05.04.2013

TINFO-tiedote 13 / 4.4.2013

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

TINFON ILMOITUKSIA

UUTISIA

TAPAHTUMIA

HAKUJA

KOULUTUSTA

TYÖPAIKKOJA

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA


MITÄ TAPAHTUU TODELLA?

Kehysriihessä on sovittu valtiontalouden kehyksistä vuosille 2014–2017. Taloutta pitää sopeuttaa 600 miljoonalla eurolla, josta puolet saadaan leikkauksilla ja puolet veroja korottamalla. VM:n taloudellinen katsaus ja valtiontalouden kehykset näyttävät yhdenlaisen todellisuushorisontin, VM:n ikkunasta katsottuna. Kutistavaa puheavaruutta.

OKM:n kehyksissä lohduketta tuo se, että Valtion taidemuseon säätiöittämisen dominoefektejä muille veikkausvoittovarojen saajille loivennetaan purkamalla veikkausvoittorahastoja. Tämä oli vähintä, mitä saatettiin tehdä. Leikkaustarve puolittui kymmenellä miljoonalla, eli puoleen. Mutta kovaa se silti tarkoittaa erityisesti Suomen Kansallisteatterille, Suomen Kansallisoopperalle, ja sitten kulttuurilaitoksille, joille ei ensi vuonna tule indeksikorotuksia. Ja mitä tarkoittaakaan sitten kaikille muille. Mihin se leikkausprosentti nyt sitten tuleekaan asettumaan?

Tuleva VN:n periaatepäätös luovan talouden poikkihallinnollisesta kehittämisestä ja sen mukaisista ”luovan talouden edistämistoimenpiteistä” ei ratkaise taiteilijan aseman ja taiteen ja kulttuurin perusrahoituksen ongelmia. Kuka mitäkin joutuu tekemään ja leikkaamaan, kun vuoden 2014 talousarviota nyt ollaan valmistelemassa. Mitkä ovat tähän valtion talousarviosta taiteen ja kulttuurin noin kahdeksaan PROMILLEEN kohdistuvien leikkausten vaikutukset valtion kestävyysvajeeseen ja sitten taas toisin päin, mitkä ovat leikkausten vaikutukset taiteeseen ja kulttuuriin. Sopeutuspolitiikka taiteessa ja kulttuurissa on riskaabelia ja synkentää taloutta entisestään.

Periaatteellisella tasolla on vaikea hyväksyä sitä, että koko ajan on hivutettu asioita veikkausvoittovaroihin. Valtionosuuksistakin siellä on jo osa.

Kylmää ajatella, mitä tapahtuu kunnissa. Kunnat ne tässä ovat maksumiehinä. Kehysriihen päätösten vaikutukset kunnan tuloihin ovat järkyttävän suuret. Miten kuntien populismihärdelissä pystytään puhumaan taiteen ja kulttuurin puolesta. Pitää lukea Johanna Korhosen teos Kymmenen polkua populismiin.


LISÄÄ SUHTEELLISUUKSIA

Otsasuoneni pullistelevat. Toiset säästävät sokeripaloissa, kun toisesta laarista jaetaan kauhakuormaajalla. Yritystuet nousevat, leikkaukset ja lisäykset yhteenlaskettuina 23 miljoonaa, ja sitten vielä rapiana päälle erilaisia välillisiä tukia. Ihanko totta tällä työpaikkoja luodaan? Ja hupsista vain, nyt  holding-yhtiöiden kautta voidaan päästä matalampaan verokantaan, ja entäs ne listaamattomat yritykset. Eikä mikään ole Suomessa ole niin pyhää kuin puolustusvoimat.


ETEENPÄIN! TAITEEN PUOLUSTAJAT LIIKKEELLE

Hyvä avaus!  Taiteen puolustajat liikekannalla! Taiteen edistämiskeskuksessa  keskusteltiin  Minna Sirnön ja Taideneuvoston puheenjohtaja Tiina Rosenbergin kanssa. Me tapaamiseen kutsutut olimme niitä, jotka esittivät muutosehdotuksia Taike-asetukseen koskien johtajan valtaa. Toukokuussa Taike järjestää vastaavankaltaisen kyselytunnin kulttuuritoimittajille. Luvassa on omansa suomenruotsalaiselle kulttuurille, kuten myös taide- ja kulttuuriapurahoja jakaville rahastoille ja säätiöille.

