27.04.2012

TINFO-tiedote 17 / 26.4.2012

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

USKO TOKI

UUTISIA

HAKUJA

TAPAHTUMIA

KURSSEJA JA KOULUTUSTA

 

· MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

 

KOVASSA SEURASSA

Klockrikessä oli tarjolla älyllisesti inspiroivaa ylellisyyttä Georges Banun, Andriy Zholdakin  ja Anna Kareninan, tulevan Kirsikkapuiston sekä Morbror Vanjan näyttelijöiden seurassa. Ei  huonompaa aloittaa sunnuntaita kuuntelemalla Sorbonnen yliopiston professoria ja teatterikriitikkoa Georges Banua taustoittamassa Vanja-enon esityshistoriaa ja -kontekstia ja tekemässä yksityiskohtaisen tarkkoja teksti- ja esityshavaintoja Vanjasta ja sen saamista eri tulkinnoista, ei pelkästään Ranskan vaan laajassa eurooppalaisen teatterin kontekstissa.  Banu piipahti Suomeen nähdäkseen Zholdakin ohjauksen.  Ja on tulossa jälleen syksyllä katsomaan Kirsikkapuistoa Turkuun. Banusta kiinni. Häntä pitää saada isomman yleisön kuulla ja varata tälle enemmän aikaa.

Keskustelu kirvoitti pohtimaan meidän Tsehov-traditiotamme Kalima-Långbacka-Korhonen-Smeds… Ja puhe kiertyi myös ohjaajanteatteriin tai ohjaajavaltaiseen teatteriin. Minusta suomalainen ohjaajanteatteri yskii.  Mielessäni ajattelin syyksi jotain pitkää Turkan varjoa, jälkikäteen syyn kiteytti eräs näyttelijä:” Me ruvettiin tekemään itse ja vastustamaan näitä hierarkkisia työtapoja, koska kaikki ne ohjaajat, jotka meitä ohjasivat, olivat niin paskoja.” Tästä haluaisin keskustella.

 

DRAAMAN MAISEMAT

Viimeiset ajat käsillä. Olemme tekemässä uusinta TINFO Newsimme suomalaista nykydraamaa esittelevää teemanumeroa Writing  for the Stage. Sen on tarkoitus ilmestyä juuri sopivasti suomalaisen draaman festivaalille Brysselissä  kesäkuussa, showcaseihin Tampereen Teatterikesässä ja Stagelle. Kättä pidempää tarvitaan, taustalukemista suomalaisista näytelmistä ja teatterista. 

Julkaisuun olemme yrittäneet hakea myös ulkomaista ristivalotusta, ulkopuolisten ääntä, siis niiden näkökulmaa, jotka meidän kotimaisia näytelmiämme haluavat ulkomailla esittää. Olen tosi tyytyväinen, kun saimme mukaan Simon Bobergin Husets Teaterista (Kööpenhamina), joka tuntee eurooppalaisen nykydraaman kuin omat taskunsa ja Jean-Claude Idéen Théâtre de Pochesta (Bryssel), joka tykästyi ikihyväksi kirjailijoihimme.  Ja kyllä ulkkareiden on tärkeätä kuulla Mika Myllyahon omin sanoin kertovan Suomen Kansallisteatterista dramaturgisena hautomona ja Laura Ruohosen näkemyksiä Teatterikorkeakoulusta kirjoittajakouluna. Ristivalotusta tarjoaa myös Martina Marti, joka esittelee saksantamaansa Timosen Meganin tarina-näytelmää, brittiläinen Tom Black kirjoittaa Saara Turusesta. Onnellinen olen siitäkin, että saimme Pipsa Longan esittelemään suomalaista lasten- ja nuortennäytelmää.   Ja mahdollisuus on lukea, miten Okko Leo, Jussi Moila, Emilia Pöyhönen ja Laura Gustafsson näkevät oman kirjoittamisensa. Kovaa porukkaa.

Minä taistelen vielä oman kirjoitukseni kanssa. Yritän luoda kuvaa tästä rikkaasta ja moninaisesta kasvustosta, pitäisi nähdä metsä, puut ja maaperä. Onneksi  on komppaajia. Kiitos jo etukäteen kommenteista, Satu Rasila ja Jukka-Pekka Pajunen!
Writing for the Stage toi kouriintuntuvasti esiin sen, ettei draamasta kirjoittavien löytäminen ole ihan helppoa. Tässä kysymyksessä tekee mieli tähytä Tampereen yliopiston draaman ja teatterin tutkimuksen puoleen. Josko mietittäisiin yhdessä keinoa saada lisää kirjoittajia.

MAAILMAN SKENOGRAFIASSA KUOHUU

Hiljattain ilmestyi teos World Scenography 1975-1990, jonka Peter McKinnon ja Eric Fielding ovat toimittaneet. Julkaisu on kunnianarvoisasti OISTATin.  Tässä pitkään kestäneessä hankkeessa meitä oli monta maakohtaista avustajaa, jotka teimme työtä käskettyä, pohdimme, ketkä skenografit valitaan, mitä teoksia valitaan, hankittiin kuvia ja kuvaoikeuksia, kirjoitettiin tekstejä.

Sitten kun teos vihdoin ja viimein saatiin ilmoille jokin aika sitten, oli tyrmistys melkoinen. Kukaan ei tiedä millä suunnittelemattomuuslihaksilla herrat olivat liikenteessä.  Kuvamäärä olikin karsiutunut matkan varrella huomattavasti. Hukassa oli ajatus siitä, mitä oikeastaan oltiinkaan tekemässä. Ja kirjan on sentään julkaissut OISTAT. Sähköposteissa sataa nyt kitkerää, mutta myös rakentavaa kommentointia eri puolilta maailmaa. Ei voi olla mahdollista, että esimerkiksi kuvien valintaperustetta säätelee se, saadaanko kuvat korvauksetta vai ei. Tällä perusteella ranskalaisia skenografeja karsiutui pois roppakaupalla. Meillä Suomessa skenografit  ja valokuvaajat suostuivat ystävällisesti luovuttamaan oikeutensa. Mutta noloa on,  ettei tekijöille tai maatoimittajille heru kirjan kirjaa edes jonkinlaiseksi korvaukseksi.  Tällaisesta ei marisisi, jos lopussa kiitos seisoisi. Nyt saatiin new age  -katalogi.

 

TURUSSA KESKUSTELLAAN – VIELÄ EHDIN MUKAAN

Hitto, olisi pitänyt olla Turussa. Olisin halunnut kuunnella keskustelusarjaa siirtolaisuudesta liittyen Turun kaupunginteatterin Vaarallinen harmonikka -esitykseen. Aivan upeata, että teatteri laajentaa kosketuspintaa yleisöönsä. Asialla ei ole pelkästään Suomen Kansallisteatteri. Ja missasin myös  tulevaan Kirsikkapuistoon liittyen Tsehov-luentosarjan alun, mutta vielä ehtii. Syksyllä jatketaan. Tämä on sitä, mitä sivistysteatteri tekee, se antaa tietoa, tarjoaa mahdollisuuden jakaa näkemyksiä,   se kasvattaa yleisöä  ja laajentaa osallisuutta.

GLOBAALI SHAKESPEARE-BRÄNDI RULES

World Shakespeare Festival alkoi pari päivää sitten. Varsinaista jöötiä Englannissa. Tuhti paketti. Guardianista voi seurata festaria etänä ja kuulla eri maiden Shakespeare-tekijöiltä heidän suhteestaan klassikkoon.

Ohessa lämpimäisiksi Royal Shakespere Companyn kotikirjailijan Mark Ravenhillin kirjoittama ja esittämä sonetti, jossa Ravenhill omien sanojensa mukaan halusi tutkia ambivalentteja tunteitaan globaalia Shakespeare-brändiä kohtaan:

I envy you. Your world was new, unmapped,
The language that you wrote in barely fixed;
You were Shagsbeer or Shaxpeer – whatever
Form your Will-full pen chose to take each day;
Great continents of human thought and heart
Were not yet owned by any national tongue
And were yours to chart, conquer, describe, sell:
You made an empire of our language in your Globe.
And now we rush to patent every cell
Of being: we brand ourselves with jingles,
Every word we speak or write is trade
And our little lives are ended with a deal.
You taught us language and there's profit on't
But still a greater possibility – to curse.

