10.10.2012

TINFO-tiedote 34 / 26.9.2012

 
MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA
 
USKO TOKI
 
UUTISIA

TAPAHTUMIA

TYÖPAJOJA JA SEMINAAREJA

HAKUJA

TYÖPAIKKOJA

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA


VASTAANOTTO

Vastaanotto. Eipä voisi oivallisempaa nimeä olla Taija Helmisen ja Jussi Lehtosen kirjoittamalle teokselle, jossa kuvataan Kansallisteatterin Kiertuenäyttämön Paperiankkurin ja Paperisillan matkaa vastaanottokeskuksista esitykseksi ja jälleen turvapaikanhakijoiden luokse. Jokaisen pitäisi lukea tämä teos.  Se antaa kasvot turvapaikanhakijalle. Sen luettuaan tietää ainakin vähän enemmän, minkälaista on turvapaikanhakijan todellisuus. Tärkeä dokumentti.

Muistan, miltä tuntui katsoa esitystä Kyläsaaren vastaanottokeskuksessa viime itsenäisyyspäivänä. Itketti. Sama voimattomuuden tunne iskee, kun lukee teosta, tekijöiden päiväkirjamerkintöjä, turvapaikanhakijoiden haastatteluja.  ”Ihminen elää niin kauan kuin hänellä on toivoa.” 

Hanke oli tekijöilleen ”valinta poistua omalta mukavuusalueelta ja tulla tietoiseksi maahanmuuttokeskustelun sisällöstä” ja kohdata ”elämän epävarmuudesta kohoava apeus”.  Tekijöiden ”turvamekanismit ratkeilivat liitoksistaan”, niin kuin muusikko Mikko Perkola asian ilmaisee: ”En tiedä mikä on taiteilijan tehtävä, olenko taiteilija, tai pystynkö koskaan olemaan. Paperisilta-kiertueen kohtaamisen myötä tiedän, että jokaisen pitäisi saada nähdä, mitä turvapaikan hakeminen on.”

Lainaan vielä muusikko-säveltäjä Sanna Salmenkalliota: ”Koko projekti käänsi meidän kaikkien sydämet nurin. Saimmeko aikaan mitään hyvää? Pystyimmekö auttamaan ketään? Vaikutimmeko asenteisiin. En tiedä. On kai vain luotettava siihen, että tutkimusten valossa yksikin oikea kohtaaminen, nähdyksi tuleminen, voi muuttaa elämän suunnan.”


KULTTUURILLA KOTOUTTAMAAN

Suomessa on ulkomaalaistaustaisia ihmisiä liki 200 000, heistä puolet venäläistaustaisia, kolmannes virolaisia. Parinkymmenen vuoden kuluttua ulkomaalaistaustaisia asukkaita on Suomessa ehkä noin puoli miljoonaa.  Jokunen viikko sitten pidetyssä seminaarissa pohdittiin, miten helppoa tai vaikeata maahanmuuttajien on käyttää ja tuottaa kulttuuripalveluita Suomessa ja miten hyvin kulttuuritarjonnasta voi saada tietoa.  Viime kesäkuussa hyväksyttiin ensimmäinen valtion kotouttamisohjelma Siinä kulttuurillakin on merkitystä. Meillä on yhteinen vastuu siitä, miten avitetaan maahanmuuttajien osallisuutta kulttuuriin.

Opetusministeriön maahanmuuttopoliittiset linjaukset 2009 
Selvitys venäjänkielisten maahanmuuttajien kulttuuripalvelujen käytöstä (pdf)
Selvitys vironkielisten maahanmuuttajien kulttuuripalvelujen käytöstä (pdf)
Taiteen ja kulttuurin saavutettavuus – toimenpideohjelma (pdf)


INSTITUUTTIPÄIVILLÄ JA KULTTUURIN PUOLUSTUSKURSSILLA

Nyt riittää päiviä. Suomen kulttuuri- ja tiedeinstituuttien päiville kokoontuu kaikki 16 instituuttia ja meitä yhteistyökumppaneita pohtimaan vaikuttavuutta ja yhteistyötä.  Jo nyt odotan ahnaasti Cuporen joulukuussa julkistettavaa selvitystä instituuttien toiminnan vaikuttavuudesta.  Me olemme Hyden kanssa keskustelemassa teatterin kansainvälisestä liikkuvuudesta, keskinäisestä yhteistyöstä ja vaikuttavuudesta.  Onneksi on kättä pidempää, siis myös tilastotietoa ja ylipäätänsä siitä, kuinka monta ulkomaista esitystuotantoa on toteutettu, kuinka paljon vuosittain käännetään kotimaisia näytelmiä, mikä merkitys on festivaaleilla, mikä tuottajilla. Miten ohjaajat päätyvät maailmalle – vai päätyvätkö, on yksi keskustelukysymyksistä tai se, miten, kenen, kanssa ja miksi tehdään lukuteatteritapahtumia. Katsotaan, mihin suuntaan keskustelu kulkee. Palataan tähän.

Perjantai ja lauantai kuluvat Suomen Kulttuurirahaston järjestämällä kulttuurinpuolustuskurssilla Hämeenlinnassa.  Kenelle kulttuuria tehdään? Kuinka puhua kulttuurista? Miten kulttuurinen tekeminen järjestetään?  Siinä aiheita. Aikaa 27 ja puoli tuntia.


SALAKUUNTELUA JULKISISSA LIIKENNEVÄLINEISSÄ JA TILOISSA

Mies 35 v tyttöystävälleen: ”Rajua saarnaa. Tosta manipuloinnista juuri on kyse. Volanen oli ihan huippu.” Tunturikatu 22.9. klo 22.15 (Tulipunainen hevonen)

Nainen 60+ v naisystävilleen: ”Olisin kyllä katsonut enemmänkin Ismo Kalliota ja Seela Sellaa.”  3T-raitiovaunu 21.9. klo 21.25 (Aie)

 

 USKO TOKI

UskoToki 34 / 2012

 

 

 

UUTISIA

TINFO e-news / Fall 2012 on nyt luettavissa

TINFO - Teatterin tiedotuskeskuksen englanninkielinen uutiskirje TINFO-e-news / Fall 2012 on julkaistu. Uutiskirjeessä luettavana ovat mm. näyttelijä Carl Almin haastattelu: An actor in foreign lands sekä poimintoja suomalaisista teatterintekijöistä maailmalla.


