12.04.2012

TINFO-tiedote 15 / 12.4.2012


MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

USKO TOKI

UUTISIA

HAKUJA


TAPAHTUMIA


KOULUTUSTA



·MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

 

TAITEILIJA-APURAHAT, TAITEILIJAPALKKA, TOIMEENTULO TYÖSTÄ

Taiteilija-apuraha-anomukset on juuri jätetty Taiteen keskustoimikuntaan. Näyttämötaidetoimikunnalle niitä osoitettiin 178. Voin vain kuvitella, lahjakkaita taiteilijoita, hienoja työsuunnitelmia. Näyttämötaidetoimikunta jakaa vuosittain kolme viisivuotista, yhden kolmivuotisen ja 27 yksivuotista taiteilija-apurahaa. Yksivuotinen apuraha voidaan myöntää myös kahtena puolivuotisena. 178 hakijasta siis kolmekymmentä ja rapiat tulevat olemaan onnekkaita.

Ja sitten on tämä mahdoton yhtälö. Teatteri- ja mediatyöntekijät ry:n ammatissa toimivasta 1871 teatterilaisjäsenestä freelancereita on 750, Suomen Näyttelijäliito ry:n työikäisistä 1400 jäsenestä 721 on freelanceria. Yhteensä alallamme on siis liki 1500 freelanceria. Ja freelanceriuteen liittyy asian toinen puoli: työttömyys.

Mahdoton yhtälö tekee ajankohtaiseksi kysymyksen siitä, onko näyttämötaiteilijalla työtä ja pystyykö hän tulemaan kohtuullisesti työllään toimeen vai voisiko ratkaisu olla taiteilijapalkka.  Minkälaisessa järjestelmässä taiteilijan toimeentulo- ja sosiaaliturva parhaiten turvattaisiin? Palkansaajaryhmään kuuluvana vai kansalaispalkkaan vertautuvan taiteilijapalkan saajana? Vastauksia ovat erilaisia riippuen siitä, keneltä kysyy.

Kysymys on akuutti senkin vuoksi, että me tiedämme teattereiden julkisen tuen leikkauksen kohdistuvan ennen kaikkea freelancereihin. Jo viime vuoden tilastoista näkyy selkeä työttömyyden nousu edellisvuosiin verrattuna. Konkreettisiin työttömyyslukuihin palaan lähitulevaisuudessa. On hyvä oikeasti tietää mitä työttömyys tarkoittaa, kuinka monta työttömyyspäivää, kuinka monta työtöntä näyttelijää, kuinka monta työtöntä ohjaajaa tai dramaturgia, lavastajaa, pukusuunnittelijaa, valo- tai äänisuunnittelijaa.

Tilastot kertovat rakennemuutoksesta, josta myös taiteilijat itsensä löytävät. Taiteilijoita ajetaan / kannustetaan eri tavoin pakkoyrittäjyyteen. Tai yrittäjänomaiseksi toimijaksi, joka sitten itse vastaa omasta työterveyshuollostaan, äitiyslomastaan, sairauslomastaan, koulutuksestaan, eläketurvastaan – kaikesta siitä toimeentulo-, työttömyys- ja sosiaaliturvasta, joka meille on työsuhteeseen liittyvänä järjestynyt. Jo nyt meillä on myös laskutusfirmoja, joiden kautta laskutus hoituu, kun määräaikaisia työsopimuksia tekevät saattavat joutua laskuttamaan työstään. Hmmm…

EI APRILLIPILAA

Turun Sanomissa 1.4. ollut uutinen siitä, että Turun kaupungissa kulttuuripolulta nyhtäistään rahoja, ei valitettavasti ollut aprillipilaa. 120 000 eurosta nipistetään nyt 50 000 euroa, mikä tarkoittaa sitä, että syksyllä ei kouluista käydä teattereissa tai konserteissa. Surullista.

