26.01.2012

TINFO-tiedote 3 / 19.1.2012

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

USKO TOKI

UUTISIA

HAKUJA

TAPAHTUMIA

KOULUTUSTA


 

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

 

 

EFQM, CAF – TERVETULOA PROSESSITEOLLISUUDEN MAAILMAAN TEATTERISSA

Oudot kirjainyhdistelmät ovat arviointityökaluja, joita monet teatterit – nuo armoitetut konsernipalvelujen tuottajat – joutuvat käyttämään arvioidessaan ”palveluidensa laatua ja tuottavuutta”. Teatterissakin prosessit täytyy saada siististi paloitelluksi työvaiheisiin. Siellä sitten istutaan tekemässä vuokaavioita ja työnkulkukaavioita, jotta saataisiin yksityiskohtaisesti kuvatuksi tämän esitystuotteen jalostuksen eteneminen vaihe vaiheelta eri tuotantopisteestä toiseen.

Suuren kaupunginteatterin hallintojohtaja arvioi tilannetta näin: ”Pelottavaa, että taiteen itseisarvo on unohtunut. Nyt teatterissa joudutaan toimimaan kuin prosessiteollisuudessa 1990-luvulla. Me teemme työnkulkukaavioita siitä, miten esitys syntyy, me kuvaamme prosessit, me arvioimme ja sitten voidaksemme kehittää prosesseja, me mittaamme. Me emme tule kaupungissa ymmärretyksi taidelaitoksena.

Onhan tässä jotakin ideaakin esimerkiksi työntekijöiden perehdytyksen näkökulmasta. Mutta pelottaa, meneekö lapsi pesuveden myötä. Kun oikein prosessoimme kaiken, jääkö tilaa luovuudelle. Rajoittavatko prosessit tekemistämme? Ohjaavatko mittarit tekemistämme?”

Mitä Puolustusvoimat edellä, sitä taidelaitokset perässä:

On käynnistetty toimenpiteitä, jotta organisaation itsearviointi palvelisi paremmin tulosjohtamista. Organisaation itsearvioinnin vaikuttavuuden teeman ”organisaation itsearviointi ja tulosjohtaminen” merkityskokonaisuus toteutuu vasta tulosyksikönsisäisenä itsearviointina. Johto on tarkistanut laatupäällikön sijoitusta ja asemaa organisaatiossa, jotta tulosjohtamisen kokonaisuus toteutuisi aiempaa paremmin.
Laatupäällikön tehtävän sisällöllä on merkitystä sille, miten hyvin toiminnan laadun parantaminen
toteutuu ydinprosessien ja johtamisjärjestelmän kannalta. Johdon tavoitteena on saada organisaation itsearviointi palvelemaan aiempaa paremmin johtoryhmän strategisen tason toimintaa osana tulosjohtamista. Organisaation itsearvioinnin tärkein vaikuttavuus kohdistuu henkilöstöön ja henkilöstön palvelukseen tulosyksiköissä. Organisaation itsearvioinnin avulla on edistetty henkilöstön osallistumista oman työympäristön ja toiminnan parantamiseen. Näiden voidaan tulkita sisältyvän osin henkilöstön osaamistarpeisiin ja henkilöstöpolitiikkaan. Samoin henkilöstön aktiivisella osallistumisella on luotu toimintaedellytyksiä oppivalle organisaatiolle. Jatkuvan parantamisen periaate toteutuu ydinprosessissa toistuvina toimenpiteinä, joihin organisaation itsearvioinnilla on sekä välittömiä että välillisiä vaikutuksia.

Näillä mennään! Kauan eläköön taide! Voi elämän kevät! 

PS. CAF-itsearviontimalliin voi jokainen tutustua Valtiovarainministeriön julkaisussa.



HATSUNE MIKU JA FLASH MOBIT

Pikkupääni on ihan pyörällä siitä, missä mennään. Mieletöntä. Todellisuuspelien suunnittelija ja Todellisuuden tutkimuskeskuksen tutkimusvastaava Pekko Koskinen kertoo, minkälaisessa media-avaruudessa elämme ja miten erilaiset esityksellisyyden muodot yhteiskunnassa lisääntyvät.  Laulava virtuaalihahmo Hatsune Miku mainostaa Toyotaa tai esiintyy kymmentuhatpäiselle yleisölle ja laulaa Ievan polskaa.
www.youtube.com/watch?v=DTXO7KGHtjI.

Tämä alun perin Yamahan äänisyntetisaattorin äänen ympärille luotu hahmo elää omaa elämäänsä. Sillä on omat pelit, mangat ja animet. Tai sitten me voimme muodostaa flash mobin, äkkiryhmän. Internetin välityksellä voidaan sopia aika ja paikka ja kerääntyä yhteen julkiselle paikalle tekemään jotain ennakoimatonta.  Millaisia mahdollisuuksia teatterille tästä tarjoutuukaan? Millaisia uusia tarttumapintoja? Tätä me yritämme Sisällöt jakoon – kokonaisuudessa haravoida.

 

500 MILJOONAA EUROA JA 2,5 % – KUNNAT JA KULTTUURI

Kuntaliitto ja Cupore ovat tehneet selvityksen 25 suomalaiskaupungin kulttuurimenoista. Selvityksestä käy ilmi, että kulttuurin osuus kuntien käyttötaloudesta on pieni, 2,5 %. Lisäksi tämä prosenttiosuus on hivenen laskussa. Ei yleinen keskustelu kulttuurin ja taiteen merkityksestä ja luovuudesta tai kunnan kulttuurista kunnan elinvoimaisuuden edistäjänä siis vielä kovin paljon euroissa paina.

Onko tämä jonkinlainen nollasummapeli? Plussaa on se, ettei talouden taantuma ainakaan vielä ole syönyt kulttuuripalveluja, miinusta se, ettei kulttuuriin mikään kunta myöskään ole intomielisesti satsannut.  Hienoa, että tällainen selvitys on tehty ja toivottavasti se saa myös jatkoa.  Se näyttää vertaillen, mitkä kunnat sijoittavat kulttuuriin eniten. Erot kuntien välillä ovat huikeita. Kun kärkinelikon (Vaasa, Lahti, Tampere ja Turku) kulttuurikustannusten osuus kunnan käyttötaloudesta on ollut yli 4 %. pahnanpohjimmaisilla (Kouvola, Salo, Vantaa) osuus on 2 %.     


TEATTERI JA POLITIIKKA - HABIMA JA ASHTAR

Vuonna 1913 Moskovassa perustettu Israelin kansallisteatteri Habima on kutsuttu Globe Festivaalille osana Maailman Shakespeare-festivaalia. Habiman on tarkoitus esittää festivaalilla toukokuussa hepreaksi Shakespearen Venetsian kauppias. Suunniteltu esitysvierailu on synnyttänyt Englannissa rankan boikottikampanjan ja verkkokirjoittelun.

http://www.palestinemonitor.org/?p=3465
http://mondoweiss.net/2012/01/israels-national-theater-to-bring-merchant-to-world-shakespeare-fest-in-may.html
http://www.guardian.co.uk/stage/2012/jan/17/globe-theatre-controversial-israeli-company

Ksenofobian kysymyksiä pohtiva Venetsian kauppias ei sovi yhteen sen tosiasian kanssa, että Habima esiintyy Israelin miehittämällä länsirannalla israelilaisyleisöille. Näihin esityksiin ei lähikylien palestiinalaisilla ole mitään pääsyä. Globe puolustaa Habimaa ja muistuttaa, että festivaaleille on kutsuttu myös palestiinalainen Ashtar Theatre, joka esittää Rikhard II:n. Ashtarin Gaza-monologeissa kuullaan nuorten henkilökohtaisia kokemuksia.


