27.05.2011

TINFO-tiedote 19 / 25.5.2011

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA


UUTISIA

Suomalainen teatteri harvinaisella Euroopan kiertueella
Taidetoimikunnat tukivat taiteellista toimintaa yli 30 miljoonalla eurolla vuonna 2010
Toolkit "Changing Room" online now!

TAPAHTUMIA

Luova raha -seminaari suorana lähetyksenä YLE Areenassa 27.5.
Kaaos ja Päällystakki Edinburghiin - lehdistötilaisuus OKM:n teatterivientihankkeesta 1.6.
Andriy Zholdak -seminaari Klockriketeaternissa 1.6.
Live art and performance studies / LAPSody-tapahtuma 7.-12.6.2011 TeaKissa
PT.11 Portuguese Platform for Performing Arts
Hangö 20:de Teaterträff 9–12.6.2011
42. Kuopio tanssii ja soi 16. – 22.6.2011 - Aasiasta Amerikaan
The 3rd International Street Theatre Festival in Athens 30 June to 4 July 2011
Spielart 18 November to 4 December 2011

HAKUJA

Call for application schloss bröllin artist in residence -program
Wanted for INSTANT ACTS 2011
1st Baku International Puppet Festival 1 to 7 November 2011 Baku, Azerbaijan


KOULUTUSTA

The Performing Arts, Elsewhere - New sessions in June!
Allan Owensin mestarikurssi 2.-5.8.2011 TeaKissa
Kohtaamisia rajapinnalla -työpaja elokuussa Tampereella
The Body in Space 1 to 4 August 2011 on Föglö, Åland
Invitation - symposium DRAMplan 16 to 17 June 2011, Czech Republic
International Training Course in Theatre of the Oppressed 25 July to 5 Aug 2011
Myth and Theatre Festival, 9 to 19 August
International Workshop of Japanese Traditional Theatre 2011 (Nihon Buyo)
World Theatre Training Workshop in Xiamen, China 17 to 20 Sept 2011, Open call
Choreographic Theatre & Voice Performance Paris 10 October to 18 November


*MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA


SCEN UTAN GRÄNSER – RAJATON NÄYTTÄMÖ

Ruotsalaisten teatteribiennaali Gävlessä on ohitse, ja niin myös TINFOn, Teatterikeskuksen, Riksteaternin ja Hanasaaren kulttuurikeskuksen yhteinen suomalais-ruotsalaisen Scen utan gränser – Rajaton näyttämö -teatteriyhteistyön lanseeraus.  Teatergrannar on nyt saanut uuden nimen, joka paremmin kuvaa tätä uutta yhteistyöfoorumiamme. 

Pienimuotoinen Suomi-päivämme Gävlessä alkoi aamiaistapaamisella, jatkui keskustelulla suomalaisesta teatterista ja päättyi DramaSlamiin, jossa suomenruotsalaiset näytelmäkirjailijat lukivat katkelmia omista näytelmistään. Gongi soi, kello käyntiin, 10 minuuttia, gongi soi, ja uusi kirjailija lavalle. Tunnissa kuusi kirjailijaa. Erinomainen konsepti. Edellyttää juuri niin hyviä esiintyviä kirjailijoita kuin Bengt Ahlfors, Sofia Aminoff, Ann-Luise Bertell, Anders Larsson, Marina Meinander ja Anders Slotte ovat.

Keskustelua siivittämään meillä oli mukanamme tehokas viisiminuuttinen dvd teatteriryhmiemme kiertue-esityksistä . Ei suomalaisen teatterin kokokuva ole siinä!  Ei totta tosiaan! Varsin harvat kiinteät teatterimme pystyvät kiertämään. Viime vuonna 29 suomalaista puheteatteria vieraili ulkomailla, vain viisi näistä oli VOS-teattereita. 


ANNOSKATEUTTA RUOTSISSA

Biennaalissa alkoi annoskateus taas vaivata. Kyllä ne ruotsalaiset osaa. Ne ovat valovuosia meistä edellä. Biennaali on täpötäynnä toinen toistaan kiinnostavampia keskusteluja ja työpajoja taiteidenvälisistä haasteista, kollektiivisesta teatteritekijyydestä, teatterin merkityksestä kielellisen identiteetin tai demokratiakehityksen vahvistajana.

Tämä teatteri on älyllisesti utelias ja avoin. Ja missä muualla olisin voinut kuulla Anatoli Vasiljevia, joka on päättänyt lopettaa teatterin tekemisen. Ei byrokraattien ja arkajalkajänisten maailmassa enää ole Vasiljeville sijaa. Ja näillä teatteripäivillä palkittiin myös tekijät. Suuren teatteriteltan buffeeillallisella 1000 teatterilaista taputtaa palkituille. Så hemtrevligt!


MMMMASKULIINIA

Lopetin jääkiekon MM-loppuottelun katsomisen siinä vaiheessa kun ruotsalaiset johtivat 1-0. Ei tästä mitään tule. Tämäkin me hävitään. Teatteribiennaalin annoskateuden tunnelmissa en halunnut enää uutta pettymystä. No, pientä balsamia voitosta tuli haavoille. Ja ah, suomalaista perusmaskuliinisuutta. Nyt aikaisempaa leikkisämpänä versiona. 

Viikko on muutoinkin ollut kovin maskuliinisvoittoinen. Meillä örvelletään, jossain toisaalla ahdistellaan naisia ja yritetään laittaa raiskausyritykset viriiliyden piikkiin. Tähän äärimieshurmokseen tarjosi loistavan päätöksen Expendables, Sakari Hokkasen taiteellinen lopputyö Teakissa (ja sitten vielä Petit Mal ja sen testosteroniuho).  Huorasadun jälkeen Hokkanen ryhtyi purkamaan miehisyyttä.  Ensin tutustumme muskelitehtaaseen, näytös, kehonrakennusPERFORMANSSI, sananmukaisesti. Tässä nyt oikein suoritetaan ja rakennetaan maskuliinisuutta: hauiksia, reidenkoukistajia ja ojentajia, rinta- ja selkälihaksia. Ja sitten me pääsemme seuraamaan esitelmää ramboudesta. 