TEATTERIN EKOTEKO

Teattereiden yhteistyö voi saada monia muotoja. Teattereiden ekologinen kestävyys on kannustanut Oulun ja Kuopion kaupunginteatterit toimimaan. Oulun Kaupunginteatterissa sai vastikään ensi-iltansa Sari Kaasisen säveltämä, Tomi Auvisen ohjaama, Erkki Saaraisen lavastama ja Pasi Räbinän puvustama Kilpakosijat. Erityiseksi homman tekee se, että tämä Maiju Lassilan käsikirjoitukseen perustuva musiikkiteatteriesitys on joiltain merkittäviltä osin kierrätyskamaa. Tämä on se Kilpakosijat, jonka musiikilla Kuopion kaupunginteatteri voitti Teatterimusiikkiteko-palkinnon vuosi sitten. Nyt Oulussa ovat asialla sama ohjaaja ja sama lavastaja. Lavastus ostettiin Kuopiosta, pyörönäyttämöiden tismalleen sama koko mahdollisti joustavan siirron. Pitäisikö muutoin teattereissa ryhtyä jakamaan myös teatterin ekoteko-palkintoa?

LÄNGE LEVE ALEXIS STENVALL

Sirius Teatern ja Teater Mars tarjosivat elämyksen. Aleksis Kiven Nummisuutarit på Friarstråt. Esityksen nähtyäni ymmärrän, miksi englantilaiset kadehtivat meitä muita, jotka voimme käyttää Shakespearesta aina uusia käännöksiä. Juha Hurme oli houkutellut Niklas Groundstroemin ruotsintamaan tekstin uudelleen. Kielen kautta syntynyt vieraannutus tekikin Nummisuutareista vaarallisemman ja samanaikaisesti tietoisesti teatterin traditioon sitoutuvamman.

Tässä Juha Hurmeen ohjaamassa esityksessä ollaan kuin commedia dell´arte -seurue, joka tulee ja esittää meille perinteisellä avonäyttämöllä taustafondien edessä kansanteatteria. Nyt ollaan kaukana harjastukkatiluuliimeiningistä. Nyt tehdään älykästä teatterileikkiä yhteisön rahanhimosta, nousukkuudesta, petoksesta ja hyväuskoisuudesta, jota maailma ei ole vielä talsinut. Ja tämän esityksen Eskoon (Gogo Idman) minä uskon.  Mieleen tuli Hurmeen ohjaus Jeppe Niilonpojasta Kokkolassa. Siinä Jeppe oli herrasväen leikkikaluna. Julmaa ja julkeaa pilaa.

…JA TEATTEREIDEN JA ESITTÄMISEN MONIMUOTOISUUS

Jan Lauwersin Needcompanyn The Art of Entertainment, jonka Espoon kaupunginteatteri jälleen ruhtinaallisesti tarjosi, pisti miettimään esittämisen ja näyttämöllä olon ihmettä. Tämä monikulttuurinen, moni-ilmeinen yksilöistä koostuva ryhmä tekee ihan mitä mielii. Tällaiseen ilmaisukieleen voi päästä vain olemalla ensemble. Sen elämännäköisyys, täydellisen tarkasti orkesteroitu, yhtäaikaisista toiminnoista koostuva keskipakoisuus ja hajaannutus on käsittämätön katsomiskokemus. Jos olisi olemassa Viviane de Myunck fanklubi, niin liittyisin heti.  Mutta ei tarvitse puhua vain belgialaisten taituruudesta. Yhtälailla Napoleon Pink Horsen Elina Pirisen ja Tuukka Vasaman suvereeni bändimentaliteetti rulaa!

 

 ·USKO TOKI

 

 Usko Toki 15

 


·UUTISIA

 

·Näytelmäkirjallisuuden kantaesitystukea 84 näytelmäkirjailijalle

Valtion näyttämötaidetoimikunta on jakanut 230 000 euroa näytelmäkirjallisuuden kantaesitystukeen vuodelle 2012. Tukea myönnettiin suomalaisessa ammattiteatterissa kantaesityksensä vuoden 2011 aikana saaneiden näytelmien perusteella. Hakemuksia saapui yhteensä 112  ja kantaesitystukea myönnettiin 91 hakemukselle.

Kantaesitystuki on tarkoitettu kotimaisen näytelmäkirjallisuuden edistämiseen ja näytelmäkirjailijoiden työskentelyedellytysten turvaamiseen. Tukea myöntäessään toimikunta kiinnittää huomiota esityksen kestoon ja laatuun sekä kirjailijan oman työn osuuteen.

