20.10.2011

TINFO-tiedote 31 / 6.10.2011

MERKINTÖJÄ HANNA*HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

TINFO HAKEE TILASTONLAATIJAA

UUTISIA

HAKUJA

TAPAHTUMIA

KOULUTUSTA


MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

 

 8 10 11 14 24 30 37

Maaginen rivi, joka olisi ratkaissut osan liikkuvuuden pullonkauloista. Olin satsannut rivin pelaamiseen vahvasti varmana siitä, että nyt osuisi kohdalle 10 miljoonaa. Rahasumma, jolle oli olemassa oiva ja monia onnellistuttava käyttösuunnitelma.

Ryhmämuotoiset toimijat ja liikkuvuus teatterissa olisivat saaneet oivan osan. Olisimme voineet helpottaa esitysten ja teatterintekijöiden liikkuvuutta. Siis kansainvälistä verkostoitumista, yhteistuotantoja ja kiertuetoimintaa, tarjota lisää työtilaisuuksia tekijöille ja pidentää esitysten elinkaaria, laajentaa yleisöjä. Olisi voitu luoda joustava rahoitusapparaatti, joka edistää kansainvälistä vuorovaikutusta ja vaihtoa – saavutettavuutta. Tällainenhan Suomesta puuttuu. No, ensi kertaan.  Ei, sittenkään. Ei tätä Loton varaan jätetä.

R-kioskin jonossa kuulin ärrätädin sanovan kauniisti, että Veikkaus kiittää. Jonossa meistä useampi lisäsi siihen, että taide kiittää.
 
Viime viikolla me intomieliset pelaajat siirsimme taskuistamme Veikkaukselle liki 20 miljoonaa euroa. Jonossa oli aikaa miettiä koko rahapelimonopolijärjestelmän autuutta. Juuri raha- ja veikkausvoittovarojen kasvu edellisellä hallituskaudella mahdollisti monia asioita. Mitä tulee tapahtumaan, kun budjetin puolelta tullaan siirtämään melkoisen suuria menoeriä veikkausvoittovarojen puolelle. 

Veikkausvoittovaroista täytyy löytyä esimerkiksi Valtion taidemuseon säätiöimiseen suunnilleen 20 miljoonaa euroa. Degrowth, johon on järkevää varustautua. Julkisen rahoituksen kultavuodet ovat ohitse.


JUHLAVIIKKO

Viime viikko oli varsinainen juhlaputki Teatterikeskuksen ja muiden juhlakalujen viettäessä yhteisiä syntymäpäiviään. Kaapelilla juhlittiin ja seminaarattiin, ja Todellisuuden tutkimuskeskuksen Tunteet-gaala Dubrovnikissa kruunasi viikon. En päässyt Teatterikeskuksen seminaariin, mutta kuulin viestejä kiinnostavista keskusteluista koskien valtionosuuslainsäädännön ulkopuolisten teattereiden itse määrittelyä, halua muuttaa puhuntaa ja sitä kautta ajattelua ja asenteita. Nyt odotellaan.


AVOIN SYLI JA TUNTEET-GAALA

Creative Scotlandin elokuvasta ja teatterista vastaava kehittämispäällikkö Lesley Finlay halusi elokuvareissullaan ex tempore tutustua myös suomalaiseen teatteriin 12 tunnin varoitusajalla.  Just. Tehtiin se mikä voitiin. Lesleyn tausta on teatterissa, hän halusi sompailla mahdollisuuksia käynnistää yhteistyötä näytelmäkirjailijoiden tai teattereiden välillä. Lesley sai tuhdin tietopaketin, tutustui Suomen Kansallisteatteriin, Todellisuuden tutkimuskeskukseen ja Klockrikeen.  

Todellisuuden tutkimuskeskuksen Tunteet-gaala ja Kansallisen lavaklubi tekivät melkoisen vaikutuksen. Tunteet eivät toden totta jättäneet Lesleytä kylmäksi. Vieras vaikuttui TTK:n esitysdrinkeistä, ihmisten ajattelusta, tavasta jolla oltiin yhdessä, ohjelmasta. Perään tuli heti sähköpostissa lisätiedusteluja. Ja kun Lesley kuuli, mitä uudessa Kansallisteatterissa tehdään, hän totesi: "Tämä kansallisteatteri on siis avannut sylinsä". Voitkos sitä kauniimmin ja kuvaavammin ilmaista. Teatterin avoin syli.


TYÖHARJOITTELUSSA

Sillä uhallakin, että minua syytetään siitä, että kirjoitan nyt "tuulikaappiesityksestä", kirjoitan kumminkin. Oikeastaan kirjoitan omalla kohdallani vessaesityksestä ja vielä tarkemmin sanottuna vessanpöntöstä. Eikä tämä minusta ole syvältä. Ilmoittauduin Todellisuuden tutkimuskeskuksen kokemusesitykseen Työharjoittelu. 

Tässä kokemusesityksessä minä harjoittelin todellisuuden havaitsemista, sen säätämistä ja sitä miten todellisuuden kokemiseni voi muuttua. Siis ihan minun oma kokemiseni. Samalla tulin työharjoittelun esimieheni kanssa pohtineeksi suhdettani taiteeseen, uteliasta ihmetystäni.

Parasta kaikessa oli minun varsinainen harjoitteluni. WC:n säätölomake opasti minua tutkimaan kohteen säätömahdollisuuksia. Vietin innoittuneen tovin Dubrovnikin vessassa, minua kiinnosti selvästi erityisesti kuuloaistiin, kehollisuuteen ja tilaan liittyvät mahdollisuuteni säätää kuuloaistia. Oikeasti, minä olisin voinut viettää aikaa tässä omaksi rakkaaksi muodostuneessa kopissa, minun liki ihmisolioksi muuttuneen pönttöni kanssa tuntitolkulla. Ylellinen lahja on se, että minut saatettiin keskustelemaan tätä kautta myös omasta taidekäsityksestäni ja siitä, minkälaiset tekijät ohjaavat juuri minun tapaani kokea esitystä. Nykyteatteri tekee hyvää.


LÄHIALUELIIKKUVUUTTA – ULOS BYROKRATIAKAAPISTA

Suomen ja Ruotsin Rajaton näyttämö / Scen utan gränser –verkostolla oli tuhti työpajapäivä, jossa abstraktien tavoitteidenasettelujen ja iänikuisen diskuteeraamisen ja debateeraamisen sijaan asetimme itsellemme konkreettisia työtehtäviä. Näistä lisää tulevassa uutiskirjeessämme.

Konkreettisia asioita ovat jo nyt esityskiertueet ja esitysten tekstitys. Käytännön toimintaa on myös dramaturgitapaaminen, jossa ruotsalaiset dramaturgit ja muut ohjelmistosuunnittelusta vastaavat kohtaavat suomalaisia näytelmäkirjailijoita ja näytelmäagentuureja, Labbetin ja Teksti-yhteisön väkeä, näkevät esityksiä, kuulevat Teatterikorkeakoulun dramaturgian koulutusohjelmasta ja Suomen Kansallisteatterista kotimaisen nykynäytelmän hautomona. Konkretiaa on myös TINFOn ja Teatterikeskuksen yhteinen verkostoitumis- ja tuotantotukirahoitus, josta on vielä yksi haku jäljellä.

Kiintoisaa. Nyt ovat kuuminta hottia tällaiset ohjatut työpajat, joissa työstämme kysymykset, tuotamme ratkaisuehdotuksia isolle paperille, kierrämme ryhmästä toiseen ja otamme yhteisöälyn käyttöömme.


KULTTUURIPOLITIIKKAA

Euroopan neuvoston Compendium of Cultural Policies and Trends in Europe on hyvää luettavaa. Luen jälkijunassa Andreas Wiesandin huomioita.  Kirjoituksessaan The Financial Crisis and its Effects on Public Arts Funding Wiesand esittää huolestumisensa siitä, että monessa Euroopan maassa tehdyt kulttuuribudjetin leikkaukset viittaavat pahaenteisesti siihen, että kulttuurin erityisyyttä ei enää tunnisteta ja kulttuurin alueella valtaa alaa WTOn ajatus siitä, että kulttuurinkin pitäisi elää ilman julkisen sektorin puuttumista vapailla markkinoilla. Toisaalta Wiesandin mukaan ilahduttavasti on myös maita ja kaupunkeja, jotka määrätietoisesti panostavat kulttuuriin huolimatta globaalista rahoituskriisistä.

Keväällä 2011 julkaistut kulttuuribudjetit vuosilta 2009-2011 osoittavat, että  leikkaukset ovat olleet 4 prosentista 26:een. Tämä 26 prosetin leikkaaja oli Kreikka. Iloisia poikkeuksia ajanjaksolla olivat Suomi, Norja ja Saksa. Myöskään kaupunkien kulttuuribudjetit eivät olleet ajanjaksolla merkittävästi laskeneet.

Kaukoviisaasti Wiesand tosin toteaa, ettei mitään takuita ole siitä, ettei hätä- tai paniikkileikkauksia tehtäisi. Tilanteesta on Wiesandin mukaan vedettävissä seuraavat johtopäätökset. Rahoituskriisin varjolla voidaan saada tekosyy leikkauksiin: kaikki leikkaavat, leikataan mekin. Toisaalta sitten monet kaupungit ja valtiot toimivat onneksi myös trendiä vastaan tiedostaen kulttuurin merkityksen. Tärkeimpänä tekijänä Wiesand pitää sitä, että kulttuurille löytyy puolustajia ja tukijoita.

Kulttuurin puolestapuhujien tulee olla juuri niitä kulttuuriin ja taiteeseen osallistuvia, joille se tuottaa iloa, nautintoa, vahvistusta. Vaarassa taide on silloin, jos taide koetaan elitistiseksi eikä taiteen yhteiskunnallisia merkityksiä nähdä tai osata tunnistaa. Wiesand osoittaakin sanansa kulttuuriväelle ja kulttuuriyleisölle ja kehottaa nykyistä aktiivisempaan rooliin politiikan eri näyttämöillä.


