16.08.2013

TINFO-tiedote 25 / 15.8.2013

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

USKO TOKI

TINFON ILMOITUKSIA

UUTISIA

TAPAHTUMIA

HAKUJA

KOULUTUSTA JA KURSSEJA

RESIDENSSEJÄ

MUITA ILMOITUKSIA

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

 
SUKUPUOLTEN SOTAA

Tampereen Teatterikesän ja SCUM-manifestin jälkimietteissä. Näin tämän patriarkaattia vastaan hyökkäävän radikaalifeminismin klassikon Hangö Teaterträffillä vuosi sitten. Silloin en ajatellut jokaiseen mieheen yksilönä kohdistuvaa vihaa, vaan sukupuolierottelua yli päätään. SCUM näyttäytyi teatteri l e i k i n  muotoon puettuna manifestaationa. Olin jopa lievästi pettynyt: tässäkö tämä.  Kolahduksena se, että minäkin varmaan olen yksi niistä kilteistä isin tytöistä.

Manifesti näyttäytyy nyt toisessa valossa, kun luen esimerkiksi Hommafoorumissa käytyä keskustelua tai siitä, että esityksestä poistettiin puukolla ja nyrkkiraudalla varustautunut mieskatsoja.  Tai kun seurasin läheltä sivusta Andrea Edwardsin privaattia off-näytöstä Tampereen yössä. 

Ihanko tosissaan? Että jokainen mies on tappaja, raiskaaja ja että jokainen mies on syyllinen sukupuolittuneeseen väkivaltaan ja että jokaista miesyksilöä pitää siis rangaista. En millään taivu tälle fundamentalistiselle kannalle. En halua demonisoida miessukupuolta(kaan). En usko vastakkainasettelujen ja vihakuvien politiikkaan. En mihinkään syrjiviin tai totalisoiviin ideologioihin. Eikö tässä nyt toimita vain patriarkaalisen machokulttuurin kehyksissä sitä uusintaen?

Sukupuolten vastakkainasettelun sijaan minua kiinnostaa esimerkiksi se, miten teatterissa näyttäytyy affektiivinen käänne: miten teatterissa esitetään tunteita, vastavuoroisuutta, minkälaista aikaa ja ruumiillisuutta, mitä tarkoittaa teatterissa vastavuoroisuus ja vuorovaikutuksellisuus.
Kun erot ja rajat näyttäytyvät ennen kaikkea kulttuurisina konstruktioina. Tutkiiko kukaan tällaista?

Olen sitten varmaan isän tyttö.


VIELÄ NORMIKRIITTISYYDESTÄ JA SUKUPUOLESTA

Museoiden ja arkistojen maailmassa on jo pidempään keskusteltu sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöihin liittyvistä kysymyksistä ja kyseenalaistettu heteronormatiivista tapaa lähestyä historiaa ja taidetta. Tällainen keskustelu nostaa yleisemmin esiin erilaiset ennakkoluulot, valta-asetelmat ja vaiennetut äänet, suhtautumisen kaikkiin erilaisiin vähemmistöihin.  Samanlaista keskustelua siitä, miten teatteri ottaa huomioon erilaiset vähemmistöt, käydään teatterissa vähän.  Nyt saavutettavuuden osalta esimerkiksi Kulttuuria kaikille -palvelun esiin nostattamana. Mutta ei se vielä riitä.

Normeilla, kaikenlaisilla oletuksilla siitä, mitä ihmisten pitäisi olla, me suljemme ulos. Siksi normeista on puhuttava.

Teatteriesitykset muokkaavat käsityksiämme, se luo uusia esityksiä todellisuudesta, ne tuottavat todellisuutta ja sen merkityksiä – aina jostain näkövinkkelistä. Esitykset rakentavat, muokkaavat, ylläpitävät ja uusintavat sitä, minkälaisena näemme identiteetit, millaisina näemme se, mitä ovat me/ne toiset, millaisia ovat arvomme ja uskomuksemme, minkälaisina itsemme haluamme nähdä, minkälaisina itseämme esitämme. Ei ole yhdentekevää, mikä näyttämölle suodattuu, mikä siellä vaientuu, mikä suljetaan ulos. Siksi sukupuolten segregaation ja kaikenlaisen segregaation poistaminen tai sukupuolirooleihin ja muihin rooleihin liittyvien stereotypioiden näkyväksi tekeminen ja murtaminen on tärkeätä – myös teatterissa.


PIENI PISTOKOE

Teimme pienen laskennallisen pistokokeen. Tarkastelun kohteeksi otimme täällä TINFOssa viiden teatterin (Turun, Lahden, Joensuun ja Oulun kaupunginteattereiden sekä Tampereen Teatterin) syksyn kahden ensimmäisen ensi-iltanäytelmän (10 kpl) sukupuolijaon. Miesten vai naisten tekstejä, mies vai nainen ohjaajana, mies vai nainen päärool(e)issa, kuinka monta mies- ja naisroolia tarjolla. Yhdeksän miestekijää/kirjailijaa, yksi nainen. Kuusi miesohjaaja, kolme naisohjaaja, yhden ohjaavat mies ja nainen yhdessä. 34 (+1) naisroolia, 32 miesroolia. Nainen on pääroolissa neljässä ja mies kolmessa esityksessä. Lisäksi yhdessä on tasavahvasti mies ja nainen, yhdessä kaksi naista tai vielä yhdessä esityksessä nähdään kaksi miestä sukupuolettomissa rooleissa.

Että tällaista. Ja kuluvan vuoden 2013 ohjelmistosta me tilastoimme myös Teatteritilastoihin sukupuolijakautumia.

ONKO SUOMESSA AINA TÄLLAISTA?

”Onko kaikki esitykset tällaisia Suomessa? Muutan tänne.” Näin kuiskailee yksi ulkkari, yhden festivaalin taiteellinen johtaja nähtyään Lauluja harmaan meren laidalta, Patriarkan ja Jeminan monta elämää. Hirveä kiusaus rinta rottingilla vastata, että joo, tällaista meillä on. Mutta en sittenkään.


LUKUTEATTERIN LUMO JA LUOMUA

Pohjoismaisia uusia näytelmiä olivat lukuteatterina välittämässä ohjaaja Saara Turusen kokoama helsinkiläinen näyttelijäporukka sekä Teatteri Telakan näyttelijäkaartia. (AAH!) Lukuteatterimuodossa ollaan teatterillisen kohtaamisen alkulähteillä. Yhtäkkiä me vain sytymme näyttelijöistä ja tekstistä, hörähdämme tai hymisemme, kurkotumme eteenpäin, terävöitämme kuuloa ja kaikkia aisteja. Ja näyttelijät aistivat, kuulostelevat. Teksti lähtee ennalta arvaamattomaan lentoon. Tällaisia hetkiä lisää! Teatterin puhdasta luomua!

NÄKYMÄTÖN NÄYTTELIJÄ? NÄKYMÄTÖN ESITTÄJÄ?

En tarkoita Yoshi Oidan hienoa kirjaa. Viittaan Tampereen Teatterikesässä sattumoisin joidenkin näyttelijöiden kanssa nousseeseen keskusteluun siitä, miten festareilla, gaaloissa jne. jne. näyttelijät ovat ne, jotka hoitavat homman kotiin, ovat näyttämöllä esillä, tietenkin, mutta muutoin näkymättömissä. Kuinka paljon lattian todellisuuden kanssa kamppailevan ääni kuuluu? Kuinka paljon meille liki joka ilta ja päivä esittävät pystyvät itse osallistumaan, keskustelemaan? Heikonlaisesti. Hierarkkista ajattelua, normitusta? Ollaanko me teatterin Metropoliksessa, jossa maanalaisessa tehdaskaupungissa raataa työläisjoukko?

USKO TOKI

Usko Toki 25_2013

TINFON ILMOITUKSIA

Teatteritilastot 2012 saapuivat painosta!

Teatteritilastot 2012 on kaksikielinen, kaikissa taulukoissa ja kuvioissa on myös
englanninkielinen teksti. Kirjassa selvitetään teattereiden taloutta, henkilöstön määrää
ja jakautumista eri ryhmiin, keskipalkkoja, esityskertojen ja katsojamäärien kehitystä,
teatterisalien täyttöastetta ja vierailujen määrää sekä ohjelmistotietoja. Taloustilastojen
alussa on tietoja kuluvan vuoden julkisista avustuksista teattereittain. Muutoin tilastot
koskevat kalenterivuotta 2012 ja ohjelmistojen osalta näytäntövuotta 2011/2012.

