23.04.2012

TINFO-tiedote 16 / 19.4.2012

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

USKO TOKI

UUTISIA

HAKUJA

TAPAHTUMIA

KOULUTUSTA


·MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

 

TAIDEYLIOPISTOSTA ALUMNIKLUBILLA – PITÄÄ TUNNISTAA ERILAISIA LAHJAKKUUKSIA

Teatterikorkeakoulun alumniklubin erinomaisuus keskustelupaikkana tuli taas todistetuksi viimeisellä klubilla, jossa keskusteltiin taideyliopistosta. Taideyliopiston mahdollisuuksista ja riskeistä sekä taiteellisista ja pedagogisista tavoitteista olivat puhumassa nykyisten taideyliopistojen rehtorit. Lisäksi pyydettyjä puheenvuoroja oli liudalta alumneja, nykyisiä opiskelijoita ja yhteistyökumppaneita. Keskustelun dramaturgia toimi enemmän kuin hyvin. Olisi meitä kuulijoita voinut olla enemmänkin paikalla. Mutta se ei ole järjestäjien vika.

Pesäeroa haluttiin tehdä Esa Helasvuon käyttämälle asiakasretoriikalle. Opiskelijat eivät ole asiakkaita, pikemminkin täysivertaisia kumppaneita. Paula Tuovinen valotti erilaisia korkeakoulupedagogiikkoja, jossa ääripäitä edustavat mestari–kisälli -ajattelussa mestarin mielivalta ja palveluistaan maksava ja rahalleen vastinetta haluava vaativa opiskelija.

Kuvataideakatemian rehtori Markus Konttinen korosti mahdollisuutta kohtaamisiin. Ajattelu tapahtuu ilmaisun, ei rakenteiden kautta, kysymys on siitä jatkuvasta liikehdinnästä, joka luontaisesti toteutuu ennen kaikkea opiskelijoiden kautta.  Kuvataideakatemian opiskelijakunnan puheenjohtaja Tiitus Petäjäniemi halusi korostaa tulevaa yliopistoa yhteisönä, jossa opiskelijat ovat kollegoja toisilleen ja jossa opettajat ja opiskelijat oppivat toisiltaan. Vertaisoppimista siis. Petäjäniemi sivusi myös tärkeää ongelmaa. Mitä vastavalmistuneille opiskelijoille ylipäätään tapahtuu? Miten vertaistuki ja mentorointi, yhteisöllisyys ja sitä kautta kumpuava uusi ajattelu voivat jatkua vielä valmistumisen jälkeenkin. Miten vastavalmistunut saa sijansa taideyhteisöstä?  Millä tavoin meidän kenttämme ottaa yhteisöönsä uudet tulokkaat ja heidän ajattelunsa? Missä uutta ajattelua voidaan kehittää ja jalostaa?  Tarve yhteiselle alustalle, pajalle, palvelu- ja tukipisteelle tai kehittämisyksikölle on ilmeinen. Voisiko olla olemassa Art Factory tai taiteen tulevaisuustehdas?  

Paula Tuovinen totesi, että taideyliopisto voidaan ryssiä byrokratialla tai siilipuolustuksella. Uutta taideyliopistoa ei pidä rakentaa hallinnon rakenteiden ehdoilla. Surullista, mutta toivottavasti väliaikaista on se, että tämän hautomon ulkopuolelle jää nyt lavastus ja pukusuunnittelu. Yhteisopetustahan sinänsä on jo suuri määrä.  Ja elokuvakin tietenkin kuuluisi taideyliopistoon. Puhuttiin yliopistojen laadun indikaattoreista. Toivoa vain voi, että määrällisiin kriteereihin perustuvat tehokkuus- ja vaikuttavuusvaatimukset ja kilpailumentaliteetti, joiden kurimukseen suomalaiset yliopistot on pakotettu, hellittäisi tulevaisuudessa otettaan. Että aidosti tunnustettaisiin ja tunnistettaisiin erilaisia lahjakkuuksia.

Tulevaisuudelle lupaavat hyvää myös ne 59 pilottihakemusta, joista on tulossa uutta ideaa Taideyliopiston yhteistoiminnan kehittämiseksi. Vaikkapa oppilaskuntien idea taidebaarista tai -kuppilasta. Siinä se yhteinen alusta. Kiintoisaa oli kuulla myös Zürichin yliopiston kulttuurianalyysin monitieteisestä 75 opintopisteen opinto-ohjelmakokonaisuudesta.

Teatteri Takomon Pauliina Feodoroff ja Milja Sarkola valittiin vuoden alumneiksi. ”Takomo on ollut kodittomien ja pesättömien esitysten ja tekijöiden paikka. Avoin sille, joka on niin haurasta ja pientä, ettei se paikkaansa löydä”.  Näin Pauliina Feodoroff sen kauniisti ilmaisi. Ja matka viekin tulevaisuudessa Inariin.  

TYÖTTÖMYYS TEATTERIALALLA – KARUJA LUKUJA

Takaisin karuun todellisuuteen. Vuonna 2011 oli 332 näyttelijää työttömänä. Keskimäärin työttömyyspäiviä kertyi hieman yli sata. Vuonna 2009 työttömiä näyttelijöitä oli 279. Vuonna 2011 57 ohjaajaa ja dramaturgia, 49 lavastajaa ja pukusuunnittelijaa ja 19 valo- ja äänisuunnittelija oli työttömänä. Työttömyyspäiviä kertyi melkoisesti yli sadan. Kasvua aikaisemmasta. Ja näissä luvuissa siis eivät ole ne, jotka eivät syystä tai toisesta ole päässeet järjestelmän piiriin tai ovat siitä pudonneet. Teattereiden toiminta- ja työllistämisedellytykset riippuvat aika suoraan julkisesta rahoituksesta. Jos teatterialan työllisyysnäkymiin ei kiinnitetä tarpeeksi huomiota, työttömyyden kasvun lisäksi on vaarana, että meitä uhkaa taidevuoto, taiteilijoita lähtee pois Suomessa. Olisiko mahdollista miettiä taiteen alojen työllistämisohjelmaa?


MANIFESTI ESITYKSEN PUOLESTA

Teatterikorkeakoulun opiskelijoissa on mieletön määrä voimaa. Tulevaisuus lepää heissä. Tämän tekijöille kohdennetun manifestin esityksen puolesta on kirjoittanut Teatterikorkeakoulun opiskelija Marie Kajava. Tulette saamaan näitä enemmänkin. Opiskelijoiden ajattelu ansaitsee tulla jaetuksi.

Erityisenä lahjana nyt teille:
1.    Älä ole koskaan välinpitämätön tekemisesi suhteen.
2.    Haasta ajattelusi tietoisesti. Lähesty aihetta, jota tutkit, niin monesta näkökulmasta kuin mahdollista. Pyristele eroon totunnaisesta tavastasi ajatella aikasi ja kulttuurisi lapsena.
3.    Älä vältä tai pelkää konfliktia.
4.    Älä keksi vaan katso.
5.    Banaalissa ja henkilökohtaisessa piilee usein osa syvintä jaettavissa olevaa elämää.
6.    Tee näyttämöllä tekoja, joiden katsominen tuottaa jotain: tunteita, tietoa, uusia tekoja. Älä tee sellaista, jolla ei ole merkitystä, muuten tulet pilkanneeksi itseäsi ja katsojiasi.
7.    Mikäli kuitenkin haluat venyttää aikaa ja saada esitykselläsi aikaan tunteen tylsyydestä ja välinpitämättömyydestä, tee se tarkoin harkitusti. Heitä ylemmyydentuntoisuus ja ajatus omasta älykkyydestä romukoppaan. Lähesty esitystä aina sen itsensä ehdoilla, nöyrin mielin ja tutustu siihen kuten uuteen tuttavaan.
8.    Kun uskot olevasi valmis jossain, kaiva lapiolla vielä kerran syvältä maaperästä.
9.    Multa ei ole kakkaa ja kuivapano toimii erittäin harvoin näyttämöllä. Pyri siihen, että uskot näyttämötekoosi ja sitä kautta olet uskottava muillekin.
10.    Älä näyttele, äläkä varsinkaan näyttele, että näyttelet, ohjaat, kirjoitat, rakennat valaistusta, lavastusta, äänimaisemaa tms.

