04.04.2012

TINFO-tiedote 14 / 4.4.2012

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA


UUTISIA


HAKUJA


TAPAHTUMIA



·MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA


SOKKOTREFFIT

Terveisiä IETM:n kokouksesta Kööpenhaminasta. 700 ihmistä, neljää päivää. Lukuisia tapaamisia, joissa tunnusteltiin mahdollisia kumppanuuksia, kerrottiin toinen toisistamme, katsottiin tulevaisuutta. Nämä ovat kuin teatterin sokkotreffit ja systeemi toimii. Vailla mitään pönötystä. Verkostoitumisen lisäksi sitten tiukkaa pohdintaa taiteentekijöiden henkilökohtaisesta sitoutumisesta ja vastuullisuudesta. Ja poliittisesta tilanteesta.

From Budapest with Fear kuvaa karmaisevalla tavalla tilannetta Unkarissa, jossa fidesz-jobbik -akseli vaihtaa sumeilematta poliittisesti sopivampaa väkeä kulttuuri- ja taidelaitosten johtopaikoille. Nykytaiteen keskuksen Trafón perustaja ja johtaja György Szabó sai lähteä. Vastarinta-asiaan palaan vielä.  Esitykset jäivät nyt vähemmälle, mutta yksikin voi tehdä jo kylläiseksi: Quadraphonicin  A Shared night organized by the artists.

VASTUULLISUUS

Ihan hyvään saumaan tulevat yhteiskuntavastuustandardit, eli ohjeistukset siitä, mitä vastuullisuus on ja miten eettisyyttä toteutetaan. Mutta kyllä särähtää korvaan ajatus siitä, että nyt koulutetaan organisaatioita maineen hallintaan. Maineen hallinnastako tässä vain on kyse. Ei olekaan mitään yhteistä ajatusta velvollisuuksista, oikeudenmukaisuudesta, hyveistä tai jostain arvomaailmasta. Sellaiset yleiset eettiset arvot kuin lahjomattomuus, rehellisyys, oikeudenmukaisuus taitavat olla mennyttä maailmaa.

STRATEGIAA JUMPPAAMAAN!

Ylellistä. Nyt yhdistysmuotoisilla kulttuuritoimijoilla on mahdollisuus päästä Diges ry:n strategiasparraukseen – ja vielä ilmaiseksi.

TEMPPELI, TEHDAS, KEIDAS JA BASAARI!

Käteen sattui jo ajat sitten ensimmäisen kerran ilmestynyt Tekstinsyöjät-niminen (Heikki Luostarinen, Esa Välivarronen) oiva teos. Se ohjastaa (itse)kriittis-ironisella otteella lukemaan yhteiskunnallista kirjallisuutta. Mutta se on myös kaksoisagentti, tiede- ja yliopistopoliittinen pamfletti.

Teoksesta löysin Svante Beckmanin inspiroivan nelikenttäjaon erilaisista yliopistokulttuureista. Temppeli, tehdas, keidas, basaari. Temppeli on totuutta etsivä, hierarkkiseen oppimiseen perustuva suljettu yhteisö, jossa valo tulee ylhäältä ja jossa seremonia ja rituaalit höystävät arkea. Utopistinen keidas on tasa-arvoisten ihmisten yhteisö, jossa vallitsee opetuksen ja opiskelun vapaus. Tehdas on hierarkkinen ja byrokraattinen tiedon ja työvoiman tuotantolaitos, joka ei katsele suunnittelematonta ja vapaata anarkiaa suopein silmin. Tehdas takoo tulosta, investoinneille saadaan vastinetta. Basaari on vapaa markkinapaikka, jossa ”kuluttaja on kuningas”. Basaarissa lähdetään asiakkaiden tarpeista, ja tehdään rahaa soveltavalla tutkimuksella ja palveluilla, tehokkaasti ja kilpailukykyisesti tietenkin.
   
