11.09.2014

TINFO-tiedote 30 / 11.9.2014

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

TINFON ILMOITUKSIA

UUTISIA

TAPAHTUMIA

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

HAKUJA

TYÖPAIKKOJA

TYÖPAJOJA JA KOULUTUSTA

MUITA ILMOITUKSIA

 

twitter.com/tinfotweets

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA


HYVÄÄ TYÖPÄIVÄÄ! TYÖHYVINVOINTIA!

Otsikko on TAIVEX²-hankkeen viimeisimmästä julkaisusta, joka koskee esittävien taiteiden tuottajien työolosuhteita ja työhyvinvointia. Hyvää työpäivää tuottaja!  -selvitys syntyi käytännön sanelemana kysymysmerkistä: miksi tuottajat vaihtoivat tiuhaan työpaikkaa. Halusimme tarkemmin tietää työpaikanvaihdosten taustasyitä, luodata tuottajan roolia ja asemaa sekä rakenteisiin ja organisaatiomuotoihin liittyviä haasteita. Olen tästä julkaisusta suunnattoman ylpeä. Saatiin tärkeätä tietoa. Nostettiin työhyvinvointikissa pöydälle ja annetaan käytännön vinkkejä. Julkaisun sisältö ei rajaudu vain tuottajiin. Kannattaa lukea!

Työterveyslaitos, Teme, Suomen Teatterit ry ja Suomen Näyttelijäliitto järjestävät tammikuussa työhyvinvointiakoulutusta. Koulutukseen osallistujat voivat suorittaa Työhyvinvointikortin. Ja vielä ehtisi työhyvinvointivalmentajakoulutukseenkin, jos rahavarat sallivat. Taideoppilaitosten rehtoripäivienkin aiheena on työhyvinvointi.


TYÖTÄ ILMAN SOSIAALI- JA TYÖLLISYYSTURVAA

Työhyvinvointi koskee niitä, joilla on työtä. Sosiaali- ja työllisyysturva ei ulotu uudenlaisiin työsuhteisiin. Viikko on kulunut teatteria ja uutta työtä pohtivan jutun ja ammatillisen täydennyskoulutusasian väännössä. Tähän saumaan osui Tampereen yliopiston sosiaalipolitiikan professori Pentti Koistisen julkaisu Työ, työvoima & politiikka ja Koistisen hätähuuto ”Suomalaista yhteiskuntaa uhkaa hirvittävä tulevaisuudennäkymä”. Suomalainen työlainsäädäntö ja sosiaalipolitiikka laahaavat jäljessä. Koistisen mukaan erilaiset innovatiiviset, uudet työn tekemisen muodot kasvavat jatkuvasti. Työn muutoksesta huolimatta esimerkiksi free lancereiden työllisyysturva tai sosiaaliturva on huomattavasti huonompi kuin tavallisessa palkkatyössä. 

Milloin Tarja Cronbergin selvityksen toimenpide-ehdotukset toteutetaan? Eikö kukaan ota koppia?


TAIDEYLIOPISTO JA OSAAMISEN KEHITTÄMINEN

Taideyliopiston vuoden 2013 toimintakertomuksesta (PDF) luen, että sen yhtenä strategisena painopistealueena on yhteiskunnallinen vaikuttaminen. Taideyliopisto haluaa vahvistaa rooliaan taiteen merkityksen puolestapuhujana ja luoda tilaa yhteiskunnallisten ilmiöiden kriittiselle käsittelylle. ”Taideyliopisto kouluttaa aktiivisia ja vaikuttavia kansalaisia.” Taideyliopisto huolehtii myös työn kestävyydestä ja sen aikuiskoulutus vastaa ”muutokseen, tulevaisuuden haasteisiin ja työelämän tarpeisiin”. Se tarjoaa ”oppimisfoorumin työelämän ja yliopiston välillä” ja käynnistää selvitystyön ”aikuiskoulutustoimintojen yhdistämisestä”.

Mitä tämä tarkoittaa käytännössä? Onko tämä yhteydessä taidealojen erityispätevyyspalettiin?  En niin näistä sanoista piittaa, piittaan siitä, että täydennyskoulutustarve on huutava.  Teatterikeskuksen julkaisu Teatteri liikkeessä ja lähellä antaa näkövinkkeleitä osaamisen kehittämiseen.


STILLART JA YLEISÖONGELMAT

Ruotsalaisen StillArtin Magnus Still otti yhteyttä luettuaan suomalaisten teattereiden yleisöongelmista. Faktahan on se, että lipunmyynti takkuaa ja ennakointi on yhä vaikeampaa. Stillart (jonka perustaja/toimitusjohtaja Still on suomalainen) on kehittänyt viisastenkiviä. Stillin viesti oli se, että ongelma on ratkaistavissa. Äärimmäisen kiinnostavaa! Täytyy ottaa paremmin selville. 


KUOLEMAN PELKO, MENETYS, ALISTUMINEN…

Dreamteam, Tarmo, Sylvi syöttävätkin yhteistä kuolemanpelon, surumielisyyden, menettämisen yläsäveltä. Kukin omalla tavallaan absurdin kautta tai himottavan halun kautta. En tiedä, minkä jyrkänteen reunalle joudutaan Q-teatterin Ihanissa ihmisissä. Tsehovin Vanja-enokin kuuluu samaan sarjaan. Pettymystä, kuolemaa, alistumista…

Projektoriryhmän Juha Luukkosen Pyhä ja paha, ”hyvästijättö taiteelle, taiteellinen testamentti, muistosanat taiteilijalle”. Rosa Liksomin ja Kristian Smedsin Palsa – ihmisen kuva: ”Näytäntö alkaa aina keskiöisin. Se on hullujen ja humalaisten, hinttien ja huorien, hukattujen ja hakattujen, kodittomien ja kadonneiden hetki.”

Teatteri on seismografi.


POSTHUMANISMIA

”Onko ihmiskeskeinen ajattelu tullut tiensä päähän? Miten ajatella suhteita ihmisten, eläinten, koneiden ja muiden olioiden välillä?” Näihin kysymyksiin saa vastauksia Posthumanismista.  Humanismi ja sen kaikkivoipa ihmisrationaliteetti joutuvat uuteen syyniin tässä Eetos ry:n julkaisussa. Tätä kirjaa olen kaivannut. Sieltä löytyvät nyt Tuija Kokkosen ja Esa Kirkkopellon artikkelit. Monitieteellistä kriittistä ajattelua ja humanistista tutkimusta edistävän turkulaisen Eetoksen julkaisusarja on mahtava. Lukuloman paikka?


twitter.com/tinfotweets


TINFON ILMOITUKSIA


Syksyn ensimmäinen TINFO e-Nytt on ilmestynyt


Syyskauden ensimmäinen TINFO e-Nytt on ilmestynyt. Seuraavan kerran ruotsinkielinen uutiskirje ilmestyy 7.10.

