18.05.2012

TINFO-tiedote 20 / 16.5.2012

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

USKO TOKI

UUTISIA

TAPAHTUMIA

HAKUJA

 

·MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

 

TAIKE VALTIONEUVOSTON KÄSITTELYSSÄ

Tänään 16.5. Taiteen edistämiskeskusta koskeva lakiesitys on valtioneuvoston käsittelyssä.  Vielä toistaiseksi ilman asetusta, mutta asetuksen valmistelu on kuulemma hyvällä tolalla. Eduskunnan käsittelyyn lakiesitys olisi tarkoitus saada jo ennen kesälomia.

LANGAT KÄSISSÄ – NUKKETEATTERIN TOIMINTAEDELLYTYKSIÄ KEHITTÄMÄÄN

Näin hyvä nimi on Nukketeatterikeskus Poijun julkaisulla. Siinä esitetään joukko toimenpiteitä, joilla nukketeatterin ammattilaisten toimintaedellytyksiä voitaisiin parantaa. Selvitys on tehty Helsingin kulttuurikeskuksen pyynnöstä. Tällainen kestävä kehitys kunnan taholta on esimerkillistä. Poijuhan sai kehittämishankerahoitusta kolmeksi vuodeksi. Poijun kaltaisia taiteilijoita ja toimijoita yhdistäviä sateenvarjoja tarvitaan. Näin saadaan lisää näkyvyyttä, jaetaan osaamista.

Ongelma nukketeatterinkin alueella on sama kuin vaikkapa esitystaiteessa; tekijät toimivat usein freelancereina, työryhmissä tai sooloteattereina. Ja vailla vakituista työ- tai harjoitustilaa toteuttavat ja tuottavat itse omat esityksensä projektirahoituksen turvin, hoitavat itse tiedotuksen, markkinoinnin ja myynnin. Juuri tästä syystä perustettiin myös esimerkiksi Esitystaiteen keskus. Poijussahan toimii tällä hetkellä viisi vakituista nukketeatteritaiteilijaa sekä PoijuPaikka -yhteistyökumppania. Langat on otettu omiin käsiin.

Ja tärkeä muistutus: nukketeatteriesitykset eivät aina tule tilastoiduksi ja sitä kautta näkyväksi. ”Tilastointi on tärkeä edellytys sille, että koko laji tulee esille ja organisoituu tuotannollisesta näkökulmasta”.  

KUMMEJA JA KUMPPANUUKSIA

Suomen Arvostelijain Liiton (SARV) tanssi-ja teatterijaoksen sekä TEKSTI-yhteisön seminaarissa pohdittiin tanssiteosten tekstiä ja dramaturgiaa sekä festivaalien takana olevaa ajattelua. Seminaari kokosi esittävästä taiteesta kirjoittavia ja taiteilijoita miettimään keinoja, miten vielä nykyistä paremmin voitaisiin saattaa tekijät ja teoksista kirjoittavat ihmiset yhteen. Kertakaikkisen innoittavaa oli kuunnella Jenni Koistista, Niina Miettistä ja Eva Neklayevaa.  Keskusteluista kävi pläkkiselvästi ilmi, että syventävä tieto tekijöiden työtavoista on suunnattoman tärkeätä. Näin ymmärrys kasvaa ja teatterista ja tanssista kirjoittaminen voisi olla teosten veroista. Miten rohkenen hypätä veteen vaikka en itse ihan osaakaan uida? Me mietimme yhdessä kummi- ja kumppanuusajattelua siten, että taiteilijoilla olisi kirjoittavia keskustelu- tai peilikumppaneita. Nyt vain pariudutaan. Käytännön toimenpiteitä mietittiin jo.  