Kirjoittajat puhuvat näistä kulttuureista myös selviytymis- tai sopeutumisstrategioina, joiden avulla yliopisto on yrittänyt venyä ja notkistua milloin mihinkin suuntaan. Yliopistokulttuureja koskeva ajattelu on erityisen ajankohtaista nyt, kun taideyliopisto on tulossa. Voisiko ajatella, että juuri vapaan taiteen yliopistossa toteutuisikin tuo utopistinen keidas?  Keitaassa korostuu itsenäisyys ja sisäinen vapaus. Siellä ”vapaa ajattelu” olisi aidosti tärkeämpää kuin oikein ajattelu. Teatterikorkeakoulun Alumniklubilla keskustellaan taideyliopistosta 16.4.

Ei ole kaukaa haettua soveltaa näitä neljää ideaalityyppiä teatteriin. Tervetuloa basaariin! Siinä pyristelee teatteri huikeiden tulotavoitteiden verkossa, kone pyörii jo nyt lähes ylikierroksilla. Silti tulotavoitteet uhkaavat jäädä saavuttamatta. Ja vielä on venyttävä soveltavaan teatteriin tekemään yleisötyötä, ehkäisemään syrjäytymistä ja huono-osaisuutta… Epäreilua ja kohtuutonta.

 


·UUTISIA

 

 ·From Start to Finnish – suomalaisia näytelmiä Isoon-Britanniaan

Opetus- ja kulttuuriministeriön käynnistämällä From Start to Finnish -näytelmävientihankkeella tuetaan kotimaisten näytelmien esittämistä Edinburgh Fringe -teatterifestivaalilla ja tavoitellaan sitä kautta näytelmien pääsyä Ison-Britannian teattereiden ohjelmistoihin. Opetus- ja kulttuuriministeriö tukee hanketta tänä vuonna 165 000 eurolla. Osana hanketta Lontoon Pleasance Theatressa pyörii kolmen viikon ajan 17.4.-5.5.2012 Death of a Theatre Critic ja The Overcoat. Molemmat esitykset ovat saaneet ministeriön vientitukea kahtena viime vuonna.

Ryhmäteatterin The Overcoat (Päällystakki) onnistui herättämään huomiota Edinburgh Fringessa vuonna 2011, ja esityksen pääosan esittäjä Billy Mack voitti jättitapahtuman parhaan näyttelijän palkinnon. Svenska Teaternin Death of a Theatre Critic (En teaterkritikerns död) nähtiin Edinburgh Fringe -festivaalilla vuonna 2010. Sen on käsikirjoittanut ja ohjannut Joakim Groth.

Elokuussa 2012 Edinburghissa nähdään Ryhmäteatterin tuottama Esa Leskisen ja Sami Keski-Vähälän uusi näytelmä Jatkuvaa kasvua. Näytelmän kääntää englanniksi Nely Keinänen ja sovituksen brittiympäristöön tekee Catherine Grosvenor. Esityksen ohjaa Aleksis Meaney. Kaksikko Grosvenor ja Meaney oli myös menestyksekkään The Overcoatin takana. Jatkuvassa kasvussa nähdään myös viisi samaa näyttelijää kuin The Overcoatissa. Teatterin tiedotuskeskus on tukenut näytelmän kääntämistä suomesta englanniksi TINFO-apurahalla.

Toinen ensi elokuuksi Edinburghiin vietävä näytelmä on Bengt Ahlforsin Hissvägraren. Siitä Svenska Teatern tuottaa uuden esityksen festivaalia varten, ja sen ohjaa kirjailija Ahlfors itse. Näytelmät on valittu yhteistyössä Pleasance Theatren kanssa ajatellen näytelmien kansainvälistä kiinnostavuutta ja mahdollisuuksia Ison-Britannian kilpaillulla teatterikentällä.
 
– Suomessa on huomattavan paljon uusia kirjoittajia ja kykyjä. Suomalaisten lähestymistapa teatteriin ei ole pelkästään yleisesti inspiroivaa, vaan myös arvokas lähde, kun Ison-Britannian teatteriala etsii laadukkaita esityksiä ja tulevaisuuden tekijöitä ja ajatuksia, sanoo Pleasance Theatren johtaja Anthony Alderson suomalaisesta teatterista ja näytelmistä.