Nyt olen sitten pitänyt Kalashnikovia käsissäni ja tiedän toimintaperiaatteet ja tiedän myös kuka oikeasti surmasi Osama Bin Ladenin.


TILASTOT

Viimeisiä viedään. Teatteritilastot 2010 tulevat pian. Tässä samalla voi unelmoida tulevaisuudesta, jossa  TINFO julkaisisi tilastojaan myös avoimena datana. TINFO tuottaa mielettömän määrän dataa, ja jos se olisikin avoimessa muodossa, niin sitä voitaisiin hyödyntää vielä entistä paremmin. Tilastoihin sisältyvä tieto voisi näin tulla vieläkin ymmärrettävämmäksi ja merkityksellisemmäksi.


ELÄKÖÖN SUOMEN ASSITEJ!

Assitejn upouusi lehti (suomen- ja englanninkielisenä) on ilmestynyt lasten- ja nuortenteatterin Kööpenhaminassa ja Malmössä pidettävän maailmankongressin aattona. Onnittelut!  Meillä on rautaisia tyyppejä, jotka kirjoittavat lasten- ja nuortennäytelmiä.  Jos ei sitä ole uskonut aikaisemmin, niin voi ryhtyä lukemaan Heini Junkkaalan, Hanna Kirjavaisen, Pipsa Longan, Elina Snickerin, Melli Maikkulan, Kati Kaartisen, Elisa Salon, Paula Salmisen ja Laura Ruohosen tekstejä.

Tutustumisen alkuun pääsee lukemalla Assitejn lehdestä näiden kirjailijoiden esittelyt.  (Vähän jo sovin näiden tekstien varastamisesta hyvään tarkoitukseen…) Ja Assitejlla on vaikka mitä suunnitelmia.


TOTEUTUMATON KÄYTTÖSUUNNITELMA

Pahoittelut! Huolimatta erinomaisesta käyttösuunnitelmastani Loton jättipotin varalle voitto ei käsittämättömästä syystä langennutkaan minulle. Nyt ei voidakaan laittaa ryhmien rahoitusta kuntoon, ja liikkuvuudenkin edistäminen jää nyt vielä toteuttamatta. Verkostoituminen, yhteistuotannot, festivaalivierailut saavat toistaiseksi tyytyä miltei eioohon.
 


 

*UUTISIA

Suomalainen teatteri harvinaisella Euroopan kiertueella


Oulun kaupunginteatterilla seitsemän esitystä viidessä eri maassa: Venäjällä, Portugalissa, Iso-Britanniassa, Italiassa ja Saksassa. Kriitikoiden ylistämä Oulun kaupunginteatterin ja lontoolaisen Emergency Exit Arts -teatterin yhteistuotanto Beginning-nuortennäytelmä on aloittanut Euroopan kiertueensa menestyksekkäästi Pietarista.

Esitykset nähtiin XII International Rainbow Theatre Festival 15. – 18.5. –tapahtumassa. Järjestäjä oli St. Petersburg State Theatre for Young Audiences, jonka kanssa Oulun kaupunginteatteri jatkaa yhteistyötään jo neljättä vuotta.

Beginningin kantaesitys oli Oulun kaupunginteatterin 30. Oulun lasten ja nuorten teatterifestivaalilla 22.2.2011.

Suomalaiset kaupunginteatterit tekevät harvoin laajoja ulkomaankiertueita. ”Oulun kaupunginteatterin kiertue on upea malliesimerkki kansainvälistymisestä ja EU:n kulttuuriohjelman rahoitusmahdollisuuksien hyödyntämisestä”, kommentoi Teatterin tiedotuskeskuksen johtaja Hanna Helavuori.

Lue koko uutinen

 


 

Taidetoimikunnat tukivat taiteellista toimintaa yli 30 miljoonalla eurolla vuonna 2010


Taiteen keskustoimikunnan yhteydessä toimivat valtion taidetoimikunnat, apurahalautakunnat ja alueelliset taidetoimikunnat tukivat vuonna 2010 taiteellista toimintaa kaikkiaan yhteensä 30,8 miljoonalla eurolla. Tukea myönnettiin apurahoina, avustuksina, palkintoina sekä taiteilijaprofessorien ja läänintaiteilijoiden palkkoina. Lisäksi alueelliset taidetoimikunnat kohdistivat kaikkiaan 2,5 miljoonaa euroa muun muassa erilaisiin taiteen edistämisen hankkeisiin, nuorten taiteilijoiden työllistämiseen, taiteilijaresidensseihin. Tiedot käyvät ilmi taiteen keskustoimikunnan tutkimusyksikön uudesta julkaisusta Taidetoimikuntien myöntämä tuki 2010.

Taidetoimikuntien kautta myönnettävä taiteen tuki muodostaa valtion menoista 0,06 prosenttia ja taide- ja kulttuuribudjetista 8 prosenttia. Varsinaiseen taiteellisen toiminnan tukeen osoitettu tukisumma kasvoi edellisvuodesta yhdeksän prosenttia. Suurin kasvu kohdistui näyttämötaiteeseen ja johtui rahoituslain ulkopuolella olevien teattereiden tuen lisäyksestä (1,0 milj. €). Suhteellisesti eniten kasvoi sirkustaiteen tuki.

Alueellisten taidetoimikuntien jakaman tuen kokonaissumma laski viisi prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Sen sijaan alueellisten taidetoimikuntien erilaisiin taiteen edistämisen hankkeisiin käyttämä summa kasvoi edellisvuoteen verrattuna kolmanneksen
(33 %).