UNKARIA – ÖRKÉNYÄ JUHLITAAN

Nyt on István Örkényn juhlavuosi. Tämän groteskeilla ja absurdeilla näytelmillään ja novelleillaan tunnetuksi tulleen kemianinsinöörin, unkarinjuutalaisen kirjailijan syntymästä on kulunut 100 vuotta. Juhlavuoden kunniaksi julkaistaan 100 Örkényn minuuttinovellia, eli saamme lisää näitä vuonna 2002 suomeksi ilmestyneitä, yhden minuutin pituisien tarinoiden käännöksiä ja minuuttinovellien luentaa on luvassa Suomen Kansallisteatterissa voi tehdä lukuteatterina tuttavuutta Örkényn Tótin perhe -näytelmän kanssa. Unkarihan on myös tänä vuonna Helsingin kirjamessujen teemamaa. Odotellessa voi virittäytyä groteskiin ja Örkényyn Unkarin kulttuuri- ja tiedekeskuksen julkaisemassa Häämatkalaiset kärpäspaperissa – Groteskista Unkarissa ja Suomessa (2004) – kelpo teos.
 
SPECIAL GIFT – ELJAS LIINAMAAN EHDOTUS TULEVAISUUDEN TEATTERIKSI

Siellä, missä vielä suinkin elää ihmisiä
Haluan toimia muuttotappioalueilla, ”tyhjentyvässä Suomessa”. Haluan yrittää mahdollisuuksieni mukaan vastustaa metropoliajattelua ”ainoana oikeana tulevaisuuden kuvana”. Haluan vastustaa tehokkuusajattelua, yksikin kiinnostunut katsoja riittää minulle. Olisi ihanteellista luoda ammattilaisten verkosto, joka toimisi haja-asutusalueilta käsin, liikkuisi ja veisi esityksiä syrjäisimpiinkin kolkkiin saakka. Tämä sama ajatus läpäisee myös taiteellisen sisällön – koko maan asuttuna ja elinkelpoisena pitäminen, tätä kautta vallan palauttaminen ihmiselle niiltä kasvottomilta mekanismeilta, jotka sanelevat ihmisten elinmahdollisuudet. Rakennemuutos ei ole luonnonlaki.

Velvollisuus oppia uutta
Koen, että on pyrittävä aina mennä itselle vieraaseen – paikkaan, yhteisöön ja ympäristöön. Pois tutuista puitteista. On otettava selvää, yritettävä omaksua kaikkea, pyrittävä ymmärtämään itselle vierastakin ajattelua. On opeteltava ottamaan riskejä. Tuntuu tärkeältä käsittää, millaisessa yhteisössä toimii, millaista yhteisöä varten työtään tekee ja mitä haluaa juuri tuolle yhteisölle kommunikoida, kertoa ja kysyä. Kaikki siksi, että ymmärtäisi, miten ihmiset elävät, miten yhteisöt toimivat, mikä yhteisössä tekee kipeää, mikä siellä on tärkeää. Ja mitä minä voin ihmisten hyväksi tehdä. Näin toivoisi itsekin saavuttavansa elinaikanaan jonkinlaisen ymmärryksen elämästä.

Yhteisyys
Haluan olla ohjaajana tyhmä, siinä mielessä, että en omaa mitään valmista visiota mistään, ennen kuin kanssani on muita ihmisiä, joiden kanssa työskennellä. Haluan voida ihmetellä yhdessä, samalla viivalla. En tahdo olla auteur, siinä merkityksessä, mitä tuo sana kantaa. Itse en ole tärkeä, tärkeitä ovat ihmiset ympärilläni. Toimiva yhteistyöskentely on kuin ajan  pysäyttämistä, astumista sen ulkopuolelle ja maailman ihmettelyä KAIKESSA RAUHASSA. Kokemukseen liittyy myös sen ymmärtäminen, kuinka etuoikeutettu on saadessaan näin tehdä.

