05.11.2012

TINFO-tiedote 33 / 20.9.2012

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

USKO TOKI

UUTISIA

TAPAHTUMIA

HAKUJA

KOULUTUSTA JA SEMINAAREJA

 Lue aiempia TINFO-tiedotteita

 MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

 
JYHKEÄ NÄYTELMÄ JA MESTAREIDEN KOLLEKTIIVINEN KOSKETUS

On ihan pakko kirjoittaa. Juha Jokelan Patriarkka on aikamatka suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan muutokseen, suuriin ikäluokkiin ja heidän terapia- ja pullamössösukupolvilapsiinsa.  Samalla kun se nostaa esiin sukupolvet, se myös purkaa sukupolviajattelun. Se kohdistaa ymmärtävänkriittisen katseensa jokaiseen henkilöönsä, näiden arvovalintoihin, toimintalogiikkaan ja eetokseen.  Sortumatta musta-valkoasetelmiin ja stereotypioihin. Rasteria käytetään täysillä.  Näytelmä kuljettaa shakkipeliä, pelilaudan logiikkaa, strategian ja suunnittelun kuvastoa. Se näyttää eri aikakerrostumat, ihmisen sisäisen muistin, unelmat. Se näyttää senkin, kun ei tunnu miltään. Se näyttää ihmisten kohtaamattomuuden, kun on hyhmää välissä.  Se näyttää kokemusmaailmojen perustavaa laatua olevan eriytymisen.

Ihminen on sitä, mitä hän puhuu, miten ajattelun logiikkaa ruumiillistuu kieleen. Kieli ja puhe on kaikki. Ja tämä dialogi koukuttaa.

Ei mikään turha juttu, että meillä on teatterissa sellainen yhteiskunnallinen ajattelija kuin Juha Jokela. Hienoa, että sanalla ja ajattelulla voi olla näin paljon voimaa. Hienoa, että meillä on sellaiset näyttelijät, jotka pystyvät tuon ajattelun välittämään.  Tämä on upeata epänäyttelemistä vailla paatosta. Ah! Miltein voisin syödä näiden näyttelijöiden kädestä.  Kiitos ja kumarrus!

Hienoa, että näytelmän sisällölle on uskallettu etsiä tämänkaltainen näyttelijöiden olemisentapa ja audiovisuaalinen hahmotus, jossa tekstin moniäänisyys ja -tasoisuus on pakottamatta ja painottomasti läsnä. Tässä painavien ajatusten, projisointien ja peiliseinän, Cohenin, Björkin, Marianne Faithfulin, 22-Pistepirkon ja ”sisäisten äänien” audioscapen esityksessä on ilmaa ja huikea määrä huumoria.  Patriarkka on leffan ja live-esityksen hyvä mix.

Mikä se sitten on se suurempi?  Näyttämöllä kamppailee valistuksen dialektiikka ja järki kaikessa ambivalenttiudessaan.  Miten Georg von Wright sen ilmaisikaan: ”Ei ole mahdollista palata kreikkalaiseen ajattelutapaan´ esimerkiksi näkemykseen hyvästä elämästä tai oikeudenmukaisesta yhteiskunnasta. ---Kerran menetettyä viattomuutta ei voida saavuttaa uudelleen. Jotain peruuttamatonta on siis tapahtunut, mikä on vienyt meiltä viattomuutemme ja mahdollisuuden ilman järjen ja älyn tietoista uhraamista ´palata kreikkalaiseen ajattelutapaan´. Siellähän ihminen katsoi jollain tapaa tietävänsä ´hyvän elämän mallin´… ”

Jokelan Patriarkka käy käsiksi modernisoitumiseen ja ”valistuksen projektiin” ja siitä maksettuun ja maksettavaan hintaan. Tässä ollaan suunnittelukeskeisen insinööri- ja projektiyhteiskunnan ajattelun ja selviytymisen ”patriarkkuuden” sukupuolittuneessa ytimessä. Suomalaisen odysseuksen, diplomi-insinööri, ajattelu on yhtä antropomorfista projektiota.  

Mutta. Vastuuta kannetaan ja eletään todeksi joka päivä, ei vain projekteissa vaan lähisuhteissa.  

-No tulipas tästä nyt kirjoitetuksi paljon.