Edinburgh Fringessä esittäminen vaatii paitsi näytelmätekstin sovittamista brittiläiseen maailmaan myös tarvittaessa sen tiivistämistä. Festivaalilla on käytössä aikaformaatti, joka vaatii teokselta puolentoista tunnin mittaa. Hankkeesta rahoitettavat esitykset ohjaa suomalainen teatteriohjaaja, mutta näyttelijät ovat paikallisia.

Edinburgh Fringe – portti suureen maailmaan

Pleasance Theatre on Lontoossa ja Edinburghissa 26 teatterin kokonaisuus, joka tuottaa vuosittain yli 200 esitystä. From Start to Finnish on myös yhteistyöhanke, jossa tarkoituksena on, että Pleasancen tuottamia esityksiä vierailee tulevaisuudessa Suomessa.
Edinburgh Fringe mainitaan maailman laajimmaksi taidefestivaaliksi, jossa vuonna 2011 nähtiin 25 päivän aikana yli 2500 esitystä 60 eri maasta. From Start to Finnish -hankkeen suunnittelijat uskovat, että Edinburghin festivaali ei ole pelkästään mahdollisuus suomalaiselle näytelmälle päästä Ison-Britannian näytelmämarkkinoille vaan myös portti sille muualle maailmaan.

From Start to Finnish

Opetus- ja kulttuuriministeriön From Start to Finnish -konseptissa on tarkoitus tuottaa uusien kotimaisten näytelmien pohjalta tehtyjä esityksiä vietäväksi Edinburgh Fringe -teatterifestivaalille vuosina 2011-2013 sekä hankkia jo tuotetuille englanninkielisille esityksille lisätilaisuuksia teattereissa Isossa-Britanniassa. From Start to Finnish on osa opetus- ja kulttuuriministeriön valtionosuusteattereille tarkoitettua kehittämishanketta. Sillä tuetaan uuden kotimaisen näytelmän kansainvälistymistä. Konseptiin kuuluu, että rahoitettavan esityksen tuottajana toimii suomalainen teatteri. 

From Start to Finnish -yhteistyökumppaneita ovat opetus- ja kulttuuriministeriön hanketta koordinoimaan valitsema suomalainen ACE Production, Pleasance Theatre sekä Kallaway Media Centre. Lontoolainen Kallaway Media Centre huolehtii hankkeen viestintäsuunnittelusta ja mediasuhteiden luomisesta ja ammattilaisviestinnästä ja –markkinoinnista. Koordinaattorina ACE Production vastaa hankkeen hallinnoinnista, hakemuksista, sopimuksista, harjoitustilojen järjestelyistä ja avustaa roolituksessa. 

***
From Start to Finnish –hanketta koskevat tiedustelut:
ACE Production / Johan Storgård, +358 50 517 3224, johan.storgard(at)svenskateatern.fi

Kallaway Media Centren tekemä tiedote hankkeesta.
Hankkeen tiedotustilaisuus Suomen Lontoon suurlähettilään residenssissä 5.4.2012 klo 12.30.

 


 

·Nya Rampenin ja Institutetin uusi teos ensi-iltaan Berliinissä lokakuussa

Nykyteatteriryhmä Nya Rampen ja ruotsalainen Institutet jatkavat menestyksekästä yhteistyötä uudella teoksellaan. Tulevan esityksen nimi on We love Africa and Africa loves us, ja se saa ensi-iltansa Berliinissä Ballhaus Ost -teatterissa 6.10.2012. Ohjaajana toimii jälleen ruotsalainen taiteilija Markus Öhrn. Esitys on jatkoa työryhmän aikaisemmalle teokselle Conte D’Amour, joka tutkii romanttisen rakkauden ideologiaa Joseph Fritzlin groteskin tapauksen kautta.

