14.06.2012

TINFO-tiedote 24 / 14.6.2012

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

UUTISIA

 TAPAHTUMIA

TYÖPAIKKOJA

HAKUJA

KOULUTUSTA

 

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

 

TILASTOISTA PÄHKINÄNKUORESSA

Teatteritilastot vuodelta 2011 ovat nyt painossa. Ensi viikolla tömähtää siis tuhti tietopaketti. Puheteattereissa yli 3 miljoonaa katsojaa. Teatterilla, tanssilla, oopperalla ja sirkuksella edelleen yli neljä miljoonaa katsojaa. Nämä luvut pysyvät sitkeästi korkealla. Ja sirkuksen kasvaville katsojamäärille voi nostaa hattua. Samoin kotimaiselle näytelmälle. Kotimaisten näytelmien esityksiin myytiin miltei 1,1 miljoonaa lippua. Huikea luku, huolimatta 8%:n laskusta edellisvuoteen verrattuna. Tuolloinhan kasvupyrähdys aikaisempaan oli 15%. Hattua voi nostaa myös sille kaikelle muulle, muille esityksille. Tällaisten muiden esitysten osuus, siis niiden perinteisiin näytelmälajeihin kuulumattomien esitysten ja soveltavan teatterin osuus VOS:n ulkopuolisten teattereiden ohjelmistosta oli 37%. Tällä muulla oli katsojia yli 130 000.  Tämä kertoo esityskäsitysten ja esittäjyyden moninaistumisesta.

Teatteri liikkuu sekä maailmalla että Suomessa. VOS-teattereista vierailuesityksiä vastaanottivat eniten Linnateatteri, Q-teatteri, Oulun kaupunginteatteri sekä Turun kaupunginteatteri. Työ kantaa hedelmää myös kansainvälisessä liikkuvuudessa. 38 ulkomailla liikkujasta VOS-teattereita oli 14. Tuntuvaa lisäystä. Myös ponnistelut suomalais-ruotsalaisen yhteistyön eteen näkyvät. Vuonna 2011 Ruotsissa vieraili neljä VOS-teatteria, joilla oli yhteensä 41 esitystä, edellisvuonna ainoastaan yksi teatteri. Ja lain ulkopuolisen teatterikentän vierailuja Ruotsiin oli 45, edellisvuonna 32.

Mutta kääntöpuoli kummittelee. Talous kiristyy, hyvinvointiyhteiskuntaa ollaan määrittelemässä uudelleen ja julkista tukea kohdistuviin instituutioihin kohdistuu yhä enemmän paineita. Teattereiden säästökuureista me tiedämmekin. VOS-teattereilta leikataan seuraavina vuosina ja kaupunginteattereiden kiinteistömenot nousevat kunnanavustuksia nopeammin. Vähän on vaihtoehtoja. Kiinteistökustannusten noustessa ja julkisen tuen laskiessa teattereissa yhä vähempi porukka tekee yhä riskittömämpää ja yhdenmukaisemmaksi käyvää tekee teatteria yhä kuormittuneempana ja yhä enemmän palkkakehityksestä jälkeen jääneenä ja yrittää suoriutua yhä enemmästä määrästä kaikkia vaatimuksia. Ei tässä vielä olla, mutta se on uhkakuva.  Ja alan työttömyys kasvaa. Ei ole friikuille työtä. Tilastoissahan näkyvät jo nyt free lancereiden vähennykset. Ja mitä oikeastaan voi sanoa koko ulkopuolisesta ammattiteatterikentästä, joka kituuttaa ja jonka senkin myönteinen julkisen tuen kehitys katkesi kuin seinään.

Ja sekin on muistettava, että ei tämä kenttä yläkylläisyydessä ryve. Korkeasti koulutettuja ammattilaisia on tällä kentällä paljon. VOS-teattereissa ollaan vielä tuntuvasti jäljessä esim. kuntatason keskipalkoista puhumattakaan akavalaisten.

HEHKUTUSTA HANGOSTA

Lyhyesti. Upeita esityksiä ja upea tunnelma. Hieno feministinen kela ja viritys. Onnittelut Antonia-palkinnon voittaneelle Blaue Fraun Wall to Wall –esitykselle. Lisää keskustelua draamasta. Laitetaan keskusteluhynttyitä yhteen suomalaisen ja suomenruotsalaisen draaman ja teatterin suhteen. Kontrastiivinen näkökulma tuulettaa terveellisesti. Ehdottomasti lisää teatterin puolivalmisteita. Jelinek-kokeilu sen osoitti!