TURHUUDEN MARKKINOILLA

Toivotonta on löytää yli kuusikymppinen naisnäyttelijä, jonka kasvoilla näkyisi eletty elämä. Jokaisella on botoxit. Näin Yhdysvalloissa. Ohjaaja Zishan Ugurlu – Sofi Oksasen Puhdistuksen ohjaaja La MaMasta kertoi, kuinka vaikeaa oli casting Puhdistukseen.

Hanna Helavuori
johtaja
TINFO - Teatterin tiedotuskeskus
hanna.helavuori(at)tinfo.fi

 


 

 

USKO TOKI

 

 UskoToki_3

 


 

 

UUTISIA

 

 

Thalia-gaala 2012 lipunmyynti alan hintaan 16.1. - 10.2.2012*

Liput 11.3.2012 Svenska Teaternissa järjestettävään näyttämötaiteen Thalia-Gaalaan tulevat myyntiin alan hintaan maanantaina 16.1.2012 klo 10.00. Alan liput ovat varattavissa Svenska Teaternin lipunmyynnistä numerosta 09-6162 1411 maanantaista perjantaihin klo 10-18. Ryhmät voivat varata liput numerosta 09-6162 1433 maanantaista perjantaihin klo 10-16. Alan lippujen hinta on 40€ ja 60€ illallisnoutopöydän kanssa. Halvemmat liput ovat myynnissä 10.2.2012 asti, jonka jälkeen lipunmyynti avautuu Lippupisteen toimipisteissä ja nettisivuilla normaalihintaisina. 11.2.2012 lähtien gaalan lippujen hinnat ovat myös ammattilaisille 50€ ja 70€ illallisnoutopöydän kanssa.

Gaala on tänä vuonna 11.3. - 12.3. järjestettävien Teatteripäivien seminaarien välissä pidettävä iltatapahtuma, jossa monipuolisen ohjelmiston lomassa palkitaan esittävän taiteen ammattilaisia. Teatteripäivien seminaarien sisällöistä, ajoista ja paikoista tiedotetaan lähiaikoina. Thalia-Gaala alkaa Svenska Teaternissa klo 19.00 ja päättyy klo 22.00. Gaalan viralliset jatkot ovat Ravintola Teatterissa.

Lisätietoja:
Saara Moisio, sihteeri
sihteeri(at)teatterijarjestojenkeskusliitto.fi
P: 045-8964024
www.thaliagaala.fi

 


 

SISÄLLÖT JAKOON! –alkuverryttelyt,*Kevään kokoontumisten ohjelmaa 9.2. / 8.3. / 12.4.

Sisällöt jakoon! –kokoontumisten tavoite on puhumalla omasta taiteesta ja jakamalla sisältöjä tuottaa käytännön työvälineitä. Sisällön kommunikointi auttaa työryhmää, yleisöä ja yhteistyökumppaneita sitoutumaan taiteeseen.

Sisällöt jakoon! on nelinäytöksinen ohjelmakokonaisuus, jonka kolmeen ohjattuun alkuverryttelyyn

TINFO kutsuu Teatterikulmaan, (Meritullinkatu 33 A sisäpiha, 2. krs, Komedia) seuraavasti:

to 9.2. kello 10-13
to 8.3. kello 10-13
to 12.4. kello 10-13

Ilmoittaudu saman tien: taidepuhe(at)tinfo.fi

KEVÄÄN OHJELMAPÄIVIEN SISÄLTÖJÄ

Sisällöt jakoon! osat I-III ovat konkreettinen utopia teatterin ja esitystaiteen tulevaisuudesta, sekä mahdollisuuksistamme rakentaa tuota tulevaisuutta. Kevään aikana hahmotamme ja harjoitamme käytännön työkaluja ja näkökulmia, joiden avulla voimme muuttaa löytämämme mahdollisuudet todeksi.

I osa 9.2.2012
Miten voimme kehittää uusia näkökulmia omaan prosessiin ja työskentelytilanteisiin?  Millaisia voisivat olla oman prosessin ja esityksen toisenlaiset esiintulomuodot?

Ensimmäisessä osassa pohdimme sitä, mitä esityksellisyys merkitsee tänä päivänä: miten se on soluttautunut osaksi arkeamme ja media-avaruutta. Osallistujien oma tekijä- ja teoslähtöinen ajattelu, omat tuotanto- ja teosideat, toimivat lähtökohtana, josta ryhdytään yhdessä kasvattamaan uutta ymmärrystä esityksellisyydestä. Osallistujien omien esimerkkien kautta kehitetään vaihtoehtoisia malleja ja prosesseja.

II osa 8.3.2012
Mitä keinoja meillä on toteuttaa visioitamme? Toisessa osassa tarjotaan konkreettisia työkaluja, joita taiteilijat tarvitsevat muodostaakseen laajemman kontaktikentän.

III osa 12.4.2012
Kolmannessa osassa luomme yhdessä visioita siitä, miten teatterit voivat toimia uudenlaisen esityksellisyyden hoitajina ja vaalijoina. Tähän kolmanteen osaan, joka on seminaari, kutsumme myös teatterialan vaikuttajia ja päättäjiä mukaan keskustelemaan kanssamme, kuuntelemaan ja jakamaan ajattelua.

Kokonaisuuden vetäjänä ja strategian suunnittelun tukijana toimii todellisuuspelin suunnittelija, Todellisuuden tutkimuskeskuksen tutkimusvastaava Pekko Koskinen. Kokoontumisissa työskentely tapahtuu pienissä ryhmissä, ajatukset kootaan yhteen kaikkien hyödyksi.

Taidepuhepäiviimme ovat tervetulleita teatterintekijät eli taiteilijat yhdessä mahdollisen tuottajansa tai taideteosten viestinnästä ja markkinoinnista vastaavan kanssa.

Ilmoittaudu kevään kokoontumisiin lähettämällä sähköpostia: taidepuhe(at)tinfo.fi.
Lisätietoja: TINFO / tiedottaja Sari Havukainen, sari.havukainen(at)tinfo.fi


***

Sisällöt jakoon – Shared contents –ohjelmakokonaisuuden muut näytökset ovat tapahtumat syyskuussa 2012 Lainsuojattomat-festivaalin yhteydessä ja marraskuussa 2012 Baltic Circlen aikaan sekä keväällä 2013 järjestettävä Promo camp.

Ohjelmaan osallistuminen on Promo Camp –osiota lukuun ottamatta maksutonta. Mahdollisista majoitus- ja matkakuluista jokainen vastaa itse.

Koko ohjelmakokonaisuuden 2012-2013 koollekutsujat:

TEKIJÄ, Teatterikeskus, Baltic Circle, TAIVEX² ja TINFO


 

Ruotsi ottaa Vadelmavenepakolaisen vastaan*- KOM-teatteri pitkälle kiertueelle naapuriin 26.1.- 14.2.2012

KOM-teatterin hittiesitys VADELMAVENEPAKOLAINEN lähtee kiertueelle Ruotsiin. Mikko Virtasen pakkomielteistä muodonmuutosta ruotsalaiseksi seurataan peräti 11 paikkakunnalla, Kiirunasta Boråsiin ja päätyen Sundbybergiin suur-Tukholmassa. Ruotsin ensi-ilta on Gävlessä 26. tammikuuta 2012.