TEATTERIPÄIVÄT

Teatteri- ja Mediatyöntekijöiden, Suomen Näyttelijäliiton ja Suomen Kansallisteatterin teatteripäivät olivat vastaus ja konkreettinen teko Wiesandin peräänkuuluttamaan aktiivisuuteen. Hienoja, tärkeitä, henkilökohtaisia, viisaita, kipeitä puheenvuoroja, avointa ja edustamatonta puhetta ja ajattelua, jakamista, keskustelua. 

Toivottavasti myös Willensaunan kinkereihin osallistumattomille tarjoutuu mahdollisuus päästä osalliseksi taiteilijoiden puheenvuoroista.  Haluan ehdottomasti palata keskustelussa nousseisiin kysymyksiin. Ja Häkkäsen Juhan pitää tehdä esitys omasta puheenvuorostaan!

Hanna Helavuori
johtaja
TINFO - Teatterin tiedotuskeskus
hanna.helavuori(at)tinfo.fi 


Takaisin tiedotteen otsikoihin

TINFO HAKEE TILASTONLAATIJAA

TINFO – Teatterin tiedotuskeskus on asiantuntija- ja välittäjäorganisaatio, joka kokoaa, tallentaa ja jakaa tietoa teatterin alalta, sekä tukee suomalaisten toimijoiden osallistumista kansainväliseen yhteistyöhön. TINFO vastaa alan tilastoinnista ja on keskeisin tilastoaineistojen tuottaja teatterin kentällä. TINFO tuottaa ja julkaisee vuosittain Teatteritilastot.

TINFO on pieni työyhteisö, jossa työskentelee viisi vakinaista työntekijää. Lisäksi TINFOssa työskentelee projektihenkilöstöä.

Haemme työyhteisöömme vakinaiseen työsuhteeseen 1.2.2012 alkaen
TILASTONLAATIJAA

Tilastonlaatija kerää, lajittelee ja syöttää Teatteritilastojen katsoja-, ohjelmisto-, henkilöstö- ja taloustiedot sekä laatii tilastot ja päivittää Ilona-esitystietokannan esitystiedot. Tehtävään kuuluu myös henkilöstön palkanlaskenta sekä taloushallinnon tehtäviä.  Tilastonlaatija vastaa yhteistyössä johtajan kanssa Teatteritilastoista ja niiden kehittämisestä.

Edellytämme :
- vähintään soveltuvaa opisto- tai ammattikorkeakoulutason opintoja
- tilastotieteellistä ja tietoteknistä osaamista
-tarkkuutta ja asiakaspalvelutaitoja
-kykyä itsenäiseen työskentelyyn

Eduksi katsomme kokemuksen tilastojen tuotannosta ja teatterialan tuntemuksen. Tehtävien hoito edellyttää erinomaista suomen ja riittävää ruotsin kielen suullista ja kirjallista taitoa.

Lisätietoja antavat tilastosihteeri Titta Ylinen titta.ylinen(at)tinfo.fi (puh. 09-2511 2123) ja johtaja Hanna Helavuori hanna.helavuori(at)tinfo.fi (09-2511 2121)

Hakemukset palkkatoivomuksineen lähetetään sähköpostitse  tilasto(at)tinfo.fi  viimeistään  14.10. mennessä.
Verkkosivuiltamme www.tinfo.fi  löytyvät vuoden 2010 Teatteritilastot sähköisessä muodossa.


Takaisin tiedotteen otsikoihin

UUTISIA

 

Kapsäkki palkittiin Suomen parhaana luovien alojen osuuskuntana *

Työ- ja elinkeinoelämän ministeriön ja Osuustoimintakeskuksen koordinoima Yhdessä yrittämään! –hanke järjesti Suomen ensimmäisen menestyviä pienosuuskuntia kartoittavan kilpailun. Vuoden pienosuuskunta 2011 –kilpailun tarkoituksena on nostaa esille hyvin toimivia pienosuuskuntia ja tehdä tunnetuksi osuustoiminnallisen yrittäjyyden erilaisia liiketoimintamalleja. Tuleva vuosi 2012 tulee olemaan YK:n nimeämä osuustoiminnan vuosi ja osuustoiminnallisen yrittäjyyden merkitystä ja mahdollisuuksia halutaankin nostaa yhä enemmän esille.

Kilpailun raati koostui eri puolella Suomea toimivista yritysneuvojista, Yhdessä yrittämään! –hankkeen -, Pellervo-seuran-, OT-lehden-, Coop Finland Ry:n ja Yhteishyvä-lehden edustajista. Valintakriteereinä arvioitiin mm. liiketoiminnan vaikuttavuutta, yhteisöllisyyden toteutumista, yhteiskunnallista vaikuttavuutta ja osuuskunnan yleisiä toimintatapoja.

Luovien alojen voittajaksi nousi musiikkiteatterin edelläkävijä Kapsäkki Osuuskunta www.kapsakki.fi

Vuonna 2000 perustettu Kapsäkki Osuuskunta perustettiin tarpeesta luoda omintakeista laadukasta suomalaista musiikkiteatteria yhdistämällä tasapainoisesti musiikin ja teatterin freelance-ammattilaisten voimat.

Kapsäkin tuotannon kulmakivi ovat kotimaiset kantaesitykset, joista suuri osa on suunnattu lapsille  ja koko perheelle. Kapsäkki tunnetaan ennen kaikkea musiikkiteatterin uudistajana ja edelläkävijänä. Kapsäkki on toiminut Helsingin Vallilassa omissa ravintolanäyttämön ja teatteritilan käsittävissä tiloissaan syksystä 2009.  Kiertuetoiminnan jatkuminen mahdollistaa näyttämöteosten sekä konserttiohjelmien levittämisen kautta maan.

Kapsäkin jäsenistö koostuu musiikki- ja teatterialan  ammattilaisista.
Jäseniä osuuskunnassa on 35, mutta palkkalistoilla vuosittain n. 150 taidealojen freelanceria seitsemän kuukausipalkkaisen työntekijän lisäksi.
Kapsäkki onkin merkittävä työllistäjä taidealalla. Kapsäkin jäseniä ovat mm. Pianisti Iiro Rantala, oopperalaulaja Juha Kotilainen, näyttelijät Paavo Kerosuo ja Maria Ylipää. Teatterinjohtajana toimii laulaja Reetta Ristimäki.

Musiikkiteatteri Kapsäkki eli Kapsäkki osuuskunta on luonut erinomaisen mallin haasteellisella luovalla alalla toimivasta osuuskunnasta. Jäsenet ovat onnistuneet omalla panostuksellaan saavuttamaan osuuskunnalle tunnettuutta. Toiminnassa näkyy upeasti luovan alan pitkäjänteinen kehittäminen.

Kapsäkin toiminta on kehittynyt menneiden vuosien aikana huimasti ja tulevaisuuden tavoitteena onkin tehdä Kapsäkistä uuden kotimaisen musiikkiteatterin ja oopperan näkyvä tekijä. Kapsäkki on onnistunut tekemään menestyksekästä luovan alan liiketoimintaa ja osoittanut osuustoiminnallisen yrittäjyyden toimintamallin soveltuvuuden luovien alojen toimijoille.

Kapsäkki on palkittu aiemmin mm. Onnimanni –palkinnolla (2002), Yle:n vuoden musiikkiteko palkinnolla (2004), Kordelinin palkinnolla (2010) ja Helsingin kulttuurilautakunnan kunniamaininnalla (2009).

Lisätiedot:
Markkinointi ja viestintä:
Eeva Halme, eeva.halme(at)kapsakki.fi, p. 040 8396642
Teatterinjohtaja:
Reetta Ristimäki, reetta.ristimaki(at)kapsakki.fi, p. 050 3803050

 


Vuoden 2012 ITU on valittu*

ITU-KATSELMUKSESSA KATSASTETTIIN TUORETTA LASTENTEATTERIA
 
Helsingin Annantalon taidekeskuksen ja Hämeenlinnan Lasten ja nuorten kulttuurikeskus ARXin yhteisen ITU-projektin  ensimmäinen katselmus ”Itujen näyttämö” järjestettiin  Hämeenlinnassa 23.9.2011.

ITU -projektin tavoitteena on tukea uuden lastenteatteriesityksen syntymistä vuodelle 2012. Kaikkiaan 16 eri ammattilaisista koostuvaa teatterintekijää tai -ryhmää tarjosivat esitysehdotuksen määräaikaan mennessä ja heistä kuusi valittiin ITU -katselmukseen. Mukana olivat: Kuuma ankanpoikanen, Nukketeatterikeskus Poiju kahdella ehdotuksella, Musiikkiteatteri Kapsäkki, Kokija-teatteri ja Tuija Rantalainen.
 
Itujen näyttämö –katselmuksessa ryhmät esittivät esitysidean, tekstikatkelman, kohtauksen tai pienen demon uudesta pienille lapsille suunnatusta näyttämöteoksesta.
 
Vuoden 2012 ITU -raadissa olivat: Marja Myllyniemi, ohjaaja ja dramaturgi Hämeenlinnan Miniteatterista, ohjaaja Sami Nieminen Helsingistä, Katariina Metsälampi, teatterin ja tanssin vastaava tuottaja Annantalosta sekä tuottaja Ann-Mari Virta Lasten ja nuorten kulttuurikeskus ARXista.
 
Vuoden 2012 ITU on Nukketeatterikeskus Poijun ”Hunajasydän”-työnimellä kulkeva esitys,  joka perustuu Christina Gottfridssonin näytelmään. Esityksen ideoija ja näyttelijä on Anne Lihavainen ja näytelmän nukeista, lavastuksesta ja ohjauksesta vastaa Iida Vanttaja. Hunajasydän on esitys uudesta ystävyydestä ilman yhteistä kieltä.  Ihmisten erilaisuus, outo ja vieras, pelottaa ja tekee meistä arkoja, epäileviä. Näytelmän tarkoitus on rohkaista ihmisiä kohtaamaan vilpittömin katsein uusi, erilainen, tuttavuus.

