teatteri, tutkimus ja tulevaisuus
Kutsumme tutkijoita, taiteilijoita, pedagogeja, tuottajia ja teatterin kentän muita toimijoita hahmottamaan ja avoimesti pohtimaan, miltä teatterin ja tutkimuksen tulevaisuus näyttää. Teatterin ymmärrämme laajasti viittaavan esittäviin taiteisiin sekä muihin esityksellisiin ilmiöihin. Millaisia heikkoja signaaleja nousee taiteen kentän ja esityksellisten ilmiöiden erilaisista todellisuuksista? Miten tutkimus niihin vastaa? Millaisia haasteita tutkimus tulevaisuutta kartoittaessaan kohtaa? Miltä taiteen ja tutkimuksen autonomia ja merkitys tulevaisuudessa näyttävät? Heikot signaalit voivat teatterin lisäksi koskea myös muita alueita ja ilmiöitä – muiden muassa poliittisia, taloudellisia, kulttuurisia, ekologisia, globaaleja ja planetaarisia – jotka vaikuttavat taiteen tekemiseen ja tutkimukseen.

Toivomme esitelmäehdotuksia koskien esimerkiksi teatterin tekemisen, tutkimuksen, tuottamisen tai pedagogiikan tulevia/ tulevaa

  • painopisteitä ja lähestymistapoja;
  • rakenteita ja resursseja;
  • ajattelu-, arvostus- ja puhetapoja (retoriikka);
  • yhteiskunnallista ja globaalia merkitystä ja asemaa;
  • muutoksia liittyen teknologisiin innovaatioihin;
  • näkymiä liittyen esityksen eri osatekijöiden suhteiden muutoksiin;
  • tietoon ja tiedontuotantoon liittyviä kysymyksiä;
  • näkökulmia liittyen tekijyyteen, taiteilijan/tutkijan asemaan, hyvinvointiin ja työn muutoksiin;
  • näkymiä kansainvälistymisestä, paikallisuudesta, verkostoitumisesta, poikki-/monitieteisyydestä.

Meitä kiinnostavat erilaiset rajapinnat ja tutkimuksen ja kentän toimijoiden näkemysten yhteen saattaminen. Tämän vuoksi toivomme perinteisten esitelmien lisäksi lyhyitä, 5 minuutin presentaatioita, kuten väitteitä, kysymyksiä, havaintoja, ehdotuksia, demonstraatioita tai harjoitteita aiheeseen liittyen.  Lyhyet ja vapaamuotoiset esittäytymiset mahdollistavat välittömien näkemysten ja kokemusten esiintuomisen.

Lähetä lyhyt (max 1000 merkkiä) esitelmä- tai presentaatioehdotuksesi torstaihin 17.4.2014 mennessä osoitteeseen marjasilde(at)gmail.com. Kirjoita abstraktin yhteyteen yhteystietosi sekä minkälaista tekniikkaa esityksesi vaatii.

Lisätiedot: Marja Silde,
marjasilde(at)gmail.com, 041-5012676.


Nordic Performance Arts Days 9–21 June 2014, Denmark


The Nordic Performing Arts Days is a unique chance to see, experience, learn and meet new colleagues from all over the world – and as a special treat the world in this case includes a guest performance from North Korea. The days will be formed as a caravan of performing artists that will be traveling through the four biggest Danish cities: From Aalborg via Aarhus and Odense to Copenhagen. Both streets and theater spaces will be lighten up with performances, workshops, parties including a visiting program for international presenters and much more.

The perspective on the performing arts is different in each city where the caravan stops – in Aalborg the focus in on new collective creation processes, in Aarhus on dance and performance and new work formats, in Odense on performing arts for young audiences and in Copenhagen on dramatic art.

More information (PDF)


APURAHOJA JA AVUSTUKSIA


Lisää apurahahakuja: www.tinfo.fi/hakuja

Lisää apurahoja jakavia tahoja TINFO-verkkosivuilta (Apurahoja ja avustuksia).


Taike: Matka-apurahat, seuraava haku 30.4. mennessä


Taiteen edistämiskeskus myöntää matka-apurahoja ammattitaiteilijoille, taiteen asiantuntijoille ja taiteilijoiden muodostamille projektikohtaisille työryhmille.

