01.11.2011

TINFO-tiedote 34 / 28.10.2011

MERKINTÖJÄ  HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

UUTISIA

TAPAHTUMIA

HAKUJA

KOULUTUSTA


 

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

 

INTERCITY HELSINKI

Sesto Fiorentinon suomalaisfestivaalikausi Italiassa on ohitse. Pääsin todistamaan vain viimeistä viikonloppua, jossa menivät Paniikki, Kristian Smedsin Sad songs from the Heart of Europe sekä Saara Turusen Puputytön ja Jussi Moilan Veitset leikkaa ilman näytelmien lukuteatteriesitykset.  Tuhti paketti.

Suomalaisosaamisesta pitää olla tosi ylpeä. Juha Jokelan Mobile Horroria pidettiin edelleen ajankohtaisena, ja Steve Jobsin kuolema muutama päivä esityksen jälkeen lisäsi kriitikkojen mielestä päivänpolttavuutta. Heräsi jälleen kysymys ihmisen ja teknologian suhteesta. Ironian ja kyynisyyden yhdistelmänä Mobile Horror sai italialaiskriitikon miettimään nykypäivän rappiotilaa. 

Irene Ahon ohjaamalle Mika Myllyahon Paniikille tuntuivat italialaiset uumoilevan menestystä. Eikä ihme, nämä Irenen miehet jammasivat kuin hirvet. Upeata näyttelijäntyötä ja yhteisnäyttelemistä (ja ihania miehiä – tietenkin). Kiinnostavaa oli nähdä, miten kulttuurin mieskuvat ja jokin määrittelemätön taidetietoisuus heijastuvat esitykseen. Tuntui, että Almodovár-kela upposi Italiassa syvemmälle kuin Suomessa. Katsomossa naurettiin ja kuunneltiin hipihiljaa, kun teksti ja esitys lisäsivät kierroksiaan. Ja heti samaan hengenvetoon italialaiset huoahtivat suruissaan, ettei esitys lähde kiertämään. Nyt pitää italialaisten vain ottaa itse tekstistä kiinni. Lisää esityksistä ja lukuteatterista myöhemmin.

Reissu oli tekemisen väärtti myös solmittujen uusien kontaktien ja mahdollisten yhteistyöhankkeiden kannalta. Nykyteatterille sielunkumppaneita Italiasta…


TYRMISTYTTÄVÄÄ

Unkarista välittyy jälleen tyrmistyttäviä uutisia. Budapestin Fidesz-puolueeseen kuuluva pormestari nimitti Új Színház (Uusi teatteri)-teatterin johtoon näyttelijä György Dörnerin ja äärioikeistolaisen kansalliskonservatiivisen MIÈP-puolueen (unkarilaisen oikeuden ja elämän puolue) johtohahmon, 77-vuotiaan kirjailija ja toimittaja István Csurkan – vastoin teatterin johtokunnan enemmistönä olevien teatterialan ammattilaisten näkemyksiä. Dörnerin vastaehdokkaana oli nykyinen johtaja Márta István. Dörner on István Csurkan avoin kannattaja, joka aikaisemmin on kampanjoinut äärioikeistolaisen Jobbik-puolueen puolesta. Dörnerin esitys teatterin ohjelmaksi on ”poliittinen pamfletti”, ”sotilas-poliittinen toimintasuunnitelma”, jonka 15 sivulla on mainittu 34 kertaa sana ”kansallinen” ja 35 kertaa ”unkarilainen”. Visiona on tehdä teatterista ”todellisten kansallisten arvojen” ja ”todellisen unkarilaisen hengen” teatteri, uusi kansallisteatteri.

György Dörnerin mukaan Unkarissa ei ole kansallisteatteria, koska Robert Alföldin (juutalainen, homoseksuaali) johtama teatteri ei voi olla oikeasti kansallinen. István Csurka haluaa tuoda teatteriin omia näytelmiään ja muiden unkarilaiskirjailijoiden näytelmiä, jotka eivät heijastele ”länsimaista roskaa – tingeltangelia New Yorkista”. Márta Istvánin 200-sivuinen suunnitelma sisälsi yksityiskohtaisia ja konkreettisia ehdotuksia siitä, mitä teatterissa tehtäisiin. 

Mistä syystä kamppailla 100-paikkaisesta pienestä teatterista? Vaalit ovat tulossa, ja sosiaaliliberaali opposio näkee nimityksen taustalla poliittisen sopimuksen hallitsevan Fidesz-puolueen ja Csurkan puolueen välillä. Victor Orbánin (Fidesz) hallitus haluaa näin kosiskella MIÈPin kannattajia toista äärioikeistolaispuoluetta, entisestään voimistunutta  Jobbikia vastaan. 

