29.08.2013

TINFO-tiedote 27 / 29.8.2013

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN PÄIVÄKIRJASTA

TINFON ILMOITUKSIA

UUTISIA

TAPAHTUMIA

KOULUTUSTA JA TYÖPAJOJA

HAKUJA

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN PÄIVÄKIRJASTA


KESKUSTELU KOTIMAISESTA NYKYDRAAMASTA JATKUU

Ihanaa!  Näytelmäkirjailija X:ltä tuli palautetta ja vaihtoehtoista näkökulmaa kysymykseen kotimaisen nykydraamasta.  X ei niele ajatusta nykynäytelmän sulkeutuneisuudesta siinä merkityksessä, että se pitäisi jo sisällään valmiin ohjaussuunnitelman eikä jättäisi tarpeeksi tilaa ohjaajalle.

”Kuulostaa vähän siltä, että kun ohjaaja ei pääse kiinni johonkin tekstiin, niin vikaa aletaan etsiä muualta kuin omasta ohjaamisesta, eli sen sijaan, että katsottaisiin peiliin, aletaan syytellä tekstiä ja kirjailijaa.” X kehittelee samaa logiikkaa klassikoiden kanssa: "Tästä olis tullu hyvä esitys muuten mut kun tää Shakespeare on niin paska kirjailija, että mä en keksinyt miten mä tän ohjaisin.." X pohtii myös sitä vaihtoehtoa, että teatteri esittäisi vain klassikoita:”Esitetään vaan klassikoita niin teatterille käy kohta kuten oopperalle on käynyt. Esitykset ei tarkoita enää mitään, ihmistä näyttämöllä ei tunnista, esityksellä ei ole mitään sanottavaa ajasta.” X:n ottaa esimerkiksi Lolliken Breivik-manifestin ja yritykset kieltää se. ”---vaikea kuvitella , että joku Kirsikkapuisto, Neiti Julie, Nummisuutarit tms. saisi enää vastaavia reaktioita aikaiseksi, vaikka niissä olisikin ohjaajille pelikenttää enemmän kuin hullujen joukkomurhaajien ylipitkissä manifesteissa.”

Keskustelu aiheesta jatkui myös X:n ja ohjaaja Y:n kanssa. Y:llä on kokemuksia teksteistä, jotka hänelle ohjaajana näyttivät sisältävät jo valmiin ohjaussuunnitelman, minkä vuoksi Y ei päässyt teksteihin kiinni. Mutta tällaiset kokemukset eivät vielä kategorisoi kaikkea nykydraamaa suljetuksi. Hanna sortui yleistyksiin.
Kiitos X ja Y!


KIINA-MAHDOLLISUUKSIA

Hongjia Qi kävi TINFOssa esittelemässä Center Stage Chinan toimintaa. Center Stage China takana on Cultural Gateway Finland, neljän suomalaisyrityksen omistama on yhteisyritys (ACE-Production, PES-Arkkitehdit, Pluto Finland ja Bif Advisors). Yhteisyritys tarjoaa Center Stage China -palvelubrändin kautta yhden luukun periaatteella palveluja esittävän taiteen tuottajille, jotta tuotantojen olisi helpompaa päästä Euroopasta Kiinan markkinoille ja Kiinasta Euroopan markkinoille. Palvelupakettiin kuuluvat mm. tuotantojen sopimus- ja lupa-asiat, tekniikka- ja logistiikkapalvelut, tekijänoikeuksien hallinta, PR ja markkinointi, tuotantojen muokkaaminen kiinalaiselle yleisölle sekä yritystapahtumien hallinta.

Cultural Gateway Finlandin ja China Performing Arts Agencyn (CPAA)  keskinäisen managerointisopimuksen pohjalta suomalaiset hallinnoivat 1100-paikkaisen Shanghain Daning Theatren ohjelmasisältöjä yhdessä. CPAA-konsernin alla toimii 34 kiinalaisteatteria, joihin tuotannoilla on tätä kautta mahdollisuus päästä.

Parhaillaan Kiinaa kiertää Taikateatteri 13:n Janne Raudaskosken Watti Valopää ja kadonnut hehku. Facebookista voi seurata kiertuetta.

Mietin suomalaisen teatterin ominaisluonnetta ja traditiota, josta keskustelimmekin Hongjia Qin kanssa. Yhteiskuntaan sidoksissa olevasta schilleriläisestä kasvatuksellisesta, moraalisesta instituutiosta.   Näihin suuriin 1000-paikkaisiin teattereihin tarvitaan ohjelmasisältöjä. Minkälaista ohjelmistoa? Musiikkiteatteria? Tanssiteatteria? Sirkusta? Viihdettä? Show´ta. Spektaakkelia. Konsepteja (koska ihmisten ja tavaroiden liikuttaminen on kallista).