We Love Africa and Africa Loves Us – maailman ensi-ilta Berliinissä 5.10.2012

Suomalainen Nya Rampen ja ruotsalainen ryhmä Institutet ja taiteilija Markus Öhrn käsittelevät länsimaisen perheen tarinaa uudessa esityksessään We Love Africa and Africa Loves Us, joka on ensi-illassa Berliinin Ballhaus Ostissa perjantaina 5. lokakuuta 2012.

We Love Africa (WLA) jatkaa siitä, mihin tekijäjoukon edellinen, palkittu esitys Conte d’Amour jäi. Perhe pääsi pakenemaan Joseph Fritzlin kellarista ja etsii nyt omia rajojaan. Vastauksia uudelle perherakenteelle löytyy Afrikasta, jonka länsimainen ihminen on määritellyt sivistymättömäksi, villiksi, aidoksi ja – toiseksi.

Kansainvälisenä yhteistuotantona syntynyt esitys nähdään Suomessa marraskuussa Baltic Cirle –festivaalilla.


Kristian Smedsin Raskolnikov-sirkus ensi-illassa Münchenissä 6.10.2012

Kristian Smedsin Münchner Kammerspieleen ohjaama Der Imaginäre Sibirische Zirkus des Rodion Raskolnikow saa ensi-iltansa lauantaina 6. lokakuuta 2012. Fjodor Dostojevskin romaaniin löyhästi pohjaavaa esitystä on ollut sovittamassa müncheniläiselle näyttämölle paitsi ohjaaja Smeds myös dramaturgina toiminut Saara Turunen sekä kansainvälinen näyttelijäjoukko.

Kristian Smeds:
Sirkus on aivan omalakisensa ja tuntematon maailma. Tarkoitan nyt vanhanajan kiertäviä sirkuksia ilma-akrobaatteineen, kädestäennustajineen, taikureineen, ja sirkuksen siamilaisia kaksosia ja klovneja, jotka ovat hauskoja, mutta samaan aikaan pelottavan surullisia.

Raskolnikovin sirkus pyörii Kammerspielessa koko syyskauden ajan.


Mikko Roihan Kenttä-esitys vierailee Stuttgartissa ja Frankfurtissa 27.-28.10.2012

Mikko Roiha, Esa ja Antero ovat jälleen Saksassa. Tukityöllistetyistä kenttävahdeista kertova Kenttä (Das Feld) vierailee 27.10. Stuttgartissa Theater am Olgaeckissa () ja seuraavana päivänä, 28.10. Frankfurtin Das Internationale Theaterissa. Suomenkielinen esitys on varustettu saksankielisin tekstityksin.

Okko Leon kirjoittama näytelmässä ihmisen teoilla ei ole merkitystä ja vaikutusta kentän ulkopuolella. Anteron ja Esan elämä on kutistunut verbaaliseksi peliksi, oikeastaan virtuaaliseksi todellisuudeksi. Kenttä on yhteiskunnasta eristetyn ihmisen totalitaristinen kuvaus.

Mikko Roihan ohjaaman teatteriesityksen rooleissa ovat näyttelijät Kirsi Asikainen ja Marja Myllylä. Esityksen ensi-ilta oli Berliinissä helmikuussa, ja se on nähty sen jälkeen Suomessa useassa kaupungissa. Kenttä on Korjaamo Teatterin, Vapaa Teatterin, Kajaanin kaupunginteatterin, Tampereen Työväen teatterin ja Vaasan kaupunginteatterin yhteistuotanto.


Liettuan kansallisteatteri vierailee Kansallisteatterissa Mika Myllyahon menestysnäytelmällä Kaaos

 Vierailuesityksen Chaosas on ohjannut Yana Ross, joka on yksi Euroopan kiinnostavimpia nuoria teatterintekijöitä. Vierailuesitys nähdään kaksi kertaa Pienellä näyttämöllä 1. ja 2.10.2012.

Liettuan kansallisteatterin vierailuesitys Chaosas tutkii nykyihmisen psyykettä. ”Nykyihmisellä näyttää olevan kaikki hallinnassa, mutta todellisuudessa hän on vain muutaman askeleen päässä hermoromahduksesta ja väkivallanpurkauksesta”, kertoo Yana Ross. ”Vastikään Latviassa mies ammuttiin kuoliaaksi hänen 14-vuotiaan tyttärensä silmien edessä kesken elokuvanäytöksen. Ampujana oli toinen katsoja, ja ampumisen syynä se, että mies oli syönyt äänekkäästi popcornia.”

”Esityksessä todellisuus kaksin- ja kolminkertaistuu kuvien ja livekameran välityksellä, Ross kuvailee. ”Esitys tutkii tapahtumaketjua, joka saa henkilöt päätymään väkivaltaan. Välitön paine uhkaa jatkuvasti henkilöitä samalla kun jokapäiväisen taistelun brutaaliutta kommentoidaan. Kyse on perhearvojen ja uravaatimusten välisen painotuksen muutoksesta, siitä hinnasta, jonka nykyihminen tasapainoilustaan näiden välillä joutuu maksamaan.”

Yana Ross (s. 1973) saapui Liettuaan New Yorkista Oskaras Korsunovas Teatterin (OKT) kutsumana vuonna 2007 ohjatakseen Elfriede Jelinekin poliittisen manifestin Bambiland. Ross on ohjannut myös Volksbühnellä Berliinissä sekä klassista oopperaa (Puccinia) Liettuan Klaipedassa. Ross on suorittanut Master of Fine Arts –tutkinnon Yalessa (Yale School of Drama).

Mika Myllyaho (s. 1966) on ohjaaja, näytelmäkirjailija ja Kansallisteatterin pääjohtaja. Myllyahon näytelmätrilogia (Paniikki 2005, Kaaos 2008 ja Harmonia 2009) on ollut menestys sekä Suomessa että ulkomailla.