TASA-ARVO TEATTERISSA

Brittiläinen näytelmäkirjailija ja ohjaaja Julia Pascal on sitä mieltä, että Arts Councilin tulisi johtaa tasa-arvovallankumousta teatterissa. Pascalin mukaan teatteria johtavat miehet, jotka valitsevat mieskirjailijoiden näytelmiä, joissa naiset esiintyvät sihteerien ja rakastajattarien rooleissa.  Näytelmien naisroolien moninaisuuteen nähden me olemme Suomessa paremmassa asemassa, ja tästä kyllä kiitos kuuluu upeiden naisnäytelmäkirjailijoiden pitkälle traditiolle ja tämän hetken nykynäytelmäkirjailijoille – sekä naisille että miehille. Pascal kiinnittää huomiota myös naisten asemiin ja lukumääriin Ison-Britannian teattereiden hallituksissa. Tunnustan heti häveten tietämättömyyteni tasa-arvokysymyksistä, kun on kyse teatterin hallintoelimistä.

TINFOn keskipalkkatilastot kertovat, että naisen euro myös teatterissa on miehen euroa pienempi. Taiteellisen henkilökunnan palkat ovat kutakuinkin yhtäläisiä; tasa-arvoisimpia palkkakysymyksissä teatterissa ovat naisnäyttelijät ja naisskenografit. Johtotehtävissä railoa sitten jo riittääkin. Miesmarkkinointipäällikkö, hallinnollinen miesjohtaja (talousjohtaja) ja teatterinjohtajamies tienaavat rutkasti enemmän. Miksi hitossa? 

Tasa-arvoasioista vastaava ministeri Paavo Arhinmäki on esittänyt sukupuolikiintiöitä pörssiyhtiöiden hallituksiin. Mikäli hallituksen tasa-arvo-ohjelman tavoitteet eivät toteudu vuoteen 2013 mennessä, ministeri esitti aiheellisesti kiintiöiden säätämistä lakiin. Miltä näyttävät teattereiden hallitukset ja johtokunnat meillä?

Hanna Helavuori
johtaja
TINFO - Teatterin tiedotuskeskus
hanna.helavuori(at)tinfo.fi


UUTISIA

 

Quo Vadikselle 'Kiitos kotimaisesta näytelmästä'*

Teatteri Quo Vadis on palkittu Suomen Näytelmäkirjailijaliiton Kiitos kotimaisesta näytelmästä  adressilla Näytelmäkirjailijaliiton 90-vuotisjuhlissa perjantai-iltana. Palkintoa olivat vastaanottamassa teatterin perustajat Markku Hoikkala ja Otso Kautto.

Kiitos kotimaisesta näytelmästä -adressia on jaettu vuodesta 1975 lähtien vuosittain ammattiteatterille, joka on nostanut ohjelmistoonsa erityisen paljon suomalaisia näytelmiä. Nyt myönnetty tunnustus jaettiin kalenterivuoden 2010 esitysten perusteella. Adressi myönnettiin ensimmäistä kertaa uusin perustein. Palkittavan teatterin valitsee esitystilastojen perusteella Suomen Näytelmäkirjailijaliiton hallitus.

Quo Vadis -teatterilla oli kalenterivuonna 2010 yhteensä seitsemän kotimaisen näytelmän ensi-iltaa, enemmän kuin missään muussa ammattiteatterissa Suomessa. Kaikki Quo Vadiksen ensi-illat olivat lisäksi kantaesityksiä. Kiitos kotimaisesta näytelmästä -tunnustuksessa huomioidaan myös teatterin kotimaisuusaste, eli kotimaisten esitysten prosentuaalinen osuus kaikista ensi-illoista. Quo Vadiksen ohjelmisto oli vuonna 2010 sataprosenttisesti kotimainen. Kirjailijoina Quo Vadiksen produktioissa toimivat muun muassa Otso Kautto, Marko Järvikallas, Markku Hoikkala, Mika Kaski ja Nina Mansikka.
Quo Vadis on Markku Hoikkalan ja Otso Kauton vuonna 1985 perustama teatteri. Vuodesta 2007 lähtien teatteri on kiertänyt itse rakentamallaan jurtalla esittämässä teoksiaan. Quo Vadis on luonut laajan kansainvälisen verkoston ja esittänyt teoksiaan useilla eri kielillä. Kiitos kotimaisesta näytelmästä  tunnustus menee siis tänä vuonna teatterille, joka on paitsi tuottanut valtavasti kotimaisia kantaesityksiä myös tehnyt maailmalla tunnetuksi suomalaista teatteria.