Lue TINFO e-Nytt 6 / 2014

www.tinfo.fi/se


Teatterilaisen muistikirja ja kalenteri 2015 – tee kimppatilaus


Meiltä oli paljon toivottu teatterikalenteria, jossa olisi runsaasti muistiinpanotilaa. Toiveesi on kuultu: Teatterilaisen muistikirja 2015 on uudenlainen, pokkarikokoinen teos, jonka 256 sivuun mahtuu paitsi päivyri suomeksi, ruotsiksi ja saameksi, myös sata sivua tilaa merkinnöille. Ja onhan Teatterilaisen muistikirja myös pieni suuri tietopaketti: muiden muassa apurahakalenteri, alan tapahtumat sekä teatterin, tanssin, sirkuksen ja oopperan yhteystiedot löytyvät.

Teatterilaisen muistikirjasta 2015 kannattaa tehdä kimppatilaus, sillä silloin kirjan kappalehinta on pienempi ja säästyy postikuluja.

10 kappaleen ja sitä suuremmissa tilauksissa kirjan hinta on vain 17 euroa / kappale (yksittäin 19 euroa).

Kerätkää yhteistilaus ja pistäkää postia: tinfo(a)tinfo.fi tai soittaa voi (09) 2511 2120.

Tilauksen voi tehdä hyvin myös TINFO-verkkokaupasta, siellä myös lisätietoja ja kuvia Teatterilaisen muistikirjasta.


Teatterihaku on uusi TINFO-verkkopalvelu: 256 ammattiteatteria ja 348 kesäteatteria


Teatterihaku on uusi TINFO-verkkosivuilta löytyvä palvelu. Teatterihaussa on tällä hetkellä 256 ammattiteatteria ja 348 kesäteatteria. Yksinkertaisen suodatushaun avulla pääsee listaamaan esimerkiksi lasten- ja nuortenteatteria esittävät tai esitystiloja tarjoavat tahot tai vaikkapa VOS-teatterit tai yksittäiset teatteritaiteilijat.

Teatterihakua päivitetään sitä mukaa kun teatterikentän toimijat vaihtuvat.

Teatterihakuun pääset tästä.


TINFO e-Newsiin otetaan englanninkielisiä teatterialan uutisia


TINFO e-News on englanninkielinen uutiskirjeemme, jota lukevat ulkomaiset teatteriammattilaiset ympäri maailmaa. Lähetämme TINFO e-Newsia muutaman kerran vuodessa, seuraavan kerran ti 23.9.2014. Tähän TINFO e-Newsin editioon tarjolle voi lähettää englanninkielisiä tiedotteita to 18.9.2014 mennessä osoitteella tinfo(a)tinfo.fi.

Katso edellinen TINFO e-News

www.tinfo.fi/en

UUTISIA


Tuottajien työhyvinvointia käsittelevä artikkelikokoelma Hyvää työpäivää, tuottaja! on julkaistu


Artikkelikokoelma sisältää keväällä 2014 toteutetun esittävien taiteiden tuottajien työhyvinvointikyselyn tulosten lisäksi viisi tuottajien työhyvinvointia eri näkökulmista tarkastelevaa asiantuntija-artikkelia. Toivomme, että työhyvinvointikyselyn tulokset ja artikkelikokoelma inspiroivat esittävien taiteiden parissa työskenteleviä tuottajia, ryhmiä ja organisaatioita pohtimaan ja keskustelemaan, miten omalla työpaikalla tällä hetkellä voidaan. Pitäisikö joitakin toimintatapoja muuttaa? Mitä kannattaa säilyttää?

Teatterin, tanssin ja sirkusten tiedotuskeskusten yhteinen TAIVEX²-hanke selvitti esittävien taiteiden vapaalla kentällä työskentelevien tuottajien työhyvinvointia ja työolosuhteita keväällä 2014. Anonyymi työhyvinvointikysely lähetettiin 75 valtionosuusrahoituksen ulkopuolella toimivien tanssi-, sirkus- ja teatteriryhmien tuottajalle.

Mikä on työhyvinvointikyselyn perusteella yhteenveto esittävien taiteiden tuottajien työhyvinvoinnista ja työolosuhteista vuonna 2014? Kyselyn tulosten perusteella moni tuottaja voi työssään hyvin, silti vapaata kenttää yhdistäväksi tekijäksi nousevat epävarman rahoituksen lisäksi liian usein myös työyhteisöjen toimimattomat käytännöt ja rakenteet sekä haasteet tiedonkulussa. Vapaalla kentällä työskentelevien ryhmien tuottajien työn yhdistäviä tekijöitä ovat työskentely yksin tai pienissä ryhmissä, laaja toimenkuva ja pienet toimintaresurssit. Tuottajille yhteistä on myös voimakas sitoutuminen omaan työhön.

Työhyvinvointikyselyn tuloksia kommentoi artikkelikokoelmassa joukko esittävien taiteiden asiantuntijoita: Outi Järvinen tarkastelee omassa artikkelissaan työhyvinvointia taidealan organisaatioiden toiminnan näkökulmasta ja kertoo samalla Esitystaiteen keskuksessa (Eskus) tehdystä toiminnan suunnittelu- ja jäsennystyöstä. Kirsi Heikkilä-Tammi käy läpi työhyvinvoinnin eri osa-alueet ja työhyvinvoinnin kehittämisen prosessina. Lisäksi hän pohtii, miten tuottajan on mahdollista huolehtia työhyvinvoinnista projektiluontoisesti toimivissa työryhmissä. Mika Lehtinen esittelee konkreettisen keinon työpaikan toiminnan jäsentämiseksi: hän kirjoittaa artikkelissaan Tutkivan teatterityön keskuksen oman toiminnan kehittämistyöstä ja sen tuloksena syntyneestä työpaikan toimintaoppaasta. Chrissie Tillerin artikkeli keskittyy itsenäisesti ja usein varsin yksin työskenteleviin tuottajiin ja esittelee keinoja, joiden avulla tuottaja voi itse jäsentää omaa työtään ja parantaa ja kehittää omia työskentelyolosuhteitaan. Hanna Helavuoren artikkelin näkökulma on esimiestyössä. Voiko työhyvinvointia johtaa? Miten päästään pois taidealan erityisyyden harhoista?