UUDELLEEN MÄÄRITTELYÄ

Oli kiintoisaa keskustella Esitystaiteen keskuksessa müncheniläisen esitystaideryhmittymä Pathoksen Barbara Balsein kanssa. Balsei kertoi siitä sinänsä myönteisestä tosiasiasta, miten Münchener Kammerspielen kaltaiset teatterit uudistuvat, omaksuvat vaihtoehtokentän työtapoja, metodeja ja esityksellistä ajattelua ylipäätään. Mutta samalla ne imuroivat myös tekijöitä ja yleisöjä. Johan Simonsin Münchener Kammerspielellä on enemmän resursseja tehdä vaihtoehtoteatteria. Mitä tässä tilanteessa pitää tehdä? Miten asemoitua ja määritellä itsensä, miten työskennellä ja millä ehdoilla? Tätä keskustelua pitää käydä meilläkin.

FREEDOM THEATRE

Huh, mitä hintaa teatteri tai teatterintekijät joutuvat maksamaan vapaudestaan. Tällaista miettii, kun sähköpostiin tuli jälleen viestiä siitä, mitä Freedom Theatressa Jeninissä tapahtuu toistuvasti. Sitten teatterin johtajan Juliano Mer Khamiksen murhan viime vuonna teatterissa työskentelevien ja heidän perheidensä kimppuun on hyökätty kuusi kertaa. Vain muutamia päiviä sitten sotilaat hakivat teatterin taiteellisen johtajan Nabil Al-Raeen keskellä yötä hänen kodistaan. Al Raeen sanotaan olevan pahamaineisessa Jalamehin vankilassa. Nyt hyökkäyksiä tekevät myös palestiinalaisjoukot. Omat turvajoukot pidättivät kuukausi sitten Zaharia Zubeidin, joka nyt on Jerikon vankilassa. Zubeidilla ei ole ollut oikeutta tavata asianajajaansa tai omaisiaan. Muutama päivä sitten hänen vangitsemismääräystään pidennettiin 15 päivällä ilman syytä. Normaalin oikeuskäytännön mukaisesti Zubeidin tapausta olisi tullut käsitellä ensin Jeninin oikeudessa, eikä viedä häntä Jerikoon. Viimein Zubeidin asianajaja pääsi tapaamaan päämiestään, muutamaksi minuutiksi.

KESÄ ARISTOTELEEN KANSSA

Yhtä ei voi ylittää: Aristoteleen Runousoppia. Juuri sopivasti koulujen päättyessä on ilmestynyt selitysteos siitä, mistä oikeastaan on kyse, mitä Aristoteles tarkoitti, mitä tällä draaman raamatulla on aikojen saatossa tehty. Timo Heinosen, Arto Kivimäen, Kalle Korhosen, Tua Korhosen ja Heta Reitalan ansiosta kesän voi viettää Aristoteleen kanssa. Aristoteleen runousppi – opas aloitteilijoille ja edistyneille odottaa hyllyssä loma-aikaa ja avarammalle taajuudelle virittäytyvää päätä. JIHAA!


UUTISIA

 

Ennakkotieto: Teatterikalenteri 2013 ja Teatterialan Avain 2012/2013 ilmestyvät 15. elokuuta!


TINFO julkaisee vuosittain Teatterikalenterin ja Teatterialan Avain -osoitteiston. Teatterikalenterissa on alan keskeinen osoitteisto lyhyesti sekä lisäksi tietoa apurahoista, ulkomaisista festivaaleista ja alan kansainvälisistä organisaatioista. Teatterialan Avain ilmestyy sähköisenä, joten siitä on helppo tehdä nimihakuja, ja osoitteisto päivitetään pari kertaa vuodessa. Avaimen tilaajat saavat myös vuoden aikana päivitetyt osoitteistot käyttöönsä.

Tilaa Teatterikalenteri 2013 ja Teatterialan Avain 2012/2013: tinfo(at)tinfo.fi

Teatterikalenteri maksaa 15 euroa, sen hinta opiskelijoille on 12 euroa.
Teatterialan Avaimen (sähköinen) käyttölisenssi hinnoitellaan käyttäjämäärän mukaan porrastetusti.


DramaFest esittelee laajasti suomalaista ja meksikolaista draamaa Meksikossa


Hili Iivanainen on kutsuttu Meksikoon DramaFestiin ohjaamaan meksikolaisen työryhmän kanssa Elena Guiochinsin Connecting People -näytelmä. Kantaesityksen ensi-ilta on 7. elokuuta 2012. DramaFestin tämän vuoden ohjelmistossa on myös meksikolainen ensiesitys Juha Jokelan näytelmästä Mobile Horror, sen ohjaa meksikolainen Mario Espinosa. 

Meksikolainen DramaFest -festivaali on järjestetty vuodesta 2004 ja teemamaina ovat aiemmin olleet Iso-Britannia, Saksa, Yhdysvallat, Argentiina, Chile ja Espanja. Näytelmäkirjailija-ohjaajat Otso Kautto ja Laura Ruohonen vetävät ammattilaisille suunnatut draamatyöpajat elo-syyskuussa. Festivaalilla nähdään myös lukudraamaesitykset Kauton näytelmästä Tyttö tuli ja Ruohosen Yksisestä. Teatteri Telakan tuottama ja Antti Mikkolan käsikirjoittama ja ohjaama Kuningatarleikit on festivaalin suomalainen vierailuesitys, sen esitykset ovat 28.-29. elokuuta.