Kokevatko suomalaiset teatterintekijät aidosti kiinnostavaksi haasteeksi Kiinan markkinoille menon? Joka tapauksessa joillekin tekijöille Kiina voi olla aidosti mahdollisuus. 
Mutta mietin yömyöhällä niitä uusia kaupunkeja, joita Kiinaan on rakennettu. Joka vuosi 12-24 uutta kaupunkia kokonaisine infrastruktuureineen. Eurooppalais- ja amerikkalaiskaupunkien jäljitelmiä. Pääni on sekaisin.


TYÖVÄEN TEATTERI

”Olemme Suomen ainoa ammattiteatteri, jonka nimessä on yhä työväki. Nyt pitäisi miettiä, mitä se nykypäivänä tarkoittaa, sillä merkitys on muuttunut talon alkuajoista. Toivoisin, että teatterissa voitaisiin herättää voimakastakin keskustelua. En missään nimessä tarkoita mitään puoluepoliittista, mutta voisimme nostaa keskusteluun vaikkapa armomurhan.”
TTT:n taiteellisen johtajan Maarit Pyökärin pohdinta pysähdyttää. Milloin viimeksi joku käytti sanaa työläinen tai työväki? Eipä ole ollut trendikästä.


DIGIAIKA, TEATTERI JA RUUMIIT

Klockrike demoaa perjantaina 6.9. älypuhelintekstityksestä ja tekstityksestä lavastuksen osana. Nyt viimein haluan kokeilla ja nähdä, mitä tarkoittaa käytännössä?  Täytyykö minulla olla iPod? Minun nokialaiseni ei sitten käy. Pystynkö vilkuilemaan samalla puhelinta, kun haluan katsoa näyttelijää/esiintyjää. Jäänkö puhelinräpläykseni vangiksi? Miten paljon nämä kännykät loistavat pimeässä? Tällaisia alkeellisia kysymyksiä, joihin saan vastauksia. Kaikki keinot saavuttavuuden parantamiseksi ovat tervetulleita.  

Toinen kokeilu ymmärryksen lisäämiseksi koskee VIMMAn demoja motion capture -tekniikasta  Lumessa. Mitä tämä animaatioiden liikkeenkaappaustekniikka käytännössä tarkoittaa? Näyttelijällä anturipuku, jonka anturien avulla tallentuu jokainen näyttelijän liike ja sitten näyttelijän työ olennoituu valkokankaan hahmoksi. Millä tarkkuudella? Koskeeko tämä myös kasvojen ilmeitä? Onko tässä kyse vain liikkeen kaappauksesta vai koko näyttelijäsuorituksen (performance) kaappaamisesta?

Mitä tämä tarkoittaa näyttelijän/esiintyjän työn ja ruumiin kannalta? Mitä tämä tarkoittaa liven kannalta? Mitä tarkoittaisi animoitu näyttämöhahmo teatterissa?

Olen varmaan ihan väärissä keloissa, mikä johtuu nykyteatterin historian luennoistani Teatterikorkeakoulussa. Historian näkövinkkelistä on kiinnostavaa, että elävä ruumis on aina koettu myös ongelmksi. Modernin teatterin visionääri Gordon Craig uneksi ”ylimarionetista” – näyttelijän korvaamasta nukesta. Jonkinlaisiksi kyborgeiksi voisi luonnehtia vaikkapa Bauhausin Schlemmerin Triadisen baletin hahmoja.

Minusta on edelleen mukavaa lukea Meyerholdin hehkutusta näyttelijästä: ”Cabotin on kiertävä komediantti. Capotin on miimikkojen, histrionien ja jonglöörien sukua. Cabotin on ihmeidentekijä. Cabotin edustaa todellisen näyttelijäntaiteen perinteitä.” Naiivisti uskon, että yleisö tulee teatteriin katsomaan ”ihmisen taidetta”, ”ruumiiden taidetta”, ”ruumiiden kohtaamista”. Teatteri on edelleen se paikka, jossa neuvotellaan ruumiista. Liven kauneus ja vaara. Eri muodoissaan puheteatterissa, esitystaiteessa, performanssissa, live artissa, yksilön tekoina, osallistavina kohtaamisina, suurilla näyttämöillä, pienillä, luonnossa, ihmisten kodeissa, kaduilla, missä vain.