Instrumentalistisen taidenäkemyksen vastustajaksi itsensä määrittelevän Tiina Rosenbergin puheenvuoro oli verbaalinen ja älykäs ilotulitus: Google-mapin sanapilvi live-performanssina. Kriittisessä tarkastelussa olivat uusliberalistisessa kulttuuripolitiikassa tiheästi esiintyvät sanat ja puhetavat. Rosenbergin mukaan meillä laistetaan nyt perusasioista, hyvinvointivaltion periaatteista. Hän korosti, että taiteen täytyy saada olla olemassa vain itsensä takia. Taidekäsitteen laajennuttua ja moninaistuttua ei Rosenbergin mukaan voi olla kyse siitä, että niistä pienistä Taiken jakamista rahoista jaetaan ongelmitta vain niille, joilla jo on. Uusjakoa on odotettavissa ja myös aikaisempaa valikoivamman periaatteen ”vähemmän mutta enemmän” soveltamista apurahoja jaettaessa.

Tätä tarvitaan – taiteen puolustajien ja asianajajien selkeäsanaisia ja jämeriä taiteen omalla äänellä muotoiltuja kannanottoja korroosion haurastamassa taide- ja kulttuuri-ilmastossa. Vallan kanssa voi puhua myös taiteen kielellä, jotta taide pysyy keskiössä. Ja valta tarkoittaa kansanedustajia, opetus- ja kulttuuriministeriön virkamiehiä, poliittista johtoa, yrityselämää. Niitä, joilla valta on!  Eivätkä Rosenberg ja Sirnö tarvitse How to behave -kurssia voidakseen astella eri valtapiireille.

Keskustelimme Taiken kulttuurinäkemyksestä. Meistä suurin osahan esitti, että laissa olisi mainittu vain taide. Nyt ei olla etnografisessa kaiken kattavassa kulttuurissa vaan puolustamassa taiteen tekemisen edellytyksiä,  taiteilijan ja taiteen asemaa. Tähän sitten liittyvät myös esimerkiksi Taiken mahdollinen yritysstrategia (sisältäen siis sellaista vastavuoroisuutta, jossa yritys- tai talouselämään tuotaisiin taiteen kriittisiä ja kyseenalaistavia sisältöjä), kysymykset taideprosentista, taiteen välittäjäportaasta, taiteen vaikuttavuuden tutkimuksesta, taiteeseen soveltuvien indikaattorien kehittämisestä ja siitäkin, ettei taiteen kansainvälisyys ole vientikauppaa. Jääviyskysymykset nousivat odotetusti esiin. Tällä hetkellä Taikessa odotetaan oikeusasiamieheltä tulkinta-apua, voidaanko antaa suosituksia, jotka ylittävät hallintolain.  Opetus- ja kulttuuriministeriö tulee Suomen elokuvasäätiön kohdalla määrittelemään hyvän hallinnon toimintaperiaatteet ja linjaamaan käytäntöjä.


URHO!

Alma Pöysti on zholdaklainen kvanttinäyttelijä, ihan itsessään.  Urho Kiasma-teatterissa on tarkasti aksentoitua ja rytmitettyä, sähköistynyttä uskomattomista moodin- ja habituksen vaihdoista koostuvaa yksinnäyttelemistä tunnin ja kymmenen minuutin ajan. Käsittämätöntä! Näyttelijä soittaa instrumenttiaan sellaisella intensiteetillä, täydellisen puhtaasti ja virtuoosimaisesti, että miltei pillahdan itkuun. Ja tarvitaan tähän ohjaaja (Enrico Stolzenburg), loistava teksti (Henriikka Himma), äänisuunnittelu (Kristian Ekholm), tila- ja valosuunnittelu (Jani-Matti Salo), kuvat, videot (Frank A. Unger). Koko paketti. Siinä se sitten on.

TINFON ILMOITUKSIA


TINFO-apuraha näytelmäkäännöksille

TINFO tukee suomalaisten teatterille kirjoitettujen tekstien kääntämistä muille kielille.
TINFO-apuraha näytelmäkäännöksille on jatkuvasti haettavissa. Tutustu hakuohjeisiin.

Katso lista tähän asti myönnetyistä TINFO-apurahoista.


TINFO e-Nytt ilmestyy 9.4. - haluatko ruotsinkielisiä tiedotteitasi mukaan?

Seuraava TINFO e-Nytt, ruotsinkielinen uutiskirje julkaistaan 9.4.2013.
Mahdolliset ruotsinkieliset aineistot pyydämme lähettämään osoitteeseen tinfo(at)tinfo.fi 5.4. mennessä.


