03.11.2011

TINFO-tiedote 35 / 3.11.2011

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

UUTISIA

HAKUJA

 


 

 

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

 

JÄRISTYS JA JÄLKIJÄRISTYKSIÄ

Teatteria esiintyy, jos elämä työnnetään äärirajoilleen niin että kaikki kategoriat ja käsitteet menettävät merkityksensä ja olemassaolon oikeutuksensa; missä hulluus, kuume, hysteria ja hallusinaatiot ovat elämän viimeisinä barrikadeina lähestyville KUOLEMAN NÄYTTELIJÄSEURUEELLE ja kuoleman SUURELLE TEATTERILLE. Taide ei koskaan voi olla todellisuuden representaatio tai sitä kuvastava peili. Taiteen ainoa mahdollisuus on muodostaa ”v a s t a us todellisuudelle” – mitä traagisempi todellisuus sitä voimakkaampi on taiteilijan sisäinen imperatiivi luoda vastaukseksi toisenlainen todellisuus, vapaa ja itsenäinen.

Lainaan edellä olevassa Tadeusz Kantorin (1915-1990), minun silmissäni yhden merkittävimmän teatteritaiteilijan ajatuksia. Puolalainen Kantor teki koko ikänsä omaa taiteilijamanifestiaan, etsii uutta suuntaa ja kehitti omaa ainutkertaista teatterikieltään. Kantorin ajatukset ”mahdottomasta teatterista” tulivat mieleeni, kun kävin katsomassa Kristian Smedsin ”pajan” 12Karamazovia. Kantorin ja Smedsin esitykselliset kielet ja käsialat ovat tyystin erilaisia.  Mutta molempien töissä on kuitenkin sellaista runollista voimaa ja kaikkia määrittelyjä ja älyllistä analysointia kaihtava näyttämöllinen näky, joka järisyttää. Toimii kuin maanjäristys, ja tuo vielä mittavan määrän jälkijäristyksiä. Esitykseen on palattava yhä uudelleen, se tulee uniin, se pakottaa katsomaan todellisuutta vähän toisin silmin, se vie katseen ja havainnon sellaiseen, jota en nähnyt tai uskaltanut katsoa. 

Tämä teatteri hajottaa kaikenlaiset kuvittavat teatterin ja illuusion luomisen tavat. Smeds on aikaisemmin sanonut haluavansa käsitellä raivoa. Dostojevskin Karamazovin veljeksissä on kunnon tarttumapinta yhteiskunnan menon sairastuttamien ihmisten esiin tuomiseksi. Tässä se on läsnä, niin paljaan uhmakkaana. Smeds tuntee paitsi Dostojevskinsa myös Büchnerinsä: ihminen on kaivo, pelottaa kun siihen katsoo.  Tai maailma ja todellisuus on kaivo, pelottaa kun siihen katsoo, niin paljon nyöryytystä, väkivaltaa, uhkaa Karamazov sisältää.
Edelliset teokset syöttävät ilmaisua ja sitä syöttää ennen kaikkea pitkä yhteinen prosessi.  Smeds on saanut mestariluokkansa. Viljandilaisopiskelijoiden kanssa on neljän vuoden aikana tehty yhteinen matka, ja matkan jäljet ovat tässä nähtävinämme. Voisiko tällaista mestarikurssia ajatella Suomeen? Smedsin pajaa?

Karamazoveja ei synny esitysten tehotuotannoissa. Tässä tarvitaan aikaa. Juuri tämä rujo elämänkaltainen tosiasia vaikuttaa siihen, että meille tarjoutuu yhä harvemmin mahdollisuus nähdä orgaanisesti synnytettyä näyttämökieltä. Ja tuskin tätä teosta olisi olemassa ilman Mental Finlandin surrealismia ja improttua musiikillista hahmotusta. Siellä se oli jo: pahvi, ite-taide. Ja tästä pahvista voi tehdä sellaisen hevosen, että sen hengiltä pieksämiseen uskoo ja se tekee pahaa. Teatterin ihme.  Niin kuin sekin, että lavalla ovatkin Kolme sisarta pulimummoina, yhdeltä pääsee kusi, joka leviää torille, ja sitten pakkasukko jäädyttää sen turkulaisille luistinradaksi. Bahtinilaista groteskia! Eikä teosta olisi ilman Mr. Vertigoakaan, paluuta teatterin ihmeeseen ja näyttelijöiden ja katsojien kasvokkaiseen yhdessäoloon.

Mitä tapahtuu Kristian Smedsille? Tiet ovat vieneet yhä enemmän ulos Suomesta. Työskentely on tapahtunut kotipesän, kielen, kansallisuuden tarjoaman varmuuden tuolla puolen. Nyt on entistäkin vähemmän suojauksia todellisuudelta. Emme kai menetä Smedsiä?

