17.10.2012

TINFO-tiedote 36 / 11.10.2012

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

USKO TOKI

UUTISIA

TAPAHTUMIA

TYÖPAJOJA JA KOULUTUSTA

HAKUJA

Lue aiempia TINFO-tiedotteita

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA


VATUTUSTA

VATUA, YTAA JA IPOA.  Hallitusohjelman mukaisesti valtiovarainministeriö käynnisti syksyllä 2011 vaikuttavuus- ja tuloksellisuusohjelman VATU:n. Kaikki hallinnonalat ovat nyt tekemässä ydintoimintoanalyysejään.  Strategioita valutetaan ylhäältä alas, järjestetään seminaareja ja muutostyöpajoja. Johtoa ja koko henkilöstöä sitoutetaan, strategista ohjeistusta tehostetaan, yhdessä jumpataan ydintoimintoanalyyseja (YTA) ja yritetään muistaa IPO, inhimillisen pääoman näkökulma. Tehdään 10 %:n mielikuvaharjoittelua eli mietitään, mistä voitaisiin säästää 10%. Hallinnon kyky sanallistaa toimintaansa mykistää.  Savoksi lause ”miten vakuuttavaa harhauttelua” kuuluu ”sehän kusettelloo kaekki!”

Homma aiheuttaa vatutusta. Ei taaskaan käy virkamiehiä kateeksi. Savon murteessa ja urbaanisanakirjan mukaan vatulointi tarkoittaa hidasta ja vätystelevää tekemistä. Savoksi rinnakkaisilmaisu on myös ”yhtä kuoleman unen näkköö”. Rauhanturvaajien sanastossa vatulointi tarkoittaaa sitä, että täysin hallussa oleva ja käsissä pysyvä asiaa karkaa käsistä.

Ydintoiminta-analyyseja tehdään, nostetaan palvelukykyä, vaikuttavuutta ja henkilöstön aikaansaannoskykyä tuottavuuden ja tehokkuuden rinnalle. Kyseenalaistetaan, innovoidaan, kokeillaan ja tarvittaessa luovutaan. Tarkastellaan avoimesti toimintatapoja, tehtäviä, prosesseja ja rakenteita.

Ilman muuta parannettavaa ja kehitettävää on. Huolestuttavaa tässä on vain se, että arvokeskustelu loistaa poissaolollaan. Valtiokäsitettä on muotoiltu ja muotoillaan yksityissektorilta lainatulla mallilla. Valtiosta on tullut konserni Oy Suomi Ab.

Virkamieslegenda kertoo, että Ranskassa kaikki valtion virkamiehet saivat eräänä päivänä sähköpostitiedustelun, josta jokaista kehotettiin vastaamaan: kuka olet? mitä teet? miksi teet?


TAITEEN TARJOUSKILPAILULLE TILAA RAIVAUSTRAKTORILLA

Ajankohtaispläjäys Skotlannista. Pari vuotta sitten Skotlantiin perustettiin uusi organisaatio Creative Scotland, johon yhdistettiin tv- ja elokuva-alan kehittäjäviranomainen ja Scottish Screen ja Skotlannin Arts Council. Nyt yli 100 skottitaiteilijaa ovat kirjoittaneet avoimen protestikirjeen  vastalauseeksi Creative Scotlandin syvenevälle huonovointisuudelle. Taiteilijoiden mielestä siitä on tullut keskuskomitea, joka raivaustraktorilla ajaa alas kulttuuria ja kohtelee taiteilijoita hidasälyisinä luddiitteina. Luovassa Skotlannissa kulttuurista puhutaan tietenkin talouden kielellä. Taiteilijat ovat palveluntuottajia, joiden palvelutarjoukset tietenkin oikeaoppisesti kilpailutetaan. Dynaamisessa Luovassa Skotlannissa on jatkuvat taiteen tarjouskilpailut, sillä kaikkihan on yhtä projektia. 



EMAKKOJEN TYÖ ESIIN!

TINFOn tilastotyöryhmät ovat aloittaneet työnsä. Katsomme kriittisesti, miten Teatteritilastoja voitaisiin parantaa ja päivittää vastaamaan entistä paremmin uusiin tiedontarpeisiin. Kokouksissa on käyty keskustelua kulttuuritilastomoraalista. Cuporen tutkija Sari Karttunen on oivallisesti muistuttanut, miten tilastoihin ja tilastojärjestelmiin rakentuvat sisään perustamisajan yhteiskuntapoliittiset ideaalit ja aiotut yhteiskunnalliset käytöt, miten tilastolukujen kokoelma on piilevästi arvosidonnainen ja tulkinnat arvosidonnaisia. Siksi onkin hyvä katsoa, mikä tilastoissa ei tule näkyväksi. 

Tällä hetkellä tilastoista ei vielä irtoa soveltavan teatterin monet muodot, moninainen yleisötyö, yhteistyö sosiaali- ja terveyssektorin kanssa tai erilaisten vähemmistöjen kanssa tehtävä yhteistyöhankkeet tai kuinka paljon teatterit avaavat oviaan muuhunkin kuin vain esitysvierailuihin.  Eikä tilastoihin kirjaudu sekään, miten paljon teatterit tukevat paikallista harrastajateatteritoimintaa asiantuntija-avulla ja lainaamalla omaisuuttaan. Vivica Bandler vertasi muistelmissaan tätä yhteistyötä siihen, miten emakko ruokkii pikkuporsaita. Emakkojen työ on tuotava esiin. Lisää tilastoista tulevaisuudessa!


ELÄKÖÖT ESITYKSET JA ITSEÄÄN OHJAAVAT TAIKURIT!

Onneksi kaikessa turmoilissa meillä tehdään huikean hienoja esityksiä. Olen viettänyt elämysiltoja toisensa perään. Lilla Teaternin I taket lyser strjärnorna on pieni helmi.  Milja Sarkola on dramatisoinut ja ohjannut tämän lukuisia palkintoja kahmineen ja myös elokuvaksi tehdyn Johanna Tydellin nuortenromaanin.  Tämän esityksen soisin kaikkien näkevän. Siinä on huikean upeat roolisuoritukset ja tapa, jolla se kuvaa esimurroikäisten kipuja kasvaa isoksi, koskettaa. Se välttää kaiken tunnemanipulaation ja väärän sentimentaalisuuden, se on älykäs, hauska ja koskettava yhtä aikaa. Siinä on tavattoman hyvin toimiva lavastus ja sen valot saattavat meidät yhteiseen tilaan. Milja Sarkola on käsittämättömän lahjakas ja omintakeinen ohjaaja, näytelmäkirjailija.  Sarkola on nero! Tämä pitää sanoa ääneen, koska neron paikka on ollut vapaana vain miehille.

Teatterissa on tänä syksynä ollut mahdollisuus kuulla ravistelevia saarnoja, hienovaraisia pohdintoja tai karkeata pilaa siitä, missä ihmiskunta, yksittäinen ihminen omine arvovalintoineen, jatkuvine kiireineen on, tai mitä globaalikapitalismi tekee tai miten finanssikapitalismin verkostot toimivat ja mihin raha menee tai miten erilaisten lahkojen olemassaolo perustuu manipulaatiolle.  Olen voinut nauttia näyttelijöistä ja heidän töistään. Viimeksi Hölderlinin Suloisessa sinessä. Kuinka Sami Vehmersuo kykeneekään ruumiillistamaan minulle aistivoimaisia kuvia, kokonaisia maailmoja Hölderlinin – tekisi mieli sanoa runoraakileesta.  Näyttelijä on itseään ohjaava taikuri!

