13.09.2012

TINFO-tiedote 32 / 13.9.2012

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

USKO TOKI

UUTISIA

TAPAHTUMIA

APURAHOJA JA HAKUJA

KURSSEJA JA KOULUTUSTA

 

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

 
LAINSUOMATTOMAT
Lainsuojattomat-festivaalin seminaarissa Porissa pohdimme keinoja, joilla VOS-lainsäädännön ulkopuolella oleva kenttä voi selvitä tulevaisuudesta. Mitä kertovat tilastot? Valtion toiminta-avustusta saaneiden ryhmien määrä on kasvanut viimeisen kymmenen vuoden aikana kaksinkertaiseksi 20:sta 41:ään (2012). Lisäksi kentällä on ilman valtion toiminta-avustusta toimivia ryhmiä parisenkymmentä tilastoituna – huom. tilastoituina, sillä tilastointi on kattanut alle kolmanneksen tästä joukosta, johon tosiasiallisesti kuuluu noin 70 toimijaa. Huikea määrä! Suurin osa näistä toimijoista on pieniä, 1-5 tekijän muodostamia ryhmiä, joissa alan ammattilaiset toimivat satunnaisesti ja apurahoituksen turvin. Osa myös rahoittaa toimintaansa täysin omarahoitteisesti esim. ohjelma- ja koulutustuloilla.

Rahoituslain ulkopuolisilla eli 59 ryhmällä oli Teatteritilastojen mukaan vuonna 2011 435 206 katsojaa, ja katsojamäärät ovat pysytelleet koko 2000-luvun kutakuinkin samalla tasolla. Osa ryhmistä tekee hienoja ja tärkeitä pienelle yleisölle tarkoitettuja esityksiä. Ne ovat edustaneet uudenlaista esittävyyttä, uudenlaista tapaa synnyttää vuorovaikutusta esityksen ja katsojien välillä ja suhteessa todellisuuteen. Riskisijoitukseen verrattavaa esityksellistä tutkimustoimintaa, uusien työmetodien ja prosessien etsintää ja testausta sekä soveltavaa teatteria tarvitaan. Ja sitä syntyy, se ei ole ongelma.

Ongelman muodostavat tilastojen valossa ne ryhmät, jotka joutuvat jatkuvasti esiintymään alihinnoilla puolityhjille katsomoille tai ne, jotka sinnittelevät yhden päätoimisesti kiinnitetyn henkilön turvin. Onko meillä yksinkertaisesti liikaa pieniä ryhmiä? Ja miten oravanpyörässä sitten on mahdollisuus taata taiteellisesti korkealaatuiset esitykset ja miten kehittää omaa osaamistaan? Onko paremmin rahoitettu VOS-kenttä imuroinut katsojia tarjotessaan paremmilla resursseilla tehtyjä esityksiä, jotka hyödyntävät ”vapaan” kentän innovaatioita, uusia työtapoja ja esityskieltä?

On hyvä muistuttaa mieliin Suomen Teatteriohjaajien Liiton viime vuonna esittämiä linjauksia monimuotoisesta kentästä ja läpinäkyvistä laatukriteereistä. Kriteereissä kiinnitetään huomiota tuotekehittelyyn, kiertueaktiivisuuteen, yhteistyöhön kentän muiden toimijoiden kanssa ja kansainvälisyyteen.  

Hienoa oli kuulla, miten esimerkiksi Rakastajat, Vanha Juko tai VOS-lainen Q-teatteri on paikantanut itsensä ja millaisia strategis-taiteellisia ratkaisuja teatterit ovat tehneet tai suunnittelevat tekevänsä. Hienoa on myös huomata, että VOSin ulkopuolinen kenttä huolehtii kasvavasta lasten- ja nukketeatteritarjonnasta.  Ja esitykset kotikunnan ulkopuolella ovat kolminkertaistuneet (vuonna 2011 1597 esitystä) vuodesta 2000.



MITEN NÄYTELMÄKIRJAILIJA TULEE TOIMEEN?

Suomen Näytelmäkirjailijat ja Käsikirjoittajat ry. on teettänyt kotimaisten näytelmäkirjailijoiden ja käsikirjoittajien toimeentulotutkimuksen. Korkeasti koulutettuja, mutta huonotuloisia! Siinä tutkimustulos pähkinänkuoressa. Näytelmäkirjailijan ja/tai käsikirjoittajan työstä saatujen verollisten bruttotulojen mediaani oli vain 5 000 euroa vuodessa. Kirjailijoiden väliset erot olivat huimia. Näytelmäkirjailija tai käsikirjoittaja tekee muuta työtä voidakseen kirjoittaa, ja apurahat ovat erittäin merkittävä tulonlähde. Tilausmaksuja kirjailijoille heruu huonosti, ne ovat häpeällisen pieniä pitkäjänteisestä useampia vuosia kestäneestä kirjoitustyöstä. Ja tämän tutkimuksen valossa lasten- ja nuortennäytelmiä kirjoittavien asema on kaikista heikoin.
Ehkä Suomi ei sittenkään vielä ole näytelmän sivistysmaa – kultakaudesta huolimatta.


LIIKENNEYHTIÖT TEATTERIKUMMEINA – KYYTEJÄ LAPSILLE

Hämeenlinnalaiset liikennöitsijät ovat hyviä teatterikummeja. Päiväkodin lasten ja peruskoulun tai lukion oppilaiden meno teatteriin ei ainakaan ole nyt bussilipun hinnasta kiinni. Hienoa, että tämä hyvä uutinen noteerattiin myös valtakunnallisesti. Tällaisia lisää! Matkustamisen kallis hinta on usein se viimeinen niitti, joka torpedoi käynnit. Sitten on vielä tietenkin se itse halu. Hyvin menee niin kauan, kuin opettaja tai päiväkotiryhmän vetäjä johdattaa joukkonsa esitykseen. Peruskoulun yhdeksäsluokkalaisille ovat useat kunnat tarjonneet kulttuurikorttia. Käyttäjiä kuitenkin on vähän.  


TURUN TEATTERITALO JA SUOMEN KANSALLISTEATTERI JUHLIVAT

Varsinainen megaviikko menossa ja tulossa. Turku juhlii teatteritalon 50-vuotista ja Suomen Kansallisteatteri 140-vuotista olemassaoloaan. Turussa Kirsikkapuisto, Andriy Zholdakin ohjauksena, Helsingissä Juha Jokela ohjaa oman tekstinsä Patriarkka. Klassikko ja nykynäytelmä ryhtyvät käymään mielessäni dialogia. Kummassakin perheyhteisön sisällä eletään aikakauden ja arvojen nyrjähdyksiä, sukupolvien arvoristiriitoja. Minkälaisia tulokulmia esitykset teksteihin tuovat, mitä esitykset näyttävät maailmasta, minkälaisella näyttelijän energialla ja olemisentavalla mennään, minkälaisia ovat skenografiset ratkaisut? Virittyneessä tilassa ollaan. Ja josko extreme-katsojalle tarjottaisiin Kirsikkapuiston pitkä versio ja tuleva Suomen Kansallisteatterin Zholdak-ohjaus yhtenä pakettina.  