LESS IS MORE

Dostojevskin järkäleen – Idiootin – voi esittää yksi nainen (Kaija Pakarinen), yksi alttoviulisti (Teemu Kupiainen), yksi tekninen kertoja/ohjaaja (Riku Saastamoinen) ja kaksi pientä monitoria ja monitoreiden monet suut – kuin Beckettiltä (tässä se Idiootin ahnas yhteisö, joka työntää suustaan sitä ja tätä) ja Bachin musiikki. Kuuntelen lihaksi tulevaa ja samaan aikaan materialisoitumatonta sanaa, ja jokaista ääntä erikseen.  Ja suu näyttää peräaukolta. Ei muuta tarvita.

TEATTERIMUSEO EI PETÄ

Teatterimuseokin juhlii. 50-vuotias nostaa juhlanäyttelyssään  Kuvia nyky-Suomesta -2000-luvun teatteria  nykyteatterin. Tässä ja nyt. Kävin kuikuilemassa ennakkoon, kun en pääse avajaisiin.  Museo ei petä. Se tekee installaation, jossa on fragmentteja nyky-Suomesta, sen esityksistä ja kuvataiteesta. Näyttely on kolmiulotteinen, se on materiaaleja, kuvaa ja ääntää. Se on äänellis-tilallis-kuvallinen maisema. Sellaiseen minut vietiin.
Sukeltamaan nykyiseen viimeiseen vapaaseen vyöhykkeeseen, kerrostalon takana olevaan ryteikköön, jossa vielä voi olla valvontakameran kontrolloivan silmän ulottumattomissa. Kohtaan todellisuuden tekstuaalisuuden. Aaltopahveihin kääriytyvien kerjäläisten muoviin peitetyt pahvinpalat, joihin kirjoittuneena on nyt nykyteatteria koskevaa ajattelua.  Rinnalla se mitään läpäisemätön lasi/peiliarkkitehtuuri. Tai kontti, kuin Christoph Schlingensiefin ”Ausländer raus!” -provokaatiosta. Tästä Teatterimuseon BB-talosta tulee kuvaa koko ajan. Sinne voit vapaasti mennä. Ja voit laittaa pääsi boxeihin, kokea esitystaiteen avainesitykset.  2000-luvun esityksistä kertoo videoinstallaatio. Eikä näyttämöäkään ole unohdettu. ”Oletko se, mitä esität?”


ARVIOTA TALOUDESTA

Hallituksen esitys talousarvioksi vuodelle 2013 on julkistettu. Teatteri- ja tanssimäärärahat tulo- ja menoarviossa vuodelle 2013 eivät sisällä yllätyksiä. Näyttämötaiteen edistämiseen on esitetty 155 000 euroa vähemmän, laskua 3,9%. Sirkusmäärärahat laskevat 1,8% ja tanssin 1,8%. Pienet kärsivät. Tilanne voi vielä muuttua. Ans kattoo!

USKO TOKI

 Usko Toki 33_2012

 

UUTISIA

TINFOn toimisto on suljettu 27.9.2012

TINFOn henkilökunta viettää TYHY-päivää torstaina 27.9.2012. TINFO-tiedote ilmestyy poikkeuksellisesti jo keskiviikkona. Materiaalit tiedotetta varten pyydetään lähettämään tiistaiaamuun mennessä.


Paniikki ensi-illassa Prahassa 25.11.2012


Mika Myllyaho näytelmä PANIIKKI nähdään ensi kertaa Tsekissä 25.11.2012. Paniikin ohjaa Jiri Babek prahalaiseen Komorni Cinohra (KOC) -teatteriin.

KOC-teatteri hakee esitettäväkseen maassa aiemmin esittämättömien näytelmäkirjailijoiden tekstejä. Myllyahoa ennen teatterin kirjailijanimiä ovat olleet mm. Martin McDonagh, Mark Ravenhill ja Axel Hellstenius.

Paniikin on kääntänyt Otto Kauppinen, joka on aiemmin välittänyt tsekin kielelle Jussi Moilan näytelmätekstejä. Käännöstyötä tuettiin TINFO-apurahalla.


John-Eleanor Italiaan ja Yhdysvaltoihin

Turkulaisen nukketeatteriryhmä HOX Companyn ja TEHDAS Teatterin esitys John – Eleanor lähtee vierailulle Italian Materaan sekä Yhdysvaltoihin Putneyn kaupunkiin, lähelle Bostonia.  Esitys nähdään molemmissa kaupungeissa osana suurempia festivaaleja syyskuun loppupuolella.

Italian vierailun mahdollistajana toimii Aurajokiverkosto ry, jonka yhtenä tavoitteena on edistää kulttuurikentän kansainvälistä yhteistyötä ja John – Eleanorin vienti Italiaan on tähän oiva pelinavaus.