Suomen Näytelmäkirjailijaliitto on kirjailijoiden itsensä vuonna 1921 perustama järjestö, joka pitää huolta kirjailijoiden eduista ja edistää suomalaista draamakirjallisuutta. Liiton noin 500 jäsentä kirjoittavat näytelmiä sekä elokuva-, televisio-, kuunnelma- ja multimediakäsikirjoituksia. Jäsenistöön kuuluu suomen- ja ruotsinkielisiä kirjailijoita.

Lisätietoja
Heini Junkkaala
Hallituksen puheenjohtaja, Suomen Näytelmäkirjailijaliitto
heini.junkkaala(at)gmail.com, (050) 435 3563

Eliisa Savola
Tuottaja, Quo Vadis
eliisa.savola(at)quovadis.fi, (044) 300 0560

Suomen Näytelmäkirjailijaliitto  
Kiitos kotimaisesta näytelmästä    
Teatteri Quo Vadis


Jari Juutisen Julia, Julia! Havannan teatterifestivaalilla *

Jari Juutinen on kutsuttu Havannan XIV teatterifestivaalille (Festival de teatro de la Habana  28.10- 6.11.2011) näytelmällään Juliette, Juliette! (Julia, Julia!). Näytelmä on luxemburgilaisen Théâtre du Centauren tuotantoa, monologin esittää Milla Trausch.

Julia Julia sai kotimaisen kantaesityksensä Rakastajat-teattterissa 2007. Ranskankielinen kantaesitys esitettiin Théâtre du Centauressa lokakuussa 2010. 


BläkPox-kollektiivin Sattumia-esitys Havannan teatterifestivaalilla *

Sanaton, esineitä, nukkeja ja jongleerausta yhdistelevä esitys on kutsuttu Havannan XIV teatterifestivaalille (Festival de teatro de la Habana  28.10- 6.11.2011). Ryhmällä on festivaaleilla kolme esitystä (28, 29 ja 30.10).

BläkPox on Susanna Hemmilän, Anna Pelkosen ja Teemu Öhmanin muodostama kollektiivi, joka yhdistelee esityksissään nukketeatterin ja sirkuksen maailmoja. Vuonna 2009 ensi-iltansa saanut ”Sattumia” on neljäs teos, jossa ryhmän jäsenet esiintyvät kaikki yhdessä, nyt ensimmäistä kertaa BläkPox kollektiivin nimellä.    

Hemmilä ja Pelkonen ovat valmistuneet Turun taideakatemian nukketeatterin koulutuslinjalta vuonna 2005. Öhman on valmistunut Lahden sirkuskoulusta vuonna 2005 sirkusartistiksi.

Sattuma on ovi uuteen maailmaan. Se muuttaa elämän surrealistiseksi seikkailuksi; lakoninen, tylsä ja rutiininomainen arki on hetkittäin täynnä merkitystä. Ohikiitävät hetket pursuavat yksityiskohtia ja mahdollisuuksia. Sattumat ja kohtaamiset vaikuttavat oudoilta sekä järjettömiltä. Ne voivat paisua kohtalokkaisiin mittasuhteisiin. Hetket, ajat ja paikat seuraavat toisiaan epäkronologisessa jatkumossa - vilauksina menneestä ja ajatuksina tulevasta.

Työryhmän inspiraationa toimi Daniil Harmsin ”Sattumia” -novellikokoelma. Esitys pohjautuu viitteellisesti Harmsin novellien tunnelmiin ja vinksahtaneisiin hahmoihin. Ensisilmäykseltä Harmsin maailma, sen hahmot ja tapahtumat, vaikuttavat absurdeilta ja epärealistisilta – epämiellyttävän hallitsemattomilta. Toisaalta Harmsin armottomuus ja brutaalius kietoutuvat tiukasti myös nykyaikaan. Sattuma voi muuttaa elämän. Tai kaikki jatkuu kuin ennenkin.