Ja sitten jankutan jälleen samaa!  Koska me saamme sellaisen erityisliikkuvuustuen, joka mahdollistaisi tällaisen esityksen tai Mr. Vertigon esitykset ulkomailla tai Klemolan New Karlebyn. Kysyntää on. Nyt ei pystytä tarjoamaan.
 

YMMÄRTÄMISEN RUNSAUTEEN JA VIISAUDEN KEHITTÄMISEEN

Menossa ENICPAN (European Network of Information Centres of Performing Arts) kokoukseen Berliiniin. Minulle eka kerta. Kiinnostavaa katsoa, miten tämä verkosto toimii. Teemoina ovat muun muassa tilastointi, sosiaalinen media, taiteilijoiden liikkuvuus. Tuttua kauraa. Tilastointia pohtiessani silmiin osui kulttuuripolitiikan tutkijan ja tilastotieteilijän Christopher Maddenin artikkeli “A poverty of inquiry”, jossa Madden muistutti kuinka voimallinen teatterin puolesta puhumisen väline tilastot ovat. Samaan hengenvetoon hän kuitenkin toi esiin sen usein ikävän ja paradoksaalisen tosiasian, että meillä on miltei runsaudenpula yksityiskohtaisesta, kulttuuripoliittisesti merkittävästä datasta, mutta meillä ei ole riittävästi tulkintaa ja monitorointia siitä, mitä kaikkea tämä data merkitsee, mitä data kertoo, mitä siitä on luettavissa. Tässä sitä on haastetta meillekin. Madden peräänkuuluttaa viisauden kehittämistä.

LUKULISTALLA

Aion ottaa matkalukemiseksi Ralf Långbackan muistelmien kakkososan Taiteellista teatteria etsimässä.  Nyt ollaan Turun Kotkien kaudessa ja sitten Helsingin Kaupunginteatterissa. Odotan malttamattomana viisasta ja tarkkaa ja itsetuntemuksesta kertovaa syväanalyysiä. Teatterin muisti on se mikä se on, siksi on tärkeätä, että ilmaan haihtuvat esitykset, taistelut ja ponnistelut käännetään sanoiksi. Lukulistalla on myös Nina Kahman väitöskirja Yhteiskuntaluokka ja maku. Kyllä bourdieulainen analyysi tarjoaa eväitä myös teatterin pohdintaan.

SYRJÄHYPPYJÄ TULEVAISUUTEEN

Pieni rakkauslapseni on Teatterikorkeakoulun Nykyteatterin historian kurssi, jota olen saanut opettaa. Mikäs on ollessa, jumalattoman viisaiden ja ajattelevien opiskelijoiden kanssa. Iltasessiot viidestä yhdeksään kaikkine keskusteluineen modernista ja avantgardesta, ruumiista, uudesta poliittisuudesta, tekijöiden etiikasta energisoivat niin, ettei uni tahdo tulla. Tällä leivällä elää pitkään. 

Hanna Helavuori
johtaja
TINFO - Teatterin tiedotuskeskus
hanna.helavuori(at)tinfo.fi


 

UUTISIA

 

Teattereiden valtionosuudet 2012 *

Kulttuuri- ja urheiluministeri Paavo Arhinmäki on päättänyt teattereiden, orkestereiden ja museoiden valtionosuuksista sekä tehnyt alustavan määrärahan jaon harkinnanvaraisista avustuksista vuodelle 2012.

Teattereille osoitetaan varsinaiseen teatteritoimintaan vuodelle 2012 yhteensä 53,5 miljoonaa euroa. Tämän lisäksi ministeri teki alustavan määrärahan jaon teattereiden valtakunnalliseen ja alueelliseen toimintaan sekä kehittämishankkeisiin tarkoitetusta määrärahasta, joka on yhteensä 3 341 000 euroa. Määräraha on yhtä suuri kuin vuonna 2011.

Teatterille osoitettuja henkilötyövuosia on 2 469. Määrä on sama kuin tänä vuonna. Henkilötyövuoden yksikköhinnaksi on vahvistettu 54 439 euroa, mikä on 2,61 prosenttia alhaisempi kuin vuonna 2011. Niiden yksityisten teattereiden, jotka eivät ole hakeutuneet arvonlisäverovelvollisiksi ja jotka eivät saa vähentää arvonlisäverojaan tuotoksista, arvonlisäverollinen yksikköhinta on 56 518 euroa.