Etelä-Italiassa sijaitseva Materan kaupunki on ehdolla vuoden 2019 Euroopan kulttuuripääkaupungiksi ja festivaalilla esitellään kolmen muun kulttuuripääkaupungin ohjelmaa.  Turun lisäksi festivaalilla ovat edustettuina Bulgarian Sofia ja Portugalin Guimarães.

Historian tutkimusta ja nukketeatteria yhdistelevä John – Eleanor valittiin edustamaan festivaalilla Turun kulttuuripääkaupunkivuotta, koska Turku on vahva nukketeatterikaupunki sekä siksi, että esityksessä kohtaavat hienolla tavalla taide ja tiede, mikä oli Turku 2011 –ohjelman yksi kantavista ajatuksista.

Esityksen tarina keskiaikaisesta ristiinpukeutujasta on sukupuoli- ja seksuaalinormeja rikkova ja tuo esiin erilaisen näkökulman virallisena ja moraalisena pidettyyn aikakauteen. Ohjauksesta vastaa Merja Pöyhönen, joka palkittiin vuonna 2011 Kritiikin Kannukset –palkinnolla. Käsikirjoituksen ovat tehneet yhteistyössä näytelmässä esiintyvät keskiaikatutkija Tom Linkinen sekä nukketeatteritaiteilija ja TEHDAS Teatterin johtaja Timo Väntsi.

- Odotamme mielenkiinnolla, miten italialaiset ottavat esityksen vastaan, kertoo Timo Väntsi, mutta kun kerran haluaa olla kulttuuripääkaupunki, niin pitää osata varautua monenlaiseen taiteeseen.

Putneyssa, Yhdysvalloissa, John – Eleanor nähdään osana joka toinen vuosi järjestettävää Puppets in the Green Mountains -festivaalia. Festivaalin taiteellinen johtaja Eric Bass näki esityksen Turussa kulttuuripääkaupunkivuonna ja kutsui ryhmän vierailulle.

Ennen minikiertuetta John – Eleanor sovitetaan englanniksi ja se on mahdollista nähdä TEHDAS Teatterissa 7.-9.9. klo 19.00. Turun esitykset ovat osa Tehdasfestivaali MANIFESTIA.


Uusi verkkolehti Alusta! tarjoaa kanavan osallistua yhteiskuntaa ja kulttuuria koskevaan julkiseen keskusteluun


Alusta! on yhteiskuntaa ja kulttuuria ruotiva verkkolehti, jossa julkaistaan tutkimukseen perustuvaa tietoa, näkemyksiä ja tulkintoja. Se tarjoaa tutkijoille, opettajille ja opiskelijoille helpon ja nopean kanavan osallistua yhteiskuntaa ja kulttuuria koskevaan julkiseen keskusteluun. Samalla se avaa lukijoilleen ja katsojilleen tutkimuksen maailman ja nostaa esiin uusia keskustelunaiheita.

Alustan! juttutyypit ovat: Alustus, Nosto ja Näky.

Alustukset perehdyttävät uuteen tietoon, tarjoavat näkemyksiä ja esittävät perusteluja ajankohtaisista asioista, Nostot ovat teräviä kommentteja ja viittaavat muualla julkaistuun materiaaliin, ja Näyt ovat muutaman minuutin pituisia videoklippejä, joissa otetaan kantaa yhteiskunnallisesti tärkeisiin aiheisiin.

Alusta! toimii tutkimuksen ja muun julkisen keskustelun välisenä foorumina. Sen kirjoitukset ja puheenvuorot puhuttelevat yhteiskunnasta ja kulttuurista ja nykytilasta yleisesti kiinnostuneita ihmisiä.

Alusta! ei propagoi poliittisten kantojen puolesta eikä markkinoi ketään. Se erittelee ideologioita, analysoi politiikkaa ja sen perusteita ja tuo esiin laadukasta tutkimusta.

Alustan toimitustyötä organisoi Tampereen yliopiston Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö.

Alustalla! on toimittaja ja toimituskunta, jotka huolehtivat juttujen julkaisemisesta.
Alustan! toiminnasta vastaa Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikön johtaja Risto Kunelius.


TAPAHTUMIA

Osallistu neljän polven treffit -haastekampanjaan


Osallistu Neljän polven treffit –haastekampanjaan. Kampanjan tavoitteena on eri ikäisiä ihmisiä yhdistävän toiminnan lisääminen ja esille tuominen sekä toimintamuotojen levittäminen.

