12.01.2012

TINFO-tiedote 2 / 12.1.2012

 

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

UUTISIA

HAKUJA

TAPAHTUMIA


 

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

 

 

PARAS VUOSI 

Olkoon vuosi 2012 paras vuosi. Tällaisen viesti saimme portugalilaiselta uuden dramaturgian tutkijalta Diego Barresilta. Viesti tuli suomeksi. Diego puhuu suomea.  Haluan ajatella, että Diegon toive toteutuu.  Olen äärionnellinen siitä, että suomalaisessa teatterissa on hyvää virtaa. Ja virta liikkuu. Ei seisovaa vettä. Teattereiden keskinäinen yhteistyö tuntuu tiivistyvän.  Hyvä niin. Resursseja jaetaan. Yleisöllä on enemmän katsottavaa. Esitysten elinkaaret pitenevät.

Hyvältä tuntuu sekin, että TINFOn toiminta-avustukseen on saatu mukava lisäys. TINFO pystyy toivon mukaan entistä paremmin vastaamaan tarpeeseen toimia kansainvälisen liikkuvuuden koordinoijana, neuvonantajana ja mentoroijana sekä omalla tontillaan edistämään kansainvälisyyttä. 

Sopivasti juuri vuoden lopulla Jukka Hytti sai valmiiksi kansainvälisen liikkuvuuden työkalupakkimme, joka on nyt luettavissa TINFOn verkkosivuilla. Työkalupakki helpottaa hyvin konkreettisesti jokaisen kansainvälistymistä suunnittelevan, kiertueelle lähtevän, kansainvälisen vierailukutsun saaneen elämää.  Tutustu!

TINFO pystyy jakamaan käännösapurahoja, voimme kunnolla jatkaa myös Scen utan gränser –hankettamme jatkamalla verkostoitumismatka- ja tuotantotukia ja saksankielisen alueen liikkuvuushankkeellekin saadaan jatkoa, pystymme toteuttamaan asiantuntijavierailuja ja showcase Tampereen Teatterikesässä on turvattu. Tavoitteenamme ovat pitkäjänteiset hankekumppanuudet. Sitoutuneella yhteistyöllä saamme parhaimpia tuloksia aikaan.

MITÄ  KAIKKEA!

Hienoa, että Kiasma-teatteri nostaa esiin nuoren ja keskipolven esitystaiteilijanaisia. Juuri kun viimeksi pohdiskelin klassikkojen kohtaloa, niin täällä sitä on tulossa. Pilvi Porkola pohtii Tsehov-konseptissaan, mitä Tsehov tarkoittaa draaman jälkeisessä teatterissa ja mitä siis Tsehovin esittäminen juuri nyt voi tarkoittaa. Minua kiinnostaa ajatus Tsehovin tekstien pohjalta tehdystä käsitteellisestä esityksestä. Tsehovin avoimessa dramaturgiassa on tarttumapintaa vaikka mihin.  Aune Kallinen, Jenni Koistinen ja Laura Murtomaa jatkavat yhteiskunnallisen liikkeen pohdintaa.  Luvassa yhteiskunnallisesti liikuttavat iltamat kahvin, karjalanpiirakan ja postmodernien kysymysten kera. Ah, mikä kombo. Ja mitä pitää sisällään Viiruksen Det lystna landet, jonka ohjaavat Anni Ojanen ja Akse Pettersson. Ja haa! Faust Telakalla. Ja Kuriton Companyn Solta, sooloesitys naisesta, joka kulkee kuolleiden ja elävien maan välillä. Tämä Heidi Syrjäkarin, Tuomas Laitisen, Emilia Pöyhösen, Tuomas Rounakarin ja Marianne Laguksen on ehdoton must.  Samoin Esitystaiteen seuran (Miikka Ahlman, Timo Heinonen, Elina Pirinen ja Tuukka Vasama) Napoleon Pink Horse. Vapaata jammailua. Tästä tulee hyvä vuosi.

TOIVOTTAVASTI EMME KOSKAAN OLE TÄSSÄ

Isossa-Britanniassa leikataan huikeita summia taiteilta.  Leikkaukset alkavat purra huhtikuun alussa.  Leikkauksia odotellessa näytelmäkirjailija David Edgar pohtii kirjoituksessaan, miksi taiteita tulee tukea.

Edgarin kirjoitus (5.1.2012) ”Why should we fund the arts” Guardianissa on hurjaa luettavaa ja terävää Ison-Britannian kulttuuripolitiikasta.

Kirjoituksessaan David Edgar suomii tilannetta, jossa julkista tukea saaviin instituutioihin kohdistuu yhä suurempia paineita. Niiden tulee kyetä osoittamaan yhteiskunnallisen hyödyn määrää koulujen ja sairaaloiden tapaan. Eikö taiteen olennainen tehtävä ole kyseenalaistaa sitä, miten yhteiskuntaa johdetaan, kysyy Edgar. Sen sijaan, että yksisilmäisesti odotetaan tehokkuuslukuja pöytään. Isossa-Britanniassa taiteet on laitettu taistelemaan samoista vähenevistä resursseista. Edgar palauttaa mieliin lähtötilanteen ja Thatcherista alkaneen viimeisen kolmenkymmenen vuoden kehityskulun, jossa välinearvot ovat seuranneet toinen toistaan. 