Ministeri teki alustavan määrärahan jaon ja osoitti 3 191 000 euroa harkinnanvaraista määrärahaa alue-, tanssi-, ja lastenteatteritoimintaan, ruotsinkieliseen teatteritoimintaan sekä kiertuetoimintaan. Alustavasti alueteattereille osoitetaan määrärahasta 1 480 000 euroa, tanssiteattereille 481 000 euroa, lastenteattereille 926 000 euroa, valtakunnalliseen kiertuetoimintaan 173 000 euroa ja ruotsinkieliseen toimintaan 131 000 euroa.

Teattereiden kehittämishankkeisiin osoitetaan harkinnanvaraista avustusta 150 000 euroa. Kehittämishankkeiden painopisteenä on Kotimaisen draaman kehittäminen vientituotteeksi vuosina 2011 - 2013 -hanke.

Teatterin tiedotuskeskuksen tilastot:
Teatteri- ja tanssimäärärahat tulo- ja menoarviossa vuodelle 2012  
Laskelma teatteri- ja orkesterilain mukaisista valtionosuuksista ja -avustuksista vuodelle 2012 
Todelliset henkilötyövuodet 2007-2010 ja VOS-perusteena käytetyt HTV:t 2007-2012

 


 

Suomalaista teatteria Pietarissa *

Pietarissa nähdään suomalaista teatteria 8.-10.11. Priut Komedianta –teatterissa. Tapahtuma on Priut Komediantan ja Korjaamo-teatterin yhteistuotanto.

Festivaalin ohjelma:

8. marraskuuta klo 19, Surullisia lauluja Euroopan sydämestä.
Pohjautuu Fjodor Dostojevskin romaaniin Rikos ja rangaistus.
Ohjaaja: Kristian Smeds.

9. marraskuuta klo 19, Hannah ja rakkaus.
Ohjaus: Taru Mäkelä.

10. marraskuuta klo 19, Vincent River.
Ohjaaja: Mikko Roiha.

Lisätietoja: www.pkteatr.ru

 


 

Tampereen Työväen Teatteri ja Teatteri 2000 yhdistyvät ensi vuoden alussa *

Tamperelaiset teatterit Teatteri 2000 ja Tampereen Työväen Teatteri yhdistyvät vuoden 2012 alusta lähtien. Yhdistymisen tavoitteena on varmistaa tamperelaisen lastenteatteritarjonnan määrä ja laatu yhä kapenevien resurssien aikana. Teatteri 2000 ja TTT ovat tehneet aiemminkin yhteistuotantoja yhteensä 3, joista viimeisin tänä syksynä ensi-iltansa saanut Bremenin soittoniekat.

Tampereen Työväen Teatteri on kirjannut lastenteatteritarjonnan lisäämisen strategiaansa. Yhdistyminen Teatteri 2000:n kanssa tarjoaa TTT:lle erinomaisen mahdollisuuden toteuttaa tämä päämäärä. Teatteri 2000:lle yhdistyminen puolestaan varmistaa korkeatasoisen lastenteatteritoiminnan edellyttämät resurssit jatkossakin. Teatteri 2000 on ollut ilman omaa toimitilaa vuodesta 2002 lähtien, eikä sopivaa tilaratkaisua toiminnan jatkuvuuden varmistamiseksi ole ollut näköpiirissä.

Neuvotteluja yhdistymisestä on käyty pitkään teattereiden kesken sekä Tampereen kaupungin ja Opetus- ja kulttuuriministeriön kesken. Tampereen kaupunki kannattaa hanketta ja teatterit ovat saaneet myös Opetus- ja kulttuuriministeriöstä yhdistämistä puoltavan päätöksen.
Neuvotellussa yhdistymissopimuksessa on sovittu tietty lastenteatteritarjonnan ja ensi-iltojen määrä, jolla varmistetaan että lastenteatteritarjonta ei vähene. Yhdistymisen jälkeen lastenteatteria tullaan näkemään monipuolisemmin erilaisilla näyttämöillä ja eri ikäryhmille.

Yhdistymisessä Teatteri 2000:n kaikki työntekijät siirtyvät TTT:n palvelukseen ns. vanhoina työntekijöinä. Teatteri 2000 on perinteisesti käyttänyt runsaasti vierailevia työntekijöitä, ja vierailijoiden tarpeen ei uskota laskevan tulevaisuudessakaan.
 
Lisätietoja
TTT:n hallituksen puheenjohtaja Kai Hintsanen, puh. 050 344 6215
Teatteri 2000:n kannatusyhdistys ry:n puheenjohtaja Tuula Martikainen, puh. 040 062 8419

 


 

Oulun kaupunginteatterin uudet johtajat *

Oulun kaupunginteatteri Oy:n hallitus on valinnut uudeksi toimitusjohtajaksi Arto Valkaman ja uudeksi taiteelliseksi johtajaksi Mikko Koukin.Molemmat uudet johtajat toimivat tällä hetkellä Linnateatterissa Turussa.