Esiintymiset Ruotsissa on tuottanut KOM-teatteri yhteistyössä Riksteaternin ja Tukholman Suomi-instuutin kanssa. Riksteaternin projektituottaja Ann-Cathrine Fröjdön mukaan vierailupaikkakunnilla asuu paljon ruotsinsuomalaisia. Maanlaajuista kiertuetoimintaa järjestävästä Riksteaternista pidetään arvokkaana asiana myös sitä, että tämä suomalainen esitys nähdään myös Tukholman alueella.

Vadelmavenepakolaisen on ohjannut ja näyttämölle sovittanut Arn-Henrik Blomqvist, ja se pohjautuu Miika Nousiaisen samannimiseen romaaniin. Nousiainen on yleisön tavattavissa mm. Gävlen esityksen yhteydessä. Vadelmavenepakolainen (Hallonbåtsflyktingen) näytellään suomeksi ja tekstitetään ruotsiksi.

Vadelmavenepakolaisen ensi-ilta oli KOM-teatterissa maaliskuussa 2011. Loppuunmyytyjä esityksiä on tähän mennessä ollut 75. Ruotsin vierailun jälkeen esitykset jatkuvat KOM-teatterin omalla näyttämöllä Helsingissä sekä kiertueilla eri puolilla Suomea mm. Kemissä, Oulussa, Lahdessa, Vaasassa, Turussa ja Jyväskylässä.

Lisätietoja: KOM-teatteri Jaana Jyrkänne, 040 553 9022, jaana.jyrkanne(at)kom-teatteri.fi

 


 

Sad Songs from the Heart of Europe Hampurissa*

Kristian Smedsin kirjoittama ja ohjaama monologi Sad Songs from the Heart of Europe vierailee 24.-25. tammikuuta Hampurin maineikkaassa Thalia Theaterissa. Esityksen taustalta löytyy Dostojevskin Rikos ja rangaistus. Monologissa ääneen pääsee Raskolnikovin rakastettu, prostituoiduksi ajautunut Sonja, jonka näkökulmasta kaikki roolit esittää liettualainen Aldona Bendoriūtë.

Vierailuesitys liittyy Thalia-teatterin Lessing-päivien  ”UM ALLES IN DER WELT”  teatterifestivaalin vierailuohjelmistoon. Esityksen ovat tuottaneet Smeds Ensemble & Audronis Liuga Productions (Liettua) & Baltic Circle.

Lisätietoa Hampurin vierailusta:
www.thalia-theater.de/programm/repertoire/detailansicht/stueck/sad-songs-from-the-heart-of-europe
Lisätietoa Lessing-päivistä: www.thalia-theater.de/extra/lessingtage-2012

 


 


Baltic Circle -festivaalin ja itävaltalaisen brut Wien -tuotantokeskuksen* marraskuussa alkanut esitysvaihto jatkuu Wienissä tammikuussa

Kansainvälisesti arvostettu brut Wien tuo kahdelle näyttämölleen viisi esitystä Suomesta, Virosta, Ruotsista ja Venäjältä 19.–27. tammikuuta 2012.  Baltic Games -niminen tapahtuma esittelee muun muassa Juha Valkeapään ja Taito Hoffrénin Eurooppaa kiertäneen tuotannon 10 matkaa sinne missä ei mitään tapahdu.

Baltic Circle -festivaalilta 2011 käynnistyneen esitysvaihdon antia ovat myös moskovalaisen teatr.doc-ryhmän Suomessa ensi-iltansa saanut Two In Your House ja virolaisten Maike Londin ja Riina Maidren vierailu. Muita esiintyjiä Wienissä ovat monitaiteellinen suomalaislähtöinen YKON-ryhmä ja esittävän taiteen ÖFA-kollektiivi Ruotsista.

Kyseessä on ensimmäinen tässä mittakaavassa toteutettu esitysvaihto suomalaisten ja itävaltalaisten tuotantotahojen välillä. brut – Koproduktionshaus Wien tunnetaan tarkkaan kuratoidusta kokeellisen esittävän taiteen ohjelmistostaan. Sen kaksi näyttämöä brut im Künstlerhaus ja brut im Konzerthaus tuottavat jatkuvasti uusia teatteri-, nykytanssi- ja performanssitaide-esityksiä itävaltalaisyleisön tietoisuuteen.

Lisätietoja:
Eva Neklyaeva
Festivaalijohtaja / Baltic Circle
eva.neklyaeva(at)Q-teatteri.fi

 


 

Platform11+ kilpailussa 16 pienoisnäytelmää,*voittaja julkistetaan Oulun lasten ja nuorten teatterifestivaalin avajaisissa 20.2.

Meneillään olevan, Oulun kaupunginteatterin järjestämän Platform11+ näytelmäkilpailun voitosta kisaa 16 pienoisnäytelmää. Voittaja julkistetaan 31. Oulun  lasten ja nuorten teatterifestivaalien avajaisissa ma 20.2. klo 13.30. Kilpailu on osa eurooppalaista Platform11+ EU-hanketta, jossa Suomea edustaa Oulu. Voittajateoksesta tuotetaan esitys Oulun kaupunginteatterin ohjelmistoon.

Syksyllä 2011 käynnistyneeseen, ammattialaisille suunnattuun kilpailuun lähetettiin määräpäivään 31.12.2011 mennessä 16 näytelmää eri puolilta Suomea. Tekstien tuli ponnistaa lasten ja nuorten kokemusmaailmasta ja tavoitteena oli löytää elämänmakuinen, nuoria puhutteleva teksti. Kilpailunäytelmien aiheet vaihtelevat riemukkaista koskettavan vakaviin.

Voittajanäytelmän valitsevaan raatiin kuuluvat Oulun kaupunginteatterilta teatterin ja festivaalin taiteellinen johtaja Mikko Kouki, ohjaaja Heta Haanperä sekä Platform11+ projektipäällikkö Sari Tanner. Kilpailun voittajan julkistaa Suomen Teatteri Ry:n toimitusjohtaja Tommi Saarikivi festivaalin avajaisissa maanantaina 20.2.2012 klo13.30.

Varsinaisen kilpailun voittajateoksen lisäksi nuoret valitsevat kilpailijoista oman suosikkinäytelmänsä ohjaaja Heta Haanperän luotsaamassa lukuryhmässä. Aiemmat Platform 11+ EU-hankkeen näytelmät, kriitikoiden ylistämät Koulupihan tarinoita (2010) sekä kansainvälisen ryhmän tuottama ja laajalla Euroopan kiertueella käynyt Beginning (2011) ovat tuoneet kouluyhteistyön myötä teatterille muutaman oululaisen koululuokan. ”He ovat sukeltaneet teatterityöhön jo useassa produktiossa. Tällä kertaa nämä 11–15 -vuotiaat lukevat kanssani näytelmäkilpailuun osallistuvat teokset ja valitsevat omat suosikkinsa”, Haanperä sanoo.