Hankkeen yhteydessä toteutetun kertaluontoisen työhyvinvointikyselyn tehtävä on toimia ennen kaikkea keskustelun avaajana. Toivomme, että tuottajien työhyvinvointiin ja esittävien taiteiden organisaatioiden toimintatapoihin liittyviin haasteisiin kiinnitetään tulevaisuudessa enemmän huomiota. Ehdotamme, että tuottajien työhyvinvointia seurataan jatkossa säännöllisesti yhdessä työhyvinvoinnin tutkijoiden kanssa kehitettävällä työhyvinvointibarometrilla. Lisäksi toivomme, että ryhmän perustamisesta kiinnostuneille taiteilijoille olisi tarjolla koulutusta yhdistystoiminnasta ja työnantajana toimimisesta jo korkeakouluopintojensa aikana.

Erityisen tärkeää on, että työhyvinvoinnista ja esittävien taiteiden organisaatioiden kehittämisestä entistä paremmiksi työpaikoiksi keskustellaan muutenkin kuin anonyymisti. Eläköön siis TAIVEXin kautta syntyneet tuottajaverkostot ja kollegoilta saatu vertaistuki ja neuvot! Tarvitsemme ehdottomasti samanlaisia vertaisverkostoja myös työnantajille ja esimiehille, taiteelliselle johdolle ja yhdistyksissä päättävässä asemassa oleville. Kaikkein tärkeintä on tietysti vuorovaikutus oman työyhteisön sisällä.

On totta, että rahoitusrakenteessa on paljon kehitettävää, esittävän taiteen vapaa kenttä elää jatkuvassa epävarmuudessa ja toimii pienillä resursseilla. Toisaalta resurssipuheen taakse on myös helppo piiloutua sellaistenkin ongelmien kanssa, joiden ratkaisemisessa on lähinnä kyse uskalluksesta myöntää mahdolliset ongelmat, tarttua toimeen - ja pyytää tarvittaessa apua. Esittävien taiteiden alalla on erityispiirteensä, mutta huonosti toimivien ja epäorganisoituneiden työyhteisöjen ei tarvitse enää tulevaisuudessa olla yksi niistä.

”Kukaan hulluhan ei tällaista työtä tekisi, jos ei sattuisi rakastamaan oman ryhmänsä edustamaa taidemuotoa niin paljon ja ellei tahtoisi elää toivossa, että vielä tulevaisuudessa joskus työolot tälläkin alalla paranevat”. (Tuottaja, N, 42, vakituisessa työsuhteessa)

Lue julkaisu täältä (PDF)

Lisätietoja: Nea Leo, 041 502 0279, nea.leo(a)taivex.fi, www.tinfo.fi/taivex


Mika Myllyahon Kaaos kiertää Belgiassa ja Luxemburgissa


Mika Myllyahon näytelmä Kaaos kiertää Belgiassa ja Luxemburgissa syys-lokakuussa Jean-Claude Idéen ohjauksena. Näytelmän ranskankielinen käännös esitettiin ensimmäisen kerran lukudraamana vuonna 2012 lukudraamafestivaalilla, jonka järjesti Suomen Benelux-instituutti yhteistyössä belgialaisen draamatekstien edistämisorganisaation Magasin d'Ecriture Théâtralen kanssa.

Lisätietoa / kiertueohjelma

www.finncult.be


Huovisen erikoiset Ruotsin turneella


Ilkka Heiskasen esittämä monologi Huovisen erikoiset (Huovinens utvalda) on Riksteaternin turneella Ruotsissa 8.-22.10.2014. Parituntinen monologi pohjautuu Veikko Huovisen tarinoihin ja hahmoihin. Esitys vierailee kymmenellä paikkakunnalla eri puolilla Ruotsia. Ensi-ilta on Sandvikenissä, muuta paikkakunnat ovat Botkyrka, Södertälje, Skinnskatteberg, Norrköping, Finspång, Tukholma, Uumaja, Haaparanta ja Sundsvall.

Huovisen erikoiset (Huovinens utvalda)
Ohjaus: Sakari Kirjavainen
Dramaturgia: Sakari Kirjavainen ja Ilkka Heiskanen
Tuotanto: Produmo / Pekka Nuru

Esityksen nettisivut: www.produmo.fi/huovisen-erikoiset/

Lisätietoja:
Pekka Nuru
Produmo
pekka(a)produmo.fi
0500 451 721

www.produmo.fi
www.riksteatern.se


Maria Baric Companylle kansainvälinen nukketeatteritunnustus Kanadasta


Maria Baricille, Petri Sauniolle ja Nemanja Stojanovicille on myönnetty Kanadassa nukketeatteritunnustus "Arlyn Certificate of Recognition for Puppet Theatre Design". Kansainvälinen tunnustus myönnettiin Maria Baric Companyn jäsenille Phoenix The Firebird - tuotannon visuaalisesta suunnittelusta. Musiikilliseen myyttiin pohjaavan esityksen tulinukketeatterielementit, nuket ja lavasteet tekivät tunnetuksi tulinukketeatteria omana nukketeatterin muotona. Kansainvälinen tuomaristo totesi valinnastaan näin: "The Design was fascinating, lovely fluidity, and dramatic in scale... scores highly in originality."

Lisätietoja:
Maria Baric
puh. 050 3294693
maria.baric(a)gmail.com

www.mariabaric.com


Baltic Circle -festivaalin 9.–16.11.2014 ohjelmisto julkistettu


Kansainvälinen nykyteatterifestivaali Baltic Circle järjestetään tänä vuonna 9.–16.11. Kahdeksanpäiväisen festivaalin tapahtumat keskittyvät Helsingin keskustan alueelle, tukikohtana Lasipalatsin aukio. Festivaalilla nähdään sekä uusia tuotantoja että kansainvälisiä vierailuesityksiä, joista monet esitetään julkisissa tiloissa.

Dries Verhoevenin (NED) Ceci n´est pas… tuo kaupungin ytimeen nähtäville ilmiöitä, joita emme ole yleensä tottuneet näkemään katukuvassa. Joka festivaalipäivä pienessä lasikopissa esitetään uusi kohtaus, jossa Verhoeven kyseenalaistaa normeja asettamalla näytille poikkeuksia niihin.
 
Bis zum Tod päättää Nya Rampenin (FIN), Institutetin (SWE) ja Markus Öhrnin (SWE) länsimaisen keskiluokkaista, ydinperheen rakennetta käsittelevän trilogian. Aiemmat kaksi osaa, Conte d'Amour (2010) ja We love Africa and Africa loves us (2012) on myös nähty Baltic Circle -festivaalilla. Iggy Malmborgin (SWE) b o n e r pilkkoo esitystapahtuman osiin ja näyttämön ei-inhimilliset objektit saavat esityksessä puheenvuoron.