Kampanjassa innostetaan muun muassa järjestöjä, kuntia, seurakuntia, oppilaitoksia, kulttuuriorganisaatioita, yrityksiä ja yksityisiä ihmisiä mukaan järjestämään Neljän polven treffejä tai kertomaan ikäpolvia yhdistävästä toiminnastaan.

Kampanjaan voi osallistua vuoden 2012 aikana esimerkiksi
•    järjestämällä eri ikäpolvia yhteen tuovia tapahtumia tai toimintaa
•    kertomalla ikäpolvia yhdistävästä toiminnasta hankkeen nettisivuilla
•    ilmoittamalla hankkeelle halukkuudesta osallistua ja saada uusia yhteistyökumppaneita
•    laittamalla haastetta eteenpäin hankkeen nettisivuilla
•    fanittamalla kampanjaa Facebookissa
Neljän polven treffit –kampanjan toteuttaa Vanhustyön keskusliiton Elämänkulku ja ikäpolvet –hanke, jota rahoittaa Raha-automaattiyhdistys. Kampanja on myös osa EU:n aktiivisen ikääntymisen ja sukupolvien välisen solidaarisuuden teemavuotta 2012.
Lisätietoja kampanjasta löytyy hankkeen nettisivuilta osoitteesta www.ikapolvet.fi/haastekampanja.
Kampanja on myös Facebookissa.


Tampereen Teatteri järjestää vanhuusaiheisen keskustelutilaisuuden 8.10.2012


Tampereen Teatteri järjestää vanhuusaiheisen keskustelutilaisuuden suuren suosion saaneeseen Kuin ensimmäistä päivää -näytelmään liittyen. Maksuton tilaisuus kokoaa keskustelijat ja yleisön yhteen teemalla Näkökulmia vanhuuteen.

Keskustelutilaisuus järjestetään maanantaina 8.10. klo 16.30-18.00 Tampereen Teatterin Frenckell-näyttämöllä. Ilmaiset pääsyliput on noudettavissa Lippumyymälä Liparista.
Keskustelutilaisuuden vetäjänä toimii palkittu Ylen tv-toimittaja Tiina Merikanto. Panelisteiksi saapuu viisi eri alan vanhusasiantuntijaa: geriatrian professori Jaakko Valvanne, toimittaja, lähihoitaja ja ex-kansanedustaja Tarja Tallqvist, apulaispormestari Irja Tulonen, jonka vastuualueena ovat Tampereen kaupungin toimintakykyä ja terveyttä edistävät sekä ikäihmisten palvelut, Mummon Kammarin toiminnanjohtaja Maarit Tammisto sekä Kuin ensimmäistä päivää -näytelmässä upean roolityön tekevä teatterineuvos Eila Roine.

Keskustelutilaisuuden yhteyteen on lisätty ylimääräinen Kuin ensimmäistä päivää -esitys, joka on ensisijaisesti tarkoitettu keskustelutilaisuuteen osallistujille. Esitys alkaa klo 19.00. Liput 28 euroa, vain Lippumyymälä Liparista.

Anna Krogeruksen kirjoittama Kuin ensimmäistä päivää on ajankohtainen näytelmä vanhustenhoidosta ja resurssipulasta. Sen ohjauksesta vastaa Marika Vapaavuori.

Lisätietoja:
tiedottaja Sanna Huhtala
p. 040 532 8838, sanna.huhtala(at)tampereenteatteri.fi


A new Performance-Festival: Foreign Affairs (Germany) 28th Sept - 26th Oct


From 28 September to 26 October 2012 artists from different countries will present an international event of arts in the "Haus der Berliner Festspiele" (Germany). Enjoy the big offering of different kind of arts!

With "Foreign Affairs" the "Berliner Festspiele" arranges a new international festival which presents lots of artists from different countries performing theatre, dancing, installations, lectures, films and music. Artists from Africa, Asia, South-America and Europe are invited.

In this festival lots of creative positions and perspectives will be merged so it will be a very inspiring event, especially for young artists, and strengthen the intercultural comprehension.

Also artists of the Baltic Sea Region will take part:
Markus Öhrn (SE), Institutet (SE) and Nya Rampen (FI) with "We Love Africa and Africa Loves Us"
Cecilie Ullerup Schmidt (DK) with "Schützen"
Mart Kangro (EST) with "Talk to Me"
Erna Ómarsdóttir (IS) with "We Saw Monsters"

more information



8th International Monodrama Festival THESPIS from 9th- 16th November 2012


The ARS BALTICA granted "Thespis. The inimitable and international renowned festival of monodramas from all over the world" takes place from 9 to 16 November 2012 in several locations in Kiel (Germany).

