08.08.2011

TINFO-tiedote 22 / 4.8.2011

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

UUTISIA

Röyhkeän häpeällinen Kaaos Pleasancen Courtyardissa Edinburghin Fringe Festivaalilla
Päällystakki on kuin The Office steroideilla – Akaky in Businessland
Juha Jokelan Fundamentalisti New Yorkin Fringessä
Sofi Oksasen Puhdistus-näytelmä menestys Washingtonissa
Anatomia Ensemble gästspelar i Polen
Kalima-palkinto Juha Malmivaaralle
Stage – Helsingin teatterifestivaalille saapuu joukko nimekkäitä ohjaajia
Odotettu tietokirja koreografien työstä
Liikekieli aloittaa Tanssin lähihistoria -hankkeen

UUTTA TIETOA KANSAINVÄLISESTA LIIKKUVUUDESTA JA YHTEISTUOTANNOSTA

Green Mobility Guide for Performing Arts
IETM/KAMS New International Co-Production Manual

TAPAHTUMIA

Tampereen Teatterikesä on käynnissä 1.-7.8.
Suomalaisen teatterin vientiin potku Tampereen Teatterikesästä
90-vuotias Näytelmäkirjailijaliitto kutsuu repliikkikaraokeen!
URB 11 29.7.–7.8.2011
Stage - Helsingin teatterifestivaali 17.-31.8.
Helsingin Juhlaviikot 19.8.-4.9.
Kotimaisen näytelmän festivaali 15.-17.9.
Pohjoismainen kulttuurifoorumi, teemana lapset ja nuoret
Turun kirjamessut, jossa teemana on Pohjoismaat, 27.9. - 3.10.
Nordiska röster - Pohjoismaisia ääniä
Forum Cultural Diversity/ Forum Kulturelle Vielfalt / Diversité culturelle 26.8.11 in Zurich
Vilnius International Theatre Festival SIRENOS 29.9.-7.10
Divadelná Nitra 2011 (23rd – 28th September)
PAMS The Performing Arts Market in Seoul
FiraTárrega 2011 8.- 11.9.2011
Demoludy 17.-22.10.2011
Spielart 18.11-4.12.2011
:DANISH+ 6-9 May 2012

HAKUJA

Teoshaku 31. Oulun lasten ja nuorten teatterifestivaalille on auki
Haku Saaren kartanon residenssiin on alkanut
Koneen Säätiön apurahojen hakuaika on 1.8.-30.9.
Teatterilaiva ottaa esiintyjäilmoittautumisia vastaan 14.8. asti
Teoshaku Suomalaisen Nukketeatterin Näyteikkunaan Helsingissä 2012
LOIKKA-tanssielokuvafestivaaalin 2012 avoin haku käynnistyy elokuussa
Participate in the experimental festival Sideways 2012
Call for papers: International Conference on 'borders' as a concept in European performing arts
Submissions for the 2012 hotINK Festival in New York, NY
Seminar Art as Cultural Diplomacy: A Forum for Young Leaders

AVOIMIA PAIKKOJA

Espoon Kaupunginteatteri etsii kirjanpitäjä-palkanlaskijaa
Tanssiteatteri Eri etsii teatterisihteeriä
Täydenkuun Tanssit -festivaali hakee taiteellista johtajaa vuosille 2012–2015

TYÖPAJOJA

Gaming and larp for theatre practioners -workshop elokuussa
Syväsukellus esittävään taiteeseen -yleisötyöpaja syksyllä 2011
IX International Theatre Summer Academy
Get to know the Thai Classical Mask Theatre Khon

 

 


 

*MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

 

AIKA ENNEN JA JÄLKEEN

Mikään ei ole enää sama. Todellisuus tunkee teatteriesitysten vastaanottoon. Poliittiset tapahtumat muokkaavat ymmärrystä ja havaintoja myös teatterista. Kaikki minkä näen, on Norjan läpäisemää.

Moni teatteriesitys on viime vuosina lähettänyt näitä signaaleja. 
Meille on näytetty vihan ja aggression syntymekanismeja tai sitä, miten harhautunut minäkuva ja sen myötä syntyvä pakkomielteinen halu lynkata toisia, niitä erilaisia, saavat aikaan.

Suomalaisten teatterintekijöiden silmä ja aistit ovat olleet avoimia havainnoimaan sitä, mitä yhteiskunnassa tapahtuu. Eikä kyse ole yksi yhteen tarkasta ns. todenmukaisesta esittämisestä vaan siitä, että teatterintekijät ajattelevat, kuvittelevat ja jäsentävät todellisuutta esityksellisin keinoin luomalla uudenlaista teatterikieltä.

BRUCE WILLIS DOES NOT ONLY SAVE THE WORLD BUT SAVES THE THEATRE

Tampereen Teatterikesässä sai juuri ensi-iltansa Veikko Nuutisen ja Riko Saatsin Bruce Willis Saves the World. Tarkka todellisuuskosketus. 
Esitys purkaa sankaruutta ja kykenee tekemään erimielisyyden politiikkaa esittäessään missä Suomessa liikutaan. Aivan sietokyvyn rajoille menee. Ja näyttelijöiden livenä tuottamasta äänimaisemasta ei äänisuunnittelu ja toteutus enää parane. Ja ah, eläköön esineteatteri.

Toivottavasti tämä Tutkivan teatterityön keskuksen Prospero-hankkeen esitys nähdään muuallakin kuin Proseperon ulkomaisissa kumppanikaupungeissa. Esitys ansaitsee pitkän elinkaaren. Kiertoon!

LEIKKAUSLINJALLA - HUH!

Alkuvuoden ajan on kuultu hirmu-uutisia siitä, miten Hollannissa porvarillinen vähemmistöhallitus muukalaisvihamielisen puolueen tuella leikkaa kulttuuribudjettia minkä kerkiää. Seuraukset ovat katastrofaaliset. Kesäkuun lopulla Hollannissa marssittiin sivistyksen puolesta upealla Oerolin festareilla Terschellingin saarella. Tällä tietämällä maineikkaan ja erinomaisesti toimivan Hollannin Teatteri-instituutin (TIN) kansainvälinen toiminta esittävien taiteiden promoottorina lakkaisi vuoden 2012 lopussa. Häpeällistä.

ILAHDUTTAVAA

Mieli yrittää löytää hyviä uutisia. Israelilaiset muusikot soittavat ensimmäisen kerran Wagneria Bayreuthissa tänä vuonna. Venäläisen Teatr.docin esitys Tunti kahdeksantoista minuuttia (joka nähdään Stage-festivaalilla) nosti tutkintavankeuteen kuolleen lakimiehen Sergei Magnitskin  tapauksen esiin teatterin keinoin. Nyt Venäjän viranomaiset ovat käynnistäneet uudelleen rikostutkimukset. Ehkä teatterillakin on ollut osansa asiassa.

KATSEET SUOMEEN. SUOMALAISTA NÄYTELMIÄ, TEATTERIA JA TEATTERINTEKIJÖITÄ ULKOMAILLA.

Kesän mittaan on kuulunut hyviä uutisia myös suomalaisen teatterin liikkeistä maailmalla. Nya Rampenin esitys palkittiin Impulse-festivaalilla, Sofi Oksasen Puhdistus Washingtonissa Scena-teatterissa on ollut menestys. Juha Jokelan Fundamentalisti on New Yorkin Fringessä ensimmäinen meikäläinen. Saara Turunen osallistui Sala Beckettin nuorten näytelmäkirjailijoiden työpajaan Barcelonassa. 
Tällä viikolla saavat Edinburghissa ensi-iltansa Kaaos ja Päällystakki. Ja Tampereen Teatterikesässä on lähes 40 ulkomaista vierasta, jotka haluavat nähdä, mitä suomalaisessa teatterissa tapahtuu.

TE VOITTE OLLA YLPEITÄ

Näin huokaisi eräs Tampereen Teatterikesän ulkomaalaisvieras nähtyään, millä intensiteetillä tasavallan presidenttimme seurasi kesän avajaisia. Vieraan kateutta lisäsi tieto siitä, miten tämä teatterin ystävä on festivaalin jokakesäinen kävijä. - Meillä presidentit sotivat ja ovat sotkeutuneet korruptioon, kuului vieraan karu vastakommentti.

KILJUHANHET JA DRAMATURGIT

Mitä yhteistä on kiljuhanhilla ja dramaturgeilla? Suomen Kulttuurirahaston Veistäjä-palkinnon saaneen dramaturgi Seija Holman mukaan ne kumpikin ovat äärimmäisen uhanalaisia. Lintujen uhanalaisuusluokituksen mukaisesti äärimmäistä uhanalaisuuttta seuraa vain hävinneiden luokka.

Hanna Helavuori
johtaja
TINFO - Teatterin tiedotuskeskus
hanna.helavuori(at)tinfo.fi


 

*UUTISIA

 
Röyhkeän häpeällinen Kaaos Pleasancen Courtyardissa Edinburghin Fringe Festivaalilla

”Näyttämöllä ei kiinnosta sisäsiisteys.  Kammoksun latteita henkilöitä näyttämöllä”

Kaaoksessa kolme tasavahvaa naista – opettaja, toimittaja ja psykoterapeutti – ottavat pultteja, kun kaoottisuutta lähentelevissä elämäntilanteissa hirttää kiinni. Kaaoksen naiset ovat heimosukulaisia vaikkapa Absolutely Fabulousin Ednan ja Patsyn tai Pedro Almodovarin elokuvien henkilöiden kanssa.

Irene Aho tekee KAAOS-näytelmän skottilaisten näyttelijöiden kanssa. Esitys nähdään ke 3.8. Pleasance Courtyardissa Edinburgh Fringe Festivaalilla.

Kaaoksen naiset edustavat hyvin koulutettua keskiluokkaa, he ovat älykkäitä ja yhteiskunnallisesti valveutuneita.  Kaaoksessa ei nähdä elämää suurempaa kreikkalaista tragediaa vaan arjen ongelmien kasautumista kimurantiksi kierteeksi.  Kaaoksen nykynaisten tapa olla tässä maailmassa on kaukana kiltteydestä, sopeutumisesta ja itsensä pienentämisestä. Tässä esityksessä naiset ovat kaaoksensa kokoisia, paradoksaalisestikin.

Ohjaaja Irene Aho muistuttaa, että Kaaoksen naisilla on sisäistä voimaa: nainen voi olla oman elämänsä herra siitä huolimatta, että elää jatkuvassa kaaoksessa.  Kaaoksen naiset ovat sosiaalisesti avoimia ja kaukana hillityistä skandinaaveista, jotka aukaisevat suunsa vain äärimmäisessä pakkotilanteessa. Mika Myllyaho on päässyt hienosti kiinni siihen, millä tavoin naiset kommunikoivat  keskenään. Parhaat naurut ja loputtomat hepulit koetaan hauskojen ja älykkäiden naisten keskinäisissä gettogethereissä. Naiset osaavat myös luottaa ja turvautua toisiinsa. Hädän hetkellä nainen ei ystäväänsä jätä.