Hitto, en pääse edes katsomaan sitä, miten teatterista tulee elokuvaa


YLI KIELIRAJOJEN

Kun Ralf Långbacka siirtyi 1960-luvulla ohjaamaan Suomen Kansallisteatteriin, tätä hyppäystä yli kielirajan kauhisteltiin liki maanpetturuutena, ja lehdistössä käytiin kiivasta polemiikkia asiasta.

Miten paljon suomenkielinen ja ruotsinkielinen teatteri ovatkaan hyötyneet tästä vastavuoroisuudesta ja rajojen yli hyppimisestä! Eläköön tämä kielellinen rikkaus ja moninaisuus!

Tällä hetkellä tarjoutuu monta nautintoa. Raila Leppäkoski ohjaa Lillaniin Gunilla Hemmingin Nazifruar, Kaupunginteatterin pienellä nähdään Bengt Ahlforsin ja Johan Bargumin vapaasti sovittama Kipupiste Elisabeth Åsbrinkin kirjasta Smärtpunkten.

Tällä hetkellä Suomen Kansallisteatteri on milteipä (myös) ruotsinkielisen teatterin etäispääte. Kirjoittaja-ohjaajat Kirsi Porkka ja Marina Meinander (Svenskanin entinen dramaturgi) tekevät yhdessä Pysy hengissä vielä tämä päivä -esityksen, Mikaela Hasán ohjaa Amos Ozin Tarinan rakkaudesta ja pimeydestä, jonka hän on yhdessä Michael Baranin kanssa dramatisoinut. Lauri Maijala ohjaa kirjoittamansa Där vi en gång flått Viirukseen. Esitys on Teater 90:n ja Viiruksen yhteistuotanto.

Aleksis Meaney puolestaan ohjaa Svenskaniin Knutzonin Snart kommer tidenin.
Scen utan gränser -hankekaan ei ole ollut lainkaan turha: siis se teatterinaapurusten Ruotsin ja Suomen keskinäinen yhteistyö, verkostoituminen, kiertue-esitykset, erilaiset hankkeet. Yhteistyö jatkukoon, vaikka varsinainen hanke päättyykin vuoden lopussa.

TINFON ILMOITUKSIA

 

Lähetä ruotsinkieliset tiedotteet 3.9. julkaistavaan TINFO e-Nytt -uutiskirjeeseen

Seuraava ruotsinkielinen sähköinen uutiskirje ilmestyy 3.9.2013. Mahdolliset ruotsinkieliset aineistot pyydämme lähettämään osoitteeseen tinfo(at)tinfo.fi maanantaihin 2.9. mennessä.


TINFOn toimiston syksyn aukioloajat

TINFOn toimisto on syyskuun alusta alkaen avoinna ma-to 9-16 pe 9-15

UUTISIA

Juha Valkeapää esityksineen Reykjavikissa, Trondheimissa, Helsingissä ja Hampurissa


Executed Stories
luentoesitys kuolemanrangaistuksesta
ENSI-ILTA! Lókal, Reykjavik, 30.-31.8.
Bastard, Trondheim, kouluversio 10.-13.9., täysi versio 12.-14.9.
Baltic Circle, Helsinki, 13., 15.-17.11.
Nordwind, Kampnagel, Hampuri, 5.-6.12.

Alessandro e Luigi go to Moskova

Sándor Vályn & JV:n luurankoduon seikkailut jatkuvat lokakuun alussa Moskovassa. Maalaakohan ne luunsa sateenkaarenvärisiksi?

Katkelma ääni-improvisaatiota
Musiikkipäivät, Korjaamon Vintti, Helsinki, 17.10.

Houkka Bros.: Vaeltaja
Houkat vaeltavat Riikaan kahdeksan vuoden tauon jälkeen. Tämänkertainen kokoonpano: Tero Nauha, Kristian Smeds, JV.
Rigas Laiks Cultural Festival, Riika, 7.-8.11.

Valkeapää & Hoffrén: Kymmenen matkaa sinne missä mitään ei tapahdu
Kahdestoista matkamme! Lue edellisistä matkoista: http://tenjourneys.aania.fi/index_fi.html
Nordwind, Hellerau, Dresden, 23.-24.11.


Oblivian uuden esityksen Super B ensi-ilta Bastard Festivalilla Norjassa 12.9.2013


Super B on toinen esitys Oblivian Museum of Postmodern Art- sarjassa, ja sen ensi-ilta on Norjassa Bastard Festival Avantgardenissa syyskuussa 12.-13.9.2013. Suomen ensi-ilta on LUME:ssa, osana Baltic Circle-festivaalin ohjelmistoa 14-15.11.

