19.06.2012

TINFO-tiedote 25 / 19.6.2012

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

UUTISIA

TAPAHTUMIA

HAKUJA


MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

 
BALTOSCANDAL EI PETÄ

Kesä ei ala juhannuksesta vaan Baltoscandalista. Jälleen naapurin kotoisalle kansainväliselle nykärifestarille Rakvereen. Meitä lähtee hyvä suomalaisporukka. Baltoscandal on kuin yhtä suurta Telakkaa, joka kuhisee esityksiä ja ihmisten kohtaamisia aamusta aamuun. Festivaalijohtaja Priit Raut on varmaan teatterivelho.

DRAAMA RULES! RINNAKKAISIA KYTKÖKSIÄ


Viraapelityönä kirjoitan suomalaisesta nykydraamasta. En voinut vastustaa kiusausta kirjoittaa, siitä yksinkertaisesta syystä, että meillä on niin upeita näytelmäkirjailijoita ja meno sen mukaista. Mutta olo on hapera – omaa riittämättömyyttäni. Paljon enemmän ja paremmin haluaisin kirjoittaa. Sen ansaitsisivat kirjailijat. Voihan tilastoilla röyhistellä, mutta kyse on perimmältään muusta.

Suomalaisen nykydraaman maisemassa draama näyttäytyy elinvoimaisena lajina. Eikä sitä näytä juurikaan uhkaavan draaman ja teatterin jännitteinen kenttä. Haluan ajatella niin, että suomalainen nykynäytelmä ja nykyteatteri yrittävät kuroa umpeen sitä kehitystä, jossa draama näytelmäkirjallisuutena, fiktiona, erotettiin teatterillisuudesta ja esityksellisyydestä. Tästä hyvänä esimerkkinä on esimerkiksi Teatteri Takomossa nähty Milja Sarkolan Perheenjäsen.

Hans-Thies Lehmannin tuomio vuonna 1999 oli tyly: ”Nyky-yhteiskunnassa tuntuvat todellisuuden hahmottamiseen soveltuvan lähes kaikki muut muodot paremmin kuin kausaalilooginen tarina sekä siihen sisältyvät tapahtumien perusteleminen yksilöiden ratkaisuilla.” Lehmanin mukaan draamaan antama kuva sosiaalisista ja henkilökohtaisista ristiriidoista on vanhentunut, koska draama edellyttää sellaista ”toimimisen tapaa”, jota ei enää ole olemassa. Jokainen 1900-luvun teatterihistoriansa lukenut tietää, että historian kertomus on ollut vapautuskertomus, jossa teatterillisuus ja esityksellisyys ovat vapautuneet näytelmätekstin ikeen ja näytelmäkirjailijan vallan alta. Mutta!  Kuten Katariina Numminen toteaa, ei ole tarvetta hylätä draamaa käsitteenä. Ei ylipäätään tarve hylätä, vaan etsiä rinnakkaisuuksia.

Kun nyt vain saan vapaa-aikaa, käyn kognitiivisen narratologian kimppuun. Minua lohduttaa Liza Zunshinen teoksessaan Why we Read Fiction? esittämä ajatus, että lukemalla fiktiota meille tarjoutuu pääsyy ihmisten intiimeihin ajatuksiin, heidän mielentiloihinsa ja toimintaansa. Me tulkitsemme fiktion ihmisiä toden kaltaisina.  Kertomusten maailma näyttäytyy meille oman maailmamme kaltaisena. Tässäkö draamankin voima. Ikuisessa tarpeessamme katsoa ihmiseen? Ecce homo.

TOTUUS SUOMESTA?


”Superrealistiska kökspjäser! Nej!” Ruotsista saksantavan Regine Elsässerin mukaan saksalaiset ajattelevat, että kaikki se, mikä tulee Suomessa, tarkoittaa sitten synkkyyttä ja ankeutta. Onhan meillä muutakin, onhan?

ANTAUMUKSELLA KESKENERÄINEN

Vasta nyt luin Maria Peuran Teatterikorkeakoulun dramaturgian opinnäytteen pohjalta syntyneen teoksen Antaumuksella keskeneräinen.  Kirjan intiimi ja hauras paljaus yhdistyneenä kirurgiseen kirjoittajanmieleen saivat minut miltei pois tolaltaan. Miten Peura käsitteleekään häpeää, itsesensuuria, pelkoa, sitä, minkä kanssa kirjailija tai ihminen ylipäätään, kamppailee.  Sanat tulivat uniin. Niin väkeviä ne olivat. Ja tämän kirjan kansi on yhtä hieno kuin itse kirja. Jo se kutsuu. Pakko lainata tätä Peuran merkintää maaliskuulta 2008:

”Lukeminen on sisäänhengittämistä, kirjoittaminen uloshengittämistä.
    Mykkyys.
    Kirjoittaminen on kädenojennus. Se on avunhuuto, Se on tapa taistella, tapa etsiä huomiota. Tapa miellyttää. Kirjoittaminen on sisäistä vinkunaa, järjestyksen etsimistä tunteiden kaaoksessa. Kirjoittaminen on kuuntelemista. Maailman hahmottamista. Kirjoittaminen on sillan rakentamista.”