Kotimaisina ensi-iltoina festivaalilla nähdään kuvataiteilija Terike Haapojan ja kirjailija Laura Gustafssonin Oikeusjuttu, koreografi Maija Hirvasen Days Without Names sekä näkijä Kimmo Modigin verenvakava debyyttinäytelmä Court of Helburg. Oikeusjutussa perehdytään ei-inhimillisten olentojen laillisiin oikeuksiin. Oikeudenkäynnin muotoa lainaava esitys kysyy muun muassa, minkälaisia tuomioita ympäristö- ja eläinoikeusrikoksissa annettaisiin, jos muilla lajeilla olisi oikeussubjektin asema ja taattu puolustus. Esitys on osa Haapojan ja Gustafssonin Toisten historia -projektia. Days Without Names on esitys, joka koostuu nykyajan sadetansseista. Teos tarkastelee tanssin alla olevaa intentiota ja sen voimaa.

Kuka nappaa itselleen elämänvalmennuskurssin? Pekko Koskinen (FIN) ja Johannes Ekholm (FIN) järjestävät festivaalin aikana Life as Work -valmennuskurssin, johon kuka tahansa voi hakea. Lisätietoa hakuajoista ja ilmoittautumisohjeet festivaalin kotisivuilla 10.9. alkaen.
 
Festivaalilla nähdään kaksi Ten Journeys to a Place Where Nothing Happens -nimistä teosta. Juha Valkeapään (FIN) ja muusikko Taito Hoffrénin (FIN) esityksessä paistetaan lettuja ja kertoillaan tarinoita teltassa, keskellä Lasipalatsin aukiota. Maike Londin (EST) samannimisessä teoksessa pureudutaan puolestaan täysin vastakohtaisesti taiteen sponsorointiin. Lond näki Valkeapään ja Hoffrénin esityksen ja inspiroitui sen tunnelmasta. Hän yrittää löytää teoksen mukavan maailman taloussektorin sisältä. Valkeapäältä nähdään festivaalilla myös intiimi sooloesitys, Juha Valkeapää 50 vuotta, jonka teemana on rakkaus.
 
Festivaaliviikon aikana Baltic Circle järjestää lisäksi yhteistyössä Checkpoint Helsingin ja Public Movement -ryhmän kanssa Suomen Taidepoliittisen Tapahtuman, jossa tarkastellaan eri poliittisten puolueiden taide- ja kulttuuripoliittisia näkemyksiä.
 
Lisätiedot:
Katja Tolonen
Viestintäpäällikkö
katja(a)balticcircle.fi
p. 0504922017

www.balticcircle.fi
www.suomentaidepoliittinentapahtuma.fi

TAPAHTUMIA


Lisää ajankohtaisia ja tulevia tapahtumia: www.tinfo.fi/minnemenna 


Ice Breaking Fantasies -festivaali 19.–27.9.2014, Helsinki


Kuva/Tila-näyttelytilassa Helsingin Punavuoressa järjestetään 19.9.–27.9.2014 taiteelliseen tutkimukseen keskittyvä Ice Breaking Fantasies -festivaali. Festivaali on yleisölle avoin, uudenlainen tutkimustapahtuma, jossa tutkimusta tehdään taiteen keinoin.

Yli viikon kestävälle festivaalille toivotetaan tervetulleeksi kaikki tutkivasta taiteesta kiinnostuneet. Festivaalilla tehdään taiteellista tutkimusta äänen, kuvan ja esityksen keinoin. Luvassa on muun muassa live-sävellystä ilman instrumenttia, performanssin ja installaation yhdistämistä, eri musiikkigenrejen sekoittamista ja sekoittumista sekä piileskelevän liikkeen tutkimista. Festivaalilla nähdään esimerkiksi neljän eri taiteen alan tohtorikoulutettavan yhteistyönä syntynyt Corridor-esitys. Se on kosketukseen, ääneen, liikkeeseen ja tilallisuuteen perustuva kokeellinen esitystapahtuma, jossa yleisöllä on mahdollisuus toimia tapahtumia eteenpäin kuljettavana luovana voimana.

Ice Breaking Fantasies -festivaalin järjestää Taideyliopiston ja Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun yhteinen taiteellisen tutkimuksen tohtoriohjelma TAhTO. Festivaalilla esiintyy kymmenen TAhTOssa mukana olevaa taiteilija-tutkijaa sekä joukko alan asiantuntijoita.

Festivaalin ohjelmaan sisältyy myös kaikille avoin kaksipäiväinen seminaari, jossa opiskelijoiden lisäksi esiintyy taiteellisen tutkimuksen kansainvälisiä asiantuntijoita.

Ice Breaking Fantasies -tapahtuman rahoittavat Taideyliopisto ja Suomen Akatemia.

Katso lisätietoja ja tarkka ohjelma täältä.

TAhTO tohtoriohjelma, Taideyliopisto
Professori Esa Kirkkopelto, esa.kirkkopelto(a)uniarts.fi, p. 0400 792594
Tutkimuskoordinaattori Michaela Bränn, michaela.brann(a)uniarts.fi, p. 040 6313553


Esitystaiteen kehittämiskeskusteluja ja taidetyöpajoja Mad House Helsingissä lokakuussa


Mad House on esitystaiteen toimijoiden aloittama kokeilu, jossa tutkitaan mahdollisuuksia esitystaiteen jatkuvatoimintaiselle tuotantotalolle Suomessa. Mad Housen ensimmäinen kausi toteutuu kuukauden mittaisena esitystaiteen tapahtumana  lokakuussa 2014 Helsingin Suvilahdessa. Tapahtuman ohjelmaan kuuluu kotimaisten ja ulkomaisten esitysten ja installaatioiden lisäksi laaja keskusteluohjelma sekä työpajoja erilaisille esitystaiteen kokijoille.

Mad Housen toiminta perustuu etiikkaan, avoimuuteen ja läpinäkyvyyteen.  Esitystaiteen tilaa ja toimijoiden tarpeita käsitellään tiistaisin ja torstaisin järjestettävissä, taiteilijoiden Annika Tudeer ja Martina Marti sekä Mad Housen kehityspäällikkö Johanna Hammarbergin vetämissä, avoimissa Think Tank –sessioissa. Jokaisessa Think Tankissa käsitellään esitystaiteen tuotannollisia rakenteita eri näkökulmista: taiteilijoiden, rahoittajien ja organisaatioiden. Think Tankeissa puhuvat aihepiirien asiantuntijat omien kokemustensa kautta. Mad Housessa kokoontuu myös joka keskiviikko helsinkiläinen, kaikille esiintyville taiteilijoille avoin, taiteellisen työn kehitykseen paneutuva Kultatossukerho. Sunnuntaina 19.10. tutustutaan tanskalaiseen, performanssitaiteilijoiden ja yleisön välistä keskustelua kehittävään Samtalekøkkenet-konseptiin.