You might ask: "What is a monodrama?" Monodrama means that just one person entertains the entire hall. There is no supporting actor and no prompter, just this one person and his way to entertain the audience. The passionate Monodrama-actor Roy Dotrice says: "If you want to do this you really need much self-esteem but there is also nothing that could push it as much as this kind of acting does."

Monodrama can include many kinds of acting: You may enjoy tale-tellers, body artists, poets or processors of images. Whether intelligent comedy or dramatic tragedy, entertainment is assured.

With artists coming from all over the world THESPIS is an international event with a wide range of performances. The main issue is literary and highbrow entertainment.

For more information please click here


Registration for ICE HOT - Nordic Dance Platform Helsinki 2012


Presenters and other professionals from the dance field are welcome to register for ICE HOT Nordic Dance Platform in advance. The platform takes place in Helsinki on December 12-15, 2012.

The registration is open until October 31, 2012 – or until the tickets are sold out. The registration fee for professionals is 80 Euros, which includes performance tickets, artistic presentations as well as seminar program and mingles.

Registered professionals will have the opportunity to pre-reserve tickets for the artistic program. The ticket reservation form will be sent to registered guests after the registration is closed, at the latest. Please note that the number of seats is limited, and the registered presenters' ticket reservations are prioritized.

The registration is completed and confirmed through the payment of the registration fee. The payment is due when pre-reserving the performance tickets. The payments are dealt through PayPal. The registration fee will not be returned.

To the registration form


Program (pdf)

For more information:
www.nordicdanceplatform.com
facebook.com/nordicdanceplatform

HAKUJA


Avustuksia saavutettavuutta parantaviin hankkeisiin, haku päättyy 30.11.2012

Opetus- ja kulttuuriministeriö myöntää vuosittain valtionavustuksia vammaisjärjestöille ja -yhteisöille niiden taide- ja kulttuuritoimintaan. Avustuksia myönnetään myös kulttuurialan toimijoille saavutettavuutta parantaviin hankkeisiin. Huom. hakuaika on muuttunut!
Haku päättyy 30.11.2012.
Hakuohjeet ja lomakkeet

Lisätietoja Lea Halttunen puh. 0295330097,
sähköposti: etunimi.sukunimi@minedu.fi

Vuonna 2013 saavutettavuuden edistämiseen suunnattua tukea kohdennetaan erityisesti taide- ja kulttuurilaitosten ja muiden toimijoiden saavutettavuuskartoitusten toteuttamiseen ja saavutettavuussuunnitelmien laatimiseen sekä muotoiluun liittyviin hankkeisiin. Myös selvityshankkeita voidaan tukea. Tukea ei myönnetä investointeihin, laitehankintoihin tai rakennusten esteettömyyden parantamiseen.

Saavutettavuuden edistämishankkeet voivat olla hyvin monenlaisia. Tämä on havaittavissa esimerkiksi selaamalla OKM:n verkkosivuilla lueteltuja aiemmin avustuksen saaneita tahoja ja hankkeiden nimiä. Saavutettavuuden edistämisessä kiinnitetään huomiota esimerkiksi viestintään, hinnoitteluun, rakennetun ympäristön esteettömyyteen, saavutettavuuteen eri aistien avulla, ymmärtämisen helpottamiseen ja kulttuurisiin tekijöihin. Esimerkiksi teatterit ovat kehittäneet tiedotustaan sekä järjestäneet viittomakielen tulkkauksia esityksiinsä, kuvailutulkkausta näkövammaisille ja tekstitystä huonosti kuuleville. Festivaalit ovat kehittäneet yleistä esteettömyyttään. Kulttuuritoimijat ovat saaneet rahoitusta myös esimerkiksi vammaisjärjestöjen kanssa tehtäviin yhteistyöhankkeisiin.

Saavutettavassa kulttuurikohteessa monenlaisia yleisöjä palvellaan hyvin. Kaikilla on mahdollisuus osallistua ja saada elämyksiä. Saavutettavuudesta ja sen edistämisestä on tietoa esimerkiksi Kulttuuria kaikille -palvelun verkkosivuilla.


Pohjoismaisen kulttuuripisteen Liikkuvuusohjelman hakuaika 12.9.-10.10.2012

Tällä hakukierroksella voit hakea
Lyhytaikaista tai pitkäaikaista verkostotukea
Hakuaika on 12.9. – 10.10.2012
Lisätietoja ohjelmasta löydät nettisivuiltamme. Hakemukset tehdään sähköisellä hakujärjestelmällä, jonne voit kirjautua nettisivujemme kautta.



