26.09.2013

TINFO-tiedote 30 / 19.9.2013

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

USKO TOKI

TINFON ILMOITUKSIA

UUTISIA

TAPAHTUMIA

HAKUJA

KOULUTUSTA JA TYÖPAJOJA

TYÖPAIKKOJA

MUITA ILMOITUKSIA

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA


ILMAN HALLUSINOGEENEJÄ

Tila-, ajattelu- ja kokemushyppyjen viikko.  Ei tarvita hallusinogeenejä. Työn huumaa. Olen etuoikeutettu ja siitä kiitollinen!


NYLJENTÄÄ

Viiruksen ja Teater 90 graderin Missä nyljimme kerran.  Olen heikkona tällaiseen kohtuuttomuuteen, nyrjähtäneisyyteen, groteskiin vieraannutukseen, vääristämisen tekniikkaan ja rajanylitysten tuottamaan mielihyvään. Tällaisessa lajirikkuruudessa ei ole mitään häpyä. Tällaisella asenteella käydään käsiksi tästä hetkestä avautuvaan tulevaisuuden kauhukuvaan, jossa kosto elää.  Viiruslaiset ja nittiograderilaiset näyttelijät ovat ruumiin, mielen ja ajattelun akrobaatteja.  Heidän edessään lankeaa loveen. Kertakaikkisesti!  Ja niin upeaa äänisuunnittelua! AAAH! Minulle täyskäsi!

PAIKALLISET VOIMAANNUTTAJAT:  TUNTEKAA YLEISÖNNE
PAIKALLISET PÄÄTTÄJÄT: ARVOSTAKAA TEATTERIAMMATTILAISIANNE

Teatteri Imatra täytti 110 vuotta. Tuli taas kerran mietityksi suomalaisten teattereiden historiaa kertomuksena voimaannuttamisesta ja teatterin merkitystä paikallisyhteisölleen. Sitähän työväenteatterit olivat:  valistusta ja itsekasvatusta, kansalaiseksi kasvamista. Mitä esitykset tekivät? Katsoivat sokeita pisteitä, viihteen kaavussa työstivät myös vaiettua, kipeää, kiusallista tai ristiriitaista, sanoittivat kollektiivisia tuntoja. Näyttelijän ja katsojan kohtaamisesta muodostunut yhteisö koki iloa, mielihyvää, lohtua, häirintää. Populaarin politiikkaa.

Imatralaisen teatterin menneisyys on yksi osoitus siitä sosiaalisesta innovaatiosta, joka suomalainen teatteri ja kansanteatteri ylipäätään on.  Vastaaville uusille sosiaalisille innovaatioille olisi kysyntää nyt. Ei kenenkään pidä mennä piiloon tottumusten ja vanhojen ajattelurakenteiden taakse ja pysytellä mukavuusalueella. Olkoon kuinka naiivia tahansa, niin uskon vankasti, että teatteri, joka kykenee lujittamaan oman paikkansa ja alueensa ja yhteisönsä kollektiivista identiteettiä, säilyy hengissä. Ei teatterilla ole mitään hätää niin kauan kuin teatterin oma yhteisö kokee sen omakseen.

Jos teatteri haluaa saavuttaa uusia yleisöjä, sen on pohdittava käymättömyyttä, erilaisia ei-yleisöjä ja yleisöjensä sitoutuneisuutta. Kysymys on pitkälti muusta kuin fyysisestä esteellisyydestä. Kuinka paljon teatteri sortuu nurkkakuntaisuuteen ja erilaiseen xenofobiaan?  Kuinka paljon teatterissa harjoitetaan erilaisia hienovaraisia ja tiedostamattomia poissulkemisen muotoja?  Minkälaista toimintaa teatterit ja teatterintekijät – me, erilaisista ihmisistä muodostuvana yhteisönä mahdollistamme ja mitä poissuljemme?

Ja sitten katse myös yhteisöön ja kuntapäättäjiin, tänä instrumentalismin, yhteistyön, vaikuttavuuden ja rajahyötyjen kukoistuskautena. Teatterintekijät eivät elä sosiaalisessa tyhjiössä vaan yhteydessä omaan kuntaansa, teatteriinsa, omaan ammattialaansa, ympäristöönsä, muihin ihmisiin, yleisöihinsä. Tärkeätä on, että teatterintekijöillä säilyy mahdollisuus määritellä oman työnsä ja erilaisten yhteistyömuotojen laatu.  Päättäjiltä vaaditaan herkkää tuntoa ymmärtää, kuinka tärkeätä on, etteivät taiteilijat menetä ammatillista identiteettiään.

Niin ja sitten esityksestä. Minusta oli hienoa katsoa kahden pitkän linjan imatralaisnäyttellijän Kari Kinnarin ja Marko Kurikan antavan sielun komiikan mestareille Stan Laurellille ja Oliver Hardylle, Ohukaiselle ja Paksukaiselle. Naurua, itkua, iloa, ihmetystä ja ihailua tällaisen suvereenin esittämisen edessä.  Ja Savonlinnasta oli lainassa sellainen multimusiikki-ihme kuin säveltäjä-kapellimestari Mika Siekkinen! Esityksen kolmas näyttelijä!


EI-TIETÄMISESTÄ JA KOLLEKTIIVIN MUISTA JÄSENISTÄ

Lajienvälisessä seminaarissa Teatterikorkeakoulussa pohdittiin ei-tietämisestä (Kokkonen) avautuvaa uudenlaista kollektiivia, johon kelpuutettaisiin muitakin kuin meitä ihmisiä. Miten rakentaa vaihtoehtoa meidän teknologisille virheille, kansanmurhille ja ekokriisille ja -tuholle rakentuvan lopun apokalyptisille tulevaisuuskuville vaihtoehtoa. Oli tervetullutta ajatus- ja käsitejumppaa kuulla alan suomalais- ja ulkomaisguruja. Nämä taiteilijat konstruoivat uudelleen todellisuutta, tekevät näkyväksi sitä, mikä jää ”väliin” eikä asettaudu ”mitattavaksi” tai ankaran kapeasti ymmärretyin metodein kuvattavaksi.  Puhuttiin vieraanvaraisuuden etiikasta, ”pesimisestä”, aisteista, ruumiista. Eivät toiset lajit välttämättä tarvitse puolestaPUHUJAA, ne tarvitsevat niitä, jotka näyttävät, vievät välissä olevien kokemusten äärelle, aistimaan ja kohtaamaan ei-tietämisestä avautuvaa.

Ihan sivujuonne, mutta tärkeä. Symposiumpuhe ja  -keskustelu(kin) on sukupuolittunutta. Mies viittaa aina mieheen. Myös keskustelussa. Näin syntyy tutkimuksen maskuliininen traditio.


VERKOSTOSSA TAI VAILLA PÄÄOMIA

Tampereen yliopiston Nätyn opiskelijat olivat tehneet oman esityksellisen versionsa Björn Wahlroosista, tämän epävirallisen elämäkerran (Tuomo Pietiläinen ja 25 journalistiopiskelijaa) julkistamistilaisuuteen Lillanissa. Hauskaa!  Lillanin katsomo oli äärilaitojaan myöten täynnä väkeä (90%:sti miehiä, nythän on kyse taloudesta).  Eipä ole moista nähty.  

25 opiskelijan työpanos vastasi laskennallisesti yhden ihmisen viiden vuoden panosta!  Uskomattomia lähdelöytöjä tästä salanimiellä Hemuli ristitystä kohdehenkilöstä oli onnistuttu kaivamaan esiin. Erityisen tärkeätä on Wahlroosin verkostojen näkyväksi tekeminen, suomalaisen eliitin ja vallankäyttäjien verkostojen paljastaminen ja sitä kautta suomalaisen demokratian tutkiminen.