Lisäksi Mad Housen aikana järjestetään erilaisia työpajoja esitystaiteesta kiinnostuneelle yleisölle, aikuisille tai lapsille. Lapsiyleisölle on tarjolla Kati Raatikaisen kaksi ”Elävä asia” –työpajaa. Raatikainen vetää yhdessä Petra Vehviläisen kanssa myös Kirjetyöpajan, jossa osallistujat kirjoittavat itselleen kirjeet vuoden päähän. Lisäksi aikuiset voivat osallistua esimerkiksi Toisissa tiloissa –kollektiivin Hymanoidihypoteesi-pajaan, belgialaisen taiteilija Geert Vaesin vanhuuden olemusta hakevaan työpajaan sekä tutustua monitaiteellinen ja –kansainvälinen esitystaideryhmä Oblivian kehittämään Do what you saw –metodiin. Lisäksi Mad Housen ohjelmistoon mahtuu Nordic arthouse-tyylinen liveroolipeli Identlos sekä ammattilaisille suunnattu, italialaisen lastenteatteripioneeri Anna Fascendin kaksipäiväinen kokonaisuus esitysten tekemisestä pienille lapsille.

Mad House 1. kausi: 1.–29.10.2014, Suvilahden Tiivistämö, Helsinki 
Ohjelma, lisätiedot ja liput: www.madhousehelsinki.fi

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
Mirva Pulkkinen, tuottaja +358 46 5701 759 mirva(a)madhousehelsinki.fi
Heidi Backström, tiedottaja +358 44 5396814 Heidi(a)mautsto.fi
Mad House –ystävät ry. Mad House vänner rf.
www.madhousehelsinki.fi 
facebook.com/madhousehelsinki
Twitter: @madhousehel , #madhousehelsinki
Instagram: @madhousehelsinki, #madhousehelsinki


Lukudraamafestivaali R.E.A.D 6.–8.10.2014, Helsinki


Uusi lukudraamafestivaali R.E.A.D esittelee monipuolisesti uutta eurooppalaista draamaa Helsingissä lokakuussa.

Reading EuropeAn Drama Festival, R.E.A.D. –festivaali, levittäytyy Helsingin ydinkeskustaan 6.-8. lokakuuta 2014. Ensimmäistä kertaa järjestettävä tapahtuma esittelee uutta eurooppalaista draamaa ja tuo yhteen Suomessa asuvia ja työskenteleviä kansainvälisiä teatterintekijöitä. Festivaalin aikana yleisö pääsee tutustumaan tuoreisiin teksteihin Saksasta, Unkarista, Ranskasta, Englannista, Norjasta, Italiasta ja Virosta. Projekti on osa European theatre collectiven pitkäaikaista työtä tuoda esiin Suomessa asuvia kansainvälisiä taiteilijoita.
 
Valittujen tekstien teemat ovat tuttuja ja koskettavat kansallisuusrajojen yli. Ohjelmistoon mahtuu aikalaispohdintaa virolaisen Piret Jaaksin To See Pink Elephants –näytelmän, italialaisen Ana Candida de Carvalho Carneiron BABELin ja venäläisen Valentin Krasnogorovin Pelicans of the Wildernessin muodossa. Myös unkarilaisen Háy János Kivivahti ottaa kantaa nykypäivän paineisiin ja erilaisuuden käsittelyyn. Englannista kuullaan viime vuonna Lontoon Royal Court –teatterissa ensi-iltansa saaneen Dennis Kellyn The Ritual Slaughter of Gorge Mastromas. Pohjoismaista huumoria festivaalilla edustaa Fredrik Brattbergin tumma komedia The Returning. Suhdetta taiteen ja katsojan välillä pohditaan saksalaisen Katharina Schmittin näytelmässä SAM. Ranskasta R.E.A.D.iin valikoitui Jean-Luc Lagarcen moderni klassikko Ihan vain maailmanloppu.

Lukudraamojen ohjaajat Lija Fischer, David Kozma, Aleksi Barrière, Aleksis Meaney, Alexey Vasilchenko, Luis Raposo da Cruz ja Davide Giovanzana ovat kaikki monikulttuurisia, Suomessa työskenteleviä ohjaajia.

R.E.A.Din aikana järjestetään myös avoin keskustelutilaisuus eurooppalaisen nykyteatterin tilasta tiistaina 7.10. Paneelikeskusteluun osallistuvat Teatterin tiedotuskeskuksen johtaja Hannele Helavuori, Kansallisteatterin johtaja Mika Myllyaho, Svenska Teaternin dramaturgi Linnea Stara sekä norjalainen Bergenin yliopiston professori Knut Ove Arntzen. Paneelin vetää R.E.A.D-festivaalin ideoinut ja koonnut, European theatre collectiven taiteellinen johtaja David Kozma. Festivaali-iltoina järjestetään R.E.A.D.-klubit.
 
Reading EuropeAn Drama Festival – R.E.A.D 6.-8.10.2014
Tarkempi, päiväkohtainen ohjelma liitteenä (pdf).

Yhteistyössä ovat mukana Unkarin kulttuuri- ja tiedekeskus, Goethe Institut Finnland,  Cultura-säätiö / Kohtaamispaikka Kasi, Institut Français de Finlande, Kulturkontakt Nord, Eesti Maja, Kulttuurikeskus Caisa, Ilmaisuverstas ry, NITEcorp, Suomen Kansallisteatteri / Lavaklubi ja Agency North.
 
Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
Heidi Backström
heidi(a)mautsto.fi
+358 44 5396814
www.theatrecollective.com / www.caisa.fi

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA


Aiemmin TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja apurahahakuja: www.tinfo.fi/hakuja
Apurahoja myöntäviä tahoja TINFO-verkkosivuilla (Välittää -> Apurahoja ja avustuksia).


Taike: Performanssi- ja esitystaiteen kohdeapurahat, hakuaika 1.–30.9.2014


Esittävien taiteiden toimikunta myöntää kohdeapurahoja ammattitaiteilijoille tai heidän muodostamilleen työryhmille. Apuraha on tarkoitettu performanssi- tai esitystaidetta edistäviin vuonna 2015 toteutettaviin yksittäisiin hankkeisiin

Apurahan voi saada muun muassa

  • performanssin valmistamiseen
  • esitystaiteen teoksen valmistamiseen
  • kansainväliseen hankkeeseen ja yhteistyöhön.

Apurahan suuruus on tyypillisesti ollut 2 000 - 6 000 euroa.

Tarkemmat tiedot täältä.