Apurahat on tarkoitettu ulkomaanmatkojen välittömiin matkakuluihin edullisinta julkista liikennevälinettä käyttäen sekä kohtuullisiin majoituskuluihin. Apurahaa ei voi saada esim. päivärahoihin tai rahtikuluihin.

Seuraava hakukierros, hakuaika päättyy: 30.4.
Lue lisää

www.taike.fi


HAKUJA

Lisää aiemmin TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja avoimia hakuja: www.tinfo.fi/hakuja


Uusi Lea-palkintohaku käynnistyi

Kilpailukutsu

Suomen Näytelmäkirjailijat ja Käsikirjoittajat ry on jakanut näytelmäkirjailijoille suunnattua Lea-palkintoa vuodesta 1985 lähtien.

Palkinto myönnetään tekstin (ei esityksen) perusteella vuoden parhaasta näytelmäteoksesta. Vuoden 2014 ehdokashaku on nyt käynnistynyt.

Palkinnon ehdokkaiksi voivat asettua kaikki 1.12.2013–30.11.2014 välisenä aikana maassamme kantaesitettävät kotimaiset näytelmät, jotka ovat saaneet ensi-iltansa suomalaisessa ammattiteatterissa suomen, ruotsin tai saamen kielellä.

Mikäli kyseessä on dramatisointi, teos voidaan hyväksyä ehdokkaaksi, jos alkuperäisteoksen tekijä on kirjoittanut itse teoksensa näytelmäksi tai ollut kirjoittavana osapuolena mukana teoksen dramatisoinnissa.

Vuoden 2014 palkintoraadissa toimivat näytelmäkirjailija ja dramaturgi Anna Simberg, ohjaaja Johanna Freundlich sekä näytelmäkirjailija ja dramaturgi Seppo Parkkinen. Diktaattorina toimii Pekka Milonoff.

Näytelmätekstin voi lähettää kilpailuun joko teatteri tai kirjailija.

Teatterin on kuitenkin varmistettava kirjailijan halukkuus osallistua kilpailuun ennen tekstin lähettämistä. Ehdolle asetettava teos tulee toimittaa Suomen Näytelmäkirjailijat ja Käsikirjoittajat ry:n toimistolle joko paperimuodossa (irto A4) tai digitaalisesti (doc, rtf tai pdf). Mukaan tulee liittää tiedot kirjailijasta, teatterista ja ensi-illan ajankohdasta.

Näytelmien vastaanottamisessa on kolme eräpäivää:

1) 1.12.2013–31.5.2014 kantaesitettyjen teosten tulee olla toimitettuna viimeistään 1.6.2014
2) 1.6.–31.10.2014 kantaesitettyjen teosten tulee olla toimitettunaviimeistään 1.11.2014
3) 1.11.–30.11.2014 kantaesitettyjen teosten tulee olla toimitettuna viimeistään 1.12.2014

Teoksia otetaan vastaan sähköpostitse osoitteessa lea-palkinto(at)sunklo.fi. Postitse näytelmiä voi lähettää osoitteeseen:
Lea-palkinto, Suomen Näytelmäkirjailijat ja Käsikirjoittajat, Meritullinkatu 33 G 1. krs, 00170 Helsinki.

Suomen Näytelmäkirjailijat ja Käsikirjoittajat ry on kirjailijoiden itsensä vuonna 1921 perustama järjestö, joka pitää huolta kirjailijoiden eduista ja edistää suomalaista draamakirjallisuutta. Liiton yli 500 jäsentä kirjoittavat näytelmiä sekä elokuva-, televisio-, kuunnelma- ja multimediakäsikirjoituksia. Jäsenistöön kuuluu suomen- ja ruotsinkielisiä kirjailijoita.