”Tutkiva journalismi on asenne, joka tuottaa tavallista perusteellisempaa ja kriittistä tekstiä. Tutkiva journalismi ei esimerkiksi ole riippuvainen kohteen myötävaikutuksesta.”   Lisää tutkivaa journalismia ja dokumenttiteatteria.

Minulla on skitsofreeninen olo. Luen samaan syssyyn Teemu Keskisarjan elämäkertaa G.A. Serlachiuksesta. Tästä self-made manistä, yksinäisestä rähinöitsijästä, joka rakensi omaa imperiumiaan Mänttään aikana, jolloin pääomat liikkuivat kitsaasti. Ei ollut perittyä varallisuutta, ei juuri kulttuurista, sosiaalista, taloudellista tai symbolista pääomaa. Mutta vekselivippaus opittiin.


ALKU ARVOKESKUSTELULLE

”Tämän ajan xxx tavoittelee epätoivoisesti ihmisten huomiota vapaa-ajan palveluiden ja elämysteollisuuden keinoilla.”  xxx:n voi korvata vaikkapa sanoilla teatteri, taide, museo.  Keskustelutilaisuus Cuporen julkistamasta tutkimuksesta – siitä, miten teatterit, orkesterit ja museot käyttivät jälkijättöisesti saadut VOS-indeksikorotukset. Mitä 50 lisämiljoonalla saatiin aikaan? Seminaarilaiset kauhistelivat tuottavuusosiota. Tilastokeskuksen tutkija kehotti varovaisuuteen.  Jälkikäteen opetus- ja kulttuuriministeriön virkamies totesi, ettei kentän tarvitse olla huolissaan: ei näitä selvityksiä ministeriössä lueta kuin piru raamattua. Kyllä virkamiehetkin osaavat katsoa laajempaa kuvaa. Tärkeintähän on nyt – viimeistään nyt – käydä keskustelua siitä, miltä pohjalta instituutioissa taidetta tehdään ja kenelle ja keiden kanssa.  Alkuhan tämä on vasta!


MUN KOTI EI OO TÄÄLLÄ

Esitystalous 2:ta katsoessa on kuin kärpänen katossa seuraamassa sitä, miten vastakkaisia intressiryhmiä edustava brändityöryhmä etsii kasvavan, muuttuvan, ameebamaisen kaupungin imagoa ja hahmoa. Dynaamisessa ympäristössä innovoidaan, yritetään olla kokemuksellisia, vastavuoroisia ja dialogisia. Kaikessahan täytyy nykyään olla tarina.  Joopa joo. Ja tänne tulee sitten näytelmäkirjailija maskotiksi. Mutta tulosta on synnyttävä. Hopihopi. Talutushihna on lyhyt.

Esitystalous 2:n paljastavuus syntyy Jokelan kirjoittamassa (Kirjailija)Minä-hahmosta. Yksi huikeimpia kokemuksia on tämän Minän kirjoitusprosessi Espoon tyhjässä kaupungintalossa (josta muutoin on tulossa Angry Birds -huvipuisto!). Ei näissä taloudellisen rationaliteetin kokonaisarkkitehtuurikehikoissa paljon ole tilaa fraktaaleille, kaaokselle ja zeniläiselle virtaavuudelle, eipä kirjoittamisen arvaamattomuudellekaan.

Voisiko enää perustavampaa ja paljastavampaa analyysiä tehdä suomalaisesta kaupunkisuunnittelusta, kunnallispolitiikasta, taiteesta ja taiteilijan asemasta, taiteilijan omista valinnoista ja etiikasta. Esitystaloudessa näyttelijät pudottelevat keveällä kädellä, huikealla näkymättömällä akrobatialla dialogia ja laulavat ja soittavat kuin enkelit.

NIETZSCHEÄ LOGOMOSSA

Turkulainen Kolmas tila -ryhmä on tehnyt pitkän matkan viime vuonna alkaneessa Nietzsche-projektissaan. Logomoon on pakko päästä!

USKO TOKI

 Usko Toki 30/2013

TINFON ILMOITUKSIA

Lähetä ruotsinkieliset tiedotteet 1.10. julkaistavaan TINFO e-Nytt -uutiskirjeeseen

Seuraava ruotsinkielinen sähköinen uutiskirje ilmestyy 1.10.2013. Mahdolliset ruotsinkieliset tiedotteet pyydämme lähettämään osoitteeseen tinfo(at)tinfo.fi perjantaihin 27.9. mennessä.


Seuraava TINFO e-News ilmestyy tiistaina 24.9.2013

TINFO e-News - englanninkielinen uutiskirje on suunnattu ulkomaiselle teatterin ammattilaiselle. Voit tilata uutiskirjeen sähköpostiisi täältä. TINFOn kaikkia uutiskirjeitä varten materiaaleja voi lähettää osoitteeseen tinfo(at)tinfo.fi


Ensimmäinen postituserä Teatterikalentereita on lähtenyt liikkeelle – Tilaa tai nouda omasi!

Teatterikalenteri 2014 on teatterilaisten oma, iloisen keltaraitainen taskukalenteri, josta löydät päivyriosion lisäksi tietoa teatterialan tapahtumista ja toimijoista sekä päivää piristäviä näytelmäsitaatteja. Lisäsimme kalenterin loppuun tilaa omille merkinnöille.

Teatterikalenterin hinta on 17 euroa, teatterialan opiskelijoille ja työttömille 8 euroa. Yli 10 kappaleen tilauksista veloitamme 15 euroa /kalenteri. Toimituksiin lisätään postituskulut.

Tilaukset:
Verkkokaupasta: www.tinfo.fi/verkkokauppa
sähköpostilla: tinfo(at)tinfo.fi
puhelimitse: (09) 2511 2120
Tai noutamalla: Teatterikulman 2. kerros, meritullinkatu 33 A, Helsinki


Teatterialan Avain 2013/2014 sisältää kattavat teatterialan yhteystiedot

Teatterialan Avain 2013/2014 -sähköisessä yhteystietojulkaisussa on yhdessä paketissa teatterialan ihmisten yhteystiedot. Tämän vuoden Avaimen versioon olemme lisänneet tietoja vuokrattavista tiloista.

Sähköisestä Teatterialan Avaimesta on helppo tehdä hakuja eri nimillä ja verkkosivu- ja sähköpostilinkit nopeuttavat työskentelyä. Halutessaan Avain tai sen osia on helppo myös tulostaa.

Sähköisen Avaimen hinnoittelu perustuu käyttäjien määrään per osoitteistoa tilaava teatteri/yhteisö.

  • 1-2 käyttäjää, lisenssi maksaa 25 euroa.
  • 3-9 käyttäjää, lisenssi maksaa 75 euroa.
  • Yli 9 käyttäjää, lisenssi maksaa 120 euroa.

Teatterialan opiskelijoille ja työttömille Avain maksaa vain 12 euroa. Muille kuin teatterialan yrityksille ja yhteisöille hinta on 150 euroa.

TIlaa Teatterialan Avain:
www.tinfo.fi/verkkokauppa
tinfo(at)tinfo.fi
(09) 2511 2120


TINFOn ensi-iltalistausta päivitetään ympäri vuoden 

TINFOn ensi-iltalistaa kannattaa seurata. Listalle päivitetään kesken kaudenkin teattereilta tulleita ensi-iltatietoja. Omista ensi-illoista voit ilmoittaa osoitteeseen tinfo(at)tinfo.fi.