Lista tuen saaneista

Lisätietoja:
Anni Tappola, suunnittelija
puh. (09) 1607 7382, anni.tappola(at)minedu.fi

 


 

·Teatterikeskuksen uutena puheenjohtajana aloittaa Jaska Teuri

Ryhmämuotoisten ammattiteattereiden edunvalvontajärjestön Teatterikeskus ry:n uudeksi puheenjohtajaksi on valittu järjestön vuosikokouksessa 30.3.2012 Teatteri Vanha Jukon hallintojohtaja Jaska Teuri. Teuri on toiminut järjestön hallituksessa vuodesta 2010 lähtien.
 
Jaskan Teuri on vaikuttanut Teatteri Vanhassa Jukossa vuodesta 1995 lähtien. Hän on äänitys- ja äänisuunnittelun ammattilainen, joka on erikoistunut taloushallintoon.  
 
Teuri katsoo uutena puheenjohtajana merkittäväksi tehtäväkseen tuoda esille teatterin tärkeyttä jokaisen kansalaisen perussivistyksen ylläpitäjänä ja maailmankuvan kehittäjänä. Teatteritaiteella on entistä enemmän tehtävää tämän päivän yhteiskunnassa suurten muutosten kuvaajana ja vastapainon luojana suorituskeskeiselle ja taloudellisiin realiteetteihin pohjautuvalle kehitykselle.

- Suomalainen teatterikenttä on vahva vaikuttaja ihmisten arjessa, ja tuon vaikutuksen tekeminen näkyväksi on suuri haaste erityisesti vaatimattomilla taloudellisilla resursseilla toimiville ammattiteattereille. Teatterikeskus tulee jatkamaan jäsenteattereiden voimakasta edunvalvontaa sekä pienten ammattiteattereiden aseman vakinaistamista valtakunnallisella teatterikentällä. Tulevat haasteet tulee ottaa vastaan nyt yhdessä, Teuri toteaa uudesta tehtävästään.
 
Teatterikeskuksen edellinen puheenjohtaja Esa Kylmälä (Q-teatteri) siirtyy varapuheenjohtajaksi. Hän hoitaa edelleen aktiivisesti järjestön yhteistyöhankkeisiin ja teatterikentän kehittämiseen liittyviä tehtäviä.
 
Teatterikeskuksen hallituksen jäseninä toimivat Musiikkiteatteri Kapsäkin johtaja Reetta Ristimäki, Teatteri Takomon jäsen, näyttelijä Mark Gassot, TEHDAS Teatterin uusi teatterinjohtaja Timo Väntsi, Teatteri Siperian jäsen, näyttelijä Mikko Bredenberg, Nukketeatterikeskus Poijun jäsen, nukketeatteritaiteilija Bojan Baric ja Teatteri Avoimien ovien teatterinjohtaja Heini Tola. Varajäseninä toimivat Marina Andersson-Rahikka (Oblivia), Suvi Aaltonen (Totem-teatteri), Annu Kemppainen (Todellisuuden tutkimuskeskus) ja Elisa Itkonen (Teatteri Naamio ja Höyhen).
 
Lisätietoja:
Puheenjohtaja Jaska Teuri, puh.040-5801489
Toiminnanjohtaja Maaria Kuukorento, puh. 040-7313655


 

·Identity is a Myth Tukholmassa 21-23.4.2012

Teatteri Viiruksen Identity is a Myth nähdään Turteaternissa Tukholmassa 21.-23.4.2012 osana Finimini Festivaalia. Esityksen ensi-ilta oli 26.8.2011 Helsingin Juhlaviikkojen yhteydessä. Sen jälkeen se on kiertänyt Suomessa ja ennen Tukholmaa myös Göteborgissa Folkteaternissa.

Viiruksen viisi näyttelijää ovat yhdessä saksalaisen ohjaajan Enrico Stolzenburgin ja näytelmäkirjailija Barbro Smedsin kanssa lähteneet hulvattomalle seikkailulle kaikkine oikkuineen, järjettömyyksineen sekä tosiasioineen.