Eettisyys
”Taiteen autonomia” ei ole vapautta eettisyydestä, eikä tekosyy tekijälleen nousta ihmisen
yläpuolelle. Taide ei voi, eikä saa, olla elämää tuhoavaa, eikä se saa lisätä kärsimystä. Siksipä se ei myöskään voi olla väline purkaa tekijänsä pahaa oloa muihin. Tämä pätee em.
yhteistyöskentelyynkin: jos se lisää yhdenkin osallisensa pahaa oloa, sen lopputuloksen arvo on vähintäänkin kyseenalainen. Vaikka tekijänä ottaakin taiteen kysymykset vakavasti, ei pidä unohtaa mittasuhteita: elämän arvokkuus ja sen puolustaminen on aina tärkeintä. Taide on korkeintaan hyvä kakkonen. Tähän liittyy myös eräs teatterin hienous – aineettomuus ja siten lopulta katoavaisuus. Tuntuu hyvältä tietää, että lopulta ruoho kasvaa omien kovin tärkeiden ponnistelujenkin päälle.

Kiinnittyminen todellisuuteen
Siinä missä on tärkeää rikkoa taiteenalojen raja-aitoja ja siten laajentaa kielioppia, olisi kiinnostavaa miettiä, miten taiteentekijät voisivat päästä vuorovaikutukseen muidenkin yhteisön ammattien kanssa. Mitä vaikutteita, työkaluja, toimintatapoja ja materiaalia olisi saatavilla? Miten tuo niin kutsuttu taide voisi konkretisoitua ja sulautua yhteisön arjen kanssa? Miten arkitodellisuus voisi eri tavoin tulla mukaan teokseen?

Huoneentaulu
Taiteen kautta ihminen voi tulla sinuiksi lähestyvän kuolemansa kanssa, monen muun asian kautta hän voi yrittää hetkeksi unohtaa sen.



·USKO TOKI

 

 Usko Toki 20

 

 

 ·UUTISIA

 

·Kuolema korjaa univelat palkittiin Liettuassa

Minna Puolannon käsikirjoittama ja esittämä Kuolema korjaa univelat osallistui järjestyksessään kolmannelle Monobaltija-festivaalille 9.-13.5. , jonka ohjelmisto koostuu yhdelle näyttelijälle valmistetuista esityksistä.  Festivaalin yhteydessä järjestetystä kilpailusta Kuolema korjaa univelat sai kotiin tuomisiksi kolmannen palkinnon. Innostuneen vastaanoton saanut esitys herätti kiinnostusta laajalti muissakin monodraamafestivaalien järjestäjissä ympäri itäistä Eurooppaa.
 
Kuolema korjaa univelat -kantaesitys oli joulukuussa 2010 KokoTeatterissa Helsingissä.
 


·Puhdistus ensi-iltaan Espanjassa 18.5.

Madridissa vuonna 2007 perustettu suomalais-espanjalainen Ilmatar Teatteri tuo Puhdistuksen espanjalaisille näyttämöille yhteistuotantona  Vaiven Produccionesin kanssa. Vaiven on yksi Pohjois-Espanjan suurimpia teatteri-, tanssi- ja musiikkiesitysten tuottajia. Harjoitukset San Sebastianissa ovat parasta aikaa käynnissä, ja ne huipentuvat ensi-iltaan Teatro Principalissa 18.5.2012. Syksyllä esityksiä on lisää mm. Madridissa, ja tarkoitus saada esitykselle näkyvyyttä myös lukuisilla teatterifestivaaleilla ympäri Espanjaa.

Puhdistuksen ohjaa Jose Herrero Ilmatar Teatterista, ja Zaran roolin näyttelee Marjo Ikonen. Vaivenin puolesta Ana Pimenta on vanhemman Aliiden roolissa ja huippumuusikko Iñaki Salvador tekee näytelmään alkuperäissävellyksen. Muut näyttelijät on valittu Madridissa järjestettyjen koe-esiintymisten perusteella.