Eri taiteenalojen osuudet koko taiteen keskustoimikunnan tuesta olivat samaa luokkaa kuin aikaisempina vuosina. Eniten tukea suunnattiin kirjallisuudelle (19 %) ja kuvataiteelle (18 %). Valtion taidetoimikuntien (ml. apurahalautakunnat) tuesta suurin osuus suuntautui kirjallisuudelle (20 %) ja toiseksi suurin osuus kuvataiteelle (17 %). Sen sijaan alueelliset taidetoimikunnat tukivat eniten kuvataidetta (26 %) ja toiseksi eniten säveltaidetta (15 %).

Taidetoimikunnille osoitettiin vuonna 2010 yhteensä yli 13 300 hakemusta ja apurahoja ja avustuksia myönnettiin runsaat 4 000. Vajaa kolmannes (31 %) hakemuksista sai myönteisen päätöksen. Yksittäisiä hakijoita oli kaiken kaikkiaan noin 8 100, sillä yli 2 700 hakijaa jätti useamman kuin yhden hakemuksen. Eniten hakijoita oli kuvataiteen (lähes neljännes hakijoista) ja kirjallisuuden (noin viidennes) aloilla. Apurahan sai kaikkiaan runsaat 3 500 henkilöä, työryhmää ja yhteisöä. Hieman alle puolet (46 %) kaikista apurahojen ja avustusten hakijoista sai myönteisen tukipäätöksen. Apurahoja ja avustuksia myönnettiin lukumääräisesti eniten kirjallisuuden (30 %) ja kuvataiteen (18 %) edustajille.

Taidetoimikuntien tukea hakeneista yksityishenkilöistä alle 35-vuotiaita oli neljännes ja saajista noin viidennes. Hakijoiden keski-ikä oli 45 vuotta ja apurahaa saaneiden keski-ikä 46 vuotta. Eniten alle 35-vuotiaita hakijoita oli tanssitaiteen (46 %) ja vähiten kirjallisuuden hakijoissa (11 %).  Naisia oli taidetoimikuntien tuen hakijoista kaikkiaan 53 prosenttia ja apurahan saajista 51 prosenttia. Suurimmillaan naispuolisten hakijoiden osuus oli tanssitaiteessa (82 %) ja pienimmillään säveltaiteessa (34 %).

Pääkaupunkiseudulla asuvia oli valtion taidetoimikuntien apurahojen ja avustusten hakijoista 51 prosenttia ja saajista 54 prosenttia. Kuvataidetta ja kirjallisuutta lukuun ottamatta kaikilla aloilla oli pääkaupunkiseudulla asuvia hakijoita puolet tai enemmän kyseisen alan hakijamäärästä. Alueellisten taidetoimikuntien hakijoista 58 prosenttia ja saajista 56 prosenttia oli alueen keskuskaupungista.

Valtion taidetoimikuntien hakijoista oli ruotsinkielisiä seitsemän prosenttia ja saajista kuusi prosenttia. Äidinkielenään jotakin muuta kuin suomea tai ruotsia puhuvien osuus sekä apurahan hakijoista että saajista oli neljä prosenttia. Alueellisten taidetoimikuntien hakijoita ei ole tilastoitu äidinkielen mukaan.

Tilastotiedote saatavissa verkkosivuilta: www.taiteenkeskustoimikunta.fi/julkaisut
Tilastotiedote 1/2011: Taidetoimikuntien myöntämä tuki 2010
Kaksikielinen (suomi – englanti).
Ruotsinkielinen julkaisu saatavilla vain verkkoversiona.


 

Toolkit "Changing Room" online now!


Discover this website which is structured as a cultural data base and get informed about or connected with everything and everyone of interest to you!

The project "Changing Room" is funded by the European Commission and created by Trans European Halles - a European network of independent cultural centres, looking for new ways of increasing and enhancing the cross-border mobility of cultural operators in Europe.
Besides, the toolkit is co-organised by the Sibelius Academy in Helsinki (Finland) which is the largest music university in Scandinavia and Melkweg, an internationally renown multidisciplinary arts venue in Amsterdam (The Netherlands).

"Changing Room" is an online mobility pilot for cultural operators. The website is split into the three main parts "Knowledge Base", a Wiki-style resource written by and for cultural operators and students, the "Matchmaker", which is an application specially created for connecting and communicating in the World Wide Web, and the portal "Culture Jobs International" where you can search for free job vacancies abroad.

Changing Room - A Mobility Pilot for Cultural Operators: http://teh.net/CHANGINGROOM/tabid/200/Default.aspx
Changing Room Toolkit: http://changingroom.teh.net/  


 

*TAPAHTUMIA


Seminaari luovan talouden rahoituksesta ja IP-oikeuksien merkityksestä suorana lähetyksenä YLE Areenassa 27.5.


'Luova raha. IP-oikeudet liiketoiminnan ja rahoituksen keskiössä luovan talouden toimialoilla' -seminaari lähetetään suorana lähetyksenä YLE Areenan kautta perjantaina 27.5.2011 klo 9-10.45.

Seminaari on suunnattu luovan talouden toimialojen toimijoille, kehittäjille, rahoittajille ja toimialajärjestöille. IP-oikeuksien hyödyntämiseen ja hyvään hoitoon keskittyvä seminaari on osa työ- ja elinkeinoministeriön Luovan talouden strategisen hankkeen toimintaa ja YLEn yhtiöviestintää. Seminaarissa puhetta johtaa johtaja Jukka Viitasaari, Teknologiateollisuus ry:stä.

Seminaaria voi seurata suorana lähetyksenä YLE Areenassa (http://areena.yle.fi/), Suorat lähetykset -osiossa. Seminaarista tehdään myös yhteiset muistiinpanot Qaikussa #seminaarikannu-kanavalla (http://www.qaiku.com/).

Seminaari on osa prosessia, johon kuuluu myös TEM:in julkaisema kirja: ”Luova raha. Näkökulmia luovien toimialojen rahoitukseen”. Sähköisenä versiona julkaisun voi ladata TEM:n sivuilta, osoitteesta: http://www.tem.fi/files/29724/Luova_Raha_Nakokulmia_Julkaisu_2011.pdf

Lisätietoja seminaarista: Ulla Lukkari, B105 Oy, ulla.lukkari(AT)b105.fi, 040-5562 632.