David Edgar muistuttaa Art´s Councilin taiteen merkityksen kiteytyksestä. Taide lisää ihmisten kykyä elää – se auttaa ihmisiä ymmärtämään, tulkitsemaan ja sopeutumaan maailmaan. Taide tarjoaa rikastuttavia kokemuksia – se tuo väriä, kauneutta, intohimoa ja intensiteettiä elämään ja tarjoaa ihmiselle turvapaikan, jossa kehittää omia kykyjään, luottamusta ja itsearvostusta. Tätä kaikkea tekee taide! Vastaansanomatta. Nyt on vain kyse, siitä, miten tälle kaikelle saadaan määrällisiä mittareita. Ei taide ole sairaanhoitoa tai kiinteistökauppaa . Miten laskea syvän tunnejäljen piirtäneen esityskokemuksen arvo?  Maassa haahuillaan arvonmittaamismetodologian parissa tai suoritetaan hypoteettista harjoittelua yleisökyselyin. Halutaan tietää, kuinka paljon kansalaiset olisivat itse valmiita maksamaan tietystä kulttuuripalvelusta tai tuotteesta. Näin arvotetaan sitten kulttuuri-instituutioita pubeista kirkkoihin ja kirjastoihin.

Kirjailija Edgar muistuttaa, että kulttuuri-instituutioiden tuki kohdistuu lähinnä taidetapahtumissa istuviin, jotka seuraavat, mitä muut tekevät. Juuri tämänkaltaisen kulttuurikokemuksen merkitystä ja vaikuttavuutta on vaikein mitata. Samanaikaisesti taide-instituutiot tekevät kuitenkin yhä enemmän työtä taiteen demokratisoimiseksi ja yleisöjen osallistamiseksi avaamalla instituutioidensa ovia yhteiskuntaan esimerkiksi tekemällä yhteistyötä harrastajien kanssa. Tähän samaan sarjaan Edgar liittää myös teatteriesitysten suorat lähetykset elokuvateattereissa. Ne toimivat koukuttavina elämyksinä ja teasereina tulla katsomaan myös live-esitystä. Ja Edgar tähdentää, ettei yleisön voimaannuttamisen tarvitse olla konservatiivista.

Taiteen provokatiivinen tehtävä erottaa se kulttuuriteollisuudesta. Peliteollisuus tai muotisuunnittelu eivät kyseenalaista yhteiskuntaa, eivät tee hankalia havaintoja tai esitä hankalia kysymyksiä. Sen tekee taide.

Erimielisyys on välttämättömyys demokratialle ja demokraattisten hallitusten pitäisi erityisesti suojella paikkoja, joissa erimielisyyttä voidaan ilmaista.

KRIITIKKOPALKINTO TEATTERIBLOGGAAJALLE

Jill Dolan on saanut Yhdysvaltain suurimman kriitikkopalkinnon feministisenä kulttuuribloggaajana.  Nyt palkintoa ei siis annettu printtimediaan kirjoittavalle. Dolanin blogi  on kiinnostavaa luettavaa. Hänen teoksensa Presence and Desire - Essays on Gender, Sexuality, Performance ja The Feminist Spectator as a Critic olivat teoreettisia silmienavaajia ja innostajia 1990-luvulla. Hyvä Jill, jatka bloggausta!

Hanna Helavuori
johtaja
TINFO - Teatterin tiedotuskeskus
hanna.helavuori(at)tinfo.fi


 

 

UUTISIA

 

Kansainvälinen teatteriyhteistyö vaatii tekijöiltään asennetta –*

TINFOn uusi Liikkuvuuden työkalupakki antaa käytännön neuvoja

TINFO – Teatterin tiedotuskeskus on valmistanut Kansainvälisen liikkuvuuden työkalupakin avuksi teatteriryhmille ja yksittäisille taiteilijoille. Liikkuvuus yli kansallisten rajojen on joillekin ryhmille ja taiteilijoille arkinen osa teatterin tekemistä. Teatterilaiset osallistuvat yhä useammin kansainvälisiin työpajoihin, ja yhteistuotantoihin päästään mukaan esimerkiksi residenssityöskentelyn ansiosta. Esitysvierailut ulkomaille lisääntyvät ja myös kiertuetoimintaa on syntymässä.

Vuosittain kolmisenkymmentä suomalaista ryhmää tai teatteria saa kutsun ulkomaille. Eniten kutsuja ulkomaille saavat vapaat teatteriryhmät ja taiteilijat, joilla ei ole kokenutta taustayhteisöä tukenaan. TINFOn tarjoamaa liikkuvuustietoa alettiin koota lähtien juuri tällaisten tekijöiden tarpeista. Käytännöllisestä verkko-oppaasta hyötyy myös kokenut tuottaja, jolle ei ole kertynyt vielä paljoa kansainvälistä kokemusta.

- Toista vastaavaa ruohonjuuritason rautalankamallia liikkuvuuden avuksi ei ole, sanoo TINFOn kansainvälisten hankkeiden päällikkö Jukka Hyde Hytti.

Työkalupakki on tietoisesti kirjoitettu verkossa julkaistavaksi. Linkkien ja liitetiedostojen kautta käyttäjä pääsee kurkkaamaan lisätietoja tai esimerkiksi sopimus- ja budjettimalleja. TINFOn liikkuvuutta käsittelevälle sivustolle on koottu käytännön apupaketin lisäksi erilaisia raportteja, joissa käsitellään vapaan liikkuvuuden esteitä ja tehtyjä ponnisteluja niiden poistamiseksi. Verkkojulkaisu pysyy myös parhaiten ajan tasalla: opasta päivitetään vuoropuheluna teatterikentän kanssa.