Kirjoita viestin otsikoksi "ensi-illat". Ensi-iltatiedoissa tulisi näkyä esityksen nimi, ensi-iltapäivämäärä, kirjailija, ohjaaja, dramaturgi tai muut työryhmän tiedot sekä lyhyt sisältökuvaus. Merkitse myös onko teksti kotimaisen tekstin kantaesitys, lasten- tai nuortenteatteria tai yhteistuotanto.

UUTISIA

Väitös: Uusia näkökulmia näyttelijöiden tunnetyöskentelyyn 27.9.2013, TeaK

Mikä on tunteiden rooli näyttelijän työssä? Millainen asema tunteilla on ollut Teatterikorkeakoulun näyttelijänkoulutuksessa? Mikä näyttelijän tunteissa on yksityistä ja mikä yhteistä? Millainen on näyttelijän sukupuolen ja hänen tunnetyöskentelynsä välinen suhde?

Taideyliopiston Teatterikorkeakoulussa 27. syyskuuta tarkastettavassa teatteritaiteen maisteri Anu Koskisen väitöstutkimuksessa ”Tunnetiloissa – Teatterikorkeakoulussa 1980- ja 1990-luvuilla opiskelleiden näyttelijöiden käsitykset tunteista ja näyttelijöiden tunnetyöskentelystä” pohditaan näitä kysymyksiä.

Koskinen on näyttelijä ja soveltavan teatterin tekijä, joka on opiskellut Teatterikorkeakoulun näyttelijäntyön laitoksella vuosina 1992–1996. Näyttelijänä hän on toiminut vuodesta 1996 lähtien. Väitöstutkimuksessaan hän kartoittaa Teatterikorkeakoulussa 1980- ja 1990-luvuilla opiskelleiden näyttelijöiden käsityksiä tunteista ja tunnetyöskentelystä. Tutkittava jakso ulottuu Jouko Turkan vahvimmalta vaikutuskaudelta niin kutsutulle Ryhmäteatterin kaudelle ja aina Marcus Grothin professuuriaikaan asti.

Koskisen tutkimuksessa keskeisiksi nousevat psykologiset ja psykologisrealistiset tavat puhua näyttelijän tunnetyöskentelystä sekä näyttelijän ja ohjaajan väliset valtasuhteet. Yhdeksi tutkimuksen suureksi teemaksi muodostuu emansipaatio: irrottautuminen ja vapautuminen tunteiden itsekäytännöstä, jonka näyttelijä on aiemmin koulutuksen avulla omaksunut.

Tutkimus tarjoaa näyttelijöille, ohjaajille ja näyttelemisen opettajille inspiraatiota ja uusia näkökulmia omien kokemusten kautta tuttuun aiheeseen. Tutkimus auttaa tunnistamaan ja kyseenalaistamaan näyttelijään kohdistuvaa kielteistä vallankäyttöä.

Väitöstutkimus ”Tunnetiloissa – Teatterikorkeakoulussa 1980- ja 1990-luvuilla opiskelleiden näyttelijöiden käsitykset tunteista ja näyttelijöiden tunnetyöskentelystä” tarkastetaan julkisesti perjantaina 27. syyskuuta 2013 klo 12 Teatterikorkeakoulussa (auditorio 1, Haapaniemenkatu 6, Helsinki). Vastaväittäjänä on FT, dosentti Livia Hekanaho. Kustoksena toimii taiteellisen tutkimuksen professori Esa Kirkkopelto esittävien taiteiden tutkimuskeskuksesta Tutkesta.

Väitöstutkimuksen kirjallinen osa on julkaistu Acta Scenica sarjassa, ja sitä voi ostaa Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun kirjastosta. Julkaisu on nähtävänä 10 päivää ennen väitöstilaisuutta Teatterikorkeakoulun kirjastossa.



Sirkustaiteen taiteilija-apurahat jaettu

Valtion sirkus- ja tanssitaidetoimikunta on jakanut vuonna 2014 alkavat sirkustaiteen taiteilija-apurahat. Toimikunta sai sirkustaiteen alalta 41 hakemusta ja apurahan sai 9 sirkustaiteilijaa. Kolmevuotisen apurahan sai sirkustaiteilija Ville Walo.

Walo tunnetaan pitkäjänteisestä työstään nykysirkuksen, erityisesti nykyjongleerauksen uudistajana. Walo yhdistää teoksissaan nykyjongleerauksen uusia tekniikoita sekä fyysisen, visuaalisen ja esineteatterin keinoja, joista on kehittynyt ainutlaatuista näyttämötaidetta. Mittavan kansainvälisen uransa ohella Walo tunnetaan myös työstään ohjaajana ja mentorina nuorelle sirkussukupolvelle.

Sirkus- ja tanssitaidetoimikunta on yksi Taiteen edistämiskeskuksen asiantuntijaelimistä. Se päättää sirkus- ja tanssitaiteen taiteilija-apurahoista sekä muista alan taiteilijoille, taiteilijaryhmille ja yhteisöille myönnettävistä apurahoista ja palkinnoista.

Sirkustaiteen taiteilija-apurahat

Kolmevuotinen
sirkustaiteilija Ville Walo, Helsinki

Yksivuotinen
taikuri, näyttelijä Robert Jägerhorn, Helsinki
sirkustaiteilija Henna Kaikula, Rovaniemi
sirkustaiteilija Petri Tuominen, Helsinki

Puolivuotinen
sirkustaiteilija Seija Hakkarainen, Jyväskylä
sirkustaiteilija Jenni Lehtinen, Helsinki
sirkustaiteilija Sasu Peistola, Helsinki
sirkustaiteilija Oskar Rask, Helsinki                 
sirkustaiteilija Reija Tapaninen, Helsinki

Lisätietoja:
erityisasiantuntija Mari Karikoski
mari.karikoski(at)minedu.fi, p. 0295 330 706

Lähde: www.taike.fi


Taiteilija-apuraha 18 tanssitaiteilijalle


Valtion sirkus- ja tanssitaidetoimikunta on jakanut vuonna 2014 alkavat tanssitaiteen taiteilija-apurahat. Toimikunta sai 131 hakemusta ja apurahan sai 18 tanssitaiteilijaa.

Koreografi Jorma Uotinen ja tanssitaiteilija Pirjo Yli-Maunula saivat viisivuotisen taiteilijaprofessoriapurahan. Sen voi saada erittäin ansioitunut taiteenharjoittaja ja saaja voi käyttää taiteilijaprofessorin nimikettä.

Suomalaisen nykytanssin esiintulo on voimakkaasti henkilöitynyt Jorma Uotiseen ja häntä voidaankin pitää suomalaisen tanssin elävänä ikonina. Hän on 40-vuotisen uransa aikana esiintynyt yli 40 maassa ja tehnyt yli 100 koreografiaa mm. Pariisin Oopperalle, Tanskan Kuninkaalliselle Baletille, Milanon La Scalalle ja Introdans-ryhmälle. Hän on toiminut Helsingin kaupungin teatterin tanssiryhmän johtajana, Suomen Kansallisbaletin taiteellisena johtajana sekä Kuopio tanssii ja soi -festivaalin taiteellisena johtajana.

Tanssitaiteilija Pirjo Yli-Maunula on työskennellyt tanssin parissa tanssijana, koreografina, ohjaajana, tuottajana ja taiteellisena johtajana yli 30 vuotta.  Hänen taiteellista työskentelyään on leimannut rohkea ja ennakkoluuloton yhteistyö visuaalisten taiteiden, uuden sirkuksen, kirjallisuuden, esitystaiteen, pelialan ja mediataiteen edustajien kanssa.