Seminaariohjelma:
9.00– 10.45 Puheenvuoroja à 15 min.
Aloitussanat johtaja Jukka Viitasaari, Teknologiateollisuus ry
•Avaussanat ja Ylen tilanne tällä hetkellä, viestintäjohtaja Reija Hyvärinen
•IPR ja Ylen visio, johtaja Olli-Pekka Heinonen
•Yle ja IP-oikeuksien rakenne, historia, käytännöt ja mahdollisuudet, sopimusneuvottelija Maija Hupli
•TEM:n IPR-strategia, neuvotteleva virkamies Mikko Huuskonen
•Sisältötuotantoyrityksen IPR-strategia, Case RedLynx Oy, toimitusjohtaja Tero Virtala
Taltioitavien puheenvuorojen ja kommenttien jälkeen seminaari jatkuu työryhmäosuudella. Työryhmien tuotoksista kootaan tiivistelmät jaettavaksi muun seminaariaineiston kera projektisaitilla: www.luovarahoitus.net .

 


Lehdistötilaisuus OKM:n teatterivientihankkeesta ke 1.6.


Esa Leskisen ja Sami Keski-Vähälän Päällystakki (Ryhmäteatteri) on valittu Suomen edustajaksi Edinburghin kuuluisille Fringe festivaaleille, osana Opetus- ja kulttuuriministeriön suomalaisen teatterin ja näytelmien vientihanketta. Päällystakin festivaaliversion ohjaa Aleksis Meaney. Toinen Suomesta Fringe 2011 -festivaaleille valittu teos on Irene Ahon Mika Myllyahon tekstiin ohjaama Kaaos (Turun Kaupunginteatteri).

Aika: ke 1.6. kello 9.30-10.30
Paikka: Ravintola Seurahuone, Helsinki

9.30 Esa Leskinen / Ryhmäteatteri ja Raija-Liisa Seilo / Turun Kaupunginteatteri toivottavat kaikki tervetulleeksi, esittelevät paikalla olevat työryhmäläiset

9.35 Katri Santtila / OKM esittelee hankeen ja Tanja Ljungqvist kertoo
ACE Productionsin roolista

9.45 Hanna Helavuori / TINFO – Teatterin tiedotuskeskus, muutama sana teatteriesitys- ja näytelmäviennistä

9.50 produktioesittelyt ohjaajien ja kirjailijoiden näkökulmasta eli Aleksis Meaney
ja Esa Leskinen, Irene Aho ja Mika Myllyaho (10 min + 10 min)

Tilaa kysymyksille ja keskustelulle. Tilaisuus päättyy klo 10.30.

Tiedustelut: Hanna Roisko / Ryhmäteatteri, hannaroisko@gmail.com, +358 44 0101 863

 


 


Klockriketeatern kutsuu 1.6. kello 11-12.30 Andriy Zholdak -seminaariin


Diana-näyttämöllä koet tuulahduksen tulevasta Vanja-enosta, tapaat ensemblen sekä Suomen Zholdak-asiantuntijat Kirsikka Moringin, Jukka Mallisen ja Raija-Liisa Seilon. Seminaari on monikielinen. Tarjoilua.

Var / Missä Klockriketeatern, Skillnadsgatan 7B / Erottajankatu 7B
När / Milloin 1.6.2011 kl. 11-12.30
Anmälningar Senast 27.5.2011
Ilmoittautumiset Viimeistään 27.5.2011
vanja(AT)klockrike.fi | 0400 153 791

OHJELMA 1.6.2011
- Klockriketeaterns styrelseordförande Tom Grönberg: Hur blev detta möjligt?
- Teatterikriitikko Kirsikka Moring: Andriy Zholdak - Provokatör och romantiker
- Kääntäjä ja kirjailija Jukka Mallinen: Zholdak ja Ukrainan tie
- Teatterinjohtaja Raija-Liisa Seilo (Turun kaupunginteatteri):
Uudestaan! Mera Zholdak.
- Kostymdesigner Tuomas Lampinen:
Zholdak Undressed (Anna Karenina, Moskva-Petusjki, Morbror Vanja )
- Klockriketeatern, Team Vanja:
Projektet, skådespelarna, tekniken, turnén och sex språk.
- Maestro Andriy Zholdak: Helsinki 2011. Vanya. Tak!
Suurten estradien shamaani uudistuu.
- Keskustelu

Tarjoilua: votkaa, teetä ja kaalipiirakkaa.
Ilmoittautuminen viimeistään 27.5.2011: vanja@klockrike.fi | 0400 153 791
Lisätietoja liitteessä.

WWW.KLOCKRIKE.FI
WWW.FACEBOOK.COM/MORBRORVANJA
WWW.YOUTUBE.COM/KLOCKRIKETEATERN
WWW.SVOBODAZHOLDAKTHEATRE.COM


 


Live art and performance studies / LAPSody-tapahtuma 7.-12.6.2011 TeaKissa


LAPSody 2011 on konferenssi ja festivaali, jonka tarkoituksena on tutkia ja kyseenalaistaa käsityksiämme havainnoimisesta, kehollisuudesta, muuntautumisesta ja kohtaamisesta. Viikon kestävän tapahtuman tarkoituksena on muodostaa ja ylläpitää ammatillisia verkostoja, jotka keskittyvät kysymyksiin esitystaiteen käytäntöjen kestävyydestä nykypäivän globalisoidussa maailmassa.

LAPSody (7.-12.6.) koostuu presentaatioista, workshopeista ja esityksistä. Tapahtuma on englanninkielinen. Koko ohjelma ja tarkemmat tiedot työpajoista

Lisätietoa www.teak.fi/performances
Ilmoittautuminen seminaareihin ja workshoppeihin anna.nybondas@teak.fi

Liput: Festivaalipassi 12€/6€, liput yksittäisiin esityksiin 6€/3€.