Itu-esitykselle myönnetään tuotantotukea vuodelle 2011 4000 € ja vuodelle 2012 2000 €. Annantalo ja ARX ostavat valmiista teoksesta vähintään 2 esitystä kumpikin.
Itu-projekti on osa Helsingin ja Hämeenlinnan yhteistä näyttämötaiteen kehittämistehtävää Opetus- ja kulttuuriministeriön valtakunnallisessa Taikalamppu lastenkulttuurikeskusten verkostossa.

Lisätiedot:

ann-mari.virta(at)hameenlinna.fi
katariina.metsalampi(at)hel.fi 

 


 

Juha Jokelan FUNDAMENTALISTI on monikossa Liettuan Kansallisteatterissa* 

Ohessa katkelmia Juha Jokelan FUNDAMENTALISTIn (Fundamentalistai, ohjaus Jonas Vaitkus, käännös Kristina Vaikutyte) arvosteluista Liettuassa. Esitykset jatkuvat Liettuan Kansallisteatterissa 6.-13.10.

Samassa teatterissa ensi-iltaan pe 7.10. tulee KAAOS (Chaosas, ohjaus Yana Ross, teksti Mika Myllyaho, liettuaksi kääntänyt Aida Krilaviciene).

Oheisessa pdf-liitteessä lisätietoja englanniksi molemmista esityksistä.

Yhteystiedot: Lithuanian National Drama Theatre, www.teatras.lt, tiedottaja Greta Babarskaite, greta(at)teatras.lt

Excerpts from national reviews / THE FUNDAMENTALISTS:

„...Vaitkus and performers succeeded to create ambiguous, questioning characters. Neither the revolutionary pastor nor hyper religious sectarian Heidi are far more than daily banalities. And Marcus‘s slogan is much more than a hackneyed quote. It says that any truth is not as direct as we tend to see it. The world is not only black and white. That is why at the end of the play you are not able to judge on which one was the right one…”
By Dalius Jonkus, weekly paper “Šiaurės Atėnai”, 2011-09-16


“…a selection of greatly performed characters and genre episodes gives this minimal yet punctual theatrical load to the play. The uncovered and painfully minimal performance itself can be appreciated as a great play not only as an improvised theology lecture on stage…”
By Konstantinas Borkovskis, weekly paper “7 meno dienos”, 2011-09-16

“… J.Vaikus’s “Fundamentalists” – a Lithuanian national drama theatre season opening play is exceptionally urgent. A well considered directors decision to move the play of the distant and over-obligating great stage to the theatre foyer vastly multiplies it’s connection with the audience.  Every one of us are engaged in the play, every one of us are looking for “historical and symbolical way to read the Bible…”
By Aušra Gudavičiūtė, Lithuanian Christian community website Bernardinai.lt,
2011-09-06 


Tampereen Työväen Teatteri ja Rovaniemen Teatteri tuottavat kiertuenäytelmän*

Koira tahtoo taivaalle starttaa Kemijärveltä Lapin kiertueelle

Toimittaja Matti Kuuselan kirjoittama näytelmä kertoo Risto-koiran kahdesta viimeisestä elinpäivästä. Näytelmän työryhmä on tuttu Taivaantulista. Ohjauksesta vastaa Kari Väänänen ja näyttelijät ovat Vesa Kietäväinen Tampereelta ja Pirjo ”Jente” Leppänen Rovaniemeltä. Koira tahtoo taivaalle –näytelmän ensi-ilta on Kemijärven kulttuurikeskuksessa 13. lokakuuta. Sen jälkeen esitys lähtee kiertämään Lappia Lapin Alueteatterin ohjelmistossa.

Synkänhauskaksi ja ratkisurulliseksi sanotussa näytelmässä hellyttävä vanha koira (Pirjo Leppänen) ei enää jaksa kovasti innostua hännättömän isäntänsä, ex-toimittajan (Vesa Kietäväinen) ikihaaveesta, runokirjan kirjoittamisesta. Tai siis, koirahan sen kirjoittaa. Risto-koira kunnioittaa isäntänsä syvää hiljaisuutta, mutta rakastaa palavasti isännän pois muuttanutta entistä vaimoa. Isännälle luopuminen Riston uskollisesta seurasta on vaikeaa. Risto itse on koiramaisen tyyni – sehän tietää pääsevänsä koirien taivaaseen.

Kun Tampereen Työväen Teatteri neuvotteli Kari Väänäsen kanssa ohjauksesta, Väänänen halusi ehdottomasti tehdä sen Kemijärvellä. Taivaantulien kuvausten jälkeen hänestä tuntui mahdottomalta lähteä takaisin etelään. Hän on asettunut perheensä kanssa tukevasti Kemijärvelle eikä tunne minkäänlaista vetoa muualle. Hän pitää Tampereen Työväen Teatterin ja Rovaniemen Teatterin – Lapin Alueteatterin näytelmän myötä käynnistynyttä yhteistyötä uraauurtavana ja toivoo sille jatkoa. ”Siitä hyötyvät molemmat, Suomen ääripäissä toimivat, keskenään hyvin erilaiset ja –kokoiset ammattiteatterit. Molemmilla on toisilleen annettavaa ja toisiltaan opittavaa.”

Vesa Kietäväinen, Taivaantulien konstaapeli Aimo Peltoniemi, juhlii näytelmän myötä 25-vuotista taiteilijajuhlaansa ja 50-vuotista elämäänsä. Tampereella jo vuosikymmeniä asunut mutta Sodankylästä kotoisin oleva Kietäväinen kiertää mielellään Lapissa. ”Nyt pääsen elämäni ensimmäistä kertaa esiintymään Sodankylässä!”, hän hykertelee. Pirjo Leppäselle kiertueelle lähtö on suorastaan nostalgista. Vuosikymmeniä Lapin Alueteatterin kirkkaana kiertotähtenä loistaneelle Pirjolle Lapin kylätalojen näyttämöt ja koulujen voimistelusalit ovat tulleet tutuiksi. Kemijärven kulttuurikeskuksen salissa, jossa esitys saa ensi-iltansa torstaina 13. lokakuuta, on esitetty lukemattomat Lapin Alueteatterin kiertuenäytelmät.

Työryhmä on innoissaan hauskasta, toisaalta vakavasta näytelmästä. Heillä kuten aika monella meistä muista on kokemusta uskollisen koiran ja sen isännän välisestä suhteesta, ja siihen väistämättä kuuluvasta luopumisen tuskasta. Harjoitukset ovat sujuneet Kemijärvellä erinomaisissa puitteissa, kulttuurikeskuksen hienossa salissa. Hyvin omatoiminen ryhmä on tehnyt itse lähes kaiken, aikataulujen yhteensovittamisesta pukujen ja lavastusten hankkimiseen. ”Kemijärven kirpputori on loistava aarreaitta”, he nauravat.

Lapin kiertueen jälkeen kevätkaudella 2012 näytelmä siirtyy Tampereen Työväen Teatterin ohjelmistoon.

KOIRA TAHTOO TAIVAALLE
Käsikirjoitus Matti Kuusela
Ohjaus Kari Väänänen
Rooleissa Vesa Kietäväinen ja Pirjo Leppänen
Lavastus Työryhmä
Puvut Työryhmä
Maskeerauksen suunnittelu Terhi Väänänen
Valo- ja äänisuunnittelu Jukka Laukkanen
Videoklipit Esko Puikko
Näyttämötekniikka, valojen ajo Kim Kreus
Ensi-ilta, kantaesitys 13.10.2011 Kemijärven kulttuurikeskus
Esityksen kesto 1 tunti 30 min, ei väliaikaa

Tampereen Työväen Teatterin ja Rovaniemen Teatterin – Lapin Alueteatterin yhteistuotanto


Myllyteatterin Jumalainen näytelmä Suomeen ja Portugaliin*

Myllyteatteri tuottaa Jumalaisen näytelmän 12.10.-5.11.2011 uuteen kulttuurikylään, Suvilahteen, jonka jälkeen se jatkuu kansainvälisenä yhteistyönä Portugalissa kesällä 2012.

Portugalissa näyttämönä toimii hylätty marmorilouhos Estremozin kaupungissa. Hanketta Divina-projekti tuetaan EU:n Kulttuuriohjelmasta, johon tänä vuonna Suomesta pääsi ainoastaan kaksi pääjärjestäjää, Myllyteatteri ja Aalto Yliopiston Taideteollinen Korkeakoulu.

Danten 1300-luvun klassikon La Divina Commedian sekä kymmenen suomalaisen näytelmäkirjailijan kirjoittaman materiaalin pohjalta, kuljemme läpi länsimaisen ihmisen historian, ihmismielen viidakon sekä sielun kuntosalin kautta universumin halki. Myllyteatterin Jumalainen näytelmä on matka  itsetuntemukseen, mutta ennen kaikkea matka rakkauteen.
Esityksessä teemat ja rakenne – helvetti, kiirastuli, paratiisi - ovat samoja kuin Dantella. Käsittelytapa alkukantaisen fyysistä, visuaalista sekä musiikillista näyttämökieltä, jota helsinkiläinen, kansainvälisesti orientoitunut Myllyteatteri, on 8-vuotisen olemassaolonsa aikana kehittänyt.