Taiteellisen työnsä ohella Yli-Maunula on luonut ja kehittänyt pohjoisen Suomen tanssin toimintarakenteita 1980-luvun alusta lähtien. Hän on ollut mm. perustamassa Oulun Tanssistudiota, JoJo – Oulun Tanssin Keskusta ja Flow Productions -tuotantoryhmää sekä toiminut JoJo – Oulun Tanssin Keskuksen ja Täydenkuun Tanssit -festivaalin taiteellisena johtajana.  

Sirkus- ja tanssitaidetoimikunta on yksi Taiteen edistämiskeskuksen asiantuntijaelimistä. Se päättää tanssi- ja sirkustaiteen taiteilija-apurahoista sekä muista alan taiteilijoille, taiteilijaryhmille ja yhteisöille myönnettävistä apurahoista ja palkinnoista.
Sirkustaiteen taiteilija-apurahoista tiedotetaan torstaina 19. syyskuuta.

Tanssitaiteen taiteilija-apurahat

Viisivuotinen
koreografi Jorma Uotinen, Helsinki (taiteilijaprofessoriapuraha)
tanssitaiteilija Pirjo Yli-Maunula, Oulu (taiteilijaprofessoriapuraha)

koreografi Jarkko Mandelin, Helsinki
tanssitaiteilija Arja Tiili, Helsinki
koreografi Satu Tuomisto, Oulu

Kolmevuotinen
koreografi Jenni Kivelä, Helsinki
tanssitaiteilija Eeva Muilu, Helsinki

Yksivuotinen
tanssitaiteilija Maria Kananen, Espoo
tanssitaiteilija Johanna Keinänen, Kuopio
tanssitaiteilija Heidi Lehtoranta, Helsinki
koreografi-tanssija Veli Lehtovaara, Brysseli, Belgia
koreografi-tanssija Sari Palmgren, Vantaa
tanssitaiteilija Virva Talonen, Porvoo
koreografi, tanssija Anna Torkkel, Turku
tanssitaiteilija Outi Yli-Viikari, Tampere

Puolivuotinen
vapaa taiteilija Raisa Foster, Mikkeli
tanssija Mari Kortelainen, Joensuu
tanssija Sampo Kerola, Helsinki


Lisätietoja:
erityisasiantuntija Mari Karikoski
mari.karikoski(at)minedu.fi, puh. 0295 330 706

Lähde: www.taike.fi


Tampereen Teatteri ja Terveystalo järjestävät yhteistyössä työhyvinvointikoulutuksia

Tampereen Teatteri ja Terveystalo aloittavat yhteistyössä yritysten työhyvinvointikoulutukset. Yrityksille on laadittu kolme koulutuspakettia: organisaatiokonsultaatio yrityksen avainhenkilöille, yritysjohdon kolmipäiväinen ryhmäcoaching ja koko organisaatiolle suunnattu työyhteisökoulutus.

Ryhmiä kouluttaa Terveystalon työterveyspsykologi (Certified Business Coach). Koulutus keskittyy esimerkiksi konfliktin tai muutoksen hallintaan, ammatilliseen uudistumiseen, henkilökohtaiseen kasvuun tai vuorovaikutustaitoihin.

Koulutuspäivään sisältyy toiminnallinen työpaja. Työpajassa laitetaan luovuus liikkeelle ja syvennetään koulutuksen teemoja teatteri-ilmaisun keinoin. Työpajan aiheena voi olla esimerkiksi anteeksi pyytäminen ja antaminen, negatiivinen ja positiivinen palaute sekä työasioihin liittyvän avun pyytäminen ja tarjoaminen. Työpajan vetäjänä toimii teatteri-ilmaisun ammattilainen.

Koulutukset toteutetaan Tampereen Teatterin tiloissa.

Lisätietoja:

markkinointipäällikkö Heikki Ihanamäki
heikki.ihanamaki(at)tampereenteatteri.fi, p. 0440 151 590

asiakkuuspäällikkö Ritva Mela
ritva.mela(at)terveystalo.com, p. 040 548 2876



Helsingin Kaupunginteatterin tanssiryhmä juhlii nelikymppisiään

Helsingin Kaupunginteatterin tanssiryhmä Helsinki Dance Company juhlistaa 40 vuotista taivaltaan monipuolisella syysohjelmistolla. Varsinainen juhlaesitys HDC 40 vuotta -juhlagaala valtaa suuren näyttämön 15. ja 16. lokakuuta. Tarjolla on läpileikkaus Suomen suurimman nykytanssiryhmän 40-vuotiaasta taipaleesta ja samalla katsaus merkittävään osaan suomalaisen taidetanssin historiaa.

Helsingin Kaupunginteatteria perustettaessa vuonna 1965 aloitettiin samalla koulutusohjelma 25 tanssijalle. Vuonna 1969 perustettiin Helsingin Kaupunginteatterin tanssijayhdistys, ja vuonna 1973 itse tanssiryhmä, kun Seija Simonen kiinnitettiin tanssimestariksi ja kuusi tanssijaa sai vuoden määräaikaisen sopimuksen. Ryhmän taiteellisina johtajina on toiminut joukko nimekkäitä koreografeja kuten Jorma Uotinen, Carolyn Carlson, Marjo Kuusela, Ari Tenhula, Nigel Charnock, Ville Sormunen, Kenneth Kvarnström ja vuodesta 2013 alkaen Jyrki Karttunen. Tanssiesitysten lisäksi HDC:n monipuoliset tanssijat ovat osallistuneet myös Kaupunginteatterin tuottamiin musikaaleihin ja puhenäytelmiin niin tanssijoina, laulajina, näyttelijöinä kuin koreografeinakin. Kansainvälisesti arvostettu ryhmä on kiertänyt säännöllisesti niin ulkomailla kuin kotimaassakin 1980-luvulta lähtien. Helsinki Dance C ompany on maamme ainoa kiinteän ammattiteatterin yhteydessä toimiva tanssiryhmä.



Prinsessa Ruusunen -baletti kuvailutulkataan näkövammaisille

Suomen Kansallisbaletin Prinsessa Ruusunen -baletin esitykset kuvailutulkataan näkövammaisille 17.10. klo 19 ja 9.11. klo 14. Permannon takaosassa on näkövammaisille asiakkaille varattuna kiintiö paikkoja sekä langattomat kuulokkeet, joiden välityksellä esitystä kuvailee kaksi balettia tuntevaa tulkkia. Tulkit kuvailevat esimerkiksi roolihahmojen ulkonäköä, toimintaa, liikekieltä sekä esityksen maisemia, lavastusta ja tunnelmia. Tulkattavaa esitystä edeltää koskettelukierros, jonka aikana tutuiksi tulevat keskeiset roolihahmot esiintymisasujensa kautta. Lipun ostaneille lähetetään ennakkoon myös tietopaketti baletin juonesta ja illan kulusta.

Kuvailutulkkaus on vakiintunut tarkoittamaan tulkkausta, joka välittää taideteoksesta näkövammaiselle sen, mitä kuulo-, tunto-, haju- ja makuaisti eivät kerro.  Paitsi taideteosten yhteydessä, kuvailutulkkausta voidaan hyödyntää myös kaikissa arjen tilanteissa. Kuvailutulkki pyrkii työssään objektiivisuuteen, mutta taiteen tulkkauksessa on kuitenkin aina mukana myös tulkin oma näkemys.