Uteliaisuuden vallassa odotan Kansallisteatterin Kiertunäyttämön Jussi Moilan ja Juhana von Baghin Neuvostoliittoa, jossa suomalaisten  Neuvostoliittoa koskevista kokemuksista, muistoista ja mielikuvista on tehty kiertue-esitys. Tämä on tärkeä osa meidän kokemuksellista tajuntaamme. Hienoa, että sodan kokeneen jälleenrakennuksen sukupolven ääni tulee näin esiin. 

Odotan Suomea uuteen nousuun Kokkolassa, jossa Moilan Nevermind kääntyy uudeksi musiikkiteatteriksi. Odotan sitä minkälaista raadollisuutta Juha Siltasen Aavesonaatti Turun Kaupunginteatterissa tarjoaa, tai Åbo Svenska Teaterin yhdistelmä Strindbergin Kuolemantanssista ja Camilla Blomqvistin nykyavioliittokuvauksesta Vi har det bra.  Ja odotan Shakespearen Hamletia, nyt Helsingin Kaupunginteatteriin Kari Heiskasen ohjauksena. Klassikot elävät myös toisin, päällekirjoituksina.  Odotan, mitä syntyy Teemu Mäen ja Arja Tiilen yhteistyössä Büchnerin Woyzeckin päällekirjoituksesta Woyzeck-material  Viiruksessa.  Odotan, mitä Hilkka-Liisa Iivanaisen ja Emilia Pöyhösen käsissä syntyy Ibsenin sisäisesti rikkonaisesta voimanaisesta Hedda Gablerista, joka tullaan näkemään Kotkan Kaupunginteatterissa. Yhtä odotusaikaa ja täyttymystä.

USKO TOKI

Usko Toki 36 / 2012

UUTISIA

TINFOn puhelinlinjat ovat väliaikaisesti poikki 17.10. klo 8-10 välisen ajan

TINFOn puhelinjärjestelmää uusitaan 17.10.2012. Tästä johtuen puhelinlinjat ovat mykkinä keskiviikkona 17.10. klo 8-10.


Jorma Panula valitsee vuoden esityksen eli Thalia-palkinnon saajan

Kapellimestari Jorma Panula valitsee vuoden esityksen eli Thalia-palkinnon saajan. Palkinto jaetaan Thalia-gaalassa 10.3.2013 Seinäjoen kaupunginteatterissa. Thalia-palkintoa varten koottu esiraati ehdottaa kolme esitystä, joista Panula valitsee palkittavan.

Thalia-palkinto jaetaan yhteiskunnallista keskustelua herättävälle, uusia yleisöryhmiä houkuttelevalle, kansainvälisesti menestyneelle, innovatiiviselle tai muuten erityisen ansioituneelle esitykselle. Tunnustuspalkinnon jakamisella on tarkoitus herättää keskustelua teatteritaiteen merkityksestä. Palkinnon voi saada mikä tahansa pääasiassa suomalaisten teatterintekijöiden tuottama esitys, jolla on ollut ensi-ilta 1.12.2011-15.11.2012 välisenä aikana. Vuoden esitys voi olla teatteria, tanssia, sirkusta, esitystaidetta tai näitä yhdistelevä esitys. 

Vuoden esitykselle annettava Thalia-palkinto on yksi kolmesta Teatterin tiedotuskeskuksen (TINFO) vuosittain jakamasta palkinnosta. Muut ovat Silmänkääntäjä-palkinto ja TINFO-palkinto.

Ehdota palkintojen saajia, lisätietoja ehdokasasettelusta.


Näytelmien kääntäjä on välittäjä monessa mielessä – kansainvälinen kääntäjätyöpaja Helsingissä 22.-26.10.2012


Osaava kääntäjä on yksi tärkeistä syistä sille, että suomalaiset näytelmät on otettu maailmalla viime vuosina yhä paremmin vastaan maailmalla. 17 näytelmiä suomesta muille kielille välittävää kääntäjää on kutsuttu työpajaan Helsinkiin 22.-26.10.2012. Kokoontumisessa käsitellään Laura Gustafssonin näytelmää HUORASATU ja Juha Jokelan juuri kantaesityksensä saanutta PATRIARKKAA.

– Hyvä käännös on näytelmäkirjailijan ja teatteriesityksen henkivakuutus, luonnehtii Teatterin tiedotuskeskuksen johtaja Hanna Helavuori.

Teatterin tiedotuskeskus (TINFO) ja Finnish Literature Exchange (FILI) järjestävät jo kahdeksannen kerran nykynäytelmän suomesta muille kielille kääntämisen työpajan. Etupäässä saksasta ja ruotsista suomentava ja myös dramaturgina toiminut Jukka-Pekka Pajunen on vetänyt tätä draamakääntäjien koulutusviikkoa alusta eli vuodesta 2000 saakka. Työpajaan osallistuvista moni on palkittu sekä näytelmä- että proosakäännöksistään kotimaassaan ja muutamat ovat saaneet Suomessa ulkomaisen kääntäjän valtionpalkinnon. 

Suomalaisen näytelmän tie maailman teatterilavoille

Suomalaisille näytelmille riittää kysyntää ulkomaisissa teattereissa: vuonna 2011 tuli ensi-iltaan 85 (2010: 65) kirjailijoidemme tekstien pohjalta tehtyä eri esitystä 24 maassa ympäri maailmaa. Yhteydet teattereihin syntyvät useimmiten näytelmäkirjailijoiden, ohjaajien, kääntäjien tai teatterifestivaalien, agentuurien ja TINFOn tekemän markkinointityön, mutta ennen kaikkea henkilökohtaisten kontaktien ansiosta. Suomalaisten näytelmien ulkomailla esittämiseen tähtääviä käännöshankkeita voidaan tukea TINFO-apurahalla vuosittain yhteensä 20 000 eurolla.

Näytelmäkääntäjä toimii kieleltä ja kulttuurista toiselle välittäjänä monella tavalla.
Työpajaan tulevista kääntäjistä moni on paitsi kielen ja kääntämisen ammattilainen, myös oman kielialueensa teatteri-instituutioiden tuntija. Aktiivisimmat kääntäjät pitävät säännöllistä yhteyttä maidensa näytelmäagentuureihin ja solmivat yhteyksiä paikallisiin teatterintekijöihin.

Ranskalaiset Anne Colin du Terrail ja Alexandre André esimerkiksi tekevät tiivistä yhteistyötä näytelmäkäännöksiä kustantavan Maison Antoine Vitezin kanssa. Kääntäjät seuraavat suomalaista näytelmäkirjallisuutta ja tekevät suosituksia käännettävistä teksteistä. Maison Antoine Vitezin verkossa olevaa näytelmäkirjastoa käyttävät ranskalaiset teatteriohjaajat ja festivaalien ohjelmistovastaavat.