Lisätiedot:
p. 0295 330 700
taike-asiakaspalvelu(a)minedu.fi


Suomalais-ruotsalainen kulttuurirahasto, haku 1.10.2014 mennessä


Yleiset apurahat
Apurahoja myönnetään ensisijaisesti hankkeisiin, joiden tavoitteena on:
...edistää maiden välistä kulttuurivaihtoa ja kehittää maiden kulttuurielämää
...lisätä kiinnostusta suomen kieltä kohtaan Ruotsissa ja ruotsin kieltä kohtaan Suomessa
...lisätä tietämystä maiden yhteisestä historiasta ja sen jälkeisestä yhteiskuntakehityksestä
...käsitellä maiden elinkeinoelämän, yhteiskuntakehityksen ja kulttuurielämän tulevaisuuden haasteita ja mahdollisuuksia

Oleskelustipendit
Oleskeluapuraha tulee ensisijaisesti käyttää:
...tutkimuksen valmisteluun, tutkimustyöhön, kartoituksiin, reportaaseihin, haastatteluihin
...vierailuihin organisaatioissa, laitoksissa, viranomaistahoissa
...seminaareihin, konferensseihin jne. osallistumiseen

Konserttien, näyttelyiden, seminaarien jne. toteuttamiseen haetaan rahaston yleistä apurahaa.

Lue tarkemmat hakukriteerit täältä.

Yleisten apurahojen ja oleskelestipendien viimeinen hakupäivä on 1.10.2014 seuraavana vuonna toteuttaviin hankkeisiin ja oleskeluihin.

Verkkohakemus avataan noin neljä viikkoa ennen viimeistä hakupäivää.

www.kulturfonden.net


Pohjoismainen kulttuurirahasto, seuraava hakuaika päättyy 1.10.2014


Pohjoismaisen kulttuurirahaston apurahan saaminen edellyttää sitä, että projektilla on selkeä pohjoismainen ulottuvuus. Rahasto tukee näin ollen projekteja, jotka tematisoivat ja kehittävät pohjoismaista kulttuuriyhteistyötä ja joissa on huomattava pohjoismainen sisältö.

Pohjoismaisen ulottuvuuden vaatimus täyttyy, mikäli projektiin osallistuu vähintään kolme Pohjoismaata (Suomi, Ruotsi, Norja, Tanska ja Islanti sekä Ahvenanmaa, Färsaaret ja Grönlanti) ja mikäli projekti on luonteeltaan yhteistyö-, vaihto- tai vuorovaikutusprojekti.

Kolmen Pohjoismaan lisäksi projektissa voidaan tehdä yhteistyötä Pohjoismaiden ulkopuolisten kumppanien kanssa.

Enintään 300 000 Tanskan kruunun hakemusten vastausaika on:
1. lokakuuta – viimeistään 18. marraskuuta

Yli 300 000 Tanskan kruunun hakemusten vastausaika on:
1. lokakuuta – 28. marraskuuta

Tarkemmat hakuohjeet täältä.

www.nordiskkulturfond.org


Pohjoismainen kulttuuripiste: Lyhyt- ja pitkäaikainen verkostotuki sekä liikkuvuustuki


Lyhyt- ja pitkäaikainen verkostotuki, hakuaika 3.9.–1.10.2014
Voit hakea rahoitusta uuden verkoston perustamiseen Pohjoismaiden ja Baltian taide- ja kulttuurikentän sisällä. Yhteistyössä toimiminen eri toimijoiden kanssa, kumppanuuden kehittäminen ja toisilta oppinen on verkoston ydin. Verkosto lisää kontakteja, auttaa kokemusten vaihtoa sekä kehittää tietotaitoa. Verkosto on myös organisaatioiden, ryhmien ja/tai yksilöiden välinen kulttuurinen, taiteellinen ja sosiaalinen järjestäytymismuoto.

Liikkuvuustuki, hakuaika 24.9.–22.10.2014 
Liikkuvuustuki on suunnattu Pohjoismaiden ja Baltian maiden koko taide- ja kulttuurikentälle: kaikkien taiteenalojen ammattitaiteilijoille, kaunokirjailijoille, kääntäjille, kuraattoreille, tuottajille, kulttuuritoimittajille, kulttuurintutkijoille jne.

www.kulturkontaktnord.org


OKM: Valtakunnallisten näyttämötaidejärjestöjen toiminta-avustus, haku 15.10.2014 mennessä


Valtionavustus on tarkoitettu kulttuuripoliittiseen toimintaan järjestöille, jotka edistävät suomalaista näyttämötaiteen ammattitoimintaa, tutkimusta, koulutusta ja harrastamista.

Avustusta myönnetään vain oikeustoimikelpoisille yhteisöille, ei yksityishenkilöille.

Avustuksia myöntäessään opetus- ja kulttuuriministeriö ottaa huomioon seuraavaa:
- hakijan toiminnan merkitys taiteenalansa kentässä
- toiminnan laajuus ja vaikuttavuus
- yhteisön talousarvio ja toiminnan vakiintuneisuus
- vuosittaiset valtion talousarviossa olevat tai muut opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalaa koskevat painopisteet

Tukea harkittaessa otetaan myös huomioon järjestön taloudellinen kokonaistilanne. Avustus myönnetään pääsääntöisesti jo toimintansa vakiintuneisuuden osoittaneille, valtakunnallisesti toimiville järjestöille.

Opetus- ja kulttuuriministeriö voi pyytää Taiteen edistämiskeskukselta lausunnon hakemuksista.

Avustusta myönnetään taiteen ja kulttuurin edistämiseen, ei työmarkkinatoimintaan. Avustuksia ei myönnetä hankkeisiin tai toimintaan, johon Taiteen edistämiskeskus tai valtion taidetoimikunnat voivat myöntää avustuksia. Lisätietoa näistä avustuksista on Taiteen edistämiskeskuksen verkkosivuilla.

Katso tarkemmat hakuohjeet täältä.
   
Hakuaika päättyy: 15.10.2014

Lisätietoja:
Kulttuuriasiainneuvos Katri Santtila
puh. 0295 3 30285
etunimi.sukunimi(a)minedu.fi

www.minedu.fi


International Project Support Program & Residence / Fellows Programme


The Saison Foundation is a grant-making foundation established in July 1987 that supports projects and activities related to contemporary Japanese theater and dance. In order to increase the visibility of contemporary Japanese performing arts on a worldwide level, The Saison Foundation awards grants and priority use of its rehearsal/workshop and residence facilities at Morishita Studio in Tokyo.

The application form is only available and accepted in Japanese or English.

I Contemporary Theater and Dance:

International Project Support Program (For medium to long-term artistic collaboration projects)

II.  Contemporary Theater and Dance: Residence in Morishita Studio

Visiting Fellows Program

1) Research residency for Artists

2) Research residency for Arts Managers

Deadline: 9 October for the residence/fellows programme and 16 October for the International Project support programme.

