16.09.2011

TINFO-tiedote 28 / 15.9.2011

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA *

UUTISIA

HAKUJA

TAPAHTUMIA

KOULUTUSTA

 


 

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

 

NYT JOS KOSKA

Suomen Kansallisteatterin nykynäytelmän festari on jo ovella. Olen hyppykengässä lupautunut mukaan lauantaiseen paneeliin. Miltä näyttää suomalaisen näytelmän nykytila? Kun kysymykseen vastaa näytelmäkirjailijoiden luomien kiinnostavien omintakeisten sisältöjen ja kotimaisen yleisön kiinnostuksen näkökulmasta on sijaa rinnanröyhistelylle.

Suomalainen nykynäytelmä elää voiman vuosia. Ei kai kukaan voi muuta väittää? Tässä faktaa. Suomalaisissa teattereissa 2009-2010 esitetyistä 332 teoksesta 81 oli kotimaisia kantaesityksiä. Kotimaisten puhenäytelmien kantaesityksiä tehtiin 36, kotimaisten musiikkinäytelmien kantaesityksiä 11 ja lasten- ja nuortennäytelmien 23.  Samaan aikaan ulkomaisten puhenäytelmien kantaesityksiä oli 25. Kotimaisten kantaesitysten prosentuaalinen osuus oli huikeat 71% ja  suomalaisen näytelmän katsojaosuus kotimaisissa teattereissa oli  54%. Kotimaisten näytelmien katsojamäärä nousi viime vuonna 15%.  

Viimeisen kymmenen vuoden taulukko kotimaisten ja ulkomaisten näytelmien myydyistä lipuista on komeaa katseltavaa. Käyrä on vahvasti nousujohteinen. Ja hyvä saavutus on myös se, että suomalaisten näytelmien ulkomaisia tuotantoja kertyi vuonna 2010 kokonaista 48. Kotimaisen näytelmän vienti on kasvanut. Ei huono runsaalta viisimiljoonaiselta kansalta. Taas vähän suhteellisuutta kehiin.

Tämän muutoskauden mahdollisuuksiin pitää tarttua vielä hanakammin. Nyt jos koska tähän pitää panostaa. Uskoni suomalaisen näytelmän ja nykyteatterin menestykseen ulkomailla on horjumaton.

Näkövinkkeliä voi ja pitää kääntää.  Ei meillä vielä ole sellaisia rakenteita ja joustavia tukimuotoja, joilla satavarmasti mahdollistettaisiin se, että kansainvälistä kiinnostusta herättävä suomalainen nykydraama ja nykyteatteri liikkuvat esteettä maailmalla.  Tässä on kyse kansainvälisestä saavutettavuudesta. Miten olisi teatterin vientistrategian jälkeen suomalaisen näytelmän ja teatterin tavoiteohjelma?  Pitäisikö liikkuvuusstrategia yhdistääkin tähän?

Ehkei suomalaista draamaa ja teatteria voi rinnastaa suomalaiseen elokuvaan, mutta näkyy selvästi, että elokuva-alalla tulosta on saatu määrätietoisella systemaattisella työllä, tavoitteilla ja toimilla. Eikä pieni vaikutus ole tietenkään ollut elokuvan rahoituksella.

Ryhdynpä tekemään vertailevaa selvitystä kotimaisen näytelmän ja teatterin kansainvälistymistä ja liikkumista helpottavista toimenpiteistä... Ääneen ajattelua äksönin vauhdittamiseksi.


YHTEINEN BA JA HIERARKIAT NURIN

Maanjäristykset, tsunamit, mellakat, joukkomurhat, muut väkivaltaisuudet, hurrikaanit. Japani, Norja, Syyria, Norja, Lontoo, New York. Viime viikolla kokoontui Suomen 17 kulttuuri- ja tiedeinstituuttia Hanasaareen neuvottelupäivilleen. Kuulumiset koskivat myös asemapaikkojen todellisuuksia, jotka nyt tuntuivat olevan entistä rajumpaa kuultavaa. Ei tarvita Risto Isomäen kaltaista ekotrilleristiä, ja pieni varjo heittyy Big Societyn ylle.

Mutta meidän yhteinen aiheemme oli taiteen tiedotuskeskusten ja instituuttien yhteistyö. Tekemistämme SWOTeista etsittiin entistä ehompaa tulevaisuutta. Minä hain vahvuutta Ikuro Nonakan ja Noburu Konnon Ba-käsitteestä.

Ba on tila tai tilanne, jossa tietoa voidaan vapaasti jakaa, luoda ja hyödyntää. Bassa on kyse vuorovaikutuksesta, luottamuksesta, keskinäisistä suhteista. Miten voidaan rohkaista vapaasti virtaavaa ideoiden vaihtoa? Tähän ba:han voi yrittää pyrkiä. Me olemme erillään, meillä ei ole yhteistä fyysistä tilaa, mutta me voimme kehittää virtuaalisen alustan, jolla luoda mentaalista ba:ta, jakaa kokemuksia, ideoita, hiljaista tietoa.

Ja sitten se hirveä huomio. Tämä homma pyörii ihan liikaa meidän johtajien ympärillä. IIK.


RAKKAUDESTA SUOMEEN JA SUOMALAISEEN TEATTERIIN

Tampereen Teatterikesän vakkarivieraat, lissabonilaisen Teatro Aberton dramaturgi Vera San Payo de Lemos ja ohjaaja João Lourenco (en osaa hakea erikoismerkkejä Lourencon c:ssä väkänen) tutustuivat tänä vuonna Stageen ja sen ohjelmistoon.

Mikä on tällaisen oudon Suomi-vimman takana? Miten joku viitsii lähes joka vuosi tulla Suomeen? Tätä halusin tietää Veralta ja Joãolta. Jokin vain aikoinaan kolahti. Saksankielisen näytelmän kääntäjänä Vera tutustui aikoinaan suomentaja Jukka-Pekka Pajuseen, joka koukutti tekijät Suomeen, sitten Leea Klemolan, Sirkku Peltolan, Juha Jokelan, Mika Myllyahon jne. jne. näytelmiin, ja suomalaiseen mentaliteettiin. Ja sillä tiellä ollaan.

Suomalaisuudesta syntyi Teatro Abertossa Brechtin Puntila ja nyt kesällä Sofi Oksasen Puhdistus, joka palaa uudelleen teatterin ohjelmistoon loka-marraskuussa. Katselen esityksen kuvia ja kuuntelen tekijöiden puhetta:  "Me haluamme kertoa tarinoita ja Puhdistus on vahva tarina, siinä on vahvat henkilöt, joiden kautta kuvataan millaisia henkiinjäämisstrategioita ihmiset diktatuurin alla kehittivät itselleen. Se ei ole kaukana meidän omastakaan historiasta. Me halusimme välittää Oksasen luomien henkilöhahmojen moniulotteisuuden ja monimielisyyden ja välttää stereotypioita."

Tämä esitys on pakko nähdä. Minut löytää luultavimmin pitkältä viikonlopulta lokakuussa Teatro Abertosta. Ei huono tapa viettää vapaa-aikaa.


BIG SOCIETY JA TAITEET

Jos thatcherismi julisti, ettei yhteiskuntaa ole enää olemassa, niin Big Society tekee sen hienovaraisemmin. Yhteiskunnan yhteisöllistä moraalia vahvistetaan talkoilla ja vapaaehtoistyöllä. Ja nythän on vielä vapaaehtoistyön teemavuosi Euroopassa.