Esitys on järjestyksessään toinen viidestä ja osa viisivuotista Museum of Postmodern Art-MOPMA-projektia , jota tehdään yhteistyössä kansainvälisten ja kotimaisten kumppanien kanssa ajalla 2012–2016.

Työryhmä: Devising ja esiintyjät: Timo Fredriksson, Anna Krzystek (UK) ja Annika Tudeer. Ääni: Juuso Voltti. Valot: Meri Ekola. Kuvaus, dokumentointi ja www-koordinointi: Eija Mäkivuoti. Graafinen suunnittelu: Pia Pettersson. Tuotanto: Marina Andersson-Rahikka, kansainvälinen: Christian Koch, Passanten GMBH.

Yhteistuotanto:  Avantgarden (N) Baltic Circle (FIN)

Lisätietoja Oblivian verkkosivuilta.


Taideyliopiston vararehtoriksi Paula Tuovinen


Taideyliopiston vararehtoriksi on valittu Teatterikorkeakoulun dekaani Paula Tuovinen. Hän aloittaa viisivuotisessa tehtävässään 1.10.2013. Päätöksen teki Taideyliopiston hallitus kokouksessaan tänään 27.8.

Paula Tuovinen (s. 1961) on toiminut Teatterikorkeakoulun rehtorina vuosina 2005–2012. Sitä ennen hän on toiminut johtajana Danish National School for Contemporary Dancessa, nykytanssin lehtorina Teatterikorkeakoulussa 2004–2005 ja 1994–1995 sekä freelance-tanssitaiteilijana 1985–2001. Koulutukseltaan Tuovinen on filosofian maisteri pääaineena kulttuuriantropologia. Hän on kouluttautunut ammattijohtajaksi suorittamalla muun muassa Executive Business Administration -tutkinnon (eMBA).

Vararehtoria valittaessa katsottiin eduksi käytännössä osoitettu hyvä johtamistaito, kokemus taiteen opettamisesta ja sen kehittämisestä sekä oma taiteellinen toiminta.

Vararehtorin tehtävänä on rehtorin tukena vahvistaa Taideyliopistoa yhteisönä sekä luoda edellytyksiä akateemisen toiminnan vuorovaikutukselle ja uusille taiteen, opetuksen ja tutkimuksen yliopistotason toiminnoille.

Lisätiedot:
Tiina Rosenberg, rehtori, tiina.rosenberg(at)uniarts.fi

Haastattelu- ja kuvapyynnöt:
Laura Manninen, viestintäpäällikkö, puh. 0400 792 065, laura.manninen(at)uniarts.fi


Kierre-projektin tuloksena työkalu tuotantoprosessin mallinnokseen


Tampereen ammattikorkeakoulussa on päättymässä Kierre-projekti, jossa mallinnettiin ja tutkittiin teatterin tuotantoprosessia ja oppimista teattereissa. Ohessa artikkeli projektista ja sen tuloksista.

Projektissa tuotettiin verkossa oleva työkalu, jonka avulla teatterit ja alan opiskelijat voivat tutustua tuotantoprosessin mallinnokseen ja siihen liittyviin tekijöihin. Työkalu löytyy osoitteesta kierre.tamk.fi . Englanninkielinen kieliversio julkaistaan sivuilla syyskuun aikana.

Kierre-projekti käynnistyi 1.8.2010 ja päättyy 31.8.2013. Projekti on Euroopan unionin Euroopan Sosiaalirahaston osarahoittama. Kansallinen rahoittaja on Pirkanmaan Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus ja projektia hallinnoi Tampereen ammattikorkeakoulu.

Lisätiedot 31.8. saakka
Susanna Ihanus
Projektipäällikkö / Project manager
Kierre ja European Acoustic Heritage -projektit
tel: +358 50 444 1220
susanna.ihanus(at)tamk.fi

Lisätiedot 31.8. jälkeen
p. 050 300 7647 tai susanna.ihanus(at)kaje.fi .



Seinäjoen Harrastajateatterikesässä jaettiin kannustusrahoja


Valtakunnallinen teatteritapahtuma Seinäjoen Harrastajateatterikesä juhli viikonloppuna 40. Juhlavuotta keräten teatterin tekijöitä ja kokijoita Seinäjoelle. Katselmukseen haki kaikkiaan lähes 50 ryhmää, joista ohjaaja Raija-Liisa Seilo valitsi yhdeksän esitystä teatterikatselmukseen. Harrastajateatterikesään valikoituneet ryhmät kattoivat katsojille mielenkiintoisen ja puhuttelevan katsauksen maamme harrastajateatterikentän osaamisesta. Esityksiä oli ryhmien omista teksteistä klassikoihin.