Lipunmyynti: Piletti, www.piletti.fi// 0600 133 77 (1,71€/min + pvm) ja 1h/ovi Varattujen lippujen lunastus viimeistään puoli tuntia ennen esityksen alkua.

 


 

 

PT.11 Portuguese Platform for Performing Arts


For five days (1st to the 5th June) we will present the work of 27 Portuguese artists - dance, performance, music, photography, new circus... in 6 different venues in Montemor-o-Novo.
www.pt-11.com


 


Hangö 20:de Teaterträff 9–12.6.2011


Kom till vackra sommarhangö och fira festivalens 20-års jubileum med massor av teater, evenemang och festligheter!  Hela 50-tal programpunkter ses under fyra fullspäckade dagar.

Temat för jubileumsfestivalen är TEATER OCH VERKLIGHET. På programmet bl.a. Idlaflickorna från Kungliga Dramatiska Teatern, Tales from a Sea Journey/ HAV med New International Encounter, Dzampano från St. Petersburg, The Insitute of Parellel Science från Danmark, Sirius Teaterns I väntan på Godot, Tähden Hetki från Kolmas tila i Åbo, Görel Crona i en monolog om Shakespeares dotter, premiär med Teater Mars Blåst och mycket, mycket mer.
Förhandsförsäljning av biljetter via Luckan och Tias Bok i Hangö. Under festivalen säljs biljetter i festivaltältet. Välkommen!
www.hangoteatertraff.org


Hangon 20. Teatteritreffit 9-12.6.2011


Tule kesäiseen Hankoon viettämään kanssamme festivaalin 20-vuotisjuhlia. Ohjelma on täynnä teatteria, keskustelua ja tapahtumia! Neljän päivän aikana yleisölle tarjotaan  jopa 50 tapahtumaa!!

Tämän vuoden teemana on TEATTERI ja TODELLISUUS. Ohjelmassa m.m. Dramatenin Idlaflickorna, Tales from a Sea Journey (New International Encounter), Pietarista Dzampano-ryhmän The Bronze Horseman, The Institute of Parallell Science Tanskasta, Sirius Teaternin I väntan på Godot, Tähden hetki Turusta, Teater Marsin ensi-ilta Blåst sekä paljon paljon muuta!
Lipunmyynti ennen festivaalia: Luckan ja Tias Bok Hangossa. Festivaalin aikana festariteltasta. Tervetuloa!
www.hangoteatertraff.org


 


42. Kuopio tanssii ja soi 16. – 22.6.2011 - Aasiasta Amerikaan


Kuopio Tanssii ja Soi –festivaali 16. – 22.6.2011 tarjoaa jälleen tanssin aloittelijoille, harrastajille ja ammattilaisille kattavan kurssikokonaisuuden. Katso kurssiohjelma liitteestä.
Kuopio Tanssii ja Soi -festivaali koluaa jälleen maailman eri kolkkia ja yhdistää tulevana kesänä Aasian, Euroopan ja Amerikan.

Kuopiossa nähdään tänä kesänä kaksi pohjoisamerikkalaista, huikeaa tanssiryhmää: Cedar Lake Contemporary Ballet ja Alvin Ailey American Dance Theatre, Ailey II.
- Ailey oli amerikkalaisen mustan taidetanssin isä, eikä häntä voida ohittaa puhuttaessa amerikkalaisen tanssin vaikuttajista. Aileyn perinne elää Ailey II:ssa. On hyvä, että nyt myös suomalaisella yleisöllä on mahdollisuus tutustua ryhmään, festivaalinen taiteellinen johtaja Jorma Uotinen sanoo.
Cedar Lake Contemporary Ballet edustaa puolestaan uudempaa amerikkalaisen tanssin linjaa.
- Amerikasta ei ole vuosiin tullut tekijää, joka olisi saanut jalansijaa Euroopassa. On hienoa olla yksi ensimmäisistä festivaaleista, joka tuo Cedar Laken Eurooppaan, Uotinen sanoo.

Eksotiikasta ja värien ilotulituksesta vastaa korealainen The Byuk-Pah Dance Research Society, joka jatkaa samalla aasialaisten ryhmien edustusta Kuopion tanssiviikolla. Brasilialainen Mimulus Cia de Dança vie katsojat modernisti tangoten muun muassa maailmankuulun ohjaajan Pedro Almodóvarin elokuvien kiihkeisiin tunnelmiin.
Kuopiossa jo aiemminkin koreografioillaan sykähdyttänyt kreikkalaiskoreografi Andonis Foniadakis tuo Kaupunginteatterin lavalle provosoivan, rajun ja hätkähdyttävän version klassikkoteoksesta Romeo & Julia. Belgialainen Compagnie Thor puolestaan hurmaa afrikkalaisperäisten miestanssijoiden vahvalla liikkeellä.

Ensi-iltansa kesän festivaalilla saavat Minna Tuovisen ja Martin Heslopin Tango for the Radically Anonymous sekä Simo Kellokummun ja ohjaaja Vincent Roumagnacin teos 5/62°53’N27°40E/16062011.

Kotimaista tuotantoa edustavat myös kansantanssiryhmä Rimpparemmi, Pieni Suomalainen Balettiseurue sekä 20-vuotista menestyksekästä taivaltaan juhliva Tanssiteatteri Minimi.
Festivaaliviikolla järjestetään noin sata eri esitystä, kurssia ja oheistapahtumaa. Paikallisliike ja muu oheisohjelma tuovat kattavasti esiin myös itäsuomalaista tanssin osaamista, ammattilaisia, opiskelijoita, harrastajia.

- Viime kesä oli Kuopio Tanssii ja Soi -festivaalin historian yksi menestyksekkäimpiä niin taiteellisesti kuin taloudellisestikin. Pääesitysten käyttöasteessa yllettiin ennätykselliseen 89 prosenttiin. Kesän 2011 ohjelmisto on varsin kunnianhimoinen ja haasteellinen, kävijätavoitteet ovat edellisvuoden tasolla, festivaalin toiminnanjohtaja Anna Pitkänen kertoo.
www.kuopiodancefestival.fi


 


The 3rd International Street Theatre Festival in Athens 30 June to 4 July 2011

 
The 3rd International Street Theatre Festival is realized with the co-organization Cultural Organization of Municipality of Athens, the support of the Ministry of Culture and Tourism, Kakogiannis foundation and the auspice of the Hellenic Centre of the International Theatre Institute.