Festivaalin taiteellinen johtaja Aurora Cano tutustui suomalaiseen teatteriin Tampereen Teatterikesässä 2011 ja vieraili Suomessa toisen kerran toukokuussa 2012. Festivaalin tavoite on esitellä suomalaista näytelmäkirjallisuutta ja teatteria sekä vahvistaa uusien tekstien syntymistä Meksikossa.

Kuukauden kestävä festivaali järjestetään Mexico Cityssä Teatro Helénicon ja Centro Cultural del Bosquen tiloissa. Tapahtuman viimeisellä viikolla festivaaliohjelma viedään Acapulcoon. DramaFestin suomalaiset yhteistyökumppanit ovat Nordic Drama Corner – Näytelmäkulma Oy, Teatterin tiedotuskeskus (TINFO) ja Suomen suurlähetystö Meksikossa.


Näytelmäviennin pioneerityötä Latinalaisessa Amerikassa


DramaFest-festivaaliyhteistyö on tulosta Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamasta Näytelmäkulman näytelmävientiohjelmasta, joka suuntautuu Latinalaiseen Amerikkaan. Teatterin tiedotuskeskuksen laskujen mukaan vuonna 2011 maailmalla valmistettiin 85 esitystä suomalaisten näytelmätekstien pohjalta, joista vain yksi eli Saara Turusen Puputyttö Meksikossa. Meksikolaista Puputyttöä on esitetty tähän mennessä jo kahdella festivaalilla ja esitys kiertää Meksikossa edelleen.  DramaFest-yhteistyö omalta osaltaan vauhdittaa suomalaisten tekstien esittämistä Latinalaisessa Amerikassa.


 

Suomalaisen nykydraaman festivaali kiinnosti katsojia Brysselissä


Belgialainen ohjaaja Jean-Claude Idée oli kuratoinut Mika Myllyahon (Kaaos), Pasi Lampelan (Markiisin unet), Juha Jokelan (Mobile Horror) ja Laura Ruohosen (Olga) näytelmien ympärille laajan lukudraamatapahtuman 6.-8. kesäkuuta. Yleisöä kertyi neljään esitykseen yli 400, ja paikalla oli myös belgialaista teatterialan ammattilaisväkeä. Lisäksi Brysselin konservatorion (Conservatoire Royal de Bruxelles) musiikki- ja teatteriosaston opiskelijat esittivät tulkintoja ja kohtauksia kymmenestä näytelmästä – maraton kesti lähes kuusi tuntia. Ruohonen, Lampela ja Jokela olivat tapahtumassa kirjailijavieraina läsnä.
Festivaalin järjesti Suomen Benelux-instituutti yhteistyössä paikallisen draamakirjallisuuden vaihto- ja edistämisorganisaation Magasin d’Ecriture Théâtrale (MET) kanssa. Muut yhteistyökumppanit olivat esityspaikka Théâtre de Poche, näytelmäagentuuri Nordic Drama Corner Oy ja Teatterin tiedotuskeskus (TINFO), joka tuotti festivaalin käyttöön taustamateriaalia. Tapahtumaa tukivat Suomen Belgian suurlähetystö ja Suomen opetus- ja kulttuuriministeriö.

Lue uusi TINFO News – Writing for the Stage, jossa on mm. belgialaisen teatteriohjaaja Jean-Claude Idéen haastattelu.


Teaterföreställningen Wall to Wall är årets Antonia-vinnare!

Antonia-prisets jury är roterande och i år har den bestått av teaterdesigners, dvs. kostym-, ljus-, ljud-, och scenografiplanerare.
 
Juryn har i år bestått av följande personer:
 
- Patrick Boullenger, ljuddesigner och pedagog i ljuddesign, mest inom film.
- Mikael Eriksson, ljuddesigner och postgradual studerande vid Teaterhögskolan.
- Ada Halonen, ljusdesigner inom teater, dans och allt där emellan.
- Mia Kivinen, ljusdesigner, mest inom nutidsdans. Hon är också grafisk designer och producent i ljuskonstgruppen Galleria Kandela.
- Emma Nuutilainen sysslar med kostym och scenografi både inom teater och film.
 
Juryns ord:
 
"I år sökte vi efter risktagande, nya synvinklar och sätt till att göra teaterkonst. Det viktigaste målet var ändå att hitta en föreställning som berör oss på en personlig nivå.
 
Wall to Wall av Blaue Frau är en sådan föreställning, en stark upplevelse.
 