Katso Identity is a Myth videoklippi.

www.viirus.fi



·Uusia nukketeatterialan julkaisuja: Langat käsissä ja Hoksnokka

Langat käsissä on selvitys nukketeatterin ammattilaisten toimintaedellytysten kehittämiseksi ja Nukketeatterin Aluekeskuksen perustamiseksi Helsinkiin. Lisäksi teoksessa kuvataan muutamien kansainvälisten nukketeatterikeskusten toimintaa, kartoitetaan nykypäivän nukketeatterikenttä Suomessa, sekä sukelletaan uusimaalaisen nukketeatterin historiaan.
Nukketeatterikeskus Poiju laati selvityksen Helsingin kulttuurikeskuksen pyynnöstä ja innoittamana. Tanssiteatterin sekä sirkuksen tilanteista on tehty aiemmin vastaavanlaiset selvitykset, ja vaikka nukketeatterilla on pitkä perinne sekä koko Suomessa että etenkin Helsingissä ja toimijoita on valtavasti, sen kokonaistilanne on tähän saakka ollut suhteellisen epäselvä jopa toimijoille itselleenkin.

Lisätietoja:
tuottaja Tiina Laukkanen, Nukketeatterikeskus Poiju
tiina.laukkanen(at)nukketeatterikeskus.fi, p. 050 3710 875

Hoksnokka on kirja nukenrakennuksesta kiinnostuneille. Se tarjoaa runsaasti ideoita niin nukketeatterin ammattilaisille kuin lasten parissa työskenteleville. Yksityiskohtaiset kuvat ja ohjeet opastavat vaihe vaiheelta kuinka tehdä toimivia teatterinukkeja.

Kirja perustuu vuoden 2012 alussa poismenneen Kirsti Huuhkan elämäntyöhön. Huuhka oli suomalaisen nukketeatterin uranuurtaja, ja kokenut draamakasvattaja, jolle lasten omaehtoinen tekeminen oli ensiarvoisen tärkeää. Hoksnokka on kunnianosoitus mielikuvitukselle ja arjen materiaalien uusiokäytölle. Kirstin sanoin: aina kannattaa olla pikkuisen hoksnokka!

Kirjan ovat kirjoittaneet nukketeatteritaiteilijat Teija Muurinen, Timo Väntsi ja Sari Witting. Teos pohjautuu Kirsti Huuhkan haastatteluihin, muistiinpanoihin ja tietysti nukkeihin.

Molempia julkaisuja voi tiedustella Nukketeatterikeskus Poijusta, info(at)nukketeatterikeskus.fi, p. 050 325 5093.


 

·Tiedätkö mistä sinun teatterisi tulee?

Teatteri 2.0:n ja Kotkan Kaupunginteatterin esitys haluaa taata katsojille eettisen teatterikokemuksen. Alkutuotanto-nimisen näytelmän takana luvataan olevan joukon onnellisia teatterintekijöitä ja esityksen alkuperä ja tuotantoprosessi on pyritty tekemään näkyviksi. Alkutuotanto on myös kesäteatteria sisätiloissa: Saana Lavasteen ja Iirastiina Varilon ohjauksen ensi-ilta on 5.7.2012 Tampereen Työväen Teatterin Kellariteatterissa.  100% aidon ja sertifioidun, takuutuoreen näytelmän on kirjoittanut Jonni Pantzar. Esitys jatkaa syksyllä Kotkan kaupunginteatterissa.

Alkutuotanto on saanut innoituksensa Valkeakosken Ritvalan kylän maanviljelijöiden kanssa toteutetusta Täällä Pohjantähden alla 2011 -yhteisöteatteriprosessista.

Lue lisää Alkutuotanto-esityksen valmistamisesta.



·HAKUJA

 

·Valaistusmestari Kajaanin kaupunginteatteriin

Kajaanin kaupunginteatteri - Oulun läänin alueteatteri hakee palvelukseensa

SUUNNITTELEVAA VALAISTUSMESTARIA MÄÄRÄAIKAISEEN TYÖSUHTEESEEN AJALLE 1.8.2012 – 31.7.2013

Vapaamuotoiset hakemukset 25.4.2012 mennessä Kajaanin Kaupunginteatteri, Kauppakatu 1 b 87100 Kajaani tai sähköpostiin anne.kovalainen(at)kajaani.fi.