The Festival will take place at the areas round the historic centre of Athens round Acropolis and it includes Sintagma Square, Kallimarmaro Stadium, Ermou street, Kapnikarea Square, Monastiakiou Square, Asomaton Square at Theseum area, Apostolou Pavlou street and the parks of it, Koumoundourou square, Kerameikou square, at “Texhnopolis’’, the new Art Gallery of Athens Municipality at Metaxourgio area and Kakogiannis Foundation.
www.hellastheatre.gr

 


 

Spielart 18 November to 4 December 2011


18 November – 4 December, 2011
The Theater Festival in Munich
Collaboration with Münchner Kammerspiele
The long-term, successful collaboration between Münchner Kammerspiele and SPIELART Theater Festival, which started in 2001 with the production THE FALL OF THE GODS, directed by Johan Simons, is continuing. As part of SPIELART 2011, three productions have been invited by Münchner Kammerspiele and SPIELART Theater Festival to perform at Kammerspiele:
Romeo Castellucci / Socìetas Raffaello Sanzio
ON THE CONCEPT OF THE FACE, REGARDING THE SON OF GOD, VOL. I
November 25 and 26, 2011, Schauspielhaus
Berlin
TAGFISH
November 19 and 20, 2011, Werkraum
CONNECT CONNECT: JAKE'S & PETE'S BIG RECONCILIATION ATTEMPT FOR THE DISPUTES FROM THE PAST
By and with Jakob Ampe and Pieter Ampe
Mentor: Alain Platel
November 24 and 25, 2011, Werkraum
For the third time in succession, SPIELART is organizing a mentor initiative together with a network of European partners. WHAT’S NEXT (2007) was followed by CONNECTIONS (2009), and this year the four mentors – Alain Platel, René Pollesch, Ong Keng Sen and Philippe Quesne – will each select two young artists. Alain Platel has now selected the choreographer and performer Pieter Ampe and his brother Jakob, a speech therapist, to perform at Kammerspiele.
www.spielart.org

 


 

*HAKUJA

Call for application schloss bröllin artist in residence -program


schloss bröllin e.V. is offering project-based support from April till November 2012 for
professional artist groups in the fields of theatre, dance and performance. This assisted
residency is for a maximum of three weeks and will provide workspace and catered
accommodation.

The residency-program is supported by the “artist in residence”-program of schloss bröllin
e.V and the Ministry for Education, Science and Culture in Mecklenburg-Vorpommern.
Application deadline: 15th of July 2011
For information and online application forms: www.broellin.de/english2/ausschr.htm
For further information please contact:
Katharina Husemann and Jenny Galow
Schloss Bröllin, international art research location
Bröllin 3, 17309 Fahrenwalde, Germany, Tel. +49-39747-5650-21
E-Mail: residenz(AT)broellin.de, www.broellin.de


 

Wanted for INSTANT ACTS 2011


Interkunst e.V. is a German, Berlin based cultural association which organises the international theatre, music, circus, dance project "INSTANT ACTS against violence and racism".

We are currently looking again for young (17-30) performing artists for our touring show, which takes place in coming autumn.

Each year we form an international group of young artists from various countries and diverse cultural backgrounds. The ensemble is composed of young performers trained in various stage disciplines (theatre, dance, music, circus, etc).

We are looking for people who are creative and open for new experiences and who are motivated to bring to the stage, their own point of view concerning violence and racism. Knowing your activities and experience we would like to ask if you could put us in touch with suitable artists. Information concerning the project and our company is enclosed. Please don’t hesitate to ask us about further details. We are waiting for the applications until May 29, 2011.
I hope hearing from you soon.

See the attachment (pdf)

www.interkunst.de


 

1st Baku International Puppet Festival 1 to 7 November 2011 Baku, Azerbaijan

Dear colleagues,
The Ministry of Culture and Tourism of Azerbaijan Republic is pleased to announce
the 1st Baku International Puppet Festival
to be held on 1-7 November 2011.
Attached please find the invitation letter and registration form.
Sincerely wishing to see you in Baku.
 


   

*KOULUTUSTA

The Performing Arts, Elsewhere - New sessions in June!


Cifas (suite…) continues to explore different contexts of the performing arts and proposes to discover Sweden and Bulgaria  through two new sessions of « The Performing Arts, Elsewhere » in June.

TRAINING COURSE: THE PERFORMING ARTS, ELSEWHERE
Discover the Performing Arts Scene in different countries. Explore the national characteristics of selected countries on their diffusion network and their respective way of functioning. Understanding the Institutions, identifying the major players, discovering the different networks within the country, finding a way in, analyzing aesthetic trends of the country.
These sessions are aimed at tour managers and producers who want to work internationally and would like to have a clear vision and understanding of some countries.

SWEDEN: Corina Oprea, 10.06.2011
Corina Oprea works as Curator and Project Manager at the Swedish organization Intercult, co-designing and implementing large international arts projects, the major one being a 3 years art platform Black/North SEAS. In her practice, she focuses on initiating creative processes, designing formats and concepts for artists to produce and present their work in collaborative and cross-disciplinary contexts, as well as exploring the authorship role of a curator/programmer in being a catalyst and incubator for artistic projects.

BULGARIA: Mira Marianova, 17.06.2011
Mira Marianova is Co-founder and Project Manager of different initiatives of the New Dramaturgies Platform, author and editor of the website for Theory and Criticism (www.dramaturgynew.net). She works as a freelance theatre and dance critic for various cultural periodicals and as a researcher, lecturer and editor for different artistic and theoretical projects. She has a book published Dramaturgical Adaptations in the Art of Postmodernism, nominated for the Union of Bulgarian Actors “Ikar” award for theatre criticism.