Esko Roine, Maria Ylipää ja Samuel Harjanne saivat Ensi linja -palkinnot

Esko Roineelle ja Maria Ylipäälle on molemmille myönnetty ansioituneen musiikkiteatterin tekijän Ensi linja -tunnustuspalkinto. Ensi linja -palkinto on suuruudeltaan 5000 euroa. Lisäksi 2000 euron musiikkiteatterin kannustuspalkinnon nuorelle, uudelle musiikkiteatterikyvylle sai Samuel Harjanne.

Ensi linja -raati kirjoitti: ”Esko Roineen työ on esimerkki siitä, miten laulava näyttelijä on parhaimmillaan enemmän kuin vain sävelten tulkki. Roineen kyky puhaltaa roolinsa suurta myötäelävää lämpöä ja rakkautta antaa musikaalille merkityksen. Näyttelijä Esko Roine on taivaltanut harvinaisen pitkän ja kirjavan matkan suomalaisilla näyttämöillä. Hänen teatteriuransa on rooli roolilta kartuttanut taituruutta. Roine on teknisesti taitava ja notkea musikaalinäyttelijä, hänessä on musikaalien vaatimaa lavasäteilyä ja persoonallista karismaa.”  Esko Roine aloitti näyttelijänuransa Oulun Kaupunginteatterissa vuonna 1966. Roine on myös johtanut Tampereen Työväen Teatteria ja Tampereen Teatteria, ja näytellyt uransa varrella lukuisissa draamoissa, komedioissa ja musikaaleissa. Helsingin Kaupunginteatterissa Roine teki edellisen musikaaliroolinsa The Producers -musikaalissa. Tällä hetkellä Esko Roine hurmaa Viulunsoittaja katolla -musikaalin Tevjenä.

Maria Ylipäätä raati luonnehti: ”Ylipää on huipputaiteilija. Hän maalaa taidetta vaivattomuudella, vaatimattomuudella ja herkkyydellä. Hän on sisäistänyt teknisesti ja teoreettisesti runsaan valikoiman musiikillisia traditioita, joita kykenee toteuttamaan huippuammattilaisen häikäisevällä ilmaisulla ja koskettavuudella. Maria Ylipää kannustaa iloitsemaan, itkemään, tai kokemaan mitä tahansa tunteiden asteikolla.” Ylipää häikäisee tällä hetkellä Svenska Teaternin Kristina från Duvemålan pääroolissa. Hän on ihastuttanut katsojia myös mm. Helsingin Kaupunginteatterin musikaaleissa Wicked ja Evita. Monipuolinen Ylipää tunnetaan myös elokuvista ja televisiosarjoista. Hän on julkaissut levyn Omani uni (2010) yhdessä Emma Salokosken kanssa.

Samuel Harjanne on musiikkiteatterin nuori ja energinen monilahjakkuus. Tällä hetkellä Harjanne näyttelee Wasa Teaterin Next to Normal -musikaalissa ja elokuussa sai ensi-iltansa Harjanteen ohjaama musikaali Aladdin Aleksanterin teatterissa. Samuel Harjanne on myös perustajajäsen ja taiteellinen vastaava musiikkiteatteriin erikoistuneessa tuotantoyhtiössä Polar Illusions. Harjanne on työskennellyt musikaalien parissa lähes koko elämänsä, teattereissa kuten Helsingin Kaupunginteatteri, Åbo Svenska Teater ja Aleksanterin teatteri. Hänen viimeisimpiä töitään näyttelijänä ovat olleet Spring Awakening, Les Misérables ja Striking 12, ja ohjaajana musikaalit Altar Boyz, The Wedding Singer ja Tenavat. Hän on työskennellyt myös ääninäyttelijänä lukuisissa elokuvissa ja TV-sarjoissa.

Musiikkiteatteritaiteen tunnustuspalkinto Ensi linja jaettiin Helsingin Kaupunginteatterin suurella näyttämöllä Viulunsoittaja katolla –esityksen jälkeen perjantai-iltana 21. syyskuuta. Ensi linja -palkintoraadin puheenjohtajana toimi teatterinjohtaja Asko Sarkola, ja raadin muut jäsenet ovat kapellimestari Esa Helasvuo, toimittaja Kirsikka Moring sekä toimittaja Veijo Sahiluoma. Palkinnon jakoivat Helsingin Kaupunginteatteri, Stanton Chase ja Pretax Yhtiöt. Ensi linja -palkinto jaettiin nyt kolmatta kertaa.


Lisätietoja: Helsingin Kaupunginteatteri, tiedottajat:
Petra Bühler, (09) 3940453, 0505333247, petra.buhler(at)hkt.fi
Kaisa Pelkonen, (09) 3940315, 0405523788, kaisa.pelkonen(at)hkt.fi


Kulttuuri- ja luovien alojen työllisyys kasvanut muita aloja voikkaammin


"Tilastokeskuksen työvoimatutkimuksen mukaan kulttuuri- ja luovien alojen työllisyys on viime vuosina kasvanut Suomessa muita aloja voimakkaammin", kirjoittaa viestintäkonsultti Morten Schwartz Lausten (Center for Kultur og Oplevelsesøkonomi).

Alkuperäinen uutinen Tanskan CKO:n sivuilla (Center for Kultur- og Oplevelsesøkonomi): Finland: Employment in the field of culture has developed favourably over the 2000s

Luova Suomen facebook-sivuilla


TAPAHTUMIA


Keskustele Turun kaupunginteatterin johtajan kanssa kahvikupin äärellä

Lokakuun alussa turkulaisille tarjoutuu ainutlaatuinen tilaisuus päästä keskustelemaan
kasvotusten Turun kaupunginteatterin johtaja Raija-Liisa Seilon kanssa, kun hän
osallistuu kahteen keskusteluun, joiden aiheet saavat keskustelukumppanit valita. Nämä
Kahvipöytäkeskustelut järjestetään Panimoravintola Koulun Historian luokassa tiistai-iltana
2.10. ja ovat 30 minuuttisia keskusteluvuoroja, joiden aikana keskusteluajan varanneet
pääsevät puhumaan itselleen tärkeistä aiheista tunnetun keskustelukumppanin kanssa.
Tilaisuus on osa ensimmäistä kertaa järjestettävää Puhe-festivaalia, joka koostuu
erilaisista puheeseen keskittyvistä tapahtumista.