Teatteriryhmät saivat palautteen esityksestään raadilta, johon kuuluivat näyttelijä Jaana Saarinen, skenografi Leena Rintala ja ohjaaja Ahti Ahonen. Kaikki katselmuksessa olleet esitykset nähtiin Seinäjoen kaupunginteatterin näyttämöillä. Lisäksi tapahtuman yhteydessä järjestettiin pitkään tauolla ollut Lasten teatterileikki. Teatterileikin kouluttajana toimi draamakasvatuksen opettaja Satu Olkkonen ja leikin tuotti Suomen Nuorisoseurat. Esitysten täyttöprosentti oli lähes 70 prosenttia katsojamäärän ollessa n. 1300 katsojaa.

Raati jakoi yhteensä 2 000 euroa kannustusrahaa:

Tikkurilan teatteri, Vantaa, Aina joku eksyy, 1000€
Erinomaisen kokonaisvaltaisesta teatterielämyksestä, jossa kaikki osatekijät olivat kohdallaan. Esitys imaisi yleisön hengittämään kanssaan.

Teatteri Nimettömät, Helsinki, Nenäliinatehdas, 700€
Omaleimaisesta, raikkaasta, oivaltavasta ja täsmällisestä esityksestä.

Janita Roine, Miran roolista näytelmässä Nollaneljäviisi, Teatteri Apollon, Helsinki 300€
Erittäin energisestä, intensiivisestä ja loppuun asti ajatellusta näyttelijäntyöstä.

Tapahtuman pääjärjestäjänä toimii Suomen Harrastajateatteriliitto ja se toteutetaan tiiviissä yhteistyössä Seinäjoen kaupungin, Seinäjoen kaupunginteatterin, Nuori Kulttuuri -säätiön ja muiden kulttuurialan liittojen kanssa.

Seuraavan kerran Seinäjoen Harrastajateatterikesä järjestetään 22.-24.8.2014

Lisätietoja:
Joonas Autio, tuottaja, Seinäjoen Harrastajateatterikesä
joonas.autio(at)harrastajateatterikesa.fi
050 5654 3347


Kansallisteatteri tukemaan Uusi Lastensairaala 2017 -hanketta

Uusi Lastensairaala 2017 -hankkeen tukiyhdistyksen helmikuussa aloittaman varainhankinnan tavoitteena on kerätä 30 miljoonaa euroa uuden valtakunnallisen lastensairaalan rakennuttamiseksi.  Lahjoituksien avulla Helsinkiin nousee uusi, lasten erikoissairaanhoitoon keskittynyt huippuyksikkö.  Kansallisteatteri osallistuu talkootyöhön lahjoittamalla marraskuun 6. päivän Kirsikkapuisto-näytännön lipputulot rakennushankkeelle.

Lue lisää hankkeesta


Osallistu talkoisiin!


TAPAHTUMIA


Elvyttävä taide -seminaari 5.9.2013 Klockriketeatterissa

Saamelaisten kansallisteatterin vierailun johdosta Klockriketeatern ja Jäänreunan kansat -hanke esittävät kutsun seminaariin vähemmistöistä ja taiteesta, kulttuurista ja kielestä.

Keskustelijat ovat aktiivisia taiteentekijöitä ja tutkijoita, joita erityisesti kiinnostaa vähemmistökulttuuri, mm.: koreografi Hanna Brotherus (HB Company), ohjaaja Haukur Gunnarsson (Beaivváš), ohjaaja Ari-Pekka Lahti (Ruska Ensemble), suomalais-ugrilaisen kielentutkimuksen professori Janne Saarikivi (Helsingin yliopisto).
Seminaarin kielet ovat suomi ja ruotsi/skandinaavi.

Seminaarin jälkeen on mahdollista nähdä vierailuesitys, Ridn´oaivi ja Nieguid Oaidni
(Kuurapää ja unien näkijä), joka samalla on pitkän Suomen- ja Norjan-kiertueen lähtölaukaus. Beaivváš-teatterin kiertue päättyy Japaniin.