Föreställningen är ytterst intim och personlig, till en viss del tack vare den lilla scenen och det begränsade antalet personer i publiken. Skådespelarnas närvaro är dessutom stark och genomträngande, oberoende av om vi ser dem eller inte. Kontakten med publiken är självklar och respekterar åskådarnas integritet. Den behöver inte förstärkas med falsk interaktivitet.
 
Audiovisuellt är Wall to Wall minimalistisk, men föreställningen har allt som behövs för att skapa en gemensam värld för skådespelarrna och publiken. Den här världen är inte isolerad - gatan utanför och också andra utrymmen untyttjas på ett effektiv sätt och det här binder föreställningen till den omgivande världen och söndrar en redan obefintlig fjärde vägg. Redan idén att använda en butik som scen känns fräsch och just den här butiken är som skapad för denna föreställning. Också dockorna i mänsklig storlek har en viktig roll som vittnen, skådespelarnas alter egon, samt som en viktig del av scenografin.
 
Vi ser inte bara föreställningen, vi blir även betraktade av skådespelarna och folk som promenerar förbi butiken. Ändå ser publiken under en del av föreställningen ingenting alls. Det är en konst att vända upp och ner på teaterns ofta förutbestämda syn på betraktaren och den betraktade. Blaue Frau lyckas här göra det på ett finkänsligt sätt, inte genom att tvinga sig på publiken, utan genom att göra oss medvetna om att även om vi tittar på skådespelarna, så vänds också blicken mot oss.
 
Föreställningen skapar en gemenskap, en bubbla med skådespelare och publik. Samhörigheten återspeglas mot omvärlden, i samtiden och visar hur en föreställning kan finnas just nu, just här. Blaue Frau låter oss som tar del av föreställningen avgöra hur vi känner för att reagera: vi kan sitta och följa med föreställningen, gråta eller skratta. Vi får reagera på det sätt som känns bra för oss.
 
När vi lämnar föreställningen känns det som att vi har varit omslutna i en god väns famn."
 

TAPAHTUMIA


Repliikkikaraoke ja muuta ohjelmaa Tampereen Teatterikesässä


Suomen Näytelmäkirjailijat ja Käsikirjoittajat ry:n järjestämää ohjelmaa Tampereen Teatterikesässä.

Näytelmän kirjoittaminen - yksilö- vai joukkuelaji
to 9.8. klo 12–14; Teatterikesän ohjelmateltta, Keskustori
Paneelissa pohditaan, miten työryhmissä tuotetut näytelmät eroavat näytelmäkirjailijoiden kirjoittamista. Näkyykö työryhmäkirjoittaminen jotenkin teoksen sisällössä, muodossa tai toteutuksessa? Panelisteina ovat Teatteri Siperian perustajajäsen, näyttelijä Antti Mikkola, näytelmäkirjailija, dramaturgi Emilia Pöyhönen, ohjaaja Miira Sippola sekä teatterityön professori Yrjö Juhani Renvall. Tilaisuuden vetää Sunklon puheenjohtaja, näytelmäkirjailija Heini Junkkaala. Sunklo järjestää tilaisuuden yhteistyössä Suomen Teatteriohjaajien liiton, Suomen Näyttelijäliiton, Suomen Teattereiden, SARV:n ja Nätyn kanssa. Vapaa pääsy!

Repliikkikaraoke®, isäntänä Heikki Salo
la 11.8. klo 15–16; Kulttuuriravintola Kivi, Keskustori
Viime vuonna debytoitu ja suuren suosion saavuttanut Repliikkikaraoke® saa jatkoa. Karaokessa on mahdollisuus astua lavalle lausumaan lyhyt ote kotimaisesta näytelmäteoksesta ja kertoa miksi juuri tämä ote on lukijalle erityisen tärkeä. Juontajana toimii Heikki Salo. Tule sinäkin rohkeasti mukaan – kuuntelemaan tai esiintymään! Ilmoittautuminen paikan päällä. Lausutun tekstin pituus yhdestä repliikistä noin yhteen kohtaukseen, ajallisesti korkeintaan 5 minuuttia. Tuo teksti mukanasi!

Kiitos kotimaisesta näytelmästä 2011
Paikka ja aika ilmoitetaan myöhemmin, seuraa tiedotteita
Sunklon vuodesta 1975 lähtien ammattiteatterille jakama adressi myönnetään teatterille, joka on nostanut ohjelmistoonsa erityisen paljon suomalaisia näytelmiä.Vuoden 2011 tunnustus jaetaan Teatterikesässä.


Kotimaisen näytelmän festivaali Kansallisteatterin Lavaklubilla 8.-10.11.2012

Näytelmäkirjailijayhteisö Teksti yhteistyössä Kansallisteatterin kanssa järjestää nyt toista kertaa nykynäytelmään keskittyvän Kotimaisen näytelmän festivaalin.