TAIDE- JA KULTTUURIKIRJOITTAMISESTA

Kaksi hyvää uutista, jotka liittyvät kirjoittamiseen. Teatterikorkeakoulu pystyy tuntemattoman lahjoittajan tekemän lahjoituksen turvin tulevaisuudessa tarjoamaan laaja-alaista kirjoittamisen yliopistotasoista taidekirjoittamiskoulutusta. Tavoitteena on kehittää taideyliopistokontekstissa pitkäjänteinen ja laaja-alainen kirjoittamisen yliopistotasoinen koulutus.  Suomen Kulttuurirahasto puolestaan ryhtyy kouluttamaan kulttuuritoimittajia. 

Luvassa on siis nykyistä korkeatasoisempaa kulttuuri- ja taidekritiikkiä, syvällisempää ja monimuotoisempaa taide- ja kulttuurijournalismia ylipäätään. Tutkivalla taide- ja kulttuurijournalismilla meitä ei liiemmin ole hellitty. Koulutus alkaa syksyllä 2013. 20 toimittajaa pystyy SKR:n apurahan turvin täydennyskouluttamaan itseään tässä neljän kuukauden koulutuksessa. Muoto on sisältöä. Niukkoihin palstamillimetreihin panttivangitusta kirjoittamisesta seuraa helposti tynkä- ja pätkajattelua. Miksi verkon mahdollisuuksia käytetään niin vähän? 

PORISTA – OLUTTEHDAS JA TEATTERI

Ainakin kaikki porilaiset tietävät Porin oluttehtaan, sen, joka sijaitsi Porin Teatterin ja suomalaisen teatterin syntysijan – pitkään hotelli Otavana toimineen rakennuksen – läheisyydessä. Oluttehtaasta tuli Sinebrychoff, ja sittenhän tehdas Porista katosi monen muun mukana. Teatterille on nyt tarjottu oluttehtaalta 800 neliömetrin verran monitoimitilaa, mutta teatteri itse tarvitsisi teknistä ja harjoitustilaa. Näyttääkin vallitsevan väärinkäsitys siitä, mitä tiloja oikein tarvitaan.  Kuinka upeata olisikaan jos oluttehtaan tehdashalli saataisiin vaikka vain väliaikaiseen teatterikäyttöön, kun teatteria ryhdytään remontoimaan.  Remonttitarvettahan on.

Miksi minä nyt tästä keuhkoan? Siksi, että Porissa on yksi hienoimmista teatterirakennuksista, olen Porista kotoisin ja Porin oluttehtaan entinen palettikoneenhoitaja.

SALAKUUNTELUA JULKISISSA LIIKENNEVÄLINEISSÄ

Nainen 30+ v: ”Elokuvan mittaiset esitykset on ihan jees.  Tällaiset lyhkäset ja ytimekkäät.” Pidemmässä tunnelma vaan latistuu.”
(raitiovaunu 3T)
Tyttö 17 v: ”Ihan parasta. Miten ne pystyy tohon kaikkeen.”
(bussi 65 A, tuntemattomaksi jääneestä tanssiesityksestä)  

 

·USKO TOKI

 

 Usko Toki 16

 

·UUTISIA

 

·TINFO-esite on ilmestynyt

Kuusikielinen TINFO-haitariesite on ilmestynyt. Se kertoo Teatterin tiedotuskeskuksen (TINFO)
toiminnasta suomeksi, ruotsiksi, englanniksi, venäjäksi, ranskaksi ja saksaksi.
 
Katso TINFO-esite.

Esitettä on mahdollisuus pyytää mukaan otettavaksi kansainvälisiin teatterialan tapahtumiin ja tapaamisiin.

Tiedustelut: tinfo(at)tinfo.fi

 



·Quo Vadiksen teatterinjohtajaksi Markku Hoikkala

Teatteri Quo Vadis on kuluneen kevään aikana uudistanut organisaatiotaan. Kesäkuun alusta teatterinjohtajan tehtävissä aloittaa runoilija-puuseppä-keksijä Markku Hoikkala, jonka käsialaa myös ryhmän teatterijurtta niin suunnittelultaan kuin toteutukseltaankin edustaa. Salolaistaiteilijan johdolla kansainvälisestikin tunnetun Quo Vadiksen kotimainen esitystoiminta ankkuroituu entistä vahvemmin Saloon ja Varsinais-Suomeen. Quo Vadiksen toiminnassa jatkava Otso Kautto keskittyy kesästä lähtien ohjaamiseen ja käsikirjoittamiseen sekä teatterin kansainvälisten suhteiden syventämiseen.

Kahdettakymmenettä kansainvälistä toimintavuottaan juhlivan teatterin esitysvuosi käynnistyy 27.–29.4.2012  Tukholmasta, jossa Quo Vadis vierailee Finimini-festivaalilla . Tukholmalaisen Turteaternin järjestämä suomalaisen, suomenruotsalaisen ja ruotsinsuomalaisen näyttämötaiteen festivaali alkaa 21. huhtikuuta ja jatkuu 6. toukokuuta saakka.

Festivaaliohjelmistossa nähdään Quo Vadikselta yhteensä kahdeksan esitystä. Tukholmassa esitetään lastennäytelmä ”Pelastetaan äiti” suomeksi ja ruotsiksi, konsertoidaan Poetry Bandin voimin sekä esitellään uusin versio ”Object & Emotions” näytelmästä. Quo Vadiksen sanatonta esinerunoutta edustava ”Objects & Emotions” on kiertänyt ympäri maailmaa jo vuodesta 2000 kohtaamatta vielä kaltaistaan.

Lisätietoja: Tuottaja Eliisa Savola, eliisa.savola(at)quovadis.fi, puh. 044 3000 560

www.quovadis.fi



·Espoon Kaupunginteatterin uudeksi johtajaksi on valittu ÅST:n Joachim Thibblin

Espoon Kaupunginteatterin johtaja Jussi Helminen jää eläkkeelle vuoden 2013 lopussa 66-vuotiaana.Teatterin valtuuskunta päätti kokouksessaan 12.4.2012  kutsua hänen seuraajakseen Joachim Thibblinin. Åbo Svenska Teateria vuodesta 2006 johtanut Thibblin (s. 1975) on koulutukseltaan näyttelijä (teatteritaiteen maisteri). Hän aloittaa Espoon Kaupunginteatterin taiteellisena johtajana vuoden 2014 alusta.


 

· Stage-festivaali ryhtyy kansainväliseksi teatterituottajaksi

 Stage – Helsingin teatterifestivaalia järjestävä helsinkiläinen Korjaamo Teatteri kasvaa entistä merkittävämmäksi teatteritoimijaksi eurooppalaisella teatterikentällä tuottamalla elokuun festivaalille neljä näytelmää muiden eurooppalaisten festivaalien ja teatteriryhmien kanssa. Stage järjestetään kuudetta kertaa 15.–26. elokuuta.