Raija-Liisa Seilon lisäksi kahvipöytien ääreen istahtaa myös muita kiinnostavia turkulaisia
hahmoja kuten apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen, kuvanveistäjä-kuvataiteilija Jan-
Erik Andersson, taiteilija Kimmo Modig sekä vasemmistonuorten puheenjohtaja Li
Andersson. ”Kahvipöytäkeskusteluiden kautta haluamme tarjota yleisölle ainutkertaisen
mahdollisuuden keskustella kapunginteatterin johtaja Seilon ja muiden merkittävien
henkilöiden kanssa. Olennaista on, että kaikki päätäntävalta keskustelunaiheista on
yleisöllä – näin tarjoutuu tilaisuus myös päästä vaihtamaan ideoita ja vaikuttamaan
kasvotusten, ilman välikäsiä, mutta kuitenkin hyvässä yhteishengessä” kertoo tilaisuuden
tuottaja Laura Lukka.

Tapahtumapäivänä keskustelukumppaniksi ei kuitenkaan voi enää ryhtyä, vaan
kumppaniksi ilmoittaudutaan etukäteen lähettämällä yhteystiedot, ehdottomasi
keskustelunaihe ja toivomasi keskustelukumppani sähköpostilla osoitteeseen
info(at)puhefestivaali.fi (28.9. mennessä). Ilmoittautumisohjeet ja lisätietoa löydät myös
Puhe-festivaalin nettisivuilta puhefestivaali.fi

Ensimmäistä kertaa järjestettävä PUHE-festivaali rantautuu kaupungin gallerioihin ja
baareihin lokakuun 2.-7. päivä. PUHE-festivaalin pääteemoina ovat kaupunki ja kokemus.
Festivaalin tavoitteena on lisätä kaupunkilaisten tietoisuutta omasta asuinympäristöstään
ja tarjota myös konkreettisia mahdollisuuksia vaikuttaa siihen. Kaikki tapahtumat ovat
avoimia ja pääsymaksuttomia.

Tiedote: Puhe-festivaali (pdf)
Tiedote: Kahvipöytäkeskustelu (pdf)

Lisätietoja:
Laura Lukka
Kahvipöytäkeskusteluiden tuottaja
laura.lukka(at)humak.edu
050 3652843


Divina Commedia -esitystaltiointi Artova Kinossa 11.10.2012


Helsingistä käsin kansainvälisesti toimiva, vuonna 2003 perustettu Myllyteatteri on ollut perustaja ja johtaja yhteiseurooppalaisessa Divina Commedia -teatterihankkeessa, jossa teatteritaiteilijat Portugalista, Kreikasta, Japanista ja Suomesta työstivät teatterin kielelle Danten Divina Commediaa.

Kaksivuotinen prosessityöskentely huipentui menneenä kesänä suomalaisten, kreikkalaisten ja portugalilaisten tiiviiseen yhteistyöskentelyyn Portugalissa. Divina Comédia sai ensi-iltansa Portugalissa, kauniilla ja ainutlaatuisella näyttämöllä: marmorikaivoksella, viime heinäkuussa. Esitys oli osa Escrita Na Paisagem –festivaalin ohjelmistoa.

Vastaanotto Portugalissa oli erittäin myönteinen: esitystä kuvattiin taiteelliseksi menestykseksi. Esitys oli yleisömenestys ja se huomioitiin myös Portugalin kansallisessa mediassa, lehdistössä, televisiossa ja radiossa.

Myllyteatterin Divina Commediasta esitetään esitystaltiointi Artova Kinossa torstaina 11.10.2012 kello 18.00–21.00. Ohjaaja Miira Sippola on paikalla alustamassa ja kertomassa esityksestä. Tule katsomaan, miltä kesällä Portugalissa marmorikaivoksella esitetty huikea klassikko näytti!

Esityksessä puhuttava kieli on englantia ja portugalia, maustettuna suomella ja kreikalla. Esityksessä on englanninkielinen tekstitys.

Esitykseen on vapaa pääsy.

Artova Kino, Jan-Magnus Janssonin aukio 1, 00560 Helsinki

Lisätiedot:
Tuulia Nieminen
Tuottaja, Myllyteatteri
www.myllyteatteri.fi
info(at)myllyteatteri.fi
nieminen.tuulia(at)gmail.com
+358-50-5824206

sekä

Miira Sippola
Taiteellinen johtaja, Myllyteatteri
miira.sippola(at)gmail.com
+358-40-7018624

TYÖPAJOJA JA SEMINAAREJA


Valokeilassa johtaja - johtamisen haasteet ja kehittäminen esittävien taiteiden alalla -seminaari 17.10.2012


Seminaari järjestetään Hanasaaren ruotsalais-suomalaisessa kulttuurikeskuksessa keskiviikkona 17. lokakuuta klo 10–16.30 (Hanasaarenranta 5, 02100 Espoo)

Ruotsalais-suomalaisessa seminaarissa käsitellään hyvän johtajuuden rakennusaineita, tasa-arvokysymyksiä sekä kuullaan kokemuksia erilaisista johtamismalleista esittävän taiteen kentältä.

Seminaariin on vapaa pääsy, mutta edellyttää ennakkoilmoittautumista. Ilmoittautumislomake Hanasaaren ohjelmakalenterissa. Lounas on omakustanteinen.

Tilaisuuden järjestävät yhteistyössä Hanasaari – suomalais-ruotsalainen kulttuurikeskus, Suomen Teatterit ry., Tanssin tiedotuskeskus, TEKIJÄ-hanke, Teatterikeskus, Teatterin tiedotuskeskus TINFO osana suomalais-ruotsalaista Rajaton näyttämö -hanketta.