Festivaalin idea on yhdessä tekijöiden ja yleisön kanssa keskittyä kotimaisen näytelmäkirjallisuuden uusimpiin tuuliin. Mistä juuri nyt kirjoitetaan? Millaisia näytelmiä on tekeillä, mitä aiheita ilmassa? Keitä ovat kirjailijat teatteriesitysten takana ja miten he työskentelevät?

Festivaalille on vapaa pääsy ja yleisölle tarjoillaan mm.
•    LUKUDRAAMOJA, joissa ammattinäyttelijät lukevat kantaesittämättömiä kotimaisia näytelmiä ääneen
•    DRAMASLAMEJA, joissa näytelmäkirjailijat lukevat lyhyitä otteita työn alla olevista teoksistaan
sekä
•    TEKIJÄHAASTATTELUJA, joissa tutustutaan kirjailijoihin näytelmien takana
Lisäksi on luvassa mm. Tekstin esseekokoelman julkistustilaisuus, paneelikeskustelu kotimaisen näytelmäkirjallisuuden ympäriltä, erityisen paljon ohjelmaa lasten- ja nuortennäytelmän tiimoilta sekä ammattilaistyöpajoja.

Festivaalin suunnitteluryhmässä vaikuttavat näytelmäkirjailijat Paula Salminen, Elina Snicker, Heini Junkkaala, Okko Leo, Taija Helminen ja Melli Maikkula sekä kymmeniä talkoolaisia.
Kotimaisen näytelmän festivaalia tukemassa ovat Suomen Näytelmäkirjailijat ja Käsikirjoittajat ry, Taiteen Keskustoimikunta sekä Suomen Kulttuurirahasto.
 
Aika: 8.-10.11.2012
Paikka: Kansallisteatterin Lavaklubi
 
Lisätiedot ja kyselyt: (1.8.2012 alkaen)
Melli Maikkula
pohjateksti(at)gmail.com
044 338 8871
www.pohjateksti.fi



Taiteilija-tuottajatapaaminen 18. 9. klo 14-18 Ateneum-salissa

Ohjelmaehdotukset jätettävä viimeistään 5.8. 2012

Taiteilija-tuottajatapaamisen tarkoituksena on tarjota taiteilijoille ja tuottajille mahdollisuus kohdata. Alla olevan linkin kautta taiteilijat voivat tarjota kulttuurikeskuksiin ja -tapahtumiin ohjelmaehdotuksia keväälle ja kesälle 2013 tanssin, musiikin, teatterin, sirkuksen tai muiden esittävien taiteiden alueelta. Haku on avoin myös ulkomaalaisille, jos he ovat Suomessa syksyllä 2012 ja keväällä 2013. Lähetetyistä ohjelmaesityksistä valikoidaan n. 14 ehdotusta, jotka taiteilijat voivat esitellä Ateneum-salin tapahtumassa korkeintaan 10 minuutin esitysnäytteillä tai puheenvuoroilla suomeksi tai englanniksi. Lisäksi 30-40 ehdotusta kootaan katalogiksi, joka jaetaan kulttuurituottajille ja julkaistaan pdf-versiona internetissä. Ateneum-salissa on korkeatasoinen valo- ja äänitekniikka.

Taiteilija-tuottajatapaamisen järjestäjätahoina ovat Uudenmaan taidetoimikunta (monikulttuurisuus-läänintaiteilija Outi Korhonen), Humanistinen ammattikorkeakoulu (kulttuurituotannon lehtori Terhi Dahlman opiskelijoineen), Kulttuuria Kaikille –palvelu (monikulttuurisuusasiantuntija Ahmed Al-Nawas) sekä Vantaan kulttuurituotannon yksikkö (kulttuurituotantopäällikkö Anders Lindholm-Ahlefelt). Mukana ohjelmaehdotuksia valitsevassa raadissa on kulttuurituottajia pääkaupunkiseudun kulttuurikeskuksista ja festivaaleilta. Tapahtuma on osa Helsinki Region Welcome Weeksin ohjelmaa.  

Ohjelmaehdotuslomake.  Haku päättyy 5.8.2012.

Aikataulu:

- Ohjelmaehdotukset pitää lähettää alla olevan linkin kautta viimeistään 5.8. 2012. Myöhemmin lähetettyjä ehdotuksia ei voida ottaa mukaan.
- Kulttuurituottajajury käy ehdotukset läpi. Tieto valituista ohjelmaehdotuksista tulee 20.8.2012
- Tarkennettu ohjelma sekä ilmoittautumislinkki yleisölle julkaistaan 22.8.
- Ilmoittautuminen tapahtumaan päättyy 6.9. 2012
- Mukaan valitut taiteilijat toimittavat tiedot esityksen sisällöstä ja teknisistä tarpeista sekä mahdolliset videomateriaalit ym. viimeistään 11.9

Lisätietoja (ennen 15.6. tai 1.8. alkaen): Outi Korhonen, 0295330805 outi.korhonen(at)minedu.fi

Lisätietoja
suomeksi ja englanniksi



Small size, big citizens – Artistic directors meeting 

järjestetään Annantalolla Helsingissä 31.8-1.9.2012.