”Nykykoululaiset ovat erittäin taitavia draaman lukijoita. He suhtautuvat mediaan ja viihteeseen mutkattomasti ja pystyvät tarkkaan analyysiin. Uskon nuorten keskustelevan taas kiihkeästi ja tuoreesti uusista näytelmistä. Edellisessä projektissa kutkuttavimmaksi nuorten omaksi aiheeksi nousi yllättäen arki. Sen jokapäiväiset, pienet hetket muuttuivat sitten riemastuttaviksi noustessaan lavalle Koulupihan tarinoita –esityksessä”, kertoo Haanperä.

Platform 11+ EU-projekti on useana vuonna poikinut kansainvälisiä vieraita Oulun festivaaleille. Tänä vuonna nähdään unkarilaisen ja virolaisen teatterin yhteistuotanto Help!

Tommi Saarikivi tulee Oulun festivaaleille myös johtamaan keskustelua lasten ja nuorten teatterin huolestuttavasta nykytilanteesta Suomessa. Asiantuntijapaneelin osallistujakaarti on vaikuttava, mukana Opetus- ja kulttuuriministeriön kulttuuriasiainneuvos Katri Santtila, Valtion näyttämötaidetoimikunnan puheenjohtaja Ahti Ahonen, Teatterin tiedotuskeskuksen johtaja Hanna Helavuori, Opetustoimen ylitarkastaja Arja-Sisko Holappa Pohjois-Suomen aluehallintovirastosta sekä Suomen Assitej ry:n puheenjohtaja Nina Jääskeläinen.

www.ouka.fi/teatteri

 


Tiesitkö tämän ITIstä?*

International Theatre Institute (Kansainvälinen teatteri-instituutti) on hallituksista riippumaton kulttuurijärjestö. Yhdeksänkymmenen kansallisen keskuksen (keskuksia on kaikissa maanosissa) verkosto edistää näyttämötaiteisiin liittyvän tiedon vaihtoa ja taiteilijoiden välistä kansainvälistä toimintaa. Tavoitteena on myös lisätä yleistä tietoisuutta taiteellisen työn merkityksestä kehitystyössä. ITI tekee työtä rasismin, yhteiskunnallisen ja poliittisen syrjinnän poistamiseksi. ITIn uusin komitea onkin Taiteilijoiden oikeuksia puolustava komitea.

Keskukset välittävät tietoa maittensa teatteritapahtumista, järjestävät kansainvälisiä seminaareja, kokouksia ja festivaaleja. Yhdeksänkymmentä maata eri maanosista kuuluvat ITIIn. ITI perustettiin Prahassa kylmän sodan maailmassa 1948.

ITIn puheenjohtajana toimii bangladeshilainen Ramendu Majumdar. Ruotsin Teatteriunionin johtaja Ann Mari Engel valittiin ITIn varapuheenjohtajaksi ITIn 33. maailmankongressissa Xiamenissa, Kiinassa syyskuussa 2011. Toinen varapuheenjohtaja on Ali Mahdi Sudanista. ITI:n pääsihteeri on sveitsiläinen näytelmäkirjailija Tobias Biancone.

• ITI on ei-valtiollinen, maailmanlaajuinen teatterialan yhteistyöjärjestö
• ITI koostuu 90 kansallisesta ITI-keskuksesta
• ITI on Theatre of Nations –festivaalin kumppanijärjestäjä
• ITIn maailmankongressi on joka toinen vuosi, seuraava kongressi järjestetään Havannassa teatterifestivaalien yhteydessä 2013
• ITIä johtaa yleiskokous, toimeeenpaneva neuvosto (ExCom) sekä Pariisissa toimiva pääsihteeristö.
• ITIllä on kansainvälisiä komitetoita ja työryhmiä, joiden toimintaan alan ammattilaiset voivat osallistua (ks. tarkemmin alempana komiteoiden toiminnasta)

ITIn uusin komitea ITI Action Committee for Artist Rights

Saksan ITI-keskus hallinnoi uutta nettisivua, joka seuraa taiteilijoiden ihmisoikeuksia sekä niihin kohdistuvia rikkomuksia: www.iti-artistsrights.iti-germany.de
Katso muut komiteat.

ITI:n 33. maailmankongressi järjestettiin Kiinassa, Xiamenissa syyskuussa 2011

Xiamenissa kokoontui 300 edustajaa 70 eri maasta sekä 500 kiinalaista toimijaa. Kongressin puitteissa järjestettiin työpajoja, keskusteluja, symposiumeja, komiteakokouksia sekä kiinalaisen teatterin festivaali. Suomen ITIä kongressissa edusti ohjaaja Raija-Sinikka Rantala. Raija-Sinikka Rantala on toiminut ITI:n ExComissa vuosina 2004-2008 ja ITIn taiteellisena johtajana vuosina 2006-2008.
Tutustu kongressin uutiskirjeeseen täällä.

Seuraava ITIn maailmankongressi järjestetään Kuuban Havannassa 2013.

Riitta Seppälästä ITIn kunniajäsen

Ensimmäistä kertaa ITIn maailmankongressissa valittiin ITIn kunniajäseniä, joiden työskentely ITIn puolesta on ollut merkittävää. Kunniajäseniksi nimitettiin Teatterin tiedotuskeskuksen entinen johtaja Riitta Seppälä sekä Jennifer Walpole, ITIn aikaisempi pääsihteeri, Georgette Gebara  Libanonista, Heino Byrgensen Tanskasta ja  René Hainaux Belgiasta.

Maailman teatteripäivä 27.3.

ITIn julistamaa Maailman teatteripäivää on vietetty 27.3. vuodesta 1961 lähtien.

Aloitteen Maailman teatteripäivästä teki professori Arvi Kivimaa ITIn kongressissa Suomessa 1959. Kansainväliseksi juhlapäiväksi valittiin maaliskuun 27. päivä, koska se oli Pariisiin perustetun Kansojen teatteri -näyttämön avajaispäivä.

Juhlinnan perinteisiin kuuluu Maailman teatteripäivän julistus, jonka kirjoittajaksi ITI valitsee vuosittain maineikkaan teatterintekijän jostakin jäsenmaastaan.

Julistus luetaan teatteripäivänä teattereissa ennen illan esitystä. Useissa maissa teatteripäivän viettoon liittyy gaalailtoja, teatteripalkintojen jakoja, juhlaliputuksia ym tapahtumia.

Muut komiteat *

The Communication Committee (ComCom) studies the role of media communication in promoting theatre, and also edits publications such as ITI‘s biennial volume of «The World of Theatre» in English, French and Arabic, and World Theatre Directory that is available online.

The Committee for Cultural Identity and Development (CIDC) focuses on promoting dramatic forms and expressions which are essential components of cultural identity. Current projects deal with such wide-ranging themes as peacemaking and conflict resolution through artistic collaboration (My Unknown Enemy / Centre for Theatre in Conflict Zones), and contribute to the implementation of the UNESCO Convention on the Protection and the Promotion of the Diversity of Cultural Expressions.

The Dramatic Theatre Committee (DTC) aims at promoting the scholarly and professional dimensions of dramatic theatre today. It is active organizing seminars, festivals and workshops, and has developed a project on «The Fool on the World‘s Stages».

The International Dance Committee (IDC) seeks to develop the study and practice of Dance, through activities such as the patronage of international festivals, the organization of workshops for young professionals and events in connection with International Dance Day – in particular the diffusion of the International Message.