Mark Ravenhill


· USKO TOKI

 

 UskoToki2604

 

· UUTISIA

· Yli puolet suomalaisista kokee teatterissa, tanssiesityksissä ja oopperassa käynnin lisäävän hyvinvointia ja elämänlaatua

Suomen Teatterit ry, Teatterikeskus ry ja Tanssin Tiedotuskeskus ovat teettäneet  Taloustutkimus Oy:llä Teatterissakäyntitutkimuksen tarkoituksenaan selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat kansalaisten teatterivalintoihin. Tutkimuksen kohderyhmä oli maamme 15-79-vuotias väestö ja kenttätyö toteutettiin henkilökohtaisina haastatteluina.
 
Yli puolet vastaajista oli sitä mieltä, että teatterissa, tanssiesityksissä ja oopperassa käynti lisäsi heidän hyvinvointiaan ja elämänlaatuaan erittäin tai melko paljon. Vain 6% vastaajista katsoi, että käynnit eivät juurikaan lisänneet hyvinvointia ja elämänlaatua. Eniten hyvinvointia ja elämänlaatua esittävästä taiteesta katsoivat saavansa mm. naiset, 45-79-vuotiaat, eteläsuomalaiset, lukion suorittaneet, korkeammin koulutetut ja toimihenkilöt.
 
Myös opiskelijat ja koululaiset kokivat teatterissa ja tanssiesityksissä käynnin lisäävän heidän hyvinvointiaan. Tämä tukee voimakkaasti teatterikentän näkemystä siitä, että kaikilla lapsilla ja nuorilla pitäisi olla oikeus päästä elävän esittävän taiteen pariin. Suomen Teatterit ry, Teatterikeskus ry ja Tanssin Tiedotuskeskus tukevat voimakkaasti teatteri- ja tanssiesitysten lisäämistä koulujen opetusohjelmaan, jolloin lasten ja nuorten teatteriin ja tanssiesityksiin pääsy ei olisi ainoastaan valveutuneen opettajan tai vanhemman varassa, vaan kaikki suomalaiset koululaiset pääsisivät vähintään muutaman kerran koulu-urallaan saamaan tärkeitä kokemuksia ja elämyksiä esittävän taiteen parista.
 
Vajaa puolet suomalaisista kannattaa esittävän taiteen yhteiskunnallisen tuen säilyttämistä ennallaan, jolloin lippujen hinnat pysyvät ennallaan. Vajaa neljännes kannattaa tuen nostoa. Kohtuulliseksi teatteri- ja tanssiesityksen lipun hinnaksi määrittyi tutkimuksessa 22 euroa ja oopperaesityksen 31 euroa.
 
Suomalaisen teatterin tason vastaajat määrittivät asteikolla 4-10 numeron 8 arvoiseksi.
 
Suomen Teatterit ry on tehnyt tutkimusta vuodesta 1995 lähtien. Edellisellä kerralla vuonna 2007 tutkimuksessa tutkittiin ensimmäistä kertaa myös lastenteatterissakäyntiä ja siihen liittyviä mielipiteitä. Tällä kertaa kokonaisuuteen lisättiin tanssin kenttää tutkiva osio mm. siksi, että Suomen Teatterin ry:n jäsenkenttä on viime vuosina laajentunut juuri tanssiteattereiden suuntaan. Aiempien tutkimusten aineistojen vertailtavuus uusimpaan on säilytetty.
 
Tutkimus löytyy kokonaisuudessaan Suomen Teatterit ry:n sivuilta  
Lisätietoja:
Suomen Teatterit ry
Tommi Saarikivi, 09 2511 2151 tommi.saarikivi(at)suomenteatterit.fi 
Hanna-Reetta Schreck , 09 2511 2150 hanna-reetta.schreck(at)suomenteatterit.fi
 
Teatterikeskus ry
Maaria Kuukorento, 040 731 3655 info(at)teatterikeskus.fi

 


 


· Naiset hakevat innokkaammin taiteilija-apurahoja – miehet saavat useammin myönteisen päätöksen

Taiteen keskustoimikunnan ja valtion taidetoimikuntien vuosittain jakamat valtion taiteilija-apurahat ovat merkittävin yksittäisten taiteilijoiden työskentelyn tukemiseen kohdistettu valtion taidepoliittisen tuen muoto. Vuonna 2010 taiteilija-apurahoja maksettiin yhteensä noin kymmenen miljoonaa euroa, mikä vastaa noin 2,6 prosenttia valtion taide- ja kulttuuribudjetista.

Valtion taiteilija-apurahajärjestelmän toimivuudesta ja koetusta vaikuttavuudesta juuri valmistunut tutkija Tomi Mertasen tekemä selvitys osoittaa, että apurahalainsäädännössä asetetut jakokriteerit iän, sukupuolen tai asuinpaikan suhteen toteutuvat lainsäätäjän tarkoittamalla tavalla. Noin 80 prosenttia valtion taiteilija-apurahaa vuosina 2006–2010 nauttineista taiteilijoista piti järjestelmää toimivana. Suurimmaksi yksittäiseksi parannuskohteeksi taiteilijat näkivät apurahojen myöntöpäätösten sekä niiden perusteiden läpinäkyvyyden lisäämisen. Vastaavasti vain noin joka kymmenes apurahan saaja katsoi apurahasta aiheutuneen käytännön ongelmia. Suurimpana yksittäisenä ongelmaryhmänä mainittiin apurahan ja toimeentuloturvan yhteensopimattomuus.

Tuoreen tutkimuksen tulokset ovat hyvin yhteneviä Taiteen keskustoimikunnan vuonna 2006 julkaiseman, vuosia 2002–2005 käsittelevän, vastaavan selvityksen kanssa. Tämä osoittaa vallitsevan apurahajärjestelmän pysyneen stabiilina koko 2000-luvun ajan. Taidetoimikuntalaitos on kuitenkin vuo¬sien saatossa kyennyt muuttumaan sikäli, että tukea saavia taiteenaloja on tullut koko ajan vähitellen lisää. Siten taidetoimikuntalaitos on pystynyt kohtuullisen hyvin vastaamaan ajan haas¬teisiin.

Taiteilija-apurahojen keskeisimmiksi vaikutuksiksi koettiin kaikilla taiteenaloilla apurahan merkitys toimeentulon turvaajana, apurahan kannustava vaikutus sekä apurahan tarjoama mahdollisuus käyttää enemmän aikaa taiteelliseen työskentelyyn. Tätä mieltä oli noin yhdeksän kymmenestä apurahan saajasta. Huomionarvoista on, että nyt saadut tulokset ovat miltei identtisiä vuonna 2006 julkaistun selvityksen kanssa. Apuraha näyttää olevan erityisen merkittävä tulonlähde nuorille naistaiteilijoille, sillä vuonna 1970 tai sen jälkeen syntyneistä naisista peräti 98 prosenttia katsoi apurahan turvanneen heidän toimeentulonsa. Sen sijaan esimerkiksi julkisuutta apurahan ansiosta koki saaneensa vain viidennes kaikista apurahataiteilijoista. Taiteilijat myös arvostavat oman taiteenkentän myöntämää apurahaa suuresti, ja sitä pidetään merkkinä oman taiteellisen toiminnan korkeasta tasosta ja siten huomattavana tunnustuksena.

Noin 40 prosenttia apurahan saaneista taiteilijoista oli suunnitellut rahoittavansa taiteellisen työnsä yksinomaan valtion taiteilija-apurahalla. Vastaavasti noin 60 prosenttia raportoi suunnitelleensa toiminnalleen taiteilija-apurahan ohella myös muuta rahoitusta. Miehistä ja naisista suunnilleen yhtä moni ilmoitti suunnitelleensa toiminnalleen apurahan lisäksi myös muuta rahoitusta.

Apurahojen merkitys ja vaikuttavuus eri taiteenaloilla on hyvin erilainen. Näyttämötaiteilijoille, sirkustaiteilijoille sekä arvostelijoille myönnetään selvästi muita taiteenaloja enemmän vuoden mittaisia tai sitä lyhyempiä apurahoja. Sen sijaan kuvataiteessa, kirjallisuudessa, elokuva- ja valokuvataiteissa sekä taideteollisuudessa kyseinen suhdeluku on muita taiteenaloja selvästi alhaisempi. Vastaavasti kirjailijat sekä kuvataiteilijat saavat muita aloja enemmän viisivuotisia apurahoja.