Teatteriesityksen kansainvälistä vierailumatkaa valmisteleva saa verkkomentori Jukka Hyde Hytiltä evästyksen:

- Suunnittele, sovi ja varmista. Nauti kulttuurieroista. Kansainvälinen yhteistyö on aikaa vievää hommaa ja siihen sitoutuminen vaatii asennetta.

Lisätietoja ja yhteydenotot:
TINFO / Jukka Hyde Hytti, jukka.hytti(at)tinfo.fi

Kansainvälisen liikkuvuuden työkalupakki
www.tinfo.fi

 


 

Oletko jo hakenut TAIVEX² - työvaihto-ohjelmaan?? Vielä ehdit!!*

Oletko teatterin, tanssin tai sirkuksen tuottaja, agentti tai manageri? Kiinnostaako työvaihto ulkomailla? Hae mukaan TAIVEX²-työvaihto-ohjelmaan 16.1.2012 mennessä!

Mikä TAIVEX²?

TAIVEX² on vuosina 2012–2013 toteutettava teatterin, tanssin ja sirkuksen ammattilaisten työvaihto-ohjelma. Ohjelman aikana osallistujat suorittavat hankkeen ulkomaalaisessa yhteistyöorganisaatiossa työvaihtojakson, jonka pituus voi vaihdella kahdesta viikosta kahteen kuukauteen osallistujan toiveiden mukaisesti. Työvaihtojaksot räätälöidään vaihto-ohjelmaan valittujen tarpeisiin siten, että ne tukevat osallistujan ja hänen taustaorganisaationsa kansainvälistä toimintaa.

Työvaihto-ohjelman lisäksi hankkeen aikana toteutetaan taiteen ammattilaisten kansainvälistymistä tukeva koulutuskokonaisuus. Koulutuskokonaisuuden teema on johtaminen ja strateginen suunnittelu ja se rakentuu kuudesta työpajajaksosta.

Hankkeen toteutuksesta vastaa TINFO - Teatterin tiedotuskeskus yhteistyökumppaneinaan Tanssin tiedotuskeskus, Sirkuksen tiedotuskeskus sekä Helsingin, Turun, Tampereen ja Porin kaupungit.

TAIVEX² on osa opetusministeriön valtakunnallista, Euroopan sosiaalirahaston tuella toteutettavaa Luovien alojen yritystoiminnan kasvun ja kansainvälistymisen kehittämisohjelmaa. Hankkeen päärahoittaja on Hämeen ELY-keskus.

Työvaihto-ohjelmaan ei ole osallistumismaksua.TAIVEX² voi osallistua työvaihdosta aiheutuviin matka- ja majoituskustannuksiin 1/3 kokonaiskustannuksista, loppuosa on osallistujan/ hänen taustaorganisaationsa katettava muulla rahoituksella.

Kuka voi hakea?

Työvaihto-ohjelmaan etsitään

vähintään viisi vuotta tuottajana tai vastaavissa tehtävissä työskennellyt

teatterin, tanssin tai sirkuksen parissa toimivia ammattilaisia, joilla/joiden edustamilla organisaatioilla on

a)      kansainvälistä toimintaa ja konkreettisia suunnitelmia sen kehittämiseksi sekä
b)      mahdollisuus sitoutua työvaihto-ohjelmaan.

Lataa hakulomake tästä ja lähetä se täytettynä ja allekirjoitettuna
joko postitse: TAIVEX, Meritullinkatu 33, 00170 Helsinki tai
skannattuna: haku(at)taivex.fi 16.1.2011 mennessä.

Hakuajan päättymisen jälkeen osa hakijoista kutsutaan valintahaastatteluun. Haastattelut järjestetään viikoilla 3 ja 4. Työvaihto-ohjelmaan valitaan hakemusten ja haastattelujen perusteella yhteensä 20-25 osallistujaa.

LISÄTIETOJA: Projektipäällikkö Nea Leo, nea.leo(at)taivex.fi, 041 5020 279

www.taivex.fi

 


 

Vuoden 2011 Lea-palkinnon viisi finalistia on valittu *

Suomen Näytelmäkirjailijaliitto on jakanut vuoden parhaan näytelmän palkitsevaa Lea-palkintoa vuodesta 1985 lähtien. Palkinto myönnetään näytelmäkirjailijalle parhaasta näytelmäteoksesta sen tekstin, eikä siis toteutuneen esityksen, perusteella. Palkinnon arvo on 5 000 euroa, ja voittaja julkistetaan tänä vuonna maaliskuun 11. päivä teatterialan valtakunnallisessa Thalia-gaalassa.

Vuoden 2011 Lea-raadin jäsenet ovat sanoittaja/säveltäjä Pauli Hanhiniemi, Helsingin yliopiston kotimaisen kirjallisuuden professori Jyrki Nummi ja kirjailija Anja Snellman. Raati arvioi yhteensä 39 näytelmää.

Lea-raati koki, että vuoden 2011 kotimaisissa näytelmissä näkyvät erityisesti uudenlaiset elintasokuilut ja luokkayhteiskunnan uusilmaantuminen. Ne ovat nykyaikaisia kerjäläisoopperoita: irtolaiset, sosiaalisen kontrollin ulkopuolelle jääneet, syrjityt ja syrjäytyneet ovat näkyvästi esillä, samoin katu- ja takapihanäkymät. Näytelmien seksuaalisuus on raakaa ja karkeaa.