Kuuntelen puolikorvalla EVAn tutkimuspäällikkö Ilkka Haaviston - EVAn analyysin tekijän - puhetta. Miten Isossa-Britanniassa sitten on onnistuttu toteuttamaan tätä yhteisöllisyyden evankeliumia? Taiteetkin on valjastettu tehtävään, jossa niiden tulee luoda uudelleen yhteisöllisyyttä ja kansalaisylpeyttä. Big Societysssä taiteilla on merkittävä sijansa. Millaisena?  RSA:n (Royal Society for the Arts) pamfletissa "Arts, Funding, Austerity and the Big Society: Remaking the case for the arts " (John Knell ja Matthew Taylor) tavoitteeksi asetetaan  taiteen yhä suurempi välinearvo.

Taiteen välineellistä hyvää osoittamaan tarvitaan yhä enemmän ja yhä tarkempia taiteellisen laadun määrittelyjä.  Elitistiset taidemuodot tulee jalkauttaa harrastajien ja fanien keskuuteen. Lisäksi tarvitaan entistä parempia selvityksiä , tilastoja ja mittareita siitä, minkälaista vaikuttavuutta ja tuloksia seuraa taiteeseen ja kulttuuriin osallistumisesta.  Pamfletistien mukaan taidesektorin on pikaisesti kehitettävä vahvempaa todistusaineistoa osoittaakseen, mitä vaikutuksia taiteella on esimerkiksi mielenterveyteen, koulutukseen ja kansalaisosallistumiseen.

Guardianissa Vanessa Bartlett esitti huolensa siitä, että saavutettavuudenvaatimus ja välinearvo on saavuttanut sellaiset  kaikkialle tunkeutuvat mittasuhteet, että  vaatimattomimmatkin vaatimukset ovat nyt vain ylitsepääsemättömiä esteitä. Bartlett on erityisen huolissaan monitaiteisten, cross-overia tarjoavien tuotantotalojen ohjelmistosta ja kohtalosta.

Big Societyssä kaikki taidemuodot eivät ole samalla viivalla.

 

SALAKUUNTELUA JULKISISSA LIIKENNEVÄLINEISSÄ

Raitiovaunu 3T 13.9. ilta. Nainen 70+ v ystävälleen: "Kvartetti poistuu ohjelmistosta. Ihan kuin olis omainen kuollu."

Raitiovaunu 3 B Poika 15 v: "Se oli ihan ookoo, vaikk oli se lava ihan vähän täynnä outoo heebee."  Opettajan kanssa teatterissa.

Hanna Helavuori
johtaja
TINFO - Teatterin tiedotuskeskus
hanna.helavuori(at)tinfo.fi


UUTISIA

 
Kristian Smeds: Wake up, Dostoyevsky! Unohtakaa Dostojevski! *

Kristian Smedsin 12Karamazovia-esityksen ennakot ovat syyskuun viimeisellä viikolla Tallinnan Von Krahl –teatterissa. Neljä vuotta valmistellun näyttämöllisen konsertin ensi-illat ovat 1.10 Tallinnassa ja 25.10. Turussa, Turun Kaupunginteatterissa.

12Karamazovia ovat Peeter Jalakasin mestariluokan oppilaita Viljandin kulttuuriakatemiasta. Smeds on viettänyt tiiviisti aikaa ryhmän kanssa, ja kollektiivisen tajunnan Karamazov Workshopista on sukeutumassa ainutlaatuinen esitys.

– Minua kiinnostaa karamazovilainen luonne. Siihen kuuluvat uskonto, jumala, hyvyys sekä kateus, irstaus ja murhanhimo, pohtii Kristian Smeds suhdettaan Fjodor Dostojevskin luomukseen.

Suomalainen ohjaaja on työskennellyt nuorten monilahjakkuuksien kanssa. Viljandilaisten ryhmästä löytyy niin muusikkoja, kirjailija, television kulttuuriohjelman vetäjä myös Viron Idols-juontaja. Mutta yhtälailla poikkeuksellista on se, että Kristian Smedsin kaltainen teatteritaiteilija elää yhden vuosikurssin opiskelijoiden kanssa koko näiden opiskeluajan. Smeds on kannustanut opiskelijoita tekemään musiikkia itse, niitäkin jotka tarttuivat mihinkään instrumenttiin ensi kerran elämässään.

Smeds Ensemblen ja Von Krahlin tuottama 12Karamazovia-esitys valmistuu liki yhtä jalkaa opiskelijoiden kanssa. Vastavalmistuneista moni on saamassa Von Krahlin kotipesäkseen. Yksi tallinnalaisen teatterin uuden sukupolven kätilöistä on siis Kristian Smeds.


Karamazovien jälkeen Rikos ja rangaistus

Fjodor Dostojevskin tuotannon aiheuttama inspiraatio ei jätä rauhaan Kristian Smedsiä 12Karamazovin jälkeenkään. Ohjaaja on kutsuttu tekemään Münchner Kammerspieleen esitys ensi vuodelle. Smedsin valinta on Rikos ja rangaistus, johon tarttuminen on pitkään muhinut mielessä. Esityksen ensi-ilta on 6.10.2012.

Münchenin Rikoksen ja rangaistuksen tekijäporukka on kansainvälinen. Raskolnikovina nähdään Hannu-Pekka Björkman ja Sonjana unkarilainen Annamaria Lang. Tulevaa esitystä varten dramaturgista työtä tekevät kirjailija Saara Turunen ja tuottaja Eeva Bergroth. Lisäksi Smedsillä on käytössään Münchner Kammerspielen ammattilaisia.

Kutsua Müncheniin pohjusti hollantilaisen teatterintekijä Johan Simonsin tapaaminen Smeds Ensemblen kanssa Mental Finlandin aikoihin. Simons oli kuullut usealta kollegaltaan kiinnostavasta ohjaajasta nimeltään Kristian Smeds. Johan Simons aloitti viime kaudella Münchner Kammerspielen johdossa ja tarjosi Smedsille mahdollisuutta tehdä jonkin teoksen teatteriinsa. Ulkomaisista ohjaajista Alvis Hermanis on työskennellyt Kammerspielen kanssa, mutta muutoin kaupunginteatterin kansainvälistyminen on vasta aluillaan. Kansainväliset avaukset ovat uuden johtajan, Johan Simonsin työlistalla jatkossakin.

Smeds Ensemble sai saksalaiselta Kulturstiftung des Bundesilta huomattavan apurahan tämän teoksen valmistamista varten. Rikoksen ja rangaistuksen pohjalta synnytettävän esityksen työryhmä on tähän mennessä viettänyt aiheen parissa työpajaviikot Viron Naissaaressa ja paikanpäällä Münchenissä. 

[TINFO / 15.09.2011]


 

TINFO ja Riksteatern järjestävät näytelmäkirjailijatapaamisen marraskuussa*

TINFO ja Riksteatern järjestävät 14.-15. marraskuuta Helsingissä näytelmäkirjailijatapaamisen (Dramatikermöte), johon kutsutaan ruotsalaisia teatterintekijöitä. Kahden päivän aikana ruotsalaiset tapaavat suomalaisia näytelmäkirjailijoita ja dramaturgeja sekä tutustuvat Teatterikorkeakoulun dramaturgian koulutusohjelmaan ja Suomen Kansallisteatteriin.
Tapaamisen tarkoituksena on solmia naapurikontakteja ja siten luoda mahdollisuuksia tulevaisuuden yhteistyöhön.
Lisätietoja: Hanna Helavuori, TINFO
hanna.helavuori(at)tinfo.fi

 


 

Baltic Circle -teatterifestivaalin ohjelmisto on julkaistu *

Kansainvälisen Baltic Circle -teatterifestivaalin koko ohjelmisto on julkaistu ja lipunmyynti on pyörähtänyt käyntiin. Festivaalilla 16.–20.11.2011 nähdään kansainvälisten vierailuesitysten lisäksi Baltic Circlen omia tuotantoja ja kansainvälisiä yhteistuotantoja, jotka esittelevät tämän hetken nykyteatterin ja esittävän taiteen uusia kykyjä ja trendejä. Ohjelmistossa on viisi ensi-iltaa, joissa Baltic Circle toimii tuottajana tai kansainvälisenä osatuottajana. Festivaali levittäytyy ympäri Helsinkiä ja ohjelmaa on tarjolla useissa eri esitystiloissa.