Sukupuolella näyttäisi olevan merkitystä apurahakauden kokonaiskestoon, joskin vain osittain. Miesten apurahakausi on naisia pidempi arvostelijoilla, elokuvataiteessa, kirjallisuudessa, näyttämötaiteessa, rakennustaiteessa, sirkustaiteessa, säveltaiteessa, tanssitaiteessa sekä valokuvataiteessa. Naiset puolestaan ovat miehiä kauemmin apurahalla kuvataiteessa, mediataiteessa sekä taideteollisuudessa. Suurin selittävä tekijä on se, että naiset hakevat kaikilla aloilla miehiä selvästi useammin lyhyitä apurahoja, samalla kun miehet anovat selvästi naisia enemmän pitkiä taiteilija-apurahoja. Esimerkiksi säveltaiteessa miehet hakivat naisia kolme kertaa enemmän viisivuotisia apurahoja, naiset puolestaan kolme kertaa miehiä enemmän puolivuotisia apurahoja. Kaikkien alojen yhteinen apurahakauden pituus on miehillä keskimäärin paria kuukautta naisia pidempi. Tilanne on tasoittunut huomattavasti, sillä vuoden 2006 selvityksessä miesten apurahakausi oli kaikilla taiteenaloilla naisten apurahakautta pidempi.

Taiteilija-apurahojen hakijoiden osalta huomio kiinnittyy siihen, että vaikka naiset hakivat joka vuosi vuosien 2005–2009 aikana miehiä useammin apurahoja, saivat he niitä joka vuosi miehiä vähemmän. Koko tutkimusajanjaksolla miehet saivat 53 ja naiset 47 prosenttia kaikista myönnetyistä valtion taiteilija-apurahoista; hakijoista miehiä oli 49 prosenttia ja naisia 51 prosenttia. Iällä ei sen sijaan näytä olevan merkitystä apurahan saannin kannalta, sillä vain hakijoiden vanhin ikäluokka, vuonna 1949 tai sitä aiemmin syntyneet, saivat hakijamääriin suhteutettuna muita harvemmin myönteisen päätöksen.

Selvityksessä käytetty aineisto on peräisin Taiteen keskustoimikunnan ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteisestä apurahansaajia koskevasta rekisteristä sekä valtion taiteilija-apurahaa vuosina 2006–2010 nauttineiden taiteilijoiden apurahakautensa päättymishetkellä täyttämästä kyselystä, johon vastasi 1180 taiteilijaa. Kyselyyn vastasi 94 prosenttia apurahan saajista.

Tomi Mertanen: Taiteilija-apurahajärjestelmän toimivuus ja koettu vaikuttavuus. Selvitys valtion taiteilija-apurahan saajista 2006–2010. (English Summary) Työpapereita - Working Papers no. 50. Taiteen keskustoimikunta. Helsinki 2012. ISSN 1788-5318. ISBN 978-952-5253-83-2.

Julkaisu on maksutta luettavissa pdf-tiedostona verkossa.

Julkaisua voi tilata maksutta osoitteesta:
Taiteen keskustoimikunta, julkaisutilaukset, PL 293, 00171 Helsinki, puh. (09) 1607 7066, tkt-kirjasto(at)minedu.fi. Yli kymmenen kappaleen tilauksista laskutetaan toimituskulut.


Lisätietoja: Tutkija Tomi Mertanen, p. (09) 160 77061, tomi.mertanen(at)minedu.fi (30.6.2012 asti)
Tutkimusyksikön päällikkö Paula Karhunen, p. (09) 1607 7202, paula.karhunen(at)minedu.fi


 

· Suomen Teatterit ry: Teattereiden julkiset tuet on turvattava

Teattereiden ja orkestereiden valtionosuuksien leikkaukset ovat ajaneet teatterit säästökuurille. Syksyllä 2011 päätettyjen valtionosuusleikkausten jälkeen toimintaansa sopeuttaneet teatterit ovat jo nyt joutuneet karsimaan mm. vierailevan työvoiman käyttöä, joka välittömästi vähentää entisestään alan freelancereiden työtilaisuuksia. YT-neuvotteluihinkin on jouduttu.
 
Henkilöstövaltaisella alalla mahdolliset lisäleikkaukset kohdistuisivat entistä rajummin suoraan alan työllisyyteen. Freelancereiden joutuessa entistä ahtaammalle toimintaedellytysten kaventaminen entisestään vaikuttaisi myös yhä laajemmin koko teatterialaan, heikentäen mm. teattereiden mahdollisuuksia tilata näytelmäkirjailijoilta ja säveltäjiltä uutta kotimaista näytelmää ja musiikkia.
 
Lisäleikkaukset vaikuttaisivat suoraan entistä raskaammin teattereiden edellytyksiin tuottaa monipuolisia kulttuurielämyksiä katsojille. Valitettavasti tämä koskee usein erityisesti lasten ja nuorten esityksiä sekä erityisryhmille suunnattua monipuolista yleisötyötä, koska näille ryhmille suunnatun teatteritoiminnan järjestäminen on usein teattereille taloudellisesti haastavaa.
 
Kuluvana vuonna Taloustutkimuksella teetetyn teatterissakäyntitutkimuksen mukaan valtaosa suomalaisista on sitä mieltä, että yhteiskunnan tukea teatterille pitäisi joko nykyisestä korottaa tai se tulisi ainakin säilyttää entisellään. Yhdeksän vastaajaa kymmenestä oli sitä mieltä, että teatterissakäynti lisää elämän laatua ja hyvinvointia.
 
Lisäksi suomalaiset toivoivat, että päiväkoti- ja kouluikäisillä olisi edellytykset päästä vähintään nykyinen määrä tai nykyistä enemmän elävien esitysten pariin. Koko väestöstä yli puolet uskoi käyvänsä katsomassa näyttämötaidetta tulevan vuoden aikana.
 
Teattereilla on vakaa tahto täyttää tehtävänsä kansalaisille tärkeiden kulttuuripalvelujen järjestäjänä, mutta tämän tehtävän täyttäminen edellyttää jatkossakin riittävää valtion ja kuntien panostusta teatteriin.
 
Suomen Teatterit ry:n vuosikokous valitsi uudelle kaudelle Suomen Teatterit ry:n hallituksen puheenjohtajaksi tilaajajohtaja Lasse Eskosen ja uusiksi jäseniksi teatterinjohtaja Miko Jaakkolan Kajaanin Kaupunginteatterista, toiminnanjohtaja Ilkka Könkään Tanssiteatteri Rimpparemmistä, teatterinjohtaja Maarit Pyökärin Lahden Kaupunginteatterista ja Helsingin kaupunginteatterin hallituksen varapuheenjohtaja Suvi Rihtniemen. Muina jäseninä jatkavat viime vuonna valitut Espoon kaupunginteatterin johtaja Jussi Helminen, Oulun kaupunginteatterin hallituksen jäsen Pasi Laukka, Rauman kaupunginteatterin talousjohtaja Harri Natunen, Svenska Teaternin johtaja Johan Storgård ja Tamperelaisen Teatteri Mukamaksen johtaja Mansi Stycz.
 
Suomen Teatterit ry:n järjestämässä vuosikokousseminaarissa keskiviikkona 18.4. käsiteltiin Veikkauksen kulttuuriin kohdistettua rahoitusta ja valtionosuusteattereiden laadullista arviointia.
 

Lisätiedot:
 
Tommi Saarikivi
Toimitusjohtaja
Suomen Teatterit – Finlands Teatrar ry
Puh. 09 2511 2151 / 040 153 1415
Tommi.saarikivi(at)suomenteatterit.fi

 


 

·Puhdistus tulkataan viittomakielelle Oopperassa

Suomen Kansallisoopperassa kokeiltiin oopperoiden viittomakielistä tulkkausta viime syksynä kahdessa Bizet’n Carmenin esityksessä. Palaute oli innostunutta, ja erityisesitykset saavat jatkoa, kun Puhdistus-ooppera tulkataan viittomakielelle lauantaina 12.5. (klo 14) ja tiistaina 15.5. (klo 19). Jüri Reinveren säveltämä ooppera perustuu Sofi Oksasen menestysromaaniin.