Myös oopperoiden viittomakieliset tulkkaukset jatkuvat Kansallisoopperassa tällä kaudella. Syksystä 2011 alkaen on viittomakielelle tulkattu jo Carmen-, Puhdistus-, Rigoletto- ja Robin Hood -oopperoiden esityksiä. Tämän kauden tulkattavat esitykset julkistetaan myöhemmin.

Lue lisää


Suomen kansallisbaletti aloittaa uudenlaisen kiertuetoiminnan Suomessa

Kansallisbaletti kylässä -tapahtumia järjestetään tänä syksynä Mikkelissä, Kajaanissa ja Oulussa. ”Kesäkiertueiden saama innostunut vastaanotto ympäri Suomen rohkaisi meitä suunnittelemaan muutakin kiertuetoimintaa pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Esityksen lisäksi haluamme tarjota paikallisille balettiharrastajille ja -opiskelijoille mahdollisuuden treenata päivän yhdessä ammattitanssijoiden kanssa”, Kansallisbaletin taiteellinen johtaja Kenneth Greve summaa.

Vierailupäivän aikana paikallisen tanssiopiston opiskelijat pääsevät yhteisille treenitunneille ja workshopeihin Kansallisbaletin tanssijoiden kanssa. Syksyn kiertueella Kansallisbaletti tekee yhteistyötä mikkeliläisen Etelä-Savon Tanssiopiston, kajaanilaisten Kajaanin Tanssiteatterin ja Kainuun musiikkiopiston sekä oululaisen Balettikoulu Sinikellon kanssa. Vierailupäivä huipentuu yhteiseen esitykseen, jossa nähdään Kansallisbaletin tanssijoiden esittämiä katkelmia mm. baleteista Prinsessa Ruusunen ja Romeo ja Julia sekä nykytanssinumeroita. Kansallisbaletin tanssijoiden lisäksi paikallisten tanssiopistojen opiskelijat tuovat näyttämölle omaa ohjelmaansa.

Kansallisbaletti kylässä
Mikkeli 5.10.2013, esitys: Konsertti- ja kongressitalo Mikaeli, klo 16 (lippujen ennakkomyynti Lippupalvelu ja Mikaeli)
Kajaani 2.11.2013, esitys: Kaukametsän kongressi- ja kulttuurikeskus klo 18 (lippujen ennakkomyynti Lippupiste ja Kajaani Info)
Oulu 3.11.2013, esitys: Madetojan sali klo 16 (lippujen ennakkomyynti Lippupalvelu)

Liput 15 euroa (+palvelumaksu).

Paikallistiedotus ja haastattelupyynnöt:
Satu Keltanen / Eastway Live Oy
p. 040 575 3467
satu.keltanen(at)eastwaylive.fi

TAPAHTUMIA

Englanninkielinen teatterikritiikkikurssi Baltic Circle -festivaalilla 13.-17.11.2013

SARVin tanssi- ja teatterijaos järjestää neljän päivän mittaisen kritiikkikurssin Baltic Circle -festivaalin 13.11.-17.11. yhteydessä. Haku 1.10. mennessä.

Opettajana toimii arvostettu skotlantilainen kriitikko Mark Brown. Hän on Skotlannin suurimman päivälehden Sunday Heraldin teatterikriitikko ja luennoi jatkuvasti ympäri maailmaa teatterikritiikistä. Hän toimii myös opettajana University of Strathclydessa. Hän on toiminut lukuisissa juryissa, kuten Edinburghin teatterifestivaalin juryssa.

Kurssi koostuu aamupäivällä klo 10.30-14.00 järjestettävästä ryhmätyöskentelystä ja luennoista sekä iltaisin Baltic Circle -festivaalin esitysten katsomisesta. Tarkat paikat, aikataulut ja esitykset kerrotaan lokakuun alussa. Kurssille voi osallistua, vaikkei pystyisi osallistumaan aivan kaikkiin ryhmätapaamisiin.

Kurssilla kirjoitetut englanninkieliset tekstit julkaistaan Liikekieli.com -verkkosivulla.

Kurssilla on tarkoitus luoda dialogia nuorten taiteilijoiden ja kriitikoiden välille, joten kurssiin kuuluu luentojen lisäksi myös kaksi taiteilijatapaamista. Ensimmäisellä taiteilijatapaamisella kurssille osallistuvat kriitikot seuraavat ryhmän harjoituksia ja kuulevat tekijöiden ajatuksia ja toisella kerralla he näkevät valmiin esityksen ja antavat siitä tekijöille suoraa palautetta. Festivaalilla pääsee seuraamaan joko Anna-Mari Karvosen ohjauksen harjoituksia tai islantilaisen Kviss Bumm Bang -esitystaiteilijaryhmän harjoituksia.

Kurssi on ilmainen, samoin kurssille valitut SARVin tanssi- ja teatterijaoksen jäsenet pääsevät ilmaiseksi niihin Baltic Circle -festivaalin esityksiin, joista kurssilla kirjoittavat. Muut kuin SARVin tanssi- ja teatterijaoksen jäsenet joutuvat maksamaan joistain BC:n esityksistä alennushintaisen lipun summan.

Ilmoittautuminen:

Mark Brown valitsee kurssin jäsenet (5-12 henkilöä). Lyhyt englanninkielinen cv sekä lyhyt motivaatiokirje lähetetään viimeistään 1.10. osoitteeseen: maria_sako(a)hotmail.com.

SARVin tanssi- ja teatterijaoksen jäsenet ovat kurssille valittaessa etusijalla, muut valitaan hakemuksen perusteella. SARVin tanssi- ja teatterijaoksen jäsenet saavat kurssin aikana alennettuun hintaan lounaan Teatterikorkeakoulun opiskelijaruokalassa. Mark Brown koordinoi opetusta ja Maria Säkö muun muassa taiteilijatapaamisia.

Lisätietoja: Maria Säkö, maria_sako(a)hotmail.com

Lisätietoja täältä


UrbanApa 2013 alkaa tänään!

UrbanApa 19.-28.9.2013 ATENEUM / STOA / LAVAKLUBI

Kymmenenpäiväinen UrbanApa festivaali valtaa kolme eri taideinstituutiota ympäri Helsinkiä
ja tuo katsojien silmien eteen kiinnostavia teoskokonaisuuksia, demoja ja klubeja.

Lue lisää liitteestä (pdf)


Virolaisen No99-teatterin vastavalmistunut dokumenttielokuva Klockriketeaternilla 21.10

Uuden poliittisen teatterin kärkiryhmä, virolaisen No99-teatterin vastavalmistunut dokumenttielokuva Kust tuleb tolm ja kuhu kaob raha (Mistä pöly tulee ja mihin raha katoaa) esitetään tuoreeltaan Klockriketeaternilla lokakuussa.

Minkälainen oli Ühtne Eesti (Yhdistynyt Viro) -tapahtuma - "yksi suurimmista tapahtumista eurooppalaisen nykyteatterin historiassa"?  
Entä mitä tapahtui kahden kuukauden kampanjan ja vale-puoluekokouksen, eli esityksen jälkeen? Muuttuiko mikään sosiaalisen kokeilun jälkeen?

Klockriketeaternin Diana Teaterforum -sarjan vieraina ovat tällä kertaa No99:n dramaturgi Eero Epner ja kommunkointivastaava Daniel Vaarik, sekä itse elokuva! Elokuva tekstitetään englanniksi, kesto 105 min.

Elokuvan maailmanensi-ilta on Tallinnassa maanantaina 16.9.2013.
Ja Klockriketeaternilla, Helsingissä 21.10.2013!