KESÄÄ!


UUTISIA


TINFO toivottaa kaikille hyvää kesää!

Seuraava TINFO-tiedote ilmestyy elokuun 2. päivänä.
TINFOn toimisto on kiinni 9.7.-31.7.2012


 Teatteritilastot 2011 ilmestyneet!

Teatteritilastot 2011 on kaksikielinen, kaikissa taulukoissa ja kuvioissa on myös
englanninkielinen teksti. Kirjassa selvitetään teattereiden taloutta, henkilöstön määrää
ja jakautumista eri ryhmiin, keskipalkkoja, esityskertojen ja katsojamäärien kehitystä,
teatterisalien täyttöastetta ja vierailujen määrää sekä ohjelmistotietoja. Taloustilastojen
alussa on tietoja kuluvan vuoden julkisista avustuksista teattereittain. Muutoin tilastot
koskevat kalenterivuotta 2011 ja ohjelmistojen osalta näytäntövuotta 2010/2011.

Vakiotilastoissa ovat mukana VOS-teatterit, Kansallisteatteri ja Kansallisooppera.
Rahoituslain ulkopuolisista teattereista on katsojatilastojen lisäksi tietoja myös
taloudesta, henkilöstöstä ja ohjelmistoista.

Tanssin tiedotuskeskus on toimittanut kirjaan yhteenvedon tanssin katsojatilastoista ja
Sirkuksen tiedotuskeskus on laatinut sirkusten tilastot.

Kirjan hinta on 40 €. Yli 10 kpl:een tilauksissa 30,00 €/kpl.
Tilaukset: Teatterin tiedotuskeskus, p. 09 2511 2120, tinfo(at)tinfo.fi
 


 

Selvitys ELY-keskusten palveluista yhdistyksille


Kolmas lähde on tuottanut kulttuuri-, liikunta- ja nuorisoalojen yhdistysten käyttöön selvityksen, joka keskittyy ELY-keskusten palveluihin yhdistyksille – erityisesti tilanteissa, joissa yhdistys kehittää palveluliiketoimintaansa. Mukana mm. ELY-keskuskohtaiset yhteenvedot yhdistyksille tarjolla olevista palveluista, useita tapausesimerkkejä sekä muistilista ELY-keskusten kanssa asioiville yhdistyksille. Alla tiedote selvityksestä.

Lataa selvitys

Lue artikkeli selvityksestä


Teatteri Pensas kymmenennelle Suomen kiertueelle


Teatteri Pensas lähtee kymmenennelle Suomen kiertueelleen Juhannuksen jälkeen 25. kesäkuuta. Kiertue alkaa Kärkölästä, ulottuu aina Utsjoelle asti ja päättyy 21. heinäkuuta Jättömaafestivaaleille Kouvolaan. Kiertuebussiin pakataan yhteensä seitsemän näyttelijää, yksi ohjaaja, katsomo, kasa rinkkoja ja tukku rekvisiittaa. Kiertueen aikana esiinnytään yli kahdellakymmenellä paikakunnalla, niin jo perinteeksi muodostuneilla estradeilla kuin aivan uusilla aroilla ja aukioilla.

Vanhaa vaeltavan teatterin perinnettä jatkava Teatteri Pensas sai alkunsa kymmenen vuotta sitten, kun teatteriohjaaja Hannu Raatikainen piti Helsingin Metropolian (silloinen Stadia) teatteriopiskelijoille kurssin nimeltä “Yhteiskunnallisen pensasteatterin alkeet”. Tarkoituksena oli pohtia poliittisia ja ekologisia kysymyksiä ja näiden suhdetta teatterin tekemiseen. Kurssin lopulla Vilppulan Katajamäellä Raatikainen ehdotti esitystoiminnan jatkamisesta kurssin päätyttyäkin. Ajatus kiteytyi pian ideaksi kiertävästä teatteriryhmästä, joka pyrkii esiintymään aina ulkona, luonnossa, ilman tekniikkaa tai raskasta rekvisiittaa ja yleisölle ilmaiseksi. Jo seuraavana kesänä ryhmä toteutti ensimmäisen kiertueen, joka suunnitellun mukaisesti alkoi Espoosta ja päättyi Utsjoelle. Ryhmä otti nimekseen Teatteri Pensas.