Paikka: Klockriketeatern, Erottajankatu 7B, Helsinki
Aika: Torstaina 5.9.2013 klo 15-17.30
Järjestäjät: Klockriketeatern ja Jäänreunan kansat -hanke
Seminaari on maksuton ja osa Diana Teterforum 2013.
Lisätietoja: dan.henriksson (at) klockrike.fi | 040 703 3008


Tekstitys älypuhelimeen ja lavastuksen osana - demo saavutettavuuden uusista keinoista 6.9.2013

- demo saavutettavuuden uusista keinoista
Perjantaina 6.9.2013, klo 17.15-18.00 | Klockriketeatern

Linnéa Skog ja Per Liljeqvist  ruotsalaisesta IT-yrityksestä Dogood AB esittelevät miten tekstitys useammalle kielelle samanaikaisesti toimii Saamelaisten kansallisteatteri Beaivvášin esityksessä Kuurapää ja unien näkijä.

Käyttämällä iPodeja tai yleisön omia älypuhelimia teatteri saavuttaa useampia kieliryhmiä ja luo mahdollisuudet kuulorajoitteisille osallistua. Mitkä ovat tekniset vaatimukset, entä haitat ja hyödyt?

Järjestelmä on kehitetty saavutettavuushankkeen osana 2011-2013 yhteistyössä Riksteaternin kanssa. Esittely tapahtuu ruotsiksi ja englanniksi, tarvittaessa suomeksi.

Esittely suunnataan erityisesti teatterinjohtajille, tekniselle henkilöstölle, lavastajille, yleisötyön tekijöille, ja saavutettavuuden vastuuhenkilöille. Esittelyn jälkeen alkaa illan vierailuesitys Kuurapää ja unien näkijä (Huom! Varaa lippusi). Lämpimästi tervetuloa!

Perjantaina 6.9, klo 17.15-18.00
Klockriketeatern, Erottajankatu 7, Helsinki

Lisätietoja:
dan.henriksson(at)klockrike.fi
040 703 3088
klockrike.fi


International Professional Meeting Point at FiràTarrega on September 5-7

More than 600 registered professionals up to the date. 425 from Spain and 160 from 26 different countries make FiraTàrrega 2013 an international meeting point for performing arts professionals.
 
This edition counts with a delegation from Mexico as FiraTàrrega’s special guest and an important amount of delegates coming from Finland and Denmark, as well as representatives from Belgium, France, Germany, Holland, Russia, Singapore, South Korea, Sweden, UK and many other countries.
 
Check out the main professional activities for this edition:
 
Thursday, 5th September 2013 - 15h to 18h
MEXICO AT FIRATÀRREGA: PANORAMA OF CORRESPONDENCES
A symposium between leading figures of Mexican culture today and the professionals of the performing arts attending FiraTàrrega, with the aim of presenting the most relevant and unique aspects of Mexican performing arts and, at the same time, to be a special meeting of experts and for exchanging ideas. Limited places. Activity in Spanish.
You can sign up for this professional activity by sending an e-mail to pro(at)firatarrega.com
 
Friday, 6th September 2013 - 14h to 17h
LUNCH MEETING
Organized by the Government of Catalonia this lunchtime meeting is an opportunity to network in an informal setting for international stakeholders and the Catalan companies who work in the festival’s street theatre and visual arts initiatives. This activity is intended to promote the latest productions in the stage arts in Catalonia. Information: www.catalanarts.cat Limited places.
You can sign up for this professional activity by sending an e-mail to pro(at)firatarrega.com
 
Saturday, 7th September 2013
11.00h - 12.30h “Off the Record”- Circostrada Network. Meeting between presenters to exchange information on existing outdoor works and future productions, an informal discussion about shows, mapping artistic works and companies they could programme. Limites places. To participate please contact: info(at)circostrada.org
12.30h - 13.15h “Taste of Finland”- CircusInfo Finland, organisation responsible for developing and supporting Finish circus, presents creativity, modernity and dynamism of the circus in Finland. By Lotta Vaulo, managing director and Sara Kuusi, international affairs manager. With the participation of the artisitc company Agit-Cirk. The event will finish with crisp vodka and some treats of the North.
 
Registration: please send an email to pro(at)firatarrega.com

Final date for registration: 1st SEPTEMBER 2013
After this date professionals interested in attending Fira may do so only by purchasing a daily professional ticket.
 
Professionals’ Area  Tel. +34 973 501 368
pro(at)firatarrega.com  www.firatarrega.com

KOULUTUSTA JA TYÖPAJOJA

UrbanApa TOOLBOX #2 hakee nuoria taiteilijoita työpajaan 9.-15.9.2013

UrbanApan järjestää toisen osan TOOLBOX konseptista. UrbanApa TOOLBOX on työpaja, laboratorio ja ideahautomo, jonka tarkoituksena on saattaa yhteen esittävän taiteen ammattilaisia nykytaiteen ja urbaanin taiteen aloilta. TOOLBOX tarjoaa alustan paineettomalle taiteelliselle työskentelylle ja genrerajat ylittäville kokeiluille. UrbanApan tavoitteena on työllistää nuoria taiteilijoita, sekä luoda mahdollisuus yhteisölliseen taiteelliseen työskentelyyn ja verkottautumiseen. Kuusipäiväisen labin tuotoksia voidaan demota UrbanApa 2013 –festivaaleilla.