Neljä elokuussa nähtävistä kansainvälisistä esityksistä– belgialaisen Berlin-ryhmän Maan ääri (Land's End), irlantilaisen Brokentalkers-ryhmän Blue Boy, libanonilainen 33 kierrosta ja jokunen sekunti (33 tours et quelques seconds) sekä portugalilaisen Mundo Perfeiton Siveäksi saksittu (Três dedos abaixo do joelho) – ovat teoksia, joita Korjaamo Teatteri on ollut tuottamassa. Tuoreet näytelmät nähdään Suomessa vain Stagella. Yhteistyötä Korjaamo Teatteri tekee muun muassa nimekkäiden Ulster Bank International Theatre Festival Dublinin, brysseliläisen Kunsten Festival Des Artsin ja ranskalaisen Festival d'Avignonin kanssa.

Festivaalin ohjelmistoa ja yhteistuotantoja suunnittelevat Korjaamon sisältöjohtaja Raoul Grünstein sekä Stagen kuraattori, saksalais-suomalainen Eva Maarika Schmitz.

”Festivaali siirtyy kutsuisännästä tuottajaksi, joka suunnittelee teatteriryhmien ja yhteistyöfestivaalien kanssa uusia teatterituotantoja. Etsimme kiinnostavia tarinoita ja taiteilijoita, joihin uskomme. Yhteistyöllä Stage pystyy nousemaan kokoaan merkittävämmäksi toimijaksi”, Raoul Grünstein sanoo.

Jätkäsaaren bunkkeri avataan esityskäyttöön

Stagella nähdään 56 ulkomaista ja kotimaista esitystä 22 eri ryhmältä. Esitykset tulevat tänä vuonna aikaisempaa kauempaa: Euroopan lisäksi esityksiä on Aasiasta, Etelä-Amerikasta ja Lähi-idästä. Monia esityksiä yhdistää dokumentaarisuus ja halu löytää nykyhetkestä merkityksellisiä tarinoita. Dokumentaarista materiaalia yhdistetään rohkeasti fiktioon, naamioteatteriin ja fyysiseen teatteriin. Henkilökohtaisilla, tositapahtumiin perustuvilla kertomuksilla on vahva yhteiskunnallinen pohja.

Stage-festivaalin teemana on ”Ääniä – Voices”. Se kertoo festivaalin moniäänisyydestä, tekijöiden omaäänisyydestä ja äänen antamisesta teoksille, jotka ovat vasta syntymässä.

”Esittelemme todella laajan skaalan erilaisia taiteellisia ilmaisutapoja. Olen innoissani, että voimme jakaa tämän värikkään spektrin vahvoja teatterikokemuksia suomalaisyleisön kanssa”, sanoo merkittävän teatteriuran Saksassa tehnyt Eva Maarika Schmitz.

Murhaoikeudenkäyntiä seuraavassa Maan ääressä BERLIN-ryhmän Bart Baele ja Yves Degryse liittävät yhteen taidenäyttelyä ja teatteria. Belgialaisen liikemiehen vaimo ja ranskalainen palkkamurhaaja tuomitaan omien maidensa lakien mukaan navetassa, joka sijaitsee Belgian ja Ranskan rajalla. Tositapahtumiin perustuva esitys nähdään ensimmäistä kertaa teatterikäyttöön avautuvassa Jätkäsaaren bunkkerissa.

Toinen Korjaamo Teatterin osatuottama esitys, Feidlim Cannonin ja Gary Keeganin Brokentalkers-ryhmän Blue Boy paneutuu katolilaisissa kasvatuslaitoksissa hyväksikäytettyjen lasten muistoihin yhdistelemällä dokumentaarista materiaalia, fyysistä teatteria ja naamioteatteria. Näytelmä on ollut arvostelumenestys niin irlantilais- kuin brittimediassa.

Näytelmä ilman yhtäkään näyttelijää

Argentiinan merkittävimpiin teatterintekijöihin kuuluva ohjaaja-näyttelijä-kirjailija Lola Arias tuo Stagelle uusimman näytelmänsä Melankoliaa ja mielenosoituksia (Melancolía y manifestaciones), jossa hän kertoo maanisdepressiivisen äitinsä tarinan.

Niin ikään tositarinaan perustuu Pietarin suurimpiin teattereihin kuuluvan Baltic Housen tuottama Vasta-aineet (Antibodies), jossa ohjaaja Mihail Palasov ja toimittaja Andrei Sovlachkov käyvät jälkipyykkiä nuoren opiskelija-anarkistin Timur Kachravan murhasta. Teatterintekijä Tiago Rodrigues kutoo Portugalin entisen diktaattorihallinnon sensuroimista teatterikäsikirjoituksista runollisen ja absurdin näytelmän Siveäksi saksittu.

Stage panostaa uusiin tapoihin tehdä ja esittää teatteria. Norjalainen De Utvalgte -ryhmä tuo Suomeen ensimmäistä kertaa 3D-teatteria. Kesyyntymisen taito (Kunsten å bli tam) lähtee Punahilkan mukana metsään modernin tie-elokuvan ja kesyttömien satujen hengessä. Libanonilaiset Rabih Mroué ja Lina Saneh kokoavat esityksen, jossa ei ole yhtäkään näyttelijää. 33 kierrosta ja jokunen sekunti palaa beirutilaisen ihmisoikeusaktivistin viimeisiin päiviin ennen tämän itsemurhaa.

Kansainvälisessä esityssarjassa nähdään myös japanilaisen Niwagekidan Peninon Salainen huone (Your room, nobody knows), joka päästää katsojan kahden veljeksen omaan, seksuaalisia mielikuvia tihkuvaan maailmaan.

Maakuntien menestysnäytelmät tulevat Helsinkiin

Kotimaisessa sarjassa esitetään läpileikkaus kuluneen kauden parhaimmasta teatterista sekä helsinkiläiselle että kansainväliselle yleisölle. Stagelle tuodaan useita kriitikoiden ja yleisön rakastamia esityksiä muualta Suomesta, kuten Leea Klemolan Kuopion kaupunginteatteriin ohjaama Jessikan pentu, Jari Juutisen Dogville Lappeenrannan kaupunginteatterissa sekä Mikko Roihan Villisorsa Lahden kaupunginteatterissa ja Tampereen Työväenteatterissa. Stage tuo yhdessä Helsingin juhlaviikkojen kanssa festivaalille Turussa ja Tallinnassa nähdyn Kristian Smedsin 12 Karamazovia.

Korjaamo Teatterin kotimaisia yhteistuotantoja ovat Okko Leon ja Mikko Roihan Kenttä sekä Irene Ahon ohjaama Ota syliin.

Helsinkiläisiä nuoren polven tekijöitä edustavat muun muassa Heini Junkkaalan Soita minulle Billy Teatteri Jurkassa ja Milja Sarkolan Thalia-palkittu Perheenjäsen Teatteri Takomossa.

Stagen ohjelmistossa on ensimmäistä kertaa valikoima nykytanssia ja uutta sirkusta. Sirkuksesta  on valittu muun muassa Kallo Collectiven Members of Our Limbs– the traditional and contemporary clown Frankenstein sekä Ilona Jäntin ilma-akrobatiateos Huhu – ja muita sirkusteoksia tilalle ja ilmalle. Nykytanssia edustavat Eeva Muilu tuotannollaan Kvintetto ja Elina Pirinen teoksellaan Lover of the pianist.