Teatteri Pensaan juhlavuoden kiertueohjelmistossa ovat Hannu Raatikaisen ohjaama Shakespearen klassikko Kesäyön uni, lapsille suunnattu vuorovaikutteinen Tarinatuokio sekä koko perheen hauska Vedetään kesähatusta. Orkesteri Pensas säestää esityksien yhteyteen järjestettyjä Pensastansseja. Kotimaan lisäksi Teatteri Pensas on vieraillut Norjassa, Venäjällä, Latviassa, Saksassa, Puolassa ja Tsekeisssä. Kesäkuussa 2012 Teatteri Pensas toteutti Helsingin alueella hankkeen, jossa se esiintyi yli kahdessakymmenessä Helsingin puistossa ja leikkipuistossa tarkoituksenaan elävoittää eri kaupunginosien puistoalueita.

Kesän 2012 koko esitysaikataulu sekä tiedot kaikista Pensaan aikaisemmista kiertueista löytyvät osoitteesta www.pensas.org

Kiertueen toteutumista ovat tukeneet Kalevala Korun Kulttuurisäätiö sekä Helsingin Kulttuurikeskus.

Lisätietoja antaa:

Hannu Raatikainen
040-7036980
teatteripensas(at)gmail.com



TAPAHTUMIA


Poimintoja kesän kotimaisista festivaaleista ja tapahtumista

 
Kulttuuriratikka 20.6. alkaen keskiviikosta perjantaihin.
www.korjaamo.fi/fi/event/kulttuuriratikka-info

Kivi-juhlat 29.6.-8.7. Nurmijärvi
www.kivi-juhlat.fi

Mikkelin Musiikkijuhlat  1.-8.7.
www.mikkelinmusiikkijuhlat.fi

Kajaanin Runoviikko 4.-8.7.
www.runoviikko.fi

Savonlinnan Oopperajuhlat  5.7. – 4.8.
www.operafestival.fi

Jyväskylän Kesä 10.-15.7.
www.jyvaskylankesa.fi

Täydenkuun tanssit 22.-26.7. Pyhäsalmi
www.fullmoondance.fi

Lasten taidefestivaali Hippalot 26.-29.7. Hämeenlinna
www.hippalot.net

Tampereen Teatterikesä/ Tammerfors Teatersommar 6.-12.8.
www.teatterikesa.fi

Helsingin juhlaviikot 17.8.-2.9.
www.helsinginjuhlaviikot.fi

STAGE –Helsingin teatterifestivaali 15.-26.8.
www.korjaamo.fi/fi/stage

URB – Urbaanin taiteen festivaali, Helsinki 28.7.-5.8.
www.kiasma.fi/ohjelmisto/kiasmateatteri/urb12

Harrastajateatterikesä 24.-26.8. Seinäjoki
www.shtl.fi



Esitystaiteen Keskuksen kesäresidenssitoimintaa

Yleisölle avoimia esitystaiteellisia tapahtumia Suvilahdessa kesä- ja heinäkuussa 2012

Esitystaiteen Keskuksen residenssitoiminta käynnistyy kesällä 2012 työskentelyresidenssin muodossa. Kesäresidenssiin valittiin kolme taiteilijatyöryhmää: PIMPELIPOM!, Gnab Collective ja Ptarmigan ry, jotka työskentelevät Esitystaiteen Keskuksen tiloissa kesä- ja heinäkuun aikana. Kukin ryhmä järjestää residenssijaksonsa aikana vähintään yhden yleisölle avoimen taiteilijatapaamisen, klubi-illan tai työpajan. Kaikki tapahtumat järjestetään Esitystaiteen Keskuksen tiloissa Suvilahdessa. Tapahtumiin on vapaa pääsy.

Nuorista esiintyvistä taiteilijoista koostuva työryhmä PIMPELIPOM! on viettänyt kesäkuun työskentelyresidenssissä valmistelemassa elokuun ensimmäisenä viikonloppuna Kallion Vaihtolavalla pidettävää poikkitaiteellista Pimpelipom -minifestivaalia. Ennakkomaistiaisia residenssiajan hedelmistä tarjoilevat mm. KuKuu Ensemble, Mikael Joonatan, Sohvi, sekä Sirkku.