International Festival Forum (IFF) is in development. It will concentrate on festival activities all around the world.

The International Monodrama Forum (IMF) is a network of theatre festivals around the world which promote the art and artists involved in productions with a single performer.

The International Playwrights’ Forum (IPF) is involved in projects and networking for and with playwrights. Since 2000 it organises a biennial «International Playwriting Competition» for playwrights all over the world.

The Music Theatre Committee (MTC) seeks to initiate or coordinate activities in the world of musical theatre and is conducting a worldwide competition called «Music Theatre Now» for creators of new opera and music theatre – in collaboration with the German Centre of the ITI. The prize winners are invited to present their work at the international meeting of Music Theatre Now in Berlin.

The New Project Group (NPG) seeks to stimulate the development of new alternative theatres through the development of collective productions by artistic teams from different countries.

The Theatre Education and Training Committee (TECOM) is concerned with the teaching of theatre (especially at tertiary level) and with teacher training. It accomplishes its task through themed meetings and workshops aimed especially at young professionals. It works in partnership with the ITI /UNESCO Chair of Theatre and is represented on the Chair´s Board.

The Young Practitioners’ Committee (YPC) has two main axes of work: 1) to encourage and facilitate the presence of a new generation of theatre artists, to develop new forms of artistic participation and to contribute to the transmission of the ITI legacy during the World Congresses. 2) to build up an international network of young performing arts practitioners in order to facilitate international mobility, exchange ideas and maintain the contacts made at a World Congress.


ITIn nettisivut: www.iti-worldwide.org

 


 

Suomen kulttuuri- ja tiedeinstituuteille uusi asiamies*

FM Ilmi Villacís on nimitetty Suomen kulttuuri- ja tiedeinstituutit ry:n uudeksi asiamieheksi. Hän ottaa tehtävän vastaan 1.2.2012. Nimityksen teki yhdistyksen hallitus yksimielisesti 10.1. Kaikkiaan tehtävään saatiin 43 hakemusta.

Ilmi Villacís (s. 1969) on toiminut 4,5 vuotta erityisasiantuntijana opetus- ja kulttuuriministeriön taideyksikössä, vastuualueinaan mm. kulttuuri-instituutit, taiteen tiedotuskeskukset, ystävyysseurat, kulttuuriviennin tukiverkosto sekä muut kulttuuripoliittiset kehittämistehtävät.  Vuosina 2002 – 2007 hän toimi Suomen Tallinnan suurlähetystön lehdistö- ja kulttuurivastaavana. Ilmi Villacís pitää yhdistyksen toimintaa hyvin tärkeänä instituuttiverkoston tulevaisuuden kannalta ja toteaa: ”Instituutit tekevät hienoa työtä luodessaan suomalaisille kulttuurin ja tieteen alan toimijoille edellytyksiä kansainvälistymiseen ja menestymiseen ulkomailla. Niiden joustavuus ja kyky nopeaan reagointiin on ainutlaatuinen kilpailuetu kansainvälisissä verkostoissa."

Suomella on maailmalla 16 kulttuuri- ja tiedeinstituuttia. Instituuttiverkostoon kuuluu lisäksi Espoossa sijaitseva Hanasaaren ruotsalais-suomalainen kulttuurikeskus. Instituutit ovat keskeinen osa Suomen kansainvälistä kulttuurivaihtoa. Lisäksi ne edistävät merkittävästi kulttuurivientiä ja suomalaisen tutkimuksen kansainvälistymistä.

Suomen kulttuuri- ja tiedeinstituutit ry perustettiin vuonna 2005. Yhdistys avustaa kotimaassa kulttuuri- ja tiedeinstituutteja sekä niitä ylläpitäviä säätiöitä mm. yhteistyön kehittämisessä, yhteiskuntasuhteiden hoidossa, hallintopalveluissa ja kotimaan viestinnässä. Yhdistys ei ole instituuttien katto-organisaatio. Yhdistyksen jäseniä ovat kaikki instituutit tai niitä ylläpitävät säätiöt.

Suomen kulttuuri- ja tiedeinstituutit ry:n hallituksen muodostavat professori Markku Löytönen (puheenjohtaja), Suomen Tanskan kulttuuri-instituutin johtaja Esa Alanne, Suomen Saksan-instituutin säätiön asiamies Annette Forsén, ministeri Kalevi Kivistö, Annantalon taidekeskuksen johtaja Johanna Lindstedt ja professori Juha Sihvola.

Yhdistyksen ensimmäisenä asiamiehenä toiminut FM Ann Sandelin jättää tehtävänsä omasta pyynnöstään: ”On ollut ilo saada työskennellä luovassa asiantuntijaverkostossa, jonka toiminta on jatkuvasti kehittynyt. Instituutit ovat voimavara kansainvälisten verkostojen luojina suomalaisille taiteen ja tieteen toimijoille.”

Lisätietoja: Hallituksen puheenjohtaja, prof. Markku Löytönen, puh 0500 41298, asiamies Ann Sandelin, puh. 040 5119215, Ilmi Villacís, puh. 040 8305936

 


 

EU:n Luova Eurooppa -ohjelman käsittely alkaa*

Kulttuuri- ja av-alan uuden yhteisen EU:n tukiohjelman käsittely on käynnistynyt. Ministeriö kerää parhaillaan suomalaistoimijoiden näkemyksiä komission ehdotuksesta.

Luova Eurooppa (Creative Europe) -ohjelmaehdotuksen käsittely on käynnistynyt Tanskan johdolla EU:n neuvostossa. Komissio ehdottaa kulttuuri- ja av-alalle yhtä yhteistä tukiohjelmaa vuosiksi 2014–2020.

Opetus- ja kulttuuriministeriö toivoo toimijoiden näkemyksiä Luova Eurooppa -ehdotuksesta 14.2. mennessä osoitteeseen eulausunnot(at)minedu.fi, viitteellä "Luova Eurooppa".

 


 

Mikä Luova Eurooppa?*

Luova Eurooppa (Creative Europe) on komission ehdotus uudeksi kulttuuri- ja audiovisuaalialan tukiohjelmaksi vuosiksi 2014–2020, kun nykyiset Kulttuuri-, Media- ja Media Mundus -ohjelmat päättyvät vuonna 2013.

Ohjelman tavoitteena on vaalia ja edistää Euroopan kulttuurista ja kielellistä monimuotoisuutta sekä vahvistaa kulttuurialan ja luovien toimialojen kilpailukykyä. Luova Eurooppa yhdistää nykyiset kulttuurin ja av-alan tukiohjelmat saman katto-ohjelman alle. Ehdotukseen sisältyy myös uusi kulttuuri- ja audiovisuaalisten alojen toimijoille suunnattu lainainstrumentti.

Tutustu ohjelmaehdotukseen
    Ohjelmaehdotus suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi löytyy opetus- ja kulttuuriministeriön verkkopalvelusta

    CIMOn Kulttuurin yhteyspisteen joulukuun 2011 uutiskirje

    Euroopan komission verkkopalvelu

 


 

 

HAKUJA

 

 

VUOKRALLE TARJOTAAN alkaen 1.3.2012 *

•Toimistotila 26 m² (sis. kaksi huonetta á 13 m²)

Vuokrattava tila Teatterikulmassa osoitteessa:
Meritullinkatu 33 A 3. krs., 00170 Helsinki.