OHJELMA:

aamukahvi klo 9.30–10.00
10.00 Avaussanat / Gunvor Kronman, Hanasaaren toimitusjohtaja

Osa I Tasa-arvo teatterinjohdossa
10.15 Teattereiden johtaminen lukuina – faktat, haasteet ja tulevaisuus / Hanna Helavuori, johtaja, TINFO
10.45 Naisjohtajakoulutus ja sukupuolinäkökulma Ruotsissa / Ulrika Holmgaard, toiminnanjohtaja, Svensk Scenkonst
11.30 Haasteet ja toimenpiteet Suomessa / Malin Gustavsson, tasa-arvokonsultti
12.00 Kysymyksiä, keskustelua

12.15 Lounas (omakustanteinen)

Osa II Hyvän johtajuuden rakennusaineet
13.00 Johtajan peruspilarit: koulutus ja verkostot / Virve Sutinen, johtaja, Dansens hus
13.45 Kuinka johtajat valitaan? Mikä on tärkeää? / Georg Dolivo, kulttuurijohtaja, Espoon kaupunki, Suomen Elokuvasäätiön hallituksen puheenjohtaja & Annika Levin, kulttuurialan konsultti (TBC)
14.15 Johtajakoulutus taidealalla / Satumari Korhonen, TheatreWorks

14.45 Kahvitauko

Osa III Eri johtamismalleja esittävien taiteiden kentällä
15.00 Miten johtaja voi onnistua? Tutkimus teattereiden parijohtamisesta / Heli Ansio, tutkija, Työterveyslaitos
15.15 Erilaisia johtamiskokemuksia esittävän taiteen organisaatioista (paneelikeskustelu)

16.00 Esittävän taiteen johtaminen tulevaisuudessa – millaisia haasteita meillä on edessämme? / Birgitta Englin, toiminnanjohtaja, Riksteatern

16.30 Seminaari päättyy


Lisätietoja:
Hanasaari – ruotsalais-suomalainen kulttuurikeskus
Projektipäällikkö Silja Hakulinen
silja.hakulinen(at)hanaholmen.fi
p. 045–2357 484


Tanssitaiteilija Milla Koistisen React and Act -työpaja nykytaidetila kutomolla Turussa 6.-7.10.2012


Tanssitaiteilija Milla Koistisen Kutomolle ohjaama kaksipäiväinen React and act -työpaja keskittyy kokonaisvaltaisen sekä artikuloidun kehonkielen löytämiseen vaihtuvien harjoitteiden avulla. Harjoitteet valmistavat kehoa reagoimaan nopeasti sisäisiin ja ulkoisiin impulsseihin mahdollistaen liikkeen dynamiikan muuttumisen lyhyessäkin ajassa. Työpaja sisältää runsaasti lattiatyöskentelyä, jota hyödynnetään kaikissa harjoitteissa. Avainsanoja ovat energia, dynamiikan vaihtelut, yksityiskohdat, tietoisuus, aktiivisuus ja tila.

Työpaja on suunnattu tanssin ja muiden esittävien taiteiden ammattilaisille ja ammattiopiskelijoille.

Aika: la 6.10. ja su 7.10. klo 11-15
Paikka: Nykytaidetila Kutomo, Kalastajankatu 1 B, 20100 Turku
Työpajamaksu: 35€
Ilmoittautumiset ja lisätiedot: ehkatuotanto(at)gmail.com

Milla Koistinen (s.1980) on valmistunut tanssitaiteen maisteriksi Teatterikorkeakoulusta vuonna 2004 ja koreografiksi Die Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch -koulusta Berliinistä vuonna 2012. Koistinen on työskennellyt tanssijana muun muassa Kristian Smedsin, Hiroaki Umedan, Christine Gaiggin, Hans van den Broeckin, Heddy Maalemin, Peter Verhelstin, Les Ballets du Grand Maghreb -ryhmän ja Poni-kollektiivin teoksissa. Hänen viimeaikaisia koreografisia töitään ovat Nonfiction (2011), No one escapes the spectacle of happiness (2011) ja Lacuna (2012). Syksyllä 2012 Koistinen työskentelee Koneen Säätiön Saaren kartanon residenssissä valmistaen uutta ryhmäteostaan False. Koistinen on opettanut tanssia muun muassa Teatterikorkeakoulussa Helsingissä, Nätyllä Tampereella, Marameo ja DOCK11 -studioilla Berliinissä, Espace Catastrophessa Brysselissä sekä Palestinian Popular Art Centerissä Ramallahissa.

www.milla-koistinen.blogspot.com

www.ehka.net


HAKUJA


Pohjoismaisen kulttuuripisteen residenssikeskusten tuen haku 17.10 saakka

Onko sinulla residenssikeskus, joka harjoittaa säännöllistä taiteen ja kulttuurin ammattilaisille tarkoitettua residenssitoimintaa, joka tukee heidän luovaa taiteellista työskentelyään ja jolla on tavoitteena luoda kontakteja Pohjoismaissa ja Baltian maissa? Siinä tapauksessa voit hakea residenssikeskusten tukea 17.10.2012 asti.

Onko sinulla residenssikeskus, joka harjoittaa säännöllistä taiteen ja kulttuurin ammattilaisille tarkoitettua residenssitoimintaa, joka tukee heidän luovaa taiteellista työskentelyään ja jolla on tavoitteena luoda kontakteja Pohjoismaissa ja Baltian maissa? Siinä tapauksessa voit hakea residenssikeskusten tukea 17.10.2012 mennessä.

Tuen, jonka residenssisi voi saada tulee kattaa kaikki kustannukset, jotka suoraan liittyvät valitsemiisi taiteilijoihin.

Voit valita 2-4 taiteilijaa tai pienehköä ryhmää residenssiisi n. 2 kuukauden oleskelua varten. Valitsemiesi taiteilijoiden tulee asua jossain toisessa Pohjoismaassa tai Baltian maassa kuin missä residenssisi sijaitsee.

Lähetä hakemuksesi sähköisesti täältä. Hakuaika on 19.9.-17.10.2012.

Lue lisää residenssikeskusten tuesta täältä sekä arviointikriteereistä täältä.


Haussa Vuoden teatteri 2013

Suomen Teatterit ry haluaa nostaa jälleen esille suomalaisen teatterivalion valitsemalla Vuoden
teatterin. Vuoden teatteri palkitaan keväällä 2013 teatterialan yhteisessä Thalia-gaalassa Seinäjoella.

Vuoden teatteriksi valitaan se suomalainen ammattiteatteri, joka on erityisen menestyksekkäästi tarjonnut yleisölleen teatterinautintoja ja elämyksiä. Vuoden teatteri on myös toiminut viihtyisänä työyhteisönä henkilökunnalleen ja hienona taidelaitoksena omalla paikkakunnallaan.