Näytelmän kääntäjä tekee suuhun sopivaa kieltä

Helsingin työpajaviikon aikana kääntäjät tapaavat dramaturgit Laura Gustafssonin ja Juha Jokelan, joiden näytelmistä syntyy koekäännöksiä 11 eri kielelle. Lisäksi kääntäjille tarjotaan mahdollisuus katsoa seminaarin aikana teatteriesityksiä ja osallistua Helsingin kirjamessuille. Kokoontumisen tarkoituksena on keskustella näyttämölle tarkoitettujen tekstien kääntämisen erityispiirteistä verrattuna muun kirjallisuuden kääntämiseen.

- Näytelmän kääntäjä tekee suuhun sopivaa kieltä, luonnehtii työpajan vetäjä Jukka-Pekka Pajunen.

Esitettäväksi tarkoitetun tekstin pitää kuulostaa puhuttuna luontevalta ja siksi näytelmäkääntäjä usein lukeekin kääntämänsä lauseet ääneen. Näytelmiä kääntävän on kiinnitettävä aivan erityistä huomiota kielen rytmiin ja sanavalintoihin.

Tiedustelut:
Suomentaja Jukka-Pekka Pajunen, jp.pajunen(at)gmail.com, 050 3431361 tai
TINFO / tiedottaja Sari Havukainen, sari.havukainen(at)tinfo.fi, 09 2511 2124


Jenny ja Antti Wihurin rahasto jakoi 70-vuotisjuhlassaan tieteen, taiteen ja muun yhteiskunnallisen toiminnan harjoittajille 10,5 miljoonaa euroa

Jenny ja Antti Wihurin rahasto jakoi Finlandia-talossa apurahoina historiansa suurimman summan 10,5 miljoonaa euroa (+8,2 %). Tukea myönnettiin 352 yksityishenkilölle tai työryhmälle ja 135 yhteisölle eli yhteensä 487 hakijalle. Rahasto sai yhteensä 4.043 apurahahakemusta haetun summan ollessa lähes 73 miljoonaa euroa. Täten noin 14 % haetusta määrästä voitiin myöntää. Jakosumma sisältää 110 kokovuotista, väitöskirja- ja post doc -tutkimusapurahaa, joiden saajille varattiin mahdollisuus henkilövakuutuksen järjestämiseen lisäapurahalla. Rahasto on jakanut 70 vuoden aikana palkintoja ja apurahoja nykyrahassa n. 229 miljoonaa euroa.

Jenny ja Antti Wihurin rahaston apurahat 2012 teatterin yhteisöhankkeille

Maahanmuuttaneiden ammattitaiteilijoiden monikulttuurinen yhdistys ry,  6.000
kielitieteilijä Gustaf Ramstedtin Siperian matkoista kertovan dokumentaarisen näytelmän valmistamiseen

PerformanceSirkusyhdistys ry, 10.000
luovan liikunnan ilmaisun työpajojen sekä osallistavien teatteriroolipelien toteuttamiseen nuorille ja nuorille aikuisille

Q-teatteri ry / Nuorten Teatteri, 5.000
nuorten Sankarimusikaali-esitykseen ja siihen liittyvien työpajojen valmistamiseen

Sairaalaklovnit ry, 15.000
sairaalaklovnityöhön ja sen kehittämiseen yliopistollisissa lastensairaaloissa

Suomen Unima ry, 9.000
nukketeatterifestivaalin "Tarinoita kaukomailta Nukketeatterin näyteikkuna 2013" järjestämiseen

Teatteria lasten ja nuorten arkeen ry, 10.000
Oskarit-teatterihankkeen kummikoulu- ja kiertueteatteritoiminnan käynnistämiseen

Toisissa tiloissa ry, 6.000
lähiökultturitapahtuman ja Porosafari-vaellusesityssarjan toteuttamiseen

Vääräpyörä ry, 8.000
lastennäytelmän "Ootko mun kaverlji?" tuotantoon ja kiertuekustannuksiin sekä näytelmään liittyvän työpajan toteuttamiseen


Hannu-Pekka Björkman Teatterikorkeakoulun näyttelijäntyön professoriksi

Hannu-Pekka Björkman (s. 1969) on valittu Teatterikorkeakoulun näyttelijäntyön professoriksi kaudelle 1.2.2013–31.1.2018.
 
Björkman on monipuolinen ja arvostettu näyttelijä, joka tuntee laajasti suomalaisen teatterikentän. Hän on tehnyt suuren määrän teatteri-, elokuva- ja tv-rooleja ja työskennellyt sekä laitosteattereissa että vapaissa ryhmissä. Björkman on näytellyt myös kansainvälisissä tuotannoissa, ja hänellä on suhde eurooppalaiseen teatteritraditioon, näyttelijöihin ja ohjaajiin.
 
Björkman on saanut muun muassa Suomi-palkinnon (2010), Vuoden teatterinäyttelijä -palkinnon (2009), parhaan miesnäyttelijän Jussi-palkinnon (2006) ja parhaan miesnäyttelijän Venla-palkinnon (2004). Hän on myös kirjoittanut kaksi kirjaa suhteestaan näyttelijäntyöhön ja taiteeseen.
 
Teatteritaiteen maisteri Björkman opiskeli Teatterikorkeakoulussa vuosina 1993–1997.
 
Näyttelijäntyön professori johtaa ja kehittää näyttelijäntyön kandidaatti- ja maisteriopintoihin johtavia koulutusohjelmia, seuraa taiteenalansa kehitystä ja antaa siihen pohjautuvaa opetusta. Professori osallistuu yhteiskunnalliseen ja kansainväliseen vuorovaikutukseen. Näyttelijäntyön koulutusohjelmaan otetaan vuosittain noin 12 opiskelijaa.
 
Lisätiedot:
 
Paula Tuovinen, rehtori, puh. 040 583 8549
Hannu-Pekka Björkman, puh. 050 3678332



Vuoden 2013 ITU-esitys on Reunaryhmän & Matkalaukkuteatterin Pim ja Pam

Helsingin Annantalon taidekeskuksen ja Hämeenlinnan Lasten ja nuorten kulttuurikeskus ARXin  ja Vantaan Taidetalo Pessin Taikalamppu-hankkeen yhteisen ITU- projektin  katselmus ”Itujen näyttämö” järjestettiin Annantalolla 28.9.2012. Määräaikaan mennessä tuli 25 esitysehdotusta eri puolilta Suomea. Katselmuksessa ryhmät esittivät esitysidean, kohtauksen tai pienen demon uudesta lapsille suunnatusta näyttämöteoksesta. Näyttämön tavoitteena on tukea uuden lastenteatteriesityksen syntymistä vuodelle 2013.
 
Reunaryhmän & Matkalaukkuteatterin yhteistuotanto, näytelmä nimeltä
Pim ja Pam on vuoden 2013 ITU-esitys

” Pim ja Pam tähtää kielen taakse. Se yhdistelee iloisesti nonsense-puhetta, fyysistä ilmaisua ja esineteatteria. Esitys lainaa dadaisteilta tyylikeinoja ja klovneriasta loputtoman uteliaisuuden. Esitys korostaa oikeutta vallattomuuteen, ennakkoluulottomuuteen ja virheiden tekemiseen. Jokaisella pitää olla mahdollisuus hassutteluun ja uudelleen yrittämiseen. Jokaisella pitää olla oikeus tarkastella maailmaa uutena ja ihmeellisenä.” Näytelmän ovat käsikirjoittaneet Hanna Ryti ja Johanna Peltonen ja ohjauksesta vastaa Hanna Ryti.