Tiedustelut: tiistaista torstaihin klo 10.–11.30,
Työväen Näyttämöiden Liitto r.y.,
toiminnanjohtaja Eeva-Sisko Artell, p. 040-700 7739,
eeva-sisko.artell(at)tnl.fi.

 


 

Tanssiteatteri Minimi ja Itäinen tanssin aluekeskus hakee *
TUOTTAJAA

Tanssiteatteri Minimi ja Itäinen tanssin aluekeskus hakee oma-aloitteista ja ammattitaitoista tuottajaa vakituiseen kokopäiväiseen työsuhteeseen 1.3.2012 alkaen tai sopimuksen mukaan.

Pääasialliset työtehtävät ovat esitysten, kiertueiden ja tapahtumien tuottaminen, tiedotus ja markkinointi. Tuottajalta edellytetään soveltuvaa tutkintoa, tuottajakokemusta, hyviä ihmissuhdetaitoja, tietoteknisiä valmiuksia sekä hyvää suomen- ja englanninkielen taitoa. Työ tapahtuu pääasiassa päivisin ja edellyttää asumista Kuopiossa. Kokemus työskentelystä esittävän taiteen parissa katsotaan eduksi.

Hakijat kutsutaan haastatteluun hakemusten perusteella. Hakemusten on oltava perillä 8.2.2012 kello 15.00 mennessä.

Työhakemukset palkkatoiveineen osoitteeseen:

Antti Lahti / Tanssiteatteri Minimi, Sotku, Suokatu 42/2, 70110 Kuopio
tai sähköpostilla antti.lahti(at)minimi.fi

Tiedustelut:
antti.lahti(at)minimi.fi, 050 3254972

 


 

Euroopan kulttuurisäätiön tuki kansainväliselle yhteistyölle*

Euroopan kulttuurisäätiö (ECF) tarjoaa apurahoja sekä yhteisöjen että yksityisten kulttuurialan toimijoiden kansainväliselle yhteistyölle. Tuki kansainvälisille, kulttuurialan ja muiden alojen yhteistyöhankkeille on haettavana vuonna 2012 välillä 20.2.-2.5.

Lue lisää ECF:n verkkopalvelusta: www.eurocult.org/grants/collaboration-grants

 


 

 

TAPAHTUMIA

 

 

Keskiviikkovieraat-seminaari 25.1.:*Itseohjautuva näyttelijä ja teatterin muuttuvat työnkuvat

Näyttelijäntaide ja nykyaika -tutkimushankkeen ensimmäisen kolmivuotisprojektin päätteeksi julkaistiin viime elokuussa artikkelikokoelma Nykynäyttelijän taide – horjutuksia ja siirtymiä (kustantajina TeaK ja Maahenki). Kirjassa puretaan psykofyysisen näyttelijäntradition perintöä ja pohditaan, millaista voisi olla nykynäyttelijäntaide – näyttelijäntekniikka, -dramaturgia ja -pedagogiikka – joka perustuu itseohjautuvuudelle.

Mitä itseohjautuvuus merkitsee näyttelijäntaiteessa? Minkälaisia mahdollisuuksia itseohjautuva näyttelijä avaa ohjaajan, dramaturgin, näytelmäkirjailijan, valo- ja äänisuunnittelijan tai lavastajan taiteelle? Mitä merkitystä ja minkälaisia vaikutuksia nykynäyttelijän itseohjautuvuudella voisi olla teatterin eri ammattilaisten työtavoille ja teatterin käytännöille?

Näistä asioista keskustellaan Teatterimuseon Kantissa Keskiviikkovieraat -seminaarisarjassa 25.1.2012 klo 16–19 (Tallberginkatu 1 G, Kaapelitehdas) www.teatterimuseo.fi. Tilaisuus on maksuton.

Tarjoilun mitoittamiseksi toivotaan ennakkoilmoittautumista osoitteeseen hallintoassistentti(at)teatterimuseo.fi.

Tilaisuudessa Nykynäyttelijän taide -teoksen kirjoittajat sekä tutkimushankkeen näyttelijät esittelevät Esa Kirkkopellon johdolla itseohjautuvuuteen perustuvaa näyttelijäntaidetta ja -pedagogiikkaa.

Kutsumme teatteritaiteen ammattilaisia keskustelemaan muuttuvasta teatteritaiteesta, uusista työnkuvista sekä muutoksen tarjoamista tulevaisuuden näkymistä!

 


 

Väitös: Janne Tapper: Jouko Turkan Teatterikorkeakoulun*kauden yhteiskunnallinen kontekstuaalisuus vuosina 1982–1985

FM Janne Tapper väittelee 3.2.22012 kello 12.15 Helsingin yliopiston humanistisessa tiedekunnassa aiheesta ”Jouko Turkan Teatterikorkeakoulun kauden yhteiskunnallinen kontekstuaalisuus vuosina 1982–1985”.

Väitöstilaisuus järjestetään osoitteessa yliopiston päärakennus, sali 5, Fabianinkatu 33.

Vastaväittäjänä on Erkki Sevänen, FT, YTT, dos., kirjallisuuden, erityisesti kirjallisuussosiologian professori Itä-Suomen yliopistosta, tiedekunnan edustajana on Arto Haapala, Ph.D, estetiikan professori Helsingin yliopistosta ja kustoksena Hanna Korsberg, FT, teatteritieteen professori Helsingin yliopistosta.

Väitöstiivistelmä:
helda.helsinki.fi/handle/10138/29083

www.helsinki.fi/teatteritiede

 


 

Tarpeellisen taiteen seminaari TARTSAN 3.-5.2.2012*

Tartsan moniäänisessä kaupunkiviidakossa
Tarpeellisen taiteen seminaari TARTSAN on Metropolia Ammattikorkeakoulun esittävän taiteen koulutusohjelman jokavuotinen opiskelijoiden, opettajien, alumnien, asiantuntijoiden, kutsuvieraiden ja kaikkien aiheesta kiinnostuneiden yhteinen tapaaminen.

Tapaamisessa esitellään ja testataan soveltavan teatterin työtapoja, ideoita, konsepteja, projekteja ja hankkeita. Tämän vuoden aihe on moniääninen kaupunkikulttuuri.

Seminaari kysyy miten taide toimii julkisessa tilassa? Voiko taiteella vaikuttaa yhteiseen tilaan? Millaisia ovat taiteen strategiat rakentaa moniäänistä kaupunkikulttuuria? Meitä kiinnostavat arjen tarinat, vastarinnan strategiat, epäonnistuneet valtausyritykset, pitsiliinat kallioilla, tanssitaiteilijat toreilla, kuorolaulajat taivasalla, katusoittajat Kainuussa... taide joka tulee ulos perinteiseltä areenaltaan.

Tartsanin seminaarisisältöön kuuluvat lyhyet presentaatiot, joita esitellään kaistoilla.  Kaistat sisältävät opiskelijoiden, alumnien, asiantuntijoiden ja opettajien esittelemiä työtapoja, menetelmiä, konsepteja ja hankkeita. Kaistoilla prensentaation esittelyaika on 15 minuuttia, jonka jälkeen saa esittää tarkentavia kysymyksiä viiden minuutin ajan. Ohjelmaan kuuluu myös perjantaina 3.2. Studia Generalia -luento, lauantaina 4.2. paneelikeskustelu ja alumnien kokoontumisajot. Sunnuntain 5.2. ohjelmaan kuuluu kaupunkitaidetyöpajoja, jotka ovat maksullisia ulkopuolisille osallistujille.