Vuoden teatterina 2012 palkittiin Svenska Teaternissa pidetyssä gaalassa Suomen Kansallisteatteri. Muita voittajia vuosien varrella ovat olleet Espoon kaupunginteatteri 2011, Unga Teatern 2010, Teatteri Avoimet Ovet 2009, Tanssiteatteri Minimi 2007, Q-teatteri 2005, Kajaanin Kaupunginteatteri 2003, Wasa Teater 2001, KOM-teatteri 1999, Tampereen Teatteri 1997 ja Svenska Teatern 1996.

Vuoden teatteri 2013 -kilpailun viisi finalistia valitsee Suomen Teatterit ry:n asettama raati. Lopullisen valinnan raadin valitsemien finalistien joukosta tekee aikaisempien vuosien tapaan Suomen Teatterit ry:n valitsema teatterialaa tunteva arvovaltainen asiantuntija. Raadin sihteerinä toimii Suomen Teatterit ry:n järjestösihteeri Taija Kyheröinen.

Esitykset Vuoden teatteri –ehdokkaista perusteluineen tulee toimittaa sähköisessä muodossa
osoitteeseen info(at)suomenteatterit.fi keskiviikkoon 31.10.2012 mennessä. Materiaalia voi
lisäksi lähettää postitse ks. päivämäärään mennessä merkinnällä Vuoden teatteri 2013, Suomen Teatterit ry, Meritullinkatu 33 G 2, 00170 Helsinki.

Keskeisin tarkasteluajanjakso Vuoden teatteria valittaessa on 1.12.2011–30.11.2012.

Lue lisää liitteestä (pdf)


Lisätietoja:
Taija Kyheröinen, raadin sihteeri
Puh. 09 2511 2150
taija.kyheroinen@suomenteatterit.fi


Lasten ja nuorten Teatteriteko-palkinto 2013, ehdota palkinnonsaajaa!

Suomen Teatterit ry ja Suomen Assitej ry etsivät ehdokkaita Lasten ja nuorten teatteriteko
-palkinnon 2013 saajaksi.

Palkinnon voi saada mikä tahansa lasten- tai nuortenteatteriin liittyvä teko: teatteri, ryhmä, esitys, esiintyjä, ohjaus, käsikirjoitus, koreografia, visuaalinen suunnittelu, musiikki, suomennos, projekti, yleisötyöhanke tai muu vastaava. Edellisessä Thalia-gaalassa palkinnon
sai Oulun lasten ja nuorten teatterifestivaali.

Palkinnon finalistit valitsee raati, jonka muodostavat Suomen Teatterit ry:n ja Suomen Assitej
ry:n valitsemat asiantuntijat. Palkinnon saajan valitsee finalistien joukosta edellisten vuosien
tapaan teatterialaa tunteva arvovaltainen asiantuntija. Raadin sihteerinä toimii Suomen Teatterit
ry:n järjestösihteeri Taija Kyheröinen.

Omaa teatterianne tai muuta erinomaista teatteritekoa koskevan ehdotuksen voi lähettää
osoitteeseen info(at)suomenteatterit.fi tai postitse merkinnällä Lasten ja nuorten teatteriteko
-palkinto 2013, Suomen Teatterit ry, Meritullinkatu 33 G 2, 00170 Helsinki, keskiviikkoon
31.10.2012 mennessä.

Valintaperusteluita toivomme korkeintaan kahden liuskan verran ja perusteluissa on hyvä
mainita vähintään kolme keskeistä tekijää, miksi juuri tämä teatteriteko on paras. Perustelujen
lisäksi voitte laittaa mukaan rajoitetusti muuta materiaalia. Teatteriteon on tullut tapahtua
suomalaisessa ammattiteatterissa vuoden 2012 aikana.

Raati voi halutessaan tehdä finalistivalinnan myös ehdotusten ulkopuolelta. Palkinnonsaaja
julkistetaan teatterialan Thalia-gaalassa Seinäjoella maaliskuussa 2013.

Lue lisää LIITTEESTÄ

Lisätietoja:
Taija Kyheröinen, raadin sihteeri
Puh. 09 2511 2150, taija.kyheroinen(at)suomenteatterit.fi



PAJ for Europe - Japan Foundation Europe: Performing Arts grant programme 2013-14


Established in 1972, the Japan Foundation is Japan’s principal agency for cultural relations between Japan and overseas countries.

The Japan Foundation’s Performing Arts Japan (PAJ) programme for Europe supports organisations based in Europe that are planning performing arts projects related to Japan. The programme covers two categories of applications.

Touring Grant – assists the presentation of Japanese related performing arts projects in which the Japanese artist is included in the tour at multiple locations in Europe, with emphasis on locations outside major capital cities where there is no regular exposure to Japanese performing arts.

Collaboration/Co-Production Grant – assists collaborations between Japanese and European artists in order to create a new work that has the potential of being developed into a touring project in the near future, enhancing the understanding of Japanese culture when presented to European audiences.

For 2013-2014, PAJ is available to European organisations such as festivals, theatres or arts promotion companies planning Japan-related performing arts projects in European countries taking place between 1st April 2013 and 30th June 2014. Your application should be submitted to your local Japan Foundation office:
Finland: The Japan Foundation, London
Tel: +44 (0) 20 7436 6695 E-mail: paj(at)jpf.org.uk
Applicants are advised that consultation is essential before making an application.

Application deadline: 2nd November 2012.


Future Nostalgia - call for artistic proposals

In the last century, modernization processes accelerated to a high degree and along with globalization caused great change all over the world. Nostalgia, the longing for a lost time and space, has become a global phenomenon.

The idealization that comes with nostalgic remembering is often regressively oriented or sometimes even part of dangerous nationalist discourses. However, nostalgia is not only about the past, it can also be prospective, creative and critical. Can we rethink nostalgia? Can we discover a dynamic element in the sentiment? How can we relate to the past in an era where what is valid today is no longer possible in the near future? Tomorrow is so discontinuously different from today that it already escapes the vitalizing force of our imagination.