Tuotanto ja ohjaus: BläkPox-kollektiivi
Esiintyjät: Susanna Hemmilä, Anna Pelkonen ja Teemu Öhman
Nuket ja lavasteet: Susanna Hemmilä, Anna Pelkonen, Anna Sucksdorff ja Teemu Öhman
Päiden muotoilu: Anna Sucksdorff
Äänisuunnittelu: Hans Halmari ja työryhmä
Valosuunnittelu: Viljami Lehtonen
Valo- ja ääniajo: Viljami Lehtonen 


 

Tuottaja2020: tulevaisuusajattelua kahdeksan kirjan verran! *

Syvenny kulttuurituotannon alan muutosvoimiin! Mitkä ovat kulttuurituotannon muuttuvat verkostot? Kuinka megatrendit näyttäytyvät kulttuurituotannossa? Minkälaisen tulevaisuuden kulttuurituottajat itselleen toivovat? Systemaattisella tulevaisuusajattelulla kohti ennakoitavaa kulttuurialan tulevaisuutta? Kulttuurin ja matkailun ekosysteemistäkö tulevaisuuden voimavara? Vaiko vapaaehtoistyöstä? Also in English!

Lue lisää liitteestä.


TAPAHTUMIA

 

Teatterikeskus ry kutsuu taidetta pohtivaan Tulevaisuus 5 -seminaariin 11.11.*

Perjantaina 11.11.2011 klo 10.30 - 17
Teatterikulman Komedia-salissa (Meritullinkatu 33, Helsinki) pidettävään
TULEVAISUUS 5 –SEMINAARIIN
PALJONKO TAIDE PAINAA? KUINKA PITKÄ SE ON?

Kutsu - Tulevaisuus 5 (pdf)

Aina puhutaan rakenteista ja taiteen tuottamisesta, mutta nyt keskustellaan taiteesta teatterin ammattilaisten kesken. Häpeämättömästi.
Tuen saaminen taiteelle edellyttää sen määrittelemistä, mutta miten määritellä jotakin sellaista, joka karkaa määritelmäänsä? Vai karkaako?
Mikä on teatterissa taidetta? Onko taide oleellista teatterissa? Millaista taide on teatterissa nyt?

Ilmoittautuminen perjantaihin 28.10.2011 mennessä osoitteeseen info(at)teatterikeskus.fi.

 


 

Kansainvälisiä vierailuesityksiä, uusia tekstejä -  New Baltic Drama Turussa 9.-18.11.*

New Baltic Drama on intiimi teatterifestivaali, joka nostaa esiin nuorten teatterintekijöiden omaääniset teokset. Suomessa, Ruotsissa, Virossa ja Venäjällä järjestetyn näytelmäkirjoituskilpailun tuloksena syntyneistä teksteistä tuotetaan neljä uutta näytelmää. Suomen esitys on Turun Kaupunginteatterin ohjelmistossa syyskaudella ja muut esitykset vierailevat Turussa marraskuun minifestivaalilla.

www.turku2011.fi/new-baltic-drama

 


 

Avoimien ovien päivä Suomen Kansallisoopperassa *

Suomen Kansallisoopperassa vietetään Avoimien ovien päivää lauantaina 29. lokakuuta klo 10–16. Maksuttomassa tapahtumassa on monenlaista koettavaa niin lapsille kuin aikuisillekin.

Päivän aikana voi kurkistaa oopperatalon kulisseihin opastetulla kiertokäynnillä, kuunnella Kansallis-oopperan kuoron laulajien esityksiä matineakonsertissa tai seurata John Adamsin Doctor Atomic -oopperan harjoitusta päänäyttämöllä vain viikkoa ennen ensi-iltaa.
Perheen pienimmät voivat tutustua baletin maailmaan balettitemppuradalla, hiukan vanhemmat osallistumalla tähtitanssijan balettitunnille. Alminsalissa pääsee kokeilemaan, miten esitys syntyy näyttämö-, ääni- ja valaistustekniikan ammattilaisten voimin. Päivän aikana voi myös nähdä maskeeraajat työssään, tilata oman naamion non-stop-naamiokioskista ja poseerata aidoissa ballerinan tai oopperatähden tamineissa.

Maksuttomia pääsylippuja kiertokäynneille ja työpajoihin jaetaan Töölönlahden puoleisessa aulassa klo 10 (aamupäivän tapahtumat) ja klo 11.45 alkaen (iltapäivän tapahtumat). Lippuja Doctor Atomicin harjoituksiin saa Mannerheimintien puoleisesta aulasta.

www.ooppera.fi


 

Koululaisyhteistyöesitys Räpätys ensi-iltaan Turussa *

Turun Kaupunginteatterin ja turkulaisten koulujen yhteistyö jatkuu uudella produktiolla Räpätys. Luolavuoren koulun, Vähä-Heikkilän koulun ja Turun Normaalikoulun oppilaiden omista riimeistä syntynyt esitys yhdistää räppiä perinteisiin hölmöläistarinoihin.
Esityksen on ohjannut ja lavastanut Maiju Silfver ja se nähdään Turun Kaupunginteatterin Sopukassa 31.10. ja 1.11.2011.