Itu-esitykselle myönnetään tuotantotukea vuodelle 2012 4000 € ja vuodelle 2013 2000 €. Annantalo , ARX  ja Vantaan Taikalamppu ostavat valmiista teoksesta yhteensä 4 esitystä.
Raati valitsi myös vuoden 2013 Pikku Idun, jolle myönnetään 2000 € kannustusstipendi. Sen sai Jalostamon ja Totem-teatterin yhteistuotanto: Sealife, joka perustuu Teatterikorkeakoulun lastenteatterikurssin harjoitustyöhön.

Vuoden 2013 ITU -raadissa olivat: Marja Myllyniemi, ohjaaja ja dramaturgi Hämeenlinnan Miniteatterista, ohjaaja Sami Nieminen Helsingistä, ohjaaja Kimmo Tähtivirta Tikkurilan teatterista ja Katariina Metsälampi, teatterin ja tanssin vastaava tuottaja Annantalosta.
                 
Muut Itujen näyttämöllä nähdyt esityksen alut olivat: Hanna Brotheruksen sanaton tanssi/akrobatiaesitys: Neiti Aika (Neiti Ida) Marjo Kiukaanniemi & työryhmän tanssisatu: Peikkotango, Auracon ympäristöaiheinen tanssiteatteriesitys: Herra Kookaburra ja Kukkaroo
Loiske Ensemblen tanssiesitys vauvoille ja taaperoille: Heijjaan sua!!
ja Tehdasteatterin & Kuuman ankanpoikasen nukketeatteriesitys: Munä.

Lisätiedot: katariina.metsalampi(at)hel.fi, riikka-leena.puistola(at)hameenlinna.fi, hanna.nyman(at)vantaa.fi


16 hakemusta Joensuun Kaupunginteatterin johtajan pestiin

 
Joensuun kaupunginteatterin johtajan tehtävään on jätetty 16 hakemusta.
 
Hakijat ovat aakkosjärjestyksessä:
 
Hyytiäinen Janne, Joensuu                            
Johansson Petri, Helsinki                             
Kervinen Tomi, Outokumpu                      
Laasonen Pekka, Imatra                                
Mustonen Seppo, Espoo                                
Mäkinen Päivi, Helsinki                             
Rannio Iiris, Kuopio                               
Räty Pekka, Joensuu                            
Suutarinen Janne, Helsinki                             
Taskinen Salla, Helsinki                             
                                                                  
Hakijoissa oli neljä työparia:  
                                                                               
Leinonen Perttu & Nuutinen Veikko, Joensuu/Helsinki
Nyqvist Katri & Nyqvist Jan, Kymentaka
Rämä Vihtori & Paloniemi Matti, Rovaniemi
Tamminen Jyrki & Välinoro Anne, Tampere  
                                                                  
Lisäksi yksi hakemus oli yritykseltä:                                                                    
 
Turpatalli Oy,  Apell Ismo ja Waltzer Tarja
 
Yksi hakija ei halua nimeään julkisuuteen.
 
Lisätietoja:
Pohjois-Karjalan teatteriyhdistys ry:n hallituksen puheenjohtaja Timo Elo, timo.elo(at)jns.fi, 050 511 8293


Kieltenopiskelua tanssin ja liikkeen avulla – Vuoden kieliteko 2012 Zodiakille


Suomen kieltenopettajien liitto SUKOL ry myönsi Vuoden kieliteko 2012 -palkinnon Zodiak – Uuden tanssin keskukselle. Zodiak hyödyntää tanssitaiteilijoiden ammattitaitoa kinesteettisissä kielityöpajoissa. Pajoissa opitaan kieliä ja tutustutaan toiseen kulttuuriin ja nykytanssin elementteihin. Kielivaihtoehtoina ovat ruotsi, englanti, espanja, ranska, venäjä ja suomi toisena kielenä.

Kielityöpajojen moniaistinen lähestymistapa rohkaisee oppilaita käyttämään oppimaansa kieltä. Se myös auttaa oppilaita ymmärtämään kielen rakenteita uudella tavalla. Nuorten kanssa ollaan vuorovaikutuksessa: ilmaisu lähtee nuorista ja heidän tarpeistaan. Oppilaat eivät jää passiivisiksi katsojiksi, vaan he luovat omaa oppimistaan aktiivisina toimijoina yhteistyössä toisten kanssa.

Kielitaidon lisäksi työpajat kehittävät nuorten kehontuntemusta ja vuorovaikutustaitoja, sillä luova toiminta auttaa oppilaita ilmaisemaan ajatuksiaan ja tunteitaan. Liiketyöpajat kannustavat käyttämään mielikuvitusta, kokeilemaan ja ottamaan riskejä: luovassa työskentelyssä ei ole oikeaa tai väärää.

Kielityöpajojen harjoitukset sopivat myös luokkahuonekäyttöön. Opettajat saavat Zodiakin työpajoista käytännön vinkkejä, joiden avulla oppilaat saadaan nousemaan pulpeteistaan. Harjoitukset tekevät oppitunneista dynaamisia ja vaihtelevia. Liikkuminen auttaa kaikenlaisia oppijoita oppimaan.

Vuoden kieliteko 2012 -palkinto jaettiin lauantaina 6. lokakuuta 2012 klo 9.20 SUKOLin syyskoulutuspäivillä Oulun seudun ammattiopistolla.

Vuoden kieliteko -palkintoa on jaettu joka syksy vuodesta 2001. Palkinnon arvo on 2000 euroa, ja sen lahjoittaa Otavan Kirjasäätiö.

Suomen kieltenopettajien liitto SUKOL ry on valtakunnallinen vieraiden kielten opettajien liitto, jossa on 5 300 jäsentä.

Tiedote Sukol:n sivuilla


Minun nimeni on -projektin blogi avattu

Zodiak - Uuden tanssin keskuksen yleisötyön painopiste on syksyllä 2012 Itä-Helsingissä toteutettavassa Minun nimeni on -taideprojektissa. Projektia varten kuultiin lähes sataa eri-ikäistä ihmistä Vuosaaren ja Itäkeskuksen alueilta ja tämän pohjalta suunniteltiin kokonaisuus, jonka tärkeimmäksi tavoitteeksi muodostui alueen eri väestöryhmien yhteen saattaminen, erityisesti maahanmuuttajataustaisen ja kantaväestön kohtaaminen ja vuorovaikutus.
 
Projekti käynnistyi syyskuussa koreografi Jenni Koistisen ja teatteriohjaaja Salla Taskisen ohjaamilla työpajoilla. Työpajojen lähtökohtana ja koko projektin teemana on osallistujien nimet ja niihin liittyvät tarinat.
 
Projektin etenemistä voi seurata Minun nimeni on -blogissa, jota ylläpitää Zodiakin yleisötyövastaava ja projektin suunnittelija-koordinaattori Katja Kirsi.
 
Minun nimeni on -projekti toteutetaan yhteistyössä STOA:n ja Vuotalon kanssa. Hanketta tukee Helsingin kulttuurikeskus.