Kust tuleb tolm ja kuhu kaob raha (Ash and money)
- Mistä pöly tulee ja mihin raha katoaa

Klockriketeatern, Diana, Erottajankatu 7B, Helsinki
Ma 21.10.2013, klo 18.00
Tilaisuus on maksuton. Ennakkovaraukset: klockrike (at) klockrike.fi
Elokuva on vironkielinen, tekstitys englanniksi.
Kesto: 105 min.

Yhteistyössä:
Klockriketeatern, Teater NO99, Viro-instituutti, Viron suurlähetystö

Lisätietoja:
www.klockrike.fi
dan.henriksson (at) klockrike.fi
040 - 703 30 08


Paneelikeskustelu 25.9. - Ehdotus sukupuolen esittämiseksi näyttämöllä

Keskiviikkona 25.9. Kiasma-teatterilla järjestetään Queer elegioita -esityksen jälkeen paneelikeskustelu otsikolla Ehdotus sukupuolen esittämiseksi näyttämöllä, jossa mukana keskustelemassa Taideyliopiston rehtori Tiina Rosenberg, dosentti, visuaalisen taiteen ja muodin tutkija Annamari Vänskä, tutkija Anu Laukkanen Turun yliopiston sukupuolentutkimuksen oppiaineesta, sekä Kiasman amanuenssi Leevi Haapala.

Sanna Kekäläisen sooloteos, ihmisen ja identiteettien monimuotoisuutta ja merkityksiä käsittelevä QUEER ELEGIOITA, saa ensi-iltansa Kiasma-teatterissa museon 15-vuotisjuhlan kunniaksi keskiviikkona 18. syyskuuta klo 19:00. Esitykset jatkuvat 6.10. saakka. Huomaathan, että keskiviikon 25.9. näytös alkaa poikkeuksellisesti jo klo 18:00.


Aamutilaisuus TeaKilla 8.10.2013 visuaalisen taiteen alan uusista tuulista Lapissa

Osallistavassa aamukahvitilaisuudessa tarjoamme tietopaketin visuaalisen taiteen tuotteistamisen, asiantuntijuuden, liiketoimintaosaamisen ja  kansainvälistymisen kehittämistoimista Lapissa.
 
ROAD SHOW
HELSINKI
8.10.2013, klo 9.30-12
Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun auditorio 1 (Aloitetaan aamukahvilla Amica Teakissa!)
Haapaniemenkatu 6
00530 Helsinki
 
Vuosina 2011–13 toteutetun Magenta-hankkeen (ESR) tavoitteena oli lappilaisten taiteilijoiden työllisyyden ja toimintaedellytysten parantaminen. Hankkeen toiminnan keskiössä olivat taiteilijoiden täydennyskoulutus sekä manageriosaamisen ja kansainvälisten toimintojen kehittäminen. Hankkeessa luotiin tavoitteiden mukaisia rakenteita, verkostoja ja palveluja.
 
Hanke työllisti Lapin alueen taiteilijoita projekteihin yrityksissä ja kunnissa. Projektien lähtökohtana olivat yritysten ja kuntien tarpeet sekä ammattimaisen kuvataiteen kentän kehittäminen ja merkityksen nostaminen Lapissa.
 
Lue lisää hankkeesta


Ilmoittaudu tilaisuuteen sähköisesti tästä linkistä 4.10. mennessä. Tilaisuuteen mahtuu 50 ensimmäiseksi ilmoittautunutta!
 
Lisätietoa: projektipäällikkö Tiina-Kaisa Niva, p. 040 673 5920, tiina-kaisa.niva(at)ulapland.fi


Creative Economy Developers event CED13, October 3-4 in Tartu

Creative Economy Developers event CED13 takes place 3rd – 4th October 2013 in Tartu Creative Centre in Tartu, Estonia.

In order to increase the success and to promote entrepreneurship in Creative Industries in Estonia, Latvia, and Finland and other Nordic countries, the Finnish Institute in Estonia  is organizing an event for business incubators and developers in Tartu Centre for Creative Industries.

Event is organized in co-operation with Nordic Council of Ministers Office in Estonia, CreativeIndustries in Finland, Creative Industries Networks in Finland, Creative Estonia and Tartu Centre for Creative Industries.

The versatile and interesting set of speakers combined with speed dating and networking in the smooth atmosphere of Tartu are offering the best conditions for successful meetings and future cooperation!

Participation fee: 30 EUR (to be paid in cash at the venue)
Programme and registration here

Seats are filling up fast! Please register latest on 27th of September 2013.
See you in Tartu!

This event is supported by the Cultural Export programme of the Finnish Ministry of Culture and Education.

HAKUJA


Vapaaehtoisia Baltic Circle –teatterifestivaaleilla nähtävään GALA-esitykseen


Baltic Circlen -teatterifestivaaleilla vieraileva islantilainen teatteriryhmä Kviss búmm bang etsii vapaaehtoisia esitykseensä Gala- The Night of Minorities.

Kolme islantilaista naista Eva Rún, Eva Björk ja Vilborg muodostavat ryhmän nimeltään Kviss búmm bang. He ovat työskennelleet yhdessä kolme vuotta tehden osallistavaa dokumenttiteatteria. Teoksissaan he ovat tutkineet muun muassa vallan ja sukupuolen välisiä dynaamisia suhteita.

Kviss búmm bang vierailee Baltic Circle Teatterifestivaaleilla 14.11.2013. Kviss búmm bangin taiteilijat Vilborg, Eva Rún ja Eva Björk kokoavat esityksen vähemmistöryhmien ympärille. Taiteilijat itse toimivat ikään kuin gaalan juontajina.

Kviss búmm bang saapuu Helsinkiin lokakuussa jolloin projektiin osallistuvat vapaaehtoiset tapaavat taiteilijat ja jonka jälkeen taiteilijat työstävät varsinaisen dramaturgian marraskuun esitykselle. Harjoitukset järjestetään  28.10.-13.11. välisenä aikana.

Etsimme teatterista kiinnostuneita somalinuoria ja  kuorolaulua harrastavia aviomiehiä. Oletko tehnyt teatteria nuorten kanssa? Satutko tuntemaan sitä kautta jonkun, jota GALA saattaisi kiinnostaa? Kuuluuko serkkusi aviomies kuoroon? Vinkkaapa GALA:sta hänelle! Sanaa saa levittää ja kaikki vinkit vapaaehtoisista otetaan ilomielin vastaan!

Yhteydenotot ja lisätietoja
Rosa Sedita
Tuotantoassistentti, Production assistant
rosa(at)balticcircle.fi
Baltic Circle Festival
13-17 November 2013
Tunturikatu 16
00100 Helsinki
www.balticcircle.fi
http://www.facebook.com/balticcircle
www.kvissbummbang.com

KOULUTUSTA JA TYÖPAJOJA

Haku Humakin Kulttuurituottajan (YAMK) opintoihin

Humanistisen ammattikorkeakoulun (Humak) ja Metropolia Ammattikorkeakoulun yhdessä toteuttaman tutkinnon tavoitteena on tarjota kulttuurisektorin tuotannollisissa tehtävissä toimiville mahdollisuus kehittää ja syventää asiantuntemustaan kulttuurituotannon nopeasti muuttuvissa toimintaympäristöissä.

Hakuaika koulutukseen on 16.9.-1.10.2013. Ennakkotehtävien tulee olla tallennettuna Humakin sähköiseen palautusjärjestelmään 1.10.2013 klo 16.15 mennessä. Ennakkotehtävä julkaistaan Humakin ja Mertopolian www-sivuilla 16.9. Hakulomake tulee täyttää hakuajan puitteissa osoitteessa www.amkhaku.fi.