Esittävän taiteen klubi PIMPELIPOM!  keskiviikkona 20.6 klo 19 Suvilahdessa.

PIMPELIPOM! on klubi, joka saattaa sisältää ääntä, liikettä, puhetta, kuvaa tai jotakin ihan muuta. Klubia on järjestetty tähän mennessä Helsingissä, Lontoossa ja Pariisissa.

Toinen kesäresidenssissä työskentelevä ryhmä on Gnab Collective. Yhteistyöhön ja kollektiiviseen työmetodiin perustuvan työryhmän jäsenet tekivät ensimmäisen yhteistyönsä BANG! –nimisen projektin parissa kesällä 2009. Ryhmän seuraavat produktiot olivat The Best of YouTube (2010) ja Donki Queendom (2011).  Kesäresidenssissä Gnab Collective työstää Hamlet - a piece of him -projektia, joka nähdään Secret Hotel -ryhmän järjestämälle pienoisfestivaaleille 12.-16.7.2012 Aarhusissa.

Taiteilijatapaaminen Gnab Collectiven kanssa 5.7.2012 klo 15-17 Suvilahdessa.  

Taiteilijatapaamisessa näytetään residenssin aikana työstettyä materiaalia demo-esityksenä. Demoa seuraavassa keskustelussa kollektiivi haluaa vaihtaa kokemuksia siitä miten eri taidemuodoissa työskentely hyödyntää taiteellista prosessia ja miten eri taidemuotoja yhdistetään esitystaiteessa.

Kolmas kesäresidenssissä työskentelevä ryhmä Ptarmigan ry kehittää projekteja, jotka saavat muotonsa perinteisten areenoiden ulkopuolella ja etsii mahdollisuuksia skenaarioille, jotka ovat sekä rohkeita että haastavia. Kesäresidenssin aikana Ptarmigan kehittää perfhopin konseptia. Perfhop on yhdistyksen perustama performanssi-klubi, joka on juuri aloittanut toimintansa. Perfhop tutkii ennen kaikkea sitä kuinka henkilökohtaiset harjoitteet voivat kehittyä, kun ne tehdään kollektiivisesti, jaetussa tilassa.

Yleisölle avoimet tapahtumat:
Workshop 8.7 klo 14-18
Workshop 14.7  klo 14-18
Performanssiklubi klo 21.7 18-21
Päätöskeskustelu  klo 18-21

Työryhmä: Sari TM Kivinen, John W. Fail, Marek Pluciennik, KatariinaMylläri, Baaba Jakeh & Iivi Meltaus (+ more to be confirmed)

Lisätietoja:  
www.esitystaide.fi
Lauri Kontula / 050 52 78 422


HAKUJA


Tanssiteatteri Rimpparemmi hakee esitysteknikkoa


Tanssiteatteri Rimpparemmi hakee esitysteknikkoa kokoaikaiseen, määräaikaiseen työsuhteeseen ajalle 20.8.2012 - 15.1.2013. monipuolisiin näyttämöteknisiin tehtäviin. Palkkauksessa noudatetaan teatterialan työehtosopimusta.

Työtehtäviin kuuluu muun muassa tanssiteatterissa valmistettujen teosten näyttämötekniset toteutukset ja suunnittelut sekä lavasteiden pystytykset ja purut.

Rimpparemmi kiertää teoksillaan ympäri Suomea, joten työkuvaan kuuluu olennaisena osana kiertue - esitykset ja kiertueiden järjestelyt. Työtehtäviin kuuluu myös tanssiteatterin näyttämötekniikan ja kaluston kunnossapito ja huolto. Näyttämöteknisten tehtävien lisäksi työtehtäviin kuuluu myös teosten valo/äänisuunnittelu itsenäisesti tai yhdessä koreografin, säveltäjän tai vierailevan valo/äänisuunnittelijan kanssa. Työtehtävät edellyttävät teatteriteknisen valo-, ääni- ja AV-teknisen laitteiston tuntemusta, atk ja englannin kielen taitoa sekä oma-aloitteisuutta, luotettavuutta, organisointi- ja yhteistyökykyä ja joustavuutta. Tehtäviin kuuluu myös lavasterakennus.

Vapaamuotoinen hakemus ansioluetteloineen tulee toimittaa 30.6.2012. mennessä sähköpostitse osoitteeseen ilkka.kongas(at)rimpparemmi.fi  ja matti.paloniemi(at)rimpparemmi.fi. Lisää informaatiota Tanssiteatteri Rimpparemmistä www.rimpparemmi.fi

Yhteydenotot: toiminnanjohtaja Ilkka Köngäs, 0400 666 811 tai taiteellinen johtaja Matti Paloniemi, 044 550 4835.