Puhdistuksen esityksissä on kaksi viittomakielistä tulkkia, joka tulkkauksessaan keskittyvät sekä tarinaan että musiikin kuvailuun. Tulkkaus tapahtuu näyttämön sivusta käsin, ja se toteutetaan yhteistyössä Viittomakielialan Osuuskunta Vian kanssa.

Viittomakielisille asiakkaille on molempiin esityksiin varattu 50 paikan kiintiö. Liput ovat varattavissa koodilla ’Viittoma’ Oopperan myyntipalvelusta liput(at)opera.fi tai p. (09) 4030 2210 (huom. toisin kuin muut oopperaliput, tämä erityiskiintiö ei ole myynnissä Lippupisteen kautta). 75–85 euron hintaisia paikkoja on rajallinen määrä, ja omansa kannattaa varmistaa viimeistään viikkoa ennen esitystä.

Puhdistus-ooppera sai kantaesityksensä Suomen Kansallisoopperassa 20. huhtikuuta. Viron lähihistoriaa käsittelevä teos rinnastaa yksityisten ihmisten ja kansakunnan kohtalot. Vanha Aliide kohtaa sutenöörien käsistä paenneen nuoren Zaran ja samalla alkaa purkautua Aliiden ja koko Viron menneisyys 1930-luvulta alkaen. Aliide ja hänen sisarensa ovat rakastaneet samaa miestä ja se on johtanut henkilökohtaiseen tragediaan. Koko kansa taas on kärsinyt Neuvostoliiton miehityksestä ja karkotuksista.

Oopperan on ohjannut Tiina Puumalainen. Nuoren Aliiden roolissa vuorottelevat Helena Juntunen ja Tove Åman, ja vanhana Aliidena Johanna Rusanen-Kartano ja Heli Veskus. Zaran tehtävässä vuorottelevat Niina Keitel ja Melis Jaatinen. Esitykset johtaa virolainen kapellimestari Paul Mägi.

Ooppera lauletaan suomeksi ja viroksi. Kuten kaikki oopperaesitykset, Puhdistus on tekstitetty suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Esitys kestää 2 tuntia 40 minuuttia ja siinä on yksi väliaika.

 


 

·Katja Ketun Kätilö ja Riikka Pulkkisen Raja Oulun kaupunginteatteriin 

Oulun kaupunginteatterin uudet johtajat Mikko Kouki ja Arto Valkama näyttävät vahvaa suuntaa pohjoiselle teatterille. ”Nämä teokset nousivat ilmiselviksi valinnoiksi: nuorten, pohjoisten naisten menestysteokset tärkeistä aiheista”, kertoo taiteellinen johtaja Mikko Kouki.
 
Katja Kettu: KÄTILÖ / Kantaesitys suurella näyttämöllä 8.9.2012
Väkevä rakkaustarina Jäämeren rannalla, maailmansodan keskellä
 
Katja Ketun (synt. 1978) tosipohjainen menestysromaani tuodaan näyttämölle ensimmäistä kertaa Oulussa. Teosta on kiitetty poikkeuksellinen runsaasta ja väkevästä kielestä. Sama alkuvoimaisuus ja aistivoima koetaan nyt myös näyttämöllä.
Sodan raakuuksien keskellä suomalainen kätilö, luonnonvoiman vahvuinen nainen rakastuu ja päättää seurata SS-upseeriaan loppuun saakka. Mihin kaikkeen ihminen on valmis rakkauden tähden?
Tapahtumat sijoittuvat vaiettuun historiaan, sota-ajan Petsamoon, Suomen toiseen käsivarteen, joka menetettiin vuonna 1944. Väestö evakuoitiin Lappiin ja Pohjanmaalle. Lukuisille pohjoissuomalaisille Jäämeren rannikon Suomi on kaivattu muistojen maa, jonka historia unohdetaan usein etelän keskusten kokemusten varjoon.
 
”Minusta on äärimmäisen jännittävää, miten Kätilö kääntyy teatteriesitykseksi, miten Jäämeren suuruus ja vankileirin ahdistavuus saadaan samalle näyttämölle. Olen onnellinen, että kantaesitys nähdään nimenomaan Pohjois-Suomessa ja että pohjoisessa osataan arvostaa sinne sijoittuvia tarinoita ja tekstejä”, kirjailija Kettu sanoo.
 
Riikka Pulkkinen: RAJA Kantaesitys Pikisalissa 7.9.2012
Oululaistaustainen Riikka Pulkkinen (synt. 1980) kirjoittaa nykypäivän ihmisestä ja rajasta, joka piirtyy miehen ja naisen, aikuisen ja lapsen, elämän ja kuoleman, valon ja pimeyden väliin. Teos kysyy: Millainen vastuu ja vapaus lankeaa sille, joka uskaltaa ylittää rajan – tai päästää toisen sen yli?
 
”On erittäin kiinnostavaa ja inspiroivaa nähdä, millaisia uusia taiteellisia näkökulmia teatterilaiset tuovat teokseen. Ja miten ihmisten välisten rajan piirto konkreettisesti tapahtuu esimerkiksi näyttelijäntyöllä ja ilmeillä”, Pulkkinen sanoo. Raja (2006) on hänen esikoisteoksensa, joka herätti runsaasti huomiota. Kirjailija on ollut ehdolla vuoden 2010 Finlandia-palkinnon saajaksi, ja hänen tuotantoaan on käännetty useille kielille. Pulkkisen uusin romaani Vieras, jonka tapahtumat sijoittuvat osaksi Oulun seudulle, julkaistaan 20.9.2012.
 
Lisätietoja: tiedottaja Kaisu Innanen, p. 044 703 7111, kaisu.innanen(at)ouka.fi

www.ouka.fi/teatteri%20

 


 

·Stage – Helsingin teatterifestivaalin (15.-26.8.) ohjelmisto on julkistettu

Kuudetta kertaa järjestettävä Stage esittää kiinnostavinta uutta teatteria Suomesta ja maailmalta 15.–26. elokuuta 2012.

Katso ohjelma täältä 


 

·Helsingin Juhlaviikkojen (17.8.-2.9.) ohjelma on julkistettu

Helsingin juhlaviikot on Suomen suurin monitaidefestivaali, joka järjestetään vuosittain elo-syyskuun vaihteessa. Juhlaviikkojen tehtävänä on tarjota laajalle kotimaiselle ja ulkomaiselle yleisölle ainutlaatuisia taide-elämyksiä. Vuonna 2012 Helsingin juhlaviikot järjestetään 17.8.–2.9. Lisätietoja: http://www.helsinginjuhlaviikot.fi/ 


 

·Rollo juhlii 40-vuotissyntymäpäivään

Teatteri Rollon 40-vuotisjuhlaviikot Kaapelitehtaalla 9.5.-26.5.2012
Juhlapaikkana Hurjaruuthin näyttämö.

Juhlaviikkojen ohjelmisto:

Roiskeita Rollosta – 40-vuotisjuhlaesitys, ke 9.5. klo 19 ja pe 11.5. klo 19.
Esityksessä nähdään ja kuullaan parhaita paloja, hahmoja ja lauluja vuosien varrelta. Seremoniamestarina toimii Minna Kivelä ja esiintyjinä Janne Immonen, Jari Lehtinen, Sanna Monto, Pete Parkkonen ja Vando Suvanto.
Yli 10-vuotiaille. Kesto 1t 40 min, sis.väliajan.

Kaikki teatterilaiset, Tervetuloa Roiskeisiin! Vapaa pääsy.

Teatterinjohtaja-ohjaaja-tanssija Sanna Monto juhlii samalla 25-vuotista uraansa Teatteri Rollossa.

Hip, Hop, Jou!
Uusi kaikenikäisille ja kaikenkielisille suunnattu esitys saa ensi-iltansa lauantaina 12.5. klo 16. Kesto noin 40 minuuttia
 
Äänimaailmasta ja musiikista vastaa Janne Immonen, joka säestää ja kommentoi näyttämötapahtumia ääniefektein, räpäten, soittaen ja laulaen. Käsikirjoitus työryhmän, ohjaus Sanna Monto, laulujen sanat Vando Suvanto,  lavastus Kati Lamppu, pukusuunnittelu Niina Huovinen, valosuunnittelu Pasi Pehkonen, tekninen toteutus Juha Skukin, valokuvat Nanna Saarhelo.