Kolmas lähde -hankkeen raportti yhdistysten roolista kunnan hyvinvointipalvelujen tuottajana

 
Kolmas lähde –hanke kehittää kulttuuri-, liikunta- ja nuorisoalojen yhdistysten palvelutoimintaa. Hankkeen taustalla on kehittämisohjelma, jossa 150 yhdistystä ympäri Suomen kehittää hyvinvointia lisääviä lähipalveluja yhteistyössä kuntien tai yritysten kanssa.

Teatterin alalta mukana hankkeessa on Tampereen yliopiston tutkivan teatterityön keskus. Vaikuttava sirkus –hankkeen painopiste on vaikuttavuudessa ja sen mittaamisessa. Muita teemoja ovat palvelumuotoilu ja tuotteistaminen, sekä kuntien ja sirkusten välisen yhteistyön tiivistäminen.
 
Nyt on julkaistu ensimmäinen yhteinen raportti kehittämisohjelman yhdistysten toiminnan tuloksista. Julkaisu purkaa näkyviksi palvelujen alat, kohderyhmät sekä kumppanuuden elementit. Usein parjattu hanketoiminta on byrokratialtaan raskasta, mutta sen mukanaan tuomat vaikutukset ovat pääosin myönteisiä. Raportti viitoittaa suuntaa kohti maailmaa, jossa yhdistysten rooli kunnan palvelujen tuottajana on merkittävä. Yhdistykset tarttuivat hanketoiminnassaan vahvasti tähän tehtävään.

Lue lisää


TAPAHTUMIA

Anna Krogeruksen näytelmän Paha lapsi – Problem Child kääntämisestä Helsingin kirjamessuilla 25.10.2012

Anna Krogeruksen näytelmän PAHA LAPSI kääntäjät Sampo Rassi, Lea Absetz ja Nely Keinänen havainnollistavat yhdessä Helsingin yliopiston englannin kielen opiskelijoiden kanssa näytelmäkirjallisuuden kääntämisen haasteita torstaina 25.10.2012 kello 11.30-12.30 Helsingin kirjamessuilla.

Paikka on Helsingin yliopiston nykykirjallisuuden laitoksen messuosasto.

Tilaisuudessa luetaan myös kohtauksia Anna Krogeruksen Pahasta lapsesta (2011) ja sen englanninkielisestä käännöksestä Problem Child (2012).

Paha lapsi kertoo riipaisevan tarinan avioerossa heitteille jäävästä Eetusta, jonka äitipuoli haluaa lähettää sijaisperheeseen. Kuollut isoisä ehdottaa Eetulle lopullisempaa ratkaisua, mutta poika ei ole valmis luovuttamaan.

Näytelmän englanninkielinen kantaesitys on Edinburgh Fringe -teatterifestivaalilla elokuussa 2013. 


Ensi viikolla 18.10. juhlitaan jälleen valtakunnallista Satupäivää


Satupäivänä, Sadun nimipäivänä torstaina 18.10. satuja luetaan, esitetään ja käsitellään kaiken ikäisten kanssa teattereissa, kirjastoissa, kirjakaupoissa, kouluissa, päiväkodeissa, vanhainkodeissa ja museoissa ympäri maan. Katso Satupäivän ohjelmaa täältä

Satupäivän päätapahtumaa vietetään Teatterimuseossa, jossa luvassa on ohjelmaa kaikille sadun ystäville muun muassa erilaisten taidetyöpajojen merkeissä. Nyt osallistujiaan etsivät sarjakuva-, roolipeli-, ja draamatyöpaja! Lisätietoja ja ilmoittautumisohjeet.

Katso Satupäivän ohjelmaa täältä


NordMatch 2012 11.-12.10.2012 Tallinnassa

Kahden päivän konferenssi kokoaa yhteen taiteilijoita ja kulttuurikentän välittäjätehtävissä toimivia ammattilaisia Pohjoismaista ja Baltiasta.

Esite löytyy täältä (pdf) ja blogissa voi myös tutustua puhujien ja ohjelman esittelyihin.



UrbanApa MUS!C Kansallisteatterin Lavaklubilla sekä UrabanApa goes Ateneum 25.-27.10.2012

UrbanApa on helsinkiläisen Murha-kollektiivin raikas tapahtumakonsepti, joka on syntynyt tarpeesta löytää uusia tapoja, paikkoja ja mahdollisuuksia toteuttaa urbaania taidetta. UrbanApa tarjoaa foorumin nuorille taiteen ammattilaisille toimien samalla eri alojen taiteilijoiden kohtaamispaikkana. Kolmen toimintavuotensa aikana UrbanApa on toteuttanut yli 20 tapahtumaa. Nuorten helsinkiläisten ammattitaiteilijoiden Sonya Lindforsin ja Anniina Jääskeläisen alullepanema monialainen taideyhteisö UrbanApa pöllyttää totuttuja tekemisen tapoja ja yhdistää nuoret taiteilijat yli perinteisten genrerajojen ja tekemisen tapojen.

UrbanApa MUS!C   25.-27.10.2012 @ Kansallisteatterin Lavaklubi
UrbanApa-taideyhteisön uusin aluevaltaus on 25.-27.10.2012 järjestettävä tanssin ja musiikin yhdistävä musiikkifestivaali, joka marssittaa Kansallisteatterin Lavaklubille suomalaisen rytmimusiikin kovimmat nimet aina Beverly Girlsistä ja Graciaksesta Noah Kiniin ja Oaklyniin. UrbanApa MUS!C ei tyydy kuitenkaan olemaan perinteinen musiikkitapahtuma, sillä luvassa on lisäksi tanssia, performanssia, nykytanssibattle sekä paljon muuta menoa ja meininkiä.

UrbanApa goes Ateneum 25.-27.10.2012 @ Ateneumin taidemuseo
UrbanApa ja nuoret taiteilijat valtaavat samanaikaisesti myös Ateneumin, jossa järjestettävä raikas ja yllätyksellinen UrbanApa goes Ateneum –festivaali kutsuu kävijät muun muassa TaideOlohuoneen rentoihin esitysiltoihin. Tarjolla on tanssia, performanssia, musiikkia, Ateneumin näyttelytilaan jalkautuvia sooloja sekä nuorille suunnattuja UrbanApaExchange –taidetyöpajoja. Menossa ovat mukana Anniina Jääskeläisen ja Sonya Lindforsin Murha-kollektiivin lisäksi muun muassa Aksinja Lommi, Laura Jantunen, Säde Niemi, Mitja Nylund, Skitsoflex, House Headz Anonymous sekä monia muita. Ateneumin tapahtumat ovat alle 18-vuotiaille ilmaisia.
 
”UrbanApa on pitkän tähtäimen projekti, jonka tarkoituksena on kehittää uudenlaisia konsepteja siitä, mitä, missä ja miten taidetta tulisi tehdä, nähdä ja kokea”, sanoo UrbanApan perustajajäsen Sonya Lindfors. ”Haluamme myös työllistää ja koota yhteen nuoria helsinkiläisiä taiteilijoita sekä toisaalta tarjota työpajoja ja esityksiä myös niille, jotka eivät aktiivisesti etsiydy taiteen pariin.”