Näytelmätekstien ilmaisua ja draamallisia tehoja leimasivat vuonna 2011 voimakkaasti populaarikulttuuri ja televisio. Arki ja realismi eivät nykydramaatikkoja näytä houkuttavan. Fantastiset tilanteet ja tapahtumat hallitsevat ja elokuvista tutut leikkaukset ja efektit on omaksuttu hyvin. Perhe-elämän kuvauksissakin elokuvamaiset ja fantastiset efektit rikkovat liiallisen realismin.

Yhteistä ovat myös räikeä kielenkäyttö, alatyylisyys, leikkaa & liimaa -tyyli, mainosjargonit, lööppimaailma, runollisen kielen lähes täydellinen poissaolo sekä näkyvä englannin kielen tunkeutuminen suomalaiseen draamaan. Teoksia yhdistää myös julkisen puheen, kirjallisten dokumenttien, asiaproosan uusiokäyttö ja tyylittely, joka elää karkean puhekielen sekä alatyylin rinnalla.

Kilpailuun lähetetyistä teoksista Lea-raati valitsi viisi näytelmää Lea-palkintofinalisteiksi. Nämä näytelmät lyhyine perusteluineen ovat:

• Heini Junkkaalan SOITA MINULLE BILLY (kantaesitys 22.9.2011 Teatteri Jurkassa),
”Jazzpianistin elämänkerta on oiva runko sukupuoli-identiteettiproblematiikan kurkottautua valoon ja erottua osana mittaansa tavoittelevan ihmisen ihonrepivää haasteiden rytöpuskaa.”

• Anneli Karppisen YÖTARINOITA (kantaesitys 27.1.2011 Jyväskylän kaupunginteatterissa),
”Koe näytelmä ja huomaat, ettet valvo yksin, vaan aamuyön kauhuja ja ahdistuksia nautiskelee puoli kansaa.”

• Susanna Kuparisen EDUSKUNTA (kantaesitys 4.3.2011 Ryhmäteatterissa),
”Ajankohtainen keskustelunavaus, joka ammentaa teemansa oivallisella tavalla aikamme pirstaloituvasta yhteisvastuusta sekä todellisten päättäjien tekojen ja puheiden välisestä ristiriidasta.”

• Pirkko Saision HOMO! (kantaesitys 21.9.2011 Kansallisteatterissa),
”Saisio herättää näytelmän taustalle Aristofaneen Lintujen utooppisen, pilvenpäällisen valtakunnan, uuden 'Lintukäkelän', jossa kaikilla — siis kaikilla — on oikeus vapaasti kasvattaa siipiään.”

• Saara Turusen BROKEN HEART STORY (kantaesitys 21.9.2011 Q-teatterissa),
”Saara Turusen Broken Heart Storyssa tekstin ilmavuus ja runollisuus — sanalla sanoen kauneus — ovat läsnä.”

Lisätietoja palkinnosta, säännöistä ja aikaisemmista voittajista löytyy Näytelmät.fi -palvelusta  osiosta "Lea-palkinto".

Lisätietoja Suomen Näytelmäkirjailijaliitto – Finlands Dramatikerförbund ry
toiminnanjohtaja Minna Sirnö, minna.sirno(at)sunklo.fi, p. 09 135 6191


 


Teatterikorkeakoulusta valmistuneet opiskelijat *ovat tyytyväisiä TeaK-kokemukseen

Teatterikorkeakoulun valmistuneille opiskelijoilleen teettämä tuore tutkimus kertoo, että TeaKin koulutuksen laatuun ja koulutuksen tuomiin työmahdollisuuksiin ollaan hyvin tyytyväisiä.

Teatterikorkeakoulun tarjoamaa TeaK-kokemusta kuvaillaan erittäin positiiviseksi. Kouluun on haettu kutsumuksesta, opinnoilta on odotettu paljon ja niihin ollaan pääsääntöisesti erittäin tyytyväisiä. Parhaat eväät koulusta on vastaajien mielestä saatu taitelijuuden kehittämiseen, ilmaisukyvyn vahvistamiseen ja ammattitaidon jatkuvaan rakentamiseen. Myös opiskelijoiden keskinäistä yhteisöllisyyttä ja opetuksen tasoa pidetään todella hyvinä. Suurimmalle osalle vastaajista (74 %) esittävien taiteiden yliopistokoulutus on erittäin tärkeää. Pääsääntöisesti valmistuneet kokevat, että koulutusta myös arvostetaan.

-Hykertelemme hyvästä tuloksesta, mutta pakko sanoa, että osasimme tätä kyllä odottaakin! iloitsee Teatterikorkeakoulun rehtori Paula Tuovinen.

Teatterikorkeakoulusta valmistuvat saavat myös hyvin töitä. Vain murto-osa ( 2 %) kyselyyn vastanneista sanoi, että ei ole työskennellyt pääsääntöisesti TeaKin opintoja vastaavalla alalla valmistumisen jälkeen. Kuvaavaa valmistuneille on, että he toimivat pääosin koulutustaan vastaavissa tehtävissä, ovat työllistyneet nopeasti valmistumisen jälkeen sekä ovat tyytyväisiä elämäntilanteeseensa ja talouteensa. Teatteri- ja tanssialan ammattilaisena toimimisen vahvuuksiksi nähdään erityisesti työtehtävien vaihtelevuus ja monipuolisuus, tekemisen vapaus sekä luovuus.