Olisinpa oppinut tämän koulussa - kutsu opettamaan!


Kutsumme sinut pitämään 45 minuutin oppitunnin aiheesta "Olisinpa oppinut tämän koulussa". Olisiko jonkun tietyn tiedon saaminen, taidon oppiminen tai asian ymmärtäminen auttanut elämässäsi huomattavasti?  
Jos vastauksesi on kyllä ja olet valmis jakamaan sen muille oppitunnin muodossa, ota yhteyttä.

Projekti koostuu useista eri henkilöiden pitämistä oppitunneista.  
Haluaisitko sinä olla yksi heistä? Oppituntien valmistelu tapahtuu yhteistyössä projektin suunnitelleiden taiteilijoiden Maija Hirvanen, Tellervo Kalleinen ja Oliver Kochta-Kalleinen kanssa. Heidän kokemuksensa ihmisten kanssa työskentelystä ja esityksien teosta auttavat osallistujia työstämään aiheestaan ikimuistoisen ja ainutlaatuisen jakamisen hetken.

Tuntien aiheet voivat vaihdella henkilökohtaisesta oivalluksesta käytännölliseen taitoon ? ja kaikkeen tältä väliltä. Olisiko ensiaputaitojen osaaminen muuttanut elämäsi kulkua? Täytyikö sinun käyttää googlea löytääksesi tunteillesi nimet? Olisitko halunnut oivaltaa jo koulussa kuinka hauskaa oppiminen voi olla? Mikä selvisi kantapään kautta vasta vuosia koulun jälkeen? Miten itse lähestyisit lausetta Olisinpa oppinut tämän koulussa?

Tässä projektissa kuka tahansa voi olla opettaja - ja kaikki ovat oppilaita!

Oppitunnit tapahtuvat Keravan uuden taidemuseon avajaisnäyttelyssä 24.8.-9.9.2012. Tilana toimii museon pedagoginen huone. Oppituntien pitäjille maksetaan symbolinen palkkio. Jos kiinnostut projektista, kirjoita vapaamuotoisesti aiheestasi 15.7.2012 mennessä. Yhdeksän ehdotusta valitaan mukaan oppitunniksi työstettäviksi.

Lisätietoa ja ilmottautumiset
Maija Hirvanen, Tellervo Kalleinen ja Oliver Kochta-Kalleinen email 45minuuttia(at)gmail.com puh. 0503557176 / 0452756463


Hurraa! –festivaali  etsii tuoreita kotimaisia esityksiä lapsille ja nuorille.

Hurraa! järjestetään pääkaupunkiseudun kulttuuritaloissa 15.-23.3. 2013 Ohjelmistoon etsitään esityksiä, joiden kohdeyleisö on 0-16 –vuotiaat, eikä niitä  ole esitetty paljon pääkaupunkiseudulla.

Tarjouksia otetaan vastaan elokuun loppuun asti osoitteeseen:
katariina.metsalampi(at)hel.fi. tai Hurraa!, PL 4741 000 99 Helsingin kaupunki

HUOM!   Sähköpostilaatikon tukkeutumisen välttämiseksi tarjous saa olla korkeintaan 200 kilotavun kokoinen. Täydentävä materiaali postitse tai nettilinkkien muodossa.




Call for Proposals - The Festival Belluard Bollwerk International

The Festival Belluard Bollwerk International and the Migros Culture Percentage are looking for artistic projects that are dealing with

FUTURE NOSTALGIA.

The Festival Belluard Bollwerk International and the Migros Culture Percentage are looking for projects that question, propose or provoke FUTURE NOSTALGIA, in the form of experimental and stimulating interventions, performances, installations or actions: FUTURE NOSTALGIA for the city of Fribourg Switzerland and its inhabitants, for art and society.

•The call is open to artists and practitioners from other fields, to Fribourg residents and people from other places, to individuals or groups.
•Selected proposals will be realised as a part of the Belluard Festival 2013.
•The projects can take place in one of the festival venues, in the public space or in another location in Fribourg.
•Projects will be selected by a jury of arts practitioners and experts from other fields.
•Selected proposals will be further developed during a residency in Fribourg, in collaboration with specialists from different fields.

Participants have to be available for
•Mentoring in Fribourg by a group of specialists from different fields in February 2013 (exact dates tbc).
•A production period in Fribourg in June 2013.
•The presentation of the project during the Belluard Festival 2013, between June 21st and July 7th 2013 (exact dates tbc).

More information here