Vakiotilastoissa ovat mukana VOS-teatterit, Kansallisteatteri ja Kansallisooppera.
Rahoituslain ulkopuolisista teattereista on katsojatilastojen lisäksi tietoja myös
taloudesta, henkilöstöstä ja ohjelmistoista.

Tanssin tiedotuskeskus on toimittanut kirjaan yhteenvedon tanssin katsojatilastoista ja
Sirkuksen tiedotuskeskus on laatinut sirkusten tilastot.

Kirjan hinta on 40 €. Yli 10 kpl:een tilauksissa 30,00 €/kpl.
Tilaukset: Teatterin tiedotuskeskus, p. 09 2511 2120, tinfo(at)tinfo.fi


Teatterikalenteri 2014 ilmestyy syyskuussa viikolla 38

Teatterikalenteri 2014 saapuu painosta viikolla 38. Otamme jo nyt tilauksia vastaan.

Voit tilata Teatterikalenterin 2014 jo nyt, aloitamme kalenterien postituksen viikolla 38 (16.9. alkava). Kun tilaat Teatterikalenterin 2014 nyt tai viimeistään ke 18.9.2013 mennessä, saat sen vanhalla hinnalla, joka on 15 euroa / kalenteri ja yli 10 kappaleen tilauksista 14 euroa/kalenteri.

18.9.2013 jälkeen tehdyistä tilauksista veloitamme normaalin hinnan, 17 euroa / kalenteri. Yli kymmenen kappaleen tilauksista veloitamme 15 euroa / kalenteri.

Teatterikalenteri 2014 on aurinkoisen keltaraitainen ja siitä löytyy päivyriosion lisäksi tietoa teatterialan tapahtumista ja toimijoista.

  • Pahviset kannet
  • Kansissa suojaava mattalaminointi
  • Kierresidonta
  • Takaosassa muovitasku
  • Lisättyä tilaa omille merkinnöille
  • 240 sivua
  • Vuoden 2013 kansien väri on aurinkoinen keltainen

Teatterikalenteria ja muita julkaisujamme voit tilata TINFOn verkkokaupasta, sähköpostitse tinfo(at)tinfo.fi tai numerosta 09-2511 2120


Teatterialan Avain -sähköinen yhteystietojulkaisu valmis elokuun viikolla 35

Teatterialan Avaimen sähköinen julkaisu on helppokäyttöinen, pdf-muodossa koneelle tallennettava julkaisu. Sähköinen Avain on käyttäjälleen edullisempi verrattuna painettuun – ja kaiken lisäksi ekologinen! Avaimen tilaajille lähetetään osoitteiston päivitetty versio tammikuussa.

Teatterialan Avaimen hinnoittelu perustuu käyttäjien määrään per osoitteistoa tilaava teatteri / yhteisö. Myymme siis Avaimeen käyttölisenssejä.

Teatterialan yhteisöt:

  • 1-2 käyttäjää, lisenssi maksaa 25 euroa.
  • 3-9 käyttäjää, lisenssi maksaa 75 euroa.
  • Yli 9 käyttäjää, lisenssi maksaa 120 euroa.

Muilta kuin teatterialan yhteisöiltä veloitamme Teatterialan Avaimen käyttölisenssistä 150 euroa.

Teatterialan Avainta ja muita julkaisujamme voit tilata TINFOn verkkokaupasta, sähköpostitse tinfo(at)tinfo.fi tai numerosta 09-2511 2120


Ammattiteattereiden syksyn ensi-iltalistaus TINFOn verkkosivuilla

Voit selata suomalaisten ammattiteattereiden syksyn ensi-iltoja täältä. Oman teatterisi ensi-iltatiedoista voit ilmoittaa ympäri vuoden sähköpostilla osoitteeseen: tinfo(at)tinfo.fi


TINFO-apuraha näytelmäkäännöksille

TINFO tukee suomalaisten teatterille kirjoitettujen tekstien kääntämistä muille kielille.
TINFO-apuraha näytelmäkäännöksille on jatkuvasti haettavissa. Tutustu hakuohjeisiin.

Katso lista tähän asti myönnetyistä TINFO-apurahoista.

UUTISIA

Teatteritilastot kertovat vuodesta 2012 suomalaisessa teatterissa: 796 esitystuotantoa, 18 588 esityskertaa, yli 3 miljoonaa katsojaa, tuhansia teatteriammattilaisia

Teatterin tiedotuskeskuksen (TINFO) laatimat Teatteritilastot vuoden 2012 tietojen pohjalta ovat valmistuneet. Teatteritilastot ovat aiempaa kattavammat, nyt tilastoituna on 133 ammattiteatteria. Suomalaisilla puheteattereilla (122 kpl) oli 2012 katsojia 3 105 754 (vuonna 2011: 3 054 066). Esittävillä taiteilla eli teatterilla, tanssilla, oopperalla ja sirkuksella oli yhteensä kaikkiaan 4 069 556 katsojaa (2011: 4 067 904).

Vuonna 2012 suomalaisten puheteattereiden ohjelmistossa pyöri 796 eri esitystä. Teatterien tarjonnasta on vuosi vuodelta suurempi osa (2012: 12%) erilaisia esittämisen muotoja, perinteisen puhedraaman rinnalla. Jo vuosia on jatkunut myös kotimaisen teatteriohjelmiston suuri suosio, 62 % teoksista on suomalaisia.  

Teatterit liikkuvat ympäri Suomea aiempaa enemmän. Sekä VOS-teatterien että rahoituslain ulkopuolisten teatterien valmistamia teoksia on esitetty kiertue-esityksinä. 2000-luvun aikana VOS-vierailut ovat lisääntyneet 733 esityksestä 1219:ään, ja samaan aikaan rahoituslain ulkopuolisten teatterien vierailumäärät ovat kaksinkertaistuneet 879:sta 1932:een.

Suomalaisten teattereiden valtionosuuksia leikattiin 2,3% vuonna 2012 vähentämällä henkilötyövuosien hintaa. Teatterit ovat suuri työllistäjä: 56 tilastoidussa valtionosuusteatterissa (VOS) oli yhteensä 2910 henkilötyövuotta. Vaikka henkilötyövuosia hinnoittelemalla jaettu julkinen tuki teattereille on vähentynyt, todellisuudessa VOS-teatterit ovat palkanneet tilapäisiä työntekijöitä 13 henkilötyövuoden verran enemmän kuin edellisvuonna.  

Valtion ja kunnan jakamat avustukset VOS-teattereille (56 kpl) olivat yhteensä 118,5 miljoonaa euroa. Valtion myöntämä tukisumma väheni vuonna 2012, mutta kuntien lisääntyi niin, että yhteensä julkisen tuen kasvu oli 0,6%.   

Tasapainoinen teatterikenttä tarvitsee sekä institutionaalisia teattereita että ryhmämuotoisia ja projektipohjaisia teatteritoimijoita. Monipuolinen teatteritoimijoiden joukko on teatterin katsojien etu, sillä valinnanvara lisääntyy.

Teatteritilastojen kattavuus

Teatteritilastojen vakioaineistoa ovat valtionosuuslainsäädännön piirissä (nk. VOS-teatterit) olevat 46 puheteatteria ja 10 tanssiteatteria sekä Suomen Kansallisteatteri ja Suomen Kansallisooppera. Yhteensä näitä tilastoitavia teattereita on siis 58. Teatteritilastoihin 2012 on lisäksi saatu aiempaa useamman rahoituslain ulkopuolisen teatterin tiedot, näitä teattereita on tilastoitu 67 kappaletta. Suomessa on rahoituslain ulkopuolisia, ammattimaisia teatteritoimijoita yhteensä 115.

Teatteritilastoja koskevat tiedustelut:
johtaja Hanna Helavuori / TINFO, 09 2511 2121, hanna.helavuori(at)tinfo.fi tai
tilastonlaatija Piia Volmari / TINFO, 09 2511 2123, piia.volmari(at)tinfo.fi


Myllyahon Kaaoksesta pidettiin Belgiassa, jatkoa seuraa

Mika Myllyahon näytelmä Kaaos nähtiin ranskankielisenä belgialaistuotantona teatterifestivaalilla Spassa elokuun alussa. Esitys sai huomiota paikallisessa mediassa, ja on muutenkin herättänyt kiinnostusta Belgiassa. Jean-Claude Idéen ohjaus jatkaa Le Théâtre Blocryn näyttämölle, jossa Kaaoksen esityskausi on 11.-30. maaliskuuta 2014. Le Théâtre Blocry on osa maineikasta L’Atelier Théâtre Jean Vilaria. Teatterin taiteellinen johtaja on nykyisin Cécile Van Snick, joka on myös voimanaisena vaikuttamassa Spa-festivaalilla.