Arto Valkama (s. 1977) toimii Linnateatteri yhdistys ry:n hallinto- ja talousjohtajana. Hän oli perustamassa Linnateatteria vuonna 2002 ja on siitä lähtien vastannut teatterin hallinnosta ja taloudesta. Hän on koulutukseltaan KTM ja valmistunut Turun kauppakorkeakoulusta vuonna 2005. Vuodesta 2008 lähtien hän on toiminut myös tuottajana Bulevardin teatteriyhdistys ry:ssä vastuualueenaan mm. Peacock -teatteri ja Linnanmäen ulkoilmaohjelmat. Aiemmin hän on toiminut mm. markkinointipäällikkönä Aboa & Globe -lehdessä v. 2001 - 2002.

Uusi taiteellinen johtaja, näyttelijä Mikko Kouki (s. 1967) on teatteritaiteen maisteri ja Turussa asuva monipuolinen teatterin- ja elokuvan ammattilainen.  Hän luennoi, kirjoittaa lehtikolumneja ja -novelleja ja on toiminut radiojuontajana, ohjaajana ja kouluttajana. Kouki on toiminut aktiivisesti elokuvatuotantojen saamiseksi Turkuun ja on pitänyt Turkua esillä kansallisesti ja kansainvälisesti.

Kouki on turkulaisen Linnateatterin johtaja. Hän on teatterin perustajäsen ja on myös teatterin hallituksessa.  Hän on ohjannut useita menestysnäytelmiä Linnateatteriin. Kouki on suosittu näyttelijä kotimaisissa elokuvissa, muun muassa elokuvissa Käsky, Joulutarina, Riisuttu mies, Paha maa, Unna ja Nuuk, Kuutamolla ja Tyttö sinä olet tähti. Hänellä on jatkuvasti työn alla myös uusia televisiotöitä.

Valtionpalkitussa, Venla- ja Telvis -patsaita niittäneessä Irtiottoja -sarjassa Kouki sekä näytteli keskeistä roolia että toimi toisena käsikirjoittajana. Hän on käsikirjoittanut yhdessä Niina Revon ja Aku Louhimiehen kanssa 2012 ensi-iltaan tulevan elokuvan Vuosaari.  Valkoinen kaupunki elokuvassa Kouki toimi niin ikään toisena käsikirjoittajana ja sai työstään elokuva-alan arvostetuimman kotimaisen palkinnon, Jussi-patsaan vuonna 2007.
Toisen Jussi-patsaan vuonna 2007 hän sai sivuosastaan elokuvassa Riisuttu mies.

Anna-lehden kolumnistina Kouki toimi vuosina 2005 ja 2006 ja hänen kolumneistaan on julkaistu kirja Luonnevika ja muita kirjoituksia (Wsoy 2007) yhdessä Niina Revon kanssa. Tällä hetkellä Kouki toimii Turun Sanomien vakituisena kolumnistina. Hän on myös Euroopan elokuva-akatemian jäsen (European Film Academy).

Alueen kulttuurin eteen tekemästään työstä Kouki on palkittu Suomen Arvostelijain liiton kilon punnuksella sekä Varsinais-Suomen liiton Aurora -mitalilla. Kouki on myös valittu vuoden 2010 positiivisimmaksi turkulaiseksi ja hän on saanut Turun Tähden turkulaiseen katubetoniin yhdessä Mikko Koivun ja Michael Monroen kanssa vuonna 2011.

Toimitusjohtaja aloittaa Oulun kaupunginteatterissa osa-aikaisena 1.12.2012 ja päätoimisesti 1.3.2012 alkaen.  Taiteellinen johtaja aloittaa osa-aikaisesti välittömästi ja kokoaikaisesti 1.3.2012 alkaen.

Lisätietoja:
Oulun Kaupunginteatteri Oy:n hallituksen puheenjohtaja Paula Grekelä, puh. 050 544 8470, paula.grekela(AT)pam.fi


 

Kansainvälinen Baltic Circle -teatterifestivaali käynnistyy pian *

Kansainvälinen teatterifestivaali Baltic Circle levittäytyy Helsinkiin 16.–20.11. Festivaalilla nähdään kansainvälisten vierailuesitysten lisäksi Baltic Circlen omia tuotantoja ja kansainvälisiä yhteistuotantoja, jotka esittelevät tämän hetken nykyteatterin ja esittävän taiteen uusia kykyjä ja trendejä. Ohjelmistossa on viisi ensi-iltaa, joissa Baltic Circle toimii tuottajana tai kansainvälisenä osatuottajana. Festivaalilla esiintyy taiteilijoita Suomesta, Norjasta, Itävallasta, Venäjältä, USA:sta, Islannista ja Virosta. Pääohjelmiston 32 esitystä sijoittuvat seitsemään eri helsinkiläiseen esitystilaan ja iltaisin järjestettävä Festival Lounge esittelee yleisölle ilmaisia esityksiä festivaalin jokaisena iltana.