Lisätietoja: Räpätystiedote (pdf)

 


 

Kolme kertaa Ostrovski-seminaari Helsingin Kaupunginteatterissa *

Aleksandr  Ostrovskin  (1823-1886) Metsä saa ensi-iltansa Helsingin Kaupunginteatterin suurella näyttämöllä torstaina 10.11.  Yleisön iloksi pidetään ensi-illan ympärillä kolmena illansuuna, ennen Metsä-esitystä Ostrovski-seminaari. Luentosarjassa asiantuntijat  pureutuvat aiheisiinsa eri näkökulmista. Yleisö voi tulla maksutta kuuntelemaan valitsemaansa aihetta kerran, kahdesti tai kaikki kolme kertaa. Luennot pidetään suuren näyttämön yleisölämpiössä, jonne mahtuu kerralla sata kuulijaa. Tervetuloa!

Ke 9.11. klo 17.3o (-18.15) Ostrovskin  Metsän esityshistoriaa Suomessa
Liisa Byckling, Venäjän kulttuurin tutkimuksen dosentti

Ke 16.11. klo 17.3o (-18.15) Ostrovskin Metsän henkilökuvia                    
Jukka Voutilainen, näyttelijä ja suomentaja

To 1.12. klo 17.3o (-18.15) Ostrovskin Venäjä                                               
Pekka Pesonen, venäläisen kirjallisuuden professori

Lisätietoja: Helsingin Kaupunginteatteri, projektipäällikkö Marketta Eräsaari, puh. (09) 3940 322, marketta.erasaari(at)hkt.fi

 


 

De finlandssvenska teaterdagarna i Åbo 13-14.11.2011 *

CEFISTO hälsar alla inom samtliga yrkesgrupper på alla teatrar varmt välkomna till den årliga teaterfolksträffen 13-14.11.2011 på Åbo Svenska Teater med bl.a. föreställningar, frågesport, fest, dans och debatt. Årets debatt: 0,8% - är det för mycket begärt? Inledning av teaterchef
Joachim Thibblin. Debattörer: Filosofen Thomas Wallgren och regissören
Mikko Roiha. Ordet leds av teaterchef Dan Henriksson.

Det lönar sig att komma. Mera info på www.cefisto.fi/verksamheten/teaterdagar-information/

Hela programmet kan du läsa på  www.cefisto.fi/teaterdagar-program

Maria Helander (ÅST) 044-3445085
maria.helander(at)abosvenskateater.fi

Hanna Sundman (CEFISTO) 040-7320448
hanna.sundman(at)gmail.com

www.cefisto.fi


 

Teatterin tulevaisuustyöpaja to 17.11.2011 klo 9-15*

Teatterin ja teatterityön suunnasta käydään kovaa väittelyä.   
Keskustelun aiheiksi ovat nousseet muun muassa taiteen ja rahan suhde, 
teattereiden autonomia, kiinteiden teattereiden ja vapaiden ryhmien 
välinen suhde, teatterintekijöiden toimeentulo ja teatteriprekariaatin asema.
Näihin kysymyksiin pääset ottamaan kantaa ja rakentamaan uutta   
teatteria osallistumalla  Työterveyslaitoksen Muuttuva työelämä   
-tiimin järjestämään

Tulevaisuustyöpaja kokoontuu Työterveyslaitoksen luenstosalissa HA1A,  
osoite Haartmaninkatu 1, Helsinki.

Tarkempi ohjelma

Ilmoittautumiset 11.11. mennessä laura.tulehmo(at)uta.fi tai 044 300 0876 


 

Kohtaamisia rajapinnalla -työpaja saa jatkoa marraskuussa*

Työskentely taiteen ja hyvinvoinnin rajapinnalla voi herättää paljon keskustelua ja kysymyksiä. Tehdäänkö tässä nyt taidetta vai terapiaa? Olenko minä taiteilija, taideterapeutti vai taidelähtöisten menetelmien ohjaaja?

Voimaa taiteesta -hankkeen elokuussa järjestämä Kohtaamisia rajapinnalla -työpaja saa jatkoa! Kohtaamisia rajapinnalla 2 -työpaja järjestetään torstaina 24.11.2011 klo 12.30 - 16.00 Laurea-ammattikorkeakoulun Tikkurilan yksikössä Vantaalla (Ratatie 22).

Työpajan fasilitoivat psykodraamaohjaajat Anne Kataja ja Sisko Karinen. Sen tavoitteena on toiminnallisesti syventyä taiteen ja hyvinvoinnin rajapintoihin sekä tarkastella oman osaamisen ja ammattitaidon rajoja ja haasteita. Työpajaan mahtuu 20 osallistujaa ja se on maksuton.