Lisätietoja:
Kirjastonhoitaja Pirjo Kaukonen
Suomen Näytelmäkirjailijat ja Käsikirjoittajat ry
pirjo.kaukonen(at)sunklo.fi
(09) 135 6796


 

Fringe! -Klubin esityshaku alkaa, hakuaika 1.4.–4.5.2014


Helsinki Sideshow Festival järjestää yhteistyössä On The Rocks - ravintolan kanssa festivaalin viralliset ennakkopirskeet  12.6.2014. Tahdomme antaa mahdollisuuden lyhyille ja kokeiluluontoisille esityksille tulla kuulluksi ja nähdyksi sillä uskomme suomalaiseen esitystaiteeseensekä yritteliäisyyden kantavaan voimaan.

Fringe! on Barker teatterin Incognito iltaman innoittama ilmainen tapahtuma johon saa hakeutua esiintymään kuka tahansa esittävän taiteenalan tekijä, harrastaja tai ammattilainen. Fringe! klubilla voi esittää kokeiluja, idea-asteella olevia teoksia sekä valmiita pienimuotoisia teoksia. Esityshakuun osallistuvat esitykset voivat olla stand up koomikkaa, teatteria, sirkusta, performanssia, tanssia, musiikkia, jotain näiden väliltä tai sitten jotain aivan muuta! Hakuun ovat siis tervetulleita kaikki kokeelliset ja vähemmän kokeelliset esitykset!

Huomioithan kuitenkin, että esityksen tulee olla esitettävissä sekä On the Rocksin että Glorian lavalla. Esiintyjien tulee myös olla täysi-ikäisiä. Esityksen toivottu pituus: 10
30min.

Hakuun osallistuneille ja hyväksytyille esityksille järjestämme hyväntuulisen kisailun rennossa ja klubimaisessa tunnelmassa: paikalla lempeän tarkka raati joka arvioi esityksiä ja illan aikana yleisöllä on mahdollisuus äänestää suosikkiaan. Sekä  raadin valitsema esitys että yleisön suosikki pääsevät näyttämään taitojaan Helsinki Sideshow Festivalin päätapahtumaan, Kulttuuriareena Glorian lavalle lauantaina 14.6.2014.

Lisätietoja Fringe! -Klubista sekä hakuohjeet löydät Helsinki Sideshow Festivalin kotisivuilta osoitteesta: www.helsinkisideshow.com

Lisätietoja:
Senja Sidoro
Tuottaja
Helsinki Sideshow Festival 2014
+358(0)449400422
info(a)sidoro.com


Haku Villa Karon residenssiin käynnissä 15.4. asti


Löydä itsesi Afrikasta! Suomalais-afrikkalainen kulttuurikeskus Villa Karo Grand-Popon kylässä Länsi-Afrikan Beninissä avaa taas ovensa suomalaisille taiteilijoille, tutkijoille ja kulttuuri- ja yhteiskunnallisten alojen ammattilaisille.

Vastaa Guineanlahden kutsuun, ylitä (6296 kilometrin) kulttuurisilta ja löydä uusi näkökulma!
Matka ylitti reilusti mielikuvituksemme ennakko-odotukset. Grand-Popo on fantastinen pääkallonpaikka. Kuvaaminen oli yllättävän helppoa... huumoria kehiin ja flirttivarasto käyttöön ja omalla Neanderthal-ranskalla vitsailemaan!
- valokuvaaja Stefan Bremer

Syksyn 2014 hakuaika päättyy 15.4.2014. Tutustu Villa Karoon, Grand-Popoon ja residenssin hakuohjeisiin osoitteessa www.villakaro.org/villakaro/residenssiin/.


MURROS Nuorten teatterifestivaali 2014, haku käynnissä 1.4–31.8.2014


Kahdeksannen kerran järjestettävä Nuorten teatterifestivaali MURROS 21.–23.11.2014 Tampereella. Mukaan mahtuu 5-10 nuorten harrastajien teatteriesitystä.

Hakuaika on 1.4.–31.8.2014

MIKÄ MURROS ON?
MURROS on nuorille suunnattu teatterifestivaali Tampereella. Festivaalin järjestää Työväen Näyttämöiden Liitto r.y. (TNL) yhteistyössä Tampereen kaupungin ja Tampereen Yhteiskoulun Ilmaisutaidon erityislukion kanssa. Festivaalin tavoitteena on luoda kaikille avoin korkeatasoinen, valtakunnallinen ja kansainvälinen nuorten teatterifestivaali. Festivaalilla vierailee viikonlopun aikana, ryhmät mukaan lukien, satoja ihmisiä.  
 