Röyhkeän häpeällisessä esityksessä naiset ovat olemassa seksuaalisina olentoina, mutta myös yhteiskunnallisesti, ammatin kautta tai äitinä.  Kaaos käsittelee työuupumusta, työn menettämisen pelkoa, naisten väkivaltaa, raadollista äitiyttä, yksinäisyyttä, kiltteyteen sairastumista ja ylipsykologisointia.  Röyhkeyttä on näyttää naisen koko väripaletti sulkematta tummia sävyjä pois. 

Irene Aho kammoksuu latteita henkilöitä näyttämöllä: ”Sisäsiisteys ei ole kiinnostavaa näyttämöllä aiheen eikä näyttelijäntyön tasoilla. Haluan pyrkiä vapauttamaan näyttelijän sisäsiisteydestä saadakseni ihmisen näkyväksi katsojalle  sekä tämän traagisuudessa että koomillisuudessaankin.”

Casting oli ihan oma juttunsa, jonka ohjaaja teki nyt ensimmäistä kertaa vieraskielisten näyttelijöiden kanssa. Irene Aho ei ohjaa tiukan muodon kautta vaan casting ja sitä seuraavaa ohjaus on ennen kaikkea tarkkaa näyttelijän energian lukemista. En halua paketoida näyttelijää rooliin. Tärkeämpää ohjaajalle on havaita, minkälaatuista näyttelijän energia on ja miten keskinäiset energiat virtaavat näyttelijöiden välillä. On hienoa katsoa kun näyttelijä lukee vastanäyttelijänsä huumoria: ”Nopeasti hullu toisen hullun tunnistaa…  Etsin pelottomuutta ja röyhkeyttä,  josta käsin näyttelijäT voivat sitten ryhtyä luomaan näitä ylitsevuotavan hulvattomia hahmoja.  Ei ollutkaan yllätys, että kun casting oli tehty, niin energian jakaminen, skottityttöjen ihanasti pulppuileva keskustelu  alkoi heti. Näyttelijät olivat saaneet kiinni olennaisesta. Heillä oli välitön halu ammentaa materiaalia  omasta elämästään.  Tästä se lähtee, ajattelin.  ”

Kaaoksessa jokainen nainen saa väkivaltaisia purkauksia tilanteissa, joissa elämänpiiri ja oma liikkumavara kapenee.  Yksi ottaa pultit lakkautettavan koulun 100-vuotisjuhlassa, toinen huoltajuusoikeudenkäynnin aikana, kolmas ehkä liian myöhään hautausmaalla halutessaan yrjötä äitinsä haudalle, tämän vietyä tyttäreltään itsetunnon. Nainen, jolta oma tila on viety, haluaa olla vain rauhassa., eikä silloin viaton sivustakulkijakaan, kahvilassa liian kovaa kännykkäänsä puhuva mies, voi välttyä naisen yllättävältä turpaanvedolta. Varokaa!

Hanna Helavuori

(Artikkeli on tehty brittiläistä yleisöä varten ja se on luettavissa myös englanniksi:en/Brazenly-shameful-Chaos-at-Edinburgh-Festival-Fringe.)

 


Päällystakki on kuin The Office steroideilla – Akaky in Businessland

Päällystakki jatkaa sitä, mihin Gogol, Brecht tai Kafka jäivät.  Päällystakki on röyhkeä ja absurdi komedia työelämän huonontumisesta, mutta myös traaginen puheenvuoro yksilön osattomuudesta maailmassa, jonka lait ja toimintaperiaatteet ovat muuttuneet käsittämättömiksi - sekä ihmisen kyltymättömästä tarpeesta saavuttaa hyväksynnän kautta onnellisuus ja rakkaus.

Ryhmäteatterissa aikanaan kantaesityksensä saanut Esa Leskisen ja Sami Keski-Vähälän Päällystakki  nähdään ke 3.8. Edinburgh Fringe Festivaalilla Pleasancen Queen Domessa.

Päällystakin  yhteiskunnallinen satiiri paisuu yhtä absurdeihin mittasuhteisiin kuin tunnollisen pankkivirkailijamme Akaki Akakijevitsin elämä.  Akaki tippuu kuin taivaalta keskelle Edinburghia ja elää elämäänsä maailmassa, jossa ihmiset uhraavat itsensä työlle. Nämä ihmiset eivät heitä avaimia tiskiin ja lähde kävelemään, vaikka mikä olisi, koska työn tekeminen on perinteisesti tapa olla ja elää. Työllä saavutetaan ihmisarvo ja status. Uuden orjuuden logiikan valitsevat vapaaehtoisesti sekä yhteiskunta että ihmiset itse - markkinatalouden sanelemin ehdoin tietysti.

Kaikkialla vallitsee imagotalous ja sen edellyttämä notkeus ja vaatimus jatkuvaan muutokseen. Akakinkin elämä muuttuu: Armanin takki sen tekee. Akakin saatua päähänsä, että hänen oman henkilökohtaisen onnellisuutensa avain on uusi päällystäkki, syöksee tämä päätös Akakin hämmästyttävälle matkalle läpi työelämän huononemisen ja markkinatalouden ihmemaan, kohti perimmäisiä olemassaolon kysymyksiä.

Ohjaaja Aleksis Meaneyn mielestä Päällystakin Akakissa on samalla mitalla häpeää kuin televisiosarja Officen David Brentissä: ”Akakin häpeällisyys paljastaa sen, mitä ihmiset haluavat piilottaa. Akaki paljastaa ylenkatseen, omahyväisyyden ja inhimilliset heikkoudet.  Esityksen röyhkeys tulee siitä, että Akakin tarina esitetään suoraan ja anteeksipyytelemättä. Ei kuitenkaan niin, että sulloisimme totuudet  yleisön kurkusta väkisin alas. Tämä on positiivista röyhkeyttä, joka ei unohda inhimillistä ulottuvuutta.  Päällystakki on kysymysten ja ehdotusten teatteria. Mustavalkoisten totuuksien väittäminen tuntuisi tässä ajassa Aleksis Meaneystä naiivilta tai epävalistuneelta. ”Me elämme harmaasävyjen maailmassa. Eikä vakavaa aihetta pidä pelätä. Päällystakin tarina on traaginen, jos sen lukee sankarimme kautta. Mutta tästä syntyy tragikomediaa ottamalla häneen etäisyyttä."

Päällystakki muistuttaa myös siitä, että nykyajassa sankaruutta on se, että on vilpittömästi läsnä toiselle. Yhteiskunnallinen sankaruus on sitä, että on läsnä ja kuuntelee. Akaki tekee 40 vuotta työtä, mutta hänen elämänsä merkittävin saavutus on se, että hän vain sattuu olemaan läsnä eräälle ihmiselle oikealla hetkellä.

Tämä hänen suhteellisen pieni tekonsa yllättäen pelastaakin ihmiselämän.

Akaki on esityksen keskushenkilö, jonka ympärillä näyttelijät toimivat kuin kuorona ja kuljettavat pikakelauksella tarinaa. Akaki matkustaa ensemblen luoman maailman läpi. Akaki suhtautuu maailmaan lapsen lailla, hän hämmästelee kaikkea, katsoo maailman lapsen silmin. Tämä Akaki on bisnesmaassa niin kuin Liisa Ihmemassa ja hänen silmiensä kautta meille paljastuu havainto: Me olemme niitä globaalitalouden ihmemaan asukkeja. Akaki on notkea olento, joka sopeutuu vaikeuksien kautta työhön kuin työhön.  Päällystakki haastaa huumorillaan kunnianarvoisen brittiläisen huumorin.

Hanna Helavuori / TINFO

(Artikkeli on laadittu brittiyleisöä varten ja se on luettavissa myös englanniksi: en/Edinburgh-Fringe-Akaky-in-Businessland-in-The-Finnish-Overcoat.)


Juha Jokelan Fundamentalisti New Yorkin Fringessä

SATC Scandinavian American Theatre Company esittää Juha Jokelan Fundamentalisti-näytelmää New Yorkin Fringe -festivaalilla (FringeNYC) elokuussa. The Fundamentalist saa ensi-iltansa 13.8. Näytelmän ohjaa Sebastian Nyman Agdur.

FringeNYC: www.fringenyc.org/basic_page.php?ltr=F

SATC: web.me.com/politiscopes/SATCNYC/hjem.html

 


 

Sofi Oksasen Puhdistus-näytelmä menestys Washingtonissa

Sofi Oksasen kirjoittama, Suomessa jo vuonna 2007 kantaesityksensä saanut Puhdistus - näytelmä (englanniksi Purge) sai ensi-iltansa Washington DC:ssä Scena -teatterissa 9. kesäkuuta (-3.7.) 2011. Tämä oli Puhdistus -näytelmän toinen tuotanto Yhdysvalloissa. Ensimmäinen amerikkalaistuotanto sain ensi-iltansa La MaMa’ssa New Yorkissa 20. helmikuussa 2011.

Näytelmän ensi-ilta Scena Theatressa oli tasokas. Ohjaaja Robert McNamara kiitti loppuunmyydyn teatterin yleisöä suomeksi ja viroksi ja luetteli jo ennakkoon tarinan universaaleja teemoja: ”Puhdistus on yksinkertaisesti tarina rakkaudesta ja petoksesta, tarina sodasta, intohimoista, ja toisella tasolla naisen matkasta (synneistä) vapautukseen toivottomalta vaikuttavassa maailmassa.

Ohjaaja kertoi lisänneensä näytelmän ensimmäiseen osaan sotilaita vahvistamaan vaikutelmaa konkreettisuudesta. Näyttämön taustalle heijastetut vuosiluvut ja tapahtumapaikat auttoivat eri aikatasojen ja tapahtumapaikkojen seuraamista.
Lavastus oli toteutettu pelkistetyn onnistuneesti avoimella ja korotetulla näyttämöllä, vain taustakulis-sien avulla.  Ohjelmalehtiseen oli selvennetty Viron viime vuosisadan historian tapahtumia ja keskeisiä historiallisia henkilöitä ja sanastoa.