Cécile Van Snick näki Kaaoksen belgialaisen ensiesityksen lukudraamatapahtumassa kesäkuussa 2012 Brysselissä, minkä perusteella hän poimi sen tuotannoksi ensin Spa-festivaalille ja myöhemmin teatteriinsa. Brysselin lukudraamatapahtuma oli Suomen Benelux-instituutin ja belgialaisen draamatekstien edistämisorganisaation Magasin d’Ecriture Théâtralen (MET) järjestämä. Suomalaisina yhteistyökumppaneina näytelmähankkeessa ovat olleet Teatterin tiedotuskeskus (TINFO) ja Nordic Drama Corner.

Ohessa artikkeli Kaaos-esityksestä Le Soirissa ja Belgian ranskankielisissä television pääuutisissa. Juttu alkaa kohdasta 0:31.

Kaaoksesta Spassa tarkemmin TINFO-tiedotteessa 22 7.6.2013


Tampereen Teatterikesälle uusi taiteellinen johtoryhmä


Tampereen Teatterikesän hallitus on keväisessä kokouksessaan 25.4.2013 valinnut festivaalille uuden taiteellisen johtoryhmän. Tehtävän jättävät ohjaaja Johanna Freundlich ja näyttelijä-ohjaaja Auvo Vihro, ja pestiä vanhasta "troikasta" jatkaa Mikko Kanninen. Hänen lisäkseen tehtävään valittiin kaudeksi 2013–2015 Kaarina Hazard ja Mikko Roiha. Teatterikesän toiminnanjohtaja Hanna Rosendahl toimii työnsä puolesta taiteellisen johtoryhmän jäsenenä.
 
Mikko Kanninen (s. 1971,Tampere) on Tampereelta 1999 valmistunut näyttelijä-ohjaaja, joka valmisti teatteritaiteiden tohtorin tutkintonsa Tampereen yliopistossa 2012. Hän on ollut mukana monessa taiteellisessa tutkimushankkeessa ja näytellyt teatterissa, televisiossa, radiossa ja elokuvassa. Hänen viimeisimmät ohjaustyönsä ovat Esa Leskisen ja Sami Keski-Vähälän Päällystakki (Tampereen Teatteri 2010) ja Euroopan taivaan alla (Tampereen Teatteri 2011) sekä Hannu Salaman/työryhmän Näkijä/Tekijä (NÄTY 2012).
 
Kaarina Hazard (s. 1966, Kuopio) on vapaa kirjoittaja, palkittu näyttelijä ja käsikirjoittaja. Koulutukseltaan Hazard on filosofian maisteri Tampereen yliopistosta, josta valmistui 1996 pääaineenaan kirjallisuus ja draama. Hän on julkaissut kirjoituskokoelman Kontallaan: Muistiinpanoja mediasta (2006), kirjan Tää on taas tätä: Parisuhteen sanakirja (2007) yhdessä Olli Löytyn kanssa sekä teoksen Lätkä: Kirja urheilusta (2010) Raimo Summasen kanssa. Hänen teoksensa Julkinen poru julkaistaan vielä tänä vuonna. Hän on tuttu radio- ja televisiotyöskentelystään ja toimii tällä hetkellä Anna-lehden sekä Iltalehden vakituisena kolumnistina.
 
Mikko Roiha (s. 1971 Vantaa) on opiskellut Tampereen yliopiston näyttelijäntyön laitoksella 1993–1994 sekä Taideteollisessa korkeakoulussa elokuvataiteen osastolla, josta hän valmistui ohjaaja-käsikirjoittajaksi 1997. Vuosina 2001-2002 Roiha toimi Seinäjoen kaupunginteatterin johtajana. Hän on vieraillut lukuisissa suomalaisissa teattereissa ja ohjannut useita suomalaisia klassikoita. Hän on myös lavastanut useat ohjauksistaan. Roiha on viime aikoina keskittynyt yhteistyöprojekteihin oman teatterinsa, Vapaan teatterin, kautta mm. Korjaamo-teatterin, Turun ja Lahden kaupunginteattereiden ja Tampereen Työväenteatterin kanssa. Hän on saanut Taiteen valtionpalkinnon 2008 ja valtion 5-vuotisen taiteilija-apurahan 2007. Roiha asuu nykyisin Berliinissä.


Olavi Veistäjä –palkinnot 2013 Teatteri 2.0:lle ja Vesa Tapio Valolle

Suomen Kulttuurirahaston Olavi Veistäjä -palkinnot 2013 on myönnetty Teatteri 2.0:lle, jonka perustajat ovat ohjaaja Saana Lavaste ja tuottaja Saara Rautavuoma, sekä Seinäjoen kaupunginteatterin johtaja Vesa Tapio Valolle. Molemmat palkinnot ovat suuruudeltaan 9000 euroa. Palkinnot myönnetään valtakunnallisesti merkittävästä tuoreesta, ajankohtaisesta teatteriteosta, ja ne luovutettiin Tampereen Teatterikesän avajaisissa. 

Palkintolautakunnan mukaan Teatteri 2.0 on osoittanut, että teatteri voi olla organisaatioltaan kevyt taiteellisesta tasosta tinkimättä. Teatteri on halunnut tarttua kotimaisiin nykyteksteihin ja hyödyntää työskentelyssään yhteisöteatterin tekniikoita.

Seinäjoen kaupunginteatterin johtajana työskentelevä Vesa Tapio Valo on palkintolautakunnan mukaan ahrjoittanut älykästä ohjelmistopolitiikkaa ja lähestynyt ennakkoluulottomasti ja kunnianhimoisesti eri musiikkiteatterin lajeja. Teatterinjohtajana toimimisen lisäksi hän on toiminut Seinäjoella myös ohjaajana, näytelmäkirjailijana, suomentajana ja dramaturgina.

 



Olavi Veistäjä -palkittu Teatteri 2.0 haastaa: Koko Suomen teatterikenttä on ajateltava uusiksi


Ohjaaja Saana Lavasteen ja tuottaja Saara Rautavuoman perustama Teatteri 2.0 palkittiin Tampereen Teatterikesän avajaisissa Suomen Kulttuurirahaston Olavi Veistäjä -palkinnolla. Palkinto myönnetään valtakunnallisesti merkittävästä teatteriteosta.

Vuonna 2010 perustetun Teatteri 2.0:n kunnianhimoisena tavoitteena on ajatella suomalainen teatterikenttä uusiksi. Tekijät lähtivät tätä suurta tavoitetta kohti pienin konkreettisin askelin. Toiminnan ytimeksi muodostui dialogi kentän sisällä ja yhteistyö eri toimijoiden kanssa. Teatteri 2.0 on tutkinut teatterin uusia taiteellisia ja tuotannollisia toimintamahdollisuuksia toteuttamalla monimuotoisia esitysprojekteja.

Takana on kaksi ensi-iltaa, yhteistyössä Kotkan Kaupunginteatterin kanssa valmistettu Alkutuotanto ja Suomen Kansallisteatterin kanssa Helsingin päärautatieasemalle toteutettu kuka tahansa meistä –dokumentti. Lokakuussa Tampereen Teatterin Frenckell-näyttämöllä saa ensi-iltansa teatterin kolmas ensi-ilta, yhteistyössä Tampereen Teatterin, Joensuun Kaupunginteatterin ja Rovaniemen Teatterin kanssa valmistettava Radikaaleinta on arki.

Teatterin uudistumisen haasteena rakenteet


Vuonna 2014 ilmestyy Teatteri 2.0:n ensimmäisten vuosien kokemuksista koottu käsikirja teatterin uudistajille. Taiteellisen, tuotannollisen ja soveltavan teatterityön näkökulmasta kirjoitetussa julkaisussa läpivalaistaan Teatteri 2.0:n toteuttamien yhteistuotantoprojektien anatomia sekä esitetään konkreettisia vaihtoehtoja suomalaisen teatterikentän uudistamiseksi.