UrbanApan maailma on avoin ja monikulttuurinen: toiminnan taustalla vaikuttavat vahvat arvot ja usko siihen, että taiteella muutetaan maailmaa. Tapahtumia ei myöskään haluta suitsia tiettyihin tekemisen tapoihin tai tapahtumapaikkoihin, sillä konseptin ytimessä on olemassa olevien toimintamallien ja rakenteiden kyseenalaistaminen ja innovatiivisuus.
 
Lisätiedot ja pressikuvat: Sonya Lindfors, taiteellinen johtaja ja projektipäällikkö, puh. 040 516 4420,  sonya(at)urbanapa.fi, www.urbanapa.fi
 
UrbanApaa tukee Urbaanin taidetanssin tuki RY, joka perustettiin vuonna 2011. Lue lisää osoitteesta www.urbanapa.fi ja katso kooste.

Lisää tietoa liitteestä (pdf)
 


Kauhua kakaroille Stoassa pyhäinpäivänä


Hauskat haamut ja vinkeät vampyyrit tulevat jälleen! Kauhua kakaroille -tapahtuma järjestetään Stoassa pyhäinpäivän lauantaina 3.11. klo 12–15 jo seitsemättä kertaa. Tarjolla on teemaan sopivia musiikki- ja teatteriesityksiä sekä runsas valikoima työpajoja kaikenikäisille lapsille.

Kauhua kakaroille -tapahtumaan on vapaa pääsy.

Stoan aulaan rakennettavalla lavalla esiintyvät suomalais-senegalilainen, lauluun ja leikkiin innostava Senfi (klo 12.30), riemukasta musiikkia ja kekseliäitä sanoituksia pulppuava Lastenmusiikkiorkesteri Orffit (klo 13.30) sekä ikisuosikit Pommi ja Gommi (klo 14.30).

Naamioteatteriryhmä Orkestar Strada kiertelee ympäri taloa ja yllättää hilpeillä haamuilevilla performansseilla. Teatterisalissa nähdään Teatteri Hevosenkengän
Lohikäärme ja 7 prinsessaa peräti kolmena näytöksenä (klo 12, 13 ja 14). Lempeä lohikäärme on perinyt seitsemän vaativaista prinsessaa – miten käy, kun paikalle ilmestyy myös pieni pippurinen prinssi?

Työpajoissa voi naamioitua pelottavaksi hahmoksi, askarrella pääkalloja meksikolaiseen tapaan, tutustua sarjakuvamaailman hirviöihin ja käytellä monsterigeneraattoria,
painaa oman kauhukassin, sommitella suosikkimörön tai taiteilla itselleen hirmupinssin. Jännittäviä kasvomaalauksia tehdään lapsille koko tapahtuman ajan ja
mukaansa saa myös hiukkasen pelottavan ilmapallon.  Café Stoa tarjoaa mörkömäisiä taikaruokia.

Tapahtuman järjestävät Helsingin kulttuurikeskus ja Itäkeskuksen nuorten toimintatalo Kipinä.
Tarkka ohjelma löytyy Stoan nettisivuilta: www.stoa.fi.

Lisätiedot:
ts. tiedottaja Jaana Lappo, puh. (09) 310 88403, jaana.lappo@hel.fi
kulttuurituottaja Monika Silander, puh. (09) 310 88408, monika.silander@hel.fi


SPR Veripalvelun ja Tampereen Teatterin Veriveljet-musikaali järjestää yhteisen verenluovutustilaisuuden keskiviikkona 17.10.

klo 11.00–16.30 Tampereen Teatterin päänäyttämön yleisölämpiössä.

Tilaisuus on osa Veripalvelun ja Tampereen Teatterin yhteistyötä. Veriveljet-musikaalin näyttelijöitä on klo 11–12 paikalla haastateltavina, ja teatterilaiset muiden tamperelaisten mukana luovuttavat verta.

Veripalvelusta paikalla ovat Tampereen veripalvelutoimiston esimies Hanna Tarvainen, operatiivinen esimies Satu Salminen ja alue-esimies Liisa Romo. Tampereen Teatteria edustavat hallintojohtaja Helena Reilin ja myynti- ja markkinointipäällikkö Heikki Ihanamäki.

Veripalvelu ja Tampereen Teatteri muistuttavat yhdessä verenluovutuksen tärkeydestä. Teatterissa kävijä voi tutustua verenluovutukseen, ja verenluovuttaja voi voittaa liput Veriveljet-musikaaliin. Veriveljeys jatkuu koko esityskauden ajan.

Veriveljet on kertomus veljeydestä, ystävyydestä ja kohtalon vääjäämättömyydestä. Musikaalissa on kunnon tarina ja yllättäviä käänteitä — kuten elämässäkin. Veripalvelu puolestaan saattaa tulla tarpeeseen elämän yllättävissä käänteissä eikä kukaan tiedä ennalta, milloin tarvitsee verenluovuttajien apua.

Kuka voi luovuttaa?

Moni voi luovuttaa verta. Yleisimmin käytetyt lääkkeet kuten verenpaine-, kolesteroli- ja lievät masennuslääkkeet eivät lääkkeinä estä verenluovutusta. Verenluovuttajan tulee olla terve, 18–65-vuotias ja painaa vähintään 50 kiloa. Uuden luovuttajan tulee olla alle 60-vuotias. Miehet voivat luovuttaa verta kahden ja naiset kolmen kuukauden välein.

Hemoglobiiniarvo mitataan aina ennen luovutusta ja sen tulee olla miehillä vähintään 135 g/l ja naisilla 125 g/l. Verenluovuttajan tulee todistaa henkilöllisyytensä virallisella henkilötodistuksella.

Soveltuvuuden verenluovuttajaksi voi tarkistaa etukäteen osoitteessa www.sovinkoluovuttajaksi.fi tai soittamalla ilmaiseen luovuttajainfoon 0800 0 5801 (arkisin klo 8–17). Soveltuvuus arvioidaan ennen jokaista luovutuskertaa.

Vuosittain noin 50 000 potilasta saa Suomessa hoitoa verivalmisteilla. Verivalmisteita tarvitaan muun muassa leikkaus- ja syöpäpotilaiden hoidossa, onnettomuuksien uhreille sekä keskosvauvoille.

Lisätietoja:
Heikki Ihanamäki, myynti- ja markkinointipäällikkö, Tampereen Teatteri, p. (03) 2160 214
Liisa Romo, Suomen Punainen Risti, Veripalvelu, p. 029 300 1779
Sanna Huhtala, tiedottaja, Tampereen Teatteri, p. 040 532 8838

TYÖPAJOJA JA KOULUTUSTA

Ääni ja Liike -työpaja Tampereella

2. -4. 11. 2012 Tampere
Työpajakokonaisuus Ääni ja Liike:
Luonnollinen ääni – Sarra Atekh (Moskova, Venäjä) Butoh – läsnäoloa ja luovuutta – Osku Leinonen (Tampere, Suomi)
 
Aikataulu, paikka, hinta ja ilmoittautuminen:
2. 4. 18.30 – 21.30 Flamencoyhdistyksen tanssisali, Pirkankatu 1
3. 4. 11.00 – 17.00 Taiteen ja hyvinvoinnin tila Amelie, Näsilinnankatu 34 A 31 7.krs
4. 4. 10.00 – 14.30 Taiteen ja hyvinvoinnin tila Amelie Työpajakokonaisuuden päätteeksi valmistetaan osallistujien kanssa esitys
 
12 tuntia opetusta, 90 € (ennakkomaksu 19.10. 40 €) Ilmoittautuminen 18.10. mennessä: butoh.name@gmail.com tai 045 – 318 5117 Työpajakokonaisuuden toteutuminen varmistetaan 18.10.
 