Teattereiden juhlaviikot kuhisevat keskusteluja, taiteilijatapaamisia, näyttelyjä, lasten ja nuorten teatterityöpajaa, Runon päivää, tekijätapaamisia, kulissikiertoja, konsertteja. Turussa ehtii vielä osallistua keväällä alkaneen Tsehov-keskustelusarjan kahteen viimeiseen sessioon.


TOIMINTAAN

Jeniniläisestä Freedom Theatre ja Human Rights Watch viestivät teatterin toisen perustajan Zakaria Zubeidin kohtalosta.  
Zubeidi on ollut lähes neljä kuukautta palestiinalaisviranomaisten vangitsemana.  Syytteitä ja todisteita ei ole esitetty ja vankeus jatkuu. Human Rights Watchin Lähi-Idän johtajan Joe Storkin mukaan Israel ja PA (Palestinian Authority) polkevat teatterin oikeuksia: ”Teatterin tulisi voida esittää kriittisiä ja provokatiivisia teoksia ilman pelkoa siitä, että sen henkilökunta pidätetään ja pahoinpidellään.”

Vastalauseeksi Zubeidi on päättänyt aloittaa nälkä- ja juomalakon. Freedom Theatre kutsuu jokaista toimintaan.

USKO TOKI

 

 Uskotoki 32_2012

 

Uskotoki 32_130912

UUTISIA

 

Syksyn ensimmäiset TINFO-apurahat näytelmäkääntäjille jaettu

Teatterin tiedotuskeskus (TINFO) jakaa apurahoja näytelmien kääntämiseen. Vuosittaisesta 20 000 euron potista voidaan tukea 10-12 näytelmän käännöstyötä.

Syksyn 2012 ensimmäiset TINFO-apurahat myönnettiin seuraaville käännöshankkeille:

Mika Myllyaho: PANIIKKI, tsekiksi, kääntäjä Otto Kauppinen
Paniikki (tsekiksi Panika) esitetään Prahassa Komorni Cinohra (KOC) -teatterissa marraskuussa 2012. Esityksen ohjaa Jiri Babek.

Sofi Oksanen: PUHDISTUS, ranskaksi, kääntäjä Sébastien Cagnoli
La Métonymie -teatteriryhmän Puhdistus-esityksen (ranskaksi Purge) suunniteltu ensi-ilta on maaliskuussa 2013. Ensiesitys on Fontenay-sous-Boisissa (Pariisi) nk. ”Jacques Brel” -teatterissa, minkä jälkeen esitys lähtee kiertueelle Ranskassa näytäntökaudella 2013-2014.

Gunilla Hemming: FRU HÖSS, englanniksi, kääntäjä Sarah Cameron Sunde
Fru Höss esitetään New Yorkissa talvella 2012-2013 ensin lukudraamana Scandinavia Housessa, minkä jälkeen siitä valmistetaan teatteriesitys. Näytelmän kääntäminen liittyy viisivuotiseen hankkeeseen, jossa on tarkoitus esittää yhteensä kuusi suomalaista näytelmää. Hankkeessa ovat mukana mm. American Scandinavian Foundation (Kyle Reinhardt) ja La MaMa -teatteri (Zishan Ugurlu).

TINFO-apurahalomake


Puhdistus-näytelmä ensi-iltaan Ranskassa vuonna 2013

Teatteriryhmä La Métonymie esittää Sofi Oksasen näytelmän PUHDISTUS (Purge) Pariisin alueella sijaitsevassa La salle Jacques Brelissa. Esityksen ensi-illaksi on suunniteltu 29.3.2013, ja sen ohjaa Tiina Kaartama. Näytelmän kääntää ranskaksi Sébastien Cagnoli. La Métonymie on kiertueteatteri, jonka matkassa myös Puhdistus lähtee ensiesityksen jälkeen kiertämään Ranskassa.

Sofi Oksasen Puhdistus on yksi maailmalla esitetyimpiä nykynäytelmiämme. Sitä on esitetty ennen Ranskaa ainakin Espanjassa, Portugalissa, Yhdysvalloissa, Ruotsissa, Islannissa, Färsaarilla, Virossa, Saksassa, Liettuassa ja Unkarissa.


Sunklon toimeentulotutkimus: Näytelmäkirjailijat ja käsikirjoittajat rahoittavat työtään muulla työllä

Poimintoja näytelmäkirjailijoiden ja käsikirjoittajien toimeentulotutkimuksesta:
Suomen Näytelmäkirjailijat ja Käsikirjoittajat ry julkaisivat tänään torstaina 13.9. historian ensimmäisen kotimaisten näytelmäkirjailijoiden ja käsikirjoittajien toimeentuloa kartoittaneen tutkimuksen tulokset.

Tutkimuksen mukaan kotimaiset näytelmäkirjailijat ja käsikirjoittajat ovat pääosin tyytyväisiä työhönsä ja työskentelyolosuhteisiinsa. Lisäksi naisten lisääntynyt kouluttautuminen näkyy selkeästi palkkakehityksessä.

Kokonaisuudessaan näytelmäkirjailijat ja käsikirjoittajat ovat korkeasti koulutettuja mutta huonotuloisia. Neljällä viidestä (82 %) tutkimukseen osallistuneesta 111 kirjailijasta on vähintään alemman korkeakouluasteen koulutus. Pelkkä perusasteen koulutus oli vain 5 prosentilla vastaajista. Koulutustaso ei kuitenkaan heijastu tuloissa. Näytelmäkirjailijan ja/tai käsikirjoittajan työstä saatujen verollisten bruttotulojen mediaani oli vain 5 000 euroa vuodessa. Tulojen alakvartiili oli 1 050 euroa ja yläkvartiili noin 17 600 euroa.

Tutkimukseen osallistuneiden näytelmäkirjailijoiden ja käsikirjoittajien tuloissa on selkeästi havaittavissa eroa sukupuolten välillä, sillä naiset näyttävät ansaitsevat keskimäärin selvästi miehiä enemmän varsinaisesta näytelmäkirjailijan/käsikirjoittajan työstä. Vuonna 2011 naisten keskitulo (mediaani) oli 6 289 euroa ja miesten 3 575 euroa.

Kirjoittamisesta saatujen tulojen alhaisuus huomioon ottaen ei ole yllättävää, että keskittyminen päätyöhön eli kirjoittamiseen on näytelmäkirjailijalle ja käsikirjoittajalle taloudellisesti hankalaa. Yli puolet (58 %) vastaajista ilmoittikin tekevänsä muuta työtä voidakseen tehdä näytelmäkirjailijan tai käsikirjoittajan työtä, ja noin joka neljännellä (29 %) vastaajalla oli näytelmäkirjailijan tai käsikirjoittajan työn ohella jatkuva työ- tai virkasuhde. Vain hieman yli puolet (54 %) tutkimukseen osallistuneista näytelmäkirjailijoista ja käsikirjoittajista oli sitä mieltä, että heillä on riittävästi aikaa kirjoittamiseen.