Jo olemassa olevista esityksistä jatkavat: Putkimiehen pusu - villiä elämää viemäreissä ja
Hukkareissu – hurmaavan eläkeläiskolmikon konserttimatka.


Teatteri Rollo on kutsuttu Itävaltaan 
lasten- ja nuortenteatterifestivaaleille 16.6.2012

Festivaalin nimi on Luaga und Losna (suom. Katso ja Kuule) ja paikkakuntana Nenzing.
Siellä esitetään Putkimiehen pusu – villiä elämää viemäreissä.

 


 
· Kansainvälistä tanssin päivää vietetään sunnuntaina 29.4.

Kansainvälistä tanssin päivää vietetään vuosittain tanssija, koreografi ja tanssiteoreetikko Jean-Georges Noverren (1727–1810) syntymäpäivänä 29. huhtikuuta.

Aloitteen Tanssin päivän vietosta teki Kansainvälisen Teatteri-instituutin (ITI) tanssikomitea. Suomessa Tanssin päivää on vietetty jo vuodesta 1981.
ITI:n tanssikomitea pyytää Kansainvälisen tanssin päivän julistuksen joka vuosi tunnetulta tanssitaiteilijalta.

Vuoden 2012 kansainvälisen tanssin päivän julistuksen on antanut belgialais-marokkolainen Sidi Larbi Cherkaoui.

Tanssin Tiedotuskeskuksen verkkosivuilla julkaistaan vuosittain kansainvälisen tanssin päivän julistus, sekä kerrotaan Tanssin päivään littyvistä tapahtumista. http://www.danceinfo.fi/

Hyvää tanssin päivää! 

 

 · HAKUJA



·Nordic Performing Arts Days in Raykjavik, Iceland August 23rd – 26th 2012

Performing Arts Iceland is proud to announce the Nordic Performing Arts Days in Reykjavik August 23rd – 26th 2012. The Days replace the former Nordic Theatre Days – organized for decades by the Nordic theatre union and now organized in collaboration with the members of the union and other nordic partners.

This time, the whole Nordic performing arts community is invited to
come to Reykjavik in August and explore and enjoy the events of the Days and their two collaborating festivals, Lokal international theatre festival and Reykjavik dance festival, taking place at the same time.

The over all theme of the Days is “The creator in Nordic Performing Arts”.

Call for Applications to Workshops
As part of the days Performing Arts Iceland invites Nordic performing
artists of all genres to apply for our six two-day workshops on
August 23rd and 24th.
The additional info and application form is attached.
Please send to asa(at)stage.is  by May 25th

More information here

Application form


 

·Taiteiden yön ohjelmahaku käynnissä 30.4. saakka

Helsingin juhlaviikot toteuttaa Taiteiden yön ohjelman yhdessä monen kulttuuritoimijan kanssa. Mukaan voi hakea avoimen ohjelmahaun kautta.

Ohjelman tarkoituksena tulee olla taiteen esilletuominen. Ohjelmasisällön muotoa ei ole rajattu – se voi olla esimerkiksi näyttely, esitys, konsertti, keskustelu, työpaja tai esitelmä. Osallistumismaksu valittavalle ohjelmalle on 60 euroa, jolla katetaan Taiteiden yön esitteen painokuluja. Hakuaika päättyy 30.4.2012.

Lue lisää! 


 

·Tampereen Teatteri hakee esiintyjiä syksyn 2013 LES MISÉRABLES -musikaaliin!

Tampereen Teatterissa syyskuussa 2013 ensi-iltansa saavaan Les Misérables -musikaaliin haetaan laulutaitoisia esiintyjiä. Musikaalin harjoitukset ajoittuvat touko-, elo- ja syyskuuhun 2013. Esitysperiodi kestää syyskuusta 2013 toukokuuhun 2014.

Hakemuksessa tulee ilmetä, hakeeko ainoastaan nimettyyn rooliin vai onko käytettävissä ensamble-tehtäviin. Hakemuksessa tulee mainita myös hakijan nimi, osoite, puhelinnumero, sähköpostiosoite, koulutus ja alan työkokemus. Liitteeksi valokuva.

Hakemusten perusteella kutsutaan koelauluun. Audition järjestetään sunnuntaina 27.5.2012 ja maanantaina 28.5.2012 Tampereen Teatterissa.

Miesroolit:       Jean Valjean, Javert, Marius, Enjolras, Thénardier

Naisroolit:        Fantine, Cosette, Eponine, Mme Thénardies

Hakemukset 11.5.2012 mennessä:

sirpa.holtta(at)tampereenteatteri.fi
tai
Sirpa Hölttä / Tampereen Teatteri, Keskustori 2, 33100 Tampere 


·Worldwide Competition for New Opera and Music Theatre Announced

The International Theatre Institute (ITI) has published the second call for entries
for their competition Music Theatre NOW. The main goal of this unique event,
which is produced by the German centre of the world’s largest organisation for
the performing arts, is to promote exchange in among artists and presenters.
„The world of opera and music theatre is exploding“, observed Laura Berman,
project director, „more and more works are being produced around the globe.
But only a few producers have the opportunity to see work from abroad – and
this kind of performance does not travel very much.“

First productions of new works, which were realized anywhere in the world since
January 1, 2008 may be entered. Composers, librettists, publishers, conductors,
stage directors and/or presenters are invited to participate. A jury made up of
internationally renowned theatre makers from five continents will select a total
of eighteen works. Operas and music theatre large and small, works made for
large opera houses, or works created by a single person for tiny venues can be
entered. ITI especially encourages the creators of aesthetically innovative
performance or dramatic works, which explore the notion of music theatre, to
submit.

When the competition was first held in 2008, ITI received 200 applications from
30 countries. This time the goal is to receive more entries from outside Europe so
that the pool of winners reflects the diversity of music theatre being created
today.

The 18 prize winners will be invited to a special meeting which will be held at the
Swedish Biennial, an international performing arts festival in Jönköping in May
2013. There the selected artists will have the opportunity to present their work to
a professional audience in the form of lectures. Winners also have the chance to
receive invitations for guest performances. Partner institutions, such as the
Shanghai Dramatic Arts Centre, China’s largest theatre, plan to give awards as
part of the event. Music Theatre NOW offers a unique opportunity in this area of
the performing arts.

The entry deadline is July 25.
More information can be found on the webpage: http://www.mtnow.iti-germany.de/

 


 


· Creative encounters: call for proposals

ASEF and partners are supporting new artistic and networking collaborations in the framework of the Creative Encounters: Cultural Partnerships between Asia and Europe 2012-2013 programme. Arts and cultural organisations are invited to submit proposals by 30 June 2012 for the second edition.

The Creative Encounters programme supports multi-lateral projects in various disciplines of contemporary arts including performing arts, visual arts, literary arts, film and new media as well as cross-disciplinary and networking projects.

The programme will foster engagement across cultures through artistic collaborations, exchanges and dialogues. This will deepen mutual understanding between the cultural communities of the two regions.

ASEF’s Creative Encounters is in partnership with Arts Network Asia (ANA) and Trans Europe Halles (TEH). The selected projects will take place between 1 October 2012 and 30 September 2013.

Find all the details online. 



·Rockefeller Center in Bellagio (Italy) - call for artists in residence in 2013

The Bellagio Residency program offers academics, artists, thought leaders, policymakers, and practitioners a serene setting conducive to focused, goal-oriented work, and the unparalleled opportunity to establish new connections with fellow residents from a stimulating array of disciplines and geographies. The Bellagio Center community generates new knowledge to solve some of the most complex issues facing our world and creates art that inspires reflection, understanding, and imagination.

Arts & Literary Arts Residencies typically last four weeks. We are especially interested in applicants whose work is inspired by or relates to global or social issues.  We also welcome applications for projects that will contribute to the Foundation's mission of promoting the well-being of humankind or in some way will connect with the Rockefeller Foundation’s issue areas. We strive to select a diverse cohort to ensure that interdisciplinary and international connections remain an integral part of the Bellagio experience. The Center welcomes collaborative residencies for two to four people working on the same project.