Esityksiä:
4. 11. klo 16.00 alkaen, Taiteen ja hyvinvoinnin tila Amelie Koroleva I (Venäjä) butoh.name Mythopoetic Theatre (Suomi) Työpaja esitys
 
Lisätietoja:
www.facebook.com/butoh.name/events
 
Sarra Atekh on konsertti-muusikko, laulaja, sanoittaja-säveltäjä, kuvataiteilija. Koulutuksena hänellä on Moskovan valtiollinen kasvatustieteiden yliopisto; soololaulu ja musiikkikasvatuksen psykologia. Atekh on ottanut osaa lukuisiin musiikki- ja teatteriprojekteihin muusikkona, tanssijana ja esiintyjänä. Tällä hetkellä hän on mukana musiikkiteatteriryhmässä Koroleva I (yhdessä Sharly Koznitskayan kanssa), vokalistina, musiikillisten ideoiden toteuttajana ja tanssijana, sekä provokatiivisena esiintyjänä, runoilijana ja näyttelijänä projektissa ’provokatiivisen esiintymisen laboratorio Sa’n’gria”.
 
Luonnollinen ääni- työpajasta
 
Työpaja tavoittelee luonnollisen äänen kehittymistä. Ääni ymmärretään ainutlaatuiseksi kyvyksi ylläpitää psyykkistä hyvinvointia ja ääni on myös hyvinvoinnin ja kauneuden lähde. Työpaja soveltuu niin ihmisille, joilla on jo koulutusta äänen käytöstä, kuin heillekin, joille ääni ja äänen käyttö on uusi tuttavuus. Osallistuakseen tunnille ei tarvitse esimerkiksi osata laulaa. Työpaja sisältää harjoituksia hengitykselle, äänelle ja keholle, keho ymmärrettynä ’kapellimestarina äänelle”. Me opimme, kuinka käyttää omaa ääntä siten, että se voi vähentää stressiä ja auttaa kehoa voimaan paremmin, tervehtymään. Tulemme myös kokeilemaan ääntä liikkeen kanssa.
 
Osku Leinonen on vuonna 2012 Tampereelle muuttanut freelance-taiteilija, teatteri-ilmaisun ohjaaja ja sosionomi, vapaa kirjoittaja sekä luova valokuvaaja. Taustaltaan Leinonen on fyysisen teatterin ammattilainen. Hän työskentelee monipuolisena kouluttajana sekä soveltavan teatterin kentällä. Sydämeltään Leinonen on Butoh-tanssija ja -opettaja, tehden tunnetuksi, eritoten Suomessa, tätä humaania ja kiehtovaa esitys- ja harjoitusmuotoa.
 
Butoh ­– läsnäoloa ja luovuutta -työpajasta
 
Työpaja soveltuu kaikille, jotka ovat kiinnostuneita liikkeestä, läsnäolosta ja luovuudesta. Keho on lähin maailmamme, siitä on hyvä aloittaa. Liike on kehon kieltä, jossa mieli ja keho ovat, paradoksaalisestikin, yhtä sekä yhdessä, kummuten omasta sisäisestä maisemasta. Butoh lähestyy tätä oman sisäisen maiseman liikettä, tuoden sen vuorovaikutukseen maailman kanssa, ei-annettuna tanssina.=


Käyttäjälähtöisyys palvelun suunnittelussa -koulutus 6.-­7.11.2012 Tampereella


6.-7.11.2012 9:15-16:00, Tutkivan teatterityön keskus, Hämeenpuisto 28 D (4. krs), Tampere

Palvelumuotoilu on palvelun kehittämistä muotoilun menetelmin. Keskeinen lähtökohta kehittämisessä on asiakasymmärrys. Käyttäjän tarpeet ja kokemukset nostetaan suunnittelun keskiöön.

Kahden päivän koulutuksessa käydään läpi, miten palvelumuotoilua voidaan hyödyntää asiakaslähtöisten palvelujen kehittämisessä.

Koulutuksessa käydään läpi palvelumuotoilun innovatiivisia menetelmiä, asiakkaan varjostamista ja havainnointia, muotoiluluotaimia, tarinallistamista, kuvakäsikirjoittamista, bodystormingin keinoin testaamista, ja etsitään keinoja soveltaa niitä oman palvelun kehittämiseen.

Voimaa taiteesta –hankkeen viimeinen palvelumuotoilu-koulutus Käyttäjälähtöisyys palvelun suunnittelussa järjestetään 6.-7.11.2012 Tutkivan teatterityön keskuksessa Tampereella (Hämeenpuisto 28 D, 4 krs.). Koulutus tukee Voimaa taiteesta –hankkeen aikaisempia koulutuksia, mutta soveltuu yhtä hyvin myös ensikertalaisille.

Koulutus on suunnattu soveltavan taiteen menetelmiä työssään hyödyntäville luovan alan ja hyvinvointialan ammattilaisille. Kouluttajina toimivat Taina Kontio ja Reetta Kerola.

Työpajaan otetaan 30 osallistujaa.

Koulutuspäivät:
Tiistai 6.11.2012 klo 9.15-16.00
Keskiviikko 7.11.2012 klo 9.15-16.00

Työpajan hinta: 40 € / 30€ opiskelijat, työttömät

Ilmoittautumiset

Lisätietoja: Marjukka Lampo (040 190 9744, marjukka.lampo(at)uta.fi)

Koulutuksen tarkempi ohjelma liitteenä.

Voimaa taiteesta -hankkeen toteuttavat yhteistyössä Tampereen yliopiston Tutkivan teatterityön keskus ja Laurea AMK:n sosiaalialan koulutusohjelma. Sen päärahoittajana toimii opetus- ja kulttuuriministeriön Luovien alojen yrittäjyyden kansainvälistymisen ja kasvun ESR-kehittämisohjelma. Muita rahoittajia ovat Luova Tampere –kehittämisohjelma, Laurea AMK ja Vantaan kaupunki.


HAKUJA

Ehdota vuoden esitystä Thalia-palkinnon saajaksi 15.11. mennessä

Thalia-palkinnolla palkitaan vuoden esitys. Palkinnon voi saada mikä tahansa pääasiassa suomalaisten teatterintekijöiden tuottama esitys, joka on saanut ensi-iltansa 1.12.2011- 15.11.2012 välisenä aikana. Vuoden esitys voi olla teatteria, tanssia, sirkusta, esitystaidetta tai näitä yhdistelevä esitys. Tavoitteena on palkita ajatuksia ja/tai yhteiskunnallista keskustelua herättävä, uusia yleisö-ryhmiä houkutteleva, kansainvälisesti menestynyt, innovatiivinen tai muuten erityisen ansioitunut esitys ja siten herättää keskustelua teatteritaiteen merkityksestä. Perustelujen lisäksi tarvitaan käsiohjelma, lisäksi toivotaan esitystaltiointia ja esimerkiksi teatterikritiikkejä ja muita kirjoituksia. Ehdotukset perusteluineen Thalia-palkinnon saajaksi tulee toimittaa 15.11.2012 mennessä.