Ohjelmisto: This time it’s personal.
Kansainvälisten teatterintekijöiden uusi sukupolvi näyttäytyy festivaalilla, ja mukana on useita suomalaisen esitystaiteen nousevia kykyjä. Festivaalilla nähdään esityksiä, jotka ammentavat inspiraationsa henkilökohtaisista kokemuksista, kommentoivat taiteen asemaa ja ottavat kantaa yhteiskunnallisiin asioihin taiteen keinoin. Festivaalijohtaja Eva Neklyaevan sanoin: “This time it’s about reclaiming the stage. This time it’s personal.”

Ensi-illoista Q-teatterissa nähdään norjalaisen Verk Produksjonerin Build Me a Mountain!, joka on rakkaustarina luovuudesta. Esitys yhdistää fiktiota ja dokumentaarista materiaalia Hella Wuolijoen ja Bertolt Brechtin kohtaamisesta välirauhan aikaan vuonna 1940. Toinen kansainvälinen yhteistuotanto on Teatr.docin Two in Your House, joka perustuu tositapahtumiin Valko-Venäjällä. Esityksen käsikirjoitusta varten on haastateltu Valko-Venäjän vangituiksi joutuneita opposition edustajia. Esitys kertoo tarinan runoilija-poliitikko Vladimir Neklyaevin kuukausia kestäneestä kotiarestista.

Suomalaista teatterintekijöiden uutta sukupolvea edustaa palkittu teatteriryhmä Nya Rampen, joka tuo Mediakeskus Lumen lavalle teatterin rakastetuimmat teokset, Shakespearen tragediat ja tarkastelee kuolemansyntejä sukkahousut jalassa uudessa teoksessaan Worship!. Ensi-iltaan tulee myös Anni Ojasen ja Hilkka-Liisa Iivanaisen jääkiekkomaailmaa käsittelevä FAT BASTARDS, joka on seinähullu kuvaus inhosta ja intohimosta. Katariina Nummisen ja Todellisuuden Tutkimuskeskuksen draaman ja todellisuuden suhdetta käsittelevä Drama Reloaded: Yerma nähdään Puoli-Q:ssa. Esitysprojektiin on valittu työryhmä ihmisistä, joita lapsettomuus koskettaa, tai joilla on siihen jokin erityinen suhde. Puoli-Q:n aulassa katsojat voivat myös paljastaa salaisuuksiaan Johanna Lecklinin uudessa videoinstallaatiossa Tunnustuksia.

Itävaltalainen tuotantokeskus brut Wien tuo Baltic Circle -festivaalille kolme vierailuesitystä. Korjaamon Vaunusalissa nähdään Itävallassa vaikuttavien venäläisten Andrei Andrianovin ja Oleg Soulimenkon lännen ja idän kulttuuristen kliseiden välinen post-kommunistinen sotataistelu, MADE IN RUSSIA. Festivaalilla nähdään myös ensimmäistä kertaa esitys USA:sta, kun brut Wienin taiteilija Zachary Oberzan esittelee omaelämänkerrallisen, kotivideonauhoituksia ja Hollywood-elokuvien kohtauksia yhdistävän teoksen Your brother. Remember?.

Kurveja ja lihallista runsautta sekä kauneusihanteita käsittelee itävaltalainen Doris Uhlich teoksessaan more than enough. Uhlichin esityksen lisäksi katsojilla on mahdollisuus osallistua ainutlaatuiseen esitysanastukseen Todellisuuden Tutkimuskeskuksen Pekko Koskisen teoksessa Staged Larceny: An Experiment. Pekko Koskinen anastaa Uhlichin teoksen more than enough yhdessä katsojien kanssa siirtämällä sen väärennettyyn kontekstiin. Teos on osa Todellisuuden Tutkimuskeskuksen vuoden kestävää Anastus-projektia.