Varsinaisten tulojen lisäksi erilaiset apurahat muodostavat merkittävän osan näytelmäkirjailijoiden ja käsikirjoittajien toimeentuloa. Yli puolet (59 %) vastaajista saikin apurahaa vuonna 2011 ja noin puolet (48 %) apurahaa saaneista vastaajista piti niitä erittäin merkittävänä tulonlähteenä toimeentulonsa kannalta. Apurahojen mediaani vuonna 2011 oli 4 250 €, alakvartiili 3 000 € ja yläkvartiili 8 000 €.

Vain kolmannes (34 %) tutkimukseen osallistuneesta näytelmäkirjailijasta oli saanut tilausmaksun viimeisimmästä kantaesitetystä näytelmästään. Tilausmaksun keskiarvo oli 3 643 euroa ja mediaani 3000 euroa. Summia voidaan pitää erittäin alhaisina pitkäjänteisestä, yleensä useampia vuosia kestävästä kirjoitustyöstä.

Tutkimus osoitti, että erityisesti lasten- ja nuortennäytelmän kirjoittaminen on taloudellisesti haastavaa. Lasten- ja nuortennäytelmän tilausmaksun keskiarvo on 2 536 euroa ja mediaani vain 1 682 euroa. Viimeisimmän kantaesitetyn lasten- ja nuortennäytelmän lipputulorojaltien (brutto) keskiarvo oli 1 494 euroa ja mediaani 400 euroa.

Tutkimuksen on toteuttanut Turun yliopiston BID Innovaatiot ja yrityskehitys, jossa hankkeesta on vastannut tutkimuspäällikkö Mikko Grönlund.

Suomen Näytelmäkirjailijat ja Käsikirjoittajat – Finlands Dramatiker och Manusförfattare ry on kirjailijoiden itsensä vuonna 1921 perustama järjestö, joka pitää huolta kirjailijoiden eduista ja edistää suomalaista draamakirjallisuutta. Liiton yli 500 jäsentä kirjoittavat näytelmiä sekä elokuva-, televisio-, kuunnelma- ja multimediakäsikirjoituksia. Jäsenistöön kuuluu suomen- ja ruotsinkielisiä kirjailijoita.

Lisätietoja:
Minna Sirnö
Toiminnanjohtaja
Suomen Näytelmäkirjailijat ja Käsikirjoittajat – Finlands Dramatiker och Manusförfattare ry
minna.sirno(at)sunklo.fi
(09) 135 6191

Mikko Grönholm
Tutkimuspäällikkö
BID Innovaatiot ja yrityskehitys, Turun yliopisto
mikko.s.gronlund(at)utu.fi
(02) 3339 508



Läänintaiteilijat lisäävät taiteenalansa tunnettuutta

 
Kansainvälisesti ainutlaatuinen suomalainen läänintaiteilijajärjestelmä on osoittautunut  40 toimintavuotensa aikana muuntautumiskykyiseksi ja mahdollistanut reagoinnin ajankohtaisiin taide- ja kulttuuripoliittisiin tarpeisiin. Tuoreen tutkimuksen mukaan läänintaiteilijajärjestel¬mää voi pitää hyvänä esimerkkinä toimintamuodosta, jolla on saatu aikaan merkittäviä tuloksia ilman yksityiskohtaista ohjeistusta ja suuria taloudellisia panostuksia.

Läänintaiteilijajärjestelmän määrätietoinen kehittäminen on vuosikymmenten aikana kuitenkin jäänyt valtion taidehallinnon muutosten ulkopuolelle. Läänintaiteilijoiden merkitys on tuotu niissä esiin, mutta heidän asemaansa ja toimintamahdollisuuksiaan koskevat parannukset ovat jääneet vähäisiksi.

Tutkija Pekka Oeschin taiteen keskustoimikunnalle tekemä tutkimus kartoittaa ensimmäistä kertaa läänintaiteilijajärjestelmän taustaa ja kehitystä vuodesta 1972 alkaen. Tutkimuksen yhtenä aineistona on entisille ja nykyisille läänintaiteilijoille tehty kysely. Vastauksista ilmeni muun muassa, että läänintaiteilijan toimeen hakeudutaan ennen kaikkea halusta edistää omaa taiteenalaa ja toisaalta työn haasteellisuuden vuoksi. Työtä vaikeuttaneina tekijöinä läänintaiteilijat mainitsivat suuren työmäärän sekä rahoituksen vähäisyyden. Raportti sisältää luettelon kaikista vuoden 2011 loppuun mennessä läänintaiteilijana toimineista 385 taiteilijasta.

Taiteilijoiden työllistäjänä vuosittaisen 33–49 määräaikaisen läänintaiteilijan välitön vaikutus on ollut vähäinen. Sen sijaan taiteenharjoittamisen ja taiteenalan tunnettuuden kannalta läänintaiteilijoiden toiminnalla on ollut huomattava merkitys etenkin uusilla taiteenaloilla ja pienillä taiteenaloilla. Läänintaiteilijat ovat myös olleet käynnistämässä sellaista taidetoimintaa, joka on saattanut jäädä pysyväksi alueellaan.
 
Ensimmäiset läänintaiteilijat olivat kirjailijoita ja kuvataiteilijoita ja enemmistö läänintaiteilijoista on edus¬tanut mainittujen alojen lisäksi teatteria ja säveltaidetta. 1990-luvun puolivälin jälkeen kuitenkin perinteisten taiteenalojen edustus on vähentynyt ja esimerkiksi tuottajien osuus kasvanut. Samoin läänintaiteilijoiksi on palkattu entistä enemmän monialaisia tai kokonaan uusia aloja, kuten lastenkulttuuria, ympäristötaidetta, sirkus- ja estraditaidetta, edustavia taiteilijoita. Neljänkymmenen vuoden aikana läänintaiteilijakunta on myös muun taiteilijakunnan tavoin vahvasti naisvaltaistunut. 1970-luvulla naisten osuus oli noin viidennes mutta nykyisin naiset muodostavat läänintaiteilijoiden enemmistön.
 
Läänintaiteilijajärjestelmä on kokenut kolme vaihetta, 11 vuotta kestäneen kokeilukauden, vuonna 1984 järjestelmän vakinaistamisen myötä alkaneen ohjaavien läänintaiteilijoiden kauden ja viimeisen, vuoden 1998 lääniuudistuksen jälkeisen kauden. Toukokuussa julkistetun Taiteen edistämiskeskusta koskevan lakiehdotuksen mukaan läänintaiteilija -nimike tulee tulevaisuudessakin säilymään, mutta tehtävänkuva saattaa lakiuudistuksen myötä muuttua. Lakimuutos on eduskunnan käsiteltävänä kuluvana syksynä.