Jumalainen näytelmä 12.10.-5.11.2011 Suvilahden Tiivistämö, Helsinki
Divina Commedia 4.-7.7.2012 Escrita na Paisagem -festivaali, Estremoz, Portugali
Työryhmä

Ohjaus Miira Sippola / Tekstimateriaali Dante Alighieri, Marko Järvikallas, Iira Halttunen, Okko Leo, Pipsa Lonka, Jani Manninen, Maria Peura, Satu Rasila, Paula Salminen, Miira Sippola / Lavastaja-pukusuunnittelija Aili Ojalo / Valosuunnittelija Matti Jykylä / Säveltäjä Timo Muurinen?/ Äänisuunnittelija Johanna Storm / Ääniharjoittaja Pia Skibdahl / Koreografinen apu Piia Peltola / Ohjaajan assistentti Mirva Anjala / Näyttelijät Idalotta Backman, Jaakko Kiljunen, Ulla Raitio, Tuomas Tulikorpi, Yuko Takeda, Outi Condit, Katariina Jumppanen, Joni Saarela, Miikka Tuominen, Maksim Pavlenko, Akvile Ruzgyte, Pilvi Hämäläinen, Iida Rauhalammi / Tuottaja Tia Kalenius

www.myllyteatteri.fi

 


 

Ensimmäistä kertaa: suomenruotsalaisen näytelmän kääntäjätyöpaja*


Nutidsdramatik skriven på svenska i Finland 10.-14.10.2011

Teatterin tiedotuskeskus – TINFO järjestää yhdessä Labbetin kanssa työpajan kääntäjille, jotka työskentelevät suomalaisten ruotsiksi kirjoitettujen näytelmien parissa. Työpajaan kutsuttuja kääntäjiä tulee Suomen lisäksi yhdeksästä maasta. Nämä välittävät suomenruotsalaisia näytelmiä puolan, slovakin, saksan, viron, norjan, tsekin, ranskan, venäjän, romanian ja suomen kielille. Viikon aikana Helsingissä käsitellään kahta näytelmää, jotka ovat Tomas Janssonin BUNDEN ja Ann-Luise Bertellin ÄNGLAND. Lisäksi kääntäjävieraat katsovat Svenska Teaternin ja Unga Teaternin esityksiä ja tapaavat näytelmäkirjailijoita.

TINFO on aikaisemmin järjestänyt seitsemänä vuonna seminaarin suomesta muille kielille näytelmiä kääntäville, viimeksi vuonna 2010. Tämä on ensimmäinen kerta kun kokoonnutaan suomenruotsalaisen näytelmän äärelle.

Nutidsdramatik skriven på svenska i Finland –työpajan vetäjinä toimivat suomentaja Jukka-Pekka Pajunen ja näytelmäkirjailija, dramaturgi ja kääntäjä Anna Simberg.

Tiedustelut:
Anna Simberg +358 50 548 0845 tai info(at)labbet.fi  


 


Taiteilijat Saaren kartanon residenssiin vuodelle 2012 on valittu *


Taiteilijat Saaren kartanon taiteilija- ja tutkijaresidenssiin vuodelle 2012 on valittu 30.9.2011. Yli 184 hakijan joukosta valittiin 42 koti- ja ulkomaista taiteilijaa tai taiteilijaryhmää työskentelemään residenssissä.

Esittävien taiteiden alalta residenssiin valittiin muun muassa sveitsiläinen työpari Marion Maisano ja Martina Marti, jotka tulevat valmistelemaan Gnab Collective  -työryhmän tulevaa esitystä. Tanssin alaa edustaa muun muassa nykyään Berliinissä asuva tanssija-koreografi Milla Koistinen.

Kansainvälisestikin menestynyt performanssi- ja kuvataiteilija Essi Kausalainen työstää residenssissä sooloperformanssisarjaa ja Lontoossa asuva israelilaissyntyinen performanssitaiteilija Oreet Ashery valmistelee teosta Turussa keväällä järjestettävälle performanssitaiteen festivaalille.

Kesäisin Saaren kartanon residenssissä työskentelevät taiteilijaryhmät. Ryhmäresidenssiin valittiin muun muassa Adelfa Agencyn Itämeren maiden naisnäytelmäkirjailijoiden verkostointihanke, suomalais-ugrilaiseen lauluperinteeseen keskittynyt MeNaiset-lauluyhtye ja teatteriryhmä Quo Vadis, joka pystyttää jurttansa Saaren kartanoon jo kolmatta kertaa. Ensi kesän residenssijaksolla Quo Vadis työskentelee yhdessä puolalaisen Teatr Witkacegon ja espanjalaisen Réplika Teatron kanssa.

Yksittäiset taiteilijat tulevat residenssiin kahdeksi kuukaudeksi kerrallaan ja heille tarjotaan asunto, työtila ja 1900 euron suuruinen kuukausiapuraha. Ryhmäresidenssit ovat lyhyempiä jaksoja, joiden aikana taiteilijaryhmä voi intensiivisesti keskittyä työhönsä. Ryhmille myönnetään ryhmäresidenssitukea. Yksi residenssin asunnoista on varattu Koneen Säätiön apurahalla työskentelevälle tutkijalle.

Lista myönnetyistä residenssipaikoista osoitteessa www.koneensaatio.fi/fi/kartano/myonnetyt-residenssipaikat/2012


 

Mobility Infopoint Mapping in Finland – selvitys taiteilijoiden ja kulttuurialan ammattilaisten liikkuvuudesta: Taiteilijoiden liikkuvuuden erityiskysymykset tunnistettava tietopalveluiden kehittämisessä *

TINFO – Teatterin tiedotuskeskuksen laatima Mobility Infopoint Mapping in Finland  – selvitys taiteilijoiden ja kulttuurialan ammattilaisten liikkuvuudesta on valmistunut. Selvitys on tehty osana EU-hanketta PRACTICS ja sen tarkoituksena on ollut kartoittaa liikkuvuuden toimintaympäristöä, esteitä sekä liikkuvuuden kannalta keskeisen tiedon saavutettavuutta Suomessa. Tällaista liikkuvuuden kannalta keskeistä tietoa ovat taiteilijan ja kulttuurialan ammattilaisen sosiaaliturva, verotus, työ- ja oleskeluluvat, tekijänoikeudet sekä liikkuvuuden tukimuodot ja työskentelymahdollisuudet eri maissa. Kartoituksen pohjalta ehdotetaan mallia liikkuvuuden tietopalveluiden järjestämiseksi Suomessa. Malli perustuu joustavalle ja avoimelle verkostoyhteistyölle taiteen kentän toimijoiden ja viranomaisten välillä ja keskeinen lähtökohta mallille on olemassa olevan tiedon ja kokemuksen hyödyntäminen.

Liikkuvuudella tarkoitetaan selvityksessä taiteilijan, tuottajan, managerin, kuraattorin, tutkijan tai muun kulttuurialan ammattilaisen lyhytaikaista oleskelua asuinmaansa ulkopuolella esimerkiksi työn tai opiskelun vuoksi. Liikkuvuus on aina kahdensuuntaista ja vuorovaikutukseen perustuvaa, joten tarkastelu kohdentuu sekä Suomesta lähteviin että Suomeen tuleviin ammattilaisiin ja opiskelijoihin, tuleviin ammattilaisiin. Tämä kahdensuuntaisuus tulisi huomioida myös kaikissa liikkuvuuden lisäämistä ja helpottamista tavoittelevissa toimissa. Suomessa liikkuvuutta on edistetty paljon kulttuuriviennin keinoin, mutta kansainvälisyyden ja liikkuvuuden kaltaisen moninaisen ilmiön ymmärtäminen ja tukeminen vain kulttuurivientinä, kuihduttaa monia toimintamahdollisuuksia. 

Selvityksen mukaan Suomessa on tarjolla suhteellisen paljon liikkuvuuden kannalta keskeistä tietoa, mutta sitä on osattava etsiä oikeasta paikasta. Tieto on sirpaloitunut taiteen aloittain ja konkreettinen yhteistyö eri taiteen alojen välillä on vielä vähäistä. Myöskään liikkuvuuteen liittyviä lainsäädännöllisiä asioita ei käsitellä keskitetysti, eikä yhteistyötä hallinnon alojen välillä juurikaan tehdä. Taiteilijoiden ja kulttuurialan ammattilaisten liikkuvuuteen liittyvä keskeinen ongelma on, ettei viranomaisilla ole tietoa alan erityiskysymyksiä, eikä näin ollen valmiuksia tarjota riittävän kohdennettua neuvontaa. Kuitenkin juuri kunkin taiteilijan, ryhmän tai muun alan ammattilaisen tilanteeseen ja tarpeisiin räätälöity tieto madaltaisi parhaiten kynnystä ja auttaisi matkalla kansainväliseen toimintaan.

Selvityksessä ehdotetaan, että liikkuvuuden tietopalveluita kehitettäisiin Suomessa avoimella ja joustavalla verkostoyhteistyöllä eri taiteen alojen toimijoiden sekä liikkuvuusasioiden parissa työskentelevien viranomaisten välillä. Näin tieto taiteilijoiden erityiskysymyksistä kulkeutuisi viranomaisille ja toisaalta kaikille taiteen aloille yhteisiä ongelmia voidaan ratkoa keskitetysti. Viranomaistiedon rinnalla verkostossa varattaisiin tilaa myös kokemustiedolle. Verkostoa koordinoiva taho, liikkuvuuden tietopiste, toimisi linkkinä muihin Euroopan maihin.

Selvitys on tehty osana TINFOn koordinoimaa EU-hanketta PRACTICS. See Mobile See Practical, joka päättyy vuoden 2011 lopussa. Kuuden maan yhteisen hankkeen tarkoituksena on ollut helpottaa taiteilijoiden ja kulttuurialan ammattilaisten kansainvälistä liikkuvuutta parantamalla tiedon saantia liikkuvuuden kannalta keskeisistä asioista. Tiedon saantia helpottamaan hankkeessa on kehitetty ja testattu ”yhden luukun periaatteella” toimivia, ajantasaista ja käyttäjälähtöistä tietoa tarjoavia liikkuvuuden tietopisteitä.

Lisätietoja: Lue suomenkielinen tiivistelmä.
Alkuperäinen Mobility Infopoint Mapping in Finland englanniksi.