Työpajaan ilmoittaudutaan osoiteessa: https://elomake3.uta.fi/lomakkeet/6008/lomake.html
Ilmoittautuminen on sitova.

Voimaa taiteesta -hankkeen toteuttavat yhteistyössä Tampereen yliopiston Tutkivan teatterityön keskus ja Laurea AMK:n sosiaalialan koulutusohjelma. Sen päärahoittajana toimii Opetusministeriön Luovien alojen yrittäjyyden kansainvälistymisen ja kasvun ESR-kehittämisohjelma. Muita rahoittajia ovat Luova Tampere –kehittämisohjelma, Laurea AMK ja Vantaan kaupunki.

www.voimaataiteesta.fi


HAKUJA

 

Helsingin kulttuuriteko 2011 -palkinnon saajaa etsitään *

Helsingin kulttuuri- ja kirjastolautakunta myöntää kolmatta kertaa Helsingissä tehdylle kulttuuriteolle 5 000 euron suuruisen palkinnon. Sen saaja valitaan kaupunkilaisilta tulleiden ehdotusten pohjalta.

Helsingin kulttuuriteko muuttaa tai haastaa olemassa olevaa tilaa tai toimintatapaa tai saa näkemään asiat uudella tavalla. Palkittava teko voi olla suuri tai pieni. Se osoittaa rohkeutta luoda jotain uutta ja erilaista. Kulttuuriteko voi olla muutakin kuin esitys tai tapahtuma.
Palkitsemisen kohteena voi olla teko, jonka vaikutus kohdistuu helsinkiläisiin. Palkinto voidaan myöntää yhteisölle tai yksittäiselle henkilölle. Palkinto jaetaan tammikuussa 2012.
Vuoden 2010 Helsingin kulttuuriteko -palkinnon sai We Love Helsinki, joka valikoitui 664 ehdotuksen joukosta. Kunniamaininnan saivat Helsinki Poetry Connectionin runoklubi Helsinki Poetry Jam sekä Skidit Festarit. Ehdotuksia tuli kaikkiaan 664.

Tämän vuoden Helsingin kulttuuritekoa voi ehdottaa 22.11.2011 saakka Helsingin kulttuurikeskuksen kampanjasivustolla www.annakulttuurinvarittaa.fi. Ehdotuksen voi myös postittaa osoitteeseen “Kulttuuriteko”, Helsingin kulttuurikeskus, PL 4710, 00099 Helsingin kaupunki. Ehdottaja voi halutessaan osallistua yhden Finnkinon 10 leffalipun paketin ja yhden 5 lipun paketin arvontaan.

Lisätiedot: viestintäpäällikkö Terttu Sopanen, Helsingin kulttuurikeskus, puh. (09) 310 29870, terttu.sopanen(at)hel.fi tai viestintäsuunnittelija Mari Pietarila, Helsingin kulttuurikeskus puh. (09) 310 37007, mari.pietarila(at)hel.fi


 

P11+ pienoisnäytelmäkirjoituskilpailu ammattilaisille syksy 2011 *

Oulun kaupunginteatteri yhteistyössä Platform11+ EU-hankeen kanssa järjestävät kirjoituskilpailun uudelle pienoisnäytelmälle tänä syksynä. Kilpailu on tarkoitettu ammattilaisille. Kilpailu toteutetaan P11+ projektin rahoituksella.

Kilpailu ja tehtävänanto
Pienoisnäytelmän tulee olla suunnattu 11–15-vuotiaille nuorille ja sen inspiraationa tulee olla nuorten kokemukset ja todellisuus nykypäivänä. Pienoisnäytelmä 1-3 näyttelijälle. Kilpailuun lähetettävien tekstien määrää tai enimmäispituutta ei ole rajoitettu. Kilpailutyön on oltava suomenkielinen ja ennen julkaisematon. Deadline 31.12.2011.

Palkinnot
Kilpailun voittaja saa 2000 euron palkkion Oulun kaupunginteatterilta. Näytelmä käännetään englanniksi ja lisätään Platform11+ EU-hankeen näytelmätekstien tietokantaan, jonka kautta teos pääsee heti kansainvälisille foorumeille. Näytelmä saa kantaesityksen Oulun kaupunginteatterin ohjelmistossa 2012–2013 aikana kouluilla kiertävänä tuotantona.