PRICE: One session: 25 €, Two sessions: 40 €
REGISTRATION: Apply by sending a CV and a short letter of motivation to cifas(AT)bellone.be before the 30th of May 2011
LANGUAGE: English
www.cifas.be


 


Allan Owensin mestarikurssi 2.-5.8.2011

Doing a job well for its own sake and moving between different professional settings.
Hyvin tehty työ! Prosessidraama ja työskentely eri toimintaympäristöissä.

2.-5.8.2011 Teatterikorkeakoulu, Haapaniemenkatu 6, 00530 Helsinki.
Työskentelyaika päivisin klo 9.30 – 16.00.

Mestarikurssilla paneudutaan prosessidraaman käyttöön eri toimintaympäristöissä. Mihin kaikkeen prosessidraama taipuu? Mitä työpajan vetäjä ajattelee? Mihin hän kiinnittää huomionsa?

Mikä muuttuu, kun prosessidraamaa käytetään esimerkiksi sosiaali- ja terveysaloilla? Yritys- ja johtamiskoulutuksissa? Kasvatuksessa? Opetuksessa?

Mitä taitoja, tietoja ja minkälaista ymmärrystä työpajan vetäjältä vaaditaan?  Mitä osaamista hän tarvitsee? Mihin hän suuntaa ajattelunsa?

Miten työpajan vetäjä määrittelee itsensä? Onko hän opettaja, kouluttaja, fasilitaattori, mentori, valmentaja, kehittäjä, kasvattaja vai taiteilija?

Miten arvioida omaa työskentelyä? Mistä tietää, että työ on tehty hyvin?
Kurssikieli on englanti, mutta työskentelyn aikana käytetään suomea ja aina joku tulkkaa tarvittaessa.
Lisätietoja:  Pekka Korhonen
puh. 050-439 0521
pekka.korhonen(AT)teak.fi
Hinta: 470 €
Ilmoittautuminen: 22.6.2011 mennessä www.kokos.fi


 


Kohtaamisia rajapinnalla -työpaja elokuussa Tampereella


Työskentely taiteen ja hyvinvoinnin kentällä voi olla haastavaa sillä se vie tekijänsä kahden osaamisalueen välimaastoon. Herää kysymys: tehdäänkö tässä nyt taidetta vai terapiaa? Olenko minä taiteilija, taideterapeutti vai taidelähtöisten menetelmien ohjaaja?

Voimaa taiteesta -hanke syventyy näihin kysymyksiin järjestämällä keskiviikkona 17.8.2011 klo 12.15 - 16.00 Kohtaamisia rajapinnalla -työpajan Tutkivan teatterityön keskuksen seminaarisalissa Tampereella (Hämeenpuisto 28 D, 4 krs.).

Työpajan fasilitoivat psykodraamaohjaajat Anne Kataja ja Sisko Karinen. Sen tavoitteena on toiminnallisesti syventyä taiteen ja hyvinvoinnin rajapintoihin sekä tarkastella oman osaamisen ja ammattitaidon rajoja ja haasteita. Työpajaan mahtuu 20 osallistujaa.

Ilmoittautumiset yhteystietojen kera sähköpostitse osoitteeseen marjukka.lampo@uta.fi viimeistään 1.8.2011.

Voimaa taiteesta -hankkeen toteuttavat yhteistyössä Tampereen yliopiston Tutkivan teatterityön keskus ja Laurea AMK:n sosiaalialan koulutusohjelma. Sen päärahoittajana toimii Opetusministeriön Luovien alojen yrittäjyyden kansainvälistymisen ja kasvun ESR-kehittämisohjelma. Muita rahoittajia ovat Luova Tampere –kehittämisohjelma, Laurea AMK ja Vantaan kaupunki.
http://www.voimaataiteesta.fi


 

The Body in Space 1 to 4 August 2011 on Föglö, Åland


The Body in Space
A workshop with Annabel Arden, Complicite (UK)
for actors, dancers, pedagogues, directors.
Organised by LumparLab (FIN)
Workshop The Body in Space (pdf)


 


Invitation - symposium DRAMplan 16 to 17 June 2011


To write/play or not to write/play contemporary drama?
What do we write/play in contemporary plays about?
Is contemporary drama atractive for our audience?

These and similar questions will be discussed during the DRAMplan2011 Symposium, an international meeting of playwrights, literary managers, translators, festival programmers and representatives of theatre agencies dedicated to issues of staging contemporary plays. A panel discussion with international guests and a presentation of Czech theatre staging contemporary plays is scheduled.

16th – 17th June 2011
The symposium will be held in English.
For further details see attachment.
Organizer: Arts and Theatre Institute in cooperation with the Centre for Contemporary Drama
www.idu.cz
www.czechtheatreport.cz
www.theatre.cz

 


 

International Training Course in Theatre of the Oppressed 25 July to 5 Aug 2011


The Theatre of the Oppressed is a playful and educational method, an effective tool of communication that seeks through aesthetic means, to find concrete ways to solve real problems. Creates the conditions for the oppressed to take ownership of the means of producing art, and expand their possibilities of expression and understanding of the world around him, seeking social change.

The Center for Theater of the Oppressed offers to the students the possibility of research the theory and experience to practice this method practiced in over seventy countries through the International Training Course in Theatre of the Oppressed in Rio de Janeiro. A diversified program with theoretical seminar, workshop practice, community experience with popular groups of Forum-Theatre and supervised training with learning application. The activities will be conducted by a team of Jokers of the Center Theater of the Oppressed, formed by Augusto Boal, creator of the Method, over the 23 years he was artistic director of the institution. The training will run for ten consecutive days.