Studia Generalia -luennoitsijoina vierailevat teatteriohjaaja Tiit Ojasoo ja dramaturgi Ene-Liis Semper tallinnalaisesta NO99 -teatteriryhmästä otsikolla The Rise and Fall of Estonia - national cycle in Theatre NO99. Kutsuttuina panelisteina puhuvat kuvataiteilija Erkki Soininen, yhteisösosiologi Leena Eräsaari, kaupunkitaitelija Meiju Niskala sekä teatterintekijät Hannu Raatikainen ja Tuomas Laitinen. Paneelin moderaattorina toimii Kansalaisnavigointia metropolissa -hankkeen projektipäällikkö Pilvi Kallio.  

Kaistojen puhujat (tähän mennessä varmistuneet) ovat nähtävillä osoitteessa:
www.metropolia.fi/koulutusohjelmat/kulttuuri-ja-luova-ala/esittava-taide/tartsan/lisatietoja-ohjelmasta

Tapahtuma järjestetään pääosin Metropolia Ammattikorkeakoulun Arabian tiloissa (Hämeentie 161) ja sen läheisyydessä. Lauantain iltaklubi Pacificossa Kalliossa (Helsinginkatu 15) sekä sunnuntain workshopit ympäri kaupunkia.

Ohjelmisto päivittyy jatkuvasti, tutustu tapahtumaan ja lue lisää osoitteesta:
www.metropolia.fi/tartsan

Tapahtumaan voi alustavasti ilmoittautua osoitteessa:
https://elomake.metropolia.fi/lomakkeet/4440/lomake.html

Lisätietoa sisällöstä: Lehtori Tuuja Jänicke, p. 050 551 1704, tuuja.janicke(at)metropolia.fi

Akkreditointi: Sannaliina Malinen, sannaliina.malinen(at)metropolia.fi

 


 

Punainen Helmi -naisklovnifestivaali 13.-19.2.2012*

Naisklovnit saivat ikioman festivaalin – vaikka ovatkin ihan pellejä!

Helmikuun puolivälissä tehdään historiaa, kun ensimmäistä kertaa järjestettävä Punainen Helmi -naisklovnifestivaali tuo Suomeen ja Ruotsiin maailmankuuluja naisklovneja.

Tanssiteatteri Hurjaruuthin, Espoon Kaupunginteatterin sekä uppsalalaisen Reginateaternin yhteistyössä tuottama festivaali esittelee tukun kovatasoisia klovnittaria Brasiliasta, Englannista, Itävallasta, Ruotsista ja Suomesta. Perinteisesti suurin osa klovneista on miehiä, mutta festivaali muistuttaa meitä siitä, että Pohjoismaista ja muualta maailmasta löytyy huippuluokan naisklovneja. Festivaalilla nähdään näillä leveysasteilla ennennäkemättömiä esityksiä sekä tarjotaan naisklovneille uudenlainen esiintymisareena. 

Festivaalien nimekkäimmät tähdet saapuvat Englannista. Brasilialaislähtöinen Angela de Castro on naisklovnerian uranuurtaja, Castro esiintyi kotimaansa teatterikenttää mullistaneessa Macunaima -esityksessä, jonka näki yli miljoona katsojaa niin Brasiliassa kuin ulkomailla. Nykyään Lontoossa asuva taiteilija esiintyy aktiivisesti ympäri maailmaa sekä opettaa klovneriaa. Festivaalin aikana de Castro pitää Hurjaruuthissa viisipäiväisen klovneriatyöpajan. De Castron esitys The Gift on universaali tarina rakkauden etsimisestä, kerrottuna klovnerian huikaisevin keinoin. Toinen pitkän linjan klovnitar on englantilainen Nola Rae, jonka ura alkoi jo 70-luvun alussa. Australiassa syntynyt Rae on kansainvälisesti arvostettu taiteilija, joka on esiintynyt yli 60 maassa. Festivaalilla nähtävä esitys Elizabeth’s Last Stand on Elisabeth ensimmäisen innoittama hulvaton kuvaus vanhenevasta naisesta, joka perustaa oman kuninkaallisen hovin makuuhuoneeseensa. 

Festivaaleilla nähdään lisäksi belgialainen Rachel Ponsonby, itävaltalainen Tanja Simma, englantilainen Caroline Richards, ruotsalainen Ika Nord sekä tutustutaan suomalaiseen naisklovneriaan Taina Mäki-Ison, Hanna Terävän ja Janna Haaviston johdolla. Kaksi jälkimmäistä ovat valmistuneet klovnerian maistereiksi Tukholman Teatterikorkeakoulusta ja ovat siten Suomen toistaiseksi ainoat akateemiset klovnit, eli pellemaisterit.

Festivaalin taiteellisessa työryhmässä toimivat Tanssiteatteri Hurjaruuthin teatterinjohtaja Arja Pettersson, Espoon kaupunginteatterin johtaja Jussi Helminen sekä Reginateaternin johtaja Paul Kessel. Festivaalista kehitetään vuosittainen naisklovneriaan keskittyvä tapahtuma, joka esittelee pohjoismaiselle yleisölle maailman huikeimmat naisklovnit.

Lisätietoja:
Jaakko Pahkamaa, Markkinointipäällikkö
Tanssiteatteri Hurjaruuth
044 788 7012 / 09 565 7252
jaakko.pahkamaa(at)hurjaruuth.fi

 


 


Kansainvälinen lasten- ja nuortenteatterifestivaali Bravo! järjestetään* seitsemännen kerran 11.-18.3.2012

Bravo! -festivaali levittäytyy jo seitsemättä kertaa pääkaupunkiseudun kulttuuritaloihin 11.-18. maaliskuuta 2012. Festivaali tarjoilee perinteiseen tapaansa monipuolisen kattauksen kansainvälistä lastenteatteria, ja tällä kertaa mukana on viisi kansainvälistä teatteriryhmää. 

Suomalais-slovenialaisen AEIOU:n Pää alas, jalat ylös! ja italialaisen Stradevarie Compagnia Teatralen Laulava paperi ovat visuaalista ja osallistavaa taaperoteatteria parhaimmillaan. Tanskalaisen Batidan Maria Bonita taas yhdistää lavalla rytmikkään musiikin ja historiallisen legendan kauniista Mariasta sekä rosvopäällikkö Lampiaosta kiehtovaksi tarinaksi. Tšekkiläisen Divadlo Alfan taidokas nukketeatteriesitys James Blond vie yläkouluikäiset ja aikuiset katsojat James Bond-elokuvan kulisseihin. Ohjelmassa on myös Tanssiteatteri Auracon ensi-ilta Petit Câlin, joka saa katsojan pohtimaan halauksen merkitystä.