Alaan kuuluvina haasteina pidetään epävarmuutta, työaikojen epäsäännöllisyyttä ja palkkausta. Taloudellinen tilanne jakoi eniten vastaajien mielipiteitä, mutta vain vajaa neljännes oli tyytymättömiä taloudelliseen tilanteeseensa. Elämäntilanteeseensa kokonaisuutena tyytyväisiä oli kuitenkin 95 % vastaajista.

-Työn merkityksellisyys heijastuu vastauksista. Tiedämme hyvin, että alan palkkataso on todella matala,  toteaa Tuovinen.

Teatterikorkeakoulun ei koettu valmistavan niin hyvin työelämän ja esimerkiksi yrittäjän tai freelancerin arkeen kuin vastaajat olisivat toivoneet. Arki tulee usealle vastaajalle ”kylmänä suihkuna”. Lisäksi kansainvälisyyttä odotettiin opiskeluilta enemmän kuin käytännössä toteutui.

Teatterikorkeakoulun tutkimus valmistuneille opiskelijoille toteutettiin puhelinhaastatteluiden avulla syyskuussa 2011. Tutkimukseen vastasi kaikkiaan 150 valmistunutta. Tutkimuksen käytännön toteutuksesta vastasi Innolink Research Oy.

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä valmistuneet opiskelijat ajattelevat opiskeluajastaan, nykyisestä tilanteestaan työmarkkinoilla ja lisäkoulutuksen tarpeesta.  Teatterikorkeakoulu toteutti tutkimuksen tässä muodossa ensimmäistä kertaa. Tuloksia käytetään opetuksen sisältöjen kehittämiseen.

Lisätietoja:
Paula Tuovinen, Teatterikorkeakoulun rehtori, puh. 040 583 8549, paula.tuovinen(at)teak.fi
Etta Partanen, Innolink Researchin viestintäpäällikkö, puh. 040 770 3680, etta.partanen(at)innolink.fi 


 

 

HAKUJA

 

Kilpailukutsu: Veikko Sinisalo -kilpailu nuorille lausujille*

Alkukilpailu 17.–18.3.2012 Joensuussa.
Veikko Sinisalo -kilpailu nuorille lausujille järjestetään 12. kerran.

Kilpailu on avoin lausujille, jotka vuoden 2012 loppuun mennessä ovat täyttäneet enintään 30 ja vähintään 18 vuotta.

Alkukilpailu pidetään 17.–18.3.2012 Joensuussa. Kilpailun raati, joka koostuu Suomen Lausujain Liiton, Veikko Sinisalo-stipendirahaston ja Kajaanin Runoviikon edustajista, valitsee lausujat loppukilpailuun. Loppukilpailu on Kajaanin Runoviikolla sunnuntaina 8.7.2011.

Voittaja saa palkintona Veikko Sinisalon stipendirahaston myöntämän 3 400 euron apurahan. Lisäksi häneltä tilataan esitys vuoden 2013 Kajaanin Runoviikolle.
Sekä alku- että loppukilpailussa osallistujat esittävät 20 minuutin ohjelman, joka koostuu heidän itse valitsemastaan kirjallisuudesta, runoista tai proosasta sekä järjestäjien valitsemista runoista.

Kilpailun ilmoittautumisaika päättyy 15.2.2012.

Kilpailun järjestävät Veikko Sinisalon stipendirahasto, Suomen Lausujain Liitto ja Kajaanin Runoviikko.

Lisätietoja kilpailusta, siihen osallistumisesta ja tiedot kilpailun pakollisista runoista on Suomen Lausujain Liiton kotisivuilla www.suomenlausujainliitto.fi .

Lisätietoja antavat:
Kajaanin Runoviikko/
tapahtumapäällikkö Tuula Tikkanen
tuula.tikkanen(at)kajaani.fi
044 7100922

Suomen Lausujain Liitto ry/
puheenjohtaja Helka-Maria Kinnunen
helka-maria.kinnunen(at)teak.fi
044 595 4495

sihteeri Ritva Kosonen
ritva.kosonen(at)kolumbus.fi
040 869 7929

 


 

Kemin Kaupunginteatteri hakee kahta tai kolmea  25-45 v. NÄYTTELIJÄÄ*

Yksi näyttelijöistä otetaan vuorotteluvapaasijaiseksi 1.8.2012-31.7.2013 ajaksi. 1-2 näyttelijää otetaan 1.8.2012 alkaen tai sopimuksen mukaan määräaikaiseen työsuhteeseen. Hakijoilta edellytetään kokemusta ja koulutusta näyttelijäntyöstä. Sekä mies- että naishakijat otetaan huomioon.

Hakemukset ansioluetteloineen 31.1.2012 mennessä Kemin Kaupunginteatteri/ Juha Vuorinen, Marina Takalon katu 3, 94100 Kemi. TAI juha.vuorinen(at)kemi.fi

Tiedustelut teatterinjohtaja Juha Vuorinen p. 040 529 4019.

 


 

Tero Saarinen Company rekrytoi:*
MARKKINOINTI- JA VIESTINTÄPÄÄLLIKKÖ / -KOORDINAATTORI

Suomen kulttuuriviennin kärkitoimijoihin lukeutuva Tero Saarinen Company etsii tuotantotiimiinsä viestinnän osaajaa – rautaista pitkän linjan ammattilaista tai lahjakasta nuorempaa tulokasta – määräaikaiseen työsuhteeseen, äitiysloman ajaksi.