Lisätietoja PRACTICS-hankkeesta: www.practics.org



Kulttuuriviennin kehittämisohjelman loppuraportti luovutettiin kulttuuri- ja urheiluministerille **

Kulttuuriviennin kehittämisohjelman loppuraportti luovutettiin kulttuuri- ja urheiluministeri Paavo Arhinmälle 3.10. Kulttuuriviennin valmisteluryhmän laatimassa raportissa arvioidaan vuosina 2007-2011 toteutetun kulttuuriviennin kehittämisohjelman toimeenpanoa ja tuloksia. Lisäksi raportti sisältää ehdotukset kulttuuriviennin jatkotoimenpiteiksi nykyisellä hallituskaudella.

- Kulttuuriviennin kehittämisohjelma on omalta osaltaan vaikuttanut siihen, että kulttuurivienti ja yleensä luovien alojen kehittäminen on nostettu mukaan hallitusohjelmaan. Panostukset kulttuurivientiin ovat jo palautuneet kansantalouteen, osin jopa moninkertaisina. Kaiken kaikkiaan kulttuurin potentiaalin hyödyntäminen merkitsee myös taiteilijoiden ja muiden kulttuurin ammattilaisten toimeentulomahdollisuuksien parantamista, ministeri Arhinmäki toteaa.

Lisätietoa:
OKM:n tiedote

Kulttuuriviennin kehittämisohjelman loppuraportti

 


 

Taiteen jälki - Taidepedagogiikan polkuja ja risteyksiä *

Taiteen jälki – Taidepedagogiikan polkuja ja risteyksiä kokoaa eri taidemuotojen edustajia yhteiseen pohdintaan taidepedagogiikan perusteista. Yhteisenä näkökulmana on taide ja oppiva, kehittyvä ihminen sekä pedagoginen konteksti.

Teos piirtää kuvan taidepedagogiikasta moniulotteisena ja muuttuvana ilmiönä. Taidepedagogiikka on osallistavaa toimintaa, joka ottaa kantaa, muuttaa ja luo uutta todellisuutta.

Taiteen oppimiseen kytkeytyy kysymyksiä elämän mielekkyydestä, yhteisöjen rakentumisesta ja yhteiskunnan tilasta. Taidepedagogiikassa ylitetään välittömän hyödyn näkökulma ja astutaan esteettisen ja eettisen alueelle. Taustalla on ajatus hyvän ja arvokkaan vaalimisesta sekä taitavuuden merkityksestä ihmisyydessä.

Kirjan on toimittanut Teatterikorkeakoulun tanssipedagogiikan professori Eeva Anttila. Kirjoittajat hänen lisäkseen ovat Liora Bresler, Marja-Leena Juntunen, Teija Löytönen, Leena Rouhiainen, Marjo Räsänen, Riku Saastamoinen, Inkeri Sava, Juha Varto, Lauri Väkevä ja Heidi Westerlund.

Kirja julkaistaan 6.10.2011.
Lisätiedot:
Tanssipedagogiikan professori Eeva Anttila, puh. 040 585 8415
http://www.teak.fi/Julkaisut/Myytavat_julkaisut/TeaKin_julkaisusarja
Taiteen jälki - Taidepedagogiikan polkuja ja risteyksiä. Toim. Eeva Anttila. Teatterikorkeakoulun julkaisusarja 40. Hinta: 30 €. ISBN: 978-952-9765-63-8 (nid.) Kirjaa voi voi tilata Teatterikorkeakoulun nettisivujen kautta tai sähköpostitse osoitteesta library(at)teak.fi.

 


 

Music Finland ry yhdistää Musexin ja Fimicin*

Musiikkialan järjestöt ovat päättäneet koota Music Export Finland Association ry:n (MUSEX) ja Suomalaisen musiikin tiedotuskeskus Fimic ry:n (Fimic) toiminnot yhden organisaation alle. Uuden yhdistyksen tarkoituksena on laaja-alaisesti ja tavoitteellisesti edistää suomalaisen musiikin tunnettuutta, suomalaisen elävän musiikin, suomalaisten tallenteiden ja nuottien saatavuutta ja käyttöä Suomessa ja ulkomailla sekä musiikkivientiä.

Music Finland ry:n perustamiskokous pidettiin 4.10.2011. Musexin ja Fimicin toiminnot sulautetaan uuteen yhdistykseen vuoden 2012 kuluessa.

Musex on perustettu edistämään suomalaisen kevyen musiikin tunnettuutta ja käyttöä ulkomailla ja lisäämään alan vientituloja. Fimicin tehtävänä on edistää suomalaisen musiikin tunnettuutta ja saatavuutta sekä luoda edellytyksiä sen esittämiselle Suomessa ja ulkomailla.
Yhdistämisellä tehostetaan musiikkivientiä ja tiedotusta sekä alan edistämistoimintaa. Tavoitteena on myös asiakaspalvelun parantaminen, päällekkäisyyksien poistaminen sekä rahoituksen kehittäminen. Yhdistäminen vastaa myös työ- ja elinkeinoministeriön sekä opetus- ja kulttuuriministeriön tavoitteeseen vähentää luovan alan vienti- ja kansainvälistymisorganisaatioiden määrää.

Music Finland ry:n perustivat Esittävien taiteilijoiden ja äänitteiden tuottajien tekijänoikeusjärjestö Gramex ry, Musiikkituottajat - IFPI Finland ry, Suomen Musiikkikustantajat ry, Suomen Muusikkojen Liitto ry, Suomen riippumattomien levy- ja tuotantoyhtiöiden Indieco ry, Säveltäjät ja Sanoittajat Elvis ry, Säveltäjäin Tekijänoikeustoimisto Teosto ry sekä Suomen Säveltäjät ry. 

 


 

Takaisin tiedotteen otsikoihin

HAKUJA

 

TOTEM-teatteri etsii vs.tuottajaa *

Espoolainen ammattiteatteri TOTEM-teatteri etsii määräaikaista vs.tuottajaa vuoden 2012 ajaksi.
Työaika on n. 30 h / viikko, alkaen tammikuusta 2012.
Palkka on teatterialan työehtosopimuksen mukainen.
Kokemus alalta, teatterikentän tuntemus sekä ruotsin kielen vähintään suullinen kohtalainen taito ovat välttämättömät.

Kirjalliset hakemukset 20.10.2011 mennessä: info(at)totemteatteri.com / taiteellinen johtaja Päivi Rissanen, puh. 050 547 0706.

TOTEM-teatteri/TOTEM-teatern on espoolainen kaksikielinen kiertävä ammattiteatteri, joka tekee esityksiä lapsille ja järjestää taidekasvatustoimintaa.
Lisää TOTEM-teatterista www.totemteatteri.com

 


 

Vuoden teatteriksi? – Lähde mukaan kilpailuun!  *

Suomen Teatterit ry haluaa jälleen nostaa esille suomalaisen teatterivalion valitsemalla Vuoden teatterin. Vuoden teatteri palkitaan keväällä 2012 teatterialan yhteisessä Thalia-juhlassa.

Vuoden teatteriksi valitaan se suomalainen ammattiteatteri, joka on erityisen menestyksekkäästi tarjonnut yleisölleen teatterinautintoja ja elämyksiä. Vuoden teatteri on myös toiminut viihtyisänä työyhteisönä henkilökunnalleen ja hienona taidelaitoksena omalla paikkakunnallaan.

Vuoden teatterina 2011 palkittiin Turun Logomossa järjestetyssä toisessa Thalia-gaalassa Espoon kaupunginteatteri. Muut edellisvuosien voittajat ovat olleet 1996 Svenska Teatern, 1997 Tampereen Teatteri, 1999 KOMteatteri, 2001 Wasa Teater, 2003 Kajaanin Kaupunginteatteri, 2005 Qteatteri, 2007 Tanssiteatteri Minimi, 2009 Teatteri Avoimet Ovet ja 2010 Unga Teatern.

Vuoden teatteri 2012 -kilpailun viisi finalistia valitsee Suomen Teatterit ry:n asettama raati: teatterinjohtaja Jussi Helminen, teatteriohjaaja, FL Tytti Oittinen sekä toimitusjohtaja Tommi Saarikivi. Lopullisen valinnan finalistien joukosta tekee ohjaaja Raija-Sinikka Rantala. Raadin sihteeri toimii Suomen Teatterit ry:n järjestösihteeri Hanna-Reetta Schreck.

Ehkäpä Vuoden teatteri 2012 on juuri teidän teatterinne?

Toivomme että esitykset perusteluineen ovat Suomen Teatterit ry:ssä perjantaihin 28.10.2011 mennessä.

Lue lisää aineiston lähettämisestä ja perusteluista liitteestä


Lasten ja nuorten Teatteriteko-palkinto 2012 *

Ehdota palkinnonsaajaa!
Suomen Teatterit ry etsii ehdotuksia Lasten ja nuorten Teatteriteko-palkinnon 2012 saajaksi.
Palkinnon voi saada mikä tahansa lasten- tai nuortenteatteriin liittyvä teko: kokonainen
teatteri, ryhmä, esitys, esiintyjä, ohjaus, käsikirjoitus, koreografia, visuaalinen suunnittelu, musiikki, suomennos, projekti, yleisötyöhanke tai muu vastaava.

Palkinnon finalistit valitsee raati, johon kuuluvat teatterinjohtaja Heikki Paavilainen Hämeenlinnan Teatterista, Suomen Teatterit ry:n varapuheenjohtaja Tuula Öhman sekä Suomen Teatterit ry:n toimitusjohtaja Tommi Saarikivi. Palkinnon saajan valitsee näiden viiden finalistin joukosta Eila Roine. Raadin sihteerinä toimii Suomen Teatterit ry:n järjestösihteeri Hanna-Reetta Schreck.

Toivomme, että esitykset perusteluineen olisivat Suomen Teatterit ry:ssä 14.10.2011 mennessä.