Ohjelmisto: This time it’s personal.
Kansainvälinen teatterintekijöiden uusi sukupolvi näyttäytyy Baltic Circle 2011 -festivaalilla, ja mukana on useita suomalaisen esitystaiteen nousevia kykyjä. Festivaalilla nähdään paljon esityksiä, jotka ammentavat inspiraationsa henkilökohtaisista kokemuksista, kommentoivat taiteen asemaa ja ottavat kantaa yhteiskunnallisiin asioihin taiteen keinoin. Festivaalijohtajan Eva Neklyaevan sanoin: “This time it’s about reclaiming the stage. This time it’s personal.”

Ensi-illoista Q-teatterissa nähdään norjalaisen Verk Produksjonerin Build Me a Mountain!, joka on rakkaustarina luovuudesta. Esitys yhdistää fiktiota ja dokumentaarista materiaalia Hella Wuolijoen ja Bertolt Brechtin kohtaamisesta välirauhan aikaan vuonna 1940. Toinen kansainvälinen yhteistuotanto on Teatr.docin Two in Your House, joka perustuu tositapahtumiin Valko-Venäjällä. Esityksen käsikirjoitusta varten on haastateltu Valko-Venäjän vangituiksi joutuneita opposition edustajia. Esitys kertoo tarinan Runoilija-poliitikko Vladimir Neklyaevin kuukausia kestäneestä kotiarestista.

Suomalaista teatterintekijöiden uutta sukupolvea edustaa palkittu teatteriryhmä Nya Rampen, joka tuo Mediakeskus Lumen lavalle teatterin rakastetuimmat teokset, Shakespearen tragediat ja tarkastelee kuolemansyntejä sukkahousut jalassa uudessa teoksessaan Worship!. Ensi-iltaan tulee myös Anni Ojasen ja Hilkka-Liisa Iivanaisen jääkiekkomaailmaa käsittelevä FAT BASTARDS, joka on seinähullu kuvaus inhosta ja intohimosta. Katariina Nummisen ja Todellisuuden Tutkimuskeskuksen draaman ja todellisuuden suhdetta käsittelevä Drama Reloaded: Yerma nähdään Puoli-Q:ssa. Esitysprojektiin on valittu työryhmä ihmisistä, joita lapsettomuus koskettaa, tai joilla on siihen jokin erityinen suhde. Puoli-Q:n aulassa katsojat voivat myös paljastaa salaisuuksiaan Johanna Lecklinin uudessa videoinstallaatiossa Tunnustuksia.

Itävaltalainen tuotantokeskus brut Wien tuo Baltic Circle –festivaalille kolme vierailuesitystä. Korjaamon Vaunusalissa nähdään Itävallassa vaikuttavien venäläisten Andrei Andrianovin ja Oleg Soulimenkon lännen ja idän kulttuuristen kliseiden välinen post-kommunistinen sotataistelu, MADE IN RUSSIA. Festivaalilla nähdään myös ensimmäistä kertaa esitys USA:sta, kun brut Wienin taiteilija Zachary Oberzan esittelee omaelämänkerrallisen, kotivideonauhoituksia ja Hollywood-elokuvien kohtauksia yhdistävän teoksen Your brother. Remember?.

Kurveja ja lihallista runsautta sekä kauneusihanteita käsittelee itävaltalainen Doris Uhlich teoksessaan more than enough. Uhlichin esityksen lisäksi katsojilla on mahdollisuus osallistua ainutlaatuiseen esitysanastukseen Todellisuuden Tutkimuskeskuksen Pekko Koskisen teoksessa Staged Larceny: An Experiment. Pekko Koskinen anastaa Uhlichin teoksen more than enough yhdessä katsojien kanssa siirtämällä sen väärennettyyn kontekstiin. Teos on osa Todellisuuden Tutkimuskeskuksen vuoden kestävää Anastus-projektia.

Oheisohjelmisto
Festivaalin keskeisin kohtaamispaikka on Universumin tiloihin rakennettu ohjelmallinen Lounge. Lounge on avoinna joka ilta koko festivaalin ajan tarjoten korkeatasoisia esityksiä ja kiehtovaa klubitunnelmaa. Esitysten ja musiikin ohella Loungessa on tilaa sekä rauhallisille että kiihkeille keskusteluille. Esiintyjinä muun muassa kaksi huikeata performanssikollektiivia, virolainen QueeNNaive ja suomalainen HOMOPOMO. Loungen koko ohjelmisto on maksuton.
Baltic Circle –festivaalilla kokoontuu paljon suomalaisia ja kansainvälisiä teatterintekijöitä ja –tuottajia. Festivaalin aikana järjestetään useita seminaareja, työpajoja ja koulutusprojekteja. Ilmaiset työpajat ja seminaarit ovat avoimia myös yleisölle.

Kansainvälinen Baltic Circle -teatterifestivaali
Baltic Circle on kansainvälinen nykyteatterifestivaali, joka aina marraskuussa levittäytyy ympäri Helsinkiä, teatteritiloihin ja niiden ulkopuolelle. Se toimii eurooppalaisen esitystaiteen keskiössä ja on maaperä nykyteatterin uusille suuntauksille. Taiteen tekijöiden ja yleisön kohtaamispaikkana toimiva Baltic Circle järjestää koulutusta, seminaareja, työpajoja ja klubi-iltoja sekä esittelee kansainvälisen nykyteatterin huippunimiä.

Koko ohjelmisto on nyt julkaistu: www.balticcircle.fi

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
Vilma Pietilä
viestintäpäällikkö, Baltic Circle -festivaali
vilma.pietila(at)Q-teatteri.fi, Puh. 044-5440900


 

The Overcoat Ryhmäteatteriin *

Ryhmäteatterin syksyn ohjelmisto täydentyy vierailulla ja tuulahduksella Skotlannista, kun Ryhmäteatteri tuo Edinburgh Fringe Festivaalilla menestyneen näytelmänsä, The Overcoat (Päällystakki), Suomeen marraskuussa 2011.

Esa Leskisen ja Sami Keski-Vähälän kirjoittama Päällystakki sai kantaesityksensä Ryhmäteatterissa vuonna 2009. Ryhmäteatterin tuottama The Overcoat vietiin Edinburgh Fringe Festivaalille Catherine Grosvenorin sovittamana ja skotlantilaisten näyttelijöiden esittämänä. Ohjauksesta vastasi Aleksis Meaney.

Kuten kantaesityskin, myös tämä skotlantilainen sovitus oli yleisö- ja arvostelumenestys. Muun muassa The Herald ja The Times antoivat näytelmälle neljä tähteä, The Scotsman ja British Theatre Guide viisi. Lisäksi Billy Mack valittiin festivaalin parhaaksi näyttelijäksi roolistaan Akaki Akakijevitsina The Overcoatissa.