Puhdistus on Ilmatteren viides espanjalaisen yleisön eteen tuoma suomalainen näytelmä. Aikaisemmat tuotannot ovat: 2007 Runar ja Kyllikki (Jussi Kylätasku), 2009 Paniikki ( Mika Myllyaho), 2010 Gabriel tule takaisin ( Mika Waltari), ja 2011 Räjähdysvaara (Elisa Salo).

www.ilmatarteatro.com/



·Jääkuville hieno vastaanotto Barcelonassa

Kristian Smedsin kirjoittama Jääkuvia on menestynyt hyvin Barcelonassa. Näytelmää esitetään parhaillaan Sala Beckett -teatterissa, jossa esitykset jatkuvat 20.5. asti.   

Ohjaaja Alícia Gorinan mukaan näytelmäteksti ja esitys ovat tehneet suuren vaikutuksen katsojiin, ja esitys on herättänyt myös median mielenkiinnon hyvine arvosteluineen.

Näytelmän on kääntänyt katalaaniksi Riikka Laakso ja Meritxell Lucini. Jääkuvia -esityksen ensi-ilta Sala Beckett -teatterissa oli 3.5.

www.salabeckett.cat/

 


 

·Sytkyt palkittiin Puolan festivaaleilla

Nukketeatteri Sytkyt esiintyi 3. kansainvälisillä nukketeatterifestivaaleilla Slupsk´ssa Puolassa. Mukana ol ryhmiä kahdeksasta maasta, ja Sytkyt sai lasten raadin kunniamaininnan torstaina.

www.sytkyt.fi/
www.eurofest.pl/



·Taidetoimikunnat jakoivat viime vuonna apurahoja ja avustuksia runsaat 30 miljoonaa euroa

Taiteen keskustoimikunta ja taidetoimikunnat tukivat viime vuonna taiteellista toimintaa yhteensä yli 33 miljoonalla eurolla. Pääosa tästä, runsaat 30 miljoonaa on apurahoja ja avustuksia, jotka jaetaan hakemusten perusteella. Päätökset tehdään yhdeksässä eri taiteenala- ja 13 alueellisessa toimikunnassa. Lisäksi päätöksiä tekevät kirjallisuuden ja kuvataiteen apurahalautakunnat.

Toimikunnat myöntävät taiteilijoille vuosittain myös palkintoja sekä palkkaavat läänintaiteilijoita ja taiteilijaprofessoreita. Alueellisilla taidetoimikunnilla on lisäksi erilaisia taiteen edistämisen hankkeita ja ne ylläpitävät ulkomaisia taiteilija-asuntoja, joihin suomalaiset taiteilijat voivat hakea työskentelemään.

Valtion taidetoimikuntien ja apurahalautakuntien tuesta suurin osa jaettiin kirjallisuudelle ja kuvataiteelle. Alueellisten taidetoimikuntien jakamasta tuesta hyötyi eniten kuvataide, toiseksi eniten säveltaide.

Taidetoimikuntien tuki on valtion menoista 0,06 prosenttia ja taide- ja kulttuuribudjetista 7,5 prosenttia. Tukisumma kasvoi edellisvuodesta viisi prosenttia. Eniten kasvoi näyttämötaiteen ja säveltaiteen tuki.

Taidetoimikuntien apuraha- ja avustuspäätökset tehdään hakemusten perusteella. Viime vuonna hakemuksia tuli kaikkiaan 13 300. Eniten hakijoita ja saajia oli kuvataiteen ja kirjallisuuden aloilta. Apurahan sai 3 500 henkilöä, työryhmää ja yhteisöä. Myönteisen tukipäätöksen sai kaikkiaan 44 prosenttia hakijoista.

Noin neljännes tukea hakeneista oli alle 35-vuotiaita ja saajista noin viidennes. Hakijoiden ja apurahan saajien keski-ikä oli 46 vuotta. Naisia tuen hakijoista oli 53 prosenttia ja saajista 51 prosenttia. Eniten naishakijoita oli tanssitaiteessa ja vähiten säveltaiteessa.