Haku European Diploma in Cultural Project Management -koulutukseen 15.1.2013 saakka


Belgialainen Association Marcel Hicter järjestää European Diploma in Cultural Project Management -koulutuksen 23. kerran. Koulutus on suunnattu taide- ja kulttuuriprojektien johtotehtävissä työskenteleville ja sen tavoitteena on tarjota alan ammattilaisille mahdollisuus verkostoitua ja kehittää osaamistaan kansainvälisessä ympäristössä.

Koulutus toteutetaan vuosien 2013 ja 2014 aikana ja se sisältää itsenäistä työskentelyä sekä kolme kontaktiopetusjaksoa. Ensimmäinen kontaktiopetusjaksoista järjestetään tällä kertaa Suomessa toukokuussa 2013. Kulttuuripoliittisen tutkimuksen edistämissäätiö Cupore on yksi Association Marcel Hicterin suomalaisista yhteistyökumppaneista.    

Lisätietoa koulutuksesta ja hakuohjeet (pdf)
Hakuaikaa on 15. tammikuuta 2013 saakka.



MPRA in Poznan (Poland) looks for partners for an EU project


MPRA is looking for partner organisations to apply to EU Culture programme with a mobility project. MPRA is a residency host in Poznan, Poland, which aims to facilitate dialogue, exchange of experience and skills across not only geographical or ethnic boundaries but also these of various disciplines of art, culture and science.spacer.gif

WHO they are looking for:

Organisations which believe that mobility is one of the most effective learning tools and are interested in facilitating international exchange of people who carry and share ideas and skills over boundaries. MPRA would like to collaborate with organisations which could add to/ improve/ diversify the mobility programme they have already created. Please look at their website and, if you think you could do something together, email MPRA! (d.futro@m-pra.org)


ABOUT MPRA:

MPRA aims to facilitate dialogue, exchange of experience and skills across not only geographical or ethnic boundaries but also these of various disciplines of art, culture and science. They believe that their residency programme will enable cross-border collaboration of artists, cultural professionals and scientists from various countries, contribute to the overthrow of the many myths, spread understanding and, in long term development, effects in many innovative projects.

The programme grew out of experiences of Parallax Venice – an international association of artists, art curators, managers and art educators from all over the world founded during the 53rd Art Biennale in Venice and currently carries its activities mainly in Poznan, Poland.

MPRA projects are carried out by young professionals with the support of MPRA staff. The programme gives young people the opportunity to experiment in making and implementing  art projects, boost their professional profiles, get professional experience essential on the market and acquire underlying professional skills.

The artists and cultural operators invited to Poznań cooperate with local cultural and scientific institutions, develop original projects and organise lectures, workshops, conferences, and exhibitions.

In 2013 MPRA plans to carry out our programme of residencies in Poznań, as well as to organise residencies of Polish artists abroad and training exchanges for graduates and young culture professionals. MPRA is constantly searching and implementing new ideas so it's looking forward to the input of our possible partners!


KOULUTUSTA JA SEMINAAREJA


TeatteriTapaus 2012 Raahessa 2.-4.11.2012

TeatteriTapaus 2012 järjestetään Raahessa 2.-4.11.2012. Koulutuspajatarjontaa on hahmotyöskentelystä puvustuspajaan. Koulutustapahtumassa nähdään Agatha Christien Hiirenloukun avoimet harjoitukset, ja illallispöydässä tapahtuu murha.

Koulutuspajat:
Hahmotyöskentely, fyysinen ilmaisu ja katsaus Butoon.
Nukketeatteripaja
Puvustuspaja, arkivaatteet roolivaatteiksi helposti ja halvalla.
Improvisaatiopaja
Ohjaajien olohuone

Lisätietoja www.shtl.fi
Ilmoittautumiset:
Suomen Harrastajateatteriliitto 010 281 6060 sht(at)shtl.fi



Teatterin ja draaman työvälineet Raumalla 19.10.-12.5.2012


Raumalla, Länsi-Suomen kesäyliopiston tiloissa 19.10.2012 - 12.5.2013 järjestettävät opinnot etenevät Teatterikorkeakoulun avoimen yliopiston teatteri- ja tanssialan opintovaatimusten mukaisesti.