Erityisen kiitoksen ansaitsi kuitenkin näyttelijätyö. Varmoja roolitöitä olivat englantia venäläisellä aksentilla puhuneet Stan Wronka Pashana ja Admand Sindoni Lavrentina ja sotilaina. Eric Lucas Martinin roolissa näytteli erehtymättömästi. Nuorta Aliidea näytellyt Irina Koval ja Hansia näytellyt Lee Ordeman valheen ja pakoilun alla elävänä virolaisena pariskuntana sopivat rooleihinsa uskottavasti.
Kenties vakuuttavimman roolityön teki vaikeaa menneisyyttä mukanaan kantavaa vanhaa Aliidea näytellyt kokenut Kerry Waters. Samoin kiitokset ansaitsee Colleen Delany, joka parhaansa mukaan pyrki vastaamaan kovia kokeneen ja jahdatun Zaran vaikeaan ja epätasaiseen rooliin.

Tuotantoa tukivat Suomen ja Viron Washingtonin suurlähetystöt. Suomen ja Viron suurlähetystöt tukivat näytelmän produktiota ja järjestivät ensi-illassa vastaanoton, johon kumpienkin maiden lähettiläät osallistuivat. Suomen suurlähettiläs Pekka Lintu ja Viron suurlähettiläs Väinö Reinart puhuivat esityksen jälkeisellä vastaanotolla näytelmän kansainvälisestä menestyksestä ja sen tulevaisuuden näkymistä, mm. oopperaksi säveltämisestä.

Näytelmän ensi-ilta oli loppuunmyyty ja muutkin esitykset myivät erittäin hyvin; yli 900 katsojaa näki Washingtonissa Puhdistuksen.

Laaja median kiinnostus ja kirjoittelu on ollut myönteistä ja kiinnostavaa.

Washington Post huomioi näytelmän jo kesäkuun 3. päivä pitkällä ennakkojutulla, otsikolla Scena Theatre imports ’Purge’ by the ’Gothic Finn,’ Sofi Oksanen. Raymond M. Lanen kirjoittama artikkeli kuvailee lyhyesti näytelmän alkutilanteen ja juonen. Artikkeli keskittyy kirjailija ja näytelmäkirjailija Oksaseen, jota kuvaillaan sanoilla ”hardly a household name in America, she’s hot stuff in Europe”.

Artikkeli kuvailee Oksasen ulkonäköä ja vaatetusta sekä hänen ihailijapiirejään. Artikkelin mukaan Oksasen rocktähden aura osin johtuu hänen roolistaan suosittuna kolumnistina ja mediaesiintyjänä.  Myös Oksasen julkiseen keskusteluun nostamansa biseksuaalisuus ja syömishäiriö ovat nostaneet kirjailijan profiilia. Tässä artikkeli viittaa kirjailijan aikaisempiin romaaneihin Stalinin lehmät ja Baby Jane.

Artikkeliin sisältyvässä haastattelussa Oksanen kertaa kokemuksiaan teatteriopinnoistaan ja siitä, miten hän on valinnut ja löytänyt neuvostoaikakauden teostensa aiheeksi. ”Teokseni pakottaa muistamaan, että pidimmepä siitä tai emme, poliittisella diskurssilla on vaikutuksensa siihen, mitä tapahtuu maailmassa, ja sitä painoa me kannamme sukupolvien ajan”, Oksanen sanoo haastattelussa. ”Kaikki pelkäävät kommunisteja ja natseja – jokainen, tiedostivat ja myönsivät he sitä tai eivät.”

Lähde: Suomen suurlähetystö, Washington

 


Anatomia Ensemble gästspelar i Polen

Anatomia Ensemble gästar Gdansk Shakespeare Festival 1.-2.8.2011 med den prisbelönade föreställningen Anatomia Lear. Det är första gången en grupp från Finland gästar festivalen som arrangeras för femtonde året på rad. För övrigt gästas festivalen bl. a. av Romeo & Julia Kören i Kungliga Dramatens uppsättning av Macbeth, David Keller från Storbritannien och Kolyada Theatre från Ryssland.

Anatomia Lear har sedan premiären 2008 mottagit Antonia-priset, Ääni-Säde priset, och blev utnämnd till nästa bästa inhemska dockteaterföreställning 2010 vid festivalen Kesäika päättyy i Uleåborg förra hösten.

Anatomia Ensemble består av Mari Agge, Kristian Ekholm, Heidi Fredriksson, Mikaela Hasán, Kristin Helgaker, Åsa Nybo, Johanna af Schultén och Janne Siltavuori.

För mera information om föreställningen samt bilder: www.anatomialear.fi.

Festivalens nätsida: www.shakespearefestival.pl.

 


 

Kalima-palkinto Juha Malmivaaralle

Suomen Kansallisteatterin jakaman Eino Kalima-palkinnon saa tänä vuonna ohjaaja Juha Malmivaara (s. 1950). Malmivaara vastaanottaa palkinnon Kansallisteatterin syyskauden avajaisissa tiistaina 9.8. klo 11.00 Suurella näyttämöllä.

Malmivaara palkitaan Hélène Cixous´n  näytelmän Musta purje Valkea purje (Voile Noire Voile Blanche) ohjauksesta. Esitys sai ensi-iltansa 13.4.2011 Willensaunassa.

”Näyttelijäilmaisuun hienovaraisesti ujutetut pienet ja tarkat koomiset nyanssit antavat hengitysilmaa ankaran teeman käsittelylle ja auttavat sen perille viemisessä ”, palkintoperusteissa kiitetään.

Juha Malmivaara on pitkän linjan teatteriohjaaja, joka on työskennellyt monissa kotimaisissa teattereissa sekä toiminut Teatterikorkeakoulun ohjaajantyön professorina. Malmivaaran viimeisimpiä töitä ovat olleet Lahden Kaupunginteatterin Puhdistus (2010) sekä taiteilijaryhmä Kolmannen Tilan Tähden hetki (2011). Kansallisteatteriin Malmivaara on aiemmin ohjannut Leena Landerin näytelmän Käsky (2006).

Kansallisteatterin pääjohtajana 1917-1950 toimineen Eino Kaliman nimeä kantava palkinto jaetaan joka kolmas vuosi.  Palkinto myönnetään ohjaustyöstä, joka on ollut taiteellisesti ja eettisesti täysipainoista teatteria. 15 000 euron suuruinen palkinto on aiemmin myönnetty Kurt Nuotiolle,  Antti Einari Haloselle, Reko Lundánille,  Mika Myllyaholle, Tuomo Aitalle ja Kristian Smedsille.

Palkinnon saajan päättivät pääkaupungin teatterikriitikot, ja lautakunnan puheenjohtajana toimi Kansallisteatterin hallituksen puheenjohtaja Leena Majander-Reenpää.

Lisätiedot: Leena Majander-Reenpää, p. 050 529 2906


Stage – Helsingin teatterifestivaalille saapuu joukko nimekkäitä ohjaajia

Stage – Helsingin teatterifestivaalilla 17.–31. elokuuta vierailee joukko ansioituneita ulkomaisia teatteriohjaajia, joiden ohjaamia näytelmiä festivaalilla nähdään.

Ohjaajat ovat käytettävissä haastatteluita varten alla mainittuina päivinä. Haastattelut ja pressiliput esityksiin voi varata Korjaamon viestinnästä, yhteystiedot ovat alla. Lähetämme elokuun alussa tiedot myöhemmin varmistuvista vieraista.

-    Pariisissa-näytelmän ohjaaja Dmitri Krymov, Helsingissä 16.7.–22.8.
-    Amnesia-näytelmän ohjaaja ja käsikirjoittaja Fadhel Jaïbi, Helsingissä 15.–20.8.
-    Tunti kahdeksantoista minuuttia -näytelmän ohjaaja ja käsikirjoittaja Mihail Ugarov, Helsingissä 29.8.–1.9.
-    Tunti kahdeksantoista minuuttia -näytelmän tuottaneen Teatr.docin dokumentaarisen teatterin johtaja Georg Genoux, Helsingissä 29.8.–1.9.
-    Suurisuu-näytelmän ohjaaja, käsikirjoittaja ja näyttelijä Valentin Dhaenens, Helsingissä 18.–22.8.
-    Pohjalla-näytelmän ohjaaja Oskaras Koršunovas, Helsingissä 21.–25.8.
-    Sisäkuvia-näytelmän ohjaaja Jakob Ahlbom, Helsingissä 23.–28.8.

Taustatietoja ohjaajista

Dmitri Krymov: Pariisissa
Stage-festivaalin suurimman tuotannon, balettitähti Mihail Baryšnikovin tähdittämän Pariisissa-näytelmän ohjaaja Dmitri Krymov (synt. 1954) on yksi Venäjän nimekkäimmistä teatteriohjaajista. Moskovalaisohjaajalla on vahva teatteritausta jo lapsuudesta: hänen isänsä oli teatterijohtaja ja teatterihistorijoitsija Anatoli Efros ja äitinsä kriitikko Natalia Krymova. Krymov valmistui Moskovan Art Theatre Studio -koulusta vuonna 1976, minkä jälkeen hän on yli kolmen vuosikymmenen aikana ohjannut yli 80 näytelmää johtaville venäläisteattereille.  Ohjaamisen lisäksi monilahjakkuus maalaa, tekee grafiikkaa ja lavastuksia.

Fadhel Jaïbi: Amnesia
Tunisialainen ohjaaja Fadhel Jaïbi (synt. 1945) tulee Helsinkiin Amnesia-näytelmän mukana. Amnesia luotaa kuvitteellisen diktaattorin kaatumisen seurauksia Tunisiassa. Fiktiivinen näytelmä tuntuu Pohjois-Afrikan kevään tapahtumien valossa tarkkanäköiseltä ja pelottavan todelliselta. Jaïbi on ohjannut näytelmien lisäksi kolme elokuvaa. Hän on perustanut kaksi maineikasta teatteria Tunisian pääkaupunkiin Tunisiin. Jaïbi tunnetaan yhteiskunnallisesti kantaa ottavista, luokkaa, kieltä ja sukupuolta tutkivista ohjauksistaan. Hän on yksi harvoista ohjaajista, jotka ovat pystyneet työskentelemään Tunisiassa verrattain vapaasti ja itsenäisesti. Jaïbin ohjauksia on nähty mm. Yhdysvalloissa, Saksassa, Japanissa ja Lähi-idässä.

Mihail Ugarov ja Georg Genoux: Tunti kahdeksantoista minuuttia
Moskovassa asuva Mihail Ugarov (synt. 1956) toimii Teatr.doc-teatterin sekä nuorten Lubimovka-draamafestivaalin taiteellisena johtajana. Ugarov on näytelmäkirjailija, ohjaaja ja käsikirjoittaja, joka ideoi yhdessä Georg Genoux’n kanssa Stagella nähtävän Tunti kahdeksantoista minuuttia -näytelmän. Tositapahtumia rekonstruoiva esitys jäljittää syitä ja henkilöitä, jotka aiheuttivat asianajaja Sergei Magnitskyn kuoleman tutkintavankeudessa Moskovassa vuonna 2009. Lopputulos on tositapahtumiin perustuva, voimakas poliittinen draama suoraan nyky-Venäjän ytimestä.
Saksalainen Georg Genoux on yksi moskovalaisen Teatr.doc-ryhmän perustajista. Tällä hetkellä hän vastaa Teatr.doc:ssa dokumentaarisen teatterin projekteista. Genoux on ohjannut näytelmiä yli 50 venäläiselle ja ulkomaiselle festivaalille.