Find all details online.


Performing Arts Japan (PAJ) Programme for Europe – Touring and Collaboration Grants


This annual grant programme is available to European organisers who are planning Japan related performing arts projects in European countries.

There are two grant categories: Touring Grant and Collaboration Grant.

The grant can be used to cover:

a) Expenses for invited Japanese artists/professionals:

    International airfare (discounted economy class)
    Travel costs within Europe
    Lodging and Per Diems
    Freight

b) Expenses for the Translator/Interpreter:

Translation and interpreting costs (between Japanese and European languages) related to the project

For the Touring Grant, the proposed project must tour at least two European locations, multiple venues in the same city are considered to be one location, and priority will be given to projects where the applicants can afford to cover some of the expense items that are included in the PAJ grant coverage.

For the Collaboration Grant, this programme will only fund the costs incurred during the development process of creating new works. Costs for the public presentation of a completed work, including its rehearsal, as a result of the collaboration, will not be covered by the Collaboration grant.

The next round of applications will be for projects that will be taking place between 1 April 2015 and 30 June 2016.

Deadline: 30 October

Find all details in the attached document (pdf).


HAKUJA


Aiemmin TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja avoimia hakuja: www.tinfo.fi/hakuja


Hae Villa Karon residenssiin Beniniin


Löydä itsesi Afrikasta!

Suomalais-afrikkalainen kulttuurikeskus Villa Karo Grand-Popon kylässä Länsi-Afrikan Beninissä avaa taas ovensa suomalaisille taiteilijoille, tutkijoille ja kulttuuri- ja yhteiskunnallisten alojen ammattilaisille. Vastaa Guineanlahden kutsuun, ylitä (6296 kilometrin) kulttuurisilta ja löydä uusi näkökulma!

”Matka ylitti reilusti mielikuvituksemme ennakko-odotukset. Grand-Popo on fantastinen pääkallonpaikka. Kuvaaminen oli yllättävän helppoa... huumoria kehiin ja flirttivarasto käyttöön ja omalla Neanderthal-ranskalla vitsailemaan!”
- valokuvaaja Stefan Bremer

Kevään 2015 hakuaika päättyy 15.9.2014. Tutustu Villa Karoon, Grand-Popoon ja residenssin hakuohjeisiin osoitteessa www.villakaro.org/villakaro/residenssiin/.


Esityshaku: MarrasQ – nuorisoteatterifestivaali 28.–30.11.2014, Mikkeli


Marraskuun viimeisenä viikonloppuna Mikkelissä järjestetään aivan uusi nuorisoteatteritapahtuma MarrasQ.

Tarjolla nuorille teatteriharrastajille loistava mahdollisuus syventää osaamistaan työpajoissa teatterin eri osa-alueilta ja nähdä toisten työskentelyä.

Mukaan katselmukseen voi hakea joko valmiilla tai vielä keskeneräisellä esityksellä 30.9. mennessä – ryhmät saavat palautetta ja loistavia vinkkejä teatterialan ammattilaisilta. Katselmukseen valitaan 4-6 esitystä. Luvassa on stipendi Ramppikuume-teatteripäiville Kankaanpäähän huhtikuussa 2015.

Työpajat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä. Ilmoittautuminen tapahtumaan ja työpajoihin 7.11. mennessä osoitteessa www.paukkula.fi/marrasQ

Tapahtuman toteuttaa Suomen Nuoriso-opisto yhteistyössä Suomen Nuorisoseurojen, Nuori Kulttuuri -säätiön ja Ramppikuume-tapahtuman kanssa.

Toivomme, että välitätte tietoa tapahtumasta ja esityshausta edelleen nuorille, nuorten kanssa työskenteleville ja teatteriryhmille.

Löydät meidät myös Facebookista: MarrasQ-nuorisoteatterifestivaali
 
Lisätietoja:
Jatta Juhola
Kulttuurituottaja, YTM
paukkula.marrasq(a)hotmail.com
jatta.juhola(a)sno.fi

PAUKKULA, Suomen Nuoriso-opisto
Paukkulantie 22, 50170 Mikkeli
+358 44 416 2425
www.paukkula.fi


TYÖPAIKKOJA


Kokkolan kaupunginteatteri hakee talous- ja hallintojohtajaa


Kokkolan kaupunginteatteri hakee talous- ja hallintojohtajaa määräaikaiseen työsuhteeseen 1.1.2015–31.12.2016. Työsuhdetta on mahdollista myös jatkaa.

Edellytämme soveltuvaa korkeakoulututkintoa ja kokemusta vastuullisista taloushallinnon tehtävistä. Odotamme työlainsäädännön tuntemusta ja hyviä henkilöstöjohtamis-, yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja. Teatteri- ja kulttuurialan tuntemus katsotaan eduksi.

Tarjoamme monipuolisen ja haasteellisen tehtävän teatterin maailmassa, lähes ”110-vuotiaassa” , 33–35 henkilötyövuotta työllistävässä Kokkolan kaupunginteatterissa.

Hakemukset palkkatoivomuksineen Kokkolan kaupunginteatterin johtokunnalle 3.10.2014 mennessä osoitteella: Torikatu 48, 67100 Kokkola

Lisätietoja:
Talous-ja hallintojohtaja  Helga Sarviranta-Vuotila,050-5977314 tai
Johtokunnan puheenjohtaja Tarja Harju-Karhula, 0400-508477


Het Veem Theater is seeking an inspiring artistic director


Het Veem Theater is an international production platform for contemporary performance, based in Amsterdam. Het Veem Theater is at the forefront of new developments in the field of the performance, right there where the visual art performance, theater and dance meet, go into dialogue with each other and affect each other. The available production budgets are intended for artists who work in these border areas.

The artistic director is responsible for the artistic policy, implementation and positioning of Het Veem Theater in Amsterdam, the Netherlands and abroad and financial and organizational continuity. The artistic director is the primary public persona and contact point for the wider field, community, politics and the public.

More information



TYÖPAJOJA JA KOULUTUSTA


Kritiikin mestarikurssi 27.10.2014–31.5.2015, Helsinki


KRITIIKIN MESTARIKURSSI 5–8 op

Vetäjät: Martta Heikkilä, Harri Kuusisaari ja Maria Säkö
Opetusaika: 27.10.2014–31.5.2015
Paikka: TeaK, luokka 404 (lukuun ottamatta 27.10., jolloin kokoontuminen TeaK:in aulassa)
Opintomaksu: 80 €
Ilmoittautuminen: 15.9.2014 mennessä. Liitä ilmoittautumiseesi cv-tietosi ja perustele lyhyesti miksi haluat mukaan. Kurssille valitaan hakemusten perusteella 6–10 osallistujaa.