FUTURE NOSTALGIA is an oscillation between what has been, what is and what could be. The past opens up a multitude of potentialities, possibilities or developments. Rather than the end reaction to longing, nostalgia can be understood as a mode for provoking a future-oriented goal.

The Festival Belluard Bollwerk International and the Migros Culture Percentage are looking for projects that question, propose or provoke FUTURE NOSTALGIA, in the form of experimental and stimulating interventions, performances, installations or actions: FUTURE NOSTALGIA for the city of Fribourg, Switzerland and its inhabitants, for art and society.

• The call is open to artists and practitioners from other fields, to Fribourg residents and people from other places, to individuals or groups.
• Selected proposals will be realised as a part of the Belluard Festival 2013.
• The projects can take place in one of the festival venues, in the public space or in another location in Fribourg.
• Projects will be selected by a jury of arts practitioners and experts from other fields.
• Selected proposals will be further developed during a residency in Fribourg, in collaboration with specialists from different fields.

Deadline for sending proposal: 15 October.


Find all the details online.


Unpack the Arts - Second Call for cultural journalists launched

European cultural journalist can apply until 1 November 2012 for a residency in one of these 3 festivals:

13 - 16 February 2013 - Subcase (Stockholm, Sweden)
28 February - 3 March 2013 - Hors Pistes Biennale and La Piste aux Espoirs Biennale (Brussels and Tournai, Belgium)
8 - 12 May 2013 - Cirko Festival (Helsinki, Finland)

www.unpackthearts.eu

Second Call - Unpack the Arts.pdf (PDF)


Sortir de l’écran / Spoken Screen: Production and dissemination support program, call for projects


Agence TOPO, a Montreal-based artist-run centre for new media, launches a new call for projects for its series Sortir de l’écran / Spoken Screen. This program, initiated in 2007 with the NT2 Lab (University of Quebec in Montréal), presents (hyper)media works that incorporate a performative aspect and which explore the links between the screen and the off-screen space: poetry readings and interpretations, participative performances, interactive devices, etc.

For its coming editions, Agence TOPO will consider proposals of works comprising a narrative and performative dimension that fosters visual, audio and textual exploration, both in its physical and on-screen aspects.

The selected artists and projects will benefit from technical support for a period of 4 to 8 weeks within a residency program that can be spread out over time depending on the artists’ needs and specific project requirements. The planned release dates of the series are in spring and autumn 2013-2014.

In order to respect the foreseen deadlines, projects currently under development and those demonstrating a strong commitment from the artists will be given priority.

Artists interested in this theme, and by the production context offered by Agence TOPO are encouraged to submit their proposals before October 15th 2012.

Travel and residence costs are not covered by Agence TOPO. For artists living outside of Montréal, travel and residence costs will need to be addressed by a specific agreement. The residency acceptance may be conditional on the financial contribution of external partners.

Find all the details online.


Plesni Teater Ljubljana announces an open call for the selection of a choreographic debut


Plesni Teater Ljubljana is announcing an open call for the selection of a Choreographic Debut PTL for the period between 2013 - 2015.

Plesni Teater Ljubljana (PTL) will enable the realization of at least one Choreographic Debut each year. PTL will ensure leadership/ mentorship of a skilled choreographer, production and presentation of professional standard on the stage of Plesni Teater Ljubljana/ PTL/ Dance Theatre Ljubljana.

All professional dancers who haven't yet realized an autonomous creation can apply to the Open Call. The selection of Choreographic Debut PTL 2013 - 2015 will be made by the Artistic board of PTL.

Open Call Criteria: innovative and pervasive original dance approach, clear concept of content and form.

The application must contain:
- a completed application form
- clear and elaborated concept of the proposed project
- references of the author/s (education, previous artistic work...)
- references of collaborators

Applications should be sent to the folowing address: Plesni Teater Ljubljana, Metelkova 6, 1000 Ljubljana or by email: ptl(at)mail.ljudmila.org.

Closing Date: 10th October 2012 (post stamp)

The Artistic board of Plesni Teater Ljubljana will only accept complete application forms which meet all the application conditions and will be sent until the date of closing. The decision will be communicated to all the applicants.

See application form online 


Call for a creation residence and coproduction for contemporary circus - La Central del Circ and Antic Teatre


La Central del Circ and Antic Teatre have joined forces for this call in order to carry out their common aim of promoting contemporary performance creation. La Central del Circ will provide use of their installations in addition to financial contribution towards a creation residency. Antic Teatre will also provide use of their installations to the same artists in residence and make a financial contribution towards co-production. Travel costs (among others) are covered.

The call is directed at circus creations that are based on the research and development of new multidisciplinary languages, with the aim of providing support and facilities to innovative creators whose projects raise standards and move away from habitual methodologies, techniques and resources.

The call is international. Artists or companies from anywhere may apply.

Dead line for submission: 1st October 2012.

More information

Application form


TYÖPAIKKOJA


Pohjoismainen kulttuuripiste hakee tiedottajaa

Pohjoismainen kulttuuripiste, joka on Pohjoismaiden ministerineuvoston alainen instituutti, hakee tiedottajaa hoitamaan tiedotustoimintaa Suomessa oleville kohderyhmille.

Pohjoismaisen kulttuuripisteen tehtävänä on herättää kiinnostusta Pohjolaa kohtaan Suomessa, hallinnoida ministerineuvoston kahta kulttuuriohjelmaa ja tiedottaa pohjoismaisesta kulttuuriyhteistyöstä koko Pohjolassa sekä kansainvälisesti.

Uuden tiedottajan tulee

- Kehittää ja suunnitella organisaation tiedottaminen koko Suomessa yhteistyössä kollegojen kanssa.
- Olla mukana Suomen Pohjola polttopisteessä (Norden i Fokus) –hankkeessa, mihin kuuluu yhteiskunnallisten ja kulttuurisektorin seminaarien, keskustelutilaisuuksien ja tapahtumien suunnittelu.
- Luoda verkostoja lehdistöön ja hoitaa aktiivisesti yhteistyötä suomalaisen median kanssa.
- Markkinoida instituutin tapahtumia ja kulttuuriohjelmia yhteistyössä muun henkilökunnan kanssa eri kanavien kautta (verkkosivut, uutiskirjeet, lehdistötiedotteet, sosiaalinen media, painotuotteet, vierailut ym.).