Pekka Oesch: Läänintaiteilijajärjestelmä 1972–2011. Toiminta ja järjestelmän vaiheet. Tutkimusyksikön julkaisuja 39. Taiteen keskustoimikunta. ISSN 1796-6612, ISBN 978-952-5253-85-6.
http://www.taiteenkeskustoimikunta.fi/fi/web/tkt/julkaisut;jsessionid=D4C5FDBAEA5DC3C905300583CA2A7A54

Lisätietoja
Pekka Oesch, p. 701 7582, poesch(at)kotikone.fi
Tutkimusyksikön päällikkö Paula Karhunen, p. 0295 330 705, paula.karhunen(at)minedu.fi

Tilaukset:
Taiteen keskustoimikunta, Julkaisut, PL 293, 00171 Helsinki
tel. (09) 1607 7066, tkt-kirjasto(at)minedu.fi



Joensuun kaupunginteatterin satavuotisesta historiasta julkaistiin kirja

Marja-Liisa Julkunen: Katsomosta kulisseihin. Satavuotias Joensuun kaupunginteatteri
 
Filosofian tohtori Marja-Liisa Julkunen on kirjoittanut kirjan Joensuun kaupunginteatterin satavuotisesta historiasta.
 
Satavuotishistoria alkaa Joensuun Työväen Teatterin kiinnitettyä johtajan vuonna 1912. Kahden teatterin kaupungista päästiin yhdistettyyn Joensuun kaupunginteatteriin vuonna 1948. Vuosikymmenten aikana on koettu Joensuun ihme, tulipalo, vallankumouksen uhka.
 
Lukuisten onnistuneiden esitysten kautta ollaan siirtymässä seuraavalle vuosisadalle Pohjois-Karjalan teatteriyhdistyksen ylläpitämänä.
 
Marja-Liisa Julkunen on nähnyt lähes kaikki Joensuun kaupunginteatterin esitykset muutettuaan perheensä kanssa Joensuuhun 13-vuotiaana vuonna 1956. Hänen isänsä oli teatterin hallinnossa parikymmentä vuotta. Isänsä jälkiä seuraten Julkunen tuli teatterin hallintoon vuonna 1980 ja on siitä alkaen toiminut jäsenenä ja (vara)puheenjohtajana niin näyttämötaide-, kulttuuri- ja (vapaa-aika) lautakunnassa kuin Pohjois-Karjalan teatteriyhdistyksen hallituksessakin.
 
Kirja julkaistaan lauantaina 22.9.2012 Kirsikkapuisto-näytelmän ensi-illassa.
 
Kirjassa on 384 sivua ja siinä on useita kuvaliitteitä vuosien varrella teatterissa nähdyistä kantaesityksistä. Kirjan ISBN on 9 789529 308897 ja sitä on myynnissä teatterilla, Joensuun Suomalaisessa Kirjakaupassa sekä Carelicumin kulttuuri- museo- ja matkailukeskuksessa. Kirjan ovh. on 45 euroa.
 
jpg-kuva kirjan kannesta
 



Teatterialan työehtosopimuksen palkat

Tutustu teatterialan työehtosopimuksen palkkasuosituksiin Temen sivuilla:
http://www.teme.fi/tyoelamaan/palkat/332-teatteriala.html

TAPAHTUMIA


Tehdasfestivaali Manifesti Turussa 16.9 saakka

www.manillantehdas.fi


The end of Daylight Saving Time -teatterifestivaali Oulussa 25.-28.10.2012

14. kerran järjestettävä Nukketeatteri Akseli Klonkin ylläpitämä teatterifestivaali käynnistyy syyslomaviikon torstaina Kulttuuritalo Valveella. Akseli Klonkin omien esitysten lisäksi neljän päivän aikana nähdään jälleen herkullinen kattaus teatteria, tanssia, bändejä ja sitä nukketeatteria suomesta ja ulkomailta. Tässäpä hiukan maistiaisia tulevasta.

Kreikkalaisia ja espanjalaisia vieraita

Kesäaika Päättyy –festivaaleilla on ilo saada vieraakseen Ateenassa ja Berliinissä toimiva vuonna 1995 perustettu nukketeatteri, Merlin Puppet Theatre. Festivaalilavoille he tuovat loistokkaan ja laadukkaan aikuisille suunnatun nukketeatterinäytelmän. Perjantain ja lauantain ohjelmistossa nähtävä Clowns`Houses pohjautuu vuonna 1918 julkaistuun Edith Sitwellin samannimiseen teokseen. Kuolemaa pelkäämättömät, mutta elämää aristelevat värikkäät persoonat yrittävät tulla toimeen pelkojensa, pakkomielteidensä ja yksinäisyytensä kanssa. Tarinassa on nähtävissä yhtymäkohtia nykypäivään vankilamaisine huoneistoineen sekä tapoihinsa ja rutiineihinsa jumittuneine asukkaineen, jotka kaikki elävät kaukana unelmistaan. Teos ei lämmitä, mutta ei varmasti jätä kylmäksikään.

Toinen kreikkalaisvahvistus on Lita, mukanaan aikuisille suunnattu Rock `n Roll show The Black Vinyl. Persoonalliset hahmot rokkaavat The Crampsin ja Screaming Lord Sutchin tahtiin festivaalin ohjelmistossa useampana päivänä.

Amerikkalaissyntyinen, espanjassa asuva Joshua McCarey puolestaan tuo festivaalivieraaksi oman olohuoneensa. Living Room on henkilökohtainen kuvaus Joshuan ja hänen naapurustonsa monimuotoisista ihmisistä ja eri kulttuurien kohtaamisesta vieraassa maassa. Tanssiteoksen musiikin ovat toteuttaneet oululaislähtöiset espanjalaiset Tuuli Jartti ja Jouni Haapakoski.


Hissit Butoilee taas tanssien

Viime vuonna suuren suosion saavuttanut Hissi Butoaa –teos saa jatkoa.
Festivaaleilla nähdään tanssija Tashi Iwaokan teoksen toinen osa; Hissit Butoaa. Luvassa on jälleen ennennäkemätön, uudenlainen kokemus hissimatkustamisen mahdollisuuksista.


Nukketeatterisunnuntai

Valtakunnallisen Nukketeatterikilpailun finalistit on valittu.
Festivaalin sunnuntaipäivänä nähdään 10 huikeaa kilpailuesitystä.
Nuorten ja aikuisten esityksiä kilpailuun tuovat Sixfingers Theatre, Teatteri Qo, Thèâtre Moufles ja Pois Suljettuja -työryhmä. Kaiken ikäisille suunnatuilla nukketeatteriesityksillä kilpailevat Kuuma Ankanpoikanen, Kompiainen, Mama Anes ja Teatteri Soiva Sammakko.

Akseli Klonkin ja meidät löydät Facebookista ja nettisivuilta www.akseliklonk.fi

Lisätiedot ja kuvapyynnöt:
Heidi Räisänen
tapahtumatuottaja
Nukketeatteri Akseli Klonk
050-3166488/akseliklonk(at)gmail.com


Turun Kaupunginteatteri juhlii teatteritalon 50-vuotissyntymäpäiviä

Teatteri kutsuu turkulaiset mukaan syntymäpäiväjuhliinsa tarjoamalla kaupunkilaisille lukuisia ilmaisia tapahtumia.