Residents are housed in two main buildings and each resident is given a private room with a bath and a study/studio, either adjoining the bedroom or on the grounds. High-speed Internet access is available free of charge in all bedrooms and most studies. A small library includes basic reference books and online research tools; the works of many former residents and those resulting from Bellagio meetings are also available. The visual artist studio is quite small, and not suited for large works or installations. There is no kiln or darkroom at the Center.

Spouses/life partners may accompany residents. Accommodations are not available for children, other family members, friends or pets. Room and board are provided to all residents and their spouses/partners, but they are responsible for their airfare and local transportation to and from Bellagio. However, the Foundation does have a limited travel assistance program, based on income level of invited residents.

Find out all the details online.

Deadline for submitting applications for a residency is May 1st.

 


 

·Open call for a residency at CAPACETE/São Paulo (Brazil)

A 4 month residency for artists, curators and critics at CAPACETE's residency in São Paulo (Brazil), in 2012.

CAPACETE/Goethe is an international residency for German artists in São Paulo, Brazil. Its goal is to foster new relationships, cultural exchange and creative production, as well as linking artists with the leading contemporary art context and institutions in the city of São Paulo.

No age limit; 
All travel and living costs are covered by the program + 24 Eruos/day as perdiems; 
The application is open to individuals and groups; 
No budget for production is offered - this is a reflection and process based residency; 
A workshop and/or a public open talk is requested; 
Candidates that are not of german origin can apply, nevertheless it has to be proven that they live for at least three years in germany.

CAPACETE/Goethe is dedicated to supporting its resident artists in their projects and in the creation of new works of art through 4-month long research-residencies. All of the artists’ expenses are covered, including airfare. They will be introduced to the local art scene through a program of meetings, studio visits and talks. The selected artists are expected to hold public presentations of their work, to be designed according to the agenda of CAPACETE and Goethe.

Application deadline: 30/04/2012

Selection result: end of may 2012; residency period: september/december 2012.

Find all the details and the application form on CAPACETE's website.  


 

·Artist Residencies in Skagaströnd/ Iceland

The Nes Artist Residency organizes international artist residencies in Skagastrond (Iceland) for professional artists from the fields of media, literature and performing arts. The residential programs include the provision of a job in a studio and accommodation in apartments and houses with two to five artists.

The residency is for monthly periods (from the beginning of the month to the end of the month) ranging from 1-6 months. Applications will be reviewed and answered within a week via email.

To submit following information should be given:

A curriculum vitae
Short project description 500 words max.
Four work samples as photographs, text samples or links to videos
Email subject line: First choice month(s) and year- Your Name- “Application” ie “March, April, May 2013- Your name- Application” or “April 2013- Your name- Application“
Add nes(at)neslist.is to your address book
Submit your entire application materials as one .pdf document


About Nes:
Nes artist residency was founded in the beginning of March 2008 in the town of Skagaströnd and the first artists arrived in June.

As an international artist residency, Nes provides artists with a workspace and living quarters during their stay in Skagaströnd. The town was a trading and fishing town for centuries. With the fishing industry decreasing in the last decade, the former fishing plant at Fjörubraut 8 has now found a new role housing the Nes artist residency studios.

For more information and the application form, please go here.


 

· TAPAHTUMIA

 

· Teatterintutkimuksen seuran järjestämään TEATTERI JA MEDIA(T)-seminaari 11.5.

Teatterikorkeakoulun Valo- ja äänisuunnittelun laitos/VÄS, Helsinki.

Teatterintutkimuksen seura on jo kymmenen vuoden ajan ollut edistämässä teatterin ja muun esitystaiteen tutkimusta ja tutkijoiden välistä vuorovaikutusta maassamme. Sen kunniaksi aloitamme juhlavuoden järjestämällä KEVÄTSEMINAARIN Teatterikorkeakoulun Valo- ja äänisuunnittelun laitoksella, osoitteessa Lintulahdenkatu 3, Helsinki perjantaina 11.5.2012 klo 8.45

Seminaarin teema on TEATTERI JA MEDIA(T).
Teeman mukaista laajaa tutkimusaluetta käsitellään yhdeksässä esitelmässä.
Pääotsikon ohella ohjelma jakaantuu alaotsikoihin *Teatteriesitys ja uudet mediat*
sekä *Esitystapahtuma ja näyttämön medium*.
Lisäksi Valo- ja äänisuunnittelun laitos esittelee toimintaansa päivän aikana.

Teatteri ja media(t) on myös tulevan
Näyttämö ja Tutkimus 5 -julkaisun teema.

Kahvi- ja kuohuviinitarjoilun vuoksi toivomme ilmoittautumiset pe 4.5.2012 mennessä osoitteisiin riku.roihankorpi(at)uta.fi ja marjatta.hati(at)korkeila.com .

Lämpimästi tervetuloa!
Ohjelma (pdf)

 


 

· Lá bas biennaalissa 24.-28.4. performanssitaiteen huippuja

Toinen kansainvälinen Là-bas biennaali performanssille ja uuden mediataiteen esitysmuodoille järjestetään 25.-29.4. otsikolla Concept of Performance. Kiasma on yksi biennaalin päätapahtumapaikoista, ja Kiasmalla biennaalin ohjelmaa on koettavista keskiviikosta lauantaihin
(25.-28.4.) Kiasman lisäksi biennaalin paikkoja ovat ydinkeskusta, Ylioppilasteatteri, Suvilahti, galleria Augusta sekä Harakan saari.

Biennaali toimii uusimman elävän taiteen kaleidoskooppina. Sen ohjelmassa kokeelliset live-kentät kohtaavat, ja niiden erilaiset esitysavaruudet ovat huomion kohteena. Ohjelma koostuu performanssista, äänitaiteesta, aktiorunoudesta ja videotaiteesta sekä esityskäsityksiä pohtivasta seminaarista. On aika seurata tarkemmin miten erilaiset elävän taiteen muodot varioituvat ja linkittyvät toisiinsa, ja miten ne tuottavat näkökulmallisia ja välineellisiä eroja.

Là-bas on vuonna 2000 aloitettu elävän taiteen projekti, joka toteuttaa nykyfilosofian mukaista toiminta-ajatusta epähierarkkisesta organisoitumisesta ja verkostoitumisesta. Esitysfoorumina Là-bas toimii ilman kiinteää organisaatiota, tilannekohtaisesti ja paikkasidonnaisesti.

LISÄTIETOA JA BIENNAALIN OHJELMA:
http://www.labas.fi/

Biennaalin ohjelma on maksuton.

 


 

· New Performance  –festivaali 3.-5.5.2012 tuo maailmanluokan performanssitaiteilijat Turkuun

New Performance Turku on uusi kansainvälinen performanssi- ja esitystaiteen festivaali, joka levittäytyy kolmen päivän ajaksi eri puolille Turkua 3.–5.5.2012. Festivaali tarkastelee kansainvälisen taiteilijajoukon avulla mitä tapahtuu kokeellisen performanssi- ja esitystaiteen kentällä, mikä siellä on uutta ja mistä vaikutteet kumpuavat.

Uusiseelantilainen Kate McIntosh on tunnettu Euroopan kokeellisen esittävän taiteen areenoilla. Brysselissä asuva ja työskentelevä taiteilija rakentaa Galleria Berneriin täysin uuden We Breathe  -performanssi-installaation, joka on nähtävillä perjantaina 14-17 ja lauantaina 14-18. Brittiläinen Gary Stevens on palkittu performanssitaiteilija, joka on toiminut performanssitaiteen edelläkävijänä jo yli 30 vuotta. Stevens ohjaa paikallisille taiteilijoille työpajan, jonka tuloksia esitetään yleisölle festivaalin avajaisissa Kutomolla torstaina 3.5. klo 18. Stevensin sooloteos Not Tony on nähtävissä Fluxee-klubilla TEHDAS Teatterissa lauantaina 5.5.