Small size, big citizens on EU:n kulttuuriohjelman tukema 5- vuotinen projekti, jossa on mukana teattereita ja kulttuurilaitoksia 12 eri maasta. Projektin tavoitteena on kehittää ja edistää 0-6 –vuotiaille suunnattua esitystaidetta. Kerran vuodessa järjestettävä ”Artistic directors meeting kokoaa jäsenmaista noin 25 teatterintekijää keskustelemaan tuotannostaan ja alan erityispiirteistä. Tämän vuoden kokouksen teema on: Understanding

Perjantaina 31.8. klo 14–16 järjestetään Annantalon  juhlasalissa yleisölle avoin tilaisuus, jossa kansainväliset vieraat kertovat kokouksen tavoitteista ja omasta työstään. Keskustelukieli on englanti, käännösapua on tarjolla.

Ilmoittautumiset 29.8. mennessä: annantalo.teatterikasvatus(at)hel.fi.

Lisää tiedotteessa (pdf)



TYÖPAIKKOJA

 

Taittuu ry etsii ohjaajia Vankilateatterin pilotointihankkeeseen

Taittuu ry on tammikuussa 2012 perustettu yhdistys, joka toimii yhteisöteatterin ja -taiteen keinoin syrjäytymistä vastaan sekä entistä tasa-arvoisemman yhteiskunnan puolesta.
Tulemme luomaan ja ylläpitämään valtakunnallista verkostoa teatterintekijöistä, jotka haluavat ja ovat kykeneviä toimimaan vaativissa teatterihankkeiden toteutusympäristöissä. Yhdistys myös kouluttaa teatterintekijöitä mainitunlaiseen toimintaan käynnissä olevien ja tulevien projektien myötä.

Tällä hetkellä etsimme sekä mies- että naisohjaajia vankilateatteritoiminnan kolmivuotiseen pilotointihankkeeseen, joka on saanut Opetus- ja kulttuuriministeriön tukea. Hankkeen aikana toteutettavat projektit sijoittuvat eri vankiloihin, ja kussakin projektissa vangit valmistavat yhdessä teatteriohjaajan kanssa teatteriesityksen, joka esitetään aidolle yleisölle. Projektit toteutetaan syksyn 2012 ja kevään 2015 välisenä aikana ja kukin hankkeen projekteista on kestoltaan muutaman kuukauden mittainen.

Hankkeen pääohjaajana ja kouluttajana toimii Hannele Martikainen. Lisätietoja ja yhteydenotot: www.taittuu.fi



FRAME-säätiö hakee johtajaa

FRAME-säätiö on opetus- ja kulttuuriministeriön tukema säätiö, jonka tehtävä on vahvistaa suomalaisen visuaalisen taiteen asemaa sekä edistää kansainvälistä yhteistyötä taiteilijoiden ja taideinstituutioiden välillä. Tehtäväänsä säätiö toteuttaa tukemalla visuaalisen taiteen vientiä ja taiteilijoiden kansainvälistymistä sekä järjestämällä asiantuntijavierailuja, seminaareja ja muita kansainvälistymistä edistäviä tapahtumia. FRAME-säätiö toimii myös visuaalisen taiteen tiedotuskeskuksena.

Säätiö on rekisteröity 3.5.2012 ja hakee nyt

JOHTAJAA

Tehtävään valittavalla tulee olla laaja taide- ja kulttuurikentän tuntemus ja kokemusta kansainvälisten hankkeiden johtamisesta, vankka kokemus talous- ja henkilöstöjohtamisesta sekä soveltuva ylempi korkeakoulututkinto. Kielitaitovaatimuksena on erinomainen suomen- ja englanninkielen sekä hyvä ruotsinkielen taito. Muu kielitaito katsotaan eduksi.

Tehtävä on määräaikainen (enintään 5 vuotta). Erityisestä syystä voidaan sopia uudesta määräajasta.

Palkkaus ja muut ehdot sopimuksen mukaan.

Hakemukset pyydetään toimittamaan pdf-muodossa 25.6.2012 mennessä sähköpostitse osoitteeseen rekrytointi(at)frame-fund.fi

 

HAKUJA

 

Haku Saaren Kartanon residenssiin elokuussa

Saaren kartanon residenssi on eri alojen taiteilijoiden ja tutkijoiden rauhallinen työskentely-ympäristö ja hedelmällinen kohtauspaikka. Residenssi tarjoaa syys-huhtikuussa suomalaisille ja ulkomaisille eri alojen taiteilijoille, kriitikoille ja kääntäjille mahdollisuuden kahden kuukauden mittaiseen intensiiviseen työskentelyjaksoon rauhallisessa maaseutuympäristössä. Myös taiteilijaryhmät voivat hakea tiloja käyttöönsä määräajaksi touko-elokuussa.