Juhlaviikon aloitti lauantaina 8.9. Aurajoessa käyty soutukilpailu, johon Kaupunginteatteri oli haastanut mukaan kollegojaan ja yhteistyökumppaneitaan. Soutukilpailun jälkeen teatterin lämpiössä avattiin Juha Lukalan kokoama juhlanäyttely. Näyttely on avoinna vuoden loppuun saakka aina näytöspäivinä klo 17-19.

Maanantain lasten ja nuorten teatterityöpajat otettiin innostuksella vastaan ja ryhmät täyttyivät ennätysajassa. Tiistaina teatterin ylälämpiöön saapui talossa työskennelleitä näyttelijöitä lausumaan runoja. Keskiviikkona ylälämpiössä keskusteltiin teatteritaiteen tulevaisuudesta.

Torstaina on nuorten vuoro. Yhdessä Eviva –hankkeen kanssa teatteri järjestää talon eteen ulkoilmaelokuvanäytöksen. Näytös alkaa klo 20.30 nuorten turkulaisten tekemillä lyhytelokuvilla. Kello 21 esitetään Maarit Lallin ohjaama elokuva Kohta 18. Elokuvan esittämisessä on säävaraus. Perjantaina klo 14-16 teatteri järjestää talon edessä päivätanssit. Tansseja tahdittaa talon oma orkesteri solisteinaan Kirsi Tarvainen, Mika Kujala ja Severi Saarinen. Samaan aikaan teatteri tarjoaa ylälämpiössä kakkukahvit tuhannelle ensimmäiselle.

Viikon aikana teatteri tuo ensi-iltaan kaksi esitystä. Keskiviikkona 12.9. Sopukassa sai ensi-iltansa Maria Kilven kirjoittama dokumenttiteatteriesitys Ei maar ny loppu löhöily, jonka on ohjannut Janne Saarakkala. Perjantaina 14.9. päänäyttämöllä on Andriy Zholdakin ohjaaman Anton Tsehovin Kirsikkapuiston ensi-ilta.

Päivitämme tapahtumien jälkeen pienet artikkelit osoitteeseen:
http://teatteri.turku.fi/teatteritalo50v

Teatterin sivuilta löytyvistä mediapalveluista löydät kuvapankin, johon päivitämme myös kuvia eri päivien tapahtumista.


Kansallisteatterin 140-vuotisjuhlavuoden ohjelmaa 17.-22.9.2012

Kansallisteatterin juhlaviikko on täynnä monipuolista ohjelmaa kaikenikäisille

Kansallisteatterin ja koko suomenkielisen teatterin 140‐vuotisen historian kunniaksi Kansallisteatterissa vietetään juhlaviikkoa 17.–22.9.2012.

Ohjelmassa on muiden muassa kiinnostavia taiteilijatapaamisia, arkkitehtuuriluento, lasten lauantai ja monipuolista musiikkitarjontaa. Juhlaviikolla kantaesitetään Kansallisteatterin 140‐vuotisjuhlanäytelmä, Juha Jokelan Patriarkka.

Juhlaviikon ohjelma

Kansallisteatteri ja arkkitehtuuri ‐luento
Maanantaina 17.9.2012 klo 14.00–16.00 teatterin II parven lämpiössä. Kansallisteatterin 140‐vuotisjuhlavuoden ohjelmaan liittyvä luento Kansallisteatteri ja arkkitehtuuri.
Arkkitehti Sari Schulman kertoo vuonna 1902 valmistuneen teatteritalon, ”harmajan kivilinnan” vaiheista.
Vapaa pääsy! Käynti pääovesta.

Tekijä esiin! – Juha Jokela
Lavaklubilla tiistaina 18.9. klo 17.00, haastattelijana Taina West. Illan aikana Juha Jokela kertoo työstään ja uusimmasta näytelmästään Patriarkka, joka on kaunis ja koskettavaa draama kahden sukupolven eroista, suuntaansa etsivästä maasta ja taistelemisen arvoisesta rakkaudesta. Ennakkoesitys alkaa kello 19.00.

Lavaklubin tekijätapaamiseen on vapaa pääsy!

Patriarkka‐juhlanäytäntö
keskiviikkona 19.9. klo 19.00 (loppuunmyyty)

Kukkoklubi
Lavaklubilla torstaina 20.9. klo 19.00. Vapaa pääsy!

Afganistan soi! ‐ Tukikonsertti
Afganistanin naisten ja lasten hyväksi Suurella näyttämöllä torstaina 20.9. klo 19.00. Esiintyjinä ovat muiden muassa Karita Mattila, Laura Voutilainen, Anna Eriksson, Maarit Hurmerinta, Tapiolan kuoro ja Ladies First Big Band. Illan juontavat Jani Toivola ja Shakiba Adil. Konsertin suojelija on presidentti Tarja Halonen. Konsertin tuotot käytetään lyhentämättömänä Afganistanin naistoimittajien ammatillisen koulutuksen kehittämiseen ja Kabulin musiikkiakatemian musiikinopetuksen tukemiseen. Liput 74€ / 54€ / 34€.

Kansallisteatterin kulissikierrot
perjantaina 21.9. kello 15, 16 ja 17 (kierrokset ovat loppuunvarattuja).

Timo Tuominen avec Jacques Brel
Lavaklubilla perjantaina 21.9. klo 19.00. Liput 15€.

Juhli kanssamme! – lauantaina 22.9.
Liput lauantain näytäntöihin 10€. Ohjelmistossa Patriarkka, Tumman veden päällä, Fedja‐setä, kissa ja koira sekä Aie. Tapaa taiteilija! ‐taiteilijatapaamiset kunkin esityksen jälkeen näyttämöillä (esitykset ja taiteilijatapaamiset ovat loppuunvarattuja).

Lavaklubin lauantai 22.9.

Lasten lauantai kello 12.00—14.00. Vapaa pääsy!

klo 12‐14.00 kasvomaalausta ja mehutarjoilua
klo 12.15‐13.00 Fedja‐sedän draamatyöpaja, teatteri‐ilmaisunohjaaja Annmari Ohtamaa
klo 13.00‐13.30 Fedja‐setä, kissa ja koira –näytelmän näyttelijät laulavat ja laulattavat lapsia
klo 13.30‐13.45 luetaan kummitustarinoita

Näyttelijälegendat lavalla: Esko Salminen kello 14.00—15.30. Haastattelijana Mika Myllyaho. Vapaa pääsy!

National Swing ‐klubi kello 21.00. Vapaa pääsy!

www.lavaklubi.fi

Juhlaviikon liput ja tiedustelut
Lippumyymälä puh. 010 733 1331.


Rakkautta & Anarkiaa elokuvafestivaali 20.–30.9.2012. –Poimintoja teatteriväelle

Festivaali tuo pääkaupungin valkokankaille pari sataa ajankohtaista leffauutuutta, joista suurta osaa ei Suomessa ole muuten mahdollista nähdä. Vuonna 1988 perustettu tapahtuma juhlii elokuvataidetta ja esittelee ennakkoluulottomasti rohkeita, ristiriitaisia ja visuaalisesti häikäiseviä elokuvia. R&A järjestetään vuosittain syyskuussa.