Lisätietoja antaa käyttöpäällikkö Mikko Kemppainen, puh. 044-7100228, mikko.kemppainen(at)kajaani.fi tai talouspäällikkö Anne Kovalainen, puh. 044-7100299, anne.kovalainen(at)kajaani.fi.

 


 

·Art goes kapakka -festivaalin ohjelmahaku on nyt alkanut

Art Goes Kapakka -kaupunkifestivaali järjestetään 17. kerran Helsingin parhaissa kapakoissa, baareissa, kahviloissa ja ravintoloissa 16.-25.8.2012. Festivaali toimii osana Helsingin Juhlaviikkoja. Art Goes Kapakan ohjelmahaku on nyt käynnissä!

Etsimme ohjelmaamme laadukkaita, mielenkiintoisia esityksiä, jotka avaavat näkökulmia ja tarjoavat uusia elämyksiä musiikista teatteriin, tanssiin ja ajankohtaisiin ilmiöihin genrerajoista ja ilmaisutavoista riippumatta. Rajoitteena mielikuvitukselle on osittain tapahtumapaikkojen koko: parhaimmat mahdollisuudet päästä mukaan on pienimuotoisilla kokoonpanoilla, joiden esitys sopii ravintolaympäristöön. Viime vuoden esiintyjiä kehoitetaan hakemaan uusilla esityksillä ohjelmistoon. Maksamme esiintyjille Muusikkojen liiton minimikorvauksen.

Ensi kesän ohjelmistoon voi hakea lähettämällä sähköpostia osoitteeseen hinriikka(at)artgoeskapakka.fi.  Sähköposteissa pyydetään välttämään suuria liitetiedostoja. Hakemuksen voi lähettää myös postitse osoitteeseen Hinriikka Lindqvist, Art Goes Kapakka/Pluto Finland, Fabianinkatu 4 B 11, 00130 Helsinki.

Ohjelmaehdotukset tulee toimittaa viimeistään huhtikuun 2012 loppuun mennessä.

Tsekkaa viime vuoden kuvat ja ohjelmat osoitteessa www.artgoeskapakka.fi

Lisätietoja:
Hinriikka Lindqvist
Ohjelmatuotanto
Art goes Kapakka / Pluto Finland
hinriikka(at)artgoeskapakka.fi
puh. 040 570 6570



·Open call for participation: La MaMa Spoleto Open 30.6.-15.9.2012

La MaMa Spoleto Open is the Fringe event of Spoleto, from June 30th to September 15th 2012. A long summer program that helps the City to open and become alive, offering a creative environment where one can discover new talents and meet interesting forms of art. It creates a place and a time full of surprises and creativity, during which one can present their work, exchange ideas, discover new possibilities, establish new collaborations, meet new people, open unexpected opportunities and have a good time.

As a special fringe event of the Festival dei 2Mondi Spoleto, La MaMa Open aims to involve and give visibility to emerging artists in the international art scene and to preview new projects developed by more established artists, during periods of creative residency in Spoleto. La MaMa Spoleto Open is becoming an eagerly awaited appointment for the festival's audience, for many
professionals searching to discover new talents and for those artists who wish to present their work in the context of this important international festival.

In 2012 the festival will take place throughout the summer from late June to mid September. The call for proposals is open to every kind of artistic event: individual artists, dance companies, theater, urban and street artists, musicians, buskers, videographers, musicians, DJs and VJs, performers, dancers, designers and visual artists.

Deadline for all proposals: April 30, 2012

More information
Application



·DISKURS'12 10.-14.10.2012 Giessen, Germany

DISKURS'12 – festival for young performing arts will take place from October 10th to 14th, 2012 in Gießen, Germany. For the 28th time, Diskursfestival  will be giving young artists from all over Europe the opportunity to network beyond institutional borders. DISKURS'12 supports intensive exchange among participants. It wishes to stimulate intersection and interaction between the arts, and aims to forge a connection between theory and practice. The festival is open to various forms of performance, theatre, dance, installation, video, music, and radio play. DISKURS'12 is looking for non-closed viewpoints to coexist, for various work-based approaches and stages to intertwine. Therefore, it provides a platform for both pieces which have already been displayed and for debut performances.