Lisätietoja



/teatteri.nyt -ammattilaistyöpajojen ilmoittautuminen on nyt käynnissä

/teatteri.nyt -tapahtuma järjestetään tänä vuonna työpajamuodossa ma 14.- pe 18.10.2013. Jokaisena aamupäivänä on erisisältöinen, ammattilaisille suunnattu maksuton työpaja. Toivoisimme osallistujien voivan olla mukana koko viikon.

MAANANTAI 14.10.
klo 10-13 TOISISSA TILOISSA: SALAINEN UUDELLEENKOULUTUSLEIRI TAITEILIJOILLE
Salainen uudelleenkoulutusleiri taiteilijoille on työpaja, jonka työskentelyn tavoitteena on laajentaa ja muuttaa:
I totunnaista kokemusta itsestämme
II totunnaista kokemusta toisistamme
III suhdettamme ympäröivään todellisuuteen.
Olemme asettaneet leirille salaisen päämäärän, jonka saavuttamiseksi vaadimme tinkimätöntä ja kurinalaista työskentelyä.

Työpajassa työskennellään paljain jaloin.
 
TIISTAI 15.10.
klo 10-13 JANINA RAJAKANGAS: MITÄ NÄEMME KUN IHMINEN TANSSII? TEEMAN VAIKUTUS TANSSITEOKSEN SYNTYPROSESSIIN
Koreografi Janina Rajakangas esittelee praktiikkaansa tanssiteostensa työstöprosesseihin, mitkä pyrkivät tutkimaan ja vaikuttamaan siihen mitä näemme kun ihminen tanssii. Hän esittelee ajatuksen että jokainen teos sanelee sen vaatimat metodit. Ammattilaistyöpajassa keskustellaan metodien rakentamisesta sekä havainnosta välineenä metodien löytämisessä. Keskustelemme aiheen vaikutuksesta prosessiin esittävissä taiteissa. Keskustelemme miten on mahdollista rakentaa metodeita alati muuttuvaan praktiikkaan. Janina Rajakangas on suomalainen tanssija ja koreografi, joka asuu Lontoossa ja Turussa.

KESKIVIIKKO 16.10.
klo 10-13 ELINA KILKKU: HUONON TEATTERIN TYÖPAJA
Näyttelijäntyöhön, ohjaamiseen ja kirjoittamiseen liittyvien estojen ja epäonnistumisen pelon poistamiseen tähtäävä työpaja perustuu Kilkun kehittämään metodiin. Työpaja sisältää huonon teatterin teoriaa, keskusteluja sekä runsaasti käytännön harjoitteita. Huonon teatterin treenaaminen on vapauttavaa ja hauskaa mutta voi tarjota myös uusia oivalluksia ja näkökulmia omaan työhön.

TORSTAI 17.10.
klo 10-13 MIKAEL ERIKSSON: VITKASTELUSTA TAITEEKSI – KIIREEN ESTETIIKKAA ETSIMÄSSÄ
Mikael Eriksson käsittelee aikaansaamattomuutta taiteellisena metodina luentojen ja erilaisten harjoitteiden avulla. Työpajassa käännetään vitkastelun avuksi tarkoitetut työvälineet nurin ja tutkitaan voiko itselleen tietoisesti luoda suorittamiseen liittyvän luovan paniikin. Emme tutki miltä kiire näyttää fyysisesti, vaan kokeilemme miten se ilmenee mielessä ja tekemisessä. Millaisia ratkaisuja joutuu tekemään kun ei yksinkertaisesti ole aikaa tehdä sitä mitä pitäisi? Onko kiire vapauttavaa? Työpajan itsessään ei ole tarkoitus olla ahdistava; harjoitteet eivät ole vaativia. Eriksson on äänisuunnittelija, jonka työnteko on vitkastelun varjostamaa.

PERJANTAI 18.10.
klo 10-12 EIKO OTAKE: DELICIOUS MOVEMENT
Tanssityöpaja perustuu Eiko ja Koma Otaken kehittämään metodiin, joka rohkaisee ajattelemaan liikettä kokemuksen ja tietoisuuden rakentajana, tapana tutkia tuntemuksia, ajatuksia ja reaktioita. Työpajaan ovat tervetulleita eri alojen taiteilijat, erillistä tanssitaustaa ei tarvita. Työpajaan kannattaa varautua vaatteilla, joissa on mukava liikkua. Työpajan kieli on englanti.
 
ILMOITTAUTUMINEN:
Työpajojen maksimiosallistujamäärä on 15 henkeä, ja toivoisimme samojen ihmisten osallistuvan jokaiseen työpajaan. Ilmoittautumiset 7.10. mennessä osoitteeseen Kiasma-Theatre(at)kiasma.fi, laita otsikkoon mainita ilmoittautumisesta ammattilaistyöpajaan. Aamupäivätyöpajat ovat ammattilaisille maksuttomia.
 
Lisätietoja: Sanni Pajula, 040-725 3819, sanni.pajula(at)kiasma.fi
 
Huom! Samalla viikolla järjestetään myös kaikille avoimia iltapäivätyöpajoja. Ammattilaiset ovat luonnollisesti tervetulleita osallistumaan myös niihin. Näiden työpajojen osallistumismaksu on 5€ / työpaja. Lisätietoja täältä.


Teater Viirus erbjuder workshop för äldre skådespelare att vara ung och gammal idag

Viirus vill bjuda in äldre skådespelare (över 65 år) för att delta i en workshop tillsammans med skådespelarensemblen.

Vi undersöker vad det är att åldras och vad det innebär att vara gammal i dagens samhälle, vilka förändringar åldrandet medför och hur vi påverkas av det.
Hur ser framtidsdrömmarna ut? Hur förändras de kroppsliga villkoren? Vi berör också hur det är att vara ung idag i jämförelse hur det var att vara ung för femtio år sedan, var allt bättre förr eller inte?

Workshopen består av enkla övningar, samtal och möten med andra skådespelare.
Svårigheter att röra sig, nedsatt hörsel, syn eller minnesfunkton är inget hinder för att delta!
Workshopen är en del av förarbetet för en av Viirus kommande teaterproduktioner, temat är ålderdom, premiär av själva föreställningen är i maj 2014.

Språk: Svenska
Workshopdragare: Maria Lundström (konstnärlig ledare)
Datum: må 28.10 kl. 10-15 och ti 29.10 kl. 10-16. (I arbetspassen ingår lunchpaus, det serveras lunch på teatern för en billig slant.)
Workshopen utmynnar i en diskussion om åldrande med inbjudna personer, diskussionstillfället är ti 29.10 kl. 14-16.
Plats: Viirus, Sjötullsgatan 33.
Pris: GRATIS.
Anmälningar (gärna innan den 14.10): Anne Nickström, tfn 09-440 225 eller anne.nickstrom(at)viirus.fi.

VÄLKOMMEN!


Juridiska pusselbitar för kultursektorn

Kursstart i Åbo 1.10 kl 17-20:  Välkommen, inspirationsföreläsning, presentation av deltagarna och lärarna samt introduktion till Moodle (webbprogrammet).

Nätkursen består av fyra avsnitt som vart och ett pågår i två veckor:
I. Vad är det vi kommer överens om? Om avtal med start måndagen 7.10
II. Bevaka dina rättigheter och kränk inte andras! Upphovsrätt måndagen 21.10.
III. Beskattning: måndagen 4.11
IV. Att finna sin egen väg. Bolagsformer: måndagen 18.11.