R&A:n poimintoja teatteriväelle:

Alexandr Sokurov: Faust
Russia/Venäjä | 2011 | Atlantic Film Finland Kumarretun venäläisen ohjaajamystikon Aleksandr Sokurovin historiallinen draama sijoittuu parin sadan vuoden takaiseen Keski-Eurooppaan. Goethen ja Thomas Mannin kirjoista ammentava elokuva palkittiin viime vuonna Venetsian elokuvajuhlien pääpalkinnolla, Kultaisella leijonalla. Bruno Delbonnelin liikkeessä oleva kamera ja ekspressionistinen valaisu sekä lavastaja Elena Zhukovan hollantilaisesta maalaustaiteesta ammentavat miljööt ja värimaailma syventävät kokemusta.

William Friedkin: Killer Joe
2011
Elokuvan pääosassa ilkeilee kylmäävästi Matthew McConaughey. Texasiin sijoittuva groteski palkkamurhatarina jatkaa jo 1960-luvulla aloittaneen ohjaajan (mm. Manaaja, Elää ja kuolla L.A:ssa) tutkielmia päänsisäisten pirujensa kanssa taistelevista yksinäisistä susista. Syvän etelän gotiikalla ja kipeällä huumorilla kuorrutettu trilleri perustuu Pulitzer-palkitun Tracy Lettsin samannimiseen näytelmään.
Rainer Sarnet

Rainer Sarnet: The Idiot
Viro 2011 / Idioot / Homeless Bob Production
Fjodor Dostojevski ironisoi Idiootissa rappiollisia porvarillisia piirejä ja ulkokultaisia arvoja. Rainer Sarnetin ohjaamassa klassikkoromaanin tulkinnassa teemoina ovat musertava kuolemanpelko, kaiken repivä rakkaus sekä hillitön viimeistä päivää eläminen.
The Idiot on sivurooleja myöten vangitsevaa katsottavaa. Risto Kübar tekee huikean työn Myškinina, ja muissa rooleissa nähdään joukko virolaisia eturivin näyttelijöitä.

Paolo Taviani & Vittorio Taviani: Caesar Must Die
Italia 2012 / Cesare deve morire / NonStop
Koleassa Rebibbian vankilassa kaikuu Shakespeare: teatteriohjaaja Fabio Cavalli harjoittelee Julius Caesar -näytelmää suljetun osaston vankien kanssa. Jotkut istuvat tuomiota elinkautista murhasta, osan menneisyydestä löytyy toimintaa järjestäytyneen rikollisuuden parissa.
Nyt heitä kaikkia yhdistää yhteinen päämäärä: klassikkonäytelmän mise-en-scéne.
Berliinissä kultaisen karhun voittanut Caesar Must Die yhdistää saumattomasti dokumentaarisia elementtejä fiktioon; osa elokuvan kohtauksista on käsikirjoitettua näytelmää näytelmän ympärillä, osa sattumanvaraista dialogia päähenkilöiden välillä.

Festivaalin koko ohjelmisto
Näytöskohtaisten lippujen myynti alkaa 13.9.


APURAHOJA JA HAKUJA


Uudenmaan taidetoimikunta julistaa haettavaksi seuraavat apurahat ja avustukset


Taiteilija-apurahat
Työskentelyapurahoja myönnetään ensisijaisesti taiteelliseen työskentelyyn taiteenharjoittajille ja arvostelijoille, kohdeapurahoja taiteilijoille ja projektikohtaisille työryhmille mm. esitys-, näyttely- ja materiaalikuluihin. Hakuaika on 1.-31.10.2012.

Avustukset yhteisöille
Avustuksia myönnetään järjestöille ja muille yhteisöille mm. näyttelyiden, esitysten ja seminaarien järjestämiseen.
Hakuaika on 1.-31.10.2012.

Lastenkulttuurin kohdeapurahat taiteilijoille ja työryhmille
Apurahoja myönnetään mm. työ-, esitys- ja julkistamiskuluihin. Hakuaika on 1.- 30.11.2012.

Lastenkulttuurin erityisavustukset yhteisöille 
Erityisavustusta myönnetään hankkeiden toteutuskuluihin, kuten tapahtuman, näyttelyn, esityksen, työpajan tms. kustannuksiin. Avustusta ei myönnetä yhteisön säännönmukaisen esitystoiminnan eikä tavanomaisen toiminnan kuluihin. Hakuaika on 1.- 30.11.2012.

Kulttuurin hyvinvointivaikutusta edistävän toiminnan yhteisöavustukset 
Avustus on tarkoitettu yhteisöllisyyden, arjen luovien toimintojen ja ympäristöjen edistämiseen sekä työhyvinvoinnin tukemiseen kulttuurin ja taiteen keinoin. Etusijalla ovat poikkihallinnolliset yhteistyöhankkeet, joista syntyy uusia toimintamalleja. Hakuaika on 1.-30.11.2012.

Tiedote suomeksi och på svenska (pdf)

Hakuohjeet ja -lomakkeet löytyvät taidetoimikunnan sivuilta www.uudenmaantaidetoimikunta.fi   
Viimeisen hakupäivän postileima hyväksytään.

Tiedustelut: puh. 0295 330 802 ja 0295 330 803

Hakemukset toimitetaan osoitteella:
Uudenmaan taidetoimikunta
Mariankatu 7 A 2
00170 Helsinki


Small size Seeding Fund In support of new productions for children aged 0-4 years - Call for proposal

Small size, big citizens launches a new Small size Seeding Fund Call for Proposals, open since September 1st and closing on December 31st 2012.

Opened to European and extra-European companies and individual artists, Small size Seeding Fund is one of the activities promoted by the European project Small size, big citizens for the achievement of its objectives.

Through this Fund, the Small size Network intends to support the creation of new productions, in order to extend and diversify the European and extra-European theatrical offer for the 0-4 age group.

The Small size Seeding Fund is not an award, but a way to support those who intend to produce shows for early years. This is why shows already produced are not going to be awarded; projects are instead selected and supported.
 
Call for Proposals (pdf).
www.smallsize.org

For any other information, feel free to contact us:
email: info(at)smallsize.org
phone: +39 051 4153713 (Antonella Dalla Rosa)


Open Call for participation in the MADE IN catalogue 2013

Deadline for participation 17 September
Deadline for delivery of material 1 October

In 2011 we produced the MADE IN SWEDEN catalogue as a communication tool to attract more visibility to the performing art producers and presenters based in Sweden. In 2012 we opened up to the other Nordic countries and made the catalogue a Nordic one; MADE IN the Nordic Countries. This year we have already distributed the booklet to more than 6500 presenters in North America, Asia and Europe. The distribution channel we use are delegate bags in different performing arts fairs, markets and major network meetings in the world.