Irakilaiset, nykyisin Sveitsissä asuvat taiteilijat Wathiq Al-Ameri ja Ali Al-Fatlawi pakenivat kotimaastaan Saddamin hallintoa 90-luvun alussa vain väärennetyt henkilöllisyystodistukset ja kolme dollaria taskussaan. Jordaniassa he kopioivat arabialaisia maalauksia, joiden avulla ansaituilla rahoilla he päätyivät Sudaniin, rekkamatkalle Saharan halki ja Libyan kautta Sveitsiin, jossa he työskentelevät perustamassaan Studio Urnamossa. Yleisöllä on mahdollisuus tutustua taiteilijoiden pitkäkestoiseen performanssiin Vanhan Raatihuoneen Galleriassa perjantaina 4.5 ja lauantaina 5.5. Muita festivaalin taiteilijoita ovat Maija Hirvanen, Tero Nauha, brittiläinen Oreet Ashery ja puolalainen Łukasz Jastrubczak. Lisäksi festivaalilla ensiesityksensä saa MUU ry:n tuottama Performance Voyage II -performanssivideoiden kokoelma, joka on nähtävillä festivaalin aikana Kauppatorin Wiklund Screenillä sekä Linnankadun Breathing Pop-Up Spacessa.

New Performance Turku –festivaalin aikana yleisöllä on mahdollisuus osallistua performanssitaiteen tekemiseen. Lynn Lu kerää Turun pääkirjastossa paikallisia rakkaustarinoita torstaina 3.5. klo 13–15 ja kuiskuttelee niitä ohikulkijoiden korviin Teatterisillalla perjantaina 4.5. Lun opastuksella yleisöllä on myös mahdollisuus päästä eroon epämieluisista henkilöistä Kuolematyöpajalla, joka pidetään Tuomiokirkkopuistossa lauantaina 5.5. klo 12–15. Singaporelainen Lynn Lu asuu ja työskentelee Lontoossa. Arvostetun taiteilijan töitä on ollut nähtävillä mm. Tate Modernissa. 

Festivaalin esityspaikkoina toimivat Titanik-galleria, Galleria Berner, Vanhan Raatihuoneen Galleria, Fluxee-klubi TEHDAS Teatterilla, Dynamo, Biologinen museo, Kutomo, Breathing Pop-Up Space, Kirjakahvila ja Kauppatorin Wiklund Screen. Osa teoksista sijoittuu kaupunkitilaan.  Festivaalin kuratoivat performanssin läänintaiteilija Leena Kela ja Berliinissä asuva kuraattori Christopher Hewitt. Tapahtuman tuottavat Framil ry – Varsinais-Suomen näyttämö- ja esitystaiteen verkosto ja Varsinais-Suomen taidetoimikunta.


Lisätietoja:

Performanssitaiteen läänintaiteilija Leena Kela Tuottaja Maija Nyström
Puh: 040 358 1830   Puh: 045 257 4383
leena.kela(at)minedu.fi   info(at)newperformance.fi
Taiteilijaesittelyt, ohjelma ja esityspaikat: http://www.newperformance.fi/

Tiedote (pdf)

 


 

· Saavutettavan viestinnän koulutus ja oppaan julkistus 22.5.2012

Kulttuuria kaikille -palvelu järjestää saavutettavan viestinnän koulutuksen ja ”Viestintää kaikille” -oppaan julkistamistilaisuuden tiistaina 22.5.2012 klo 10:15-12:30 Nykytaiteen museo Kiasmassa (Kiasman seminaaritila, Mannerheiminaukio 2, Helsinki).
 
Tilaisuudessa esitellään ”Viestintää kaikille - Saavutettavan viestinnän opas kulttuuritoimijoille”. Käytännön viestintätyön saavutettavuusratkaisuja avaa Musiikkitalon viestintäkoordinaattori Marja-Leena Lehtimäki. Käyttäjänäkökulmia saavutettavaan viestintään saadaan viittomakielisen henkilön, näkövammaisen henkilön sekä selkokieltä käyttävän maahanmuuttajan näkökulmasta. Tilaisuuden lopuksi halukkaat voivat pyytää kommentteja omien viestintäratkaisuidensa saavutettavuudesta.

”Viestintää kaikille” -opas on suunnattu kulttuuritoimijoiden viestinnästä vastaaville henkilöille. Oppaan tarkoituksena on auttaa toteuttamaan kulttuuriorganisaation perusviestintää saavutettavasti. Se sisältää ohjeita mm. viestinnän ulkoasun suunnitteluun, saavutettavuustietojen antamiseen ja symbolien käyttöön. Lisäksi oppaassa käsitellään mm. eri kielten käyttöä, viestinnän kohdentamista sekä viestintävälineiden saavutettavuutta. Viestintää kaikille -opas on Kulttuuria kaikille -palvelun tuottama ja kulttuurituottaja Outi Salon kokoama.

Tilaisuus on maksuton ja avoin kaikille. Tilaisuus hyödyttää erityisesti viestinnän parissa työskenteleviä henkilöitä. Tilaisuudessa on jaossa Viestintää kaikille -verkkojulkaisua tulostettuna.

Tilaisuudessa on tarjoilu. Tilaisuuden jälkeen on mahdollista tutustua Kiasman ”Kuinka musiikki meitä liikuttaa” ja ”Päin näköä - Sarjakuvan uudet muodot” -näyttelyihin.

Ilmoitattehan ystävällisesti osallistumisestanne viimeistään 16.5.2011 Aura Linnapuomille sähköpostiosoitteeseen aura.linnapuomi(a)fng.fi tai puhelinnumeroon 09/17336 215.

Liikkuminen Kiasman tiloissa on esteetöntä. Seminaaritilassa on induktiosilmukka. Mikäli toivot viittomakielen tulkkausta tai kirjoitustulkkausta, ilmoitathan asiasta viimeistään 4.5. Aura Linnapuomille, aura.linnapuomi(a)fng.fi, kiitos.

Kulttuuria kaikille -palvelu; Rita Paqvalen, Sari Salovaara, Ahmed Al-Nawas, Aura Linnapuomi ja Outi Salo

Kulttuuria kaikille -palvelu (http://www.kulttuuriakaikille.info/) on vuonna 2003 käynnistynyt yhteistyöhanke, josta vastaa Valtion taidemuseon kehittäminen ja yhteiskuntasuhteet -yksikkö Kehys. Hanketta tukevat Suomen museoliitto sekä opetus- ja kulttuuriministeriö. Palvelu toimii valtakunnallisesti taiteen ja kulttuurin alalla. Sen tehtävä on tarjota tietoa ja tukea kulttuuritoimijoille saavutettavuuden ja moninaisuuden kysymyksissä. Kulttuuria kaikille -palvelu kehittää monenlaisten yleisöryhmien osallisuutta yhteistyössä paitsi taide- ja kulttuuriorganisaatioiden myös eri yleisöryhmien kanssa.

 


 

· Seminaari luoville yrityksille ja -persoonille Turussa  15.5.

15.5. klo 14-22 järjestetään Logomossa Turku Design Festivalin päättävä seminaari luoville yrityksille ja muille luoville persoonille. Seminaarin aloittaa Teemu Arinan puheenvuoro ”Tulevaisuus nyt: luovien alojen mahdollisuudet digitaalisessa maailmassa” sekä Logomon toimitilojen esittely, jonka tekee Logomon toimitusjohtaja Päivi Rytsä. Päivä jatkuu matchmaking-torilla sekä työpajatyöskentelyllä, jossa visioidaan Turkuun luovaa virtuaaliyhteisöä tietopankkeineen. Tapahtuma huipentuu Design Festivalin muotinäytökseen iltajuhlassa.

14-15 Keynote Teemu Arina: Tulevaisuus nyt: luovien alojen mahdollisuudet digitaalisessa maailmassa & Yrityscase: Dicole Oy, cloud learning
15-16 Logomon toimitilat: Päivi Rytsä, Logomo Oy & Kimmo Arjasmaa, Hartela Oy
16-16:20 Sirkustori, hattaraa, yllätyksiä
16:20-17:30 Matchmaking –tori
16:20-17:30 Työpaja: Luova virtuaaliyhteisö ja tietopankki Turun seudulla

Iltajuhla:
18:30-19:00 Avauspuheenvuoro: Kestävä kehitys ja tulevaisuuden Design
19:00 Turku Design Festivalin muotinäytös, musiikkia, ystäviä
22:00 -> Ilta jatkuu kaupungilla

Lisätietoja tapahtumasta täältä
sekä: Anna Kivinen, 050 559 0774

 


 

· Todellisuuden tutkimuskeskus: UTOOPPINEN ALUE 1: Kenttäkokeita ja pohjapiirroksia

Todellisuuden tutkimuskeskuksen kaksivuotinen suurprojekti Utooppinen todellisuus avaa laboratorionsa ovet viikoksi ja kutsuu yleisön Utooppiselle alueelle 9.-15.5.2012.