Conte D’Amour kiertää edelleen Euroopan teatterisaleja ja -festivaaleja. Esityksen ensi-ilta oli Berliinissä toukokuussa 2010, ja 2011 se voitti pääpalkinnon Impulse-festivaalilla Saksassa. Berliinin lisäksi teosta on esitetty Kölnissä, Düsseldorfissa, Pariisissa, Lüzernissa, Krakovassa, Tukholmassa ja Helsingissä. Tämän kevään ja kesän aikana Conte D’Amour nähdään Berliner Theatertreffenillä (6.-7.5.), Wiener Festwochenilla (6.-9.6.) sekä Avignonin teatterifestivaalilla (14.-17.7. ja 19.7.).

www.nyarampen.fi
www.institutet.eu/


 

·Suomalaiset koululaiset ja opiskelijat ovat lisänneet selkeästi teatterissakäyntiään

Suomen Teatterit ry, Teatterikeskus ry ja Tanssin Tiedotuskeskus ovat teettäneet Taloustutkimus Oy:llä Teatterissakäyntitutkimuksen tarkoituksenaan selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat kansalaisten teatterivalintoihin.

Suomen Teatterit ry on tehnyt kyseistä tutkimusta jo vuodesta 1995 lähtien. Edellisellä kerralla vuonna 2007 tutkimuksessa tutkittiin ensimmäistä kertaa myös lastenteatterissakäyntiä ja siihen liittyviä mielipiteitä. Tällä kertaa kokonaisuuteen lisättiin tanssin kenttää tutkiva osio mm. siksi, että Suomen Teatterin ry:n jäsenkenttä on viime vuosina laajentunut juuri tanssiteattereiden suuntaan. Tutkimuksen kysymyksiä myös päivitettiin niin, että kysymykset koskettavat laajemmin koko teatterikenttää ja erilaisia teatterin esitysmuotoja. Aiempien tutkimusten aineistojen vertailtavuus uusimpaan ei näistä lisäyksistä kärsi.

Tutkimuksen kohderyhmä oli maamme 15-79 -vuotias väestö ja kenttätyö toteutettiin henkilökohtaisina haastatteluina helmikuussa 2012.

Viimeisen vuoden aikana puolet suomalaisista on käynyt vähintään kerran teatterissa, tanssiesityksessä ja/tai oopperassa. Määrä on pysynyt vuoden 2007 tasolla ja lähes kaikki esityksissä käyneet uskovat käyvänsä esityksissä myös seuraavan vuoden aikana. 45% suomalaisista ei ole käynyt esityksissä viimeisen vuoden aikana, mutta jopa 40% heistä uskoo käyvänsä tulevan vuoden aikana. Noin 6% suomalaisista ei ole koskaan käynyt teatterissa, tanssiesityksessä tai oopperassa. Luvut ovat pysyneet samassa verrattuna aiempiin vuosiin.

Esittäväntaiteen suurkuluttajia ovat edelleen naiset, 45-64 -vuotiaat, korkeasti koulutetut ja Etelä-Suomessa asuvat suomalaiset. Eniten teatterissakäyntiään edellisestä tutkimuksesta vuodelta 2007 ovat lisänneet nuoret koululaiset ja opiskelijat, yli 10 prosenttiyksikköä.

Lastenteatterissa ja –esityksissä kaikista vastaajista oli viime vuonna käynyt kerran tai useammin 14%. Alle 15-vuotiaista lapsista 50% oli käynyt teatterissa tai tanssiesityksissä koulun tai vanhempiensa kanssa viimeisen vuoden aikana. Verrattuna aiempaan merkittävää on, että 3-5 kertaa esityksissä käyvien lasten määrä on kaksinkertaistunut aiemmasta 14 prosentista 28 prosenttiin! 42% prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, että päiväkodeissa ja kouluissa tarjotaan lapsille esityksiä liian vähän. Selvä enemmistö (80%) vastaajista oli valmis maksamaan lapsensa teatteriin ja tanssiesitykseen vähintään kerran vuodessa ja sama määrä myös kannatti koulujen opetussuunnitelmaan kirjattavaksi lasten oikeus päästä teatteriin ja tanssiesityksiin.

Yleisin syy teatterissa käymättömyyteen on kiinnostuksen ja ajan puute sekä saamattomuus. Hyvä seura/porukka tai aihe saisi jonkin verran lisättyä kiinnostusta. Esitysten kalleus ei vaikuta merkittävästi käymättömyyteen. Suurin osa ei osannut nimetä konkreettisempaa syytä käymättömyyteensä. Kotitalouksien alle 15-vuotaista lapsista 1/3 ei ollut käynyt esityksissä viimeisen vuoden aikana ja 14% ei ollut käynyt koskaan lastenteatteri- tai tanssiesityksessä.