Stage on Helsingin juhlaviikkojen yhteistyöfestivaali. Teatterin tiedotuskeskus TINFO tuottaa Stage-festivaalille taustamateriaalia suomalaisesta teatterikentästä ja teatterintekijöistä. Koko ohjelmisto Korjaamon verkkosivuilla.


Lisätietoja:

kuraattori Eva Maarika Schmitz, Korjaamo Teatteri, puh. +49 160 989 88119 eva8(at)emschmitz.de
sisältöjohtaja Raoul Grünstein, Korjaamo Teatteri, puh. 040 546 5630, raoul.grunstein(at)korjaamo.fi
viestintäpäällikkö Heljä Franssila, Korjaamo Teatteri, puh. 050 598 2634, helja.franssila(at)korjaamo.fi

 


 

·Komedia jatkaa voittokulkuaan teatterin kiinnostavimpana esitysmuotona

Suomalaisia teatterissa, tanssiesityksissä ja oopperassakävijöitä kiinnostaa edelleen eniten komedia (mm. Stand up), mutta kiinnostavuus on vähän alhaisempi kuin 2000-luvulla toteutetuissa aiemmissa tutkimuksissa. Tämä käy ilmi Suomen Teatterit ry:n, Teatterikeskus ry:n ja Tanssin Tiedotuskeskus ry:n Taloustutkimus Oy:llä teettämästä tutkimuksesta, jonka tarkoituksena oli selvittää mitkä tekijät vaikuttavat kansalaisten teatterivalintoihin.

Perinteiset teatterimuodot (musikaalit, laulunäytelmät, operetit, uudet ja vanhat kotimaiset puhenäytelmät) ovat kasvattaneet suosiotaan seuraavaksi kiinnostavimpina esitystyyppeinä. Näistä esitysmuodoista ovat erityisesti kiinnostuneita keski-ikäiset ja iäkkäämmät katsojat. Vanhasta kotimaisesta puhenäytelmästä ovat kiinnostuneita erityisesti miehet, kun taas naisten kiinnostuksen kohteena ovat yleensä laulunäytelmät, musikaalit ja operetit sekä tanssi.
 
Tutkimuksen yllättäjinä toimivat ooppera ja baletti, jotka nähdään selkeästi aiempaa kiinnostavimpina esitysmuotoina. Baletti kiehtoo erityisesti nuorinta ikäryhmää (15-24-vuotiaat), joka on myös selkeästi muita ikäryhmiä kiinnostuneempi nykytanssista.
 
Esityksen valintaan vaikuttavat erityisesti esiintyjät. Toisena tärkeänä tekijänä nähdään musiikin, tanssin, laulun tai sirkuksen yhdistyminen esitykseen. Arvostelut ovat vasta kolmanneksi tärkein tekijä. Ne jakavat kolmannen sijan yllättäin esityspaikan kanssa.
 
Vastaajilta kysyttiin myös muihin esityksiin liittyvistä asioista, mm. esitysajoista, vierailuista ja teattereiden palveluista. Esitysajoilla sekä kulkuyhteyksillä ja muilla vastaavilla esitykseen tulemiseen liittyvillä tekijöillä koettiin olevan erittäin paljon tai melko paljon merkitystä muita esityksen ulkoisia tekijöitä enemmän. Esitysajoilla oli keskimääräistä enemmän merkitystä naisille ja 25-44-vuotiaille. Esityksen parhaimpina alkamisajankohtina nähtiin klo 18 ja klo 19 sekä arkena että lauantaina. Tosin monet vastaajista toivoivat lauantaisin esitettävän myös klo 14-16 alkavia esityksiä.
 
Kiertuetoiminnan kehittämisen kannalta mielenkiintoiseksi yksityiskohdaksi tutkimuksessa muodostui se, että vastaajat katsoivat vierailuesityksillä olevan enemmän merkitystä kuin kahviopalveluilla, lapsiparkilla, esitystilan esteettömyydellä tai muulla oheistoiminnalla (esim. opastukset, luennot, näyttelyt, jne.).
 
Teatterissa, tanssiesityksessä ja oopperassa käynti hävisi ajanviettotapana koti-illalle yli puolella vastaajista. Myös muu sosiaalinen kanssakäyminen vetosi vastaajiin kilpailevana ajanviettotapana. Elokuvan suosio taidemuotona on myös selkeästi kasvanut vastaajien parissa. Sukupuolisia eroja kuitenkin löytyy: Miehiä kiinnostaa selkeästi naisia enemmän oma harrastustoiminta, urheilutapahtumat, lähipubi ja sosiaalinen media. Myös ikäryhmittäin vastaajat eroavat toisistaan. 25-44-vuotiaiden keskuudessa korostuvat myös ruoka- ja seurusteluravintolat sekä konsertit.

Tutkimuksesta käy myös ilmi, että lehtien artikkeleiden ja uutisten, lehti-ilmoitusten sekä tuttavien ja sukulaisten suosituksien asema tiedonsaannin merkittävimpinä lähteinä on säilyttänyt asemansa uusien sähköisten tiedonsaantilähteiden kehityksestä huolimatta.

Lehtiartikkelien ja uutisten merkitys tiedonlähteenä on kuitenkin selkeästi laskussa. Tätä selittää internetin kasvanut käyttö. Myös teatteriarvostelujen merkitys on selkeästi vähentynyt.

Sähköisten tiedonlähteiden merkitys on kasvanut paljon edellisestä vastaavasta tutkimuksesta vuodelta 2007. Vastaajat käyttävät internetiä saadakseen tietoa esityksistä, mutta tutkimus ei tarkemmin paljasta mistä palveluista tai tietokohteista tietoa saadaan. Selitys voi kuitenkin löytyä lipunmyyntien verkkopalveluiden kehityksestä. Sosiaalisen median esitysten tiedonlähteenä mainitsi vain 3 % vastaajista.

Teattereiden omat julkaisut ja kotisivut ovat säilyttäneet asemansa kuuden merkittävimmän tiedonlähteen joukossa (kysymyksessä erotettu internetistä).

Vastaajilta kysyttiin myös haluaisivatko he, että tv:ssä, elokuvateattereissa tai muussa mediassa näytettäisiin enemmän teatteri-, tanssi- ja oopperaesityksiä. Lähes puolet vastaajista (49 %) vastasi kieltävästi, mutta lähes saman verran (45 %) vastasi myöntävästi. Keskimääräistä enemmän esityksiä halusivat naiset, 65-79-vuotiaat, ja Etelä-Suomessa asuvat. Kielteisesti vastanneet olivat enimmäkseen miehiä, 25-44-vuotiaita ja niitä, jotka eivät kuluneen vuoden aikana ole käyneet kertaakaan katsomassa esityksiä.

Tutkimus löytyy kokonaisuudessaan Suomen Teatterit ry:n sivuilta

Lisätietoja:
Suomen Teatterit ry
Tommi Saarikivi, 09 2511 2151 tommi.saarikivi(at)suomenteatterit.fi
Hanna-Reetta Schreck , 09 2511 2150 hanna-reetta.schreck(at)suomenteatterit.fi
 
Teatterikeskus ry
Maaria Kuukorento, 040 731 3655 info(at)teatterikeskus.fi


 

·TeaKin Vuoden alumneiksi 2012 on valittu Pauliina Feodoroff  ja Milja Sarkola  

Teatterikorkeakoulun alumniyhdistys on jakanut tänään Vuoden alumni 2012 -tunnustuksen
teatteri Takomon taiteelliselle johtokaksikolle Pauliina Feodoroffille ja Milja Sarkolalle. Vuosittain jaettava palkinto myönnettiin nyt toisen kerran. Ensimmäisen Vuoden alumni -tunnustuksen sai 2011 näyttelijä Seela Sella.