Utooppinen alue on seitsemän päivän mittainen koe: mitä tapahtuu, kun utopia lävistää elämämme? Voiko arki olla teos ja taide yhteiskuntaa mullistava voima? Voiko yhteinen elämämme olla taiteen kanvaaseista se suurin, merkittävin ja vaikuttavin?

Utooppiselle alueelle pääsee monia reittejä: viikon aikana tapahtumat laajenevat Todellisuuden tutkimuskeskukselta Suvilahdesta kaupunkitilaan, Pixelache-festivaalille ja Designpääkaupungin paviljonkiin.

Osa tapahtumista ei vaadi ennakkovarausta, osaan saavutaan Utooppisen vastaanoton kautta. Vastaanotto auttaa sinua löytämään itsellesi sopivan koeympäristön. Se  on auki tapahtuman aikana joka päivä, joko Utopiapuhelimessa tai tapahtumien yhteydessä. Kaikki tapahtumat ovat maksuttomia.

Ohjelma pähkinänkuoressa (tarkempi ohjelma liitteenä):

Ke 9.5. klo 17-24: Dialogeja. Keskustelutilaisuus ja Utooppisen alueen avajaiset Suvilahdessa.
To 10.5. klo 14-22: Kenttäkokeita 1. Utooppisia kokeiluja Suvilahdessa ja kaupunkitilassa.
Pe 11.5. klo 16-22: Kenttäkokeita 2. Utooppisia kokeiluja Suvilahdessa ja kaupunkitilassa.
La 12.5. klo 10-20: Kenttäkokeita 3. Utooppisia kokeiluja Suvilahdessa ja Pixelachessa.
Su 13.5. klo 12-19: Päiväunia. Leppoisaa unelmointia Katri Valan puistossa.
Ma 14.5. klo 18-21: Strategioita. Tulevaisuutta uutterasti kartoittava Utopiariihi Suvilahdessa.
Ti 15.5. klo 11-20: Epilogi. Kaupunkivisioita Designpääkaupungin paviljongissa.
Lisätiedot ja ilmoittautumiset: 
Utopiapuhelin 0400 628 555
Ennen tapahtumaa 8.5. asti ma-pe klo 11-16
Tapahtuman aikana 9.-11. ja 14.5. klo 10-17
Sähköposti utopia(at)todellisuus.fi

  


 

· BECC - Bridge between European cultural centres

The BECC is a Europe-wide staff exchange programme. It aims at enabling locally based cultural workers to go abroad for a short stay with a cultural organisation in another country to exchange good practices, acquire new skills and knowledge and building long-term partnerships. 

Every staff member of a cultural centre can participate - no matter if manager, professional, technician, artist, project coordinator, teacher, trainer, freelancer, trainee or volunteer.

The BECC programme consists of a preparation seminar that will take place in Berlin from the 27th to the 29th of June and the exchange of 20 cultural professionals from all over Europe from July to December 2012.

Find online all the details and the 2012 online application form. Applications accepted until 30 April.
 

· KURSSEJA JA KOULUTUSTA

 

· Avner Eisenbergin (USA) mimiikan mestarikurssi II Jyväskylän Kesässä

Suuren kysynnän vuoksi toinen kurssi järjestetään 13. – 16.7.2012 klo 10-16

Jähmety, taistele tai pakene eli käyttäydy kuin kissa
Loistava kouluttaja Avner Eisenberg pitkästä aikaa Jyväskylän Kesään!
Kurssi pohjautuu Eisenbergin Eccentric Principles periaatteisiin (http://www.avnertheeccentric.com/)
Mestarikurssi antaa osanottajille lujan pohjan fyysisen komedian tekniikkaan. Ammattilaisille tämä on loistava mahdollisuus tarkastella vanhoja työskentelytapojaan uudesta näkökulmasta ja hioa kehittyneitä taitojaan. 

Avner Eisenberg on yksi maailman johtavia fyysisen komedian opettajia. Hän on opettanut mimiikkaa ja klovneriaa eri puolilla maailmaa. Hän on valmistunut Lecoqin koulusta Pariisista ja näytellyt jo 40 vuotta. 

”Opin tällä kurssilla enemmän kuin millään muulla teatterikurssilla koskaan.” Jane Nichols, Shakespeare and Company, Julliard

Jyväskylän tanssiopisto, Vapaudenkatu 48-50
Hinta: 360 euroa
Kurssille otetaan 16 osanottajaa.
Opetuskieli englanti

Ilmoittautumiset 25.5. mennessä http://www.jyvaskylankesa.fi/2012/01/avner-eisenberg-usa-mimiikan-mestarikurssi
Tiedustelut 010 439 4220

 


 

· Koulutusta ääni-, kuva-, ja mediasuunnittelusta 15.-16.5.2012 Lappeenrannassa


TEKIJÄ-hanke järjestää kaksipäiväisen koulutuksen ääni-, kuva-, ja mediasuunnittelusta teattereissa Lappeenrannan kaupunginteatterilla 15.–16.5.2012

Koulutuksessa pohditaan ääni, kuva- ja mediasuunnittelun mahdollisuuksia teattereissa.
Ensimmäisenä päivänä 15.5. käsitellään äänisuunnittelua. Puheenvuoroissa kuullaan teatteriesityksistä, joissa ääni on ollut kantava ja aktiivinen osa teoksen kokonaisuudelle ja keskustellaan siitä, miten ääni voi olla olennainen osa esityksen tekemistä ja toimia esityksen muotoon vaikuttavana lähtökohtana.

Toisena päivänä 16.5. aiheena on kuva- ja mediasuunnittelu teattereissa. Päivän aikana käsitellään tapauksia kuvasuunnittelun prosesseista ja sisällöllisistä lähtökohdista kuvankäytölle teatteriesityksessä. Koulutuksessa esitellään tapausesimerkkejä teknisistä ratkaisuista ja läpikäydään taiteellisessa ennakkosuunnitteluprosessissa tarvittavia tuotannollisia resursseja sekä mediasuunnittelun vaatimia erityishuomioita mm. tuotannon aikataulutukseen.

Kouluttajina mm. äänisuunnittelija Heidi Lind, mediasuunnittelija Teemu Määttänen ja teatteriohjaaja Mika Lehtinen.

Koulutus on suunnattu teattereiden ja ryhmien tekniselle henkilökunnalle, ääni- ja valosuunnitelijoille, lavastajille, teattereiden johtajille ja muille ääni- kuva- ja mediasuunnittelusta kiinnostuneille. Koulutus on maksuton!
Katso tarkempi ohjelma

Ilmoittautumiset  11.5.2012 mennessä e-lomakkeella
Lisätietoja:Laura Pekkala, laura.m.pekkala(at)uta.fi, p. 040-701 9940


· Verkstad i röstanvändning

Välkommen på verkstad i röstanvändning!
Vad kan man göra för att inte bli trött i rösten?
Hur får man sin röst hörd?
Vad betyder en sund röstanvändning?

Produforum Åboland ordnar en verkstad i röstanvändning för sådana som använder rösten som redskap i sitt arbete.

Verkstaden i röstanvändning tar upp enkla och konkreta tips för var och en som använder sin röst. Speciellt för dem som talar mycket kan det vara bra att känna till vissa saker om hur man får sin röst att fungera länge, och väl.

Tidpunkt: 22.5 kl. 11 – 14.30
Plats: Axxell Pjukala, Pjukalavägen 134, Pargas
Anmälningar: senast 18.5 till marina.saanila(at)produforum.fi,
044 422 1211 (Obs! Begränsat antal platser.)


Verkstaden hålls av Viviann Seege och Henrik Grönroos.
Deltagarna kan gärna vara klädda i kläder som är lätta att röra sig i.
Deltagandet i verkstaden är kostnadsfritt och Produforum Åboland bjuder på kaffe och smörgås.

 

 

Nordic Performing Arts Application form

New Performance Turku

Teatteri ja media -tiedote

Workshop Info PA Days Iceland (pdf)