VastaaTINFO-palvelukyselyyn

Haluamme parantaa ammattilaisille suunnattuja palveluitamme ja tietää, mitä mieltä olet TINFO-verkkosivuista, TINFO-tiedotteesta, Teatterikalenterista, Teatterialan Avaimesta ja asiakaspalvelusta. Kyselyssä on muutama kysymys kustakin viidestä aihealueesta, yhteensä viisi sivua.

TINFO-palvelukyselyyn vastaaminen vie noin 10 minuuttia. Voit vastata kysymyksiin, vaikket olisikaan käyttänyt vielä palveluitamme, toisaalta voit vastata vain osaan kysymyksistä. Kyselyyn vastataan nimettömänä.

Vastaa kyselyyn viimeistään 15.4.2013.

Tästä linkistä pääset vastaamaan kyselyyn:
http://www.webropolsurveys.com/S/06A06C2D708BE9A7.par

Tarvittaessa voit jakaa kyselyn myös toisille käyttäjille.
Jos haluat lisätietoja kyselystä, lähetä sähköpostia: tinfo(at)tinfo.fi tai soita: (09) 2511 2120.

Kiitos avustasi!

UUTISIA


Viiruksen monivuotinen teatterihanke Meeting the Odyssey – An Adventure Beyond Arts, Myths and Everyday Life sai jättituen EU:n Kulttuuriohjelmasta

Meeting the Odyssey toteutetaan 12 eurooppalaisen teatterin, taideyhteisön ja festivaalin voimin. Mukana on yhdeksän EU-maata ja Venäjä. Järjestäjätahoina ovat italialaiset Scarlattine Teatro, Cada Die Teatro, Teatro della Limonaia ja Regione Lombardia. Virolainen No 99, ranskalainen Réseau en Scène Languedoc-Roussilion, tšekkiläinen ProFitArt Company, kreikkalainen Anapoda Teatro, tanskalainen Asterions Hus, puolalainen Opolski Teatr Lalki i Aktora ja Malta Arts Council ovat muut tuottajat. Hankekumppaneina ovat lisäksi Skorohod-teatteri Pietarista, Hangö Teaterträff ja Helsingin Juhlaviikot.

Hankkeen ydinajatuksena on seilata kesäkuukausina 2014-2016 Itämerellä, Euroopan suurissa joissa ja Välimerellä ja luoda neljä suurta yhteistuotantoa tämän päivän eurooppalaisuudesta. Lisäksi eri satamissa järjestetään teemaan liittyviä työpajoja. Hankkeen EU:lta saama tuki on noin 1,2 miljoonaa euroa, joka kattaa puolet kokonaiskustannuksista.

Lisätietoja: http://eacea.ec.europa.eu/culture/funding/2012/selection/selection_strand_11_2012_en.php.

Matilda Sundström, administrativ ledare, 09-440225, matilda(at)viirus.fi

www.viirus.fi



Suomalais-ruotsalainen teatteriduo Lindgren & Falke vierailee Espanjassa, Hollannissa ja Kuubassa


Turkulaisen nukketeatteritaiteilijan Ishmael Falken ja tukholmalaisen koreografi-tanssija Sandrina Lindgrenin muodostama visuaalisen teatterin duo vierailee vuonna 2013 kahdella esityksellään Espanjassa, Hollannissa ja Kuubassa. Duon esitys traFika nähdään Sala Fénix -teatterissa Barcelonassa. traFika on uudistuneen Fénix-teatterin ensimmäinen kansainvälinen vierailija ja on aikataulutettu sinne kahdeksi viikoksi, 19.-28.4.2013. Turussa Tehdas Teatterissa kantaesitetty traFika on vieraillut aikaisemmin jo Ruotsissa ja Israelissa.

Lindgren ja Falke valmistavat yhteistyössä huhtikuun aikana Espanjassa Centro del Cultivos Contemporáneos del Barrio -kulttuurikeskuksen kanssa myös uuden kaupunkiesityksen Dead Ends – the Art of Urban Animation.

Hollannin johtava kansainvälinen kaupunkitaidefestivaali Spoffin valitsi Ishmael Falken ja Sandrina Lindgrenin residenssiinsä Amersfoortissa elokuun ajaksi. Residenssissä duo työstää Dead Ends -esitystä ja siitä tulee Spoffin-festivaalin pääteos. Suomen ensi-iltansa esitys saa 25.5.2013 Turussa. Myös traFikaa esitetään Spoffinissa.

traFika sai Kuuban kulttuuriministeriöltä kutsun osallistumaan “Festival Internacional de Teatro de La Habana” – Havannan 15. kansainvälisille teatterifestivaaleille, jotka pidetään kaupungissa 27.10. -3.11.2013. Vierailun aikana ryhmä myös esitelmöi suomalaisesta nukketeatterikoulutuksesta ja pitää kaksi alan työpajaa Escuela de las Artes Escenicas – Kuuban teatterikorkeakoulussa.