Residenssivierailla on käytössään asunto ja työhuone, ja heille maksetaan työskentelyapurahaa 1900 euroa/kk. Ryhmät voivat hakea oleskelun ajaksi ryhmäresidenssitukea.

Hakuaika vuodelle 2013 on 1.-31.8.2012.

Lue lisää



Call for performances of the 1st edition of the Backstreet Festival(I-act)

 
Backstreet Festival “Towards Art in non-traditional spaces”
1st edition
 
23-29 September 2012 Alexandria, Egypt.

The International Association for Creation and Training (I-act) has launched the call for performances of the 1st edition of the Backstreet Festival under the motto “Towards Art in non-traditional spaces”.This call is open for theatre troupes and artists from the Euro-Mediterranean region and is targeting the following types of performances: Street performances (slapstick, living/human statutes, etc), circus arts, musical and improvisational theatre, Installations,Multimedia performances, Puppet theatre, Comedy, Clowning, Pantomime; all types of performances related to street art are welcome to apply. However, this year we are note accepting purely dramatic/classical plays or contemporary dance.The Festival is multi-venued and will take place in Alexandria, Egypt from 23-29 September 2012.
 
If you are interest to apply, please check the attached call for performances for further details and the application form to be filled in.
Deadline for application is 30 June 2012 at 12:00 midnight.
 
If you have queries, please contact Amina Abodoma (Festival Coordinator): amina(at)iact-eg.org



Creative encounters: call for proposals


ASEF and partners are supporting new artistic and networking collaborations in the framework of the Creative Encounters: Cultural Partnerships between Asia and Europe 2012-2013 programme. Arts and cultural organisations are invited to submit proposals by 31 July 2012 for the second edition.

The Creative Encounters programme supports multi-lateral projects in various disciplines of contemporary arts including performing arts, visual arts, literary arts, film and new media as well as cross-disciplinary and networking projects.

The programme will foster engagement across cultures through artistic collaborations, exchanges and dialogues. This will deepen mutual understanding between the cultural communities of the two regions.

ASEF’s Creative Encounters is in partnership with Arts Network Asia (ANA) and Trans Europe Halles (TEH). The selected projects will take place between 1 October 2012 and 30 September 2013.

Find all the details online.




A worldwide competition and meeting for the creators of new opera and music theatre



A Competition ...

The Music Theatre Committee of the International Theatre Institute (ITI) in cooperation with the German Centre of ITI invites artists and other music and theatre professionals  to participate in the second edition of a worldwide competition for the creators of new opera and music theatre. First productions of new works, which were professionally realized anywhere in the world since January 1, 2008 may be submitted.

The jury is made up of professionals from five different continents:  Brett Bailey, South Africa, Martin Bauer, Argentina, Beth Morrison,  USA, Roland Quitt, Germany, and Danny Yung, Hong Kong.

The deadline for final submission is July 25th, 2012.The jury will select a total of 18 works that are exemplary in terms of the development of contemporary music theatre respective of their countries or regions of origin.

... and a Meeting


The prizewinners will be invited to present their work in short lectures at the international meeting Music Theater NOW in Jönköping, Sweden as part of the Swedish Biennal for Performing Arts from May 22nd through May 26th 2013. Artists and presenters from all over the world will attend the meeting which is part of an international festival.

Music Theatre NOW award winners receive a unique opportunity for international exposure and invaluable personal exchange with other professionals. In addition a special workshop for all prizewinners will be held.

Prizewinners will qualify for additional prizes of invitations for live performances at partner venues throughout the world including the Shanghai Dramatic Arts Centre in Shanghai, China.

Application Guidelines



Call for project based on Georg Büchner’s plays


The city theatre of Gießen in Germany is organizing an international Büchner festival in spring 2013. This is a call for interesting theatre projects based on Georg Büchner’s plays.

The highest of German decorations in literature bears his name: On February 19th 2012 we remember the 175th anniversary of the death of the poet, scientist and revolutionary Georg Büchner; on October 17th 2013 we honor his birth.
In celebration of these anniversaries, numerous cultural activities are planned in his homeland in 2012/13. One of those is the one-week Büchner-Festival presenting international guest performances in spring 2013 at the Stadttheater Giessen. Other theatres of Hessen shall be integrated by subsequent showings at their locations.

The Büchner-Festival will accompany the Hessische Theatertage, an annual festival with theatres from all over Hessen showing a selection of their plays which in 2013 will be organized by the Stadttheater Giessen as well. So over the course of one week a wide range of theatre-languages and -forms revolving around Büchner shall be presented and inspire exchange.
On this behalf, we are looking for international theatre-projects to / about / with / inspired by Büchner and his work. More than in "classical" dramatic stagings of his texts, we are interested in approaches with a background of performance, dance, music-theatre, documentary theatre, as well as cross-border ones. Or a foreign-language view of the intercultural. Science, medicine, human rights, history, revolution, fragment, document/fiction, nerves, insanity, subjectivity ... these are just some of the headwords, one can connect with Büchner. Thus lecture performances are just as conceivable as audio-walks – or dramatic pastiches.