Kurssin tavoitteena on syventää taiteesta kirjoittamista ja luoda uudenlaista taiteesta kirjoittamisen kulttuuria. Lokakuusta huhtikuuhun kestävä kurssi sisältää teatterin, kuvataiteen ja musiikin asiantuntijoiden ja kriitikoiden alustuksia, harjoitustöitä ja lukuvuoden lopussa palautettavat lopputyöt. Osallistujat seuraavat työskentelyprosesseja Taideyliopiston eri akatemioissa – Teatterikorkeakoulussa, Kuvataideakatemiassa ja Sibelius-Akatemiassa – sekä lopulta valmiita esityksiä tai teoksia ja sanallistavat näin kokemuksiaan. Kriitikko oppii näin näkemään teosten ja esitysten valmistumisen aiheesta lopulliseksi kokonaisuudeksi. Siten hän pystyy hyödyntämään käytännön työn seuraamisesta saamaansa tietoa artikuloidessaan teosten merkityksiä ja arvottaessaan niitä.

Tarkoituksena on edistää keskustelevaa kirjoituskulttuuria, jossa taiteilijat ja taiteesta kirjoittavat ovat vuoropuhelussa ja pyrkivät auttamaan toisiaan työssään. Kurssilla haetaan erilaisia tapoja tehdä taiteilijoiden intuitiivista tietoa näkyväksi ja mietitään myös, miten kirjoittajat voivat hyödyntää sitä työssään. Kurssilla käydään läpi lehtiartikkeleita, kritiikkejä ja tutkimus- ja kaunokirjallisia tekstejä.

Ohjelma
ma 27.10 klo 10-14
1. Tutustuminen ja järjestäytyminen; TeaK:in, SibA:n ja KuvA:n esittely, luento (Teak); millaista tietoa akatemioissa nykyisin tuotetaan? mm. lopputyöt, väitöskirjat ja muut julkaisut

ma 24.11. klo 10-14
2. Journalistinen kirjoittaminen – kaikki opettajat

ma 8.12. klo 10-14
3. Taito, väline, arvo – Martta Heikkilä + muut opettajat

ma 26.1.2015 klo 10-14
4. Essee ja prosessikirjoittaminen – Maria Säkö ja muut opettajat, vierailija?

ma 23.2. klo 10-14
5. Kirjoitusharjoituksia – kaikki opettajat

ma 16.3. klo 10-14
6. Taiteilijan työ – vierailijoita (TeaK, KuvA, SibA)

ma 13.4. klo 10-14
7. Taiteilijan työ – vierailijoita (TeaK, KuvA, SibA)

Lopputyöt palautetaan 31.5. mennessä: essee, opintopäiväkirja ja prosessipäiväkirja
Kurssin suoritus: läsnäolo 80 %, tunneilla ja kotona tehtävät harjoitukset ja lopputyöt

Lisätietoja ilmoittautumisesta: Anna Heikkilä (Teak), anna.heikkila(a)uniarts.fi
Lisätietoja kurssin sisällöstä: Martta Heikkilä (HY / KuvA), martta.heikkila(a)uniarts.fi; Maria Säkö (TeaK), maria_sako(a)hotmail.com
Vastaavuudet teatteritieteessä: vs. prof. Mikko-Olavi Seppälä (HY), mikko-olavi.seppala(a)helsinki.fi


MUITA ILMOITUKSIA


Muuv innostaa suomalaisia tanssimaan


Suomen Kansallisbaletti ja Pieni Suomalainen Balettiseurue ovat käynnistäneet Muuv-projektin, jonka tavoitteena on innostaa suomalaisia tanssimaan. Muuvin ydin on nettisivusto muuv.fi, jonne kuka tahansa tanssista innostunut voi kuvata ja ladata omat videonsa. Videoissa tekninen osaaminen ei ole tärkeintä, vaan omaperäinen ote ja hyvä fiilis. Sivustolla jokainen voi kerätä tykkäämisiä omille videoilleen ja käydä tykkäämässä toisten videoista – suosituimmat videot palkitaan kuukausittain lipuilla Kansallisbaletin näytökseen.

Nettisivustolle on koottu myös liikepankkiosio, jonka avulla pääsee tutustumaan ja kokeilemaan erilaisia liikkeitä. Mukana on niin liikkeitä baletista katutanssiin, ja liikepankkia täydennetään koko ajan uusilla liikkeillä.

Osana Muuv-projektia käynnistetään 10. syyskuuta So You Think You Can Muuv? -työpajat, jotka vievät tanssijat kouluihin. Alakoulun 6.-luokkalaisille järjestettävät työpajat innostavat nuoria liikkumaan omilla ehdoilla ja verkkomaailmaa hyödyntäen. Ville Valkosen työpajaa varten tekemä koreografia yhdistää klassista balettia katutanssilajeihin. Työpajoissa oppilaita innostetaan lataamaan omat tanssivideonsa muuv.fi-sivuille.

Pääkaupunkiseudun kouluissa järjestetään syyskauden aikana 10.9.–28.11. yhteensä 28 työpajaa, 11 Helsingissä, 11 Espoossa ja 6 Vantaalla. Pajat järjestetään kouluissa aamupäivän ensimmäisten oppituntien yhteydessä.

Lisätietoja: viestintäsuunnittelija Jussi Iltanen, p. 09 4030 2223, jussi.iltanen(a)opera.fi

www.muuv.fi


Made in the Web: Focus on Nordic performing arts


madein-theweb.com is a new site intended for Nordic performing arts aiming at an international audience and likewise intended for international agents, presenters and networkers who want to explore and be updated about what is going on in the Nordic countries.

Since 2011 Loco World has produced the MADE IN THE NORDIC COUNTRIES - the catalogue as a tool for presenters interested in Nordic performing arts. It has been inserted into delegate bags all over the world and the 2014 edition is presently on its way to Seoul, Korea and PAMS, CINARS and ICE HOT in November and December. MADE IN the catalogue has been a success amongst international promoters/buyers and we are now taking the next step.

We are developing a website useful for those of you interested in increasing your international visibility. The website will be optimized for international buyers/promoters of dance, theatre contemporary circus and musical theatre, to easily search and find when, where and how to connect to Nordic performing arts available for international stages.

www.madein-theweb.com will be the new window for Nordic producers of performing arts intended for an international audience. We are striving to make it a complete digital tool and resource for artists and presenters working on an international level.

www.madein-theweb.com is a fully responsive site entirely based on its search-function. Search by art form, city, country, director, choreographer or something else.

 

twitter.com/tinfotweets

READ-ohjelma