Esitykset Pengerkadun näyttämöllä klo 19.00
ti 22.11 / ke 23.11 / to 24.11 / pe 25.11 / la 26.11
Esitys on englanninkielinen. Kesto noin 90 minuuttia.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt : Hanna Roisko / tuottaja / 044 0101 863 / hannaroisko(at)gmail.com

Esa Leskinen ja Sami Keski-Vähälä
THE OVERCOAT
Ohjaus: Aleksis Meaney
sovitus: Catherine Grosvenor
Puvustussuunnittelu ja lavastus: Janne Siltavuori
Äänisuunnittelu: Jussi Kärkkäinen
Rooleissa: Billy Mack, Karen Fishwick, Simon Macallum, Sarah McCardie, Tom Freeman ja Hazel Ann Crawford.
Liput Ryhmäteatterin lipunmyynnistä tai Lippupalvelusta.
www.ryhmateatteri fi ja www.lippupalvelu.fi

 


 

PERFORMANSSIPANKKI-tietokanta julkaistu *

Keskiviikkona 14.9.2011 julkaistiin PERFORMANSSIPANKKI-tietokanta, joka esittelee sekä verkkosivuilla (http://www.performanssi.com/) että katalogina ajankohtaista suomalaista performanssi- ja esitystaidetta.

Tietokannassa voi tarkastella tuoreita teoksia, jotka ovat tilattavissa myös esityksinä (ks. Tilausohjeet). Yli kaksi vuotta vanhat teokset löytyvät arkistosta. Performanssipankkia ylläpitää Varsinais-Suomen performanssin läänintaiteilija Leena Kela yhteistyössä MUU ry:n kanssa.
 


 

Seinäjoen Harrastajateatterikesän palkitut *

Valtakunnallinen teatteritapahtuma Harrastajateatterikesä keräsi jo 38. kerran teatterin tekijöitä ja kokijoita Seinäjoelle ympäri maan. Katselmukseen haki lähes 50 ryhmää, joista näyttelijä Laura Jurkka valitsi kymmenen esitystä katselmukseen.

Raati, johon kuuluivat ohjaaja-dramaturgi Vesa Tapio Valo ja näyttelijä-ohjaaja Eija-Irmeli Lahti, jakoi kannustusrahaa seuraavasti: Järvenpään teatteri: Tarpeettomia ihmisiä (500€), Tampereen Ylioppilasteatteri: Täällä haisee häpeä – Punkmusikaali (500 €).

Kunniamaininnan saivat helsinkiläisen AV-teaterin Kuta och kör -esitys ja Teatteri Lapuan esitykset Valokuvavarkaat ja Kiviä taskussa. Esityksissä oli katsojia yhteensä 1198. Ensi vuonna Harrastajateatterikesä järjestetään 24.–26.8.2012.


 

Palvelutuotekehittämisen pilottiprojektit *

Voimaa taiteesta –hanke tulee kehittämään uudenlaisia taidelähtöisiä palvelumalleja hyvinvointialan asiakastyöhön. Pilottien toteuttajina toimivat hankkeen osatoteuttaja Laurea-ammattikorkeakoulu (kaksi pilottia), ValoAurinko Tuotanto osuuskunta, Kulttuuri A&T Oy, Kulttuuriosuuskunta Kiito sekä Kulttuuriosuuskunta Uulu.

Voimaa taiteesta -hankkeen aikana toteutetaan yhteensä kuusi pilottiprojektia, joiden tavoitteina on kehittää uusia soveltavan taiteen palveluita hyvinvointialan asiakastyöhön.
Pilottiprojekteissa käytetään mm. teatterin menetelmiä.
Lisätietoja piloteista osoitteessa: www.voimaataiteesta.fi/index.php?page=pilottiprojektit

Voimaa taiteesta -hankkeen toteuttavat yhteistyössä Tampereen yliopiston Tutkivan teatterityön keskus ja Laurea AMK:n sosiaalialan koulutusohjelma. Sen päärahoittajana toimii opetus- ja kulttuuriministeriön Luovien alojen yrittäjyyden kansainvälistymisen ja kasvun ESR-kehittämisohjelma. Muita rahoittajia ovat Luova Tampere –kehittämisohjelma, Laurea AMK ja Vantaan kaupunki.

 


 

HAKUJA

 

Uudenmaan taidetoimikunnan taiteilija-apurahat ja valtionavustukset yhteisöille 2012 *

TAITEILIJA–APURAHAT 2012
Uudenmaan taidetoimikunta julistaa haettavaksi vuoden 2012 työskentely- ja kohdeapurahat. Työskentelyapurahoja myönnetään ensi sijassa taiteelliseen työskentelyyn taiteenharjoittajille ja arvostelijoille. Kohdeapurahoja myönnetään taiteilijoille ja projektikohtaisille työryhmille mm. esitys-, näyttely- ja materiaalikustannuksiin. Taiteilija-apurahojen hakuaika vuodelle 2012 on 15.9. - 17.10.2011 (viimeisen hakupäivän postileima hyväksytään).

AVUSTUKSET YHTEISÖILLE 2012
Uudenmaan taidetoimikunta julistaa haettavaksi valtionavustukset järjestöille ja muille yhteisöille.
Avustuksia myönnetään pääasiassa erityistarkoitusten kuten esitystilaisuuksien, näyttelyiden, seminaarien, koulutuskurssien ym. vastaavien taidehankkeiden rahoittamiseen. Valtionavustusten hakuaika vuodelle 2012 on 15.9. - 31.10.2011 (viimeisen hakupäivän postileima hyväksytään).

Hakuohjeet ja hakemuslomakkeet löytyvät taidetoimikunnan kotisivuilta www.uudenmaantaidetoimikunta.fi

Uudenmaan taidetoimikunta: Apurahat ja avustukset (pdf)

Hakemukset toimitetaan osoitteella
Uudenmaan taidetoimikunta
Mariankatu 7 A 2
00170 Helsinki
Tiedustelut puh. 040 839 4238 ja 040 839 4237


 

Teoshaku Oulun kansainvälisille lasten ja nuorten teatteripäiville päättyy 30.9.2011 *

Teatterifestivaalille valitaan kiinnostavia, ammattimaisesti korkeatasoisia esityksiä, joka voi olla suunnattu määrätylle ikä- tai kohderyhmälle, mutta myös perinteinen koko perheen esitys. 31. Oulun lasten ja nuorten teatterifestivaali järjestetään 20.-26.2.2012. http://teatteri.ouka.fi/festival/


Jeriskylän taiteilijamökki vuokrattavissa *

Mökin omistaa nykyisin taiteilijaryhmä, jonka tarkoituksena on edistää jäsentensä sekä muiden taiteilijoiden ja taiteen opiskelijoiden mahdollisuuksia virkistäytymiseen ja luovaan toimintaan erämaaympäristössä.

Taiteilija ryhmittymä on lunastanut mökin Kordeliinilta ja vuokraa siitä viikkoja muille taiteilijoille. Hinnat ovat edullisia ja maisemat kauniit Pallas-Yllästunturilla. Tarjolla muutamia 2011 syksyn aikoja. 

Tästä osoitteesta lisätietoa Jerismökistä ja muista vapaista ajoista (sivustolla on myös kalenteri): https://sites.google.com/site/jeriskyla32/


 

Lahjoitetaan kuusi tuolia*

Kokoustuoli

 

Noudettavissa Meritullinkatu 33 A, 2. krs, 00170 Helsinki

Lisätietoja Teatterin tiedotuskeskuksesta:
tinfo(at)tinfo.fi tai 09 2511 2120.

 

 

 


 


Koreografi Satu Tuomisto etsii tuottajaa *

Koreografi Satu Tuomisto etsii vahvaa tuottajaa kehittämään toimintansa rakenteita eteenpäin ja vastaamaan hallinnollisista ja tuotannollisista tehtävistä niin kotimaassa kuin kansainvälisestikin.