Lue lisää perusteluista liitteestä

 


Small size Seeding Fund – projektin teoshaku *

Small size Seeding Fund
In support of new productions for children aged 0-4 years

Haku koskee uusia eurooppalaisia esitystuotantoja 0-4 –vuotiaille katsojille. Valitut esityshankkeet saavat 6000€ tuotantotukea sekä kutsun verkoston festivaaleille. Tämä hakukierros päättyy 31.12.2011. Lisätietoja: katariina.metsalampi(at)hel.fi
Liitteenä englanninkielinen esittely ja hakulomake. 


Kysely residenssiohjelmista ja -keskuksista *

We would like to invite you to support the “PAiR- Performing Arts in Residence” initiative by filling in our questionnaire and/or distributing it within your network.

The survey is open until 9th October 2011 .
Link for artist groups: https://www.surveymonkey.com/s/NVC363C
Link for residency centres: https://www.surveymonkey.com/s/XM28N5Y

The aim of this survey is to develop a profound argument to improve production conditions for performing artists and to strengthen the existing residencies and support the development of new residencies for performing artists. In recent years the needs within this field have grown, though until now no basic evaluation has been undertaken.

You are welcome to attend a public presentation of the results the 25 th November 2011 in Berlin. Thank you for your cooperation!


 

Pépinières Programme - residenssihaku päättyy 15.10.  *
Haku on auki 18-35 -vuotiaille taiteilijoille.

European Pépinières Programme Call for Applications for residencies in different countries

Deadline: 15 October.

The map 2011-2012 programme is a extension of the map programme, which has been initiated by the Pépinières européennes pour jeunes artistes. In order to address the different movements of the young generation of artists, this program offers a panel of artists mobility concepts led by partner places. It is open to artists between 18 and 35 years old, living in one of the program’s member countries:

Austria – Belgium – Bulgaria – Cyprus – Czech Republic – Denmark – England – Estonia – Finland – France – Germany – Greece – Hungary – Iceland – Ireland – Italy – Latvia – Lithuania – Luxembourg – Malta – Netherlands – Poland – Portugal – Quebec, Canada – Romania – Serbia-Montenegro – Scotland – Slovakia – Slovenia – Spain – Sweden – Turkey.

This residency must be outside of their country of origin and/or residence.
In the framework of the map 2011-2012 programme, you can apply for the following residencies:

    Buitenwerkplaats, Starnmeer, Netherlands
    KIK, Nijeveen, Netherlands
    Plaatsmaken, Arnhem, Netherlands
    NP3, Groningen, Netherlands
    Transcultures, Belgium

More information: http://on-the-move.org/news/topic/article/14345/european-ppinires-programme-call-for-applications/?category=6


 

Teatteri ILMI Ö. muuttaa ja etsii kalustoa uuteen toimitilaansa *

Teatteri ILMI Ö. aloittaa 10-vuotisjuhlavuotensa muuttamalla uusiin toimitiloihin vuoden 2012 alussa osoitteeseen Harjutori 8.

Nyt etsimme uuteen toimitilaamme hyväkuntoista ja käyttökelpoista kalustoa.
Jos teidän talossanne on menossa poistoon tai myyntiin jotakin mitä voi vielä uudelleen käyttää  niin olemme kiinnostuneita tekemään kauppaa tai vastaanottamaan.
Myös kalusteiden pitkäaikaislainat huomioidaan.

Erityisesti haussa ovat liikuteltavat katsomorakenteet, valotrussit, isommat tuolierät, toimistokalusteet,  säilytystilaratkaisut, koottavat ovet, verhot (myös pimennysverhot), akustiikkalevyt, valaisimet ja sohvakalusto.
Myös remontti- ja rakennusmateriaalit kiinnostavat esim. maalit, puutavara jne.

Mahdolliset yhteydenotot:
Sofia Koski, 0405758000 tai teatteri(at)teatteri-ilmio.com

Hyvää syksyä ja tervetuloa tutustumaan uuteen tilaamme ja toimintaamme ensi vuoden puolella!

Ystävällisin terveisin Teatteri ILMI Ö.n väki.


Takaisin tiedotteen otsikoihin

TAPAHTUMIA

 
Monologimarkkinat Valtimonteatterissa la 8.10. kello 19 *

Lauantaina 8.lokakuuta klo 19 alkaen Valtimonteatterissa pidetään "Monologimarkkinat"!
Monologimarkkinahumun aloittaa näyttelijä Juha Hippi viinanjuonnin maailmanmestaruuskisoista kertovalla "Tippa" -monologilla. Pieksämäen valtakunnallisen monologikilpailun voittaneen esityksen on kirjoittanut ja ohjannut Mikko Räty yhdessä Juha Hipin kanssa.

Toisena esityksenä nähdään Henry Räsäsen "Miehen kuvia" -monologi, joka sisältää sekä traagisia että koomisia tarinoita miehenä olemisesta ja miehen kunniasta. Esityksen on ohjannut Juhani Joensuu.

Monologimarkkinat huipentaa taiteilija Miko Kivisen "Kuolio" -hahmo!
"Kuolio" on kansainvälinen liveartisti ja muusikko, joka käsittelee teoksissaan omintakeisella tavalla ihmistä kielellisenä ja ruumiillisena oliona, biologisena lajina sekä fyysisenä partikkelina.

Tiedustelut ja varaukset p. 0400-911 532, 050-575 1324
Festivaalipassi 24/16 euroa. Liput yksittäisiin esityksiin 12/8 euroa.
MONOLOGIMARKKINAT Valtimonteatterissa (Aleksis Kiven katu 22 sisäpiha) lauantaina 8.lokakuuta klo 19-22.
"Tippa -yksinpuhelu alkoholista" klo 19
"Miehen kuvia" klo 20.30
"Kuolio" klo 21.30

MIEHEN KUVIA (esiintyjä Henry Räsänen):
Yhdeksän tarinaa miehenä olemisesta ja miehen kunniasta. Näytelmän tapahtumilla on vahva todellisuuspohja ja ne kumpuvat  esityksen tekijöiden, Henry Räsäsen ja ohjaaja Juhani Joensuun omakohtaisista kokemuksista. Tarinat on kuitenkin etäännytetty niin, että niistä on tullut fiktiota. Esitys on Salainen teatteri Ay:n tuotantoa.

TIPPA (esiintyjä Juha Hippi):
Tervetuloa viinanjuonnin MM-kisoihin 2011!
Olit sitten surkea alkoholisti, jeesusteleva absolutisti tai laimea
kohtuukäyttäjä, tämä kutsu on tarkoitettu juuri sinulle. Tässä
kansallisurheilussa ei tyylipisteitä jaella. Tule seuraamaan kuinka
edustajamme Pete potkii pirut nurkistaan. 

KUOLIO (esiintyjä Miko Kivinen):
Kuolio on kansainvälinen liveartisti ja muusikko joka käsittelee teoksissaan
ihmistä kielellisenä ja ruumiillisena oliona, biologisena lajina sekä
fyysisenä partikkelina. Teosten aiheet ovat vaativia ja raskaita.


 

Tuu leikkii meiän kanssa? *

Paikka: Teatterikorkeakoulu, Studio 1, Haapanimenkatu 6,
Aika: ke 12.10.2011 klo 11-13

Tervetuloa näkemään katkelmia nuoren teatterintekijäsukupolven ehdotuksista uudeksi lastenteatteriksi. Millaista lasten- ja nuortenteatteria tulevaisuudessa tehdään?
Mitä sen pitäisi olla? Mistä kertoa ja kenelle? Kuka sitä tulevaisuudessa tekee?

Lue lisää liitteestä.


FLAMINGO-nykyflamencofestivaali tarjoaa teatterialan ammattilaisille lippuja erikoishintaan *

FLAMINGO-nykyflamencofestivaali ja Compañía Kaari Martin haluavat tarjota teatterialan ammattilaisille liput Peppi Pitkätossu -tanssiesitykseen 15.10.2011 klo 18.00 alennushintaan lapset 10e ja aikuiset 20e (norm. lapset 12e, aikuiset 25e) sekä Soolojen iltaan 16.10.2011 klo 19.00 alennushintaan 25e (norm. 28/32e).

Peppi Pitkätossu pistää flamencoksi Savoy-teatterissa 15.10.2011
Liput teatterialan ammattilaisille hintaan lapset á 10e ja aikuiset á 20e.
 
Tanssiryhmä Compañía Kaari Martinin tanssiesitys Peppi Pitkätossu on kansainvälisen työryhmän ja Suomen parhaiden visualistien kanssa toteutettu produktio. Teos sai ensiesityksensä Helsingin Juhlaviikoilla vuonna 2009 ja on ollut sekä yleisö- että arvostelumenestys. Kuten alkuperäisteoskin, esitys viihdyttää useiden tasojensa ansiosta niin lapsia kuin aikuisiakin, ja sopii siten koko perheelle. Säveltäjä Roni Martin sai teoksesta 2010 Vuoden Teatterimusiikkiteko-palkinnon. Kokonaisuudessa vaikuttavat alojensa huiput;  mm. näyttävistä televisio- ja näyttämötöistään tunnettu valosuunnittelija Mikki Kunttu, räväkkä kirjailija ja kuvataiteilija Rosa Liksom, Suomen eturivin pukusuunnittelija Erika Turunen, räppäri Ruudolf, sekä kansainvälinen esiintyjäryhmä, jossa Roni Martinin lisäksi lavalla hurmaavat Mariana Collado, Carlos Chamorro, Katja Lundén, Maija Lepistö sekä Victor ja Jesus Carrasco,  ja tietenkin Pepin esittäjä, koreografi Kaari Martin. Teos edustaa laadusta tinkimätöntä, kansainvälistä ja korkeatasoista lastenkulttuuria. 
 
Erikoishintaiset liput voi varata ja lunastaa Lippupalvelusta tai Savoy-teatterin omasta lippupalvelupisteestä koodilla "PISAMA". Lue lisää teoksesta: www.companiakaarimartin.fi

Espanjassa palkitut kansainväliset huiput Savoy-teatterissa 16.10.2011
Liput teatterialan ammattilaisille hintaan á 25e!
 