For all Information on how to apply visit: http://2012.diskursfestival.de
Please use the Informationsheet & Techrider to apply.

Along with it, send a detailed description of the work along with a CV and video, audio, text material and/or audio material of previous and/or current works to:

Kunstrasen Giessen e.V.
Postfach 11 06 25
35351 Gießen
Germany

or apply per E-Mail: call(at)diskursfestival.de
(The filesize of the e-mail should not exceed 2mb. Please supply us with a link for videos or further materials.)

The deadline for all applications is 15 May, 2012.



·Shakespeare Performance Project for Directors - Russia 2012

International practical course with the opportunity to direct a performance in a Russian repertory theatre.

The programme includes the introductory course in Italy, the preparatory long-distance tasks by email correspondence and the six-week period of performance creation in Russia - in a Russian repertory theatre, together with Russian actors and performers from different countries.

Introductory Course in Italy: May 21 - 25, 2012.

Performance creation in Russia:
Group I: August 20 - October 12, 2012.
Group II: October 17 - November 28, 2012.

There are four scholarships available supported by ArtUniverse.
Programme & application details



·Application for DirectorsLabChicago 5.-10.8.2012, Chicago, USA

DirectorsLabChicago offers environments in which emerging and established directors from all over the world are able to consider, challenge, and engage in both the traditional and contemporary aspects of their craft.

DirectorsLabChicago is geared toward professional directors in early to mid-career stages and takes place over one week during the summer.

DirectorsLabChicago also offers a competitive intern program geared toward rising junior and senior college students who are pursuing a degree in theatre with a directorial focus.

Apply now till April 22th



·Call for project based on Georg Büchner's plays - Spring 2013, Stadttheater, Giessen

The city theatre of Giessen in Germany is organizing an international Büchner festival in spring 2013. This is a call for interesting theatre projects based on Georg Büchner’s plays.

The highest of German decorations in literature bears his name: On February 19th 2012 we remember the 175th anniversary of the death of the poet, scientist and revolutionary Georg Büchner; on October 17th 2013 we honor his birth.

In celebration of these anniversaries, numerous cultural activities are planned in his homeland in 2012/13. One of those is the one-week Büchner-Festival presenting international guest performances in spring 2013 at the Stadttheater Giessen. Other theatres of Hessen shall be integrated by subsequent showings at their locations.

Read more



·Music Theatre NOW: competition for the creators of new opera and music theatre

The International Theatre Institute (ITI) has published the second call for entries for their competition Music Theatre NOW. The main goal of this unique event, which is produced by the German centre of the world’s largest organisation for the performing arts, is to promote exchange in among artists and presenters. "The world of opera and music theatre is exploding“, observed Laura Berman, project director, "more and more works are being produced around the globe. But only a few producers have the opportunity to see work from abroad – and this kind of performance does not travel very much.“

First productions of new works, which were realized anywhere in the world since January 1, 2008 may be entered. Composers, librettists, publishers, conductors, stage directors and/or presenters are invited to participate. A jury made up of internationally renowned theatre makers from five continents will select a total of eighteen works. Operas and music theatre large and small, works made for large opera houses, or works created by a single person for tiny venues can be entered. ITI especially encourages the creators of aesthetically innovative performance or dramatic works, which explore the notion of music theatre, to submit.

When the competition was first held in 2008, ITI received 200 applications from 30 countries. This time the goal is to receive more entries from outside Europe so that the pool of winners reflects the diversity of music theatre being created today.

The 18 prize winners will be invited to a special meeting which will be held at the Swedish Biennial, an international performing arts festival in Jönköping in May 2013. There the selected artists will have the opportunity to present their work to a professional audience in the form of lectures. Winners also have the chance to receive invitations for guest performances. Partner institutions, such as the Shanghai Dramatic Arts Centre, China’s largest theatre, plan to give awards as part of the event. Music Theatre NOW offers a unique opportunity in this area of
the performing arts.

The entry deadline is July 25.
More information can be found on the webpage.