Tuomisto etsii dynaamista, kielitaitoista, verbaalisesti lahjakasta, kaupallisesti terävää visionääriä, joka innostuu haasteista ja syttyy suurista suunnitelmista. Viikoittainen tuntimäärä, työntekokaupunki, palkka ja aloituspäivämäärä sopimuksen mukaan.

www.satutuomisto.com/
Tiedustelut ja vapaamuotoiset hakemukset sisältäen ansioluettelon, logistiikkatoiveet ja perustelut miksi olet etsitty tuottaja 30.9.2011 mennessä osoitteeseen satutuom(at)gmail.com


 

Aurinkobaletti hakee 1-2 tanssijaa *

Koetanssi Aurinkobaletissa
Turkulainen nykytanssiryhmä Aurinkobaletti hakee joukkoonsa 1-2 tanssijaa.
Vuonna 1981 perustetun Aurinkobaletin pääkoreografina toimii taiteellinen johtaja Urmas Poolamets, ja vakituisina vierailijoina Venäjän nykytanssin ykkösnimi Sasha Pepeljajev sekä ryhmän entinen taiteellinen johtaja ja perustaja Raija Lehmussaari. Aurinkobaletille tekee säännöllisesti teoksia myös muut koreografit. Ryhmässä on vieraillut joukko kansainvälisiä koreografeja Carolyn Carlsonista Virpi Pahkiseen, sekä kotimaan huippunimiä Marjo Kuuselasta Arja Raatikaiseen.

Aurinkobaletin kotinäyttämö sijaitsee Turussa Manillan tehtaassa Aurajoen rannalla, minkä lisäksi ryhmä kiertää niin kotimaassa kuin ulkomaillakin. Näytöksiä on vuosittain noin 100. Aurinkobaletissa on tällä hetkellä 5 vakituista tanssijaa, jonka lisäksi ryhmä käyttää toisinaan produktiokohtaisesti vierailijatanssijoita.

Aurinkobaletin tanssijoilta edellytetään monipuolisuutta, vahvaa nykytanssitekniikkaa ja näyttämökokemusta. Myös balettitekniikan hallitseminen luetaan eduksi.
Hakemusten perusteella kutsutuille hakijoille järjestetään koetanssi lauantaina 1.10.2011 klo 11 alkaen Manillassa, Itäinen Rantakatu 64, 20810 TURKU.

Ansioluettelot ja lyhyet vapaamuotoiset hakemukset tulee toimittaa torstaihin 22.9.2011 mennessä sähköpostitse taiteellinen johtaja Urmas Poolametsille ja toiminnanjohtaja Katja Lehmussaarelle tai postitse Aurinkobalettiin (Manilla, Itäinen Rantakatu 64, 20810 Turku, Finland).

Lisätiedot ja hakemusten toimitus:
Urmas Poolamets, taiteellinen johtaja, urmas.poolamets(at)aurinkobaletti.com
Katja Lehmussaari, toiminnanjohtaja, katja.lehmussaari(at)aurinkobaletti.com
Aurinkobaletti, puh. +358 (0)2 284 0100, info(at)aurinkobaletti.com, www.aurinkobaletti.com


 

Call for travel grant applications - Liikkuvuus haettavissa projekteille tms. jotka suuntautuvat Portugalin Guimaraesiin, joka on Euroopan kulttuuripääkaupunki 2012. *

In order to prepare Guimaraes, European Capital of Culture 2012, the
Roberto Cimetta Fund and Guimaraes 2012 have opened a new joint
Mobility Fund. This Fund supports artistic mobility from Guimaraes to
the Euro-Arab region and from the Euro-Arab region to Guimaraes.
The Euro-Mediterranean region is comprised of: the European countries
including EEA countries, the countries from the East and South coasts
of the Mediterranean: Morocco, Algeria, Tunisia, Libya, Egypt, Jordan,
Israel, Palestine, Lebanon, Syria, Turkey, the countries of the
Balkans: FYROM (Macedonia), Albania, Bosnia-Herzegovina, Montenegro,
Kosovo, Serbia, Croatia, the countries of the Arabian Gulf: (UAE,
Saudi Arabia, Kuwait, Yemen).

If you are an artist or cultural operator and you want to travel to
Guimaraes, Portugal or from Guimaraes to prepare a collaborative
artistic project, take part in a residency, run or attend a workshop,
attend a meeting of professionals, a seminar or conference, then you
can apply to this Fund to cover your travel and visa costs to and from
your destination provided that your travel takes place after the date
of the opening of the call ( 1st September 2011).

Priority will be given to applications concerning the following
artistic sectors: music, performing arts, cinema, contemporary art,
design and architecture preferably within a “residency” project.

The “RCF/Guimaraes12 Mobility Fund” is run by the RCF. Please note
the following general criteria of RCF that apply to this fund.
1) The aim of your trip must directly or indirectly show potential for
a constructive and long term impact on the arts sector in the
Mediterranean basin. This means that your travel must contribute to
your own capacity building, which in turn can be shared in a
“networking” fashion that will benefit connecting artists and
operators in your own country or region so as to maintain, renew and
develop contemporary arts.
2) Your trip must take place AFTER the date of the opening of the call
for applications. This implies that you may have to pay for your
ticket before the selection date without knowing if your application
for a grant has been successful or not.
3) Applicant’s profile
-                          No nationality or age criteria: Applicant
lives or works in the Euro-Arab region.
-                          Profession: performers, creators, teachers,
cultural organisers, administrators, project leaders.
-                          Financial means: applicants who are unable
to find the financial resources themselves.
4) Applications must be made on an individual basis by email to
grant(at)cimettafund.org. Only 3 members of a group can apply for a grant
concerning the same project. A grant holder can only reapply twice.
Applicants must choose the cheapest form of transport and can only
apply for one international return travel ticket and visa costs (local
transport is not reimbursed).
The date of the selection committee is:
1st December 2011 (Deadline for receiving applications: 30/09/2011)
If you want to apply, please visit the Roberto Cimetta Fund’s
website and fill in the contact form on the website
www.cimettafund.org. The “RCF/Guimaraes2012 application form” will
be sent to you.
For more information on the Guimaraes 2012 project, please check the
following website www.guimaraes2012.pt
Fonds Roberto Cimetta
c/o ONDA, 13bis rue Henri Monnier
F – 75009 PARIS
Tél : 00 33 1 45 26 33 74
Fax : 00 33 1 48 74 16 03
E-mail : info(at)cimettafund.org
www.cimettafund.org


 

Call for submission - SKENA UP International Students Film and Theatre Festival - deadline 25.9. *

9th SKENA UP International Students Film and Theatre Festival
02-09 December 2011 Prishtina KOSOVO
DEADLINE September 25th.
www.skenaup.com

SKENA UP is calling film and theatre students from all around the world to submit their films or theatre performances for the 9th edition of the festival, which will be held from 2-9 December in Prishtina, Kosovo.

Founded in October 2003 by a group of students and young artists, SKENA UP is the NGO that organizes the International Students? Film and Theatre Festival in Kosovo. SKENA UP Festival is unique not only in Balkans, but also in the wider Europe, by being one of the few ?in competition? festivals dedicated to film and theatre students.

Having started as a humble national festival in 2003, SKENA UP Festival has in time assumed an international character, becoming one of the most important and biggest cultural events in Kosovo, bringing around 40 film and theatre academies from all around the world. Every Year SKENA UP Festival is visited from around 10 thousand people.

SKENA UP also has in its program lectures and workshops, in previous years we were honored with a presence of Jan Harlan, Katriel Schory, Nik Powell, Donall McCusker, Pavel Jech, Robert Primes, Jacques Achoti, Arta Dobroshi etc.

Last but not lest; AfterParty program is very reach with local and international music band?s.
We accept films (fiction, documentary, animation) no longer than 30 min.
 Films must be a production of a film schools, the same for theatre performances.
The year of production (film or theatre piece) must be 2010-2011.
Submission forms and complete information regarding eligibility for the 2011 SKENA UP program will be available at www.skenaup.com

DEADLINE IS SEPTEMBER 25TH.