Bravo! -festivaalin oheisohjelmistoon kuuluu Annantalon kirjakahvilassa iltaisin järjestettävä Bravo! -klubi sekä Suomalaisen Nukketeatterin Näyteikkuna Stoassa festivaalin päätösviikonloppuna 16.-18.3. Lisäksi Suomen Assitej:n jäsenteatterit järjestävät omissa tiloissaan esityksiä kaikenikäisille lapsille. Assitej:n ammattilaisseminaaripäivään saapuu ruotsalainen filosofi Liza Haglund. Haglund vetää mm. tukholmalaisessa Södra Teaternissa huippusuosittuja lasten filosofiakursseja.

Bravo! -festivaalin tuottaa Suomen Assitej ry yhteistyössä Helsingin, Espoon ja Vantaan kulttuuritoimien kanssa. Yhteistyökumppaneina ovat muun muassa Nukketeatterikeskus Poiju, Suomen UNIMA ry sekä Kauniaisten kaupunki.
 
Festivaalin koko ohjelma: www.bravofinland.org


 

KOULUTUSTA

 

 

Angela de Castron klovnerian mestarikurssi Kaapelitehtaalla 15.-19.2.2012*

Angela de Castro ”How to be a stupid” -työpaja 15.–19.2.2012

ke klo 14-19, to klo 9-16, pe klo 9-15, la klo 9-17, su klo 9-16 (muutokset mahdollisia)

Brasilialaislähtöisen Angela de Castron klovnerian mestarikurssi Kaapelitehtaalla. De Castro on klovnerian uranuurtaja, joka esiintyi kotimaansa teatterikenttää mullistaneessa Macunaima -esityksessä. Kyseisen teoksen näki yli miljoona katsojaa niin Brasiliassa kuin ulkomailla. Nykyään Lontoossa asuva taiteilija esiintyy aktiivisesti ympäri maailmaa sekä opettaa klovneriaa. Vuonna 1990 De Castro perusti The Why Not Instituten, jonka puitteissa hän on luennoinut ja vetänyt mestarikurssiaan mm. Royal National Theatre Studiossa ja Royal Shakespeare Companyssa Englannissa.

Työpaja on osa helmikuun puolivälissä ensimmäistä kertaa järjestettävää Punainen Helmi –naisklovnifestivaalia, joka tuo Suomeen ja Ruotsiin maailmankuuluja naisklovneja.  Kurssille osallistuvat pääsevät maksutta katsomaan kaikki Punainen Helmi – naisklovnifestivaalin esitykset Hurjaruuthissa.

”How to be a stupid” on intensiivinen kurssi, jossa ei opetella pelkkää klovnerian tekniikkaa vaan myös nauretaan ja pidetään hauskaa. Yrityksenä on löytää oikeanlainen mielentila, jokaisen oma sisäinen klovninsa.

Kurssin hinta 340 €
Ilmoittautumiset 3.12.2012 mennessä.
Tiedustelut ja ilmoittautuminen: niina.ilola(at)hurjaruuth.fi
Kurssille otetaan 12 osanottajaa ilmoittautumisjärjestyksessä. Opetuskieli englanti.
Lisätietoa kurssista: www.thewhynotinstitute.com
Opetuspaikka:
Tanssiteatteri Hurjaruuth, Kaapelitehdas
Tallberginkatu 1 A, 00180 Helsinki

 


 

Avner Eisenberg (USA): Mimiikan mestarikurssi 9. – 12.7.2012 *

klo 10–16
Jyväskylän tanssiopisto, Vapaudenkatu 48–50
Hinta: 360 euroa
Kurssille otetaan 16 osanottajaa ilmoittautumisjärjestyksessä.
Opetuskieli englanti

Katso tarkemmin liitteestä.

Tiedustelut ja ilmoittautumiset 25.5. mennessä www.jyvaskylankesa.fi
tai mirja.summanen(AT)jkl.fi ja 010 439 4220.

 


 

Näyttämösanoittajien mestariskurssi 5.-28.10.*

Kurssilla 5. - 28.10.2012 opiskellaan musikaalilaulujen sanoittamista tavoitteena alan ammattitaidon kohottaminen maassamme.

Kurssiin kuuluu 2 viikonloppua lähiopetusta (30 t) ja 25 tuntia etäopiskelua (harjoitustöiden tekeminen).

Kohderyhmät: kirjailijat ja näytelmäkirjailijat, kääntäjät, lauluntekijät, dramaturgit, muut  ammattilaiset

Pääopettaja: muusikko, lauluntekijä Pauli Hanhiniemi

Kurssin järjestää: Oriveden Opisto yhteistyössä Helsingin Kaupunginteatterin kanssa
Kurssipaikka: KVS:n kurssitilat, Kasarmikatu 23, 00100 Helsinki

Hakijan tulee lähettää määräaikaan eli 30.4.2012 mennessä Oriveden Opistoon lyhyt CV siitä kuka hän on ja liittää näytetekstiksi oma laulunsanoitus

Lisätiedot opistolta, puh. 0207 511511

www.orivedenopisto.fi/monimuoto/monimuotokoulutus.htm

 


 


Tero Saarisen aamutunnit Aleksanterin teatterilla 6. - 17.2.*

Tero Saarinen pitää aamutunteja ammattilaisille ja tanssin ammattiopiskelijoille Aleksanterin teatterilla ma–pe, 6.–17.2.2012. Tunneilla tutustutaan Saarisen liikekieleen tekniikka- ja repertoaariharjoitusten kautta.

Lisätietoja ja ilmoittautumisohjeet Tero Saarinen Companyn nettisivulla: www.terosaarinen.com/fi/opetustoiminta/tulevat_kurssit

 


Odin Teatret: Workshops and an International Stilt Council*

(In the framework of  WIN - Workout For Intercultural Navigators)

15 April - 15 May 2012
AGELESS GIANTS - CROSSING 1
A one month course and practical intervention led by Deborah Hunt and The Jasonites (artists in residence at Odin Teatret), with the supervision of Julia Varley
Deborah Hunt will help participants to build masks and puppets of different sizes and then lead sessions to give life to these particular objects and build dialogues and scenes with them. The Jasonites will lead the participants in physical training and composition, sessions of percussion and music, and elements of actor's dramaturgy. Julia Varley will give inputs to the workshop during the first 2 weeks when it will also be possible to have meetings with Odin Teatret's director Eugenio Barba.
Application deadline: 15 February 2012
Read more >> 


22 June - 29 July 2012
AGELESS GIANTS - CROSSING 2
A 5 week course and practical intervention led by Deborah Hunt and The Jasonites (artists in residence at Odin Teatret) with the supervision of Julia Varley
Deborah Hunt will help participants to build masks and puppets of different sizes and then lead sessions to give life to these particular objects and build dialogues and scenes with them. The Jasonites will lead the participants in physical training and composition, sessions of percussion and music, and elements of actor's dramaturgy. Julia Varley will give inputs to the workshop during the first 2 weeks.
Application deadline: 30 March 2012
Read more >> 

OBS. For those interested in taking part to both Crossing 1 and 2, there will be the possibility of sleeping at the theatre with no extra charge and study at the CTLS 

15 - 23 July 2012
INTERNATIONAL STILT COUNCIL
with Tage Larsen
A 1 week gathering of stilt figures from all over the world led by Tage Larsen (Odin Teatret) to work on parades and dances to be presented for 35.000 scouts in Holstebro.
Application deadline: 15 April 2012
Read more >> 

For further information and participation requirements please consult www.odinteatret.dk or write to Nathalie Jabalé at odin(at)odinteatret.dk

 


 

Avner Eisenberg