Oskaras Koršunovas: Pohjalla
Liettualainen ohjaaja Oskaras Koršunovas (synt. 1969) on oman, vuonna 1998 perustamansa Oskaras Koršunovas Teatterin johtaja, joka loi omintakeisen tyylinsä ja konseptin ohjauksilleen jo uransa alkuvaiheilla. Töissään hän nostaaa esiin erityisesti nykytodellisuuden paradokseja, kaaosta, absurdiutta ja hajanaisuutta. Stagella nähdään Korsunovasin ohjaus ”Pohjalla”, joka perustuu Maksim Gorkin samannimiseen klassikkonäytelmään. Ohjaus sai vuoden 2010 parhaan näytelmän palkinnon Liettuassa. Euroopassa laajasti tunnettu Koršunovas on saanut myös Liettuan kansallisen taide- ja kulttuuripalkinnon sekä Europe Prize New Theatrical Realities -palkinnon.

Valantijn Dhaenens: Suurisuu
Näyttelijä ja ohjaaja Valentine Dhaenens on Stage-festivaalin ohjaajavieraiden kuopus. Vuonna 1976 Ghentissä, Belgiassa, syntynyt Dhaenens valmistui vuonna 2000 Dramatic Art konservatoriosta Antwerpenista. Vuonna 2006 hän oli mukana perustamassa flaaminkielistä Skaagen-teatteria. Näyttämön lisäksi Dhaenens on esiintynyt elokuvissa ja tv-draamoissa. Helsinkiin Dhaenens tulee yhden miehen esityksensä ”Suurisuu” myötä. Esitykseen hän on kutonut vaikuttavan yhdistelmän maailman kuuluisimpia puheita, joita ovat pitäneet niin diktaattorit kuin filosofit. Dhaenens tulkitsee hätkähdyttävän lahjakkaasti muun muassa Osama bin Ladenin, George W. Bushin ja Joseph Goebbelsin puheita.

Jakop Ahlblom: Sisäkuvia
Ohjaaja Jakop Ahlbom (synt. 1971) yhdistää Stagella nähtävässä Sisäkuvia-näytelmässä (Innenschau) mimiikkaa, tanssia ja hollantilaisen rockbändin Alamo Race Trackin musiikkia. Ainutlaatuista, uutta teatteri-ilmaisua hakeva Ahlbom on yksi sukupolvensa kirkkaimmista nimistä Hollannissa. 1990-luvun lopulla Amsterdamissa hän sai lupaavimman opiskelijan palkinnon de Theaterschoolin alaisen Mime Schoolin oppilaana. Lukuisista omista tuotannoistaan tunnettu Ahlbom yhdistelee tyyliinsä elementtejä mimiikasta, teatterista, tanssista ja illusionismista.

Haastattelupyynnöt:
Viestintäpäällikkö Heljä Franssila, Kulttuuritehdas Korjaamo, puh. 044 767 1324, helja.franssila(at)korjaamo.fi

 www.korjaamo.fi


Odotettu tietokirja koreografien työstä

Millaista on tanssi ja koreografin työ 2000-luvulla? Kauan kaivattu tietokirja Nykykoreografin jalanjäljissä vastaa kysymykseen 37 tavalla. Täydenkuun tanssit -festivaalilla keskiviikkona 27. heinäkuuta julkaistussa kirjassa suomalaiskoreografit kirjoittavat itse työstään, teoksistaan ja rooleistaan.

Tanssitoimittaja Hannele Jyrkän toimittamassa kirjassa on mukana nykytanssin ja modernin tanssin pitkäaikaisia vaikuttajia ja kiinnostavia uudempia tekijöitä eri puolilta Suomea ja maailmaltakin. Koreografien puhuttelevat tekstit ja kirjan tanssivalokuvat avaavat monipuolisia näkymiä niin tanssitaiteilijan työhön ja teosten tekoprosesseihin kuin tanssiteosten katsomiseen - ehkä uudenlaisillakin tavoilla.

Nykykoreografin jalanjäljissä on itsenäinen jatko-osa vuonna 2005 julkaistulle teokselle Tanssintekijät, joka oli ensimmäinen kattava kirja suomalaisten koreografien työstä. Kiitettyä koreografikirjaa käytetään edelleen esimerkiksi opetustyössä ja lähdeteoksena.

Lisätiedot: www.like.fi/kirjat/nykykoreografin-jalanjaljissa

 


Liikekieli aloittaa Tanssin lähihistoria -hankkeen

Arvoisa tanssin toimija,
Pölyttyykö Sinulla pöytälaatikossasi tanssia käsitteleviä artikkeleita, esseitä, toimintakertomuksia tai vaikkapa haastatteluita, jotka valottavat suomalaisen taidetanssin lähihistoriaa? Nyt Meillä kaikilla tanssin toimijoilla olisi yhdessä mahdollisuus tehdä taidemuotomme lähihistoriaa näkyväksi!

Uusi tanssin tietokanta verkkoon
Tanssin Liikekieli ry:n ylläpitämä verkkolehti Liikekieli.com on aloittanut Tanssin lähihistoria –hankkeen. Sen tarkoituksena on kerätä sellaista suomalaisesta tanssista kirjoitettua materiaalia, jota ei vielä ole kaikkien saatavilla: esimerkiksi käsiohjelmatekstejä, esseitä, lopputöitä, toimintakertomuksia, strategioita, työpäiväkirjoja. Kerätty materiaali tallennetaan verkkolehden ylläpitämään tietokantaan, jonka sisältö pyritään myöhemmin siirtämään mahdollisuuksien mukaan arkistoon, kuten valtion ylläpitämään Kansalliseen digitaaliseen kirjastoon.

Visiona on tehdä suomalaisen tanssin lähihistoriaa näkyväksi verkkoon noin kolmenkymmenen viime vuoden ajalta. Materiaalin digitoiminen ja arkistoiminen tulee olemaan vuosien työ, mutta tämän pilottihankkeen päämääränä on sysätä tämä työ käyntiin. Verrattain nuori taiteenalamme tuntuu historiattomalta suureksi osaksi siitä syystä, ettei aineistoa sen lähihistoriasta ole yleisesti saatavilla. Tarkoituksena on luoda alku sille, että tanssista kiinnostuva ihminen pystyisi muodostamaan syvällisen ja laajan kuvan maamme tanssitaiteesta mahdollisimman helposti.

Materiaalihaku alkanut
Nyt hankeen alkuvaiheessa keräämme materiaalia sähköpostitse. Kerätystä materiaalista luodaan tietokannan ensimmäinen versio Liikekieli.comin alustalle, minkä jälkeen tietokanta avataan julkiseksi käyttäjille. Tulevaisuudessa käyttäjät pystyvät itse lisäämään materiaalia tietokantaan. Kirjoittajien tulee myöntää julkaisuoikeus ilman tekijänoikeuskorvauksia (ks. www.liikekieli.com), sillä hanke tullaan toteuttamaan talkoohengessä. Hanketta tukee Suomen Kulttuuri- ja Opetusministeriö.

Toivomme Sinun ottavan osaa tähän projektiin, joka on toivottavasti merkittävä uusi alku taidemuotomme tunnettuuden lisäämisessä. Kerrothan myös, mikäli sinulla olisi tarjota materiaalia, joka ei vielä ole digitaalisessa muodossa.

Veera Lamberg: veera.lamberg(at)liikekieli.com, puh. 0505448104
Anni Taskula: anni.taskula(at)liikekieli.com, puh. 0505338932
Vastaamme mielellämme myös Sinulle herääviin kysymyksiin ja tiedusteluihin.

 


 

*UUTTA TIETOA KANSAINVÄLISESTÄ LIIKKUVUUDESTA JA YHTEISTUOTANNOSTA

 

Green Mobility Guide for Performing Arts: new On the Move research dossier!

Commissioned by On The Move to creative industries environmental experts Julie’s Bicycle, the Green Mobility Guide offers practical recommendations for professionals across the performing arts, case studies and resources, including the Julie’s Bicycle “IG tool” for tracking carbon emissions while on tour.

Download the Green Mobility Guide from this link bellow:
The Green Mobility Guide - a guide to environmentally sustainable mobility for performing arts

We invite you to get inspired by other experiences in the arts world - Drom Cultura, IETM/Australia Council for the Arts,  Imagine 2020 network, festivals such as Noorderzone, Electrosmog and Alkantara and many others - and raise your awareness of the impact of all our choices onto the environment and what can be done to make a difference!
Have you heard about biofuels? Carbon footprint? Embodied energy and carbon? Emissions trading? Green Champions? Not really sure about what it means? Check the Glossary on chapter 8.0!

Keep on being mobile yet take into account our environment too!

 


IETM/KAMS New International Co-Production Manual

International Co-Production Manual - The journey which is full of surprises.

The word collaboration is often preceded by terms like "creative" and "artistic", yet there are also questions about whether it is merely a means of survival in a global economy. Consequently, the question: “Why do we have to cooperate?”

The aim of the publication is to explore and demystify the process of international co- production, to explain different models and mechanisms of co-production and to spell out the benefits and challenges. The idea is to get under the skin of the co-production process which, all too often, only focuses on the final product.

>> DOWNLOAD THE MANUAL HERE! <<

THE TOPIC
The Manual consists of four major chapters.
Methodology” is the importance of how to find the common ground among people in different cultures.
The Manual” systematically describes the trends and methods of co-production. Types of Co-Production, Trends in International Co-Production, Starting Points, How to Build Experience and Capacity, Phases of the Co-Production Process, Contracts and Fees, Communication, Risks and Challenges, and Advice and Suggestions.
Case Studies” offers 15 different categories of co-production experiences and types such as Asia-Asia, Asia-Europe, and Europe-Europe projects. It includes 30 artists, producers and directors of 21 European and Asian countries.
Research Resources” closes the Manual, defining various terms used differently by different producers and listing additional Asian and European cases as well as a checklist and references for preparing international tours.

THE AUTHORS
The Research Team comprised UK-based author and mobility expert Judith Staines, experienced arts manager and consultant Sophie Travers of Gallus Arts Advisory in Australia and Korean performing arts producer and journalist M J Chung, based in London.