Projects have to be shown already or at least be in preparation; date of premiere has to be in the first half of 2012.

Please email applications with CV, photos, videos, critiques, technical rider (as attachment or link) or hints about projects, you have seen.

Or send it to:

Stadttheater Gießen
Büchner-Festival
Postfach 11 11 28
D-35356 Gießen

Date/time: t/m 31 December


International Performing Arts Exchange - Denmark


The Danish Agency for Culture awards grants for guest performances and network-building within the field of performing arts. It supports the exchange of Danish and foreign artists. There are several deadlines (the last on September 15).

In the evaluation of your application, emphasis will be placed on supporting:

Foreign guest performances in Denmark (typically, grants for living expenses and domestic transportation) The selected guest performances from abroad must, among other things, constitute an alternative to the Danish theatre scene and help inspire artists and audiences alike, as well as increase familiarity with international performing arts. In distributing support for guest performances in Denmark, the committee will try to accommodate the need for guest performances throughout the entire country.
Danish guest performances abroad (typically, grants for travel expenses) Danish guest performances abroad must present and help spread familiarity with Danish performing arts.
Other international activities, for example, network-building, participation in conferences and meetings for artists, producers, managers, and other key persons.
The Performing Arts Committee of the Danish Arts Council will evaluate all applications submitted. The committee will make an artistic assessment of each application.

You will be informed of the committee’s decision no more than 12 weeks after the deadline. During the 12 weeks applications are prepared for the committee, sent out, read and processed. In the event of conflict of interest, cases must go through an additional process. Once all cases from the same deadline have been completed, the result is sent out by e-mail.

More information

KOULUTUSTA


Työnohjausta oppilastyönä

Helsingin Psykoterapiainstituutissa ratkaisukeskeiseksi työnohjaajaksi opiskeleva tarjoaa esittävillä taiteenaloilla työskenteleville mahdollisuutta osallistua oppilastyönä toteutettavaan maksuttomaan työnohjaukseen (sis. asiakkaan tarpeen ja halun pohjalta 1-5 sessiota).m Työnohjauksessa pysähdytään tutkimaan, arvioimaan ja analysoimaan työhön liittyviä käytäntöjä, ajatuksia, sekä tunteita - siten, että prosessin seurauksena työhyvinvointi paranee ja osallistujan / osallistujien voimavarat vapautuvat organisaation (kuten teatterin) perustehtävän varmistamiseen ja vahvistamiseen. Aikaa on syyskuun 2012 loppuun saakka. Ota yhteyttä: psykkis@hotmail.com, 040 522 99 63 / Helena Pavloff.

Lisätietoja työnohjauksesta



Summer workshop for dancers and actors in Copenhagen Denmark.


Master classes with Jens Peter de la Fuente “European Center of Butoh”
www.butohschool.com

June 25 -  June 29 “Simplicity in Expression”
Schedule 9 am to 6 pm
Price 300 Euros

July 4 – July 8 "Open Eye"
Schedule 9 am to 6 pm.
Price 300 Euros

If you sign up for both workshops; Price is 500 euros.
If you sign up 2 people together for the same workshop: Price is 200 euros per person.

Detailed information

For our 7 month “Butoh school” dance/theatre education starting October 4, please see:

For our three Take Away Butoh workshops we bring to you, your country, your city, your university, your school, your group, your theatre or your festival.

Email:  dance(at)butohschool.com




Scholarships for Dancers, Actors, Choreographers - International Directing Lab


IUGTE & ArtUniverse announced scholarships for the July event 2012 - International Directing Lab, July 1 - 7, Austria, intensive practical training, lectures and discussions guided by the Russian theatre director and teacher Sergei Ostrenko.

The Lab participants will have the opportunity to acquire reliable director's toolkit to create contemporary professional productions and improve their skills. The Lab opens the door towards the new collaboration project in Russia in autumn 2012 - the six-week period of performance creation in a Russian repertory theatre together with Russian actors and performers from different countries! The workshop working language is English.

The scholarship amount is 300 EUR and covers part of the participation fee. To apply for the scholarship, candidates should send CV/resume with photo and a letter of motivation to globtheatre@gmail.com

The nearest international airports are located in Graz and Vienna, Austria. The event will take place at the 15th century castle, today the international education centre in Styria, Austria. Accommodation and meals are organized for the participants (38 EUR/day - shared twin room with all amenities, wifi internet, including breakfast, lunch, dinner; extra 7 EUR for single room).

Deadline: June 25th.

Programme & Registration

small size big citizens