Maanantai 9.9 klo 10-14
Kati Korosuo: Dances to a beat

Tiistai 10.9 klo 10-14
Emmi Venna: BODYMINDFUCK

Keskiviikko 11.9 klo 10-14
Satu Herrala: EI-tyhjiö – Työpaja oman taiteellisen työn suhteista

Torstai 12.9 klo 10-14
Aino Kivi: Näyttämö ja heterotopia – ehdotus maisemalliseksi dramaturgiaksi

Perjantai 13.9 klo 10-14
Anna Mustonen: Perjantain tanssit

Sunnuntai 15.9 klo 12-16
Jarkko Partanen: Kompositiotyöpaja

Lue lisätietoja työpajoista UrbanApan sivuilta

OLETKO KIINNOSTUNUT?

Lähetä nimesi, yhteystietosi, ja vaapamuotoinen hakemus (max 1/5 A4) osoitteeseen sonya(at)urbanapa.fi ke 4.9.2013 mennessä. Kurssille otetaan 10 osallistujaa, valituille ilmoitetaan to 5.9 mennessä. Tarkentuvat tiedot työpajoista tulossa osoitteeseen www.urbanapa.fi. Koko työpajan hinta on 20€ eli 3€/pv!


Teatteri Metamorfoosin fyysisen teatterin työpajat

Teatteri Metamorfoosi järjestää jälleen fyysisen teatterin työpajoja kaikille fyysisestä ilmaisusta kiinnostuneille esittävän taiteen edustajille ammattilaisista ja opiskelijoista harrastajiin. Syksyn aiheemme on maailman pienin naamio, joka on myös MasQue 2013 -festivaalin teema. Tämän syksyn kurssimme sisältää oikeutetusti klovneriaa. Lisäksi koko- ja puolinaamiokursseilla pidetään mielessä, kuinka näiden käyttö linkittyy sisäiseen klovniimme.


International Physical Theatre Lab December 14 - 21, Leitring bei Leibnitz, Austria

Programme, schedule, accommodation details: www.iugte.com/projects/physicaltheatre
For application candidates should send CV/resume with photo and a cover letter stating the Lab dates to iugte.projects(at)gmail.com  

There are several scholarships - each grant is 300 EUR which partially cover the participation fee.

Accommodation and meals are organized for the group.

More information here

Visit us on Facebook

HAKUJA


Taiteilijoiden toimeentulon ja työllisyyden kehittäminen sekä vapaan kentän tuki

Hakuaika päättyy 12.5.2014

Avustukset on tarkoitettu kehittämishankkeisiin, joilla edistetään taiteilijoiden työllisyyttä ja toimeentuloa

Avustuksen tarkoituksena on parantaa taiteilijoiden työllisyyttä ja toimeentuloa tukemalla hankkeita, joilla edistetään eri toimijoiden yhteistyötä ja kulttuurituotannon uusien mallien kehittämistä. Kyseeseen tulevat taiteilijoiden, taiteilijaryhmien, taide- ja kulttuurialan yhteisöjen sekä muiden toimialojen toimijoiden (esim. kunnat, yritykset ja muut yhteisöt) taide- ja kulttuurialan hankkeet.

Hankkeet voivat liittyä toimijoiden yhteistyön kehittämiseen, yrittäjä-tuottajaosaamisen lisäämiseen sekä teosten tuottamiseen, jakeluun, myyntiin tai markkinointiin. Eri toimialojen väliset yhteistyöhankkeet voivat olla esimerkiksi uusien tuotteiden ja palveluiden, johtamisen ja työhyvinvoinnin kehittämistä. Tuen tavoitteena on lisätä taiteilijoiden ja luovan työn tekijöiden pitkäjänteistä työllistymistä sekä uuden liiketoiminnan syntymistä. Tuen avulla halutaan rohkaista yhteistyötä taiteen alojen välillä sekä taiteilijoiden, yhteisöjen ja yritysten verkostoitumista. Lisäksi haetaan hanketta, joka arvioi vuonna 2012 taiteilijoiden työllisyyden ja toimentulon kehittämiseen sekä vapaan kentän tukeen myönnettyjen hankkeiden tuloksia.