Read more! (pdf)


I.F. O.N.L.Y. Ireland - Call for artists

I.F. O.N.L.Y./ International Festival of a Necessarily Lonely You calls local, national and international artists to participate in the upcoming Mamuska, Birr, Co.Offaly on Saturday 24th of November at Birr Theatre and Arts Centre. This is a unique occasion to present and view evolving works, raw ideas, unrehearsed visions, trials and errors, short masterpieces, playful nonsense, first steps... all in the context of an informal environment where like minded people meet and receive feedback from the audience. Be a part of it!
 A maximum of 12 artists will present their work while a unique sound environment will permeate through out the evening.



To submit your work please send an e-mail to legitimatebookings(at)gmail.com with “Mamuska Submission” clearly stated in the subject.  The e-mail should contain title, duration and brief description of work submitted
 and a short CV of people involved
. Adding supporting material is recommended

.

 The Submission criteria are:
      - Open to works in the fields of dance, live performance, live installation, sound and video art
.
      - All works must be under 10 minutes long.

      - All works must have very simple technical set up and requirements
.

Travel within Ireland will be reimbursed. Free entrance to all I.F. O.N.L.Y. workshops and lectures. €10 entry for the Sunday performance.

 Closing Date: 12th October 2012.


RemoteEncounters - call for papers and performances


Remote Encounters, a two-day international conference with performance evening, aims to explore the use of networks as a means to enhance or create a wide variety of performance arts. How do networks as a site for performance provide opportunities for us as artists and performers? In particular how can we remotely collaborate, merge geographically separate places and times, reconfigure the space of performance and the relationship between artist and audience?

Proposals are now being accepted for paper presentations and live performances delivered both at the venue and remotely.

Contributions are invited from practitioners and academics for papers and performances that contextualise current networked performance themes and issues both historically and across the spectrum of different types of networks, explore the wealth of performance opportunities offered by the internet and give a sample of future directions for networked performance.

Deadline: 30 September.

Find all the details online.


Call for a creation residence and coproduction for contemporary circus - La Central del Circ and Antic Teatre

La Central del Circ and Antic Teatre have joined forces for this call in order to carry out their common aim of promoting contemporary performance creation. La Central del Circ will provide use of their installations in addition to financial contribution towards a creation residency. Antic Teatre will also provide use of their installations to the same artists in residence and make a financial contribution towards co-production. Travel costs (among others) are covered.

The call is directed at circus creations that are based on the research and development of new multidisciplinary languages, with the aim of providing support and facilities to innovative creators whose projects raise standards and move away from habitual methodologies, techniques and resources.

The call is international. Artists or companies from anywhere may apply.

Dead line for submission: 1st October 2012.

More information (pdf)
Application form (doc)


KURSSEJA JA KOULUTUSTA


Naamioteatteriviikonloput Teatteri Metamorfoosin kanssa lokakuussa

Katso naamion taa – tai piiloudu sinne itse! Stoan Naamioteatteriviikonloput tarjoavat naamioituja esityksiä ja työpajoja sekä aikuisille että lapsille. Haluatko liikkua uudessa kehossa tai tavata mielikuvituskaverisi?  Miltä tuntuu sydämen pysähtyminen tai Kalevala italialaisen kansanteatterin tapaan?

Viikonloppujen aikana nähdään kaksi Teatteri Metamorfoosin esitystä. Diiva ja mekaaninen sydän (pe 12.10. ja la 13.10.) on Tanja Elorannan omaelämäkerrallinen soolo nuoren naisen sydämen pysähtymisestä. Elämän haurauden ja sattumanvaraisuuden kuvaukseen tuovat uusia ulottuvuuksia kolme diivaa – lääkeriippuvainen Aimée, huomionkipeä Selma ja ikivanha ballerina Eloïse. Kalevala dell´Arte (su 14.10.) kertoo Kalevalan tarinoita italialaisen kansanteatterin commedia dell’arten keinoin.

Viikonloppujen kurssitarjontaan kuuluu Karmee ämmä – teatraalinen kehonrakennuskurssi ihanille naisille (la 6.10. – su 7.10). Kurssilla jätetään oma ihana itsemme hetkeksi syrjään – vanua säästämättä. Tutustutaan fyysisen roolinrakennuksen keinoin siihen, miltä tuntuisi olla ja liikkua aivan erilaisessa naisen kehossa. Mielikuvituskaveri – naamioteatterityöpaja lapsille (su 14.10.) antaa mahdollisuuden olla supersankari tai hirveä roisto, haltija, örkki tai suosikkieläin. Kurssilla leikitään teatterileikkejä ja tutustutaan teatterinaamioiden avulla omiin ja toisten mielikuvituskavereihin. Molemmat työpajat ovat maksuttomia. Muodonmuutoksia-tuokiossa Stoan aulassa (la 13.10.) käsitellään naamionäyttelijän työn vaiheita ja nähdään Karmee ämmä -kurssilaisia kaikessa karmeudessaan. Tuokioon on vapaa pääsy.

Naamioteatteriviikonloput järjestää Teatteri Metamorfoosi. Se on ammatillinen teatteriryhmä, joka on erikoistunut naamioiden käyttöön teatteriopetuksessa ja esittävässä taiteessa. Esitysten lisäksi Teatteri Metamorfoosi järjestää joka toinen vuosi yhteistyössä Stoan kanssa kansainvälisen MasQue-naamioteatterifestivaalin.

Tarkemmat tiedot täältä (pdf)

Liput esityksiin 5 €
Lipunmyynti: (09) 310 12000, stoa.lipunmyynti(at)hel.fi tai Lippupalvelu

Lisätiedot:
Stoan ts. tiedottaja Jaana Lappo, puh. (09) 310 88403, jaana.lappo(at)hel.fi
Kulttuurituottaja Monika Silander, puh. (09) 310 88408, monika.silander(at)hel.fi
www.metamorfoosi.com

Stoa, Turunlinnantie 1, Itäkeskus, Helsinki
www.stoa.fi, www.facebook.com/stoansivu


Taide pelastusrenkaana 1.10.2012


Teatteri ja tanssi auttavat näkemään toisin, parantavat, rohkaisevat luovaan ideointiin sekä antavat voimaa ja iloa mitä erilaisimpien yhteisöjen elämään.  Koulut ja päiväkodit, museot ja kirjastot, sairaalat, hoivakodit ja palvelutalot, vastaanottokeskukset tai vankilat sekä myös yritykset ovat yhä kiinnostuneempia yhteistyöstä teatterin ammattilaisten kanssa.
Mutta kuka maksaa, miten tieto kulkee ja kuka kouluttaa – myös hoitohenkilökuntaa?

Alumniklubilla ma 1.10. 2012 klo 18 alkaen keskustellaan soveltavan teatterin ja tanssin uusista haasteista. Keskustelua vetää yliopistonlehtori Kai Lehikoinen TeaKista.
 
Panelisteina
näyttelijä Lilli Sukula-Lindblom
tanssitaiteilija, tanssitaiteen tohtori Kirsi Heimonen
OKM neuvotteleva virkamies Merja Niemi
koreografi Hanna Brotherus
näyttelijä Niina Nurminen

Eläviä esimerkkejä käytännön työstä!