Flamingo-nykyflamencofestivaalin Soolojen ilta kerää yhteen neljä Espanjassa palkittua nykyflamencokoreografia; espanjalaisen Mariana Colladon, espanjalaisen Carlos Chamorron ja suomalaisen Kaari Martinin sekä illan pääesiintyjän, Absolute Flamingo -kilpailun voittajan meksikolaisen Karen Lugon. Lisätietoa esityksistä: www.companiakaarimartin.fi
 
Erikoishintaiset liput voi varata ja lunastaa Lippupalvelusta tai Savoy-teatterin omasta lippupalvelupisteestä koodilla "KAMPA".

Lisätietoa festivaalista: www.companiakaarimartin.fi/sivu_flamencon_festivaali_2011.html


Tångeberg-Grischin vertailee väitöstutkimuksessaan ranskalaista pantomiimia ja Intian perinteistä elekieltä *

Väitöstilaisuus 15.10. Teatterikorkeakoulussa
 
Maya Tångeberg-Grischin on opiskellut Intian Keralassa klassista intialaista tanssia ja teatteria. Väitöstutkimuksessaan hän vertailee ranskalaista 1800-luvun pantomiimia ja intialaista abhinaya-näyttelijäntekniikkaa, joka kuuluu  yli tuhat vuotta vanhaan iyāṭṭa -perinteeseen. Elekieli on yhä olennainen osa intialaista tanssia ja teatteria.

Käsieleitä ja kasvoilmaisua analysoidaan uusimpien neurobiologian ja neuroestetiikan tutkimusten valossa. Tuloksia vertaillaan siihen, miten elekieltä ja kasvoilmaisua käsitellään yaśāstrassa, joka on vanhin intialainen ohjekirja tanssista, teatterista ja liikkeestä.
”Sisäiset” ja ”ulkoiset” näyttelijäntekniikat voidaan kytkeä toisiinsa erityisellä fyysis-kognitiivisella metodilla, joka on hyödyllinen pantomiimissa. Tångeberg-Grischin esittelee luovan, laajalti ymmärrettävissä olevan elekielen "kieliopin" ja "syntaksin”, joka toivottavasti herättää uutta kiinnostusta käsieleiden käyttöön teattereissa.

Väitöstutkimus on tehty Teatterikorkeakoulun esittävien taiteiden tutkimuskeskuksessa.

Tietoa väitöstilaisuudesta
TeM Maya Tångeberg-Grischinin väitöstutkimus The Techniques of Gesture Language – a Theory of Practice tarkastetaan julkisesti lauantaina 15. lokakuuta 2011 klo 12.15 Teatterikorkeakoulussa (Haapaniemenkatu 6, Helsinki). Tilaisuus on englanninkielinen. Vastaväittäjänä on tohtori Margaret Coldiron Essexin yliopistosta ja kustoksena taiteellisen tutkimuksen professori Esa Kirkkopelto. Väitöskirja on julkaistu Teatterikorkeakoulun Acta Scenica -sarjassa ja sitä voi ostaa Teatterikorkeakoulun kirjastosta. 
 
Lisätiedot:
Maya Tångeberg-Grischin, puh. +358 40 510 0197
Annika Fredriksson, tutkimuskoordinaattori, puh. +358 400 792 038, annika.fredriksson(at)teak.fi
Laura Manninen, viestintäpäällikkö, puh. +358 400 792 065, laura.manninen(at)teak.fi
 
Maya Tångeberg-Grischin
Maya Tångeberg-Grischin on sveitsiläinen miimikko, ohjaaja ja fyysisen teatterin opettaja. Hän on erikoistunut pantomiimiin, mimiikkaan ja naamioteatteriin. Vuonna 1965 Pariisissa hän koki ”aasialaisen teatterin shokin”, minkä jälkeen fyysiset, värikkäät ja näyttävät aasialaisen teatterin tyylit ovat vaikuttaneet hänen työhönsä.
Tångeberg-Grischin on ohjannut useissa laitosteattereissa ja vapaissa ryhmissä Suomessa, Ruotsissa, Saksassa, Puolassa ja Intian Keralassa. Hän on ohjannut myös monia tanssiteatterituotantoja, oopperoita ja musiikkiteatterikappaleita.
Hän on opettanut ruotsalaisissa, saksalaisissa ja suomalaisissa teatterikorkeakouluissa ja perustanut Vaasan Novia-ammattikorkeakouluun fyysisen teatterin osaston.
Vuosina 1980-1981 hän opiskeli tanssia ja naamiotanssia Balilla ja vuodesta 1982 lähtien kathakaia, bharatnāyamia, mohiniyāṭṭaia ja kūiyāṭṭaia Keralassa.

 


 

Taide kohtaa pakolaisuuden Turussa 24.10.2011 *

TAIDE KOHTAA PAKOLAISUUDEN
24.10. 2011 Logomo (C-halli), Turku

10.00–10.15  SEMINAARIN AVAUS: MIKSI JÄRJESTÄMME TÄMÄN SEMINAARIN?
10.15–11.15 PAKOLAISUUS TAITEESSA
Puheenjohtaja Henri Terho | Jari Sedergren, VTT, erikoistutkija | Eila Rantonen, FL, yliassistentti | Antti-Ville Kärjä, FT, Suomen Akatemia | Aliakbar Almaspour, FT
VIDEOPUHEENVUOROT: Jopi Nyman, FT, professori | Alfonso Padilla, FT, musiikkitieteilijä
11.30–12.30 TAITEILIJA PAKOLAISENA
Puheenjohtaja Eila Rantonen | Amir Khatib, kuvataiteilija, kuraattori | Aliakbar Almaspour, runoilija, tutkija | Warda Ahmed, sarjakuvataiteilija | Mexhid Sadiku, kirjailija | Mia Hannula, tutkija, taidehistorioitsija, Turun yliopisto | Shahla Ezadin, elokuvantekijä
12.30–13.30 Lounastauko
12.30–13.30 BRITISH COUNCIL: Active citizens -klinikka, vaatii ennakkoilmoittautumisen
13.30–14.30 A NATIONAL NETWORK FOR THE ARTS BY AND ABOUT REFUGEES
Tom Green, Platforma co-ordinator, UK
14.30–15.15 IHMISOIKEUDET, KULTTUURIOIKEUDET JA PAKOLAISUUS
Puheenjohtaja Elina Rantanen, VTM, Turun kulttuurilautakunnan puheenjohtaja | Elina Pirjatanniemi, OTT,  Kansainvälisen oikeuden professori Pasi Saukkonen, VTT dosentti, tutkija
15.15–15.30 Kahvi
15.15–16.15 BRITISH COUNCIL: Active citizens -klinikka, vaatii ennakkoilmoittautumisen
15.30–16.15 YHTEENVETO JA TULEVAISUUS
16.30–18.00 MAMA AFRICA
Dokumenttielokuva Miriam Makebasta, eteläafrikkalaisesta laulajasta, joka eli 30 vuotta pakolaisuudessa. Ohjaus Mika Kaurismäki.

Ennakkoilmoittautumiset seminaariin ja Active Citizens -klinikoille vstaide(at)minedu.fi
Seminaari on maksuton.

LISÄTIEDOT JA TIEDUSTELUT
Taiteilija-tuottaja Kristiina Tuura, patasandaaliteltta(at)gmail.com, 040-5623307
Läänintaiteilija Annamari Karjalainen, annamari.karjalainen(at)minedu.fi, 040-7373107
Toiminnanjohtaja Sari Kanervo sari.kanervo(at)turku.fi, 044-072420

JÄRJESTÄJÄT
Pata, sandaali ja virkattu teltta hanke/ Shiffa ry  
Varsinais-Suomen taidetoimikunta
Turun kaupungin kulttuuriasiainkeskus, maahanmuuttaja ja monikulttuuripalvelut

YHTEISTYÖSSÄ
British Council
Turku 2011 kulttuuripääkaupunki

 


 

Kulttuurimatkailu kiitoradalle -seminaari ja kulttuurimatkailupaneeli *

Paikka: Turun VPK-talo
Aika: 8.11.2011 klo 8.30–17

Miten kulttuurimatkailua tulisi edistää alueellisesti ja valtakunnallisesti ja miten kulttuuripalveluita voi tuotteistaa? Miten kulttuurista tehdään matkailuvaltti?

Vastauksia näihin kysymyksiin tarjoaa Kulttuurin ketju -hankkeen loppuseminaari: www.turkutouring.fi/s/kulttuurimatkailuseminaari

Päivän aikana Finland Festivalsin Kai Amberla pohtii suomalaisten festivaalien maailmanvalloitusta ja kulttuurimatkailupotentiaalia, Itta Johnson kertoo, kuinka rikoskomisario Wallanderista tuli Ystadin matkailun tärkein mies ja Peter Cole paljastaa reseptin, jolla kulttuuri ja matkailu ovat löytäneet toisensa Walesissa.

Tarkempi ohjelma ja puhujaesittelyt: http://static.emaileri.fi/filetemp/c7d86b4aa5baeeffa84cddfa91a73c3d.pdf

Kulttuurimatkailupaneeli
Paikka: Vanha Raatihuone, Turku
Aika: 9.11.2011 klo 9-12

Kulttuurimatkailupaneeli on ideariihi, jonka tavoitteena on piirtää suuntaviivoja sille, miten kulttuurimatkailua kehitetään jatkossa. Tilaisuuteen ovat tervetulleet kaikki kulttuuri-, matkailu- ja luovan alan toimijat, jotka ovat kiinnostuneita kulttuurimatkailun kansallisesta kehittämisestä. Tarkempi esittely: http://static.emaileri.fi/filetemp/33fb36165460b2b2cc325acc58ad4ea2.pdf

Ilmoittaudu mukaan seminaariin ja kulttuurimatkailupaneeliin tästä: https://www.lyyti.fi/ilmoittaudu/Loppuseminaari_0475

 


 Takaisin tiedotteen otsikoihin

KOULUTUSTA

 

Suzuki Acting Method -workshop w/ Ellen Lauren 26.-31.10.2011 (6 päivää) *

Suzuki Acting Method on fyysinen näyttelijäntyön metodi, joka kehittää näyttelijän kehon artikulaatiota ja etsii esiin kehon kätkettyjä voimia keskittymällä jalkojen voimalliseen työskentelyyn. Metodi antaa hyvät välineet oman kehonsa tajuamiseen, käyttöönottoon ja hallintaa sekä auttaa löytämään hyvän pohjan puheen tuottamiselle. Kurssin vetäjänä näyttelijä Ellen Lauren (SITI Company, New York).