For further questions please contact us:
SKENA UP Festival
P.O. BOX 39
1000 Prishtina
KOSOVO
Tel: +381 38 222 793; +386 49 225 206
E-mail: info(at)skenaup.com
www.skenaup.com

 


 

TAPAHTUMIA

 

Ennakkotieto teatterimatkasta Pietariin *

3.-6.12. ammattilaisten teatterimatka Pietariin

ENNAKKOTIETO suunnitteilla olevasta teatterimatkasta Pietariin.
Teatteriammattilaisille tarkoitetun matkan ajankohta on la-ti 3.-6.12.2011
Esityksiä ja tapaamisia. Matkaohjelman suunnittelee ja järjestää Adelfa Agency.
Matkustustapa Allegro-junalla.

Jos olet kiinnostunut Pietarin teatterimatkasta, ota yhteys Helena Autio-Meloniin / Adelfa Agency Oy, helena(at)adelfa.fi tai 040 720 4760.


 

Jokamiehen koreografiakoulu -tilaisuudet Helsingissä *

Helsinki Dance Companyn johtaja Kenneth Kvarnström tanssijoineen tutustuttaa yleisöä nykytanssiteoksen syntyyn Jokamiehen koreografiakoulu -tilaisuuksissa Helsingin Kaupunginteatterin studio Elsassa 21. syyskuuta alkaen.

Jokamiehen koreografiakoulussa yleisö pääsee Helsinki Dance Companyn tanssijoiden matkassa tutustumaan siihen, mitkä asiat vaikuttavat tanssiesityksen syntymiseen ja kuinka esitys vähitellen muotoutuu näyttämöllä. Kvarnströmin vetämässä tilaisuudessa yleisö pääsee myös itse vaikuttamaan esitykseen mm. musiikin valinnalla.

Tilaisuuden pohjana ovat Helsinki Dance Companyn viime vuonna ensi-iltansa saaneet ja yhä kiertueohjelmistossa jatkavat tanssiesitykset XPSD ja Destruction Song II. Molempien teosten koreografia on Kenneth Kvarnströmin käsialaa, ja musiikin teoksiin on säveltänyt mm. Silverbullit-yhtyeestä tunnettu rockmuusikko Jukka Rintamäki.

Jokamiehen koreografiakoulussa nähdään katkelmat valmiista esityksistä XPSD ja Destruction Song II, ja tilaisuuden päätteeksi yleisöllä on mahdollisuus jäädä keskustelemaan koreografin ja tanssijoiden kanssa.

Syyskuun aikana seitsemän kertaa järjestettävä Jokamiehen koreografiakoulu toteutetaan osana Kaupunginteatterin laajaa yleisötyötoimintaa, ja siinä on mukana kuusi HDC:n tanssijaa: Kenneth Bruun Carlson, Sofia Karlsson, Kai Lähdesmäki, Janne Marja-aho, Valtteri Raekallio ja Terhi Vaimala. Valosuunnittelusta vastaa Vesa Ellillä.

Jokamiehen koreografiakoulu, 21.9. alkaen Helsingin Kaupunginteatterin studio Elsassa (Ensi linja 2).
Liput 20 e, koululaiset ja opiskelijat 10/15 e
Helsingin Kaupunginteatterin lipunmyynti, puh. (09) 394 022, Ensi Linja 2, ma - pe klo 9 -18, Eläintarhantie 5, la klo 12 - 18, Eerikinkatu 2, ma - pe klo 9- 19, la klo 12 - 19 ja Lippupiste joka päivä klo 7-22 puh. 0600 900 900 (1,97 e/min + pvm)
www.hkt.fi/hdc/fiproductions/info.php?name=joka


 

Tanssiteatteri ERIn ERI-Klubit jatkuvat*

Nautintojen Ilta 19.9.2011 klo 19
Nautintojen Ilta tarjoaa herkkupaloja tieteestä ja taiteesta.
Paikkana historiallinen upeasti entisöity Hus Lindman Aurajoen varrella. 

Puhujina illassa kulttuurihistorian professori Hannu Salmi aiheella Vaarallinen suudelma sekä dosentti Heli Vinkka-Puhakka teemana Mitä sylki suuhun tuo-oletko miljonääri. Nautintojen iltaan sisältyy maukasta tiedettä täydennettynä lasillisella kuplivaa sekä kaikkia eri aisteja hivelevällä pienellä cocktail-lautasella. Illassa myös sonetteja rakkauden eri puolista syyllisyyden ja viattomuuden akselilla, tulkitsijana näyttelijä Ulla Reinikainen. Suunnittelu ja koreografia Eeva Soini ja Lassi Sairela. Illan emäntänä Tiina Lindfors. Tanssiteatteri ERIn Tanssijat Eeva Soini, Lassi Sairela, Hanna-Kaisa Rajala ja Toni Laakkonen luovat katsojan silmille tuoksuvia tansseja. Illan kesto on noin 2h.

Eri-Klubit
ovat tajunnan räjäyttäviä tapahtumia, joissa keskeisenä osana ovat Tanssiteatteri ERI:n aihealueita mielikuvituksellisella ja virikkeellisellä tavalla luotaavat teokset. Klubien muu sisältö koostuu asiantuntijoiden mukaansa- tempaavista keskusteluavauksista, villitsevistä alustuksista, puhuttelevista ja provosoivista puheenvuoroista. Sekä eri taiteenalojen ja taiteilijoiden kommentoivista teoksista. Yhteistyössä Turun Yliopisto/TIUKU-hanke.

Syksyn muut ERI-Klubit:
Persoonallisuuden rajat ja kemiat 19.10 klo 19
Punakone 19.11.2011 klo 19

Lisätietoja
Lassi Sairela 040 7203112 ja Eeva Soini 040 7202462
tanssiteatteri.eri(at)turku.inet.fi


 


Kolmas Tila järjestää yleisötilaisuuden syksyn Animalis-ensi-illasta 22.9. *

- paikalla taiteilijoita ja tieteentekijöitä
Turkulainen Kolmas Tila – Tredje Rummet ry järjestää avoimen yleisötilaisuuden syksyn ensi-illasta, Animaliksesta, torstaina 22.9. klo 18.30. Paikalla on näytelmän tekijöiden lisäksi joukko tieteentekijöitä. Tilaisuus järjestetään Manillan Vanhassa Viinatehtaassa (Itäinen Rantakatu 64, Turku) klo 18.30–21.30. Animalis on osa Turun kulttuuripääkaupunkivuoden 2011 tarjontaa.

Taiteiljat ja tieteentekijät kohtaavat
Seppo Parkkisen käsikirjoittama Animalis on kiehtova  ja tosipohjainen tarinakudos Euroopasta ja Uudesta maailmasta vuosina 1546-1735 – maailmasta ennen Charles Darwinia ja evoluutioteoriaa. Musiikillisen näytelmän ohjaa vastikään Suomen Kansallisteatterin Eino Kalima -palkinnon saanut Juha Malmivaara.
Yleisötilaisuudessa 22.9. esitetään katkelmia ja musiikkia näytelmästä. Lisäksi siinä keskustellaan esityksen teemoista. Tarjolla on ruokaa, tunnelmaa ja virittäytymistä lokakuun ensi-iltaa varten.