Ryhmän MARKKINOINTI- JA VIESTINTÄPÄÄLLIKKÖ vastaa kokonaisvaltaisesti sen markkinointiviestinnästä. Sopimuksen määräaikaisen luonteen vuoksi toimi voidaan täyttää myös KOORDINAATTORIN nimikkeellä, jolloin tehtävänkuvaan ei kuulu strategisen tason suunnittelua tai kehitysprojekteja.

Lisätietoja ja hakuohjeet:  www.terosaarinen.com/fi/ryhma/tyopaikat

Hakuaika päättyy 29.1.2012.

 


 

Tanssiteatteri MD etsii produktiokohtaiseen työsopimukseen miestanssijaa*Ronja, ryövärintytär –tanssiteoksen toiseen päärooliin: BIRK-pojan rooliin

KOETANSSI pidetään kahtena iltapäivänä tammikuussa 25.1. ja 26.1. klo 14-17 Hällä-näyttämöllä , Hämeenkatu 25, 33200 Tampere.

Koetanssissa etsimme samaan rooliin myös understudya, jolla on esityksiä syyskaudella vähintään 5 kpl.

Nykytanssiteoksen ensi-ilta on syksyllä, alustavasti 9.10.2012 klo 18.
Koreografi on Anniina Kumpuniemi ja teokseen säveltää musiikin Jussi-Pekka Nuto.

Harjoitukset alkavat kevään lopussa ja jatkuvat elokuun puolivälistä seuraavasti:
Kevätkaudella ma-pe viikot 19, 21 ja 23 sekä syyskaudella viikot 33-36 sekä 40-41.

Ensi-iltapäivä vahvistuu koetanssiin mennessä. Syksyn esitysviikot ovat alustavasti 41-44 , tarkat esitysajat ja –määrät vahvistuvat toukokuun loppuun mennessä. Esitys jatkaa tanssiteatterin ohjelmistossa alustavasti vuoteen 2014 saakka.

Ilmoittautumiset 23.1.2012 klo 16 mennessä sähköpostitse:
anniina.kumpuniemi(at)tanssiteatterimd.fi
Liitä mukaan lyhyt CV sekä tieto kumpaan iltapäivistä osallistut.

Lisätietoja: Anniina Kumpuniemi 050 551 3846
www.tanssiteatterimd.fi


 


Tanssiteatteri MD hakee ääni-/teatteriteknikkoa*

Kokoaikaiseen, määräaikaiseen työsuhteeseen ajalle 1.3.-31.12.2012

Tanssiteatteri MD hakee ääni-/teatteriteknikkoa monipuolisiin näyttämöteknisiin tehtäviin.

Työtehtäviin lukeutuu muun muassa tanssiteatterissa valmistettujen ja vierailevien teosten näyttämötekniset ja lavasteiden pystytykset ja purut, vuokrausten äänitekniikka ja rakentamisessa avustaminen sekä tanssiteatterin näyttämötekniikan ja kaluston kunnossapito ja huolto. Näyttämöteknisten tehtävien lisäksi työtehtäviin kuuluu myös teosten äänisuunnittelu itsenäisesti tai yhdessä koreografin, säveltäjän tai vierailevan
äänisuunnittelijan kanssa.

Työtehtävät edellyttävät teatteriteknisen valo-, ääni- ja AV-teknisen laitteiston tuntemusta, atk-taitoja ja englannin kielen taitoa sekä oma-aloitteisuutta, luotettavuutta, organisointi- ja yhteistyökykyä ja joustavuutta. Eduksi katsotaan myös lavasterakennustaito.

Tanssiteatteri MD on Tampereella toimiva ammattitanssiteatteri, joka tuottaa vuosittain noin 80 esitystä kotinäyttämöllä sekä 20 esitystä kiertueella. Ensi-iltoja Tanssiteatteri MD tuottaa 2-3 vuodessa. Tanssiteatteri MD:n kotinäyttämönä toimii Tampereen keskustassa
Hällä-näyttämöllä Hämeenkatu 25:ssä.

Vapaamuotoinen hakemus ansioluetteloineen tulee toimittaa 17.1. mennessä sähköpostitse anniina.kumpuniemi(at)tanssiteatterimd.fi tai kirjeitse
Tanssiteatteri MD, Hällä-näyttämö, Hämeenkatu 25, 33200 Tampere.

Lisää informaatiota Tanssiteatteri MD:stä: www.tanssiteatterimd.fi

Hakemukset ja yhteydenotot:
Toiminnanjohtaja Anniina Kumpuniemi
anniina.kumpuniemi(at)tanssiteatterimd.fi
puh. 050 551 3846

Valomestari/teatteriteknikko Sari Mayer
Puh. 050 551 4657 


 

 

Teaterchef/konstnärlig ledare sökes till Kalmar Byteater *

Byteatern Kalmar läns teater söker teaterchef / konstnärlig ledare samt biträdande teaterchef med ansvar för produktion och ekonomi

Tillträde årsskiftet 2012-2013
Ansökan senast 20 febr 2011

Teaterchef / konstnärlig ledare 100 %

Tjänsten är inriktad på den konstnärliga ledningen och övergripande planeringen. Vi söker därför en chef med kompetens och egen drivkraft som scenkonstnär. Du ska vara intresserad av just Byteaterns konstnärliga inriktning och beredd att leda och utveckla den. I tjänsten finns utrymme för pjäsanknutet arbete – regi, dramatik, dramaturgi.