 


 

*TAPAHTUMIA

 

Tampereen Teatterikesä 1.-7.8.
www.teatterikesa.fi

 

Suomalaisen teatterin vientiin potku Tampereen Teatterikesästä

Ensimmäistä kertaa osana Teatterikesää järjestettävä Finnish Showcase -vientitilaisuus esittelee 15 kotimaista esitystä ja näytelmätekstiä kansainvälisille vieraille

Tampereen Teatterikesä ja Teatterin tiedotuskeskus TINFO järjestävät osana Teatterikesän vuoden 2011 ohjelmistoa suomalaisen teatteriviennin Finnish Showcasen. Ensimmäistä kertaa järjestettävässä tilaisuudessa esitellään Teatterikesän kansainvälisille vieraille kiinnostavia ja ajankohtaisia suomalaisia tekijöitä sekä heidän uusia teoksiaan.

Finnish Showcase muodostuu Teatterikesän Pääohjelmistossa nähtävistä englanniksi tekstitettävistä esityksistä sekä varsinaisesta esittelytilaisuudesta, joka järjestetään festivaaliviikon sunnuntaina 7.8. Tutkivan teatterityön keskuksen tiloissa. Sunnuntain tilaisuus koostuu lyhyistä esitysdemoista sekä suomalaista näytelmäkirjallisuutta käsittelevästä keskustelusta, jossa tutustutaan Showcaseen valittuihin teksteihin. Tilaisuuden vetäjänä toimii TINFO:n johtaja Hanna Helavuori.

Finnish Showcasen ohjelmisto on pieni otos kansainvälisille kentille suuntaavan suomalaisen teatterin tarjonnasta. Vientitilaisuus koostuu yhteensä 15 esityksestä ja näytelmätekstistä, jotka tuovat esille erilaisia tapoja tehdä teatteria sekä ajatella teatterista ja todellisuudesta; se sisältää muun muassa ryhmälähtöisiä työtapoja, klassikkotekstien uudelleentulkintaa, naamio- ja nukketeatteria. Esityksiä ja tekstejä yhdistävät paikallinen globaalisuus sekä vahva yhteiskunnallinen ote.

Pääohjelmiston esityksistä osana Showcasea nähdään Sirkku Peltolan Lämminveriset, Leea ja Klaus Klemolan New Karleby ja Jussi Moilan Paratiisi. Sunnuntain tilaisuudessa esittäytyvät Toisissa tiloissa -ryhmä Golem-muunnelmilla, Esitystaiteen seura Oodi rakkaudelle -teoksella, Nukketeatterikeskus Poiju 3D-esityksellä sekä Rospuutto-ryhmä syksyn ensi-illallaan Sarasvatin hiekkaa. Myös Klockriketeaternin Vanja-eno, Teatteri Metamorfoosin Sauna ja Kokkolan Kaupunginteatterin Viimeinen aamutähti ovat tulevan syksyn ensi-iltoja. Suomalaista näytelmäkirjallisuutta käsittelevässä keskustelussa tekstejään esittelevät Heini Junkkaala, Laura Gustafsson, Jari Juutinen, Saara Turunen ja Elisa Salo.

Tampereen Teatterikesän ja  Teatterin tiedotuskeskus TINFO:n kanssa Finnish Showcasea järjestämässä ovat Tutkivan teatterityön keskus, Näytelmäkulma – Nordic Drama Corner Oy sekä Agency North Oy.

LISÄTIETOJA
Hanna Helavuori
Johtaja, Teatterin tiedotuskeskus TINFO
+358 44 363 1722
hanna.helavuori(at)tinfo.fi

Saara Rautavuoma
Kansainvälisten asioiden sihteeri / Finnish Showcase, Tampereen Teatterikesä
+358 50 302 0706
saara.rautavuoma(at)teatterikesa.fi

Hanna Rosendahl
Toiminnanjohtaja, Tampereen Teatterikesä
+358 40 594 4600
hanna.rosendahl(at)teatterikesa.fi

Finnish Showcase 2011 | ohjelmisto

PÄÄOHJELMISTOSSA

LÄMMINVERISET | Tampereen Työväen Teatteri
Käsikirjoitus ja ohjaus: Sirkku Peltola

NEW KARLEBY | Tampereen Teatteri  
Käsikirjoitus: Leea ja Klaus Klemola
Ohjaus: Leea Klemola

PARATIISI  | Teatteri Takomo & Teatteri Nirvana
Käsikirjoitus: Jussi Moila
Ohjaus: Sini Pesonen

SU 7.8. TILAISUUDESSA   Tutkivan teatterityön keskus T7, Hämeenpuisto 28, 33200 Tampere

ESITYSDEMOT

GOLEM-MUUNNELMIA | Toisissa tiloissa -ryhmä (Nälkäteatteri ry)  
Tekijät: Toisissa tiloissa -työryhmä, ryhmän koollekutsuja Esa Kirkkopelto

MORBROR VANJA / VANJA-ENO | Klockriketeatern    
Teksti: Anton Tsehov & Andriy Zholdak
Ohjaus ja konsepti: Andriy Zholdak

OODI RAKKAUDELLE | Esitystaiteen seura     
Runot: Tuomas Timonen
Tekijät: Vihtori Rämä & Tuukka Vasama

SARASVATIN HIEKKAA | Rospuutto-ryhmä      
Teksti: Risto Isomäki
Dramatisointi ja ohjaus: Hanna Kirjavainen

SAUNA | Teatteri Metamorfoosi     
Käsikirjoitus: työryhmä
Ohjaus: Soile Mäkelä

VIIMEINEN AAMUTÄHTI – ÄÄNIÄ SIPERIAN TAIGALTA | Kokkolan Kaupunginteatteri 
Teksti: Jeremei Aipin, Ari-Pekka Lahti & Jarkko Lahti
Ohjaus: Ari-Pekka Lahti

3D – DIRTY, DIFFICULT & DANGEROUS  | Nukketeatterikeskus Poiju  
Käsikirjoitus & nuket: Satu Paavola
Ohjaus: Neville Tranter

TEKSTIT KESKUSTELUSSA

KRISTUKSEN MORSIAN | Heini Junkkaala
ANOMALIA | Laura Gustafsson
MINÄ OLEN ADOLF EICHMANN | Jari Juutinen
BROKEN HEART STORY | Saara Turunen
SUUREN LEIKITTÄJÄN KÄSI | Elisa Salo

 


 

90-vuotias Näytelmäkirjailijaliitto kutsuu repliikkikaraokeen!

Juhlavuotensa kunniaksi Suomen näytelmäkirjailijaliitto avaa sana-arkkunsa Tampereen Teatterikesässä järjestettävässä repliikkikaraokessa, jossa jokaisella on mahdollisuus lausua lempirepliikkinsä kotimaisen näytelmäkirjallisuuden aarteista.
Lavalla nähdään juontajana Heikki Salo ja esiintyjinä näytelmäkirjailijoita kuten liiton puheenjohtaja Heini Junkkaala. Tule sinäkin rohkeasti mukaan - kuuntelemaan tai esiintymään!

Paikka: Tampereen kauppahallin Linkosuon kahvila
Aika: Perjantai 5.8. klo 15.30 - 16.30
Käytäntö: Ilmoittautuminen paikan päällä, lausutun tekstin pituus mielellään yhdestä repliikistä noin yhteen kohtaukseen, ajallisesti max. 5 minuuttia.
Tapahtuma on osa Tampereen teatterikesän Off Tampere -esityksiä.
www.sunklo.fi

 


 

URB 11 29.7.–7.8.2011

Urbaania sanaa, ääntä, tanssia ja kuvaa Helsingissä
Kiasma-teatterin URB 11-festivaali järjestetään 29.7.–7.8. tapahtumapaikkoinaan muun
muassa Stoa, Kiasma, Elielinaukio ja Lasipalatsin aukio. Festivaalin ohjelmisto tarjoaa
näkymiä siihen, miten nuori taiteilijapolvi jäsentää nykykulttuuria ja taiteen asemaa
osana sitä. Moni festivaalin tapahtumista on linjassa ARS 11 -näyttelyn kanssa.
www.urb.fi

 


Stage - Helsingin teatterifestivaali 17.-31.8.

Festivaalilla nähdään 21 näytelmää, joista on yhteensä lähes 50 näytöstä. Joukossa on viisi ensi-iltaa. Noin puolet ohjelmistosta koostuu kansainvälisestä sarjasta, minkä lisäksi nähdään vuoden parhaista teatteriesityksistä koottu kotimainen sarja sekä tulevaisuuden tekijöitä esittelevä Future Factory -sarja. Stagella on laaja keskusteluista, musiikista ja kulttuuriratikan esityksistä koostuva oheisohjelmisto.

Koko ohjelmaan voi tutustua Korjaamon sivuilla: www.korjaamo.fi

 


Helsingin Juhlaviikot, myös teatteritarjontaa 19.8.-4.9.
www.helsinginjuhlaviikot.fi

 


Kotimaisen näytelmän festivaali 15.-17.9.

Suomalainen näytelmäkirjallisuus ja kirjailijat saavat puheenvuoron, kun näytelmäkirjailijayhteisö TEKSTI järjestää yhdessä Kansallisteatterin kanssa Kotimaisen näytelmän festivaalin.

Lavaklubilla 15.-17.9. järjestettävän tapahtuman tarkoitus on tehdä tunnetuksi näytelmäkirjailijan työtä ja suomalaisia nykynäytelmiä. Kolmipäiväisen festivaalin ohjelmassa on luvassa muun muassa lukudraamaesityksiä, maistiaisia uusista näytelmistä tarjoavia Dramaslam-esityksiä sekä mielenkiintoisia keskusteluja ja tekijävieraita.
Tapahtumaa järjestämässä ovat näytelmäkirjailijat Heini Junkkaala, Kati Kaartinen, Okko Leo, Paula Salminen ja Elina Snicker. Festivaalin tarkempi ohjelma julkaistaan syksyllä. Seuraa aiheessa TEKSTIn kotisivuja.

Kotimaisen näytelmän festivaalia tukevat Suomen näytelmäkirjailijaliitto sekä Suomen Kulttuurirahaston Uudenmaan rahasto. Esityksiin on yleisöllä vapaa pääsy.

www.pohjateksti.fi/kotimaisen-naytelman-festivaali

 


Pohjoismainen kulttuurifoorumi, teemana lapset ja nuoret:

Lasten luova Pohjola, Helsinki 29. - 30. syyskuuta 2011

Pohjoismainen lastenkulttuuri nähdään tavaramerkkinä, joka kiinnostaa monia Pohjolan ulkopuolellakin. Luova lasten Pohjola –kulttuurifoorumin tarkoitus on antaa osallistujille ideoita ja vaikutteita, edesauttaa pohjoismaisen lastenkulttuurin laadun varmistamista sekä käydä keskustelua siitä, kuinka tulevaisuuden Pohjolassa parhaiten pidetään huolta lasten ja nuorten luovuudesta sekä sen edelleen kehittämisestä.