Tutkimus löytyy kokonaisuudessaan Suomen Teatterit ry:n sivuilta

Lisätietoja:
Suomen Teatterit ry
TommiSaarikivi,
09 2511 2151
tommi.saarikivi(at)suomenteatterit.fi

Hanna-Reetta Schreck,
09 2511 2150
hanna-reetta.schreck(at)suomenteatterit.fi

Teatterikeskus ry
Maaria Kuukorento,
040 7313655
info(at)teatterikeskus.fi

 



·World Scenography Book now available

Volume 1 of the World Scenography book series is now available to purchase online at www.worldscenography.org.

The prices will be:
$55.00 for soft cover and $86.00 for hard cover INCLUDING shipping and handling. Both prices are in US dollars and will be payable through PayPal.

Please get in touch with us at
info(at)worldscenography.org.

If you will be at the USITT conference in Long Beach, you can buy directly from us at that time.

Volume 2 is expected to be available in the fall of 2013.

 


·HAKUJA

 


·Finnish Showcase 9.-12.8.2012 - demoideoita haetaan

Teatterin tiedotuskeskus TINFO & Tampereen Teatterikesä - Hakua jatkettu 10.4.2012 asti!

Toisen kerran järjestettävä Finnish Showcase esittelee kansainvälisille vieraille suomalaista teatteria. Demot (esimakua tulevista tuotannoista ja esityspätkät) valitaan avoimella haulla. Demohaku päättyy 10.4.2012. Katselmuksen kokonaiset esitykset valitaan erikseen Tampereen Teatterikesän ohjelmistosta.

Demot esitetään Tutkivan teatterityön keskuksen tiloissa perjantaina 10.8.2012 klo 10 alkaen. Haemme noin 15 minuutin pituisia esityksellisiä demoja, jotka tekijöiden mielestä kannattaa näyttää kansainvälisten festivaalien ja vierailunäyttämöiden edustajille.

Vapaamuotoinen hakemus (teatterin nimi, esityksen nimi, ohjaaja, www-osoite – ei videoita tai valokuvia – max. A4) osoitteeseen: jukka.hytti(at)tinfo.fi




·Pitkän tähtäimen strategiatyö kultuuriyhdistyksen muutoksen välineenä - hae mukaan yhdistysten strategiasparraukseen!

Kolmannen sektorin toimintakenttä muuttuu: pysyykö yhdistyksesi mukana? Näivettääkö jämähtänyt "copypastella" toistettu toimintasuunnitelma yhdistyksen toiminnan?

Jatkuvasti muuttuva toimintakenttä haastaa yhdistykset päivittämään visionsa, strategiansa. On katsottava kauemmas ja toimittava uusien ideoiden puolesta. Yhdistysten uudistustyö vaatii radikaaleja ratkaisuja, sisäistä ja ulkoista näkemystä sekä sparrausta.

Diges ry käynnistää  Yhdistysstrategia 2020 –projektin. Opetus- ja kulttuuriministeriön tukeman hankkeen tavoitteena on nostaa esiin, tukea ja ohjata yhdistysten strategista uudistusta sekä kasvattaa yhdistysten strategiaosaamista ja pitkän tähtäimen suunnittelua. Projektiin haetaan mukaan yhdistyksiä, jotka ovat aidosti kiinnostuneita strategiansa kehittämisestä ja valmiita panostamaan strategiaprosessiin. Strategiaprosessissa yhdistys vastaa vain omista kuluistaan – sparraajien ja muiden asiantuntijoiden kulut katetaan projektista.

Projektiin valitaan mukaan 5-7 yhdistystä. Valinta tapahtuu sparrausklinikoilla maanantaina 23.4. ja torstaina 3.5. Klinikoille yhdistykset valitaan hakemustan mukaan. Kaikki klinikoille mukaan valitut  yhdistykset saavat 1-2 tuntia ilmaista sparrausta.

Hae mukaan strategiaprosessiin johtaville klinikoille ja täytä oheisesta linkistä avautuva hakemus 16.4. mennessä!