Tilaisuus on maksuton TeaKin alumniyhdistyksen jäsenille, taideyliopistojen henkilökunnalle ja opiskelijoille. Muilta pääsymaksu 5 €.
Tarjoilua väliajalla.

Alumniklubilla tavataan! Ma 1.10. klo 18.00-21.30 Teatterikorkeakoulu, studio1, Haapaniemenkatu 6

Raija Vuorio
suhdetoimintapäällikkö/PR-chef/PR Manager gsm +358400792025

Teatterikorkeakoulu/Teaterhögskolan/Theatre Academy Helsinki PL 163, FIN-00531 Helsinki, Finland www.teak.fi


Täydennyskoulutusta teatteri-ilmaisun ohjaajille 12.-14.10. Helsingissä

Draamatyöpaja eri ympäristöissä

Koulutuksessa tutkitaan niin käytännössä kuin teoriassa draamatyöpajatyöskentelyä eri ympäristöissä kuten organisaatioiden kehittämisessä, kaupunkisuunnittelussa tai yhteisten asioiden puimisessa. Mitkä ovat työpajan peruskomponentit, entä kuinka saada lyhyessä ajassa toisilleen vieraat ihmiset lämpenemään ja luottamaan toisiinsa?

Viikonlopun aikana osallistuja pääsee toteuttamaan työpajaa ja osallistumaan toisten toteutuksiin. Kouluttajina toimivat Kansalaisnavigointia metropolissa -hankkeen veturit, teatteri-ilmaisunohjaajat Pilvi Kallio ja Jani Tihinen.

Kenelle se on?
Koulutus on teatteri-ilmaisun ohjaajaksi valmistuneiden täydennyskoulutusta.

Milloin tulisin?
Koulutus järjestetään 12.–14.10. Tule ihmeessä perjantaina klo 16–20, lauantaina 9–16 ja sunnuntaina 10–16!

Mitä maksaa?
Koulutus on osallistujille ilmainen. Ruokailu ja majoitus ovat omakustanteisia.

Miksi tulisin?
Jos haluat varmuutta ja työkaluja draamatyöpajojen järjestämiseen sekä vertaistukea muilta teatteri-ilmaisun ohjaajilta, kannattaa tulla.

Minne tulisin?
Metropolian tiloihin Arabiaan, joista saatetaan myös siirtyä muualle (tarkentuu myöhemmin).
Osoite on Hämeentie 161, Helsinki.

Ilmoittautuminen:
Voit ilmoittautua koulutukseen e-lomakkeella.

Koulutuksen järjestää Kansalaisnavigointi-hanke yhdessä Metropolian kulttuurin ja luovan alan täydennyskoulutuksen kanssa.
Lisätietoja:
Jori Pitkänen
jori.pitkanen@metropolia.fi
+358207835495



Tutustu Helsingin yliopiston Palmenian koulutus- ja kurssitarjontaan


Helsingin yliopiston Palmenia tarjoaa mielenkiitoisia koulutuksia, kursseja ja seminaareja luovien ja taidealojen teemoista. Kansainvälisen soveltavan estetiikan instituutin (KSEI)  kuudes ympäristöestetiikan syysseminaari käsittelee taidetta kaupunkirakenteen osana. Kuinka puhua taiteesta? on lyhytkurssi, joka sopii niin omasta kuin muiden taiteesta kertoville ja kirjoittaville. Ilmaisuvarmuutta ja itsetuntemusta on TAIKA-hankkeen pohjalta syntynyt puhetta työssään käyttäville suunnattu uusi tehokas kurssi.

Maksuton ilmaisullinen syysluento 21.9.2012 johdattelee Ilmaisuvarmuutta ja itsetuntemusta kurssin sisältöihin. Ilmoittautuminen maksuttomaan tilaisuuteen E-lomakkeella.

Tutustu kurssitarjontaan verkossa:  www.helsinki.fi/palmenia/lahti


Workshop: Theatre of the Oppressed and Solidarity in Laurea Tikkurila 29th September

Facilitated by Luc Opdebeeck (Netherlands)
 
Sat 29th September 2012 10:00 - 17:00,
Laurea Tikkurila, Ratatie 22, Vantaa, workshop room B 403

The workshop will be held in English.
 
Solidarity is a crucial ingredient in the process of developing a Theatre of the Oppressed troupe in any community. It is needed between the Joker and the actors; amongst the actors themselves; and between the actors and the audience. Solidarity makes it possible for the troupe to create theatre projects that carry transformative power and lead to concrete and ethical actions.

Theatre of the Oppressed and Solidarity workshop will zoom in on how the Dutch theatre organization Formaat - Workplace for Participatory Drama (Rotterdam) works on social change with marginalised communities, and offer a deeper understanding on the importance of maintaining solidarity when working with Participatory Drama techniques.

The workshop will be facilitated by Luc Opdebeeck, one of the co-founders of Formaat (www.formaat.org). Luc Opdebeeck has trained people in Theatre of the Oppressed and other Participatory Drama techniques in the Netherlands and all over the world since the early 1990’s. He has a vast experience in working with various groups of people such as children, homeless people, prisoners and people with learning disabilities.
 
Who is the workshop for?

The workshop is ideal for cultural fieldworkers, (drama) teachers, activist and Theatre of the Oppressed practitioners. A  working knowledge of Theatre of the Oppressed  is not required.
 
How can I participate?

Registration for workshop
Workshop fee: 20 euros
Please note that the invoice will be send to everyone who has registered to the workshop unless a possible cancellation has been done before 27th September.
Max. 40 participants.

The workshop is organized by Voimaa taiteesta Project and Laurea Universiry of Applied Siences (Tikkurila).

More information:
Marjukka Lampo, 040 190 9744, marjukka.lampo(at)uta.fi


Workshop: Talking ahead of one's thoughts by  Sarah Vanhee November 26-28th November, Wien


In this workshop Sarah Vanhee and the participants will deal with  different patterns of speech as well as the mental and physical levels  of language. The participants will explore their vocal fingerprint,  their own rhythm and movement of speaking through the practice of  'talking ahead of one's thoughts', which was developed by Vanhee as an  attempt to grasp different layers of the 'here and now' in language.

 The workshop is for performers, dancers, theoreticians, actors, artists
 - for anyone who actively wants to dive into language as movement.

 More information about the workshop

 wolfesberger(at)brut-wien.at
 Tel : (+43) 1 587 8774-11
 Koproduktionshaus Wien GmbH
 Karlsplatz 5
 A-1010 Wien

Workshop at Brut Wien

Naamioteatteriviikonloput

Uudenmaan taidetoimikunnan apurahat ja avustukset vuodelle 2013_Nylands konstkommissions stipendier och bidrag för år 2013

Katsomosta kulisseihin kirjan kansi

Small size Seeding Fund In support of new productions for children aged 0-4 years Third call for proposal

Workshop: Theatre of the Oppressed and Solidarity

OPEN CALL Made in the Nordic -catalogue

Kansallisteatterin juhlaviikon ohjelma