Suomessa traFika nähdään seuraavan kerran 1.6. 2013 Tehdas Teatterissa. Näytöstä edeltää visuaalisen teatterin työpaja aiheesta "How to use graphic signs in stage work". Lisätietoja esityksistä ja työpajasta.


Viron Vuoden parhaan naisnäyttelijän palkinto pääosasta Laura Ruohosen Yksisessä

Kersti Kreismann palkittiin Viron Vuoden parhaana naisnäyttelijänä pääroolistaan esityksessä Yksine (alkuteos Yksinen). Kreismann esittää Hilpiä Laura Ruohosen näytelmässä, jonka on viroksi kääntänyt ja ohjannut Kuressaare Linnateateriin Aare Toikka. Viron Teatteriliiton palkinnot jaettiin pääsiäisviikolla Pärnussa.  Kersti Kreismann (s. 1947) tunnetaan kotimaassaan paitsi teatterinäyttelijänä myös useista televisiosarjoista. Laura Ruohosen Yksinen on vuonna 2006 kantaesityksensä saanut yhden vuorokauden aikana tapahtuva näytelmä, jossa kaksi naista jäävät autiolle saarelle, kun veneen moottori ei käynnisty.


TAPAHTUMIA

Tapahtuu Ruotsissa keväällä 2013 - Teaterdagarna ja Scenkonstbiennalen

Teaterdagarna, Hallunda 26.-27.4.2013
http://teaterdagarna.riksteatern.se/
järjestäjät: Riksteatern & Scen utan gränser (Rajaton näyttämö)
ohjelma/program
(pdf) , Scen utan gränser suosittelee (pdf)

Scenkonstbiennalen, Jönköping 21.-26.5.2013
http://scenkonstbiennalen.se/program/
järjestäjät: Teaterunionen & Smålands Musik & Teater / Spira
ohjelma/program
(pdf)


Ylioppilasteatterifestivaali 12.-14.4.2013 Rovaniemellä

Katso ohjelma: http://www.syty.fi/festivaali/


Tanssivirtaa Tampereella –nykytanssifestivaali 16.-21.4.2013

Tanssivirtaa Tampereella -nykytanssifestivaalin kuudestoista vuosi tarjoaa kuudeksi päiväksi 16.–21.4.2013 pohdiskeltavaa nykytanssiteosten, tanssivideoiden ja mielenkiintoisten keskustelujen saattelemana.

Festivaalin tuottaa Tanssiteatteri MD ja sen ohjelmiston suunnittelusta vastaa MD:n taiteellinen suunnitteluryhmä: Anniina Kumpuniemi, Anu Castrén, Elina Jakowleva, Samuli Roininen, Mari Rosendahl ja Sulevi Sihvola. Festivaalin esitykset nähdään pääosin Hällä-näyttämöllä, Hämeenkatu 25:ssä.

Ohjelmisto löydettävissä verkkosivuilta www.tanssivirtaa.net.

HAKUJA

Pohjoismaisen kulttuuripisteen liikkuvuustuen haku auki 24.4.2013 saakka

Oletko Pohjoismaissa tai Baltian maissa asuva ammattitaiteilija tai kulttuuritoimija? Siinä tapauksessa voit hakea liikkuvuustukea ammatilliseen matkaasi johonkin toiseen Pohjoismaahan tai Baltian maahan.

Tuki on tarkoitettu matkakustannusten ja korkeintaan kymmenen päivän matkakohteessa oleskelun kustannusten kattamiseksi.

Tukea haetaan sähköisellä hakemuskaavakkeella http://applications.kknord.org/user/register.php . Vuoden 2013 toisen hakukierroksen viimeinen hakupäivä on 24. huhtikuuta (haku päättyy klo 23:59 CET).

Matkan ensimmäinen mahdollinen matkustuspäivä on 19. kesäkuuta, jolloin myös hakukierroksen päätökset julkistetaan.

Lue lisää liikkuvuustuesta.


Open Call: DISKURS'I3 Festival for young performing arts 9 - 13 October 2013, Giessen, Germany

Diskursfestival's open Call-for-Artists is out now.