Pätevyys

- Journalismin, tiedotusopin tms. opinnot.
- Vähintään kolmen vuoden kokemus journalistin tai tiedottajan työstä.
- Kokemusta strategisesta tiedottamisesta.
- Hyvät vähintään yhden skandinaavisen kielen ja suomen kielen kirjoitustaidot. Hyvät englannin kielen taidot ovat eduksi.
- Kokemus lehdistötyöstä Suomessa on myös eduksi.
- Verkkokehittämisen tuntemus.
- Kokemus Photoshopin ja InDesignin käytöstä on eduksi.

Tarjoamme

Kiinnostavan työn ja mahdollisuuden perehtyä pohjoismaiseen organisaatioon, jossa on työntekijöitä kaikista Pohjoismaista. Neljän vuoden työsopimuksen, jota on mahdollisuus jatkaa Pohjoismaiden ministerineuvoston määräysten mukaisesti.
Pohjoismaisella kulttuuripisteellä on kaksi toimistoa Helsingissä, sekä Suomenlinnassa että Kaisaniemenkadulla aivan kaupungin keskustassa. Uusi tiedottaja tulee työskentelemään molemmissa toimistoissa tiedotustiimin osana. Työkielinä Pohjoismaisessa kulttuuripisteessä ovat skandinaaviset kielet.

Hakemus

Lähetä hakemuksesi ja CV yhdellä skandinaavisista kielistä sekä pari tekstinäytettä Jakob Aahaugelle ja(at)kultukontaktnord.org viimeistään keskiviikkona 12. lokakuuta. Jos sinulla on kysyttävää, voit soittaa puhelinnumeroon +358(0)9 68643 105.

www.nifin.fi/fi/export/212-kulturkontakt-nord-soker-informator


IETM seeks a new secretary general

IETM, one of the largest cultural networks for the contemporary performing arts (www.ietm.org), is seeking a new Secretary General.

The role of the Secretary General is to drive the development of vision and strategies in order to ensure the best possible conditions exist for IETM to be the most effective, responsive, forward looking and relevant network for the contemporary performing arts in a global environment.

Secretary General is responsible for the following areas:  strategic development, legal and financial management, personnel management, membership development, event management and advocacy.

The post is relevant for performing arts professionals with proven leadership skills and a minimum of 5 years experience in international collaboration.

IETM has been based in Brussels since 1989. It has a small, international staff of 5 full-time members and 1 - 3 trainees are present on occasion.  The current Secretariat staff includes the Secretary General, the Meetings and Events Coordinator, the Head of Communication and Administration, the Administrative Assistant, the Communication Assistant.  A new post of Senior Policy Advisor will be established in 2013.

We are looking for someone who can start in spring 2013.

This is a post based in Brussels, but involves extensive travel.

Find all the details online.

Please send a letter of motivation and a CV in English in digital format to:
Laetitia van de Walle, IETM : laetitia.vandewalle(at)ietm.org

DEADLINE: 12 October 2012

Interviews will be held during 19-21 November in Brussels.



Théâtre du Merlan (Marseille, France) recrute un(e) assistant(e) de direction/comptable (in French only)

Le projet du Théâtre du Merlan est centré sur le soutien à la création contemporaine (production, recherche, diffusion), avec une programmation transdisciplinaire, en salle et en «vagabondage» dans la ville, axée particulièrement sur les questions du corps, de la sensation et les «arts de la ville».

Sous l’autorité de la directrice, cette personne travaille en collaboration directe avec l’administrateur, ainsi qu’avec l’expert-comptable et le commissaire aux comptes.
Elle prend en charge la comptabilité et la paye de la structure et de ses activités (19 salariés - budget 2 M€).

Compétences requises
Connaissances solides en paie et en comptabilité
Connaissance du régime des intermittents du spectacle appréciée

Bonne maîtrise des outils informatiques :
Logiciels utilisés :
- Comptabilité : GIE Damoclès
- Paie : Spaiectacle
- Gestion du temps de travail : Régiespectacle
- Bureautique : maîtrise d’Excel
- Connaissance de l’outil Internet

Titulaire d’un diplôme de comptabilité
Expérience exigée 3 ans minimum, si possible dans une structure similaire du spectacle vivant.

Retrouvez toutes les infos en ligne.

Date limite pour les candidatures: 15 octobre.



UNESCO's International Fund for the Promotion of Culture is recruiting its Executive Officer to work in its Paris office

The International Fund for the Promotion of Culture (IFPC) promotes: cultures as sources of knowledge, meanings, values and identity; the role of culture for sustainable development; artistic creativity in all its forms, while respecting freedom of expression; and international and regional cultural cooperation.

IFPC is looking for an Executive Officer to work in its Paris office, with the overall task of ensuring the implementation of the Decisions of the Administrative Council, and manage on a day‐to‐day basis the Secretariat of the International Fund for the Promotion of Culture.

Find all the details on the call online.

Deadline for applications: 28 October.


European Job Day Brussels - October 2012

Are you looking for a job in Europe? Would you like to be in direct contact with European  employers? Do  you want access to free advice and information on living and working in another  European country?

If you answered ‘Yes’ to any of these  questions then the European Job Day Brussels 2012 is for you.

The European Job Day, Brussels  on 6 October, 2012 is an opportunity for you and employers from across Europe to meet and make contact. This year’s event is  also taking place online, so you will be able to participate no matter where  you are in Europe.

You will benefit from a wealth of information and support aimed at  improving your job prospects. As well as the opportunity for on-the-spot  employer interviews, there will be advice on living and working in other European  countries, company presentations from leading European employers, and panel  discussions on EU initiatives aimed at increasing employment.

The EJD  Brussels will offer the complete package for your job search in Europe.

To get the most out of the European Job Day Brussels,  register online before the event. Registration  will give you access a wide range of features on offer at both the online and  onsite events. Find out more by clicking here.

 

Unpack the Arts

kahvipoytakeskustelu

kilpailukutsu lasten ja nuorten teatteriteko 2013

Kilpailukutsu Vuoden teatteri 2013

PUHE-festivaali