Puheenvuorot:
- näytelmäkirjailija Seppo Parkkinen (Kolmas Tila): Animalis – ajatuksesta näytelmäksi
- ohjaaja Juha Malmivaara (Kolmas Tila): Työryhmän ja työtapojen esittely
- geenitutkija Hannes Lohi (Helsingin yliopisto): Koiran ja ihmisen perimää
- biologit Hanna Tuomisto ja Kalle Ruokolainen (Turun yliopiston Amazon-tutkimusryhmä): Biologinen monimuotoisuus sademetsässä ja nykyajan tutkimusmatkailijat
- filosofi Kreeta Ranki (Turun yliopisto): Eläimen ja ihmisen mieli varhaismodernissa filosofiassa

Animalis kokoaa näyttämötaiteen huiput yhteen
Animaliksessa esiintyvät näyttelijät Tarja Heinula, Sofia Törnqvist, Tuula Väänänen ja Raimo Karppinen. Musiikista vastaavat Kari Mäkiranta (myös säv.), Sakari Kivinen ja Liisu Mikkonen.
- Animalis käsittelee ihmisen ja eläimen yhteistä kulttuurihistoriaa. Se on yhdistelmä dokumentaarisuutta ja fiktiota. Se on näyttämöllinen leikki, teatteria, kerrontaa, musiikkia, visuaalisuutta, satua ja installaatiota, Parkkinen kuvailee.

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt
Seppo Parkkinen
Näytelmäkirjailija / Kolmas Tila – Tredje Rummet ry
Sähköposti: seppoparkkinen(at)dnainternet.net, puhelin: 045 – 323 3939


 

Vastakertomus 2011 yhdistää taiteen ja tieteen Turussa lokakuussa *

Vastakertomus (Counter-History) 2011 yhdistää taiteen ja tieteen  ainutlaatuisella tavalla. Turun kulttuuripääkaupunkivuoteen kuuluva tapahtuma käsittää sarjan teatteri- ja elokuvaesityksiä sekä neljä päivää kestävän yleisötapahtuman. Elokuvafestivaali järjestetään 15.-18.10. ja yleisötapahtuma 20.-23.10. Teatteriesitys Animaliksen ensi-ilta on 18.10.
Tapahtuman tuottaa turkulainen ammattiteatteri Kolmas Tila – Tredje Rummet ry yhdessä Turun yliopiston ja Åbo Akademin kanssa.
- Tavoitteena on katsoa teatterin, elokuvan, filosofian ja tutkimuksen avulla toisin – ihmistä, elämää ja eläimiä, toteaa puheenjohtaja Juha Malmivaara Kolmas Tila ry:stä.

Trinh T. Minh-ha ja Michel Onfray kansainvälisiä kärkivieraita
Vastakertomus käynnistyy Trinh T. Minh-han elokuvista koostuvalla festivaalilla. Hänen elokuvistaan kuusi nähdään nyt ensimmäistä kertaa kootusti Suomessa. Vietnamissa syntynyt Trinh T. Minh-ha toimii professorina Berkeleyn yliopistossa, Kaliforniassa.

Tapahtuma tuo paikalle avoimeen yleisötilaisuuteen myös muita merkittäviä kansainvälisiä vieraita, kuten filosofi ja kirjailija Michel Onfrayn Ranskasta. Vieraina ovat myös Clandestino Institutet -ryhmään kuuluvat kulttuurihistorioitsijat ja esseistit Michael Azar ja Edda Manga, filosofi ja kirjailija Aleksander Motturi sekä runoilija Johannes Anyuru Göteborgista.
Lisäksi mukana on joukko kiinnostavimpia suomalaisia taiteen ja tieteen edustajia, kuten kirjallisuuden tutkija, FT Päivi Kosonen ja esseisti, käsikirjoittaja ja näytelmäkirjailija Kari Hukkila.

Animaliksen kantaesitys ja ylistetyn Tähden hetken uusintaesitys
Vastakertomus-tapahtumaan kuuluvat myös teatteriesitykset Tähden hetki ja Animalis, joista jälkimmäinen saa lokakuussa kantaesityksensä. Animaliksen ohjaa Juha Malmivaara.

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt
Heidi Lehmuskumpu
Tiedottaja / Kolmas Tila ry
Sähköposti: info(at)kolmastila.net, Puhelin: 044 – 400 3000


 

Ensimmäinen Senioriteatterifestivaali järjestetään Tikkurilan Teatterissa 1.-2.10.2011 *


Tikkurilan Teatterin ensimmäisellä Senioriteatterifestivaalilla on ohjelmassa teatteriesityksiä, paneelikeskustelu sekä iltatilaisuus tanssien kera. Festivaalin tarkoitus on tuoda senioriteatteria esille sekä herättää keskustelua ikäihmisten kulttuuritarjonnasta ja osallistumisen mahdollisuuksista.

Ikäihmisten hyvinvointi puhuttaa tällä hetkellä päättäjiä, palveluntarjoajia sekä itse senioreita. Teatterin ja kulttuurin keinoin on mahdollisuus lisätä seniori-ikäisten osallisuutta sekä yhteisöllisyyttä. Parhaimmillaan kulttuuri voi ennaltaehkäistä ikääntyvien ihmisten sosiaalisia ongelmia ja kannustaa ihmisiä löytämään omia voimavarojaan sekä uusia puolia itsestään.
Tikkurilan Teatteri haluaa tuoda näitä asioita esille Senioriteatterifestivaalin kautta.
Festivaalin paneelikeskustelun alustajana toimii Leonie Hohentahl-Antin, joka on tehnyt väitöskirjan Jyväskylän yliopistolle aiheesta Ikäihmiset teatterin tekijöinä. Paneelikeskustelun vetää Vantaan kaupungin kulttuurituottaja Annikki Alku, hänen erityisalueenaan on kulttuurinen vanhustyö. Paneelissa keskustelevat muun muassa senioriteatteriohjaaja Milja Vojinovic, Vantaan kaupungin Vanhus- ja vammaispalveluiden erityisasiantuntija Anne Aaltio sekä senioriteatterin tekijöitä.

Viikonlopun aikana Vernissalla nähdään seuraavat esitykset:
Kapun käräjät Kuusankoskelta, ruotsinsuomalaisen Tuula Sirjosen monologiesitys Eläkeläisten iltakurssi sekä Tikkurilan Teatterin Virtuoosien Kissa ulos.
www.tikkurilanteatteri.fi


 

Nordisk träff för kulturproducenter i Helsingfors 10-11.10.2011 *

Kom och träffa kolleger från hela Norden! På träffen presenteras goda exempel på hur man arbetar med kultur i andra sektorer i samhället, t.ex. hur cirkuskonstnärer samarbetat med kvantfysiker och hur TILLT i Sverige arbetar med att ta reda på företagens behov och matchar dem med kulturaktörer. Som deltagare har du också möjlighet att utveckla en projektidé med nordiska kolleger och att testa den på potentiella finansiärer.

Program
må 10.10. Nordiska samarbeten och utveckling av projektidéer
8.30 Kaffe & te
9.00 Start
9.20 Casepresentationer - Kultur i andra sektorer, 6 nordiska exempel
12.30 Lunch till självkostnadspris
13.30 Advisory ring - en metod för idéutveckling
14.15 Förädla din projektidé i mindre grupper med nordiska kolleger
17.30 Middag med program
19-21 Förberedning av ”pitch” inför morgondagen

ti 11.10. Idépresentationer med expertpanel
8.30 Kaffe och te
9.00 Testa din projektidé med möjliga finansiärer, Presentationer, feedback och diskussion med bl.a. nordiska finansiärer, Svenska Kulturfonden, Suomen kulttuurirahasto och Finnvera.
11.30 Lunch till självkostnadspris
12.30 Testa din projektidé med möjliga finansiärer fortsätter
15-16 Avrundning
16- Workshop och fest

Deltagaravgift
Middag må 10.10, 20€
Fest inkl. middag ti 11.10, 20€
Programmet är avgiftsfritt.