Lisätietoja: www.lskesayliopisto.fi

19.-21.10. Orientoiva aloitusjakso (3 op) 16.-18.11. Improvisaatio (2 op) 14.-16.12. Näyttelijäntyö (3 op)
11.- 13.1. Dramaturgia (3 op)
1.-3.3. Draamaprosessit (4 op)
22.-24.3. Ohjaajantyö (3 op)
19.-21.4. ja 9.-12.5. Teatterityö (6 op) Opinnot soveltuvat esimerkiksi opettajille, nuoriso- ja sosiaalityöntekijöille, teatteriharrastajille sekä kaikille ne, joilla on tarvetta draaman ja teatterin keinojen käyttöön ryhmäohjaustilanteissa. Työttömillä on mahdollisuus opintoseteliin.
Opintokokonaisuuden tavoitteena on tarjota työvälineitä teatterin tekemiseen sekä perehdyttää osallistujat draamatyöskentelyn prosesseihin ja opettamiseen. Tavoitteena on myös, että opiskelija oppii prosessoimaan ja tuomaan esiin opiskelun aikana ajattelemaansa ja työstämäänsä.

Opintojen tuutorina teatteri-ilmaisun opettaja, ohjaaja, FM Hilkka Hyttinen. Kouluttajina Hyttinen, teatteri-ilmaisun opettaja, FM Virpi Koskela, teatteri-ilmaisun ohjaaja Kati Sirén, ohjaaja Maiju Sallas, näyttelijä Kaisa Sarkkinen Teatteri Telakka ja dramaturgi Seppo Parkkinen.
Ilmoittaudu 5.10.2012 mennessä
rauma(at)lskesayliopisto.fi tai 0201 558 421.


RYSÄ goes Luova Suomi – innostu tekemään toisin!

RYSÄ goes Luova Suomi kutsuu koolle ennen näkemättömän ja yllättävänkin joukon visionäärejä, vaikuttajia ja kuumia nimiä taiteen ja kulttuurin, elinkeinoelämän sekä julkisen sektorin parista.

Mitä tekemistä kuvataiteilijalla on Angry Birds -huvipuistojen kanssa? Entä mitä tapahtuu, kun urheilu ja liikuntapalvelut sekä muotoilu ja bisnes kohtaavat? Menestyskonseptit syntyvät yllättävistäkin yhdistelmistä. RYSÄ esittelee tosielämän tarinoita mm. kuvataiteen, muotoilun ja IT-alan sekä ruoan, tapahtumatuotannon, liikunnan ja elämysteollisuuden välisestä yhteistyöstä.

Miksi egyptiläinen maailmanluokan visionääri ja teknologia-alan guru ja yrittäjä rakastui Suomeen? Tai tiesitkö, että Koreassa on Muumien ja Marimekon ohella menestynyt myös kotimainen festivaalikonsepti? RYSÄ herättää keskustelua kansainvälisyyden monista puolista ja kysyy, millaisella osaamisella on maailmalla kysyntää. Innostu katsomaan kansainvälisyyttä uusin tavoin ja soveltamaan näitä näkökulmia omaan tai organisaatiosi toimintaan.
Uudistuvassa taloudessa menestyminen vaatii kykyä katsoa ympärilleen ja reagoida toimintaympäristön nopeisiinkin muutoksiin. RYSÄ tarjoaa sinulle aineksia eri tavalla ajatteluun ja tekemiseen. Näe, koe ja kuule tämän päivän tähtiä, visioi huomisen menestyskonsepteja ja saa työkaluja niiden toteuttamiseen!

Lue lisää

Ohjelma (pdf)

Lisätietoa tapahtumasta antaa Kaija Villman, kaija.villman(at)aalto.fi, 040-1764667.


Colloquium on Artistic Research in Performing Arts, Helsinki 28th Feb- 2nd March

Theatre Academy Helsinki 28th February - 2nd March 2013

The Performing Arts Research Centre at the Theatre Academy Helsinki invites artistic researchers at doctoral and post-doctoral levels to take part in the third biannual colloquium on artistic research in performing arts, which will focus on

THE IMPACT OF PERFORMANCE AS RESEARCH

CARPA 3, the third colloquium of artistic research in performing arts takes as its starting point the increasing demands on impact placed on all forms of research today. We are interested in the performance of artistic research and the various forms of effects, affects and side-effects produced by artistic research projects. How do expectations on efficacy relate to the so called performative turn in social sciences? What is the relationship between artistic research and performance studies? What forms of shared authorship and collaboration does performance as research support? What are the results of our research projects? We invite proposals of presentations (demonstrations, workshops, papers) related to the following broad concerns:

Performance studies and artistic research? Performance studies and the expanded field of performance acknowledge performance practices extending outside the realm of art into the everyday; artistic research and practice extend the academic traditions of performance studies, “doing” what performance studies have propagated but not always realised (Mckenzie, Lee & Roms 2010)

Performance as research? The performer as researcher, performer as author, authorship and performance, shared authorship, participatory strategies in performance related to the “transformative power of performance” and the performative turn in the arts (Fischer-Lichte 2008), participation as a key strategy in contemporary art (Bishop 2006). Humanistic research mostly consists of individual undertakings, while artistic practice in performing arts is often collaborative. Collaboration in artistic research? Limits and problems of collaboration? Is it politically correct to work alone today? Collaborating and performing with what or whom?