·TAPAHTUMIA



·Internationell Scenkonstfestival 12.-14.4.2012

Kan scenkonsten göra skillnad? Uder hösten har vi kunna läsa om kompanier och teaterhus i både Sverige och utomlands som utsatts för protester och mordhot p g a sina föreställningar. Samtidigt har Nya teatern och Trafó i Budapest fått politiskt tillsatta teaterdirektörer med högerextrema och främlingsfientliga åsikter. Tydligt är att scenkonsten kan provocera men kan den fortfarande göra skillnad? Vi tror det och bjuder in artister som verkligen försöker.

Läs mer



·Ruutia!-tanssifestivaali lapsille ja nuorille Kaapelitehtaalla 17.-22.4.2012
 
Kaapelitehtaalla nähdään huhtikuun lopulla korkeatasoista eurooppalaista lastenteatteria, kun Ruutia!-tanssifestivaali järjestetään jo 16. kerran. Tänä vuonna festivaalilla vierailee ryhmiä Tanskasta, Italiasta, Ranskasta, Hollannista ja Suomesta. Esityksiä on tarjolla niin vauvoille, lapsille kuin nuorillekin.

Festivaalin pääesityksenä nähdään ranskalaisten Le Grand Parquet’n ja Grain de Vien sekä saksalaisen Theater Meschuggen yhteistuotanto Faim de Loup. Ilka Schönbeinin ohjaama moderni versio Punahilkasta on todellinen nukketeatterin taidonnäyte. Esityksen Punahilkka on pikkutyttö, joka pakenee lastenhuoneestaan kiehtovaan, mutta pelottavaan maailmaan ja kohtaa unelmansa sekä pahimmat painajaisensa. Nuoren tytön kasvutarinassa ei totisesti kaunistella asioita. Alkujaan saksalainen Ilka Schönbein on nukketeatteritaiteen uudistaja. Nykyään Ranskassa vaikuttava taiteilija ei välttele raskaitakaan aiheita lastenteatteriteoksissaan.

Italialainen Compagnia TPO tuo festivaaleille menestysteoksensa Farfalle. Huikean visuaalinen teos kertoo toukan muodonmuutoksesta perhoseksi. Esityksen maailma lavastetaan upeilla projisoinneilla joita yleisö ja esiintyjät ohjaavat tanssimaton alle asennetuilla liikkeeseen reagoivilla sensoreilla. Pratosta, Toscanasta kotoisin oleva Compagnia TPO yhdistää esityksissään ainutkertaisella tavalla vahvan visuaalisuuden ja tanssiteatterin. Ryhmä on itse suunnitellut ja rakentanut esityksissään tarvittavan tekniikan. Esitys vierailee Suomessa kesken ryhmän Pohjois-Amerikan kiertuetta.

Ripaus suomalaisväriä nähdään, kun Tanssiteatteri Auracon juuri ensi-iltansa saanut Petit câlin -tanssiteos vierailee festivaalilla. Monikulttuurisen ryhmän jäsenet ovat kotoisin Suomesta, Ranskasta ja Japanista. Festivaalilla nähdään lisäksi vauvateatteria Tanskasta, kun Aaben Dans esittää tanssiteoksensa Me You Us. Hollantilaisen Lily Kiaran tanssia ja musiikkia yhdistävä Still (oewaaa) soveltuu myös hyvin perheen pienimmille.

Lisätietoja: www.hurjaruuth.fi
Tiedustelut: jaakko.pahkamaa(at)hurjaruuth.fi, 044 788 7012



·A&B kick off 4.5.2012

Oletko kiinnostunut Arts & Business toimialasta? Tule mukaan esitelemään itseäsi ja tapaamaan kollegoitasi. Tule mukaan Arts & Business toimialan tulevaisuuden rakentamiseen. Tapaaminen on tarkoitettu yksityishenkilöille, hankkeille ja organisaatioille jotka työskentelevät Arts & Businessin /soveltavan taiteen parissa. Tapaamisella tutustumme toistemme toimintaan ja kuulemme ministeriöiden näkemyksiä. Tapahtuma on kaksikielinen. Jokainen puhuu valitsemallaan kielellä.