Varje avsnitt på kursen har samma upplägg och studiegången ser ut såhär:

1. Inledande föreläsning via Adobe Connect. Föreläsningen bandas och läggs i Moodle.
2. Litteraturstudier. Även annat material finns på webben.
3. Val av minst 1-2 fördjupningsteman. Skriv och reflektera i en loggbok i Moodle (utgående från material)
4. Deltagarna läser 1-2 andra loggar och kommenterar dem
5. Avslutande diskussion ledd av ansvariga läraren i avsnittet

Utbildningen avslutas med en klinik ifall behov finns.
Du kan enkelt delta i kursen oberoende var du bor. Det enda som förutsätts är att du har en dator med Internetkoppling samt hörlurar med mikrofon. En dator med inbyggd videokamera och mikrofon går även bra.
Inspiratör: Artist och producent Anders Grönroos
Sakkunniga lärare: Anders Derefalk, Joachim Enkvist och Anna Lönngren
Anmälan: senast den 23.9. 2013 via länken: https://survey.abo.fi/lomakkeet/4011/lomake.html
För mera information kontakta planerare Katarina Humina, Centret för Livslångt lärande, tfn 02-215 4540,
e-post: katarina.humina(at)abo.fi


TYÖPAIKKOJA


Zodiak hakee tiedottajaa

Zodiak – Uuden tanssin keskus on suomalainen ja kansainvälinen nykytanssin tuotanto-, esitys- ja tapahtumakeskus ja Helsingin tanssin aluekeskus.

Haemme pienen, osaavan asiantuntijatyöyhteisömme vakituiseksi jäseneksi

TIEDOTTAJAA

Tehtäviin kuuluu Zodiakin tiedotuksesta, viestinnästä ja markkinoinnista vastaaminen ja niiden kehittäminen. Painopiste on sähköisessä viestinnässä: Zodiakin verkkopalvelujen sisällöntuotannossa, ylläpidossa ja kehittämisessä.

Hakijalta toivotaan soveltuvaa koulutusta, vahvaa kokemusta vastaavista tehtävistä, hyviä tietoteknisiä valmiuksia ja nykytanssin tuntemusta. Kielitaitovaatimuksena on suomen ja englannin kielen hyvä suullinen ja kirjallinen taito. Muu kielitaito on eduksi. Tehtävän menestyksellinen hoitaminen edellyttää hyviä vuorovaikutustaitoja, yhteistyökykyä, organisointi- ja priorisointitaitoja, joustavuutta ja paineensietokykyä sekä kykyä edustaa Zodiakia erilaisissa tilaisuuksissa.

Tarjoamme monipuolisen tehtäväkentän mielenkiintoisessa ja innostavassa toimintaympäristössä sekä näköalapaikan kotimaiseen ja kansainväliseen nykytanssiin ja esitystaiteeseen. Työ on itsenäistä ja vaativaa, mutta samalla palkitsevaa.

Vakinainen työsuhde alkaa 18.11.2013 työtehtäviin perehdyttämisellä. Koeaika on neljä kuukautta.

Vapaamuotoiset sähköiset hakemukset ja CV palkkatoivomuksineen viimeistään 2.10.2013 klo 16 mennessä osoitteessa:
https://zodiak.gruppo.fi/online-applications/index.php/survey/index/sid/225469/lang/fi

Tiedustelut 25.–27.9. klo 10–16 tiedottaja Kaisa Rissanen puh. 09 694 4948 tai toiminnanjohtaja Raija Ojala puh. 09 7268 8988

Zodiak toimii nykytanssin tekijöiden kokoavana toimintayhteisönä ja tuotanto-organisaationa. Zodiak on tunnettu merkittävänä, innovatiivisena ja omaleimaisena toimijana niin kotimaassa kuin kansainvälisestikin. Zodiakin toimintaa tukevat opetus- ja kulttuuriministeriö ja Helsingin kaupunki.

ZODIAK Uuden tanssin keskus Center for New Dance
Tallberginkatu 1B/154, FI–00180 Helsinki, tel +358 9 694 4948, fax +358 9 562 5805, email zodiak(at)zodiak.fi www.zodiak.fi


Pacitti Company recruiting an Administrator & Think Tank Assistant


Pacitti Company
seeks an enthusiastic, motivated and dedicated individual to join the team this November. Pacitti Company is a leading creator and producer of large scale live art and interdisciplinary projects, including SPILL Festival of Performance, driven by the vision of Artistic Director Robert Pacitti.

As Administrator & Think Tank Assistant, you will act as the principal key-holder and point of contact for all Company administration. You will need to effectively carry out a broad range of administrative tasks which support all areas of day-to day Company and building based operations, including IT, communications, marketing and financial book keeping. You’ll be a friendly point of welcome and reception for the Think Tank building, enable it to function smoothly, and use your initiative in running the Think Tank rolling programme of public events. These include Salons, Feasts, and workshops and all the Company’s creative research, led by our Artistic Director, as well as external hires.

Download Job Description here.

Please send your completed application of a covering letter and CV to: opportunities(at)pacitticompany.com

Please note: interviews will be held in early October.

Deadline for applications: 5pm on Wednesday 25 September 2013.

MUITA ILMOITUKSIA


Ilmoita nukketeatterin kiertue-esityksistä ja koulutuspaketeista 15.10. mennessä

Taikalamppu on lastenkulttuurikeskusten valtakunnallinen verkosto, joka kehittää ja välittää kulttuuripalveluita lapsille ja nuorille. Sitä tukee opetus- ja kulttuuriministeriö. Verkosto on ensi vuonna mukana juhlimassa suomalaista nukketeatteria yhteistyössä 30 vuotta täyttävän Suomen Unima ry:n kanssa.

Suomen Unima kerää luettelon kiertue-esityksistä ja koulutuspaketeista, joista Taikalamppu-verkosto voi tiedottaa ja joita se mahdollisuuksien mukaan voi tilata vuoden 2014 ohjelmistoonsa.

Jos haluat olla mukana ja tarjota verkostolle esityksiäsi tai koulutuspakettiasi, lähetä alla luetellut tiedot sähköpostitse kustakin esityksestä. Koulutuspaketilla tarkoitetaan työpajakokonaisuutta, joka voi sisältää myös luentoja. Tärkeää koulutuspaketissa on räätälöintimahdollisuus kohderyhmän mukaan.

Toimi heti! Deadline tietojen toimittamiselle on 15.10.2013.

Tarvittavat tiedot:
•    Teatterin / ryhmän nimi
•    Esityksen nimi / Koulutuspaketin nimi ja lyhyt sisältökuvaus
•    Ikäsuositus
•    Hinta ennen matkakuluja
•    Esiintyjät / Kouluttajat
•    Oma / talon tekniikka?
•    Tilavaatimus
•    Pystytysaika
•    Ensi-ilta
•    Yhteyshenkilö
•    Puh.
•    Sähköposti
•    www-osoite

Taikalamppu-verkoston jäseniä ovat:
Helsingin Annantalo
Hämeenlinnan lasten ja nuorten kulttuurikeskus ARX
Jyväskylän Kulttuuriaitta
Lapinlahden lastenkulttuurikeskus LASTU
Oulun Kulttuuritalo Valve
Satakunnan lastenkulttuurikeskus
Vantaan kaupungin kulttuuripalvelut
Lapin lastenkulttuurikeskus
Seinäjoen seutukunta - Louhimo
Tampereen ja Pirkanmaan lastenkulttuurikeskus Taite
Kulttuurikeskus Pii Poo
Etelä-Karjalan lastenkulttuurikeskus METKU

Lisätietoja antaa Riku Laakkonen: riku.laakkonen(at)kolumbus.fi


kutsu_ROAD_SHOW_helsinki

UrbanApa_tiedote