Teaterchefen har ett totalansvar och bör också ha breda kunskaper inom kulturpolitik, personalfrågor, ekonomi och administration. Chefen representerar och företräder teatern inför styrelse, anslagsgivare och branschorganisationer. Förordnandet är på tre år.

Biträdande teaterchef med ansvar för produktion och ekonomi 100 %

Tjänsten innebär att du, tillsammans med teaterchefen, har ett övergripande ansvar för ekonomi, planering, personalfrågor och tillämpning av arbetsrätt.

Du bör ha erfarenhet av arbetsledning och budgetansvar inom kulturområdet. Du bör ha drivit egna projekt inom kulturområdet och förstå hur konstnärliga processer fungerar. Förordnandet är på tre år men kan komma att förändras till en tillsvidaretjänst.

Läs mer på http://byteatern.se/om-byteatern/lediga-tjanster

 


 

Saaren kartanon taiteilija- ja tutkijaresidenssissä haettavana*yhteisötaiteilijan toimi

Saaren kartanon taiteilija- ja tutkijaresidenssissä on haettavana kahden vuoden määräaikainen yhteisötaiteilijan toimi. Työsuhteen kaavaillaan alkavan vuoden 2012 maaliskuun alusta, ja palkka on 3000 €/kk.

Yhteisötaiteilijan työnkuvaan kuuluu mm.
– erilaisten taideprojektien suunnitteleminen ja toteuttaminen paikallisessa yhteisössä tai paikallisyhteisön kanssa
– residenssissä työskentelevien taiteilijoiden vuorovaikutuksen eli Kaivo-toiminnan edistäminen
– muutenkin kartanon tavoitteiden toteutumisen edistäminen.

Palkattavalla yhteisötaiteilijalla tulee olla jonkin taiteenalan ammattipätevyys sekä kokemusta yhteisötaiteesta ja projektityöskentelystä.

Vapaamuotoisessa hakemuksessa on hyvä kuvata aikaisemmat kokemukset yhteisötaiteen parissa sekä esitellä omia kiinnostuksen alueita.

Hakemukseen liitetään cv. Hakemus toimitetaan 30.1.2012 mennessä osoitteeseen Saaren kartano, Saaren rantatie 21, 23120 Mietoinen; kuoreen merkintä ”yhteisötaiteilija”.

Lisätiedot: hanna.nurminen(at)koneensaatio.fi tai puh. (02) 431 4202.


 

HIGH FEST 2012 hakee esityksiä*

We are pleased to inform, that the HIGH FEST International Performing Arts Festival welcomes performing arts companies and artists to present their productions in all genres of performing arts including theatre (drama, comedy, mime, movement, circus, street performances, puppet/marionette, fingers theatre, visual), dance (modern, folk, classic etc.), music (opera, classical, musical, contemporary, jazz, folk etc) and other forms of performing arts.

Two Programmes will be held in the framework of the Festival:
*International Programme of Puppet and Children Performances;
*ARMS FEST - Armenian International Student and Youth Programme.

We would like to inform you that the registration  process for the HIGH FEST International Performing Arts Festival 2012 will be till  the 15th March, 2012.

Please find enclosed our application form.

HIGH FEST International Performing Arts Festival 10th edition / 1-10October, 2012
26 Amiryan st. / State Institute of Theatre and Cinema
Yerevan 0002, Armenia
Tel/Fax:  +374 10 53 62 33
Mob: +374 93 88 21 10
E-mail: bccp(at)arminco.com
Web: www.highfest.am

 


 

Keski-Suomen tanssin keskus avaa kaksi uutta hakua*

Keski-Suomen Tanssin Keskus hakee tanssiteoksia UudenPolven klubeille vuodelle 2012.

Lisäksi haetaan tilausteosta / uutta matkailutuotetta Tanssin Keskuksen matkailuhankkeeseen.

Molempien hakujen deadline on 10.2.2012. Hakemukset toimitetaan ko. päivämäärään mennessä osoitteeseen info(at)sisasuomentanssi.fi tai postitse Keski-Suomen Tanssin Keskus, Asemakatu 6, 40100 Jyväskylä.

Päätökset ilmoitetaan hakijoille helmikuussa 2012.
Lisätietoja UudenPolven klubeista antaa tapahtumatuottaja Janniina Hannula, 045 864 3884, janniina(at)sisasuomentanssi.fi.

Lisätietoja matkailutuotteesta antaa tuottaja Johanna Muhonen 050 356 1138, johanna.muhonen(at)sisasuomentanssi.fi.

Hakuilmoitus löytyy soitteesta www.tanssinkeskus.fi.


 

TAPAHTUMIA

 

Teatterikorkeakoulun Alumniklubi 23.1.: Nykyteatterin myrskyvaroitus?*

Teatterikorkeakoulun Alumnit ry järjestää kevätkaudella 2012 alumniklubikeskusteluja.

Seuraavaksi maanantaina  23.1. 2012 klo 18.00-21.20 Teatterikorkeakoulussa.

Teatterikorkeakoulun Alumnit ry – Teaterhögskolans Alumner rf

NYKYTEATTERIN MYRSKYVAROITUS?

Uhka vai uuden ajattelun alku?