2000-luvun kansainvälinen tutkimus osoittaa selkeän yhteyden lasten ja nuorten taiteellisen toiminnan ja lisääntyneen aivotoiminnan välillä. Musiikkia, draamaa ja kuvataiteita harrastaneet lapset ymmärtävät paremmin monimutkaisia yhteyksiä, kehittävät sosiaalisia taitojaan sekä analyyttistä ja matemaattista ajatteluaan. USA:ssa työskennellään jatkuvasti ottaen huomioon tutkimustulokset taiteellisen toiminnan vaikutuksesta lapsiin. Professori James Catterall UCLA:sta on kutsuttu syyskuun 29. ja 30. päivän konferenssiin puhujaksi. James Catterall on edellä mainitun tutkimusalueen keskeinen henkilö. Hän on tehnyt yhteistyötä mm. toisen kansainvälisen ja Pohjoismaissa tunnetun tutkijan, Anna Bamfordin, kanssa.

Konferenssin järjestäjiä ovat Pohjoismaiden Suomen instituutti ja Pohjoismainen kulttuuripiste Pohjoismaisen ministerineuvoston toimeksiannosta. Konferenssi kuuluu Pohjoismaisten kulttuurifoorumien sarjaan.

Ohjelman voi ladata pdf-tiedostona Nifinin ja Kulturkontakt Nordin nettisivuilla.

AIKA JA PAIKKA: 29.-30. syyskuuta 2011 Helsingissä, Pohjoismaiden Suomen instituutti - Nifin, Kaisaniemenkatu ja Pohjoismainen kulttuuripiste, Suomenlinna.

KOHDERYHMÄ: Kulttuurialan päättäjät ja virkamiehet, jotka työskentelevät lasten- ja nuortenkulttuurin parissa, kulttuuripedagogit sekä muut aiheesta kiinnostuneet.

SEMINAARIKIELI: Skandinaaviset kielet, englanti ja suomi. Tulkkaus suomesta ruotsiksi.

TILAISUUDEN JÄRJESTÄJÄT: Pohjoismaiden Suomen instituutti ja Pohjoismainen kulttuuripiste yhteistyössä Nordens Institut på Ålandin kanssa Pohjoismaiden ministerineuvoston toimeksiannosta

TAVOITE: Löytää uusia ideoita ja virikkeitä lasten ja nuorten parissa tehtävään kulttuurityöhön. Käydä keskustelua siitä, miten erilaisten projektien, festivaalien ja muiden tilaisuuksien kautta lasten ja nuorten luovuutta voidaan kasvattaa Pohjoismaissa, ja täten vahvistaa heidän kuuluvuuttaan Pohjoismaihin.

ILMOITTAUTUMINEN: Sitova ilmoittautuminen viimeistään 1. syyskuuta. Ilmoittautuminen tehdään sähköisesti tämän linkin kautta, osoitteessa www.kulturkontaktnord.org/lang-sv/kulturforum-2011/1120-registrering
Koska osallistujamäärä on rajoitettu, pidätämme oikeuden valita osallistujat kaikkien ilmoittautuneiden kesken. Vahvistus osallistumisesta lähetetään viimeistään kaksi viikkoa ennen seminaaria.

OSALLISTUMISMAKSU: 70 euroa, sisältää kaksi lounasta ja illallisen. Maksu suoritetaan heti, kun vahvistus osallistumisesta on lähetetty osallistujille.

 


Turun kirjamessut, jossa teemana on Pohjoismaat, 27.9. - 3.10.

www.kirjamessut.fi
Facebook: www.facebook.com/group.php?gid=111186135004

 


Nordiska röster - Pohjoismaisia ääniä

Tarinat yhdistävät. Suomalainen tarinankerronta herää henkiin ja nousee uuteen kukoistukseen, kun Nordiska röster – Pohjoismaisia ääniä luo uutta ja elävää kerrontakulttuuria Turkuun ja Turunmaalle.

Nordic Storyslam 24.-25.9. Tarinankerronan PM-kisat.
www.turku2011.fi/tapahtuma/nordic-storyslam-tarinankerronnan-pm-kisat_fi

Nordic Voices - Kansainvälinen tarinankerrontafestivaali. Tarinafestivaaleilla eurooppalaiset ammattikertojat jakavat tarinoitaan kouluissa, kirjastoissa, kahviloissa ja kirjamessuilla.
27.9.-5.10.2010 Celebrating Life!
25.9. - 5.10.2011 Celebrating Transformation!
www.turku2011.fi/tapahtuma/nordiska-roster-pohjoismaisia-aania_fi

 


Forum Cultural Diversity/ Forum Kulturelle Vielfalt / Diversité culturelle 26.8.11 in Zurich

We would like to inform you about the Forum of Cultural Diversity in Zurich, Switzerland, 26 August 2011. The programme in the attachment is written in French and in German.
Deadline for inscription: 12 August. Working languages are French and German (only one workshop is in English)
Inscription: www.diversiteculturelle.ch

 


Vilnius International Theatre Festival SIRENOS 29.9.-7.10

This year we have prepared for you an extensive Lithuanian program consisting of the last season’s nine most remarkable productions. You will see the works by the well-recognized and acclaimed directors – Oskaras Korsunovas with his work-in-progress ‘Miranda’ and ‘The Lower Depths’, Gintaras Varnas with ‘The Public’, Kristian Smeds with his renewed version of ‘Sad Songs from the Heart of Europe’, and Aidas Giniotis with ‘Summerfolk’, – as well as the newest productions by the frontmen of the young Lithuanian theatre – Arturas Areima, Agnius Jankevicius, and Vidas Bareikis.

Lithuanian Showcase (pdf)

www.okt.lt 

 


Prior registration for the festival Divadelná Nitra 2011 (23rd – 28th September) is open!

If you wish to take part, please register on
www.nitrafest.sk/registration
The prior reservation with the deadline on 23rd August is open for all theatre professionals, theatre critics, journalists, partners, and students. For these categories, the Festival provides discount on tickets.

For more information about the programme see
www.nitrafest.sk/home/programme-2011/main-programme-2011
If you wish to download the festival brochure click on
www.nitrafest.sk//images/programs/DivadelnaNitra2011-brochure.pdf
We are looking forward to meeting you in Nitra!
www.nitrafest.sk

 


PAMS The Performing Arts Market in Seoul, online registration begins on Aug 1st

PAMS (10.-14.10.) is a specific ground for people in performing arts field to communicate, share, and cooperate in creative ways. It functions as a window to exchange art pieces, and also provides a great opportunity to discover and develop new ideas for the entire process of producing. In addition, it is a big place for networking through sharing artistic knowledge and experience, which contributes to make fruitful connections. In 2011, focusing its attention on Asia, PAMS talks about 'now' in Asia, and creative collaborations between Asian countries, and between Asia and other regions.

For individual participants and booth exhibitors, pre-registration is available August through September via www.pams.or.kr

 


FiraTárrega 2011 8.- 11.9.2011

Latin American Showcase in FiraTàrrega 2011
The next edition of FiraTàrrega will be focused on Latin American performing arts, one of the markets with the most artistic dynamism and professionalism today.
From the 8th to the 11th of September the LATIN AMERICAN SHOWCASE, will be held in Tàrrega with the help of Iberescena, to raise awareness of the major festivals and street theatre networks, facilitate dialogue and foster exchange and transatlantic professional mobility.

www.firatarrega.cat

 


Demoludy 2011

This year's theme for our theatral journey is  "In a distorted mirror”. The Festiwal opens with a concert by Hungarian, Romanian and Czech rock bands on 17th October, and finishes on the 22nd October. Our programme will soon be announced on our website.

www.demoludy.art.pl/index_en.html

 


Spielart 18.11-4.12.

For the ninth time since 1995, from November 18 to December 4 Munich will once again be the venue for topical and contemporary international theater. Tilmann Broszat and Gottfried Hattinger have put together a dazzling program that will examine the issues of our time and present surprising artistic forms and formats with well known protagonists and newcomers during 17 days and featuring over 70 events. Over 200 artists will participate: from France, Great Britain, Denmark, Norway, Sweden, the Netherlands, Belgium, Italy, Spain, Finland, Germany, Austria, Poland, Russia, Columbia, and the U.S. The festival's opening will focus on two extremely contemporary productions from Japan.
For more information see www.spielart.org

 


:DANISH+ 6-9 May 2012

:DANISH+ is a showcase of professional Danish performing arts for children and young people. Please save the date for next years showcase, 6-9 May 2012. The showcase will run for 4 days and present between 12-15 high quality danish performances. Further information about the showcase and about the performances will be revealed this winter.
We hope to see you in Aarhus, Denmark 6-9 May 2012.
www.danishplus.dk         


 

*HAKUJA

 

Teoshaku 31. Oulun lasten ja nuorten teatterifestivaalille on auki

Oulun kaupunginteatteri on Oulun lasten ja nuorten teatterifestivaalin pääjärjestäjä ja tapahtuman taiteellinen johtaja on teatterinjohtaja Ahti Ahonen.
Teatterifestivaalille valitaan kiinnostavia, ammattimaisesti korkeatasoisia esityksiä jotka voivat olla suunnattu määrätylle ikä- tai kohderyhmälle, mutta myös perinteinen koko perheen esitys.
Festivaali ei maksa tuotantokuluja tai palkkoja. Festivaali korvaa matka-, majoitus- ja rahtikulut toteutuneen mukaan sekä vastaa päivärahakustannuksista tai tukee pienempiä teattereita mahdollisuuksiensa mukaan pienellä esityskorvauksella.

Hakemuksessa tulee olla:
1. Tekijä(t) yhteystietoineen
2. Teoksen nimi, kesto ja kuvaus
3. Tila - ja tekniset vaatimukset
4. Vierailun kustannusarvio
5. DVD taltiointi teoksesta tai linkki videoon

Hakemukset voi lähettää sähköisesti osoitteeseen sari.tanner(at)ouka.fi
tai postitse
Sari Tanner
Oulun kaupunginteatteri
PL 5
90015 Oulun Kaupunki
Haku päättyy tiistaina 30.9.2011.
Pidätämme oikeuden valita teoksia festivaalille myös haun ulkopuolelta.