Anmälan senast 30.9
Mer info och anmälan via http://blogg.produforum.fi/nordmatch
Plats: Metropolia, Bulevarden 31, Helsingfors

Seminariet arrangeras av Produforums riksomfattande projekt i samarbete med Taivex, Sillanrakentajat, Novia och Metropolia.

Samma vecka har nätverket ENCATC för kultuproducentutbildningar i Europa sin årliga konferens 12-14.10 på Metropolia i Helsingfors. Konferensen i år går under namnet Culture forecast och behandlar urban kultur, nya publikgrupper och nätverkan ur ett framtidsperspektiv. Konferensen är öppen för kulturproducentstuderande, lärare och yrkesverksamma inom kulturproduktion. Sista anmälningsdagen är 23.9. Mera info http://encatc.org/.

Också det nordiska nätverket för kulturproducentutbildningar KULT håller sitt årliga möte i Helsingfors och kommer att delta både i NordMatch och på ENCATC.


 

Abduction of Europa tuo nykyteatteria maauimalaan*

Visuaalista vesileikkiä. Samppalinnan maauimala, Turku.
Suurella altaalla liikkuvat nuket, esiintyjät sekä erikoiset tekniset lavasteratkaisut vievät katsojat surrealistiselle retkelle, joka ei hevin unohdu!
Engineering Theatre AKHE (RUS), Turun ammattikorkeakoulun Taideakatemian nukketeatterilinjan opiskelijat ja TIP-Connection ry. luovat Turkuun harvinaislaatuisen esityksen, jonka toteutuspaikkana on maauimala. Vedessä, sen pinnalla ja alla, tapahtuva esitys luo lokakuiseen iltaan uskomattoman mystisen tunnelman.

Lue lisää


 

Murros-festivaalin ohjelmisto 25.-27.11.*

Nuorten teatterifestivaali Murroksen ohjelmistovalinnat on saatu päätökseen. Tampereella 25.-27.11.2011 viidettä kertaa järjestettävän festivaalin esitykset valitsi taiteellinen työryhmä, johon kuuluvat tänä vuonna ilmaisutaidon opettaja Virpi Koskela ja Tampereen yhteiskoulun ilmaisutaidon lukion opiskelijat Liisi Hämäläinen ja Markus Mörttinen.

Ohjelmistoon valittiin seuraavat esitykset: Lahden kaupungin Nuorisoteatteri: Meganin tarina, Loimaan teatteri: Räjähdysvaara, Mikkelin lukion teatterikurssilaiset: Elämä päin perhettä, Teatteri Satama (Joensuu): Dhoruba - nuoruuden anatomia, sekä kutsuesityksenä Tampereen yhteiskoulun ilmaisutaidon lukion esitys. Lipunmyynti alkaa marraskuun alussa.


KOULUTUSTA

 

Tietoutta teatteri-illuusioista näyttämötaiteiden ammattilaisille *

Teatteriyhdistys Taikateatteri 13 tarjoaa syksyllä näyttämötaiteiden ja teatterin ammattilaisille kiinnostavan oppimistilaisuuden.

Taikateatteri 13 vetää Suvilahden Cirko-keskuksen syysohjelmistossa kaksi Taikaa! -festivaalipäivää: 4. lokakuuta ja 5. marraskuuta. 
Taikapainotteisen ohjelman lisäksi tarjoamme yleisölle myös luentoja.
Pyhäinpäivänä 5.11. järjestämme näyttämötaiteiden ammattilaisille suunnatun luennon, jonka aiheena on näyttämö- ja teatteri-illuusiot. 

Tilaisuus on tarkoitettu mm. ohjaajille, lavastajille, puvustajille, valomiehille... ja miksei näyttelijöillekin. Tarkemmat tiedot aikatauluista ja lipunhinnoista löytyvät kotisivuiltamme: www.tt13.fi Luvassa on sisäpiirin tietoutta ja kokeneiden ammattitaikureiden näkemyksiä näyttämöilluusioiden tekniikoista ja potentiaalista. 

Taikaa! -festivaalin taiteellinen vastuuhenkilö on taikuri Tatu Tyni, joka on tehnyt illuusiosuunnittelua vuodesta 1997, mm. Kristian Smedsin Mr. Vertigoon (2010).
Ohessa liitteenä myös festivaalipäivien tämänhetkiset tiedotteet: Taikaa! -festivaalipäivä 4.10., Taikaa! -festivaalipäivä 5.11. 


International Physical Theatre Laboratory *

December 14 - 21, 2011
Retzhof Castle - Leitring bei Leibnitz, Austria
Intensive practical training, lectures, discussions and the conference programme.
Participants: actors of physical, dramatic, dance and musical theatres,
dancers, choreographers, circus performers, directors.
The working language is English.
The nearest airport is Graz Thalerhof. The programme will take place at the historic 15th century castle.
Accommodation and meals are organized for the group.
IMAGES of the past event:
http://picasaweb.google.co.uk/globtheatre/OPALPhysicalTheatre
To apply for participation, candidates should send a brief cover letter with CV/resume to physiktheater(at)gmail.com.
Programme, registration and contact details: www.iugte.com/projects/lab-dec


Muistojen polku ja elämän helminauha elämätarinakurssit Espanjassa *

Muistojen polku ja elämän helminauha elämätarinakurssit kutsuvat kirjoittamaan tarinoita, jotka haluat tallentaa, muistoja jotka kaipaavat tulla kerrotuksi. Pilkkuja ei viilata eikä aiempaa kirjoittamiskokemusta tarvita.
Matkan hinta 1500 euroa sisältää kurssin lisäksi matkan Hki-Malaga-Hki, majoituksen ja lentokenttäkuljetuksen.
Liitteenä tarkemmat tiedot kurssista.

Lisätietoja kurssien sisällöstä:
Maarit Saarelainen, tel. +358 40 356 1991
S-posti: maarit.saarelainen(at)veenvalaja.fi
Esittävän taiteen myyntikonttori: www.veenvalaja.fi


New Performance & Period Costume Courses - Arts University College at Bournemouth*

Arts University College at Bournemouth (AUCB) is a leading specialist education provider who proudly offers a variety of specialist summer short courses in art, design, media, and performance.
We are pleased to be able to introduce to you our new programme of performance & period costume courses at the AUCB.
I have attached a brochure highlighting the summer courses that are on offer with dates, prices and full details of what each course will offer.

Summer Courses (June, July & August 2012)
Professional Make-Up Courses:
Introduction to Make-Up, 3 weeks
Special Effects Prosthetics, 8 weeks 
*combine both courses; Introduction to Make –Up & Special Effects Prosthetics for a complete study experience,11 weeks

Acting
Shakespeare, 2 weeks

Period Costume and Classic English Tailoring Courses:
Introduction to Male and Female Tailoring Methods, 3weeks
18th Century Male Coats, 2 week
19th Century Steampunk Frockcoats, 2 weeks
Female Tailoring of the 1940s and 50s, 2 weeks
Introduction to Costume, 3 weeks
Introduction to Cutting 18th & 19th Century Female Dress, 2 weeks

Bespoke Courses
Flexible study options can be tailored to fit a specific curriculum topic. We invite you to discuss your learning objectives and to work with us in the creation of a programme. Please contact me directly if you are interested in arranging any of the above at; emahmud(at)aucb.ac.uk   or Graham Cottenden gcottenden(at)aucb.ac.uk .

For more information please visit us on the web at: www.aucb.ac.uk   or join our Facebook community at: www.facebook.com/costume.short.courses.aucb


 

 

Uudenmaan taidetoimikunta: Apurahat ja avustukset

Taikaa! 4.10.

Taikaa! 5.11.

Muistojen polku

Arts University Bournemouth