Takomon valinnan perusteluna on teatterin elpynyt ja vireä toiminta etsivänä ja ennakkoluulottomana helsinkiläisenä pienteatterina. Takomo on toiminut kotina monille eri tavoin kokeellisille teatteriesityksille ja -ryhmille, jotka ovat omilla vierailuillaan nostattaneet teatterin henkeä. Riskejä pelkäämättä ja määrätietoisesti on nykyinen johtajakaksikko rakentanut Takomosta raikkaan ja rikkaan, uudistuvan teatteripuheen kielipesän.

Milja Sarkolan Perheenjäsen on viimeisin todiste esityksestä, jossa yksityinen totuus muuttuu koko yleisön tunnistamaksi. Dokumentaarisuus syvenee monikerroksiseksi taiteeksi, jossa toisiaan mittaavat kipeästi eri sukupolvet, maailmankuvat ja kertomisen tavat.

Vuoden alumni -tunnustuksesta päättää Teatterikorkeakoulun alumniyhdistyksen hallitus.

Lisätiedot:
Kirsikka Moring, puheenjohtaja, Teatterikorkeakoulun alumnit ry, puh. 040 552 6852, kirsikka.moring(at)welho.com



·Uusi Teatteri saa uuden teatterijohtajan

Jukka Korpi on valittu Uusi Teatterin uudeksi johtajaksi ja hän aloittaa työnsä elokuussa 2012.
Irma Kario, joka on menestyksellisesti johtanut Uutta Teatteria viimeisen yhdeksän vuoden ajan, siirtyy nyt eläkkeelle. Jukka Korpi on syntynyt Suomessa ja muutti Ruotsiin 1987 missä hän on valmistunut koreografiksi. Hänellä on pitkä ja laaja kokemus näyttämötaiteen eri alueilla. Hän on luonut omia koreografioita mm. Dansens Husiin ja Moderna Dansteateriin ja ollut mukana eri teatterituotannoissa Dramatenissa, Riksteaternissa, Tukholman Kaupunginteatterissa jne. Uusi Teatterissa hän on ollut mukana koreografina, näyttelijänä ja laulajana vuodesta 2005 lähtien.

Uusi Teatterin tavoite on vahvistaa suomenkieltä ja ruotsinsuomalaista identiteettiä. Omat tuotannot suuntautuvat pääasiassa lapsille ja nuorille. Toiminta on keskitetty Tukholman ja Västmanlandin lääneihin ja esitykset kiertävät koko maassa.

www.uusiteatteri.se



·Harjoitustilaa Helsingin keskustassa

Näyttelijäliitto on vuokrannut  vuoden 2012 alusta lukien aivan Helsingin ydinkeskustasta Annantaloa vastapäätä 146 m2 harjoitustilan. Tilaa vuokrataan ensisijaisesti liiton jäsenille, mutta myös muillekin alalla toimiville ammattilaisille ja sidosrymille.

Tilassa on keittiötarvikkeita mm.  jääkaappi, mikroaaltouuni, kahvinkeitin, vedenkeitin, astioita.
Lisäksi siellä on sermejä, piano ja paljon muuta. Tila toimii myös Ilmaisuverstaan "kotina", eli jatkossa yhdistyksen järjestämät viikkotunnit ja kurssit pidetään siellä.

Tilavaraukset:
Helena Vesajoki puh. 09 2511 2138
helena.vesajoki(at)nayttelijaliitto.fi



·HAKUJA


·Teatterinjohtaja Teatteri Imatraan

Teatteri Imatra hakee teatterinjohtajaa toistaiseksi voimassa olevaan työsuhteeseen 1.8.2012 alkaen tai sopimuksen mukaan.

Imatralla on yli satavuotiset perinteet teatterinteosta. Tällä hetkellä Teatteri Imatrassa
työskentelee vakituisesti 13 henkilöä ja ensi-iltoja on 4 - 5 vuodessa, näistä yksi
kesäteatterissa. Teatteri Imatra on kaupungin vetovoimatekijä ja sen katsojaluvut ovat kaupungin asukaslukuun suhteutettuna korkeat. Teatterilla on käytössä yksi näyttämö ja
ainutlaatuisessa ympäristössä Vuoksen varrella sijaitseva kesäteatteri.

Tarkemmat hakuohjeet ja lisätiedot tästä.



·Merikeskus Vellamoon haetaan johtajaa pilottihankkeen ajaksi

Merikeskus Vellamoon haetaan määräaikaista johtajaa ajalle 14.5.-31.12.2012 (tai sopimuksen mukaan). Johtajan tehtävänä on vastata kehitteillä olevan uuden johtamismallin pilotoinnista Merikeskus Vellamossa.

Johtajalta edellytetään aikaisempaa johtamiskokemusta, erityisesti hyötyä on asiakas- ja prosessijohtamisen osaamisesta. Tehtävä edellyttää erinomaisia vuorovaikutustaitoja ja laaja-alaista näkemystä toimia monipuolisessa, usean eri toimijan muodostamassa kokonaisuudessa. Kulttuurialan osaaminen sekä valmiudet luoda ja johtaa yhteistyöverkostoja ovat eduksi. Alueen ja seudun tuntemuksesta on hyötyä tehtävän hoitamisessa. Työ edellyttää täysipäiväistä työpanosta ja läsnäoloa Merikeskus Vellamossa.

Hakuaika päättyy 27.4.2012 klo 15.00. Sähköinen haku osoitteessa
http://www.kuntarekry.fi/AvoimetTyopaikat/Sivut/Jobs.aspx?JobId=14935&JobLanguage=fi_FI

Lisätiedot:
hankejohtaja Ulla Teräs, puh. 040 128 6013 tai ulla.teras(at)nba.fi tai museotoimenjohtaja Kirsi Niku, puh. 040 706 9643 tai kirsi.niku(at)kotka.fi



·Kuopion kaupunginteatteri hakee näyttämömestaria ja tuotantojärjestäjää

Kuopion kaupunginteatteri etsii vakinaiseen työsuhteeseen näyttämömestaria ja tuotantojärjestäjää.

Näyttämömestarilta edellytetään teatterialan ammatillista tutkintoa tai vastaavia tietoa, alan työkokemusta, esimieskokemusta sekä tietoteknistä osaamista.
Tehtävänä on mm. toimia näyttämöhenkilökunnan esimiehenä, valvoa ja johtaa lavasteiden pystytystä, vaihtoa, purkua, kuljetusta ja varastointia sekä vastata näyttämöteknisestä kalustosta.

Tuotantojärjestäjältä edellytetään soveltuvaa ammatillista tutkintoa, hyvä organisointikykyä ja sosiaalisia taitoja, teatterialan työkokemus sekä tietoteknistä osaamista.
Tehtävänä on mm.  osallistua kaikkiin näytelmän harjoitus- ja esitystoiminnan järjestämiseen liittyviin tehtäviin,  vastata aikataulutuksesta ja tiedottamisesta työryhmän sisällä sekä eri osastojen välillä ja vastata näytelmän tuotantoprosessin valmistusaikataulun toteutumisesta.

Työviikko teatterissa on kuusipäiväinen ja työpäivä kaksiosainen. Palkkaus kvtes:n mukainen.