July 25th to August 05th - 2011:
Week 1 Training in Fórum-Theatre
30 hours, Practice games, exercises and techniques from the arsenal of TO Theory of the TO (tree, Forum-Theatre dramaturgy, essential theatre) Creating a scene with Forum-Theatre event
Week 2 Cultural Dialogues
15 hours, Visit of immersion and work in popular groups and communities Cultural Dialogues in Rio de Janeiro city Planning future actions and lectures with the Jokers
Week  2 Community Multiplication
15 hours, Multiplication in the communities and the Forum-Theatre Groups Evaluation of the multiplication process Sharing of the weekly experience with the group

Forum-Theatre - Through a question turned a spectacle, the group brings an active discussion with the audience, which is called upon to replace the protagonist character of the scene and show new possibilities for resolving conflicts presented in the play. The Training Course in multiplier of the methodology of TO in 30hours, where participants will get in contact with practical exercises and games from the arsenal of the Theatre of the Oppressed, in addition to theoretical reasons for mounting a show. The course will culminate in a public presentation of works produced.

Cultural Dialogues - In small groups, the participants will visit immersion in communities that have partnership with the CTO, and their respective groups of Forum-Theatre. The visits will include: psychiatric hospitals, schools and slums. The goal is for students to know communities and / or groups to exchange experiences and understand the issues that are addressed in the Forum Theatre shows. Some days will be allocated for cultural activities suggested by the CTO and group interest. Also this week, under supervision of Jokers, will be planned practical activities of TO in the communities visited.

Multiplication Community - Groups of participants will do demonstration workshop of Forum Theatre in the communities visited, to exercise the knowledge learned in practice. The goal is to assemble a small scene of Forum-Theatre and present in the community. In the end will evaluation to share experiences with Jokers of CTO.
Possible language: English / Spanish  / Portuguese
For more information on the complete program 2011: flaviosanctum(AT)ctorio.org.br
www.cto.org.br



 

 

Myth and Theatre Festival, 9 to 19 August


Malérargues Roy Hart Centre
Special guest: Anna Griève, Author of "The Three Crows - towards a science of evil in fairy tales"
The festival is structured around two parallel workshops on Voice Performance with shared times:
•Singing : Crazy Muses  directed by Linda Wise
•Choreographic Theatre : Extravaganza   directed by Enrique Pardo
Guest teachers : Agnès Dumouchel, Faroque Kahn, Marianne Le Tron, Pierre-François Blanchard
Performances by Daniela Molina, Izabelle Chalhoub, Laura Fuentes, Liv Pflug, Nate Spear, Nick Hobbs with Agnès Tuvache, Sarmen Almond, Virginie Hoog - and Agnès Dumouchel on "Mélousine" and Marianne Le Tron on "Palimpseste"
PANTHEATRE, www.pantheatre.com


 

International Workshop of Japanese Traditional Theatre 2011 (Nihon Buyo)


In order to deepen the understanding of Japanese traditional theatre, ITI Japanese Centre has held annual workshops of Noh, Kyogen, Kabuki, Nihon Buyo (dance of Kabuki),  Japanese Folk Dance and Gagaku since 1988.

In 2011 ITI Japanese Centre will hold the fifth edition of Nihon Buyo Workshop under the auspice of the Agency for Cultural Affairs. The aim of this workshop is to offer participants an overview of Japanese culture through the physical art-form of Nihon Buyo, which shares common ground with many other traditional Japanese art-forms. 

This is a unique opportunity to discover the Japanese use of sound, rhythm, musical instruments, scenery, space and sense of Ma (pause), using several teaching materials as “Kiku zukushi”, “Ame no Goro” and “Matsu no Midori”. Participants will study under the direction of famous Nihon Buyo masters from Hanayagi School, Fujikage School and so on.
Term: From 10th to 22nd of August 2011.

Number of participants: 20 (We accept participants regardless of nationality.)
Venue:Suitengu Pit (18-14,Nihonbashi-Hakozaki-cho, Chuo-ku, Tokyo) ……from 10th to 21st
National Noh Theatre (4-18-1, Sendagaya, Shibuya-ku, Tokyo) …22nd(presentation day)
Participation Fee: 30,000 yen (about 250 euros)

Some grants are available for non-Japanese nationals. Please contact us for details.
Deadline for application is 31st July 2011.
As the workshop will be in English, English ability is required.
Foreigners presently living in Japan are also welcome.
Enrollment is limited, so a selection might be done from submitted applications.
For further information, please contact ITI Japanese Centre. 
tel : +81-3-3478-2189  fax: +81-3-3478-7218 
email: iti(AT)topaz.dti.ne.jp    URL : http://www.green.dti.ne.jp/~iti
Please fill in the form and return to Japanese Centre by the 25th of July.
you can also apply through our website <http://www.green.dti.ne.jp/~iti> after 15th of May.


 


World Theatre Training Workshop in Xiamen, China 17 to 20 Sept 2011, Open call


The World Theatre Training Workshop with Jurij Alschitz
17th – 20th of September with open demonstration as Masterclass
at the 33rd World Congress, Xiamen, China
in collaboration with the Shanghai Theatre Academy

The initiator and artistic director of the ITI project “The World Theatre Training Library” Jurij Alschitz wants to share the idea of the project with all delegates of the world congress through practical work:
• A three-day workshop “Training as Method” with Chinese and international participation
• A Masterclass for all delegates interested presenting the results in an artistic practical lecture demonstration on the methodological, scientifical level with elements of performance.
Attachment (pdf)


 


Choreographic Theatre & Voice Performance Paris 10 October to 18 November

 
6 week annual professional workshop 
Directed by Linda Wise and Enrique Pardo
With Izidor Leitinger and Pierre-François Blanchard and guest teachers.
PANTHEATRE, www.pantheatre.com


http://www.uudenmaantaidetoimikunta.fi/files/alueellisen_teemaseminaarin_ohjelma_20.5.2011.pdf

Zholdak_seminaari

Kuopio Tanssii ja soi_kurssiohjelma

Instant_Acts_2011

Baku_invitation

Baku_registration

The Body in Space

DRAMplan_symposium_2011

Nihon Buyo

World Theatre Xiamen 2011

LAPsody_workshops_2011

LAPsody_programme_2011