Ehdottaa voi kuka tahansa, niin yksityishenkilö kuin teatteri tai yhdistyskin, niin virallinen kuin epävirallinenkin taho. Vuoden esitystä voi ehdottaa myös oman talon esitysten joukosta. Kaikkia ehdotuksia on vapaamuotoisesti perusteltava. Thalia-palkintoa varten koottu esiraati ehdottaa kolme esitystä, joista kapellimestari Jorma Panula valitsee vuoden esityksen eli Thalia-palkinnon saajan.

Ehdotukset perusteluineen tulee toimittaa Teatterin tiedotuskeskukseen joko sähköisessä tai paperimuodossa, s-postitse tinfo(at)tinfo.fi tai osoitteella Teatterin tiedotuskeskus, Meritullinkatu 33 A 2, 00170 Helsinki (kuoreen merkintä palkintoehdotus).


Ehdota Silmänkääntäjä-palkinnon saajaa 30.11.2012 mennessä

Silmänkääntäjä-palkinnolla halutaan nostaa esiin mahdollisimman monipuolisesti sitä työtä, jota teatterialalla tehdään maan teatteritaiteen hyväksi. Todennäköisesti Silmänkääntäjä ei ole lööpeistä tuttu, vaan toimii taustalla. Silmänkääntäjiä voi löytyä mistä tahansa teatterin ammattikunnasta. Silmänkääntäjä-palkittu voi olla henkilö (tai työpari tai työryhmä), joka omassa tehtävässään ja omalla alueellaan on tehnyt ”läpimurron” tai hätkähdyttänyt oivallisuudellaan. Hän voi olla vaikuttanut ilahduttavasti teatterin imagoon, esitystoimintaan tai työn laatuun. Hän on voinut toimia teatterissa, alan järjestöissä tai muissa yhteisöissä harjoittaen teatterityötä tukevaa toimintaa. Tavoitteena on vapaamuotoinen laaja-alaisuus, joten ehdottaa voi ketä vain. Ehdotukset Silmänkääntäjä-palkinnon saajaksi tulee toimittaa 30.11.2012 mennessä.

Ehdottaa voi kuka tahansa, niin yksityishenkilö kuin teatteri tai yhdistyskin, niin virallinen kuin epävirallinenkin taho. Kaikkia ehdotuksia on vapaamuotoisesti perusteltava. Kunkin palkinnon raati käsittelee ehdotukset ja valitsee voittajan.

Ehdotukset perusteluineen tulee toimittaa Teatterin tiedotuskeskukseen joko sähköisessä tai paperimuodossa, s-postitse tinfo(at)tinfo.fi tai osoitteella Teatterin tiedotuskeskus, Meritullinkatu 33 A 2, 00170 Helsinki (kuoreen merkintä palkintoehdotus).


Ehdota TINFO-palkinnon saajaa 30.11.2012 mennessä

TINFO-palkinnon tavoitteena on palkita teatterista puhuvia tai kirjoittavia teatteritiedon tuottajia, tiedottajia, toimittajia, kriitikoita, alan tutkijoita, yms. tai nostaa esille innovatiivisia hankkeita ja parhaita käytäntöjä teatteria koskevassa viestinnässä.  Palkintoehdokas voi olla yksityishenkilö, työryhmä, hanke, teatteri tai muu yhteisö, joka on toimitus-, tiedotus- tai tutkimustyöllään syventänyt teatteritaiteen tuntemusta. Palkinto voi perustua äskettäiseen tekoon tai elämäntyöhön. Ehdotukset TINFO-palkinnon saajaksi tulee toimittaa 30.11.2012 mennessä.
Ehdottaa voi kuka tahansa, niin yksityishenkilö kuin teatteri tai yhdistyskin, niin virallinen kuin epävirallinenkin taho. Kaikkia ehdotuksia on vapaamuotoisesti perusteltava. Kunkin palkinnon raati käsittelee ehdotukset ja valitsee voittajan.

Ehdotukset perusteluineen tulee toimittaa Teatterin tiedotuskeskukseen joko sähköisessä tai paperimuodossa, s-postitse tinfo(at)tinfo.fi tai osoitteella Teatterin tiedotuskeskus, Meritullinkatu 33 A 2, 00170 Helsinki (kuoreen merkintä palkintoehdotus).


Beyond Fronta - Open call for choreographic talent

Three dance organizations from Slovenia, Hungary and Croatia within the context of the EU project Beyond Front@ / Bridging New Territories are seeking proposals from interested European based choreographers to produce a new work for 2013-14 season.

Criteria: innovative, visceral, physically dynamic and pervasive original dance approach, clear concept of content and form.

Choreographers are expected to have proven experience of working within professional context and to have had at least three full-length works produced to date.  

Beyond Front@ – Bridging New Territories (www.beyondfronta.eu) is a European based project bringing together dance organizations and artists from Slovenia, Austria, Croatia, Hungary and Great Britain, with associate partners in Portugal, Italy, Greece, Serbia and Slovakia. This network of partners works collaboratively to promote the role of contemporary dance in society today, connecting artists and audiences through performance, workshops, open rehearsals, exhibitions. The aim of the network is to promote new choreographic talent, prompt collaboration across disciplines and across borders, enhance mobility of artists and increase opportunities for European audiences to enjoy and engage in contemporary dance as broadly as possible.

Three partners within this network are offering an opportunity to a European based choreographer chosen through an Open Call. The producing partners are: FLOTA from Slovenia (www.flota.si), Pro Progressione from Hungary (www.pro-cult.com), and Croatian Institute for Movement and Dance (www.danceincroatia.com). The new work will toured within the network in 2013-14 and with possibility to be featured at international festivals: Dance Week Festival (www.danceweekfestival.com) in Croatia and Front@ of Contemporary Dance  (www.flota.si/fronta.html) in Slovenia.

Choreographic fee offered is in the range of 3500-5000Euros  (depending on the perceived complexity and scope of proposal).

Deadline: 23 October.

Find all the details online.


Videohaku vuoden 2013 Tanssivirtaa Tampereella -nykytanssifestivaalille 31.10.2012


Tanssivirtaa Tampereella -nykytanssifestivaali järjestetään vuonna 2013 kuudettatoista kertaa. Videohaku festivaalin ohjelmistoon on nyt auki.

Lähetä meille vimeolinkki tai DVD-tallenne teoksestasi sekä netistä löytyvä hakulomake huolellisesti täytettynä. Hakulomake löytyy täältä www.tanssivirtaa.net
Etsimme myös kadulle ja Hällän aulatiloihin soveltuvia esityksiä sekä tanssivideoita ohjelmistoomme. Tanssivideoiden deadline on 31.12.2012

Hakemukset lähetetään 31.10.2012 mennessä osoitteeseen:
Tanssivirtaa Tampereella -nykytanssifestivaali
Hällä-näyttämö
Hämeenkatu 25
33200 Tampere.

Lisätietoja haku(at)tanssivirtaa.net



Tiedotteen liitteet:

Palvelumuotoilukoutus_marraskuu2012

UrbanApa_tiedote

Ulkomailla esitettyjä näytelmiä 2011