Teatteri 2.0 väittää, että teatterikentän kokonaisvaltaisen kehittymisen ensisijaisena esteenä ovat väistämätöntä muutosta hidastavat käytännöt – kalliit seinät, vanhentuneet työnkuvat ja hitaasti uudistuvat toimintakulttuurit. Nämä ovat ne rakenteet, jotka pitkälti sanelevat taiteellisen työskentelyn ja sisällön reunaehdot. Teatteri 2.0 on vakuuttunut siitä, että vaikka teatterin rakenteet ovat erottamaton osa sisältöä, rakenteiden tulee pysyä alisteisina sisällön tarpeisiin nähden – ei päinvastoin. Lähtökohta Teatteri 2.0:aa perustettaessa oli, että tässä on teatterikentällä kehitettävää; miten ajatella rakenteet uusiksi sisällön ehdoilla. Tarpeen vaatiessa näitä rakenteita on uskallettava muuttaa radikaalistikin.

Teatteri 2.0 myös peräänkuuluttaa teatterituottajien osaamisen kehittämistä näiden rakenteiden hyödyntäjinä ja taiteellisten sisältöjen puolella olevina uudistajina. Suomalaisen teatterikentän laajuuden huomioon ottaen on suoranainen skandaali, ettei Suomessa anneta lainkaan teatterituottamiseen erikoistunutta korkeakoulutusta.

Lisätiedot:

Saana Lavaste
Taiteellinen johtaja, Teatteri 2.0
050 527 3873
saana(at)teatterikaksipistenolla.fi

Saara Rautavuoma
toiminnanjohtaja, Teatteri 2.0
050 302 0706
saara(at)teatterikaksipistenolla.fi


Janne Raudaskosken elämysteatterikonsepti Kiinaan


Kiertue ; Peking - Tianjin – Shanghai – Guangzhow sekä esiintyminen Kiinan television ykköskanavalla.

Taikuri Janne Raudaskoski on kehittänyt kansainvälisesti ainutlaatuisen konseptin yhdistää teatteria, taikuutta, nykyajan teknologiaa ja erikoisefektejä.  Raudaskoski kutsuu konseptiaan elämysteatteriksi. Konseptilla toteutettu koko perheelle soveltuva yhden miehen esitys Watti Walopää ja kadonnut hehku (Wally Watthead and his lost glow) kiertää elo-syyskuussa Pekingissä, Sanghaissa, Tianjinissa ja Guangzhoussa.  Kiertueeseen kuuluu myös esiintyminen miljoonayleisölle Kiinan valtakunnallisella televisiokanavalla.

Janne Raudaskoski on esittänyt Watti Walopää –esitystä Suomen teattereissa n. 100 kertaa. Esitys on vieraillut myös Lontoon teattereissa ja Venäjällä. Kiinan markkinoille esityksestä on tehty pidempi kiinankielinen versio, joka  saa ensi-illan Kiinan lastenteatterifestivaaleilla Pekingissä 17.8.2013. Pekingin esitysten jälkeen tuotanto matkaa Tianjinin Grand Theatreen ja Shanghain Zendai Himalaja Centren kautta Guangzhoun Oopperataloon. Esityksiä Kiinassa on yhteensä 10. Wally Watthead traileri Youtubessa: http://www.youtube.com/watch?v=LLPRVDhFTKo

Janne Raudaskosken toinen soolotuotanto The Outsider jatkaa myös menestystään sekä kotimaassa että ulkomailla. Espoon kaupunginteatterissa 2011 ensi-illan saanutta esitystä on esitetty  mm. Tampereen teatterikesän pääohjelmistossa, Oulun Kaupunginteatterissa, Kouvolan teatterissa ja Pieksämäen Poleenissa kahteen otteeseen. Tänävuonna esitys on vieraillut seisovin aplodein mm. Italian Bergamossa Teatteri ja uudet teknologiat kauden ohjelmistossa ja Ruotsin suurimman kiertueorganisaation Riksteaternin teatteripäivällä Tukholmassa. Lokakuussa 2013 tuotanto nähdään Svenska Teaternin ohjelmistossa Helsingissä.

Janne Raudaskoski on tehnyt molemmista tuotannoistaan agenttisopimuksen yhdysvaltoihin KMP-Artists agentuurin kanssa ja esityksiä tulaan näkemään myös yhdysvalloissa jo kevään 2014 aikana.

Lisätiedot:

Maire Pylkkänen
International affairs
Taikateatteri 13 Ry
p.0400501666
maire(at)tt13.fi
www.tt13.fi

Janne Raudaskoski,
p. 0400 682 599
janne(at)taikuri.net
www.taikuri.net



Saamelaisten kansallisteatteri Suomen kiertueella syyskuussa

Norjan Kautokeinossa sijaitsevan saamelaisten kansallisteatterin (Beaivváš Sámi Našunálateáhter) tulee Suomen kiertueelle syyskuussa. Suomesta kiertue jatkuu Norjaan ja sieltä Japaniin saakka.
 
Esitys on Nils Aslak Valkeapään ainoaksi jäänyt teatterille kirjoitettu näytelmä: "Kuurapää ja unien näkijä".  Tänä vuonna tulee kuluneeksi 70 vuotta Valkeapään syntymästä.
 
Näytelmässä yhdistyy joiku ja japanilainen noo-teatteri, josta Valkeapää oli hyvin kiinnostunut. Kuurapää ja unien näkijä -esitys kertoo poronhoitajasta, joka näkee unta mystisestä vanhasta miehestä, jolla on tärkeä sanoma.
 
Esitys on saameksi mutta suomeksi tekstitetty.

Suomen osalta kiertue alkaa Helsingin Klockriketeaternista (5.9.), josta se jatkuu Turkuun, Lahteen, Jyväskylään, Kuusamoon, Haaparanta-Tornioon, Haukiputaalle, Rovaniemelle, Inariin ja lopuksi Enontekiöön (25.9).
 
Liitteenä tietoa esityksestä ja kiertueesta (pdf)
 
Täältä voi tarvittaessa ladata kuvia esityksestä


Mikko Koukin työsuhde Oulun kaupunginteatterin taiteellisena johtajana päättyy helmikuussa

Mikko Koukin työsuhde Oulun kaupunginteatterin taiteellisena johtajana päättyy 28.2.2014. ”Pitkään harkittuani päätin jättää kolmen vuoden jatko-option käyttämättä. Johtajakauteni päättyy sopimuksen mukaisesti. Edessä oleva puoli vuotta tehdään täysillä töitä Oulun teatterielämän hyväksi.”
 
Oulun kaupunginteatteri Oy:n hallitus käynnistää uuden taiteellisen johtajan rekrytoinnin valmistelut, ja tarkemmat keskustelut rekrytointiprosessista käydään hallituksen seuraavassa kokouksessa 2.9.2013.

Teatterin toimitusjohtajan tehtäviä hoitaa teatterin va. hallintopäällikkö Minna Kurttila 28.2.2014 saakka.
 
Lisätietoja: Oulun kaupunginteatteri Oy:n hallituksen puheenjohtaja Tytti Tuppurainen p. 0400 840594 ja teatterinjohtaja Mikko Kouki p. 044 703 7014, mikko.kouki(at)ouka.fi


Eva-Maria Hakola Taiteen edistämiskeskuksen kehittämispäälliköksi


Taiteen edistämiskeskuksen kehittämispäällikkönä aloittaa taiteen maisteri Eva-Maria Hakola 19. elokuuta. Hän johtaa viraston kehittämisen vastuualuetta ja vastaa kehittämishankkeista, toiminnan vaikuttavuuden arvioinnista sekä tiedontuotannosta. Kehittämispäällikön virka on uusi.

Hakola työskentelee tällä hetkellä Helsingin yliopiston käyttäytymistieteellisen tiedekunnan opettajankoulutuslaitoksen toimisto- ja koulutuspäällikkönä. Siellä hänen vastuullaan on yleis-, talous- ja henkilöstöhallinnon johtaminen, strateginen suunnittelu sekä toiminnan ja prosessien kehittäminen.
 
Hakola on työskennellyt yksityisellä ja julkisella sektorilla johtamis- ja kehittämistehtävissä muun muassa projektipäällikkönä, kehittämispäällikkönä ja tuotantopäällikkönä. Hän on lisäksi toiminut tuottajana ja visuaalisen alan yrittäjänä.

Kehittämispäällikön virkaa haki 58 hakijaa, joista 17 kutsuttiin haastateltaviksi. Hakola vakuutti käytännön johtamis- ja esimieskokemuksellaan. Hänen laaja osaamisensa taiteen kehittämistehtävien ja -hankkeiden suunnittelusta, valmistelusta ja toimeenpanosta yhdistettynä hyviin yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoihin antoivat parhaat edellytykset toimia kehittämispäällikön virassa.

Lisätietoja: Taiteen edistämiskeskuksen johtaja Minna Sirnö, p. 0295 330 719.