Kuka voi hakea avustusta

Avustusta voi hakea ainoastaan oikeustoimikelpoinen yhteisö. Yksittäinen taiteilija tai taiteilijaryhmä ei voi hakea tätä tukea.

Ohjeet ja hakulomakkeet

Hakemukset toimitetaan osoitteella:

Opetus- ja kulttuuriministeriö
PL 29, 00023 VALTIONEUVOSTO

Hakuajan täyttymiseksi riittää postileiman päiväys.

Myönnetyt avustukset 2013  (pdf)

Lisätietoja
Kulttuuriasiainneuvos Marjo Mäenpää
etunimi.sukunimi@minedu.fi
puh. 0295 3 30384


Samuel Huberin Taidesäätiön apurahat haeettavissa 1.12.-31.12.2013

Samuel Huberin Taidesäätiö jakaa vuosittain taideapurahoja yksityisille henkilöille ja ryhmille, jotka toimivat nykytaiteen parissa musiikin, teatterin, tanssin, sirkuksen tai performanssin alalla. Tukea annetaan kaikenkielisille ja sanattomille kotimaisille hankkeille. Etusijalla ovat freelancerit.

Apurahat on suunnattu ammattilaisprojektien rahoitukseen. Emme rahoita harrastaja-, koulutus- tai opiskelijatöitä.

Hakuaika on 1.12.-31.12.2013. Viimeisen päivän postileima riittää. Myöhästyneitä hakemuksia ei käsitellä.

Yksityisille apurahan hakijoille myönnetään max 1500€. Ryhmille myönnetään max 2500€.
Säätiön sivuilla oleva sähköinen hakemuskaavake on täytettävä netissä, tulostettava ja lähetettävä liitteiden kanssa yhdessä ja samassa kirjekuoressa/paketissa säätiölle. Ohjeet hakemukseen tarvittavista liitteistä, postitusosoite, mallilomake ym. tarpeellinen löytyvät hakemuskaavakkeesta.

Kaavake on printattavissa 1.12. 2013 alkaen.

Lista apurahan saajista julkaistaan helmikuussa 2014 säätiön nettisivuilla (tarkempi päivä selviää vuoden 2013 loppuun mennessä). Apurahan saajille ilmoitetaan myöntämispäätöksestä myös puhelimitse ja kirjeellä.

Lisätietoja ja hakuohjeet

Säätiön sivuilta löytyy edellisvuosien apurahan saajat.

Lisätietoja:
Mia Holopainen
puh. 040 575 2742  
www.hubersaatio.fi
info(at)hubersaatio.fi


Suomalais-ruotsalainen kulttuurirahaston seuraava haku alkaa 2.9.2013

Rahasto jakaa apurahoja ja stipendejä pääoman tuotosta saatavilla varoilla. Rahasto jakaa apurahoja Suomen ja Ruotsin välistä yhteistyötä edistäviin kulttuuri-, kieli-, media-, tutkimus- ja koulutusalan projekteihin. Apurahoja voivat hakea yksityishenkilöt, järjestöt, yhdistykset, verkostot ja yhteisöt. Rahasto myöntää myös yhden tai kahden viikon oleskelustipendejä Suomeen/Ruotsiin opintokäynteihin, tutkimustoimintaan tai kulttuurivaihtoon liittyen.

Hakuajat: 1.10 ja 1.2. Seuraava hakuaika alkaa 2.9.2013 ja koskee vuonna 2014 toteutettavia hankkeita.

Lisätietoja


Eskuksen haku residenssiin Glasgowssa avoinna 30.9.2013 saakka

Eskus -Esitystaiteen keskus ja The Work Room (Glasgow, UK) ovat yhdistäneet voimansa ja aloittaneet pilottihankkeen vuosille 2013-2014 jonka tarkoituksena on tarjota taiteilijoille liikkuvuus- ja residenssimahdollisuutta Helsingissä ja Skotlannissa.

Nyt haemme taiteilijoita Suomesta osallistumaan Glasgow:n residenssiin tammikuussa sekä skotlantilaisia taiteilijoita vastaavasti residenssiin Helsinkiin marraskuussa 2013.

Suomalaisten taiteilijoiden haku päättyy 30.9.2103 klo 16, hakemukset osoitteeseen
info(at)eskus.fi.

Lisätietoa, kriteerit ja hakulomake liitteenä (pdf)


Kierre_artikkeli

Eskus_Artists Mobility Project Call For Applications

Eskus_Artists Mobility_Application-form