Oheisohjelmisto
Festivaalin keskeisin kohtaamispaikka on Universum-teatterin tiloihin rakennettu ohjelmallinen Lounge, joka on avoinna joka ilta koko festivaalin ajan tarjoten korkeatasoisia esityksiä ja kiehtovaa klubitunnelmaa. Esiintyjinä muun muassa kaksi huikeata performanssikollektiivia, virolainen QueeNNaive ja suomalainen HOMOPOMO. Koko Loungen ohjelmisto on maksuton.

Baltic Circle -festivaalilla kokoontuu paljon suomalaisia ja kansainvälisiä teatterintekijöitä ja -tuottajia. Festivaalin aikana järjestetään useita seminaareja, työpajoja ja koulutusprojekteja. Ilmaiset työpajat ja seminaarit ovat avoimia myös yleisölle.

Kansainvälinen Baltic Circle -teatterifestivaali
Baltic Circle on kansainvälinen nykyteatterifestivaali, joka aina marraskuussa levittäytyy ympäri Helsinkiä, teatteritiloihin ja niiden ulkopuolelle. Se toimii eurooppalaisen esitystaiteen keskiössä ja on maaperä nykyteatterin uusille suuntauksille. Taiteen tekijöiden ja yleisön kohtaamispaikkana toimiva Baltic Circle järjestää koulutusta, seminaareja, työpajoja ja klubi-iltoja sekä esittelee kansainvälisen nykyteatterin huippunimiä.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
Vilma Pietilä
viestintäpäällikkö
Baltic Circle -festivaali
vilma.pietila(at)Q-teatteri.fi
Puh. 044-5440900
Koko ohjelmisto: www.balticcircle.fi

 


 

Esitystaiteen Keskus juhlii uusia toimitilojaan Suvilahdessa 19.11. *

Keskuksessa on yleisölle avoimet ovet klo 15-17. Jäsenryhmät esittävät iltapäivän aikana tulevia ja jo ohjelmistossaan olevia esityksiä sekä esitysdemoja. Avointen ovien ohjelma ohessa liitteenä.

Osoite on Kaasutehtaankatu 1, Puhdistamo (rakennus 6), 2.krs (kaasukellojen ja Cirkon välissä sijaitseva rakennus). Alueen kartta ja saapumisohjeita on saatavilla Suvilahden nettisivuilla: www.suvilahti.fi/info

 


 

DRAMA! - läsning av nyskriven finlandssvensk dramatik *

De finlandssvenska teatrarna kan inte spela mer än en liten del av den nya dramatik som skrivs på svenska i Finland. Många pjäsers öde kan därför bli att falla i glömska utan att de någonsin har uppförts.

DRAMA! är en serie pjäsläsningar, samtal och seminarier där vi på ett enkelt och informellt sätt vill öppna för diskussion kring och ge synlighet åt nya intressanta finlandssvenska pjäser som av olika orsaker ännu inte blivit upptagna på någon teaters repertoar.

Välkommen att delta i DRAMA! – läsning av nyskriven finlandssvensk dramatik på Åbo Svenska Teater
tisdagen den 29.11.2011 kl.18.00-22.00.

PROGRAM (pdf)

DRAMA! är en fortsättning på seminariet Den finlandssvenska dramatiken och teaterscenen 19.5.2011 som arrangerades i samarbete med Stiftelsen Åbo 2011, Produforum Åboland, Åbo Kulturcentral, Sydkustens Landskapförbund och Åbo Svenska Teater.


 

Vaikuttava sirkus -hanke alkaa *

Vaikuttava sirkus -hanke alkaa 1.11.2011. Hanketta hallinnoi Tampereen yliopiston Tutkivan teatterityön keskus.

Hankkeessa mukana olevat sirkukset ja kunnat:
Sorin Sirkus ja Tampereen kaupunki
Sirkus Unioni ja Turun kaupunki
Sirkus Magenta ja Vantaan kaupunki
Oulun Tähtisirkus ja Oulun kaupunki
Lasten ja nuorten kulttuurikeskus Pii Poo ja Lempäälän kunta Monitaideyhdistys Piste ry., joka toimii Lapissa ja Rovaniemellä

Hanke kehittää ja testaa sirkuksen hyvinvointivaikutusten tutkimiseen tarvittavaa metodia, joka jää hankkeen päätyttyä sirkusten käyttöön toiminnan vaikutusten todentamista varten. Vaikutusten todentaminen tekee taiteen hyvinvointivaikutukset näkyviksi ja auttaa organisaatioita palveluiden myymisessä. Hanke tiivistää kuntien ja sirkusten vuorovaikutusta painottamalla kuntien osallistumista myös toiminnan sisällön suunnitteluun.