Kevään 2012 ensimmäisellä alumniklubilla keskustelua näyttelijäntyöstä ja ohjaajan vastuusta jatkavat 
-lehtori Aune Kallinen
-näyttelijä Taisto Reimaluoto
-lehtori Cris af Enehielm
-ohjaaja Johanna Freundlich
-näyttelijä Terhi Panula
-ohjauksen maisteriopiskelija Jarno Kuosa -näyttelijäntyön maisteriopiskelija Aaro Wichmann .. ja mahdolliset yllätysvieraat

Professori Dick Idman toimii keskustelun vetäjänä.

Tule mukaan keskusteluun.
Tilaisuus on maksuton  TeaKin alumniyhdistyksen jäsenille ja taidealojen opiskelijoille. Muilta pääsymaksu 5 €.
Tarjoilua väliajalla.

Alumniklubilla tavataan ma 23.1.2012 klo 18.00-21.30 Teatterikorkeakoululla, Haapaniemenkatu 6

Lisätietoa yhdistyksestä: www.teak.fi/alumni

Teatterikorkeakouluun pääsee raitiovaunuilla 6, 7A ja 7b, pysäkki Haapaniemi sekä keskustan suunnasta busseilla 55-77.

 


 

Free MHz - esitys sananvapauden puolesta Lavaklubilla,*Tanskassa ja Los Angelesissa

FR33 MHz on kahdelle näyttelijälle sävelletty elekronisen musiikin näyttämöteos sananvapaudesta. Sen toteuttaa vuodesta 2006 asti toiminut kansainvälinen, Suomessa päämajaansa pitävä, teatteriryhmä European Threatre Collective (ETC). Tuleva esitys on ryhmän viides produktio ja se nähdään ensi-illassa Suomen Kansallisteatterin Lavaklubilla 18.1.2012. Esitys tullaan näkemään vuoden 2012 aikana Suomen lisäksi Tanskassa ja Los Angelesissa.

FR33 MHz perustuu erimaalaisten poliittisten vankien, vapaustaistelijoiden ja kirjailijoiden mm. Vladimir Neklyaevin, Ilmari Kiannon, Rajko Djuricin teksteihin. Aihe on ajankohtainen ja käsittelemisen arvoinen myös Suomessa, jossa sananvapaus hakee tällä hetkellä jälleen muotoaan.

Esitysen ohjauksesta ja visualisoinnista vastaa David Kozma, äänimaailmasta ja sävellyksestä muusikko Romulus Chiciuc, esiintyjänä kuullaan sekä nähdään näyttelijät Salla Kozma ja Timo-Pekka Luoma. Esityksen animaatiosta vastaa animaation maisteri Samuli Råman. Valot Ville Virtanen.
Esityksen yhteistyökumppani on Chekhov Studio International (Los Angeles).

Esitykset: 18/24/26.1.2012 klo 20:00
Liput: 10 e. Liput ovat ennakkoon myynnissä Kansallisteatterin lippumyymälässä 010 733 1331 ja esitysiltoina Lavaklubin ovelta.

Esitys on suomenkielinen.

Info 050-5213334, www.theatrecollective.com, mail(at)theatrecollective.com, www.lavaklubi.fi Esitystä ovat tukeneet Helsingin Kaupungin Kulttuurikeskus ja Resolume.

 


 

Viipurin taiteellisen teatterin Viimeinen esitys Takomolla vielä tällä viikolla*

to 12.1. klo 19, pe 13.1. klo 19 ja 14.1. klo 14 & 19.

Teatteri Takomossa nähtävä Viipurin taiteellisen teatterin Viimeinen esitys päättää vuonna 2002 perustetun ryhmän toiminnan. Onko ryhmillä, esityksillä, teattereilla oma elinkaarensa, kuten ihmisillä? Onko niillä oikeus vanheta ja kuolla arvokkaasti? Onko mahdollista lopettaa, erota, lähteä juhlista kun juhlat ovat parhaimmillaan?

Esitys lopuista, jäähyväisistä, teatterista.

Esitys keski-iästä, kuolemasta ja tarpeettomuudesta.

Esitys tähtihetkistä.

Esitys kummituksista.

Viimeinen esitys. Joukko näyttelijöitä, pala vanhaa venäläistä klassikkoa, nykyteatteria, ongintaa.Huomenna tämä kaikki on jo mennyttä.

Dramaturgia ja ohjaus: Katariina Numminen
Näyttämöllä: Kolina van den Berg, Niina Hosiasluoma, Tuire Tuomisto,
Antti Jaakola, Maija Koivisto (TeaK), Juha Sääski, Jesse Vinnari (TeaK)
ja Sami Vehmersuo
Valosuunnittelu: Tomi Suovankoski
Pukusuunnittelu: Paula Koivunen

Ensi-ilta 31.12.2011 klo 19.00
Liput: 24€/12€
Lipunmyynti:
Piletti / www.piletti.fi / p. 0600 13 377 (1,71€ min+pvm) Teatteri
Takomo/ liput(at)teatteritakomo.fi / p. (09) 6843 6843 (ke-pe 12–16)

Esitys on Viipurin taiteellisen teatterin ja Teatteri Takomon yhteistuotanto

Teatteri Takomo, Fredrikinkatu 18, 00120 Hki

Viipurin taiteellisen teatterin ensimmäinen esitys oli Salomon Anskin näytelmään pohjautuva Dibbuk – kuolleet puhuvat 2002. Ryhmän muita teoksia ovat Kerjääminen kielletty 2004, Opetusnäytelmä 2006 ja Karjalala 2008.


 

 

High Fest Application