 


Haku Saaren kartanon residenssiin on alkanut

Saaren kartano on Koneen Säätiön ylläpitämä taiteilija- ja tutkijaresidenssi. Residenssi tarjoaa suomalaisille ja ulkomaisille eri alojen taiteilijoille, kriitikoille ja kääntäjille mahdollisuuden kahden kuukauden mittaiseen intensiiviseen työskentelyjaksoon rauhallisessa maaseutuympäristössä. Residenssivierailla on käytössään asunto ja työhuone, ja heille maksetaan työskentelyapurahaa.

Myös taiteilijaryhmät voivat hakea tiloja käyttöönsä määräajaksi touko-elokuussa. Ryhmät voivat hakea oleskelun ajaksi ryhmäresidenssitukea.

Erityisesti toivotaan hakemuksia, joissa on yhteistyötä suomalaisten ja ulkomaisten taiteilijaryhmien välillä. Hakemuksen lähettää suomalainen taho.

Hakuaika on 1.-31.8.
Lue lisää www.koneensaatio.fi/fi/kartano/hakeminen

 


Koneen Säätiön apurahojen haku on alkanut. Apurahojen hakuaika on 1.8.-30.9.

Säätiö myöntää apurahoja mm. taiteen ja kulttuurin hankkeisiin.
Etusijalla ovat uudet ja marginaalista nousevat taiteen ja kulttuurin alat sekä taidetta ja kulttuuria uudistavat, uutta luovat ja ajankohtaiset taide- ja kulttuurihankkeet sekä uusia näkökulmia sisältävät hankkeet. Tuen kohteena voivat olla myös hankkeet, joissa tieteen ja taiteen näkökulmat kohtaavat.

Lisää tietoa apurahoista ja hakemisesta:
www.koneensaatio.fi/fi/apurahat/hakeminen

 


Teatterilaiva ottaa esiintyjäilmoittautumisia vastaan 14.8. asti

Suomen Nuorisoseurojen tuottama hullunhauska harrastajateatterifestivaali teatterilaiva seilaa jo kahdeksatta kertaa 23.9–24.9.2011 itämeren suurimmalla ja hohdokkaimmalla risteilyalus Silja Europalla.

Mukaan ovat tervetulleita kaikki teatterin harrastajat, ammattilaiset ja ystävät.

Festivaalin avajaiset ovat Turun linnan Kuninkaan ja Kuningattaren saleissa perjantai iltapäivällä kello 16. alkaen. Festivaalilaiva nostaa ankkurit 20.15 ja Tukholman ”pyrähdyksen” jälkeen purjehdimme takaisin Turkuun, jossa olemme seuraavana iltana 19.15.

Teatterilaiva-tapahtuma tarjoaa teatterin ystäville loistavat mahdollisuudet esiintymiseen, virkistäytymiseen ja muiden alan harrastajien tapaamiseen.
Festivaalin kattaus on kuin ylenpalttinen teatteritaiteen meri-illallinen, kymmenine erilaisia henkisiä makuja tarjoavine esityksineen.

Estradit ovat avoimia niin pienimuotoisille produktioille kuin myös pidemmille esityksille. Lavoille haemme erityisesti lyhyehköjä 20–30 minuutin kestäviä proggiksia, kohtauksia ja trailereita.

Otamme esiintyjäilmoittautumisia vastaan 14.8.2011 asti. Toivomme teatterinne tekevän jo tässä vaiheessa alustavan esiintyjäilmoittautumisen mikäli aiotte tapahtumassa esiintyä.
Lisätietoa, katso liitteestä tai www.teatterilaiva.fi

 


Teoshaku Suomalaisen Nukketeatterin Näyteikkunaan Helsingissä 2012!

Suomalaisen Nukketeatterin Näyteikkuna 16.-18.3.2012 osana Bravo! -festivaalia Helsingissä, kulttuurikeskus Stoassa

Kansainvälinen Bravo! -lasten ja nuortenteatterifestivaali järjestetään 11.-18.3.2012 pääkaupunkiseudulla. Suomen Unima r.y. toteuttaa Bravon! yhteydessä Suomalaisen Nukketeatterin Näyteikkunan yhteistyössä Nukketeatterikeskus Poijun, Suomen Assitej ry:n ja kulttuurikeskus Stoan kanssa.

Tapahtuman tarkoituksena on esitellä tuoreita, kiinnostavia, ammatillisesti korkeatasoisia lapsille, perheille ja nuorille suunnattuja nukketeatteriesityksiä. Tapahtuman teoshaku päättyy 17.8.2011. Esitykset valitsee Suomen Uniman hallitus.

Hakemuksesta tulee selvitä:
-Teoksen nimi, kuvaus ja kesto
-Tekijä(t) yhteystietoineen
-Tila- ja tekniset vaatimukset
-Kustannusarvio
-DVD -taltiointi
-Kuvia teoksesta. Kuvien tulee olla tiff- tai jpg-tiedostoja. Koko vähintään 2000 x 2000 pikseliä ja resoluutio 300. Kuvaajan nimi mainittava.

Suomen Unima korvaa esiintyjille matka-, majoitus- ja rahtikulut sekä maksaa mahdollisuuksien mukaan esityskorvausta. Lisäksi esiintyjille tarjotaan yksi ruokailu esityspäivänä sekä festivaalipassi.

Hakemukset liitteineen tulee lähettää 17.8.2011 mennessä osoitteeseen:
Suomen Unima r.y.
PL 42
90015 Oulun Kaupunki
HAKULOMAKE OHESSA LIITTEENÄ

 


LOIKKA-tanssielokuvafestivaaalin 2012 avoin haku käynnistyy elokuussa

LOIKKA-tanssielokuvafestivaali etsii lyhyitä tanssielokuvia (max 30min.) Helsingissä maaliskuussa 2012 järjestettävälle festivaalille.
LOIKKA ottaa vastaan elokuvia kaikissa tanssielokuvan tyylilajeissa kuten fiktio, dokumentti, animaatio ja videoinstallaatio.
Formaatti: DVD (katselukopio)
Hakuaika: 10.8.-31.10.2011
Vuosittainen LOIKKA esittelee kansainvälisiä ja kotimaisia tanssielokuvia laajasti.
LOIKKA on innovatiivinen festivaali, joka tarjoaa runsassisältöisiä ja ilmeikkäitä tapahtumia, hauskuutta unohtamatta.
Festivaalin järjestää MAD Tanssimaisterit ry.
Lisätiedot avoimesta hausta löydät osoitteesta www.loikka.fi.

 


Participate in the experimental festival Sideways 2012: submit your proposal in visual art, live art, sitespecific interventions, 17th August - 17th September 2012, Flanders, Belgium

Deadline: 15 August 2011

Sideways is a translocal, experimental festival for contemporary art and cultural research, exploring different ‘pathscapes’ in the northern region of Belgium. This first-time event will unfold on the go across a four week period in the summer of 2012. It foresees a broad program of visual art, walks, live art and sitespecific interventions.

More information: on-the-move.org/news/article/14312/participate-in-the-experimental-festival-sideways

 


Call for papers: International Conference on 'borders' as a concept in European performing arts, March 1-3, 2012, Barcelona, Spain

Deadline: 20 September 2011
Call for papers and general information for the International Conference on the Border and its Relationship to Theater in Europe, organized by GRAE (Grup de Recerca d’Arts Escèniques / Research Group in Performing Arts). Call in English, Catalan and Spanish.

More information: on-the-move.org/news/article/14311/call-for-papers-international-conference-on

 


Submissions for the 2012 hotINK Festival in New York, NY

Playwrights, Directors, Translators, Producers and Advocates of International Theatre Exchange:

The upcoming hotINK Festival will present work by 8-10 playwrights from outside the United States in readings at the Lark, March 22-26, 2012. Each play will be presented once, following approximately six to eight hours of rehearsal with outstanding New York director and actors. In addition, special events are planned for visiting playwrights. Readings are attended by fellow writers from U.S. and abroad, literary managers, producers, artistic directors, translators, dramaturgs, scholars, journalists, educators, students and New York theatre audiences

HOW TO SUBMIT:
- Submission deadline: October 15, 2011
- Full-length plays in English from any country outside the U.S. that have not had productions in the U.S. are welcome. We are currently unable to consider musicals. We can only accept one play from each author.
- Include in your submission: contact information; a short author bio; and a list of characters, each briefly described. If the play has been translated into English from another language, please include the translator’s name. Scripts submitted without these will not be considered.
- Electronic submissions are preferred. Please email scripts and supporting materials together in one PDF or Word document to: hotink(at)larktheatre.org by October 15, 2011.
- If electronic submission is not possible, please mail scripts and all supporting materials, postmarked by October 15, 2011, to:
Lark Play Development Center
C/O hotINK Submissions
311 West 43rd Street, Suite 406
New York, NY 10036
- Please be advised that materials will not be returned.  Selected playwrights will be contacted by early December.
- Lark cannot cover the cost of travel or housing for playwrights. However, we have had success working with selected writers to seek and apply for travel funding. For more information, contact hotINK Festival Director Catherine Coray at catherine(at)larktheatre.org

About hotINK:
hotINK is an international play reading series that has introduced NY audiences to plays from Australia, Austria, Belgium, Canada, Chile, Cuba, Finland, France, Germany, Greece, Guadeloupe, India, Ireland, Japan, Libya, Mexico, Morocco, The Netherlands, Nigeria, The Philippines, Portugal, Romania, Russia, Serbia, Sweden, Switzerland, Syria, The Netherlands, Uganda, United Kingdom, United States, and Wales.

Previous festivals have also featured the work of such distinguished actors and directors as Brennan Brown, Bill Camp, Gisela Cardenas, Michael Cerveris, Kathleen Chalfant, Rachel Chavkin, Trip Cullman, Liz Diamond, Mireille Enos, Giancarlo Esposito, Joe Grifasi, Jason Butler Harner, Jessica Hecht, Josh Hecht, Edward Hibbert, Roxanna Hope, Jayne Houdyshell, Marin Ireland, Ken Leung, Robert Lyons, Davis McCallum, Joanna Merlin, Ian Morgan, Haley Joel Osment, Lisa Rothe, Jay O. Sanders, Giovanna Sardelli, Henry Stram, Michael Stuhlbarg, Daniella Topol and Liesl Tommy.

For more information, contact hotINK Festival Director Catherine Coray at catherine(at)larktheatre.org

 


Apply to take part in the weeklong seminar Art as Cultural Diplomacy: A Forum for Young Leaders, 22-29 August 2011, London, UK

Art as Cultural Diplomacy: A Forum for Young Leaders (ACD) is a network of young, influential individuals from across the world, who have an interest in art, music, cultural studies, international relations, political science, peace studies, and diplomacy.