KOKIJA - tietokanta kokoaa yhteen esittävän taiteen ostajia


Teattereiden kiertuejärjestelmä -hankkeen loppumetreillä avataan KOKIJA - Esittävän taiteen ostajatietokanta.

KOKIJA on kaikille avoin tietokanta, jonka avulla esityksiä tuottavat teatterit, ryhmät ja yksittäiset taiteilijat voivat etsiä vierailuja vastaanottavia tahoja. Esityksen ostajalle KOKIJA tarjoaa kanavan omista tarpeistaan ja vaatimuksistaan kertomiseen. Tavoitteena on saada esittävän taiteen kysyntä ja tarjonta kohtaamaan entistä paremmin. Keväällä 2013 esittävän taiteen ostajamarkkinakartoitukseen vastanneista 210 tahosta 107 halusi lähteä mukaan tietokantaan. Rekisteröityneinä on teattereita, festivaaleja, kuntia, kouluja, kulttuurikeskuksia ja palvelutaloja ympäri Suomea.

Ostajatahot on tietokannassa jaoteltu maantieteellisen sijainnin ja organisaatiomuodon mukaan. Näiden lisäksi tahoja voi etsiä esitystilojen, tyylilajien ja kohdeyleisön perusteella.

Tietokannalla halutaan tarjota tukea esitysten myyntiin ja vierailutoiminnan suunnitteluun. Ostajatahojen tietojen lisäksi sieltä löytyy mallipohja esitystarjoukselle, jossa on otettu huomioon kaikki olennainen tieto, jota ostaja tarvitsee. Tietokannan kehitystyötä jatketaan ja tavoitteena on rakentaan myös sivusto esityksiä tarjoaville tahoille.

KOKIJA:n käyttö ja sinne rekisteröityminen on ilmaista. Tietokanta löytyy osoitteesta: www.kokija.info

Lisätiedot 30.8.2013 asti:

Saara Moisio
projektikoordinaattori
TEKIJÄ - Teattereiden kiertuejärjestelmä - Turnénätverk för Teater
+358 50 318 6883
saara.moisio(at)uta.fi
www.tekija.info


TAPAHTUMIA


UrbanApa goes Puoli-Q 19.8.-1.9.2013

UrbanApa järjestää Puoli-Q:ssa kaksiviikkoisen taidehautomon sekä yllättävän ja yhteisöllisen minifestivaalin 29.8.-31.8.2013. Luvassa on nuoria tekijöitä, avoimia ideoita ja uutta urbaania taidetta.

Taidehautomossa seitsemän taiteilijaa työskentelee kahden viikon ajan työtapojaan jakaen, haastaen ja kehittäen. Taidehautomo järjestää avoimet harjoitukset Taiteiden yönä 22.8. Hautomossa mukana olevat taiteilijat ovat Emmi Venna, Elina Pirinen, Laura Jantunen, Anniina Jääskeläinen, Mitja Nylund, Aaro Wichmann sekä Noora Hannula. Monitaiteisen työskentelyn tuloksia pääsee seuraamaan minifestivaalilla perjantaina 30. ja lauantaina 31.8.
Minifestivaalilla keskiössä ovat nuoret taiteilijat ja rajoja ylittävä yhteistyö. Ohjelmassa on avajaisbileet feat. Funky Foot Clan (battle) torstaina 29.8. klo 18 alkaen, perjantain paneelikeskustelu Art, what the FAK?! klo 17 ja lauantai-iltapäivän Art, what the f*** -työpaja, jossa ideoidaan taiteen yhteiskunnallisia mahdollisuuksia; fasilitoijana Arto Sivonen suunnittelutoimisto Måndagista.

Taidehautomon esitysiltoihin perjantaina 30.8. klo 19 ja lauantaina 31.8. klo 18 liput maksavat 5 €. Puoli-Q, Tunturikatu 16 (Etu-Töölö). Yhteistyössä Q-teatteri ry.  

Lisätietoja:
Noora Nenonen
koordinaattori
noora(at)urbanapa.fi
http://urbanapa.fi


Hamlet´s Norwegian Dollhouse -workshopin demoesitys 29.8.2013


Mediakeskus LUME/ TV-studio torstaina 29.8. klo 14:00.
Hämeentie 135 C, Helsinki

Demossa esitetään kohtauksia Hamletista ja Nukkekodista mixed reality -ympäristössä. Kohtausten avulla tutkitaan virtuaalitodellisuuden ja fyysisen näyttämön vuorovaikutuksen suhdetta sekä virtuaalisen esiintymisen hyödyntämistä perinteisessä esiintymisessä.  

Hamlet´s Norwegian Dollhouse on Tutkivan teatterityön keskuksen (Tampereen yliopisto, Viestinnän, median ja teatterin yksikkö) hallinnoiman VIMMA-hankeen järjestämä workshopsarja. Koulutuspaketti järjestetään yhteistyössä Stockholm´s dramatiska högskolanin, Aalto yliopiston lavastustaiteen koulutusohjelman, Tampereen yliopiston teatterityön tutkinto-ohjelma Nätyn sekä Teatterikorkeakoulun tanssitaiteen laitoksen kanssa.

Englanninkielinen demoesitys sekä sen jälkeinen keskustelu kestää arviolta noin kaksi tuntia. Paikkoja on rajatusti, joten varaathan omasi 21.8. mennessä sähköpostilla: jaakko.lenni-taattola(at)uta.fi

Lisätietoja:
Jaakko Lenni-Taattola                                                           
Projektikoordinaattori
VIMMA-hanke
jaakko.lenni-taattola(at)uta.fi    
+ 358 318 6879
www.vimmaproject.com


Teatteri- ja tanssituottajien ammattilaistapaaminen TeaKissa 11.9.2013

Tervetuloa keskiviikkona 11.9.2013 klo 16.30 keskustelemaan ja kuulemaan aiheesta Tuottajan yhteistyö taiteellisen työryhmän kanssa ja tapaamaan muita tuottajia Taideyliopiston Teatterikorkeakouluun.

Tilaisuus on tarkoitettu teatteri- ja tanssikentän ammatissa toimiville tuottajille.

Jukka "Hyde" Hytti on lupautunut avaamaan tekeillä olevaa selvitystään tuottaja-teatterinjohtaja -työparin työskentelystä.  Vapaalla kentällä ja Kotkan kaupunginteatterissa työskennellyt Hili Iivanainen kertoo ohjaajan näkökulmasta tuottajan kanssa toimimisesta ja Arts Management Helsinki  -toimiston perustaneet Outi Järvinen ja Isabel Gonzalez esittelevät omaa palvelukonseptiaan.

Paikalla ovat Teatterikorkeakoulun tuottajatiimistä Sanna Suonsyrjä, Nina Numminen, Johanna Autio ja Maria Kaihovirta sekä valmistumassa olevia koreografian ja ohjauksen maisteriopiskelijoita.

Tilaisuuden kieli on suomi.

Keskustelun päätteeksi tarjoamme lipun klo 19.00 Teatterisalissa alkavaan esitykseen Deleted Scenes.

Lippuja on rajoitettu määrä, joten niitä riittää nopeimmille ilmoittautujille. Vapaalippusi on lunastettavissa esityspäivänä klo 18.30 mennessä. Lisätietoa esityksestä www.teak.fi/esitykset

Ilmoittautumiset ja lippuvaraukset oheisen linkin kautta viimeistään ke 4.9. klo 08.00 mennessä.


Saaren kartanon yhteisötaiteen Kaivo Köysiteatterissa 31.8.


Mitä on yhteisötaide? Miksi sitä tehdään? Onko yhteisötaiteella oikeasti yhteiskunnallista merkitystä? Kuka siitä hyötyy? Mikä sen asema on taiteen kentässä? Entä yhteisötaiteen etiikka? Tervetuloa esittämään kysymyksiä ja etsimään vastauksia, vaihtamaan kokemuksia ja tuomaan keskusteluun oma näkökulmasi!
 
Saaren Kaivo -tilaisuus järjestetään Turun taideakatemian Köysiteatterissa lauantaina 31.8.2013 klo 10.00–16.30. Tilaisuuteen ovat tervetulleita sekä yhteisötaiteilijat että yhteisötaiteesta kiinnostuneet taiteilijat, tutkijat ja opiskelijat.
 
Tilaisuudessa kuullaan mm. Queensin taidemuseon johtajan Tom Finkelpearlin (USA), kuvataiteilijoiden Lea ja Pekka Kantosen sekä Ailbhe Murphyn (Irlanti) ajatuksia yhteisötaiteesta. Tilaisuus on englanninkielinen.