Tekijänoikeudet
Näytelmätekstin tarjoamalla kirjoittaja antaa järjestäjille suostumuksen tuottaa näytelmästä kantaesitys ilman erillistä esityskorvausta ja julkaista kyseisen näytelmän Platform11+ EU-hankeen ja Oulun kaupunginteatterin verkkosivuilla ja mahdollisessa kilpailutöiden pohjalta koottavassa antologiassa sekä kilpailua koskevassa uutisoinnissa ilman erilliskorvausta. Tekijänoikeudet säilyvät kirjoittajalla eikä kilpailuun osallistuminen estä kilpailijoita julkaisemasta kirjoituksiaan muissa yhteyksissä. Näytelmä julkaistaan kirjoittajan omalla nimellä.

Osoitteet
Lähetä näytelmäsi nimelläsi ja yhteystiedoillasi varustettuna joko sähköpostitse:
sari.tanner(at)ouka,.fi tai paperipostina:
Sari Tanner, Oulun kaupunginteatteri, PL5, 90015 OULUN KAUPUNKI
Kuoreen merkintä ”kirjoituskilpailu”

Voittaja julkistetaan Oulun kaupunginteatterilla 31. Oulun lasten ja nuorten teatterifestivaalin avajaisissa ma 20.2.2012 klo 13.30. Lisäksi voittajalle ilmoitetaan erikseen jo etukäteen. Kilpailutöitä ei palauteta.

PLATFORM11+ taidetta nuorilta nuorille ammattilaisten kanssa
www.platform11plus.eu
- Laaja teatterialan nelivuotinen EU-hanke 2009-2013, jossa Suomea edustaa Oulun kaupunginteatteri
- Taiteen kohteena ja inspiraationa ovat 11-15-ikäiset lapset ja nuoret. Eri puolilta Eurooppaa kootaan kertomuksia nuorten todellisuudesta taide- ja tutkimusprojektien lähtökohdiksi.
- Produktioita tuotetaan ammatillisella tasolla sekä nuorten omissa teatteri- ja visuaalisen taiteen työpajoissa. Teatterin ammattilaiset ja koululaiset tuottavat tekstiä, visuaalista taidetta ja esityksiä prosessinomaisessa yhteistyössä.
- 13 teatteria 12 maasta: Norja/Drammen - Brageteatret | Suomi/Oulu - Oulun kaupunginteatteri | Unkari/Budapest - Kolibri theatre | Iso-Britannia/York - Pilot Theatre Company | Alankomaat/Groningen - Theater de Citadel | Tsekki/Pilsen - Alfa Theatre | Portugali/Palmela - Teatro O Bando | Viro/Tallinna - VAT teater | Iso-Britannia/Lontoo - Emergency exit Arts | Slovakia/Bratislava - Theatre Institute Bratislava | Saksa/Dresden - Theater Junge Generation | Italia/Milano - Teatro Elsinor.


Kutsu viimeiseen tanssiin! *

Kuvittele, että saat juuri tietää, että maailmanloppu tulee. Mitä olet aina halunnut tehdä, mitä on jäänyt tekemättä tai mitä haluaisit tehdä? Millaisen tanssin tanssisit vielä kerran? Koreografi Janina Rajakangas työryhmineen ohjaa marraskuussa kaikille avoimen yleisötyöpajan nimeltään Viimeinen tanssi.  Työpajan tarkoituksena on luoda jokaiselle osallistujalle yksilöllinen tanssi. Jokaisesta  tanssista muodostuu pieni esitys, johon valosuunnittelun tekee Vespa Laine, äänisuunnittelun Jouni Tauriainen, lavastuksen Laura Poranen ja dramaturgian Niina Miettinen.

Tanssit esitetään Viimeinen tanssi ennen maailmanloppua -esitysten yhteydessä Zodiak – Uuden tanssin keskuksessa  27.11., 29.11. ja 1.12.

Työpajan luonne on innostava ja kehottaa osallistujia ilmaisuun ja rohkeuteen. Se on avoin eri-ikäisille  ja eritaustaisille ihmisille – tanssia ensimmäistä kertaa kokeileville tai jo tanssia harrastaville. Etsimme mukaan kymmentä osallistujaa, joita kiinnostaa jakaa oma tanssinsa myös yleisön kanssa. Työpaja on osallistujille maksuton, mutta vaatii sitoutumista työpajan aikatauluun.

HARJOITUKSET: 14.11., 15.11., 17.11., 18.11. ja 22.11. klo 18–20.30.
ESITYKSET: 27.11. klo 14  (harjoitukset klo 10-13), 29.11. klo 18 ja 1.12. klo 18
LÄHETÄ HAKEMUKSESI 31.10.2011 mennessä Zodiakin yleisötyövastaavalle: katja.kirsi(at)zodiak.fi.