Är du intresserad av Arts & Business och hur det arbetsfältet utvecklas i Finland? Kom med och presentera din verksamhet och träffa kolleger inom området. Träffen är avsedd för enskilda personer, projekt och organisationer som jobbar för samarbete mellan kultur och näringsliv och med tillämpad konst. Målet med träffen är att aktörerna ska få lära känna varandras verksamhet och få höra ministeriets synpunkter om verksamhetsområdet och dess framtidsutsikter.
Träffen är tvåspråkig. Alla talar valbart språk.

Ohjelma / Program



·Äijäparkki

Tampereen Teatteri lanseeraa toukokuussa uutuuden, äijäparkin. Palvelu on vastaus perheille, joissa nainen haluaisi päästä teatteriin, mutta miestä ei saa irti MM-jääkiekosta.
Ensimmäinen Äijäparkki järjestetään perjantaina 11. toukokuuta. Urheilunnälkäiset miehet pääsevät Kulttuuriravintola Kiveen jännittämään MM-jääkiekkoa (Suomi-Kanada). Otteluisäntänä on jääkiekkolegenda Timo Peltomaa. Tarjolla on myös olutmaistiaiset ja panimotietoutta.

Samaan aikaan perheen naisväki saa nauttia päänäyttämöllä Murhaloukku-trilleristä, kuohujuomasta, yllätysvieraasta ja yöllisestä kulissikierroksesta. Äijäparkkiin mahtuu yhteensä 80 miestä ja sen ikäraja on 18 vuotta. Pariskunnan yhteislippu maksaa 55 euroa. Suunnitelmissa on, että syksyllä äijäparkki järjestetään kerran kuussa.

www.tampereenteatteri.fi/


·KOULUTUSTA


·Oman osaamisen markkinointi –koulutus 11.5. ja 25.5.2012

Miten opin myymään omaa osaamistani? Miten muotoilen taidealan osaamiseni markkinoitavaksi brändiksi? Miten tavoitan taidepalvelujen potentiaalisen ostajan?

Voimaa taiteesta –hankkeen Oman osaamisen markkinointi -koulutuskokonaisuus jatkaa soveltavan taiteen ammattilaisille ja opiskelijoille suunnattua koulutussarjaa. Kahdelle päivälle jakautuva koulutuksen ensimmäinen osa järjestetään perjantaina 11.5.2012 ja toinen osa perjantaina 25.5.2012 Tutkivan teatterityön keskuksessa Tampereella (Hämeenpuisto 28 D, 4 krs.). Koulutuksen tavoitteiden kannalta on tärkeää osallistua molempiin koulutuspäiviin.

Koulutus antaa valmiuksia oman taiteellisen osaamisen kaupallistamiseen ja markkinoiden kohtaamiseen. Ensimmäisenä koulutuspäivänä perehdytään siihen, miten osallistujat voivat jäsentää osaamisensa markkinoitavaksi palvelutuotteeksi. Jokainen osallistuja saa päivän päätteeksi mukaansa tehtävän, joka puretaan kahden viikon päästä koulutuksen toisena päivänä. Lisäksi kaikki osallistujat saavat kouluttajalta sähköpostitse henkilökohtaisen palautteen. Koulutuskokonaisuus on suunnattu kaikille soveltavan taiteen menetelmiä työssään hyödyntäville luovan alan ja hyvinvointialan toimijoille.

Kouluttajana toimii viestintästrategi Berit Virtanen-Thewlis. Hän on kokenut brändistrategioiden rakentaja ja toteuttaja, joka osaa esittää asiansa mielenkiintoisesti, käytännönläheisesti ja selkeästi. Virtanen-Thewlisin taustaan kuuluu sekä kulttuuritapahtumien kehittämistä (perinnetapahtumat, ympäristötaidepuisto, taidenäyttelyjä, artistibrändit, jne.) että luovien alojen palvelujen tuotteistusta.

Koulutukseen otetaan 25 osallistujaa.

Koulutuspäivät:
Perjantai 11.5. 2012 klo 9.15-16.00
Perjantai 25.5. 2012 klo 9.15-13.00

Koulutuskokonaisuuden hinta: 40 € / 30€ opiskelijat, työttömät
Ilmoittautumiset
Lisätietoja: Katri Malte-Colliard (040 190 1224, katri.malte-colliard(at)uta.fi)


 


Kantaesitystuet

La MaMa invitation

La MaMa application

Scenkonstfestival

Arts & Business