Katso ohjelma ja lue lisää


Lajienvälisen esityksen symposium: Renegotiating ”Us”: In Performance with Other Species 16.-17.9.2013, Helsinki


Mitä ei-ihmisistä on mahdollista tulla? Mitä ihmisistä ja esityksistä on mahdollista tulla yhdessä toisten lajien kanssa ekokriisien aikakaudella?

16.-17.9.2013 Esittävien taiteiden tutkimuskeskus, Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu

Tämä kansainvälinen, transdisiplinaarinen, taiteelliseen tutkimukseen, esitystaiteeseen ja
kuvataiteeseen painottuva symposium keskittyy pohtimaan erilaisten taiteen ja ajattelemisenpraktiikoiden kautta ihmisten suhdetta ei-inhimilliseen, etenkin toisiin eläimiin ja kasveihin.

Kaksipäiväisen symposiumin tarkoitus on tutkia lajienvälisen esityksen (ymmärrettynä ihmisiä ja eiihmisiä sisältävinä kollektiiveina) merkitystä, seurauksia ja mahdollisuuksia.

Symposiumin puhujat:
Keynote: Alan Read (Professor of Theatre, King’s College London, UK)
Keynote: Carl Lavery (Professor of Theatre and Performance, Aberystwyth University, UK)
Hanna Johansson (taidehistorian dosentti, Helsingin yliopisto)
Essi Kausalainen (esitystaiteilija, Helsinki)
Esa Kirkkopelto (taiteellisen tutkimuksen professori, Teak, Taideyliopisto)
Tuija Kokkonen (esitystaiteilija, tutkija, Teak, Taideyliopisto)
Susanna Lindberg (filosofian professori, Tampereen yliopisto)
Tuula Närhinen (taiteilija, Kuva, Taideyliopisto)
Erika Ruonakoski (FT, tutkija (teoreettinen filosofia), Helsingin yliopisto)
Ilmoittautuminen: https://www.lyyti.fi/reg/Symposium_on_Interspecies_Perfomance_4604 (9.9. mennessä)

Tiedustelut: tuija.kokkonen(at)teak.fi
Symposiumin organisoi Tuija Kokkonen, jonka taiteellinen väitöstutkimus (v. 2006 -) tarkastelee symposiumin kysymyksiä.

Lue lisää liitteestä (pdf)


ANTI - Contemporary Art Festival 24.-29.9.2013

ANTI - Contemporary Art Festival on kansainvälinen nykytaiteen festivaali, joka järjestetään joka syksy Kuopiossa. ANTI-festivaalin ohjelmisto muodostuu eri alojen taiteilijoiden teoksista. Festivaalilla on nähty ja koettu niin ympäristö-, tanssi-, performanssi- ja live art –taidetta kuin veistoksiakin. ANTI-festivaalista on muodostunut Suomen johtava live art –festivaali, jonka ohjelmistoon kuuluvat myös kuva- ja äänitaiteen uusimmat ilmiöt.

ANTI-festivaali tarjoilee tänäkin vuonna odottamattomia kohtaamisia Kuopiossa ja Pohjois-Savossa. Järjestyksessään kahdestoista kansainvälinen nykytaiteen festivaali levittää lonkeronsa myös mm. Lapinlahdelle, Hietasalon saareen ja Rauhalahden savusaunalle.

Katso päiväkohtainen ohjelma Ohjelmisto-sivulta.


Lumous - nukketeatteria aikuisille 10.-12.10., Vantaa

Lumoudu, ylläty ja ihmettele, mitä kaikkea nukketeatteri voi olla! Tapahtumaan kuuluu viisi esitystä eri esiintyjäryhmiltä. Kunkin esityksen jälkeen on yleisökeskustelu. Järjestäjät: Vantaan kaupungin kulttuuripalvelut ja Suomen Unima ry.

Paikka: Lumosali, Urpiaisentie 14, Korso
Liput 5-15 €, puoli tuntia ennen esityksiä ovelta.
Festivaalipassi kaikkiin esityksiin 25 €.

Lippuja voi varata ja ostaa ennakkoon NetTicketistä. Varatun lipun voi lunastaa tai ostaa myös suoraan Vantaan yhteispalvelupisteistä Korsosta, Tikkurilasta tai Myyrmäestä niiden aukioloaikoina. Lipunmyynti alkaa 15.8.2013.

Ohjelma:
to 10.10. klo 18    TEHDASTeatteri: Herra Pampun himot
pe 11.10. klo 14   Kirahvikollektiivi: Uurretut
pe 11.10. klo 19   Satu Paavola / Nukketeatterikeskus Poiju: Bette Sis O’Valley
la 12.10. klo 15    Iida Vanttaja: Hengitys
la 12.10. klo 19.30   Alma Rajala: Kiputyttö – The Pain Girl

Lisätietoja


Performanssi on the Boat 17.8.2013

Performanssi on the Boat on päivän mittainen risteily Turun saaristossa lauantaina 17.8.2013. Aiempien vuosien ihastusta herättäneitä Performanssi on the Road -bussikiertueita seuraavalla performanssiristeilyllä osallistujat pääsevät näkemään yhteensä kuuden eri taiteilijan teoksia sekä maalla että merellä. Risteily kulkee reittiä Turku–Rymättylä–Seili–Nauvo–Kuusisto–Turku.

Performanssi on the Boat on myyty loppuun jo ennakkoon, mutta esityksiä voi tulla seuraamaan paikan päälle ilmaiseksi. Jani Petteri Virta esiintyy Hankan satamassa Rymättylässä kello 11.45, Essi Kausalainen Seilin saaren Kirkkorannassa kello 14.30, Tomasz Szrama Haverön lossilla Nauvossa kello 15.30 ja Helinä Hukkataival Kuusiston Taidekartanossa kello 18.45. Esityksen jälkeen kartanossa alkaa yksityistilaisuus. Esitysajat ovat arvioituja aikoja, joten niihin voi tulla pieniä muutoksia.

Tapahtuman järjestää Taiteen edistämiskeskuksen Lounais-Suomen toimialue. Lisätietoja tapahtumasta ja taiteilijoista löydät osoitteesta http://www.facebook.com/performanssiontheroad.

Lisätiedot ja tiedustelut: performanssin läänintaiteilija Leena Kela puh: 0295 330902 leena.kela(at)minedu.fi


Espoon Kaupunginteatterissa Kahvila Sakarissa avataan 28.8.2013 piirrosnäyttely

Karrikoiden noin vuosi – pilapiirroksia Usko Tokin myllystä v. 2012-2013

Pilapiirrokset ovat Usko Toki -taiteilijanimellä esiintyvän pitkän linjan kulttuurivaikuttajan hulvattomia ja teräviä luonnehdintoja teatterin kentältä sekä espoolaisesta ja valtakunnal¬lisesta yleis- ja kulttuuripolitiikasta. Piirroksia on aikaisemmin julkaistu Teatterin tiedotuskeskuksen uutiskirjeessä, mutta näyttelyssä on mukana runsaasti uusia kuvia.

Näyttely on avoinna teatterin näytösiltoina 1.10.2013 asti ja sinne on vapaa pääsy.


Homo Novus International Festival of Contemporary Theatre, September 2-8, Riga

The programme of the 10th edition of Homo Novus that will take place in Riga 2-8 September, 2013 and will offer 11 unique productions by Latvian artists inspired by Alan Read's concept of 'theatre as the last human venue', a programme section reflecting upon the relationship of the city and nature and many more. The festival and it's artists will take you all over the city to theatre venues, forest, apartment, lively and forgotten urban spaces and out to the Latvian seaside to celebrate our 10th edition!

Please fill in ticket booking form Homo Novus 2013 registration and send it back to sandra(at)theatre.lv by Monday, August 12.

Full programme is available on our website - www.homonovus.lv

HAKUJA

Kuopion kaupunginteatteri etsii poika-avustajia musikaaliin, ilmoittaudu koe-esiintymiseen 21.8. mennessä

Kaupunginteatteri etsii reippaita laulutaitoisia 12–15-vuotiaita poika-avustajia syksyllä 2014 ensi-iltansa saavaan musikaaliin. Kokemus kuorolaulusta ja esiintymisestä katsotaan eduksi.
Musikaalin harjoitukset alkavat huhtikuussa 2014 ja ensi-ilta on syyskuussa 2014. Projekti vaatii sitoutumista ainakin kevään 2015 loppuun saakka.