Performativity of artistic research? Performative research as an extension of qualitative research or a distinct paradigm, research producing what it names (Haseman 2006)? Artistic research as performative, producing effects in the world, as successful or unsuccessful (happy or unhappy) rather than true or false (Bolt 2008); how can we study the relevance of artistic research from inside the practice? What are the results and outputs of artistic research? What kind of impact do we expect to produce with our artistic research?


Call for presentations

We kindly encourage you to submit a proposal for presentation. Proposals should include a purpose statement, research topic or research questions, a description of the arrangement of the presentation and any practical requirements (space, equipment and so on). Presentation can take the form of an installation, experiment, workshop, performance, rehearsal, exercise, discussion, test or paper presentation.

Please send proposals via email to carpa(at)teak.fi  no later than 1st October 2012.

Applicants will be informed of their acceptance by 31st October 2012 and asked to confirm their participation by 11th January 2013.

The purpose of CARPA is to contribute to the development of artistic research practices in the field of the performing arts and to foster their social, pedagogical and ecological connections. For previous colloquia, see http://www.teak.fi/carpa
Seminar fee: 60€

The Colloquium Venue:
The colloquium will be held at the Theatre Academy in Helsinki. The Academy is situated near the centre of the city. It is well served with public transport from the airport and the main railway station and is easily reached by metro, tram or bus.
Further Information:
For further information on the colloquium, please contact:
Professor Esa Kirkkopelto esa.kirkkopelto(at)teak.fi or
Professor Annette Arlander annette.arlander(at)teak.fi

The Performing Arts Research Centre (Tutke),
Theatre Academy, Haapaniemenkatu 6, PL 163, FI-00531 Helsinki
Teatterikorkeakoulu/Teaterhögskolan/Theatre Academy/
tel. +358 (0)9 431 361, fax. +358 (0)9 753 0170, http://www.teak.fi


Työpajassa vielä tilaa: Luc Opdebeeck, Theatre of the Oppressed and Solidarity 29.9.2012 Vantaalla


Workshop: Theatre of the Oppressed and Solidarity Facilitated by Luc Opdebeeck (Netherlands)

Sat 29th September 2012 10:00 - 17:00, Laurea Tikkurila, Ratatie 22, Vantaa, workshop room B 403

The workshop will be held in English.

Read more


Shakespeare Performance Project: Romeo and Juliet - for Theatre Directors - Taganrog, Russia


Shakespeare Performance Project (October 15 - November 26 in Taganrog, Russia) is the international practical course with the opportunity to take part in the performance production at Russian repertory theatre together with Russian actors. This project is a wonderful chance to gain new experience of creative collaboration in a multicultural and multilingual theatre environment and to find collaborators and partners for future creative work!

Directors interested to participate in the competition are requested to submit the following documents to iugte.projects(at)gmail.com

• Letter of motivation stating their interest in joining the project.
• Proposal of the performance idea (detailed director's explication) on the basis of the play "Romeo and Juliet".
• Detailed CV describing all specific skills and abilities.
• Scanned copy of the passport and the academic degree.
• Latest head shot and 2-3 additional photos.
• Any information confirming professional directing experience: web links to past projects and performances, photo, video, reviews, articles, interviews, etc.

There are two scholarships available which partially cover the course tuition fee.
Participants cover their own travel and stay expenses.

Find all the details online.



Physical Theatre Lab - Steiermark, Austria.  14th - 21st December

Internation Lab is open to performers from different creative genres and techniques inspired by Physical Theatre as a bold, vibrant and multidimensional approach to contemporary theatre performance. The lab working language is English.

There are several Scholarships: each scholarship amount is 300 EUR and covers the part of the participation fee.

Programme & Application details:
Photo Gallery and Facebook page

Ice Hot Program

European Diploma in Cultural Project Management

Rysä goes Luova Suomi

Teatteri- ja tanssimäärärahat tulo- ja menoarviossa vuodelle 2013