Hakemus Yhdistysstrategia 2020 -klinikoille


 

·HAKU: /teatteri.nyt, Kiasma-teatteri - Esityskomposti-projekti 2.-21.10.2012 / OPEN CALL: /theatre.now, Kiasma Theatre - Performance Compost 2-21 October 2012

Esityskomposti kutsuu esitystaiteen kentän toimijoita yhteisen projektin äärelle. Tarjoamme yhteisen luomisen ja reflektoinnin tilan kolmessa näyttelytilassa Kiasman 3. kerroksessa. Esityskompostissa ideat sekä niiden materiaalit ja jäljet jaetaan ja otetaan uusiokäyttöön.

Esityskomposti toteutuu ensi syksynä 2.-21.10.2012 Kiasma-teatterin tuottaman /teatteri.nyt -tapahtuman puitteissa. Se edeltää marraskuussa Kiasmassa avautuvaa dokumenttiaiheista kokoelmanäyttelyä ja tuo siihen esittävän taiteen ulottuvuuden. Esityskomposti pyrkii ratkaisemaan taiteen dokumentteihin, dokumentointiin ja arkistointiin liittyviä kysymyksiä. Lähes kuukauden pituisen esitysinstallaation tarkoituksena on luoda jaettu tila ja elävä museo.

Toimita hakemus 20.4.2012 mennessä osoitteeseen esityskomposti(at)gmail.com.

Tarkemmat hakuohjeet tästä

Lisätietoja: esityskomposti(at)gmail.com / jonna.strandberg(at)kiasma.fi


OPEN CALL FOR CONTEMPORARY ART PROFESSIONALS WORKING WITH PERFORMANCE to participate in Kiasma Theatre’s Performance Compost. We offer a shared creative space spread across three gallery spaces at the Museum of Contemporary Art Kiasma. The project takes the form of a month-long performance installation. As part of the project, all the ideas generated, materials used and works created will be shared and re-used.

The /theatre.now event is produced by Kiasma Theatre. In 2012, the event takes place 2-21 October. /theatre.now will be followed by an exhibition on documents and archives, due to open in November at Kiasma. Performance Compost represents performance art in the exhibition, seeking to answer questions on documenting and archiving. The aim is to create a shared space and a living museum.

APPLICATION DEADLINE 20 APRIL 2012. PLEASE SEND YOUR APPLICATION TO esityskomposti(at)gmail.com

Read more

Additional information: esityskomposti(at)gmail.com / jonna.strandberg(at)kiasma.fi



· Nukketeatterikilpailu 2012

Nukketeatteri Akseli Klonk järjestää vuoden 2012 Valtakunnallisen Nukketeatterikilpailun lokakuun lopussa The End of Daylight Saving Time -festivaalin yhteydessä. Kilpailu on avoin ammattilaisille ja harrastajille. Esityksen kestoa, kokoa tai aihetta ei ole rajattu, kaikki nukketeatterin muodot ovat sallittuja. Seitsemännen kerran järjestettävän kilpailun tavoitteena on ensisijaisesti suomalaisen nukketeatterin nykytilanteen tutkiminen ja edistäminen.

Osallistuminen kilpailuun tapahtuu lähettämällä näytelmän tiedot ja DVD –taltiointi esityksestä
1.8. mennessä osoitteeseen:

Nukketeatteri Akseli Klonk, ”Nukketeatterikilpailu 2012”, PL 40, 90015 Oulun kaupunki. Linkki kilpailulomakkeisiin löytyy Akseli Klonkin nettisivuilta. Lomakkeita voi myös tilata omaan sähköpostiin.

Nukketeatteri Akseli Klonkin taiteellinen johtaja Janne Kuustie valitsee esitykset Oulussa 28.10. käytävään loppukilpailuun. Loppukilpailussa ei kilpailla videoilla, vaan ihka oikeasti näyttelemällä elävästi. Nukketeatterikilpailun ratkaisee teatterialan ammattilaisista koostuva raati. Loppukilpailun paras palkitaan 2500 euron stipendillä, toiseksi tullut 1500 euron stipendillä ja kolmas 500 euron stipendillä.