Koe-esiintyminen järjestetään sunnuntaina 25.8. klo 11.30–16.00 Puistokoululla (Puistokatu 13).

Ennakkoilmoittautumiset sähköpostitse 21.8. mennessä terhi.monkkonen(at)kuopio.fi Ilmoittautumisessa tulee näkyä hakijan nimi, ikä ja musiikin harrastustausta. Koe-esiintymiseen valituille ilmoitetaan sähköpostitse tarkemmat ohjeet 23.8. mennessä.


Ylioppilasteatterin pääsykokeet 12-15.9.2013

Juntan ajatukset monitaiteellisuudesta teatterissa on jättänyt kaikunsa myös uuden taiteellisen vastaavamme Sirpa Riuttalan näkemykseen siitä mitä Ylioppilasteatteri hakee tänä syksynä!

Soitatko jotain instrumenttia ja sinua kiinnostaa livemusiikki teatterissa? Oletko kiinnostunut teatteritekniikasta tai valon-, äänen- tai tilan suunnittelusta? Kiinnostaako sinua näyttämölle kirjoittaminen tai piileekö sinussa videojockey? Tänä vuonna etsimme erityisesti musiikin osaajia, tilasuunnittelijoita ja valosta kiinnostuneita uusia jäseniä! YT tarjoaa mahdollisuuden kehittyä taiteellisesti osana intohimoista yhteisöä.

Mikäli olet utelias, kiinnostunut teatterista monipuolisesti ja halukas oppimaan uutta sekä haluat olla osa luovaa yhteisöä, niin ilmoittaudu Ylioppilasteatterin pääsykokeisiin, jotka järjestetään 12-15.9.2013.

Taiteellisten suunnittelijoiden (video-, ääni-,valo-, puku-, tilasuunnittelu, käsikirjoittaminen ja tuottaminen) pääsykokeet to 12.9. sekä jatko su 15.9.2013.

Näyttelijäpääsykokeet  13.-15.9.2013. Pääsykokeisiin osallistuvien on varattava koko viikonloppu pääsykokeisiin!

Ennakkotehtävät sekä lisätietoja pääsykokeista

Pääsykoepaikka:
Ylioppilasteatterin studio, Aleksanterinkatu 23, sisäänkäynti Kolmen sepän aukiolta. (Suomalaisen kirjakaupan vierestä rautaportista, portaat ylös asti)


Nuorten teatterifestivaali Murros Tampereella, hakuaika 30.8. saakka

MURROS on nuorille suunnattu teatterifestivaali Tampereella, joka järjestetään tänä vuonna seitsemännen kerran. Festivaalin järjestää Työväen Näyttämöiden Liitto r.y. (TNL) yhteistyössä Tampereen kaupungin ja Tampereen Yhteiskoulun Ilmaisutaidon erityislukion kanssa. Festivaalin tavoitteena on luoda kaikille avoin korkeatasoinen, valtakunnallinen ja kansainvälinen nuorten teatterifestivaali.

Tapahtumassa on pääsääntöisesti mukana 13–20-vuotiaiden nuorten esittämiä esityksiä. Päämääränä on tarjota katsojille mielenkiintoisia ja tasokkaita esityksiä, antaa nuorille teatterintekijöille mahdollisuus tuoda esille omia esityksiään sekä tavata muita nuoria teatterintekijöitä suomesta ja ulkomailta. Festivaalilla on tarjolla myös koulutusta.
Esiintyjäryhmien valitsijoina toimivat Tampereen Yhteiskoulun Ilmaisutaidon erityislukion kaksi opiskelijaa ja yksi teatterialan ammattilainen. Festivaalin järjestäjä kustantaa valittujen ryhmien vierailun festivaalille.

Kaikki uudet ja aikaisemmin mukana olleet ryhmät ovat tervetulleita mukaan hakuun. Esitysten maksimipituus on 1,5h.

Festivaalin ajankohta on 22.-24.11.2013

www.murrosinfo.fi


Hae mukaan HDC:n sisäpiiriin 16.8. mennessä

Tule seuraamaan, kuinka teos syntyy ja hae mukaan HDC:n Sisäpiiriin!

Helsinki Dance Company harjoittelee Jyrki Karttusen ja Juhana von Baghin teosta Tunteet, tunteet, joka saa ensi-iltansa pienellä näyttämöllä 15.11. Tämä tanssia ja teatteria yhdistävä esitys on unenomainen sukellus tunteiden maailmaan.

Teoksen syntyä seuraamaan ja näkemäänsä sosiaalisessa mediassa kommentoimaan kootaan Sisäpiiri, johon valitaan mukaan 15 henkilöä hakemusten perusteella.

Syksyn aikana sisäpiiriläiset
1) Pääsevät tapaamaan teoksen ohjaajat sekä muuta suunnittelutyöryhmää pe 30.8.
2) Pääsevät vapaasti osallistumaan kaikkiin teoksen yhteyteen järjestettäviin avoimiin harjoituksiin perjantaisin 13.9., 20.9., 27.9., 4.10. sekä 25.10. klo 16-17.
3) Osallistuvat lokakuun ensimmäisellä viikolla ohjaajien vetämään työpajaan, jossa pääsevät itse työskentelemään teoksen teemojen parissa.
4) Pääsevät katsomaan esityksen Tunteet, tunteet studio Elsan näyttämöllä to 28.11. ja samalla tapaamaan tanssijoita sekä teoksen muuta taiteellista työryhmää.
5) Kommentoivat syksyn aikana ja kokemaansa näkemäänsä sosiaalisessa mediassa.

HDC:n Sisäpiirii on maksuton ja edellyttää ainoastaan aktiivista osallistumista.

Hae mukaan! Kerro itsestäsi ja perustele joko kirjallisesti tai videon muodossa, miksi haluat HDC:n Sisäpiiriin. Lähetä hakemuksesi 21.8. mennessä osoitteeseen yleisotyo(at)hkt.fi

Mirja Neuvonen, yleisötyövastaava | puh. 394 0455, gsm 040 352 39 69 | etunimi.sukunimi(at)hkt.fi


The Saison Foundation (Japan) - International Project Support Program for Contemporary Theater and Dance, Deadline October, 17

This program offers grants and/or priority use of space at Morishita Studio in Tokyo (studios and guest rooms) for international theater, dance, or performance art collaboration projects with not-for-profit contemporary Japanese performing artists and/or companies, including creative workshops and rehearsals held during the working process. Priority will be given to projects that will advance through continuous working processes, based on sufficient mutual understanding between artistic partners.

•    Applications will be accepted under the condition that an artistic partnership has already been established between the Japanese and foreign artists/companies who will be working together in the proposed project.

•    The maximum length of a grant-receiving period for a continued project is three years, and grantees will be requested to submit their applications each year for evaluation. Applicants may include activities related to the preparatory stage of the project, such as meetings, research, residencies, workshops, etc.

•    The amount of support sought to the Foundation should not exceed the deficit in the proposed project's budget. There will be no restrictions on the purpose of spending money.
The Saison Foundation is a grant-making foundation established in July 1987 that supports projects and activities related to contemporary Japanese theater and dance. In order to increase the visibility of contemporary Japanese performing arts (theater, dance, and performance art) on a worldwide level, the Saison Foundation awards grants and priority use of its rehearsal/workshop and residence facilities at Morishita Studio in Tokyo.

Find all the details online

Deadline for applications: 17 October 2013


Call for entries 2014: The 32nd Fadjr International Theater Festival, Theran

The 32nd Fadjr International Theater Festival is launching its 2014 Call for Entries, honoring the best of international works, inviting stage directors and theater companies around the world o submit their proposals. Providing the facilities of building intercultural bridges, the main theme of this edition of festival is the promotion of Intercultural Tolerance and Respect

16th January-1st February 2014
Deadline for entries is September 23, 2013

Follow the submission procedure: www.fadjrtheaterfestival.com/en/

KOULUTUSTA JA KURSSEJA

Teatteritiedettä voi opiskella nyt Avoimessa yliopistossa - ilmoittautuminen käynnissä


Teatteritiede järjestää yhdessä Avoimen yliopiston ja Helsingin kaupungin työväenopiston kanssa teatteritieteen perusopinnot v. 2013-2014, alkaen 3.9.2013!

Katso kurssitarjonta täältä

Ilmoittautuminen
Avoimen yliopisto-opetuksen syksyllä alkaviin opintokokonaisuuksiin ja erillisinä järjestettäville kursseille ilmoittaudutaan ke 14.8.2013 klo 14 alkaen www.ilmonet.fi tai puhelimitse 09 310 88600.