Lisätietoja molemmista tehtävistä antaa käyttöpäällikkö Juha Westman, puh. 044-7182403. Hakemukset ja  CV:n  pyydämme lähettämään 4.5.2012 mennessä osoitteella Kuopion kaupunginteatteri, Niiralankatu 2, 70600 Kuopio tai täyttämään hakemus osoitteessa  www.kuntarekry.fi



·Taiteesta ja kulttuurista hyvinvointia -viikko 21.-27.5.2012 - ilmoita tapahtumasi Uudenmaan taidetoimikuntaan

Alueelliset taidetoimikunnat toteuttavat yhteisen Taiteesta ja kulttuurista hyvinvointia -viikon 21.–27.5.2012. Viikon aikana nostetaan esiin alueiden taide- ja kulttuuritarjontaa ja innostetaan ihmisiä haastamaan ystävänsä mukaan kulttuurin maailmaan. Viikon tarkoituksena on korostaa taidetta ja kulttuuria osallisuuden, yhteisöllisyyden ja arjen hyvinvoinnin edistäjänä.
Taiteesta ja kulttuurista hyvinvointia -viikkoon on mahdollista osallistua ilmoittamalla oma taide- tai kulttuuritapahtumasi mukaan kampanjaan.

Uudenmaan taidetoimikunta kokoaa yhteen oman alueensa taide- ja kulttuuritapahtumia, jotka ovat kiinnostuneita olemaan mukana Kaappaa kaveri -haastekampanjassa.  Taidetoimikunta listaa tapahtumat/toimijat verkkosivuilleen ja toivoo vastavuoroisesti, että mukaan lähtevät tahot linkittävät taidetoimikunnan Kaappaa kaveri -haastekampanjan omille sivuilleen. Kaappaa kaveri -kampanja on myös Facebookissa, jossa taide- ja kulttuuritapahtumia voidaan esitellä ja ihmisiä voidaan haastaa mukaan tapahtumiin. Voit ilmoittaa kulttuuritapahtumasi myös Facebook-sivuille.

Uudenmaan taidetoimikunta tiedottaa yleisölle haastekampanjasta toukokuun viikolla 19.

Ilmoita 21.–27.5.2012 aikana pidettävä taide- ja kulttuuritapahtumasi Uudenmaan taidetoimikuntaan osoitteeseen artinfo.uusimaa(at)minedu.fi otsikolla Kaappaa kaveri -kampanja. Toivomme tapahtumatietoja ke 2.5. mennessä, mutta päivitämme tietoja aina hyvinvointiviikolle asti. Tapahtuman taidesisältö ja muoto on vapaa.

Tapahtumailmoituksessa tulee olla:
- tapahtuman nimi
- tapahtuman alkamisaika
- tapahtumapaikan osoite
- tapahtuman järjestäjä ja yhteystiedot (myös mahdollinen www-sivu)

Liitteenä tarkempia tietoja hyvinvointiviikosta ja kampanjasta.

Lisätietoja antaa Uudenmaan taidetoimikunnan ma. pääsihteeri Sanna Salo (p. 040 158 1970 tai sanna.salo(at)minedu.fi).



·Vuoden 2012 Lea-palkintoehdokashaku käynnistyi

Suomen Näytelmäkirjailijat ja Käsikirjoittajat ry on jakanut näytelmäkirjailijoille suunnattua Lea-palkintoa vuodesta 1985 lähtien. Palkinto myönnetään tekstin (ei esityksen) perusteella vuoden parhaasta näytelmäteoksesta. Vuoden 2012 ehdokashaku on nyt käynnistynyt.

Palkinnon ehdokkaiksi voivat asettua kaikki 1.12.2011–30.11.2012 välisenä aikana maassamme kantaesitettävät kotimaiset näytelmät, jotka ovat saaneet ensi-iltansa suomalaisessa ammattiteatterissa suomen, ruotsin tai saamen kielellä. Mikäli kyseessä on dramatisointi, teos voidaan hyväksyä ehdokkaaksi, jos alkuperäisteoksen tekijä on kirjoittanut itse teoksensa näytelmäksi tai ollut kirjoittavana osapuolena mukana teoksen dramatisoinnissa.

Vuoden 2012 palkintoraadissa toimivat teatterinjohtajat Atro Kahiluoto, Ilkka Laasonen ja Kirsi-Kaisa Sinisalo.

Näytelmätekstin voi lähettää kilpailuun joko teatteri tai kirjailija. Teatterin on kuitenkin varmistettava kirjailijan halukkuus osallistua kilpailuun ennen tekstin lähettämistä. Ehdolle asetettava teos tulee toimittaa Suomen Näytelmäkirjailijat ja Käsikirjoittajat ry:n toimistolle joko paperimuodossa (irto A4) tai digitaalisesti (doc, rtf tai pdf). Mukaan tulee liittää tiedot kirjailijasta, teatterista ja ensi-illan ajankohdasta. Näytelmien vastaanottamisessa on kolme eräpäivää:

1) 1.12.2011–31.5.2012 kantaesitettyjen teosten tulee olla toimitettuna viimeistään 1.6.2012
2) 1.6.–31.10.2012 kantaesitettyjen teosten tulee olla toimitettuna viimeistään 1.11.2012
3) 1.11.–30.11.2012 kantaesitettyjen teosten tulee olla toimitettuna viimeistään 1.12.2012

Teoksia otetaan vastaan sähköpostitse osoitteessa lea-palkinto(at)sunklo.fi. Postitse näytelmiä voi lähettää osoitteeseen: Lea-palkinto, Suomen Näytelmäkirjailijat ja Käsikirjoittajat, Meritullinkatu 33 G 1. krs, 00170 Helsinki.

Vuoden 2011 Lea-palkinto myönnettiin Pirkko Saisiolle näytelmästä Homo!. Lisätietoja palkinnosta löytyy Näytelmät.fi-palvelusta. Suomen Näytelmäkirjailijat ja Käsikirjoittajat ry on kirjailijoiden itsensä vuonna 1921 perustama järjestö, joka pitää huolta kirjailijoiden eduista ja edistää suomalaista draamakirjallisuutta. Liiton yli 500 jäsentä kirjoittavat näytelmiä sekä elokuva-, televisio-, kuunnelma- ja multimediakäsikirjoituksia. Jäsenistöön kuuluu suomen- ja ruotsinkielisiä kirjailijoita.

Lisätietoja Kirjastonhoitaja Pirjo Kaukonen Suomen Näytelmäkirjailijat ja Käsikirjoittajat ry pirjo.kaukonen(at)sunklo.fi (09) 135 6796

 



·TEKIJÄ Performing Arts Market - hakuaikaa jatkettu 27.4.2012 saakka

TEKIJÄ - Teattereiden kiertuejärjestelmä - Turnénätverk för Teater -hanke järjestää kaikille avoimen Performing Arts Market -messutapahtuman Hämeenpuiston Teatterikorttelissa 9.-10.8.2012. Performing Arts Market koostuu esitystorista sekä 9.8.2012 järjestettävästä Showcase Room -osiosta. TEKIJÄ PAM on kohtaamispaikka kiertue-esityksiä tarjoaville ja niitä etsiville teattereille, agenteille, festivaaleille, kulttuurikeskuksille ja muille alan toimijoille.

Näytteilleasettajiksi toivotaan sellaisia ryhmiä, joilla on halua ja kiinnostusta kiertää sekä Suomessa että ulkomailla. Jokaisen näytteilleasettajan tulee voida esitellä produktioitaan vähintään kahdella kielellä. TEKIJÄ-hankkeen toiminnassa mukana oleville teattereille messupaikka on ilmainen, muilta peritään 100 €:n vuokra.
 