Tapahtumassa on pääsääntöisesti mukana 13–20-vuotiaiden nuorten esittämiä esityksiä. Päämääränä on tarjota katsojille mielenkiintoisia ja tasokkaita esityksiä, antaa nuorille teatterintekijöille mahdollisuus tuoda esille omia esityksiään sekä tavata muita nuoria teatterintekijöitä suomesta ja ulkomailta. Festivaalilla on tarjolla myös koulutusta.

Esiintyjäryhmien valitsijoina toimivat Tampereen Yhteiskoulun Ilmaisutaidon erityislukion kaksi opiskelijaa ja yksi teatterialan ammattilainen.  Festivaalin järjestäjä kustantaa valittujen ryhmien vierailun festivaalille.  

Kaikki uudet ja aikaisemmin mukana olleet ryhmät ovat tervetulleita mukaan hakuun. Esitysten maksimipituus n. 1,5 h.  

Kannattaa olla meihin suoraan yhteydessä, mikäli aiot hakea festivaalille esityksellä, jolla on näytöksiä hakuaikana. Pyrimme järjestämään valitsijoille mahdollisuuden nähdä esitykset mieluummin livenä kuin DVD tallenteina.

Lisätietoja ja hakukaavake:
www.murros.info / www.tnl.fi

Lisätietoja myös tapahtuman tuottajalta:
kukka.vuorikoski(at)tnl.fi
09- 2511 2172

Hakemukset lähetetään osoitteeseen:
TNL
Meritullinkatu 33 A 33
00170 Hki

Löydät meidät myös Facebookista.


World Puppet Theater Festival, Charleville Mezières (France) – Call for applications


The World Puppet Theater Festival welcomes for each edition, around 350 internationals and French professionals. It is hold in 40 venues in Charleville-Mézières and takes over also the streets of the city.

The World Festival of Puppet Theatres, founded in 1961, has continued to increase in scale throughout its fourteen editions. It is thanks to Jacques Felix, a real enthusiast and tireless talent scout, that the Charleville-Mézières Festival has become the unmissable event for puppeteers, programme planners and visitors from all over the world.

For ten days, life in the whole town revolves around the festival. Many events rooms, sports halls, streets and courtyards are used as venues. All types of techniques, styles and exploring of new ideas are welcome - from string to glove puppets, from shadow to Bunraku, from real objects to onscreen, from small intimate forms to giant puppets… traditional shows alongside the most modern of styles - and viewed by a wide-ranging audience.

During the 10 days of the festival, we observe a real abundance of artists in the streets, what brings us to be very attentive about the cohabitation of different shows. That’s why we will ask you to estimate your sound power at best for saving nuisances.

Deadline for applications: 31 August 2014.

Find all details online (PDF).


Nordland Visual Theatre (Norway) welcomes applications for co-productions


NVT provides productionsspace, technical ecuipment and assistanse, dramaturgical assistance, financial support, travel, per diem and lodging. Apply for co-production, pre-project assistance, Performace Art Harbour or residence.

Nordland Visual Theatre (NVT) (Figurteateret i Nordland) is a county-owned, project-oriented theatre that produces visual theatre. The Theatre was established in 1991 and has a permanent staff of 5 employees. We are located in Stamsund, in the heart of Lofoten, Norway.
Each year, NVT produce 5-6 performances in collaboration with professional theatrical artists/troupes from both Norway and abroad. All performances co-produced by NVT tour in Nordland County. In all, we present 150 performances in Nordland each year. In addition, we arrange pre-project workshops, courses and seminars, as well as participating in festivals.

Deadline for applications: 15 March and 15 September.

NVT only concider projects with projectstart in one to two years ahead.

Please notice that any application lacking a finacial plan will not be concidered.

All applicants will receive an answer within 4 to 6 weeks, after the application deadline.