DISKURS'I3 would like to invite artists who work in the fields of performance, dance, theatre, video, installation, music, literature, radio play, theoretical formats and their points of intersection, to apply until 31 May 2013.
 
call(at)diskursfestival.de
Tel: +49 (0)641 993 124 8
Fax: +49 (0)641 993 124 9
 
Postfach 110625
35351 Gießen, Germany
 
www.diskursfestival.de


International Contest of the Theatrical Poster  

International Theatrical Festival “Meetings in Odessa” is held annually at the beginning of September in Odessa, Ukraine based on the Odessa Academic Russian Drama Theater, as a festival of Russian Drama Theaters of Ukraine and the countries of the near and far abroad, with participation of professional theatrical collectives, the creative unions, cultural figures and arts, with support of the state, regional and municipal authorities, mass media.

The next (8th) festival “Meetings in Odessa” will be on September 2-10, 2013. The organizing committee of the festival made the decision to carry out the First International contest-exhibition of the theatrical poster. This action will promote strengthening of the international cultural ties, and will serve consolidation and development of the best art traditions of the theatrical poster.
We would like You to draw attention of theatrical artists of your country to this contest
Contest-exhibition will take place in a Museum of the Western and East Art. We invite you to take part in the contest. 
 
1. Contest conditions
2. Application form of the participant of contest

KOULUTUSTA


Berlin Summer University of the Arts

Programme for the Berlin Summer University of the Arts 2013 at the Berlin University of the Arts (UdK).

A wide spectrum of courses in Music, Fine Arts, Design and Performance are supplemented by creative entrepreneurship seminars in Self Marketing, Creative Leadership, Career Planning and Arts Management. All current information about the courses (deadlines, fees, accommodation) as well as online registration is available on our website: www.udk-berlin.de/summer-courses

PERFORMANCE

JULY 18th - 23rd
“A DRAMATIST’S TOOLKIT“ David Spencer (UK) & John von Düffel (UdK Berlin)
Two experienced dramatists and creative writing tutors run an intensive course to sharpen the dramatic sense; through practical exercises they examine the key components of dramatic writing; participants should be prepared to write.

AUGUST 3rd - 5th “STORYTELLING – AN INTRODUCTION” Ragnhild Mørch (UdK Berlin)
What are the basic steps of oral storytelling? This workshop looks at how we can give the story its voice back. Storytelling enhances communication and presentational skills, as well as develops imagination and the ability to improvise. No previous experience is necessary.

AUGUST 7th - 9th
“THE STORYTELLER AND THE ART OF IMPROVISATION” Abbi Patrix (France)
The storyteller has to develop several skills to become a good improviser as the story is often only a frame. The relationship with text and body has to stay open. One might have to reinvent words and gestures during a performance. Advanced Storytellers are invited to improve their skills in this course.

Programme

TYÖPAIKKOJA

Joensuun kaupunginteatteri hakee Teatteriohjaajaa


HAEMME JOENSUUN KAUPUNGINTEATTERIIN TEATTERIOHJAAJAA

määräaikaiseen työsuhteeseen, joka kahden (2) vuoden jälkeen muuttuu toistaiseksi voimassaolevaksi, mikäli kumpikaan osapuoli ei toisin ilmoita huhtikuuhun 2015 mennessä.
 
Työ alkaa 1.1.2014 tai sopimuksen mukaan.
 
Työhön valittavalta edellytetään teatteriohjauksen korkeakoulututkintoa tai alan aiempaa vastaavaa tutkintoa. Tutkintovaatimuksesta voidaan joustaa, mikäli hakija pystyy hakuprosessissa osoittamaan omaavansa työn edellyttämät tiedot ja taidot.
 
Arvostamme koulutuksen ja työkokemuksen lisäksi laaja-alaista teatterialan tuntemusta ja työkokemusta. Valinnassa painotamme kykyä pitkäjänteiseen ohjelmiston sekä muun taiteellisen toiminnan suunnitteluun. Arvostamme näkemyksiä VOS-teatterista moniaineisena toimintaympäristönä (monitaiteellisuus ja –tieteellisyys, teatterin uudet muodot jne.).
 
Lisätietoja antaa teatterinjohtaja Vihtori Rämä 050 436 1489 / vihtori.rama(at)jns.fi.
 
Vapaamuotoiset hakemukset pyydetään osoittamaan teatterinjohtajalle joko sähköpostilla vihtori.rama(at)jns.fi tai postitse osoitteeseen Rantakatu 20, 80100 JOENSUU.
 
Kirjeeseen tunnus ”ohjaajahakemus”.
Hakemusten tulee olla perillä 15.5.2013 mennessä.


BSUA_Summer_Courses_2013

Program Teaterdagarna(1)

Scen_utan_granser

Scenkonstbiennalen_program1

Theatrical Poster_Contest conditions

Theatrical_poster_application_form