Showcase Roomiin valitaan 5-8 eri esitystä. Yhdelle demolle varataan kokonaisuudessaan aikaa 30 minuuttia, johon voi sisältyä maksimissaan 20 minuutin otto esityksestä sekä 10 minuutin johdettu keskustelu yleisön kanssa. Esityksen demo tulee toteuttaa mahdollisimman riisuttuna versiona, ilman raskaita lavasteita tai suuria teknisiä vaatimuksia. Huomaathan, että demoa varten tarvittavan lavastuksen ja muun laitteiston pystytykseen on hyvin vähän aikaa (1-2h). Esitysdemot nähdään Tutkivan teatterityön keskuksella. Demoihin mahtuu noin 20-35 katsojaa, paikat varataan etukäteen TEKIJÄ -hankkeelta. Etusijalla ovat teatterinjohtajat ja hankkeen yhteistyöteattereiden edustajat.

Showcase Roomiin voi tarjota demoa esityksestä ilmoittautumalla 27.4.2012 mennessä osoitteeseen: maria.salomaa(at)uta.fi

Messupaikkojen varaukset 27.4.2012 mennessä e-lomakkeella.
 
Lisätietoja:
Maria Salomaa
maria.salomaa(at)uta.fi
+358 401 904 154



·Vielä ehtii: Esityskomposti-projekti, /teatteri.nyt, Kiasma-teatteri - Hakuaika 20.4. asti

Vielä ehtii hakea mukaan Esityskomposti-projektiin! Avoin haku on käynnissä perjantaihin 20.4. asti. Hakemukset osoitteeseen esityskomposti(at)gmail.com.



·International Physical Theatre Laboratory May 21-25 Tuscany, Italy

The Lab is open to performers from different creative genres and techniques inspired by Physical Theatre as a bold, vibrant and multidimensional approach to contemporary theatre performance. The programme opens the door towards the new collaboration project in Russia in autumn 2012 - the six-week period of performance creation in a Russian repertory theatre together with Russian actors and performers from different countries.

There are Scholarships for dancers and actors supported by ArtUniverse.
Each scholarship amount is 300 EUR and covers part of the participation fee.
To apply for the scholarship, candidates should send CV with photo and a letter of motivation to iugte.projects(at)gmail.com

Read more



·TAPAHTUMIA

 

·Eurooppalaisen teatterin uudet tuulet - Sunnuntaibrunssi 22.4.2012

Teatterikriitikko ja esseisti George Banu keskustelee ohjaaja Andriy Zholdakin ja Tinfon johtajan Hanna Helavuoren kanssa. Teatterinjohtaja Dan Henriksson toimii puheenjohtajana.

Paikka Klockriketeatern, Diana/Erottajankatu 7B, Helsinki
Aika 22.4.2012, klo 12-14
Brunssi 5 € (kahvi, tee, tuoremehu, sandwich)

Ilmoittautumiset viimeistään la 21.4.12 klo 13 (tarjoilua varten)
Klockriketeatern
vanja(at)klockrike.fi
puh. 0400 153 791

Kutsu liitteenä



·Jätkäelämää muistellaan Esko Rannan johdolla 25.4.2012

Rovaniemen Teatteri ja Hotel Santa Claus järjestävät jätkäkulttuurin muistelupäivän kaikelle kansalle jätkäkulttuurin pääkaupungissa keskiviikkona 25. huhtikuuta. Päivän voi aloittaa lohikeittolounaalla, jatkaa katsomalla ja kuuntelemalla jätkän elämästä kertovaa Jätkän balladia ja päättää menneen jätkäajan yhteiseen muisteluun. Jätkä-päivän tapahtumissa voi olla mukana kaikissa tai osallistua vain johonkin niistä. Noin klo 14.15 alkava muistelutuokio on kaikille avoin ja maksuton.

Muistelun juontaa legendaarinen radioääni Esko Ranta. Lapin radion eläkkeelle jäänyt toimittaja Esko Ranta on kuunnellut jätkien tarinoita koko lapsuutensa ja nuoruutensa, isänsä kun oli aito jätkä ja armoton jutunkertoja.

Lisätiedot:
Kirsi Jääskö, puh. 0400 974 702, kirsi-inari.jaasko(at)rovaniemi.fi
Elämää jätkien kaupungissa ja savotoilla



·Soveltavan teatterin, tanssin & sirkuksen seminaari 6.-7.5.2012

Tule kokeilemaan eri tapoja soveltaa teatteria / tanssia / sirkusta, kokemaan soveltamisen riemua alan asiantuntijoiden johdolla sekä verkostoitumaan ja keskustelemaan aiheesta!

Ohjelmassa on mm. luentoja, keskustelutilaisuuksia ja työpajoja. Työpajat sopivat sekä kokeneemmille että aloitteleville soveltavan alueen valtaajille!

Maanantaina on lisäksi mahdollista tavata uusia kiinnostavia yhteistyötahoja ja kumppaneita, viritellä hankkeita ja hankkia kontakteja soveltavan Soveltavan markkinoilla!

Ilmoittautumiset työpajoihin ja markkinapöytävaraukset 26.4. mennessä.

Tervetuloa! Ennakkoilmoittautuminen vain työpajoihin ja Soveltavan markkinoille!

Lisätietoja Näyttelijäliiton verkkosivuilta sekä oheisesta ohjelmasta.

 


 

·MUKAMAS 2012 – Kansainvälinen Nukketeatterifestivaali 7.-12.5.2012

Teatteri Mukamas järjestää kahdeksannen kerran kansainvälisen nukketeatterifestivaalin toukokuussa Tampereella. Kuuden päivän aikana nukketeatteri valtaa Tampereen näyttämöt; neljästätoista eri esityksestä on kaksikymmentäkuusi näytöstä. Vierailijoita tulee kotimaisten nukketeattereiden lisäksi Hollannista, Ranskasta, Saksasta, Tanskasta, Tšekistä ja Venäjältä.

Festivaalin pääesiintyjä aikuisille on DudaPaiva Company Hollannista, joka yhdistää nukketeatteria ja tanssia ainutlaatuisella, rajoja rikkovalla tavalla. Esityksessä Malediction syntyy painajaisten ja satujen maailma, kun kaksi ihmistä pyrkii löytämään todellisen yhteyden toisiinsa.

pe 11.5.2012 klo 21.00
la 12.5.2012 klo 20.00

Tila: Hällä-näyttämö, Hämeenkatu 25, Tampere

Lapsille festivaalin pääesiintyjä on tšekkiläinen Drak Theatre, joka tuo Tampereelle esityksen The Flying BabiesJokainen on joskus kokenut tunteen, kun ilmapallo lentää taivaan tuuliin. Minne se katosi? Tästä alkaa hulvaton seikkailu kohti kadonneita ilmapalloja. The Flying Babies on kiertänyt kymmenen vuoden ajan ympäri maailmaa ja voittanut visuaalisuudellaan ja kekseliäisyydellään lukuisia Grand Prix- ja Design -palkintoja. 

to 10.5.2012 klo 10.00, 13.00 ja 18.00
pe 11.5.2012 klo 10.00

Tila: Hällä-näyttämö, Hämeenkatu 25, Tampere

Festivaalin muu ohjelmisto: www.teatterimukamas.com

Lisätietoja:
Veronica Stycz

Teatteri Mukamas
veronica.styccz(at)teatterimukamas.com
puh. (03) 3124 1311

 


 

·Suomen Arvostelijain Liiton tanssi-ja teatterijaoksen sekä TEKSTI-yhteisön kritiikkiseminaari la 12.5.