Opintokokonaisuuksiin ilmoittaudutaan ensisijaisesti internetin kautta.
Ks. lisää, mm. rekisteröityminen:
http://www.hel.fi/hki/sto/fi/Opiskelu/Avoin+yliopisto-opetus/Ilmoittautuminen+ja+maksut


Turak Théâtre: esine- ja nykynukketeatterin masterclass Turussa!

Nykynukketeatterin, visuaalisen taiteen ja musiikillisen esineteatterin välimaastossa tasapainoileva, arvostettu ranskalainen Turak Théâtre -ryhmä saapuu Turkuun Turun taideakatemian ja Ranskan instituutin yhdessä organisoimaan residenssiin 19.-30.8.2013 työstämään uutta teostaan. Samalla tarjoutuu suomalaisille nukke- ja esineteatterin ammattilaisille ja opiskelijolle ainutlaatuinen mahdollisuus osallistua Turakin järjestämään masterclass-työpajaan, jossa ryhmä esittelee työtapojaan, nukkeilmaisuaan ja tekstittömän, musikaalisen esineteatterin periaatteitaan. Osallistujien kanssa voidaan muun muassa työstää nuketusta Turakin persoonallisilla isoilla nukeilla.

Aika: ke 28.8. klo 12.30-17.00, välissä kahvitauko
Paikka : Turun ammattikorkeakoulu - Taideakatemia, Videostudio, Linnankatu 54-60, Turku.
Hinta: 35€ (maksetaan ainoastaan käteisellä paikan päällä). Huom! Uniman jäsenille alennettu hinta: 30€. Ota jäsenkorttisi mukaan, vuoden 2012 tarra kelpaa.
Ilmoittautuminen: 20.8.2013 mennessä osoitteeseen elina.tanskanen(at)france.fi tai soittamalla 09-2510 2118. Mukaan mahtuu noin 15 henkeä.

Lisätietoja Turak Théâtresta: www.turak-theatre.com
videoita esityksistä:  http://vimeo.com/tag:turak


KISS & CRY: Mestariluokka live-elokuvasta Espoossa 18.8.2013

Espoo Cinén ensimmäisenä viikonloppuna Espoon kulttuurikeskuksen Tapiolasalissa järjestään kolme näytöstä belgialaisesta live-elokuvasta Kiss & Cry. Esitys on poikkeuksellinen yhdistelmä elokuvaa, tanssia, puhetta teatteria sekä hämmästyttäviä pienoislavasteita: lavalle on rakennettu pienoismallilavasteet, joissa esiintyjien sormet tanssivat ”nanotansseja”, jotka samalla kuvataan ja heijastetaan esiintyjien yläpuolella olevalle valkokankaalle.  Teoksen ensiesitys oli maaliskuussa 2011 VIA-festivaalilla.

Työryhmä on lupautunut pitämään projektista ja se toteutuksesta ammattilaisille ja opiskelijoille
suunnatun mestariluokan. Mestariluokka järjestetään Espoon kulttuurikeskuksen Tapiolasalissa sunnuntaina 18. elokuuta klo 15–17. Tilaisuus on ilmainen, mutta mukaan mahtuu vain 20 ensimmäiseksi ilmoittautunutta. Mestariluokalle osallistuneet voivat myös ostaa erityishintaan lippuja saman päivän esitykseen. Ilmoittautumisia otetaan vastaan lauantaihin 17.8. saakka tai kunnes ryhmä on täynnä.

Esitykset ja mestariluokka järjestetään Espoo Cinén ja Helsingin juhlaviikkojen yhteistyönä.

Lisätiedot:
Mickael Suominen
mickael.suominen(at)espoocine.fi
llmoittautumiset:
Maria Lehtonen
maria.lehtonen(at)espoocine.fi

RESIDENSSEJÄ

Theatre residency September 2013, Turkey: Call for participation

The project WALLS-Separate worlds, promoted by Astràgali Teatro (Italy), with the support of the European Union “Culture Programme 2007-2013”, launches a Call for Participation in an international theatre residency that will be held in Șirince (Turkey) at the beautiful venue of Theatre Madrasa from 23rd to 30th September 2013.

The International Theatre Residency includes an intensive theatre workshop, held by Astràgali Teatro and Theatre Madrasa-PRA (Turkey). Core of the workshop is: an intercultural and multidisciplinary approach based on intensive physical training (awareness of body in acting, fundamentals on movement, awareness of space) and on vocal work (breath, relation between movement and voice, fundamentals on singing) as well as on the elaboration of art techniques, considered as a critical instrument against discrimination and conflict.

The main issue of the work concerns the question of walls, as concrete tokens of separate worlds in situations of conflict and of lack of mutual recognition.

The workshop includes an intensive work schedule (8/10 hours a day).
It targets a group of max 25 young professional actors and actresses from Turkey, European Union and other countries.

Dates: 23 September-30 September 2013
Location: Theatre Madrasa- Șirince-Turkey
www.theatremadrasa.org

The participation is free. Selected participants will be asked to pay only a security deposit that will be refunded at the end of residency. Payable at registration: 50 €

Travels and accommodation are at participants’ own expense.
Theatre Madrasa can put at disposal of the participants its guest house, offering best-priced accommodation and dining options.  

Applicants must submit the following documents electronically (in English) to this e-mail address teatro(at)astragali.org by 30th August, 12  noon CET:

• An updated CV, including a phone number and email address
• A short letter of motivation (max. 400 words), specifying: what you expect to take away from the programme
Important: Basic working knowledge of English is required. All correspondence will be per e-mail only, unless a specific request has been made to the organizers.

For further details please contact (in English):
Ms. Roberta Quarta
teatro(at)astragali.org

Read more (pdf)


Residenssejä Pohjoismaisen kulttuuripisteen ja ResArtis järjestön sivuilla

Residenssejä Kulturkontakt Nordin sivuilla:
http://www.kulturkontaktnord.org/lang-fi/tukimuodot/taiteilijaresidenssit

Lisää residenssejä ResArtis järjestön sivuilla lisää residenssihakuja
http://www.resartis.org/en/residencies/upcoming_deadlines/

MUITA ILMOITUKSIA

Kouvolan Dekkaripäivien näytelmäkilpailu

Kouvolan Dekkaripäivät julistaa valtakunnallisen rikosaiheisen näytelmäkilpailun avatuksi. Kilpailu on avoin kaikille. Kilpailuun osallistuvia teoksia ei saa julkistaa eikä julkisesti esittää ennen 6.6.2014.

Kilpailulautakunta jakaa 2000 euron palkintosumman joko yhdelle tai useammalle voittajalle. Paikallinen raati seuloo kilpailuun tulleista näytelmistä parhaat päätuomarin, teatterinjohtaja ja näytelmäkirjailija Henrik Timosen luettaviksi. Raati valitsee myös Dekkaripäivillä 2014 julkaistavat tekstit.

Lähetä koneella kirjoittamasi ja yhdelle puolelle paperia tulostamasi suomenkielinen näytelmä, jonka maksimipituus on 100 000 merkkiä, kahtena kappaleena 31.12.2013 mennessä nimimerkillä varustettuna osoitteeseen: Kouvolan kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto, ”Rikosaiheinen näytelmäkilpailu”, PL 33, 45101 Kouvola.

Laita lähetyksen yhteyteen erilliseen suljettuun kirjekuoreen oma nimesi ja muut yhteystietosi. Kilpailutöitä ei palauteta eikä kilpailuun osallistumisesta mahdollisesti aiheutuvia kuluja korvata.

Dekkaripäivät pidättää itsellään oikeuden valita teatterin kilpailuun lähetetyn tekstin kantaesitysteatteriksi. Tämä päätäntävalta on voimassa vuoden ajan kilpailun päättymisestä, ellei lyhyemmästä ajasta erikseen sovita. Muilta osin tekijän oikeudet tekstiinsä ovat teattereiden yleisten käytäntöjen mukaiset.

Kilpailun tulokset julkistetaan ja palkinnot jaetaan Kouvolan XVIII Dekkaripäivillä perjantaina 6.6.2014.

Lisätietoja:
Ritva Sorvali p. 050 533 1144 ritva.sorvali(at)kouvola.fi
Maritta Naumanen p. 050 308 0351 maritta.naumanen(at)kouvola.fi

www.dekkaripaivat.fi



Symposium_on_Interspecies_Performance_Helsinki

beaivvas program

International Call Sirince WALLS

KOKIJA_tiedote

Murros hakutiedote

naytelmakilpailu