Vaikuttava sirkus ´-hankkeen soveltavassa ja sosiaalisessa sirkuksessa sirkustaidetta käytetään osallisuuden, yhteisöllisyyden ja arjen toimintojen edistäjänä, osana sosiaali- ja terveydenhuoltoa sekä työhyvinvoinnin tukemisessa. Sirkusopetuksen kohderyhmiin kuuluu mm.  syrjäytymisvaarassa olevia ja erityistä tukea tarvitsevia lapsia ja nuoria, maahanmuuttajia, päihdekuntoutujia, laitoshoidon asiakkaita, eläkeläisiä ja näiden kohderyhmien parissa työskenteleviä työyhteisöjä. Sirkus antaa taiteenmuotona erinomaiset edellytykset sosiaaliseen työhön sen monipuolisuuden vuoksi. Se tarjoaa mahdollisuudet omien rajojen ylittämiseen monenlaisella tekemisellä, joista jokainen voi löytää oman vahvuutensa ja luovuutensa.

Hanke pyrkii lisäksi valtavirtaistamaan jo toimiviksi todettuja sosiaalisen ja soveltavan sirkuksen hyvinvointituotteita, sekä palvelumuotoiluajattelua sirkusalalla.

Vuosina 2012- 2013 hanke järjestää viisi työseminaaria, joissa muotoillaan tarvelähtöisiä sirkuksen hyvinvointipalveluita erilaisille kohderyhmille. Seminaarit järjestetään eri puolilla Suomea hankkeessa mukana olevissa kunnissa. Jokaisessa seminaarissa on mukana yleisölle avoin osuus, jossa esitellään kunkin alueen soveltavan ja sosiaalisen sirkuksen toimintaa.

Vaikuttava sirkus on valtakunnallinen Euroopan sosiaalirahaston osittain rahoittama ja Lapin ELYn hallinnoima hanke. Vaikuttava sirkus on ESR-hankkeen Sosiaalinen Sirkus (2009- 2011) jatkoprojekti.

Lisätietoja: Sofia-Charlotta Kakko, projektipäällikkö, sofia.kakko(AT)uta.fi

 


 

HAKUJA

 

Opetus- ja kulttuuriministeriö etsii kotimaisia näytelmiä vietäväksi Edinburghin Fringe-festivaalille vuonna 2012 *

Suomalaisen näytelmän vienti: "From Start to Finnish" vuonna 2012

Opetus- ja kulttuuriministeriön yhtenä painopisteenä kulttuuriviennin kehittämisessä on tukea kotimaisen näytelmän kansainvälistymistä. Ministeriö on käynnistänyt valtionosuusteattereita koskien kehittämishankkeen "Uuden kotimaisen näytelmän kehittäminen ja kansainvälistäminen vuosina 2011-2013".

"From Start to Finnish" -hankkeen tavoitteena on tuottaa uusia kotimaisia näytelmiä vietäväksi Edinburghin Fringe-teatterifestivaalille vuonna 2013 sekä viedä jo tuotettuja näytelmiä vuosina 2010, 2011 ja 2012. Ministeriö on valinnut kolme näytelmää, joiden kirjoittamista ja tuottamista se tukee tavoitteena niiden vieminen festivaalille vuonna 2013. Ministeriö on tähän mennessä tukenut festivaalille vietäväksi vuonna 2010 Svenska Teaternin tuottaman näytelmän Teatterikriitikon kuolema ja vuonna 2011 Ryhmäteatterin tuottaman näytelmän Päällystakki sekä Turun kaupunginteatterin tuottaman näytelmän Kaaos.

Opetus- ja kulttuuriministeriö etsii nyt kotimaisia näytelmiä vietäväksi festivaalille vuonna 2012 "From Start to Finnish" -konseptin alla. Lähtökohtana on näytelmien yhteisvienti siten kuin erikseen sovitaan. Konseptiin kuuluu, että rahoitettavan näytelmän tuottajana toimii suomalainen teatteri. Tuotannosta vastaavan teatterin tulee osoittaa hankkeeseen siitä vastaava suomalainen tuottaja ja ohjaaja. Tuotantoon palkattavien näyttelijöiden tulee olla englanninkielisiä. Yhteistyökumppanina toimivalla festivaalijärjestäjällä on oikeus tehdä lopullinen valinta ohjelmistoonsa otettavista näytelmistä.

Hakuaika päättyy 15.12.2011.

Lisätietoja ja hakuohjeet OKM:n sivuilla.

 


 

TINFO-apuraha näytelmäkäännöksille *

TINFO tukee suomalaisten teatterille kirjoitettujen tekstien kääntämistä muille kielille.

TINFO-apuraha näytelmäkäännöksille on jatkuvasti haettavissa. Tutustu hakuohjeisiin.

Katso lista tähän asti myönnetyistä TINFO-apurahoista.