Tervetuloa SARV:in sekä TEKSTI-ryhmän järjestämään seminaariin.  
 
La 12.5. klo 11-15 Teatterikulman Komediasalissa, Meritullink. 33, 00170 HKI (sisäpiha, 2. kerros)
 
Seminaari on avoin kaikille asiasta todella kiinnostuneille!

Ilmoittautumiset (tarjoilujen vuoksi) viikkoa ennen: maria_sako(at)hotmail.com

Seminaarissa keskitytään tekstiin ja dramaturgiaan tanssiteoksissa sekä festivaalien takana olevaan ajatteluun. Millaisia uusia kritiikin muotoja tarvitaan, kun kirjoitetaan tanssiesityksistä, joissa käytetään paljon puhetta ja tekstiä? Miten festivaaliesitys eroaa muista esityksistä? Millainen on festivaalikritiikki? Mitkä ovat kritiikin uudet haasteet? Seminaarin tarkoituksena on tuoda tekijöitä ja kriitikkoja yhteen keskustelemaan esitysten ja esityskokonaisuuksien takana olevasta ajattelusta, työprosesseista sekä kritiikin uusista haasteista. Tervetuloa oppimaan uutta ja debatoimaan!
 
Klo 11-13
 
ohjelmassa 20 minuutin alustukset, joiden jälkeen aina 20 minuuttia keskustelua:
 
Baltic Circle -festivaalin taiteellinen johtaja Eva Nelkyaeva
(dramaturgia ja teksti festivaalin rakentamisessa, esimerkkinä Baltic Circle -festivaali)
 
tanssija-koreografi Jenni Koistinen
(teksti koreografin ja tanssijan työssä, esimerkkinä mm. Yhteiskunnallista liikettä -esitys)
 
dramaturgi Niina Miettinen
(mitä dramaturgi voi antaa tanssiteokselle ja mitä tanssi kirjoittajalle, esimerkkinä Viimeinen tanssi ennen maailmanloppua -esitys)
 
lounas/kahvitauko 13-13.30
 
seminaari jatkuu 13.30.-15.00
 
13.30.-14.00
 
TEKSTI-ryhmän jäsenten sekä koreografi Jenni Kivelän 10 minuutin alustukset kritiikistä.

14.00.-15.00 Pyöreän pöydän keskustelu/paneelikeskustelu seminaaria valmistellessa tulleista kysymyksistä ja päivän aikana nousseista teemoista. Moderaattorin yhteenveto.
 
Lisätietoja: Maria Säkö: +358440760917
SARV:in toiminnanjohtaja Riikka Lazak:+358415065594

 

 


 

·Kulttuuri, terveys ja hyvinvointi. Workshop 1: Yhteisötaide tekemisenä ja hyvinvointitutkimuksen kohteena 15.5.2012

Opetus- ja kulttuuriministeriössä sekä Sosiaali- ja terveysministeriössä on käynnissä
poikkihallinnollinen toimintaohjelma ’Taiteesta ja kulttuurista hyvinvointia 2010 – 2014’.
Yhtenä ohjelman tavoitteena on käynnistää kulttuurin, taiteen, terveyden ja hyvinvoinnin
suhteita kartoittava laaja tutkimusohjelma. Valmistelua tehdään parhaillaan Turun
yliopistossa Kulttuuri, terveys ja hyvinvointi -hankkeessa, jossa työskentelevät professori
Marja-Liisa Honkasalo ja projektitutkija Anu Laukkanen. Kartoitamme hankkeessa alaan
liittyvää aiempaa ja käynnissä olevaa tutkimusta, sekä perehdymme alustavasti lukuisiin
kehityshankkeisiin, joita Suomessa on toteutettu reilun kymmenen vuoden aikana.
Järjestämme tutkimusohjelman valmistelun tueksi useamman workshopin sarjan, jotta
saisimme Suomen Akatemialle osoitettavasta perustelumuistiosta mahdollisimman kattavan
ja monipuolisen. Muistio esitellään Suomen Akatemialle vuoden 2012 loppuun mennessä.

Kutsummekin ensimmäiseen workshopiin kaikki tutkimusohjelman valmistelusta
kiinnostuneet henkilöt. Lähestymme tapaamisessa laajaa ilmiökenttää yhteisötaiteen
näkökulmasta. Millaisia näkökulmia taiteen ja hyvinvoinnin vuorovaikutukseen
yhteisötaiteen tekijät, hankkeiden työntekijät, taiteen kokijat ja tutkijat voisivat tuoda
tutkimusohjelmaan? Millaisin menetelmin vuorovaikutusta pitäisi ja voitaisiin tutkia?
Millaisia haasteita tutkimuksessa on? Millaisena näemme yhteisötaiteen ja sen
tutkimuksen tulevaisuuden?

Lue lisää

Lisätietoa: Anu Laukkanen 040 685 5976, anu.laukkanen(at)utu.fi

 


·Hiljaisuus-festivaali 6.-9.6.2012

Esittävän taiteen Hiljaisuus - Festivaali järjestetään kolmannen kerran Kittilän Kaukosessa,
luonnonkauniissa Villa Magiassa.

Hiljaisuus-festivaali kokoaa yhteen eri alojen taiteilijoita pohjoisesta, keskustelemaan ja
tutustumaan rauhallisessa ja inspiroivassa ympäristössä. Festivaali värittää paikallista arkea
pitkän viikonlopun ajan ja tuo korkeatasoisia poikkitaiteellisia esityksiä Kaukosen kylään ja
Kittilän kuntaan.

Festivaaliohjelma

www.hiljaisuusfestivaali.info

 

 

 ·KOULUTUSTA

 

·TEKIJÄ-hanke: Koulutusta ääni-, kuva-, ja mediasuunnittelusta Lappeenrannassa 15.-16.5.2012

TEKIJÄ järjestää kaksipäiväisen koulutuksen ääni-, kuva-, ja mediasuunnittelusta teattereissa Lappeenrannan kaupunginteatterilla 15.–16.5.2012.

Tiistaina 15.5. klo 12–17 koulutuksen aiheena on äänisuunnittelu ja keskiviikkona 16.5. klo 9–15 kuva- ja mediasuunnittelu teattereissa. Koulutus on itsenäinen osa hankkeen teknis-taiteellinen tuotantosuunnittelu -koulutuskokonaisuutta.

Kouluttajina toimivat mm. äänisuunnittelija Heidi Lind, mediasuunnittelija Teemu Määttänen ja ohjaaja Mika Lehtinen. Tarkempi ohjelma julkaistaan lähipäivinä www-sivuilla.

Koulutus on suunnattu teattereiden tekniselle henkilökunnalle, ääni- ja valosuunnitelijoille, lavastajille, ohjaajille, teattereiden johtajille, tuottajille sekä muille kiinnostuneille!
Ilmoittautumiset 11.5.2012 mennessä e-lomakkeella.

Koulutus on maksuton. Paikkoja täytettäessä TEKIJÄ-hankkeessa mukana olevat teatterit ja ryhmät ovat etusijalla, mutta myös muut kiinnostuneet ovat tervetulleita.
Lisätietoja: Laura Pekkala, laura.m.pekkala(at)uta.fi, +358 40 1901 201


Teatterijohtaja Teatteri Imatra

Kaappaa kaveri

Sunnuntaibrunssi 22.4.2012

Seminaari

Hiljaisuus-festivaali

Yhteisötaide workshop

TINFO-esite