Ilmoittautuessasi mainitse seuraavat tiedot:
Nimi
Ikä
Yhteystiedot
Perustelu, miksi haluaisit mukaan

Kysymykset ja lisätietoa: Zodiakin yleisötyövastaava Katja Kirsi p. 050 343 9302
www.zodiak.fi


KOULUTUSTA

 

Body & Voice of the Clown 25th - 27th November at Suvilahti, Helsinki *

Workshop by Patrick van den Boom: in this workshop we are going to sing and work with the fun what comes from our body and motoric of the clown.

Price: 175 euro and for students 135 euro.
Venue: Suvilahti, Puhdistamo, Kaasutehtaankatu 1 (Building 6), Helsinki
Info and registration Katariina Jumppanen kaa.jod(at)gmail.com or +358503072418

See more info

www.patrickvandenboom.com

 


 

Paul Gudgin Festival and Event Management 8th-9th November 2011 in Helsinki *

Former Director of the Edinburgh Festival Fringe, Paul Gudgin, will be inHelsinki on the 8th and 9th November to host a one-off Festival and Event Management Masterclass.  Paul will deliver his unique 2-day workshop, sharing his 20+ years of experience in the management of festivals and events with local event managers.

The practical programme will cover all aspects of festival and event management and will provide opportunities for one-on-one sessions with Paul so you can get his expert opinion on projects and issues relevant to you.

Venue: Hub Helsinki, Annankatu 31-33 C 37, Helsinki
Price: 350 euro
Info: festival.management.masterclass(at)gmail.com

 


 

WIN 2012 (Workout for Intercultural Navigators) *

WIN (Workout for Intercultural Navigators) is an on-going schooling programme with cyclic courses, workshops, practical interventions and experiences under the guidance of Odin Teatret and other 'artists in residence' at Odin Teatret and in Holstebro.
WIN (Workout for Intercultural Navigators) is directed to theatre practitioners and cultural animators who recognise in their craft the capacity to interfere in the different cultures of the social texture of a community.

Read more >> www.odinteatret.dk/events/transformances/win-2012.aspx

Programme of courses, workshops, practical interventions and experiences
 
8-22 January 2012
RELATIONSHIP BETWEEN TEXT AND PHYSICAL ACTIONS
A 2 week workshop led by Tage Larsen (Odin Teatret) The workshop deals with a particular physical approach to text and the text's presentation.
Application deadline: 20 November 2011
 
15 February - 11 May 2012
THE MISTY ROAD TO A PERFORMANCE
A 3 month process of performance montage led by Pierangelo Pompa (director in residence at Odin Teatret)
Pierangelo Pompa's work, which is open to a limited number of participants, will focus on the process leading up to a performance, inspired by the novel Night's Lies, by Gesualdo Bufalino.
Application deadline: 15 November 2011. A meeting for mutual knowledge and selection will be held at Odin Teatret from 24 to 27 November 2011.
 
15 April - 15 May 2012
AGELESS GIANTS - CROSSING 1
A one month course and practical intervention led by Deborah Hunt and The Jasonites (artists in residence at Odin Teatret)
The participants build masks and puppets of different sizes and create performative actions for schools and old people's homes in Holstebro.
Application deadline: 15 January 2012
 
22 June - 29 July 2012
AGELESS GIANTS - CROSSING 2
A 5 week course and practical intervention led by Deborah Hunt and The Jasonites (artists in residence at Odin Teatret)
The participants build masks and puppets of different sizes and create performative actions for schools, old people's homes and a scout gathering in Holstebro.
Application deadline: 15 March 2012
 
15 - 23 July 2012
INTERNATIONAL STILT COUNCIL
A 1 week gathering of stilt figures from all over the world led by Tage Larsen (Odin Teatret) to work on parades and dances to be presented for 35.000 scouts in Holstebro.
 
Dates to be decided
 
BARTER IN NØRREBRO NEIGHBOURHOOD, COPENHAGEN
Assistance to Kai Bredholt (Odin Teatret) in the preparation and realisation of an intercultural barter in one of the most ethnically mixed neighbourhoods in Copenhagen.
 
CIRCUS AT THE EDGE
A 3 week workshop and barter process led by Kai Bredholt (Odin Teatret) culminating in a circus performance centred around a lighthouse on the west coast of the Danish countryside.
 
For further information and participation requirements please consult www.odinteatret.dk or write to Nathalie Jabalé at odin(at)odinteatret.dk

 


 

 

Body and voice of the clown

Tuottaja2020

Räpätystiedote