Valtion taidetoimikuntien apurahojen ja avustusten hakijoista 53 pro¬senttia oli pääkaupunkiseudulta ja saajista 54 prosenttia. Alueellisten taidetoimikuntien hakijoista 56 prosenttia ja saajista 57 prosenttia oli kotoisin alueen keskuskaupungista. Valtion taidetoimikuntien hakijoista ja saajista ruotsinkielisiä oli kuusi prosenttia. Muunkielisten osuus apurahan hakijoista oli neljä prosenttia ja saajista kolme prosenttia.

Taidetoimikuntaorganisaatiota ollaan parhaillaan uudistamassa. Taiteen keskustoimikunta muuttuu Taiteen edistämiskeskukseksi. Kulttuuriministeri Arhinmäki tiedottaa asiasta tänään iltapäivällä Säätytalolla.

Taidetoimikuntien myöntämä tuki 2011
Tilastotiedote 1/2012
Ladattavissa pdf:nä verkosta.

Ruotsinkielinen julkaisu saatavilla verkkoversiona viikolla 22.

Lisätietoja: Taiteen keskustoimikunta | Tutkimusyksikkö | Tutkimusyksikön päällikkö Paula Karhunen, puh. 0295 330 705, paula.karhunen@minedu.fi


 

·Teatterin viestinnän ammattikunnan rooleja käsittelevä opinnäytetyö ilmestynyt

Viestinnän ammattilaisten työnsisältöä tunnetaan heikosti teatteriyhteisöissä. Lisäksi viestinnän toiminnot ovat erillään taiteellisista prosesseista. Kehittämistyö toteutettiin haastattelemalla tiedotuksen ja markkinoinnin ammattilaisia yhteensä 12 suomalaisessa ammattiteatterissa. Haastattelut tehtiin tammikuussa 2012.

Tulokset kertovat, että teatterin viestintä eroaa paljon muusta tuoteviestinnästä. Omat vaikutusmahdollisuudet teatterin viestintään koetaan puolessa tutkituista teattereista huonoiksi. Viestinnän ammattilaiset kokevat myös, että heillä on liian vähän aikaa seurata taiteellisia prosesseja ja pitävät tärkeänä parantaa tilannetta.

Viestinnän ammattilaisten rooleja ja haasteita käsittelevän kehittämistyön on tehnyt Hanna Kuustie, joka opiskelee Humanistisen ammattikorkeakoulun kulttuurituotannon ylempää ammattikorkeakoulututkintoa. Kehittämistyö on julkaistu ammattikorkeakoulujen julkaisuarkisto nimellä Teatterin välittäjät – viestinnän haasteet ja ammattikunnan roolit suomalaisissa teattereissa.

 


 

·Kulttuurin aluetietokanta

Kulttuurin alueellisen saatavuuden tietokanta on päivitetty ja laitettu 15.5. Tilastokeskuksen StatFin-palveluun. Tietokanta on saatavilla sekä suomeksi että ruotsiksi.



 


·TAPAHTUMIA

 

·Kulttuurista hyvinvointia Pirkanmaalla -keskustelutilaisuus 22.5.

Valtakunnallista Taiteesta ja kulttuurista hyvinvointia –teemaviikkoa vietetään 21.5. – 27.5.2012. Viikon järjestävät kaikki Suomen alueelliset taidetoimikunnat, kukin alueellaan. Myös Pirkanmaalla toteutetaan yhä useammin hankkeita, joissa hyvinvointia edistetään erilaisten taidemuotojen avulla. Niin hankkeiden osallistujilta saatu positiivinen palaute kuin viralliset selvityksetkin puoltavat tällaisen toiminnan lisäämistä edelleen!

Juhlistaakseen valtakunnallista teemaviikkoa Pirkanmaan taidetoimikunta järjestää yhteistyössä Tampereen yliopiston Tutkivan teatterityön keskuksen Voimaa taiteesta - ja Vaikuttava sirkus -hankkeiden kanssa vapaamuotoisen keskustelutilaisuuden, jossa esitellään myös joitakin meneillään olevia taide- ja hyvinvointialan yhteistyöprojektejainnoitukseksi muille. Tilaisuus on avoin kaikille aiheesta kiinnostuneille. Ohjelma ja kutsu liitteenä.