More information: on-the-move.org/news/article/14321/apply-to-take-part-in-the-weeklong-seminar-art-as

 


 

 

 

*AVOIMIA PAIKKOJA

 

Espoon Kaupunginteatteri etsii kirjanpitäjä-palkanlaskijaa

Haemme ammattitaitoista kirjanpitäjä-palkanlaskijaa. Työsuhde on vakituinen ja sopimuksen mukaan joko osa-aikainen tai kokoaikainen. Teatteria ylläpitää Espoon Kaupunginteatterisäätiö. Vakituista henkilökuntaa on 12, vierailijoita ja tilapäisiä n. 20-30 henk. /kk. Palkkaus TES:n mukaan.

Tiedustelut puhelimitse Ulla Hämäläinen 09 4393 5515 tai sähköpostilla ulla.hamalainen(at)espoonteatteri.fi

Hakemukset 19.8. mennessä
Espoon Kaupunginteatteri
Ulla Hämäläinen
PL 10665
02070 ESPOON KAUPUNKI
tai
ulla.hamalainen(at)espoonteatteri.fi
www.espoonteatteri.fi

 


Tanssiteatteri Eri etsii teatterisihteeriä

Tanssiteatteri ERI on yksi Suomen johtavista ammattitanssiteattereista. Teatterilla on vuosittain useita kantaesityksiä, ensi-iltoja sekä lukuisia vierailuja sekä kotimaassa että ulkomailla.

Etsimme luovaan joukkoomme teatterisihteeriä.

Tarvitsemme riveihimme vastuuntuntoista ja tarkkaa toimistotyön ammattilaista. Tehtävän hoitaminen edellyttää joustavuutta, yhteistyökykyä ja kielitaitoa (suomi, ruotsi ja englanti). Hyvät atk-taidot ovat välttämättömät. Arvostamme teatterissa hankittua työkokemusta, itsenäistä ja oma-aloitteista työskentelytapaa, hyvää organisointikykyä sekä useiden tehtäväkokonaisuuksien päällekkäistä hallitsemista.

Työ on osapäivätyötä ja sitä on tarjolla 25-30 h/viikko, viitenä päivänä viikossa. Toimisto on avoinna ma-pe klo 10.00-15.00 sekä esitysiltoina tuntia ennen esitystä. Työaika on sovitettavissa muina aikoina.

Työ alkaa 12.9.2011. Haastattelut ovat syyskuun alussa. Työhön perehdyttämistä työnantajan toimesta.

Kirjalliset hakemukset CV:neen tai todistusjäljennöksineen tulee toimittaa viimeistään 23.8.2011 mennessä postiosoitteella:
Tanssiteatteri ERI, Yliopistonkatu 7, 20100 Turku. Kuoreen merkintä "teatterisihteeri" tai sähköpostitse: tanssiteatteri.eri(at)turku.inet.fi
Tiedustelut arkisin klo 09.00-11.00 Eeva Soini +358 (0)40 7202426

 


Täydenkuun Tanssit -festivaali hakee taiteellista johtajaa vuosille 2012–2015

Täydenkuun Tanssit -festivaalille haetaan uutta taiteellista johtajaa ajalle 16.8.2012 - 15.8.2015. Nykyisen taiteellisen johtajan, Alpo Aaltokosken, kolmivuotiskausi loppuu kesän 2012 festivaalin jälkeen ja uuden taiteellisen johtajan tehtävä on suunnitella festivaalin sisältö vuosille 2013, 2014 ja 2015.

Tapahtuma järjesttiin tänä vuonna jo 20. kerran ja se on vakiinnuttanut paikkansa suomalaisessa festivaalikentässä. Vuosien saatossa Täydenkuun Tanssit on kehittynyt tärkeäksi suomalaista tanssitaidetta esitteleväksi katselmukseksi. Festivaali palvelee kotimaisen tanssiyleisön ja ammattikentän lisäksi myös kansainvälisiä vieraita.

Täydenkuun Tanssit -festivaalin taustaorganisaationa toimii Pyhäsalmen tanssi ry, joka on yksi Pohjoisen tanssin aluekeskuksen toimijoista ja on mm. partnerina pohjoismaisessa Arctic Dance Circle Interreg -hankkeessa JoJo – Oulun Tanssin Keskuksen kanssa. Hankkeen muut toimijat ovat Norjasta ja Ruotsista. Skellefteån kunta hallinnoi hanketta.

Taiteellisen johtajan tehtäviin kuuluu
· Täydenkuun tanssit –festivaalin ohjelman suunnittelu
· yleisötyön ja kurssitoiminnan suunnittelu
· aktiivinen yhteistyö alueellisen ja muun kulttuurikentän kanssa

Tehtävän menestyksekäs hoito edellyttää
· valtakunnallista ja kansainvälistä verkottuneisuutta
· kokemusta kansainvälisestä yhteistyöstä
· alan vankkaa tuntemusta
· hallinnon osaamista ja organisointikykyä
· esiintymis-, viestintä- ja kielitaitoa

Hakuilmoituksen löydät Täydenkuun Tanssien www-sivuilta
Lähetä kirjallinen hakemuksesi, ansioluettelosi, palkkatoivomus sekä kiteytetty visio festivaalisen taiteellisen toiminnan kehittämisestä 31.8.2011 mennessä: Pyhäsalmen tanssi ry, PL 15, 86801 Pyhäsalmi

Lisätietoja tehtävästä antavat yhdistyksen puheenjohtaja Jukka Tikanmäki (jukka.tikanmaki(at)hampaankolo.fi) ja toiminnanjohtaja Arja Saastamoinen (arja(at)fullmoondance.fi)


 

*TYÖPAJOJA

 

Gaming and larp for theatre practioners -workshop elokuussa

Teatteri Naamio ja Höyhen järjestää elokuun lopulla neljän päivän workshopin pelielementtien käytöstä teatterissa.

Mukaan workshopiin mahtuu 15 ensimmäiseksi ilmoittautunutta, joten varaa paikkasi pian: hoyhen(at)nh.fi. Samaan osoitteeseen voit ilmoittautua myös peli-iltaan "When our destinies meet" 27.8.  (10 euroa, max. 12 osallistujaa).

Lisätiedot alla
Teatteri Naamio ja Höyhen, http://www.nh.fi/

Gaming and larp for theatre practitioners Led by Morgan Jarl (DK)

The idea is to introduce theatre people to game elements and ideas that might be useful to them, an introduction to game from a performance perspective.
Morgan Jarl is a theatre teacher, director, larp organiser since 17 years, role-player since 20, adventurer, scholar and changer of human lives. He has a Master of Fine Arts degree in ensemble theatre.

Place: Teatteri Naamio ja Höyhen, Korkeavuorenkatu 17, Helsinki
Tues Aug 23
Wed Aug 24
Sat Aug 27 - game night: When our Destinies Meet (10 eur entry, max. 12 participants) Mon Aug 29 Tues Aug 30
4 hours per day (tentative schedule 10:00 - 14:00)
Cost: 35 euros per person
Language: English
Register: hoyhen(at)nh.fi

When Our Destinies Meet:

A party. A predestined meeting. A web of interlacing stories. We will gather our inspiration from the director, play write and theatre theorist Bertolt Brecht and his acting theory of Verfremdung, Haltung and Gestus, his aesthetics made widely known through the films Dogville and Manderlay by von Trier and his concern with social problems, morality and relationships. 2 hours of black box larping - expect all sorts of meta techniques and shifting perspective as player, director, narrator and audience. Working of a model of larps created by the participants in workshop before play, come ready to hack out some relationships and plots.

Glossary:

Larp: live-action role play.
Black-box larp: a larp that takes place physically in a black box theatre or other similar space, which is then taped out or minimally decorated in order to delineate space and atmosphere. The opposite of a 360-degree illusion, where the player is immersed in a world that looks exactly as it is.
Metatechniques: used frequently in Nordic larp, these are rather like  directorial  tools that can be used by game masters and/or players to communicate storytelling ideas, with minimal sense of interruption to the game.

 


Syväsukellus esittävään taiteeseen -yleisötyöpaja syksyllä 2011

Etsimme ennakkoluulottomia ihmisiä tutustumaan teatteriin, tanssiin ja esitystaiteeseen Syväsukellus esittävään taiteeseen -yleisötyöpajan merkeissä.

Johdatus esitystaiteen maailmaan ajoittuu /teatteri.nyt, Liikkeellä marraskuussa ja Baltic Circle -festivaaleille. Työpaja sisältää festivaalien ohjelmistoista valikoidun esityssarjan seuraamisen sekä ryhmäkeskusteluosuudet, joissa keskitytään osallistujien omiin kokemuksiin. Keskustelu jatkuu Syväsukellus-blogissa.

Työpaja tarjoaa ilmaisen ja ainutlaatuisen mahdollisuuden tutustua laadukkaisiin teatteri- ja tanssiesityksiin. Lisäksi se antaa tilaisuuden aiheesta keskustelulle. Työpajaan voi hakea kuka tahansa – riittää, että on kiinnostunut esitystaiteista.

Jos kiinnostuit, lähetä vapaamuotoinen hakemus 16.9.2011 mennessä: kaisa.laitinen(at)tanssiareena.fi. Kerro hakemuksessa ainakin nimi-, ikä-, ammatti- ja harrastustiedot sekä miksi haluat osallistua työpajaan. Ryhmään valitaan kymmenen henkilöä, valituille ilmoitetaan henkilökohtaisesti.
www.urb.fi
www.liikkeellamarraskuussa.fi
www.balticcircle.fi

 


 

 IX International Theatre Summer Academy

…when words are in pause and the silence is screaming…
research on pause and silence on stage
artistic direction: Jurij Alschitz
12 – 25 August 2011 San Vito al Tagliamento (PN)– Italy

Take a break after a busy season - look for a creative pause - experience silence…. Then new sounds, new words, new thoughts, new sense can be born - and you are ready for the next artistic tasks.
For Information in English click: www.theatreculture.org/pdf/ITSA2011_en.pdf


 

Get to know the Thai Classical Mask Theatre Khon, 5 days intensive workshop in Bangkok, Thailand, 19-23 December 2011

Designed for artists who have little or no knowledge of Thai theatre, this workshop is a skill-developing as well as a cultural programme aiming at performance artists and theatre practitioners, who have a strong interest in gaining good grounding and insightful knowledge in the art of Khon within its cultural environment, and context.
Date: December 19-23, 2011 in Bangkok
Fees: 7,600 Bhts ( about 150 GBPs, 160 Euros, 240 USDs.) excl. of travels and accomodation

More information: on-the-move.org/news/article/14324/get-to-know-the-thai-classical-mask-theatre-khon


Forum Cultural Diversity (German)

Forum Cultural Diversity (French)

Teatterilaiva 2011

Bravo

Lithuanian Showcase