 


 

TINFOn ja Teatterikeskuksen verkostoitumis- ja tuotantotuki, * vuoden viimeinen haku 15.11. mennessä

TINFO ja Teatterikeskus ovat saaneet opetus- ja kulttuuriministeriöltä rahoitusta suomalais-ruotsalaisen teatteriyhteistyön kehittämiseen. Tavoitteena on  helpottaa suomalaisten vapaan kentän teatterintekijöiden ja festivaalikuraattorien henkilökohtaista verkottumista ruotsalaisten teatterintekijöiden kanssa  sekä lisätä suomalaisten (suomenkielisten ja ruotsinkielisten) teatteriryhmien ja nykyteatterituotantojen näkyvyyttä ja tunnettuutta Ruotsissa. Tätä tarkoitusta varten TINFO ja Teatterikeskus jakavat verkostoitumis- ja tuotantotukea.

Hakulomakkeet:
Verkostoitumistuki (pdf) vuoden viimeinen haku 15.11. mennessä
Tuotantotuki (pdf) vuoden viimeinen haku 15.11. mennessä

Lähetä hakemus liitteineen:
Teatterikeskus / Teatterin Tiedotuskeskus
Meritullinkatu 33
00170 Helsinki


Svenska kulturfonden - Allmänna ansökningsomgången är nu öppen!*

Svenska kulturfonden beviljar stipendier och understöd till samfund, enskilda och arbetsgrupper. Dessutom hjälper fonden till att utveckla projektidéer och tar också själv initiativ till och bereder projekt inom fondens verksamhetsområden.

Enskilda personer kan ansöka om projektbidrag och arbetsstipendier. Samfund och arbetsgrupper kan ansöka om projektbidrag och bidrag för fortlöpande verksamhet. Svenska kulturfonden samarbetar med andra finlandssvenska fonder inom en rad viktiga stödordningar.

Novemberomgången

Svenska kulturfondens ordinarie ansökningstid är från  29.10-30.11 i år. Då är det aktuellt att ansöka om understöd och stipendier för enskilda, arbetsgrupper och samfund.

Läs gärna vår verksamhetsplan och bekanta dig med ansökningsanvisningarna innan du gör din ansökan: www.kulturfonden.fi/sv/ansokningar/ordinarieansokan.

 


 

Samuel Huberin Taidesäätiön hakuaika 1.11.-15.12 *

Apurahat vuodelle 2012

Samuel Huberin Taidesäätiö jakaa vuosittain taideapurahoja yksityisille henkilöille ja ryhmille, jotka toimivat nykytaiteen parissa musiikin, teatterin, tanssin, sirkuksen tai performanssin alalla. Tukea annetaan kaikenkielisille ja sanattomille kotimaisille hankkeille. Etusijalla ovat freelancerit.

Apurahat on suunnattu ammattilaisprojektien rahoitukseen. Emme rahoita harrastaja-, koulutus- tai opiskelijatöitä. Apurahat ovat kohdeapurahoja, eli hakemus on kohdennettava tiettyyn produktioon.Vain yksi hakemus per produktio. Huom! Yhtiöille ja yrityksille ei voida myöntää apurahoja.

Hakuaika on 1.11.-15.12.2011. (viimeisen hakupäivän postileima riittää). Myöhästyneitä hakemuksia ei käsitellä.

Yksityisille apurahan hakijoille myönnetään max 1500€. Ryhmille myönnetään max 2500€.
Säätiön sivuilla oleva sähköinen hakemuskaavake on tulostettavissa 1.11.2011 alkaen. Hakemuskaavake on täytettävä netissä, tulostettava ja lähetettävä liitteiden kanssa yhdessä ja samassa kirjekuoressa/paketissa säätiölle. Ohjeet hakemukseen tarvittavista liitteistä, postitusosoite, mallilomake ym. tarpeellinen löytyvät hakemuskaavakkeesta.

Lista apurahan saajista julkaistaan tiistaina 14.2.2012 säätiön nettisivuilla. Apurahan saajille ilmoitetaan myöntämispäätöksestä myös puhelimitse ja kirjeellä.
www.hubersaatio.fi/fi/hakuohjeet.php

 



 

Laskelma teatteri- ja orkesterilain mukaisista valtionosuuksista ja -avustuksista vuodelle 2012

Teatteri- ja tanssimäärärahat tulo- ja menoarviossa vuodelle 2012

Todelliset henkilötyövuodet 2007-2010 ja VOS-perusteena käytetyt HTV:t 2007-2012

Esitystaiteen keskus 19.11. ohjelma

DRAMA! - läsning av nuskriven finlandssvensk dramatik