Lisätiedot:
Nukketeatteriyhdistys Akseli Klonk ry
050-3166488
akseliklonk(at)gmail.com
www.akseliklonk.fi

Liitteenä:
Kilpailutiedote
Osallistumislomake

 


·TAPAHTUMIA

 

·Teatterikorkeakoulun alumnit ry: Taideyliopisto tulee - Mutta millainen? 16.4. klo 18-21.30

Sibelius-Akatemia, Kuvataideakatemia ja Teatterikorkeakoulu yhdistyvät. Millaista taideyliopistoa ollaan rakentamassa? Mitkä ovat uudistuksen mahdollisuudet ja riskit? Mitkä ovat taiteelliset ja pedagogiset tavoitteet?

Lue lisää



·Keskiviikkovieraat: Miksi kirjoittaa tanssista? - Teatterimuseo 18.4. klo 16-18:30

Suomen Tanssitaiteilijain Liiton ja Teatterimuseon järjestämässä keskustelussa käsitellään tanssista kirjoittamista, sen tavoitteita ja mahdollisuuksia. Keskustelemassa mm. koreografi Jyrki Karttunen, tähtitanssija, koreografi Minna Tervamäki, kriitikko Merja Koskiniemi-Laitinen ja koulutus- ja kehittämispäällikkö, Ph.D Kai Lehikoinen.

Tapahtuma on ilmainen. Ilmoittautumisia toivotaan viimeistään 17.4. osoitteeseen ilmoittautuminen(at)teatterimuseo.fi tai tapahtuman Facebook-sivulle. Lisätietoa myös Teatterimuseon verkkosivuilta.


Iltaa voi jatkaa Zodiak - Uuden tanssin keskuksessa Sakamoto Haigafurun Ash is Falling -esityksellä.



 

·On Ice (re-make 2012): yleisötyöpaja 15.4.2012

Maailmalla kiertänyt, yleisöjä hurmannut Maija Hirvasen teos On Ice palaa Helsinkiin. Sunnuntaina 15.4. ennen esitystä on mahdollisuus osallistua yleisötyöpajaan, jossa on mahdollista kokeilla On Iceen liittyviä oivaltavia ja hauskoja harjoitteita Hirvasen opastuksella. Työpajaan voi osallistua lipun hinnalla ja se soveltuu kaikille.

Ilmoittautumiset 4.4. mennessä osoitteeseen teatteri(at)kiasma.fi

On Ice sai ensi-iltansa 2009 Zodiak – Uuden tanssin keskuksessa Helsingissä. Katseltuaan On Icen eri festivaaleilla ja näyttämöillä läpi noin 70 kertaa Hirvanen työstää nyt työryhmineen soolosta Kiasma-teatteriin uuden version, jossa tuo esiin kolmen vuoden aikana kypsyneitä ideoita. Uuden version ensi-ilta on 14.4. klo 15.00. Esityksiä on kolme (14.4. lisäksi 15.4. klo 15 ja 18.4. klo 19).

Lisätietoja



·Jo Strømgren Kompani (Norja): The Border 3.-5.5.2012

Palkittu ja kehuttu Jo Strømgren Kompani saapuu vihdoin Helsinkiin ja Klockriketeatteriin.

Norjalainen Jo Strømgren on JS Kompanin taiteellinen johtaja ja suosittu ohjaaja-koreografi teattereissa ympäri Eurooppaa. Tällä hetkellä työn alla on teos joka yhdistää tanssin ja draamateatterin. Malmön kaupunginteatterin ja Skåne Dansteaterin yhteistuotannossa ”Den hypnotiska tapeten” Strömgren vastaa ohjauksesta, koreografiasta ja lavastuksesta.

The Border on kutsuttu Pietarin Baltic House International Festivalille lokakuussa 2012, kuten Klockriketeaternin Vanja-eno.

Vierailu toteutetaan mm. Norjan suurlähetystön ja Tre Smeder -säätiön tuella.

www.klockrike.fi
jskompani.no/productions/23



Esityskomposti eng

Esityskomposti suomi

Nukketeatterikilpailu tiedote

Nukketeatterikilpailu lomake

TeaK alumnit

OnIce

From start to finnish