Read more

TYÖPAIKKOJA

Aiemmin TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja avoimia työpaikkoja: www.tinfo.fi/hakuja


Espoolainen TOTEM-teatteri etsii tuottajaa


Espoolaisen TOTEM-teatterin tehtävä on suomalaisen lastenkulttuurin edistäminen. Tätä tehtävää teatteri toteuttaa tuottamalla teatteriesityksiä 6–12 -vuotiaille lapsille ja järjestämällä taidekasvatustoimintaa. Teatteri keskittyy uuteen lastenteatteriin.

TOTEM-teatteri on kiertueteatteri, mutta toimistotila sijaitsee Espoossa.
Tuottajan tehtävä on monipuolinen. Tehtäviä on esitystoiminnan markkinoinnissa ja tiedotuksessa, taidekasvatustoiminnan järjestelyissä sekä tehtäviä myös teatterin taloushallinnossa.

Lähtökohtaisesti työaika on n. 90% täydestä työajasta, mutta työaikaa on mahdollista ajoittain soveltaa työntekijän parhaaksi siten, että halutessaan tuottaja kykenee TOTEM-teatterin työn ohella hoitamaan myös osa-aikaista muuta projektityötä.

TOTEM-teatteri on kaksikielinen teatteri ja hyvä ruotsinkielen taito on eduksi tuottajan tehtävässä. Kielitaito ei ole kuitenkaan kynnyskysymys; teatteri arvostaa ennen kaikkea hyvää työasennetta ja tehtävän edellyttämää ammattitaitoa.

TOTEM-teatteri noudattaa Teatterialan työehtosopimusta.

Hakemukset toimitetaan 30.4.2014 mennessä TOTEM-teatteriin Päivi Rissaselle info(at)totemteatteri.com tai osoitteeseen TOTEM-teatteri/Päivi Rissanen, Nuijalantie 9, 02630 Espoo. Tehtävä pitäisi ottaa vastaan 1.8.2014 alkaen.

Päivi Rissanen
puh/tel +358 50 5470706
info(at)totemteatteri.com

TOTEM-teatteri / TOTEM-teatern
Nuijalantie 9/ Klobbskogsvägen 9
02630 Espoo/ Esbo
Suomi/ Finland


TYÖPAJOJA JA KOULUTUSTA


UrbanApa TOOLBOX #4 etsii taiteilijoita ja esittävän taiteen ammattilaisia joukkoonsa


Haluatko inspiroitua ja inspiroida? Kokeilla uusia työtapoja taiteilijakollegoiden kanssa luovassa mutta paineettomassa ympäristössä? UrbanApan TOOLBOX # hakee mukaansa uusia taiteilijoita. Viikonmittainen laboratorio maksaa yhteensä 20 €, työpajapaikkoja on rajoitettu määrä. Hakemusten deadline 10.4.2014.
Lisätiedot ja hakuohjeet.

Menossa mukana mm: Jarkko Partanen, Emmi Venna, Anna Maria Häkkinen, Sonya Lindfors ja Katja-Maria Taavitsainen.

Sonya Lindfors
Koreografi-tanssija
UrbanApan taiteellinen johtaja ja projektipäällikkö
0405164420
sonya(at)urbanapa.fi
sonya_lindfors(at)hotmail.com
http://sonyalindfors.tumblr.com/
www.urbanapa.fi


 International Workshop on Neumokinesia 7–10 July 2014, Spain


ORTZAI Theatre Laboratory, settled in Vitoria Gasteiz (Basque Country - Spain), will hold the 2014 INTERNATIONAL WORKSHOP ON NEUMOKINESIA from the 7th to the 10th of July.
 
NEUMOKINESIA, technique developed in ORTZAI by actor and director Iker Ortiz de Zarate, has proved its suitability to train actors, dancers and musicians. The workshop is a practical approach to NEUMOKINESIA through team and individual dynamics.

The workshop, directed by teacher Iker Ortiz de Zarate, will provide the students a deep first contact with NEUMOKINESIA. Technique will be put into practice, as a group scenic work will be developed and shared with an audience on the last day.   
 
Classes will be taught in English (French is spoken) and will run from 09:00 to 15:00, from July 7th to July 10th. On July 11st, a cultural visit/trip will be organized.  

More information and application form (PDF)

Videosuunnittelu_ohjelma

Neumokinesia_workshop