Teatterialan ammattilaisille ja opiskelijoille.
12 osallistujaa mahtuu vielä mukaan. Pikaiset ilmoittautumiset info(at)myllyteatteri.fi.
Hinta 180€ (30h)

Paikka: Esitystaiteen Keskus / TEAK
Workshop pidetään englanniksi
Järjestäjä: Myllyteatteri www.myllyteatteri.fi
Lisätiedot: info(at)myllyteatteri.fi

 


 

Capoeirakurssi 3.10.-16.12.2011 *

Maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin

HIT - Helsinki International Theatre ja TSL järjestävät yhteistyössä syksyllä 2011 Capoeirakurssin. Capoeira on brasilialainen kamppailulaji, jossa yhdistyy myös tanssi ja musiikki.

Capoeiran harjoittaminen kehittää kehon hallintaa, tilan hahmotuskykyä sekä reaktionopeutta ja ketteryyttä. Laji antaa myös hyvän mahdollisuuden kehittää improvisaatio- ja kontaktikykyä.
Opettajana kurssilla toimii Brasiliasta kotoisin oleva Leandro Leite. Hänellä on 25 vuoden kokemus capoeirasta, ja opettajana hän on toiminut viidentoista vuoden ajan opettaen sekä Brasiliassa että useissa Euroopan maissa. Syksyllä 2010 Leite toimi myös opettaja HIT:n järjestämällä viikonloppukurssilla.

Capoeirakurssi pitää sisällään liikettä, kehonhuoltoa, musiikkia ja afrobrasilialaisia rytmejä. Tekemisessä painottuvat capoeiran esitykselliset puolet sekä improvisaatio.
Opetuskielenä on englanti. Kurssille voivat osallistua niin vasta-alkajat kuin jo aikaisempaakin kokemusta omaavat. Ilmoittautumisen yhteydessä maksetaan 40€ varausmaksu. Paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä.

Treenit
Ma klo 19-21, Elias koulu (Ehrensvärdintie 31–35, Helsinki)
Ke klo 20-22, Henry Fordin talo, ( Henry Fordin katu 6, Helsinki)
Pe klo 19-21 Elias koulu (Ehrensvärdintie 31–35, Helsinki)
Hinta: 80€
Tili: 405500-1483770, Aktia
Ilmoittautumiset ja lisätietoa: helsinki.international.theatre(at)gmail.com

HIT - HELSINKI INTERNATIONAL THEATRE


 

Oivalluksia monikulttuurisuudesta -koulutus 3.11.2011 *

Oletko koskaan pohtinut...
Miten huomioida moninaisuutta työyhteisössä?
Miten muodostaa mielipidettä monikulttuurisuudesta?
Miten kommunikoida sinulle vieraan kulttuurin edustajan kanssa?

Koulutus on suunnattu erityisesti kulttuuriorganisaatioiden hallinnollisissa tehtävissä työskenteleville. Koulutuksen kesto on neljä tuntia.

Koulutuksessa tarkastellaan monikulttuurisuutta, moninaisuutta ja tapoja ymmärtää ja toimia monimuotoisuutta huomioivassa organisaatiossa.

Koulutuksessa tarkastellaan omaa identiteettiä ja kulttuuria sekä suhtautumista erilaisuuteen. Koulutuksessa perehdytään myös syrjinnän ja syrjimättömyyden syntymiseen.

Koulutuksen tarkoituksena on saada aikaan omiin kokemuksiin perustuvia oivalluksia.

Koulutuksessa herätellään kykyä tiedostaa tekijöitä, jotka ohjaavat omaa ajattelua ja toimintaa. Tavoitteena on vahvistaa vuorovaikutustaitoja ja antaa eväitä hyvään kohtaamiseen.

Osallistujamäärä 15 henkilöä. Rajallisen paikkamäärän vuoksi ilmoittautumiset 27.10. mennessä.

Sähköpostitse Valtion taidemuseon Kulttuuria kaikille - palvelun
monikulttuurisuusasiantuntija Ahmed Al-Nawasille, ahmed.al-nawas(at)fng.fi,
Tiedustelut myös puh: +358 (0)9 1733 6215

AIKA: 3.11.2011 klo 12:30-16:30

PAIKKA: Nykytaiteen Museo Kiasma Pajan tiloissa

KOULUTTAJAT: Miriam Attias, suunnittelija, maahanmuutto-osasto, henkilöstökeskus, Helsingin kaupunki
Ahmed Al-Nawas, monikulttuurisuusasiantuntija, Kulttuuria kaikille -palvelu, Valtion taidemuseo

Koulutus on maksuton. Kahvitarjoilu osallistujille iltapäivän tauolla.

Koulutuksen järjestää Kulttuuria kaikille-palvelu, Valtion taidemuseo:
www.kulttuuriakaikille.info


Kuinka puhua taiteesta? -koulutus Lahdessa 11.-25.11.2011 *

Miten ilmaista taidetta sanoin? Miten tavoittaa se, mikä on taiteessa tärkeää?

Helsingin yliopiston Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenian järjestämällä Kuinka puhua taiteesta? Johdatus taiteen kritiikkiin ja tulkintaan -kurssilla 11.-25.11.2011 on vielä muutamia paikkoja vapaana. Kurssin lähijaksot toteutetaan Lahdessa kahtena perjantaina 11. ja 25.11.
Esite liitteenä.

Kurssi soveltuu mm.
- kaikille taiteesta, kritiikistä ja kirjoittamisesta kiinnostuneille
- taide- ja kulttuuriaineiden opettajille eri oppilaitoksissa
- kulttuurialalla toimiville
- toimittajille ja muille viestinnän ammattilaisille

Kurssin hinta 140 euroa.

Ilmoittautumiset  verkon kautta 28.10. mennessä osoitteessa:
www.helsinki.fi/palmenia/lahti


Steppaava draamaretki väärinoppimisen päivillä *

Väärinoppimisen päivät. Poikkitaiteellista törmäilyä.
19.–20.11.2011 – Hotelli Rantapuisto, Helsinki

Steppaava draamaretki -teatteriverstas
Vetäjinä Katri Mehto ja Merja Pennanen

Verstaalla tutustut esityksen rakentamiseen erilaisista lähtökohdista, kuten tilasta käsin. Millaisista impulssimateriaaleista ja aineksista voidaan yhdessä rikastaa esityksellisiä aineksia? Metodina yhteistoiminnallisuus ja ihmettely, päämääränä esitykse(e)n eksyminen. Käyttöliittymänä Steppaava taskulamppu -aineisto (Mehto & Pennanen 2011)

Kotiverstaan lisäksi pääset kokeilemaan kahta vierasverstasta.
Vierasverstaat
Isto Turpeisen ja Petri Kauppisen isännöimässä raakalauta ja höylähirsi verstaassa jaetaan tanssin ulottuvuuksia raaka-lautametodin näkijöiden ja kokijoiden kokemusten pohjalta sekä tutkaillaan yhteisöllisten menetelmien hyödyntämistä tanssin esitystoiminnassa.
Paavo Hakulisen toisenlainen oratorio -verstas on tarkoitettu kaikille musiikin ystäville, ja erityisesti sellaisille, joita kiinnostaa toiseuden kokemisen kuuntelemisesta kumpuava ryhmälähtöinen yhteissäveltäminen.
Niina Rinta-Oppaan kuperkeikka -sirkusverstaassa napsitaan kerhonohjaamisen maistiaisia tasapainottelussa, akrobatiassa, jongleerauksessa ja klovneriassa.
Anne Hyvärisen ja Riikka Vuorenmaan nurinmeno -ohjaajaverstaassa väärinopitaan oikeinymmärryksen näkökulmasta sekä avataan uusia merkitysmaailmoja hölmöläistarinoiden vinksahtaneesta vinkkelistä ja monikulttuurisen arjen todellisuudesta.
Piritta Seppälän, Päivi Svärdin ja Riitta Liskin sosiaalista mediaa omin käsin -verstaassa pyörivät vaihtuvalla rytmillä eri sosiaalisen median palveluiden tutustumissessiot. Someverstas tuottaa tapahtuman aikana materiaalia Väärinoppimisen päivistä verkon eri kanaville.
Verstastyöskentelyn ohessa porisee Juha Suoranta väärinoppimisen pedagogiikasta, Helena Koskinen arjen vertaisoppimisesta, Aaro Harju yhdistyksestä väärinoppimisen ympäristönä ja Piritta Seppälä järjestöjen markkinoinnista sosiaalisessa mediassa.

Kokoa porukka ja sukella mukaan!
Osallistumismaksu
70 € ohjelma ja ruokailut
tai 100 € ohjelma, ruokailut ja yöpyminen

Erikoistarjous
Tuo itsesi lisäksi mukanasi 3 muuta osallistujaa, saat 70 € alennuksen.
Lisätietoja ja ilmoittautumiset
www.kansalaisfoorumi.fi
vaarinoppimisenpaivat.blogspot.com

 


Takaisin tiedotteen otsikoihin 

Fundamentalists and Chaos_press

Vuoden teatteri 2012 -kilpailukutsu

Small size Seeding Fund

Tuu leikkii meiän kanssa?

Kuinka puhua taiteesta

Mobility Infopoint Mapping in Finland

Mobility Inpoint Mapping -tiivistelmä