Lisätietoja ja ilmoittautumiset osoitteeseen minta.metteri(at)minedu.fi.

 


·HAKUJA

 

·Nordic Performing Arts Days, Reykjavik 23.-26.8.2012

Vielä ehtii mukaan korkeatasoisiin teatterityöpajoihin. Hakemusten takaraja 25.5.2012 eli ensi viikon perjantai. Liitteenä työpajaesittelyt ja hakulomake (excel tai pdf).

Lisätietoja: jukka.hytti(at)tinfo.fi.


·Harrastajateatteriliitto: Teatterilaivan esityshaku käynnissä

Teatterilaivan esityshaku on käynnissä!  Teatterilaiva on harrastajateatterin ystävien yhteinen ja avoin kohtauspaikka, jossa koetaan teatterin tekemisen iloa ja ihmetystä. Risteilyalus Silja
Europalla 28. - 29. syyskuuta 2012 seilaava teatterifestivaali tarjoaa mielenkiintoisen kattauksen esityksiä, teatterialan koulutusta ja odotetun improskaban. Vuosittain mukana on ollut erilaisia esityksiä eri puolilta Suomea.

Jo yhdeksättä kertaa toteutettava festivaali lähtee Turun Satamasta. Mukaan ovat tervetulleita kaikki teatterin harrastajat, ammattilaiset ja ystävät!

Vuoden 2012 Teatterilaivan esitysten haku on nyt käynnissä. Hakea voi lähettämällä taltioitu (dvd) esitys 15. kesäkuuta mennessä osoitteeseen:

Suomen Nuoriso-opisto/Teatterilaiva
Paukkulantie 22
50170 Mikkeli

Liitä mukaan vapaamuotoinen kuvaus esityksestä, ryhmästä ja työtavasta sekä käsiohjelma, jos sellainen suinkin on jo olemassa. Esityksen ei hakuvaiheessa tarvitse  olla vielä valmis. Riittää, että esityksen luonteesta, tavoitteista tai tarinasta on jotain kerrottavaa tai koettavaa. Esityksen on suositeltavaa olla kestoltaan alle tunnin mittainen.

Teatterilaivalla esiintymään valituille ryhmille on edullisemmat hinnat, joten nyt kannattaa hakea omalla esityksellä mukaan.

Lisätietoja: www.teatterilaiva.net


·Lastenteatterin ideahautomo ITU etsii uusia esitysehdotuksia

ITU-projektiin voi hakea esitysidealla, tekstikatkelmalla, kohtauksella tai demolla uudesta, pienille lapsille suunnatusta näyttämöteoksesta. Esityksen muotokieli on vapaa. Se voi edustaa nukketeatteria, sirkusta, musiikki- ja tanssiteatteria, puheteatteria tai performanssitaidetta.
4-6 esitysehdotusta valitaan katselmukseen, joka on Annantalolla 28.9.2012. Näistä valitaan vuoden 2013 ITU.

Valitulle ITU-esitykselle myönnetään tuotantotukea 6000 €. Kukin mukana olevista lastenkulttuurikeskuksista ostaa valmiista teoksesta vähintään 2 esitystä. Kutsu on suunnattu taiteen ammattilaisille.

Hakuohjeet www.taikalamppu.fi ja www.annantalo.fi. Haku päättyy 20.6.2012.

Tiedustelut: katariina.metsalampi(at)hel.fi, ann-mari.virta(at)hameenlinna.fi

ITU-projekti on Helsingin Annantalon, Vantaan Taidetalo Pessin sekä Hämeenlinnan Lasten ja nuorten kulttuurikeskus ARXin yhteinen Taikalamppu-hanke.



Reykjavik

Reykjavik hakulomake

Hyvinvointia

Reykjavik hakulomake_PDF